Camera Obscura laat surrealisme ffl»»® AGENDA prachtige Maldoror FILMS Jazz van swing tot free Rosenhart besluit leerzame orgelserie zien m 'S ■te |i F k U DSC met TEDDY WILSON Lx X Li ROXY ZERO’S ZIENEMA LUXOR WITTE BIOSCOOP FRANS HALS te' wfet VI ju Tentoonstellingen Blauw*blauw Junioren Tips Sessions Overige films Operette Bioscopen i Y x i 'tI ^■*^25 Camera Obscura met een scène uit Maldoror. Theater Wederzijds is zondag in de Toneelschuur met „Boot in de boot”. STAN TRACES CHARLES BOOST Camera Obscura laat Ducasse zien als een jongeman die, uit Uruguay afkomstig, in Parijs op een zolderkamer leeft. Om zijn obsessies op te schrijven schept hij Maldoror, een denk- plaats wordt Slechts in de 3-delige Suite van Hendrik Andriessen zal het koperkwartet zich solistisch la ten horen. Toen de componist 2 jaren geleden zijn 80e verjaar dag vierde heeft het kwartet bij wijze van muzikale huldi ging deze Suite voor hem ten gehore gebracht. hebben gegeven. Het gaat er allemaal nogal rustig aan toe, al zal iedere toe schouwer wel voor het raadsel geplaatst worden, waarom Quinn doofstom moet zijn. Die lastige en opzichtige handicap speelt nauwelijks een rol in de film. z8 0», 9 9 beeldige figuur die onder regie van Franz Marijnen door drie acteurs wordt voorgesteld. Zij vertellen de doodzieke Ducasse dat zij zijn muze zijn door wie hij een meesterwerk zal schep pen. tweede voorstelling van „Dub- belzichtig”, een bijzonder leuk programma van cabaret Turn Turn uit Overijssel. Voor lief hebbers van de Nederlands Hoop-stijl (maar minder hard dan Freek de Jonge’s nieuwe show). Aanvang 20.30 uur. Dit alles is te zien in fraai aangeklede en belichte scènes die het vaak surrealistische stuk een droomachtig karakter geven. Volkswagen. De formule is in de loop der jaren zo succesvol gebleken dat er slechts kleine wijzigingen aan het „model” hoefden te worden aangebracht om nog decennia lang te kun nen doorgaan. De wijziging voor dit jaar: Arie Ligthart op banjo en gitaar is, genoodzaakt door andere verplichtingen, uit de groep gestapt. Voor hem in de plaats is Jaap van Kempen gekomen. EN WIE ZELF wil musice ren, kan vrijdagavond terecht in de Haarlemse Jazz Club, Groot Heiligland 47 (gebouw De Egelantier) waar gelegen heid wordt gegeven voor sessi ons. Als gebruikelijk worden de session-avonden altijd druk be zocht, zodat ook de stille luiste raar aan zijn trekken komt. DE STICHTING Voor en met orgel besluit zaterdagavond met een concert te geven door de organist Kees Rosenhart een serie van drie instructieve con certen in de Bavokerk aan de Herenweg in Heemstede. Aan vang 20.15 uur. De toegang tot de (verwarmde) kerk is gratis. Marijnen heeft in Maldoror drie thema’s dooreenverweven. Het eerste thema is de worste ling van Ducasse met zijn gees teskind, Maldoror, die bij Ma rijnen de motor van het drama is. In het tweede thema staat de worsteling centraal tussen Ducasse en zijn dagelijkse wer kelijkheid, terwijl het derde thema wordt gevormd door de uitbeelding van herinneringen en fantasieën die Ducasse be leeft. FOLKCLUB De Waag haalt zaterdag, aanvang 20 uur, een oude gast op het plankier. En gelsman Peter Millns speelt aan de piano zijn eigen werk waarbij hij aanstekelijk kan zingen. Millns laat invloeden zien van Randy Newman en anderssoortige folk. In ieder geval swingt het bij hem de pan uit. Entree 2. FELISON, gevestigd in huize Beeckestijn in Velsen, is van 29 de Hoofdstad Operette met veel verve op de planken gezet. Alexander Pichler heeft de re gie, de choreografie is van Jack Bow. Onder de medewerkenden bevinden zich o.m. Anita Heijns, Lizzi Schöffmann, Ge org van der Biezen en Karl Frey. HET CONCERTGEBOUW in Haarlem stelt amateurmusici maandagavond weer in de gele- Over de aard van het kwar tet, dat in 1966 werd opgericht en het programma, deelt Gerrit van Slooten het volgende mee. „De combinatie van koper en orgel is zeer mooi en het is dan ook begrijpelijk, dat hiervan bij het komende concert dankbaar gebruik zal worden gemaakt. In bijna alle programma-bijdragen van het koper heeft het orgel een belangrijk aandeel, dat niet zo zeer bestaat uit een begelei dende taak, maar in de meeste gevallen een zelfstandige func tie heeft. Wij denken hierbij aan de beide dubbel-korige werken van Hassler, waarbij de blazers en de organist met wis selende effecten hun vraag- en antwoordspel ten gehore bren gen. Deze vorm van musiceren, waarbij de instrumentale groe pen zich beurtelings laten ho ren, duidde men in Hasslers tijd (16e eeuw) reeds aan met CYNISCHE dubbelzinnigheid, gevat in een moderne kitschco- medie. Die omschrijving gaat op voor „Blauw, blauw”, een conversatiekomedie van Hugo Er is een attractief program ma samengesteld dat varieert van