WILLIS O’BRIEN maakte het onmogelijke film kamers van De Klerk en Bartelink Utrechtse raad accoord met muziekcentrum concours Veel deelnemers Conamus cabaret Geslaagd improvisatieconcert heel^Europa Jfeukens o uit Bouwkosten 20 miljoen gulden Tournee Demis Roussos door Nederland Publiek zond goede thema’s in tSS» VR IJ DAG MAART 1974 1 5 17 16 Nachtvoorstellingen imen Filmmuseum Als een dol paard i HAARLEM Stadsorganist Al bert de Klerk heeft donderdag avond, tezamen met Bernard Bar telink, die als gastorganist zijn medewerking verleende, het laatste orgelconcert gegeven van de reeks concerten, die dit winterseizoen in het Haarlemse Concertgebouw van gemeentewege werden georgani seerd. STEEDS BLOEDIGER en in gruwelijker details blijven de „horror”-films, de „Dracula’s” en Vampier-fantasieën tegemoet ko men aan de behoefte van een bio scooppubliek dat graag griezelt. Een behoefte die zeer oud is en al in 1907 leidde tot een eerste „Frankenstein”-film uit de stu dio van Edison. Maar de misère- stemming in Duitsland kort na de eerste wereldoorlog was oorzaak van een regelmatige aanmaak van neerdrukkende en onbehaag lijke films („Dr. Caligari”, „Nos- feratu”, „Wachsfigurenkabinett”, „Der Student von Praag”) die van grote invloed zijn geweest bij het introduceren van het genre in Hollywood. Variaties op het thema zorgden voor voort durend nieuwe schok-sensaties, eigentijdse thema’s dienden zich als vanzelf aan bij het doorden ken op de wisselende angsten bij iedere nieuwe generatie. - in Amsterdam I ggendt daaruit ver- ADVERTENTIE van P. ZWAANSWIJK ADVERTENTIE ADVERTENTIE Hertzberger vaardoor igrijke eids- iter- ïder.) iwicht ■ming van maar een een periode geharrewar Bij Mieloo/Tegelunie vindt u een aparte afdeling met komplete badkamer- inrichtingen in diverse tinten en dessins. Met exclusieve accessoires van Grohe of Bronsack, of stijlvol-strakke mengkranen van Venlo. Bovendien bijpassende tegels in 1100 variëteiten. Met Mieloo/Tegelunie kunt u alle kanten op. Willem van Manen en Willem Breuker (rechts). IN DE AULA van het Stedelijk Museum is deze week een Pools pro gramma: woensdag wordt er „Pozeg- na ia” („Les Adieux”) vertoond van Wokciech Has, een liefdesgeschiedenis die voor de oorlog begint en na de oorlog onder geheel andere omstan digheden wordt voortgezet. Ook van Has is de film die donderdagavond vertoond wordt en „Jak bye kochana” („L’art d’etre aimé) heet en die ook de oorlogstijd verbindt met het heden en herinneringen aan vroegere jaren combineert met de actualiteit. CERTRUdl VOOR OE BOUW mieloo tegelunie LISSE, GASSTRAAT17, TEL.02521-1 9119 Tevens Zaterdag geopend van 10-14 u. Donderdagavond van 19-21 u. (Toonzaal Haarlem wegens verbouwing tijdelijk gesloten) CERTRUm VOOR OE BOUUJ mieloo tegelunie LISSE, GASSTRAAT17, TEL.02521-1 9119 Tevens Zaterdag geopend van 10-14 u. Donderdagavond van 19-21 u. (Toonzaal Haarlem wegens verbouwing tijdelijk gesloten) engels Sjoerd Dijkstra had voor het genoegelij- ke, joyeuze thema gezorgd. Een indrukwekkend hoogtepunt werd de slot-improvisatie op dit concert, die Albert de Klerk op zich had genomen. Hij had hiervoor de beschikking gekre gen over thema’s, die met kennis van zaken waren ontworpen door de organist Ernest Gervais uit Lisse. Dit waren in derdaad thema’s, die blijk gaven van instrumentale deskundigheid en van een grote muzikaliteit, een geschenk voor organisten om hun improvisatietalent aan de dag te laten treden. Albert de Klerk heeft dit geschenk met al zijn rijkdom aan mogelijkheden meesterlijk benut voor d’e improvisatie van een fraaie driedelige Sonate, waar van de artistiek-muzikale grootheid cul mineerde in de virtuoze toccata-achtige Finale. De muziek was na het imposante slot verklonken, maar de herinnering aan deze grootse improvisatie zal nog lang bewaard blijven bij hen, die hier van als toehoorder getuige mochten zijn. De wereld van