teuweek in Jiilver RADIO TELEVISIE PAULUS DE BOSKABOUTER dez l TV VRIJDAG 6"" RADIO ZATERDAG TV ZATERDAG BETTY BAAS ARMAN EN ILVA VOLG Mij!' ster 19 19 74 1 5 MAART VRIJ DA G A 18 a i. Een in memoriam SS omroepland Eigen aard der verbeelding Eerst en vooral stem Avondje in alle Staten Alles peis en vree Het zakelijke i 56-123 B0Ê1. IS HET.,. JE HEBT ER SlK$ W.M HA PIL ALP I-WAT Sou, 6SBRACHT MOR Jè MOEDER? VïRBODZS VOOR VR0VWW ,HÈ? SIK$ TE MANNEN- FEESTJE. XIKMMEÉ F. M. BUYSMAN E» Ti-ta-to- (K) 18.45 22.00 (ged. 18.45 «zorgt Mededelin- HILVERSUM 1 22.45 1921. 22.55 de BRUSSEL 23.20 Nederland II 18.45 (K) Ti-ta-tove- tv-se- (K) 18.45 Duitsland I 20.20 I _u I ff van en Milieuhygiëne. Mededelingen - B: 15.30 WIM SONNEVELD. Ik zou kunnen putten uit persoonlijke herinneringen die liggen van lang voor hij de bekendheid verwierf, die zijn plotselinge verscheiden zulke scherpe con touren meegaf. Voor mij is hij altijd meer radio-persoonlijk- heid geweest dan televisie-fenomeen. Natuurlijk, op de eerste 18.55 19.05 19.30 20.00 20.21 21.35 19.30 20.00 20.21 21.35 22.50 22.55 18.55 19.05 het in onze gepubliceerde Reportage uit Bonn. 22.05 (K) Journaal en weerbericht. 22.20 (K) Adele Spitzeder: tv-film. 23.55 (K) Journaal. 22.00 22.50 22.55 23.00 18.55 19.05 20.00 20.20 18.55 19.05 22.25 22.55 vergenoegd. „Geen straf, hoewel je die eigenlijk wel verdiend hebt. En ook geen beloning, want ik wil eenc afwachten of je me de waarheid hebt verteld.” Ze knikte Krakrat toe en wandelde grinnikend weg. HILVERSUM 3 NCRV: 7.02 (S) Uitgeslapen. 8.02 (S) Pers Vers. 9.03 (S) Tot uw dienst: klassiek verzoek- programma. 10.03 Muziek bij de koffie. 12.03 (S) Los vast. 56. „Die sterrenwicheuaar van u is een oplichter!” riep Panda, terwijl hij de emir opgewonden naderde. „Zijn naam is Joris Goedbloed, en hij heeft tegen die filmregisseur gezegd dat u losgeld wilt hebben voor Bonnie, en dat u haar hebt ontvoerd!” „Hoor je dat?” riep Bon nie uit. „Ik zei toch al dat het misselijk van je was om mij op dat beest door de woestijn te laten hos- verwachting klopte haar hart, ter wijl ze haar meesteres aangluurde en vleiend fluisterde: „Wat krijg ik nou?” „Niks”, zei de heks. „Wat vertel je me daar?” krijste Krakras, woedend opstuivend. „Voorlopig he lemaal niks”, herhaalde Eucalypta Het boulevardblad niet. Geen gunstige uitgangspositie dus. Ja, zo zakelijk redeneert men hier ook. Daarom kijk je er al niet vreemd van op als je in een blad voor adverteerders een annonce ziet, waarin de VPRO wijst op de welstand van haar lezerskring. Haar lezers, zo legt ze uit, zijn kapitaalkrachtig genoeg om het adverteerders lonend te maken hun waren aan te prijzen in het VPRO-programma- blad. Ik heb er de advertentiepagina’s even op nageslagen en trof er naast een oproep om naar Noorwegen met vakantie te gaan, een baan voor een fysiotherapeut, boekenannonces en de gebruikelijke advertentie voor Klavarscribo, die ik al van mijn jeugd af ken. Over veel luxueuze adverteerders beschikt het omroepblad van de VPRO nog niet. Het ziet er overigens aantrekkelijk uit in een nieuw en klein formaat, dus wat niet is kan nog komen. 16.00 16.02 16.30 17.40-18.10 DIE VLUCHT, dat zich toch in zichzelf terugtrekken, schiep de afstand tussen hem en zijn publiek. Het is een reden ge weest waarom Wim Sonneveld meer bij radio dan televisie hoorde. Wat hij door mime en gebaar ook voor ons mocht ver bergen, zijn stem kon dat niet. Hij had een prachtige stem en hij gebruikte die stem voortreffelijk. In zijn liedjes vooral, maar ook in de typeringen, die hij zo vaak ten beste gaf. Achteraf twijfel je nog wel eens aan de enorme rage, die zijn „Willem Parel” ontketende. Was het nou echt zo leuk? Kon dat nou miljoenen mensen aan het radiotoestel binden? Maar wat nu al niet meer opgaat, paste uitstekend in het levens gevoel en het levenspatroon Van de tijd, waarin Sonneveld sen?! Ik wil terug naar huis! Ik wil filmen!” De heerser antwoordde niet. Hij stond op en terwijl zijn gelaat een diep-rode kleur aannam, sprong hij grommend op zijn ka meel. „Grrrsssh!” riep hij, terwijl hij zijn rijdier naar het tentenkamp terug liet draven. „Losgeld? Ontvoe ring?! Hoe durft die wichelaar op die manier mijn goede naam door het zand te halen?! Harash!” Joris (Herhaling van vorige editie programma). Duitsland III 18.00 Russische Taalcursus. 18.30 TV-cursus. 19.00 (K) Zandmannetje. 19.05 (K) Pro gramma voor Joegoslavische werknemers. 19.15 (K) Lands- forum. 19.45 (K) Nieuws uit Noordrijn-Westfalen. 19.55 (K) Commentaar. 20.00 (K) Jour naal en weerbericht. 2.15 (K) Ballet. 21.00 (K) Weekendfo- rum. 18. Krakras kneuteren: ze 18.00 (K) Nieuws uit Noord rijn-Westfalen. 18.10 (K) Ge orge: tv-serie. 18.40 (K) Actu aliteitenrubriek. 19.20 (K) Klein tv-spel. 19.45 (K) Infor matief programma. 20.00 (K) Journaal. 20.15 (K) Arme kla gen nicht: tv-film. 21.35 (K) Verkeersprogramma. 21.40 (K) I plaats moest men hem op het toneel ontmoeten, liefst in een kleine zaal, een genoeglijk intiem theater, dat hij feilloos wist te bespelen. Hoe intiem ook, toch bleef er afstand tussen Sonneveld en zijn publiek. Hij vereenzelvigde zich niet met zijn toeschouwers. Hij had een afstandelijke manier van je inspinnen in het web van zijn charme, de glans van zijn liedjes, die altijd een tikje sentimenteel waren met als grote bevestiging „Mijn dorp”, waarin je Sonneveld op zijn best hoorde, vol nostalgie, vol heimwee naar de warmte van een tijd, die voorbij scheen. Wim Sonneveld was veel meer een man, die terug keek dan vooruit. Hij vermomde zich ook graag, hij stak zich graag in de kleding van een voorbije époque. Hij wist wat de dingen waard waren, hij wist niet wat ze waard konden worden. Daar had hij angst voor. In Vence, waar de warmte van de Zuidfranse zon de druiven in zijn wijngaard deed rijpen, voelde hij zich pas echt veilig. Hij hield van de natuur. Hij was goed voor de mensen. In zijn laatste show vond ik hem een tikje te superieur aan zijn publiek, alsof hij het niet meer zo nodig had. Hij sprak her aan met „jullie”, een geliefkoosde Sonneveld-vorm, maar dit maal had het niet het vertrouwelijke van een ondeugende houding. Sonneveld had zich een beetje teruggetrokken zoals hij zich buiten zijn theaterbezigheden terugtrok in zijn ge liefde Frankrijk. Als ware hij op de vlucht voor zijn eigen roem. ONDERZOEK van de NOS ook ms arm kijkersvolk over de actuali teitenrubrieken. Nog steeds komen „Brandpunt” en „AVRO'? Televizier” met de hoogste waardering uit de bus, gemeten naar betrouwbaarheid en actuele waarde. Een beetje ver bazingwekkend is de uitslag van het onderzoek naar