voor-wereldlijke die ren werd ontdekt en verder uitgebuit nadat Conan Doyle zijn „The lost World” in 1925 had geschreven; het idee van de kunstmatig geconstrueer de mens leverde De Golem en de monsters van Frankenstein op en Science Fiction zorgde na de tweede wereldoorlog voor nieuwe angstaan jagende creaturen, komend van „ou ter space”, vaak plantaardige wezens die het voortbestaan van de aarde bedreigden („Invation of the Body Snatchers”, „I married a Monster from Outer Space”, „The Fly”). Iedere bioscoopbezoeker kent nu de vaste leveranciers van dit prikkelende goedje dat als griezelfilm een vast en niet gering afzetgebied heeft: de Hammer-producties in Londen, Roger Corman in Amerika, de „Godzilla”- makers in Japan. En ook de acteurs die naam in het genre gemaakt heb ben, zijn vrijwel algemeen bekend, van Lon Chaney via Boris Karloff en Bela Lugosi tot Peter Cushing. Sadis tische elementen zijn in de laatste AMSTERDAM. Het gaat goed met het Conamus Cabaret-Concours. Voor deze Nederlands-Belgische manifestatie hebben in totaal 36 groepen en solisten uit alle delen van het land zich gemeld. Dit aantal is voor een cabaretconcours zeer bevredigend. Er komt nu een stren ge voorselectie en twee speciaal belegde audities, voordat Conamus weet wie tot de voorronden zullen worden toegelaten. De openbare voorronden zijn op 18 maart in het Shaffy Theater in Amster dam, op 25 maart in Theater Pepijn in Den Haag, 1 april in Theater De Kikker in Utrecht, en op 8 april in het Aren- berg-Centrum in Antwerpen. De finale wordt op 29 april gehouden in het Nieuwe De la Mar Theater in Amster- De hoofdprijs is een show-trip Londen, ter waarde van 2500. prijs wordt beschikbaar gesteld het Cultuurfonds van de BUMA. „HEAT” VAN PAUL MORRISSEY (uit de fabriek van Andy Warhol) is de xeuze van Ruud Bishoff (Skrien) voor de „Nachten van de Filmcritici” in ie Uitkijk. Ook des nachts geeft Kriterion Arabal’s film „Als een dol Paard.” The Movies verdeelt zijn twee theaters gelijkelijk over Fellini’s „Guiletta van de Geesten” en „Them- roc.” Peckinpah’s „Strawdogs” is in Rialto, „The French Connection” in Ceintuur Stanley Dohen’s „Ara besque” met Gregory Peck en Sophia Loren in Alhambra 2 en „Shaft” in Calypso. van Navarone” in Bellevue-Cinerama, „Brandt Parijs?” in Bio, „De Avontu riers” in Du Midi, „The fearless Vam pire-Killers” in Studio K en „Once upon a Time in the West” in Viktoria (Vlaams). Nederland blijft vertegen woordigd door „De Loteling” van Ro land Verhavert in City 2 en „Help! De Dokter verzuipt” in Tuschinski. „Jesus Christ, Superstar” houdt het nu al een half jaar uit in Tuschinski 2, wat een even groot aantal weken betekent dat „Vrolijke Ontucht in Tirol” Corso bezet houdt. ligt te midden van een aantal kleinere zaaltejs die voor tal van culturele acti viteiten kunnen worden gebruikt. Rond om de concertzaal komen voorts win kels en horecabedrijven. De raadsleden waren in het algemeen erg ingenomen met het voorlopige ontd werp en ze vonden dat na het jarenlan ge geharrewar nu maar snel met de bouw moest worden begonnen. In tegen stelling tot zijn collega’s van de meeste andere fracties meende de heer B. J. Schreuders (CPN), dat men nu niet zo’n punt moest maken van het feit dat B. en W. nog geen plan konden presenteren dat antwoord geeft op de vraag hoe men de vier miljoen exploitatietekort wil gaan dekken, die het muziekcentrum jaarlijks op zal gaan leveren. De enige tegenstemmer van het voor stel van B. en W„ PAK-raadslid W. Vis (afkomstig uit de PPR-gelederen) zei dat hij h et voorstel van B. en W. afwees omdat er naar zijn mening geen enkele behoefte is aan het muziekcentrum- Het is veel te duur en er is onvoldoende emplooi voor, meende hij. Wethoude A. Rooten (financiën) won echter het pleit. Hij hield de raad voor dat het een onmogelijke opgave was nu al een soort prioriteitenlijstje en een dekkingsplan op te