de be kendheid der televisiepresentatoren. Ik tenminste had niet gedacht dat Jaap van Meekeren met de erepalm zou gaan strijken. De ironie wil, dat nog steeds van veel reclamezuilen het gelaat van Wibo ons tegenstraalt, de grondlegger van de rubriek, die door Van Meekeren ijzersterk wordt ontwikkeld. Sinds „Deze week” min of meer een flop is geworden met verkoopcijfers, die de helft beneden de verwachtingen blijven, en de verstandhouding binnen het redactieteam en met de uitgeefster nou niet je dat is, is in Hilversum de vrees voor een samengaan tussen TROS-Kompas en „Deze week” ver minderd. Directeur Landré zal in zijn laatste regeringsjaar wel de nodige voorzorgen in acht genomen hebben ten aan zien van een eventueel samengaan. De TROS trok klanten. 12.00 Nieuws. 12.03 Gevari eerd programma. (12.50 Buiten lands persoverzicht. Nieuws, weerbericht neelagenda). 14.00 Smartlappen. 15.03 Olivia Newton John, die Engeland zal vertegenwoordi gen op het Songfestival in Brighton op 6 april, is van- In het liedjesprogramma van het IKOR treedt vanavond Leen Jongewaard op. Het wordt uitgezonden van 22.55 tot 23.10 uur op Nederland II. Jongewaard zingt een aantal in chanson omgezette gelijke nissen op teksten van Karei Eykman en muziek van Ger van Leeuwen en Harry Ban- nink. Goedbloed zag het naderende ge vaar niet, want hij was druk bezig met de inhoud van het geldkoffer tje. „Is het genoeg?” vroeg regisseur Knipper handenwringend. „Denkt u dat ik daarmee Bonnie los kan ko pen?” „Duizend-dertien.ant woordde Joris. „Duizend-veer- tien.Hm.Misschien wel, ja. duizend-vijftien. Nederland I 10.45-12.00 NOS-NOT: K) Schooltelevisie. NOS: (K) Ti-ta*-to- venaar. (K) Journaal. AVRO: (K) Wie van de drie. (K) MASH. NOS: (K) Journaal. AVRO: (K) Columbo. (K) Een leven in beeld levensverhaal van een bijzondere Nederlan der. Praten met de minis ter-president. NOS: (K) Uit Kunst. (K) Journaal. Nederland I 11.30-12.15 TELEAC: (K) Computerkunde (10). NOS: (K) Journaal. KRO: Jongeren koor. (K) Klassewerk. TELEAC: Bijstandswet (3). NOS: (K) Ti-ta-to- venaar. (K) Journaal. KRO: (K) Kunt u mij de weg naar Hameien vertellen, meneer? (K) De Berend Boude- wijn Kwis. Brandpunt. Epiloog. NOS: (K) Journaal. IKOR-KRO-RKK- NCRV: Het lied van de week. avond een der gasten in Zevensprong van de TROS op Nederland II van 20.21 tot 21.35 uur. er furore mee maakte. Wat waren we eigenlijk gewend buiten Snip en Snap en uit de vooroorlogse jaren Buziau? De creatie van Willem Parel was voor die tijd werkelijk een creatie. Pas toen er een film naar werd gemaakt ging ze de mist m. Op dezelfde manier ging „Op de Hollandse toer” de mist m. Sonneveld was te fijn gebouwd voor lolbroek. Zijn over drijving was er een, die nou juist het grove eraf haalde en er dwars doorheen stak. Een overdrijving, die je het gevoel gaf voor het betrekkelijke, nog eens versterkt door de wellevend heid van zijn verschijning, zijn zwier, die niet grof kon zijn, de mate ook, waarin hij zelf de mate kende. De film, die Kees vond, dat men hem er niet beter door leerde kennen. Hij moest Brusse over hem maakte, heeft mij nooit zo erg bekoord. Ik veel te veel zichzelf etaleren en dat deed hij professioneel en werd daardoor niet werkelijk echt. Want hij was een veel hartelijker mens dan hij er zo uitkwam. Hij liet op zijn boer derij vaak mensen wonen, die dat naar zijn mening hard nodig hadden en dat waren zeker niet altijd artiesten. Gelukkig, denk ik, dat er zoveel platen van hem zijn. Die vergoeden het gemis aan de causeur, de amusateur. zoals men hem noemde. Voor mij, ik herhaal het, was hij eerst en vooral stem. stond zich te ver- kon de gelukzalige toekomstplannetjes zó van het ge zicht van Eucalypta aflezen. „Heb ik me dat even fijn verklapt”, be dacht ze. „Nou kan ik ook vast op een fikse beloning rekenen.” Vol MERIJNTJE GIJSEN IS BIJNA afgelopen. Het is geen tegenvaller geworden. Kees van lersel heeft het in zijn regie vooral in een goede dramatische zetting gezocht, ook al liet hij niets aan het toeval over wat de juiste historische ensce nering betrof. Het verhaal kreeg geleidelijk aan een sterker anecdotischer karakter, maar dat zeker geen afbreuk aan het kijkgenot, want Merijntje bleef toch eigenlijk een stukje ver tedering op het scherm en dat is op zichzelf heel wat. Het aardige is, dat zondags via de NOS een serie loopt, die speciaal voor kinderen is gemaakt en waarin alleen volwassenen spelen. Daar is de schrijver niemand minder dan Paul Biegel en voert MM Chanowsky via de toverdoos zijn regie. Het gaat natuurlijk niet aan het een met het ander te vergelijken. U ziet twee manieren van televisiemaken en beide voldoen ze, omdat ze zijn aangepast aan de eigen aard van de vertelling. Zo’n fantastische geschiedenis als „De vloek van Woeste wolf” vraagt om een uitmonstering, die u op uw beeldbuis ontwaart: getekende decors, die het verhaal dat verzonnene en onwerkelijke geven, dat oorzaak is van veel spanning en beklemming. Knap zoals dat gebeurt en geen ogenblik ver veelt. Gekunsteld zou je denken, maar niets is minder waar. Op dezelfde manier waarop Merijntje vertedert en daardoor oprechte gevoelens raakt, op diezelfde manier overrompelt „De vloek van Woeste wolf” door de uitstraling van zijn werke lijke aard: het sprookje. Zo moet het nou inderdaad op tele visie, indien tenminste het gegeven zo bizar is en zo grillig van effecten als deze nieuwe vlucht van Biegels verbeelding. Er zijn trouwens voor deze produktie niet de geringste acteurs aangetrokken. Dat telt ook. Ze vinden zich er niet te goed voor. Als voor televisie.optreden dan nog schnabbelen heet, wel, aan het acteren merk je het niet. Tel uit je winst! De baat komt dit keer naar de kijkers. HILVERSUM 2 TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Ontbijt-Soos. (7.30 Nieuws. 7.41-8.00 Aktua. 8.30 Nieuws. Duitsland II 17.45 (K) Actualiteiten en muziek. 18.25 Vater der Kla- motte: tv-serie. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Buiten landse reportages. 20.15 (K) Sportprogramma. 21.15 (K) Journaal. 21.30 Lots Weib: speelfilm. 23.10 (K) Journaal. 14.03 (S) Elpee Pop. 15.03 (S) Filter: jongerenprogramma. 16.03 (S) Sportshow I: sport en muziek. NOS: 18.02 Joost mag niet eten. NCRV: 19.02 (S) Discorama. 20.02 After eight. 22.02 Strictly Country Style. 22.30 (S) Jazztime. 22.55 Mededelingen. 23.02 (S) Sportshow II: sport en mu ziek. 0.02 (S) Late date. 2.02 (S) Bent u daar nog? 6.02 (S) Morgenstemming. 