stellen voor de jaren ’76-’78. Intussen is men goedkoper uit nu alvast zeven ton uit te trekken voor het maken van het definitieve ontwerp dan daar nog een jaar mee te wachten. Want over een jaar zijn de bouwprijzen weer met ongeveer 12 percent gestegen, zo hield de heer Looten de gemeenteraad voor. HAARLEM. De bekende Griekse zanger Demis Roussos komt eind van deze maand voor een korte tournee naar Nederland. Roussos zal op 24 maart een optreden geven in het Congresgebouw in Den Haag, gevolgd door een concert op de 25e in het Turfschip in Breda, terwijl de tournee beëindigd wordt in de Rijn hal in Arnhem op dinsdag 26 maart. In alle gevallen betreffen het avondvullen de concerten. De aanvangstijd in Den Haag is gesteld op 20.15 uur, de beide overige optredens beginnen om 20.30 uur. Bij Mieloo/Tegelunie vindt u de komplete keukenprogramma’s van Aino en Format, waarmee meer dan duizend exclusieve, gezellige, praktische, romantische of houten keukens kunnen worden samengesteld. Aangepast aan ieder’s budget. Met Mieloo/Tegelunie kunt u alle kanten op. Beide organisten hebben aan dit laat ste concert een bijzonder karakter gege ven door het in hoofdzaak een orgelim- provisatie-demonstratie te doen zijn. Zij hebben daarvoor gerekend op de muzi kale vindingrijkheid van amateuristische en professionele beoefenaars van de or- gelkunst en van de muziekvrienden, die haar een goed hart toedragen, ja daar van bezeten zijn. Zij zijn in hun verwachtingen niet teleurgesteld, want het beroep op hen heeft de uitzending van vijfenveertig thema’s, over het geheel genomen zeer bruikbare, tot gevolg gehad. Daaruit werd een eerste keuze gedaan, maar niet met een voorkeursoverweging. Minstens even goede thema’s moesten blijven lig gen. Zo komen, zo zei Albert de Klerk in zijn korte toespraak' betreffende deze thema’s, zo mogelijk aan de beurt op een der zomerorgelconcerten in de Grote Kerk. Er kwamen op deze avond twee geno teerde composities aan bod, één uit de dam. naar Deze door Dan zijn er twee geldprijzen van 1250 en 750 (uitgeloofd door het Prins Bern- hard Fonds) en een pers- en een pu blieksprijs, die tijdens de finale spontaan wordt samengesteld. De (beroeps) jury staat onder voorzit terschap van Heinz Polzer (Drs. P.), met als leden Pieter van Empelen, Rik Gyles, Lennaert Nijgh en Ivo de Wijs. De persjury staat onder voorzitterschap van Rolf ten Kate. Mieloo/Tegelunie kan u ruim 1100 soorten wand-en vloertegels leveren. Van Pastorelli uit Italië, Sphinx en Mosa uit Nederland, Villeroy Boch uit Duitsland. En prachtige plavuizen. Gevelstenen in meer dan honderd soorten. Met Mieloo/Tegelunie kunt u alle kanten op. „Focus on Film”, een Engels drie maandelijks filmblad met veel van dit soort „bijkomstige wetenswaar digheden. Bij „King Kong” waren de metalen frames 45 cm. hoog en wogen onge veer 10 pond, maar voor detail-opna- men bouwde O’Brien, samen met zijn assistenten, de gebroeders Delgado, een kop met schouderstuk van King Kong in originele afmetingen en ook de klauw, waarin Fay Wray angstige momenten doormaakt, is in ware grootte geconstueerd. Dat O’Brien ook in staat was tot andere filmtrucs L •l«n. 3 sio. ork. U bewees hij twee jaar later in „The last Days of Pompei”, waarin de uit barsting van de Vesuvius en de ver nietiging van Pompei hem voor di verse technische problemen plaatste die hij maar al te graag zocht en oploste. TOT 1963 TOEN HIJ nog enig aan deel had bij de totstandkoming van „It’s a mad, mad, mad, mad World” heeft Willis O’Brien de trucs bedacht en uitgevoerd die bij sommige films nu eenmaal onontbeerlijk zijn. „Son of Kong” uit ’33, „This is Cinerama” (’52) „The Animal World” (’56), „The black Scorpion” (’57), „Behemoth the Sea Monster” (’59) en een nieuwe versie van Conan Doyle’s „The lost World” in ’60 zouden nooit zonder zijn inventiviteit en technische be kwaamheid tot stand zijn gekomen. Niet zonder reden noemt de schrijver in „Focus on Film” de vooi' de mees te bioscoopbezoekers onbekende Wil lis O’Brien dan ook de „schepper van het ónmogelijke”. CHARLES BOOST eind te zijn gekomen van jarenlang praten over deze zaak. UTRECHT. (ANP) De Utrechtse gemeenteraad heeft donderdag het licht op groen gezet voor de bouw van een muziekcentrum aan het Vreeburg, in het hart van Utrecht. Met 39 stemmen voor en 1 tegen ging de gemeenteraad ak koord met het voorstel van B. en W. om een voorbereidingskrediet van zeven ton te verstrekken voor het maken van een defintief ontwerp voor ‘het muziekcen trum. Met dit raadsbesluit lijkt nu aan en CERTRUm VOOR OE BOUW mieloo tegelunie LISSE, GASSTRAAT17, TEL.02521-1 9119 Tevens Zaterdag geopend van 10-14 u. Donderdagavond van 19-21 u. (Toonzaal Haarlem wegens verbouwing tijdelijk gesloten) Mountain”, een van een groep In het begin van de griezelfilm: Claude Rains in „De onzichtbare man" van James Whale. meer „permissive” tijd als nieuwe attracties toegevoegd aan de gruwel- film en een geheel nieuwe „trend” valt nu te signaleren nu het bezeten zijn door kwade geesten een nieuw aspect schijnt te gaan vormen dat in Amerika al geleid heeft tot de uitzin nige belangstelling voor „The Exor cist”, het verhaal van een „duivel uitdrijving” bij een 12-jarig meisje. Een variatie op het bekende „hor- ror”-thema dat al voorbereid was door films als „The Possession of Joel Delaney” met Shirley MacLaine. Maar, zoals gezegd, het genre heeft eenvoudiger tijden gekend toen er nog geen diepte-psychologie bestond en de mensen aan hun bioscoopstoel vastgenageld waren toen de King Kongs uit hun isolement gehaald werden en op het dak van het Empi re State Building een dappere strijd vochten tegen de Amerikaanse lucht macht. DE MAN ACHTER deze creatie en vele andere on-aardse wezens was een zekere Willis O’Brien, ook wel OBie genoemd, die van 1886 tot 1962 leefde en na een avontuurlijk leven van steeds wisselende baantjes door een toéval leerde dat klei-modellen makkelijk beweegbaar waren te ma ken en dat er een hogere graad van realiteitsillusie mee te bereiken viel. Hij bewees de bruikbaarheid van zijn vondst door met een bevriend came raman een scene tussen een dinosaur en een holenmens te verfilmen, daar bij tussen iedere opname de houdin gen van de kleifiguren iets verande rend. Het resultaat van dit één minuut durende proef filmpje bracht O’Brien een contract met een Hollywood-pro- ducer, Herman Webber van 5000 dol lar voor het maken van een korte truefilm, „The Dinosaur and the Mis sing Link”. Tijdens de opnamen van de film verbeterde O’Brien al zijn oorspron kelijke methode van animatie door de miniatuurdieren van een metalen ge raamte te voorzien en "geen klei, maar dunne lagen rubber als bedek king te gebruiken. Hij werkte twee maanden aan de vijf minuten duren de grap. Edison, die werkte aan een pakket van instructieve filmpjes, was onder de indruk van O’Briens’ expe riment en bood hem aan een serie van tien soortgelijke „animated OOK IN ZIJN TWEEDE film, die hij „Als een dol Paard” („J’irai com- me un Cheval fou”) noemde, heeft de van origine Spaanse toneelschrijver Fernando Arabal, gebruik gemaakt van jeugdherinneringen en voortvloeiende frustaties, die hij op wrede en verwarrende wijze beeldt, zoals hij al deed in zijn eer steling „Viva la Muertel”. Arrabal werd in ’32 in Spaans-Marokko gebo ren en hoorde op zijn 16-de jaar dat zijn vader als militant republikein in de Spaanse Burgeroorlog ter dood was veroordeeld. De onzekerheid of dit vonnis ooit is uitgevoerd en de achterdocht dat zijn in-vrc«ne moeder zijn communistische vader bij de po litie zou hebben aangegeven, bepalen de obsessies die Arrabal in zijn werk laat overhe jrsen. Ook nu weer in „Als een dol Paard” (in Kriterion), dat ondanks alle bedenkingen de bes te Amsterdamse première van deze week genoemd moet worden. Want