6.45-7.00 Zondagmorgen. OVER EEN PAAR WEKEN zijn de Statenverkiezingen. Daarmee is men nu al druk in de weer. Ik bedoel dan niet de politieke palavers, die we elke dag weer uit het kastje, horen alsof het om Tweede-Kamerverkiezingen gaat. Eigen lijk verwerpelijk. Weet nou iemand wat die Provinciale Staten eigenlijk doen en welke belangen er in het spel zijn? Maar nee, we worden alleen maar beziggehouden met zaken, waar die Provinciale Staten nou net niks over te zeggen hebben. In elk geval is de NOS druk bezig de avond van de uitslagen te omgeven met verslaggevers en computers, met politici her en der in het land. Dat alles onder oppertoezicht van Wim van Baarle, wiens ervaring tot buiten ’s lands grenzen be kendheid geniet, want hij heeft pas onze zuiderburen bij de Belgische verkiezingen met raad en daad terzijde gestaan. NOS: naar. (K) Journaal. TROS: Zorro, rie. (K) Ren je rot. NOS: (K) Journaal. TROS: (K) Zeven sprong. (K) Hawkins. NOS: (K) Journaal. IKOR: (K) Liedjespro gramma. 8.36-8.45 Gymnastiek voor de huisvrouw). 10,00 (S) Tien om: kinderprogramma. 10.30 Nieuws. 10.33 (S) Route - A: amusant wegwijs worden in Nederland. 11.55 gen. 12.00 Aktua. Overheids voorlichting: 12.16 Werk en Welzijn: een uitzending van het Ministerie van Volksge zondheid en TROS: 12.26 t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 (S) Tross-Coun- try. 13.30 (S) Steiger gevarieerd programma. Nieuws. 15.33 (S) Als dat zou kunnenverzoekplatenpro gramma. 17.30 Nieuws. 17.32 Aktua. 17.50 (S) Café-chan- tant: liedjes en muziek uit de goede oude tijd. 18.15 Uit de pers. 18.30 Nieuws. 18.41 (S) Close-up: licht muziekpro gramma. 19.00 (S) Concert a la carte: klassiek wenspro- gramma. 20.00 Nieuws. 20.05 Toeraktua: serie programma’s over toerisme. 20.30 (S) Kla- vertuositeiten. 20.55 (S) Om de kunst. 21.15. (S) Zaterdaga- vondkonsert: klassieke muziek (gr.). EO: 22.30 Avondover- denking. 22.50 Klankbord. 23.05 (S) Postludium: klassiek muziekprogramma. 23.55-24.00 Nieuws. woord voor de zondag. 22.25 City of fear, Amerikaanse speelfilm. 23.40 (K) Journaal. Duitsland II 18.00 (K) Magazine. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Der Koffer aus Hamburg, tv-ver- telling. 20.15 (K) Schlagerfes- tival 1929. 21.45 (K) Journaal. 21.50 (K) Sportprogramma. 23.05 Die toten Augen von London, speelfilm. 0.40 (K) Journaal. Duitsland III 18.30 (K) Mens en werk. 19.00 (K) Zandmannetje. 19.05 (K) Wetenschappelijk magazi ne. 19.45 (K) Nieuws uit Noordrijn-Westfalen Sport- extra. 20.00 (K) Journaal en weerbericht. 20.15 (K) Cultu reel magazine. 21.00 Eines Symphonies des Grauens, Duitse speelfilm uit 22.00 Einde uitzending. VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) Z.O.gevarieerd program ma. (7.54 VPRO: Deze dag; 8.00 Nieuws; 8.11 Dingen van de dag; 9.35 Waterstanden). 10.30 (S) Z.I.: muziek- en informatieshow. (11.00 Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.11 (S) In de Rooie Haan: VA- RA's zaterdagmiddagcafé. NOS: 14.45 (S) NOS-Jazz. 15.10 Programma voor de bui tenlandse werknemers met om 16.00 Nws. Zevendedags- adventisten: 17.40 De laatsten van het volk van God. NOS: 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. VARA: 18.11 Dingen van de dag. 18.20 Uitzending van DS’70. 18.30 (S) Varié: amusementsprogramma. 19.30 (S) Brassband Magazine. 20.00 (S) De VARA feliciteert: ver zoekplatenprogramma. 22.00 Boemerang: een week nieuws kritisch gezien, gehoord en gelezen. 