de agenda munt ook nu weer uit door betrouwbare reprises als The Good, the Bad and the Beauti ful” (in Alhambra I), „De Kanonnen shorts” te maken. Dat was in 1917 en O'Brien ging met eigen inventie voort talrijke pre-historische fantasieën te maken in de Edison-studio’s, die toen in de New Yorkse Bronx gelegen waren. Zijn grote succes kwam met „The Ghost of Slumber eenvoudig verhaal bergbeklimmers van wie een in zijn slaap de baardige geest van een berg- hermiet tegenkomt. Het heeft weinig zin uitvoerig in te gaan op alle experimenten die onder leiding van Willis O’Brien tot stand kwamen voor zijn naam voorgoed gevestigd werd door zijn King Kong-creatie in 1933. Don Shay heeft aan O’Briens’ leven en werken een aflevering gewijd van Franse barokperiode: een Dialogue van Louis Marchand en twee, die de Franse orgelromantiek vertegenwoordigden: de Arabesque en het Scherzette uit de bun del „Pièces en style libre” van Louis Vierne. Bartelink vertolkte het werk van Marchand en koos daarvoor met zorg de registers van het grote Cavaillé- Coll-orgel, die de vereiste oud-Franse orgeltimbres naar de klank konden be naderen. Voor de werkjes van Vierne was geen register-aanpassing nodig, want deze muziek is als het ware voortgekomen uit het specifieke klankkarakter van het bespeelde orgel en daar had Albert de Klerk, die ze vertolkt, zijn interpre tatie uitnemend op afgestemd. Voor hun improvisaties hadden beide organisten gebruikelijke compositie-vor- men gekozen en voor elke vorm een thema, dat zich voor de constructie en opbouw daarvan het best leende. Zo had Albert de Klerk aan een thema van Paul Elsinga een inspirerend kerngedachte voor een gloedrijke Fanta sie, die een machtige slot-climax ver kreeg. Een karakteristiek gedragen thema van J. W. de Jong Schouwenburgh werd de basis voor een door rijkdom van expressieve tegenmelodieën gekenmerkte Passacaglia. Bernard Bartelink maakte voortreffe lijk gebruik van een thema van K. J. M. Coebergh voor de improvisatie van een Lisztiaans Preludium en een knap ge structureerde fuga. Door W. Boot was hem een thema in een liedvorm met ballade-toon verschaft, waardoor hij geïnspireerd werd tot een varatie-reeks met accenten als van Cesar Franck, meditatief soms, maar ook uitbundig virtuoos. Een bijzonder aantrekkelijke, gave Canzona ontwierp Bartelink op een ver innerlijkt thema van Bep Schiermeier Hij speelde zijn intiem geaarde improvi satie op het kleine orgel van de concert zaal, het Flentrop-positief, dat verras send helder klonk en dat een transpa rante tekening mogelijk maakte. Een kostelijk intermezzo werd de Dia loog op het grote en het kleine orgel door beide organisten als duo geïmprovi seerd, waarbij de deining van het dans ritme een voortreffelijke, in de meest letterlijke zijn harmonische verstand houding deed groeien, mede mogelijk geworden door de gelijkgeaarde muzika le gerichtheid van twee ras-muzikanten. Architect prof. ir. H. hoopt over acht maanden het definitieve ontwerp klaar te hebben, waarna vol gens de plannen van het gemeentebe stuur voorjaar ’76 met de bouw van het muziekcenrum (bouwkosten bijna 20 miljoen gulden) zou kunnen worden be gonnen. Najaar ’78 zou het centrum dan in gebruik kunnen worden genomen. Dan kan het houten gebouw Tivoli, dat nu al 19 jaar als noodoplossing fungeert maar tot groot verdriet van met name het Utrechts Symfonie-Orkest in feite ongeschikt is voor het geven van con certen, worden afgedankt. Het muziekcentrum dat men thans voor ogen heeft is qua opzet aanzienlijk bescheidener dan men aanvankelijk van plan was. Eerder wilde men 35 miljoen gulden in de bouw van het centrum steken, 15 miljoen meer dan nu uitein delijk gebeurt. Volgens het huidige voor lopige ontwerp van ir- Hertzberger komt er op het Vreeburg een grote concert zaal (circa 1300 plaatsen, die centraal A

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 17