22.30 Nieuws. 22.40 (S) Nederlandse chansons. 23.05 Ach ja... de jaren 50. En verder? 23.55-24.00 Nieuws. 13.00 en to- Nieuws. 14.03 Smartlappen. 15.00 Nieuws. 15.03 Amusements- concert. 16.00 Kabaret. (Tus sen 16.00 en 17.00 Reportage wielrennen). 17.00 Nieuws en mededelingen. 17.10 Belgische lichte muziek. 17.55 Weeg schaal. 18.00 Nieuws. 18.05 Jongerenprogramma. 18.45 Sport. 18.55 Taalwenken. 18.57 Orkest van de week. 19.00 Nieuws en mededelingen. 19.30 Internationale chansons. 20.30 Nieuws. 20.33 Sport en muziek. 22.00 Nieuws. 22.12 Non-stop dansmuziek. (23.00 Nieuws). 23.40-23.45 Nieuws. Nederland II NOS: venaar. (K) Journaal. VARA: (K) Coronation NOS: (K) Journaal. VARA: (K) MacMillan and Wife, tv-serie. (K) Man over de vloer. (K) De Ombudsman. NOS: (K) Journaal. Duitsland I 18.35 (K) Amusementspro gramma. 19.00 (K) Actualitei ten. 19.35 (K) TV-film. 20.00 (K) Journaal. 20.15 (K) Die schwebende Jungfrau: klucht. 22.00 (K) Loterij trekking. 22.05 (K) Trekking van lotto- getallen en bekendmaking van het Olympisch getal. Aansl. (K) Journaal en weer bericht. Daarna: (K) Het EEN LELIJK MISVERSTAND tussen toch verstandige men- jen is er oorzaak van geweest dat de beloofde bijdrage uit den vreemde u verleden week is ontgaan. Moet men de lezer nu beklagen? Ik zal zo vrij zijn het antwoord voor me te houden. Terug in Hilversum, was er al weer genoeg stof in de winkel om er deze kolommen tierig mee te vullen. Nee, geen conflict stof. Hilversum vertoont een nogal vredig aanschijn, maar ja. een mens kan zich vergissen. Zoals u reeds hebt vernomen is de E.O. een beetje boos. In het nieuwe schema voor het komende seizoen hebben de omroepen geloot om een vaste zendavond. Laat nu de E.O. tegenover de NCRV komen te zitten. Aanvankelijk, zo leek het, had men daar vrede mee, maar later is de E.O. toch gaan protesteren. Veel kans lijkt dat protest niet te maken. In Hil versum doet men wat geheimzinnig met die vaste zendavon- jen. Niemand weet eigenlijk precies hoe de vork in de steel zit Dat de boel goed door elkaar wordt gegooid, is zeker, om dat de loting bijvoorbeeld de TROS van de vrijdagavond naar de maandagavond doet verhuizen. In de weekeinden evenwel heeft de TROS straks ook recht op een uitzendavond, zodat daarmee opgevangen kan worden wat door deze ruil ongunstig lijkt uit te pakken. In elk geval wordt het wel zo, dat op elke avond een actualiteitenrubriek in de lucht is. Naar verluidt blijft „Brandpunt” voor de zaterdag voelen. „AVRO’s Televizier” is in elk geval van de maandag af en dat zal menig redacteur een zucht van verlichting ontlokken. Ein delijk is er nu eens gelegenheid voor een vrij weekend. Over en weer zijn er allerlei nieuwe programma’s in de maak, naar onthullingen blijven achterwege, zeker van de naast betrokkenen. Dat de VARA aan Rudi Carrel trekt, verbaast niemand. Het vertrek van Mies kan je niet met kluchten blijven opvullen, ook al genoten die kluchten blijkens de kijk cijfers een alleszins bevredigende belangstelling. INTUSSEN HEEFT EEN wat cijfers losgelaten op on; V/A/Dl WA, NU LA8RITTA WAT VAN STREEK 15, WETEN DE PLANTEN OOK NET NEER WAAR ZE AAN TOE 2M Fl'REED'. WE MOETEN WE&l' IK 'TV BANG VOOR REDOLO! HJ HEEFT GEHOORD DAT IK ZJN VERHAAL. NIET6OED A vtmi k

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 19