Mozart tot Brahms (met medewerking van het piano- duo Miep van Luin en Ans Bouter) en van Gounod (met de sopraan Ina Heemsbergen) tot Miller. Aanvang 20 uur. DIXIELAND muziek van een pittig niveau is volgende week donderdag in het Concertge bouw in Haarlem te horen als daar de befaamde Dutch Swing College Band optreedt. Net als vorig jaar speelt de DSC goede wijn behoeft geen krans - met de Amerikaanse pianist Teddy Wilson. lo, slagwerk. Tracey maakt jazz in zijn meest vrije vormen ,zij het dat hij binnen de groep een strenge discipline eist. Luisteren naar Tracey en zijn groep betekent het maken van een ontdekkingstocht door een land van ritmische schoon heid en lyrische harmonieën Vrijdag om 21 uur de Amersfoortse formatie Mailbag. genheid hun kunnen te tonen. Het programma voor deze alweer de vierde Open podi- umavond ziet er leuk uit. De avond wordt rond 20.15 uur geopend door het duo Bauke Schut, trombone en mevrouw Buter, piano met twee werken van Serge Lancen en Saint Saëns. Bernd Brackman, die eerder opmerkelijke kwaliteiten in het Concertgebouw liet ho ren, komt deze keer met zijn broer Reinoud (viool). Gespeeld worden werken van Vivaldi en Debussy. De pianiste Irene Rol ver volgt met delen uit Turina’s „Tarjetas Pos, terwijl Martien Tepe, eveneens aan de piano, werken van Chopin, Bach en Mozart uitvoert. De avond wordt besloten met een vokale inbreng van Hans Rotteveel, bas die aan de piano wordt begeleid door C. Oost. Rotteveel zal delen zingen uit Die Zau- berflöte en Don Juan en voorts twee negro spirituals. Rijksmuseum (Stadhouderskade): Tot 2 juni „Franse Litho’s”. Geopend dagelijks 10-17 uur zon- en feestdagen 13-17 uur. Stedelijk Museam (Paulus Potterstr.): T.e.m. 31 maart Hetty Huisman „CeragenetiCs". T.e.m. 7 april wandkleden en textielsculp- turen van Sheila Hicks. T.e.m. 15 april affiches, boekomslagen, illustraties en zeef drukken van Tadanori Yokoo. T.e.m. 21 april schilderijen van Raveel, sculpturen van Balderi, objecten van Balth. T.e.m. 28 april architectonische ontwerpen van Dui ker. T.e.m. 12 mei tekeningen van Colin Self. Geopend maandag t.e.m. vrijdag 9.30- 17 uur en 19-22.30 uur, zaterdag 9.30-17 uur, zon- en feestdagen 13-17 uur. Museum Fodor (Keizersgracht): T.e.m. 31 maart schilderijen van Jörg Remé. T.e.m. 15 april schilderijen en collages van Willy Boers. Geopend dagelijks 9.30-17 uur, zon dagen 13-17 uur. VANAVOND en zaterdagavond om 20 uur kan men in Zerozienema nog „Eden et après” van Alain Robbe-Grillet zien, waarover we de vorige week al berich ten. Dan gaat op 2, 3. 4 en 6 april een minder verwarrende speelfilm in „De Audiëntie” van de bekende Marco Fer- reri, een grimmig en satyrisch filmer zoals iedereen weet die „De Bijenkonin gin”, „De Apenvrouw”, „Dillinger is dood” of zijn meer recente „Liza” gezien heeft. Ditmaal gaat het om een bedeesde bebrilde man die graag op particuliere audiëntie bij de paus wil. Maar ondanks zijn hardnekkige pogingen zal het de schuchtere, maar vasthoudende Amadeo (Ugo Tognazzi) niet lukken door de bu reaucratie van het Vaticaan heen te breken tot zijn doel. De wijze waarop van hogerhand ge tracht wordt Amadeo van zijn krankzin nig plan te brengen, doet misschien wat Kafkiaans aan, maar heeft meer met Ferreri’s zeer speciale humor te maken, waarom men, zij het misschien niet altijd van harte, kan lachen. Verdere medespelers zijn Claudia Cardinale, Mi chel Piccoli, Vittorio Gassman en Alain Cluny. NOG STEEDS met veel succes (en veel plezier) gaat in Cinema Palace Ni kolai van der Heyde’s Help! De dokter verzuipt. In de nacht veel geweld met Paul Newman in The lefthanded Gun. Nieuw in Lido is een van de vele rolprenten uit de studio’s in Hong Kong, Het zwaard van de gele tijger. De na men der hoofdrolspelers zullen wellicht weinigen wat zeggen: David Chiang, Li Ching en Ti Lung. Studio prolongeert La grande bouffe, een smakelijk (in meer dan één opzicht) geval van Marco Ferreri. Frans Hals vult zijn programma aan met een nachtvoorstelling van Moord tegen elk bod, terwijl Roxy hetzelfde doet met Het mooiste speelgoed, een dubbelzinnige titel voor een onschuldig sexverhaaltje. Voor de kinderen is er nog Tarzan en de jungleboy (Palace) en Sjors, Sjimmie en de rebellen in Studio, die op zondagmor gen voorts nog De man met de wassen beelden toont. „IEDERE gelijkenis met bestaande of bestaand hebbende personen berust op zuiver toeval”, dat zou geen verkeerde aankondiging zijn bij de film „Hitler, de laatste 10 dagen” van Ennio de Concini. Hoewel de film aan allerlei historische bronnen zijn stof ontleend heeft en zich zoveel mogelijk aan de bekende feiten houdt, heeft het geheel iets van een wassenbeeldenspel, waarbij immers ook een oppervlakkige gelijkenis aanwezig is waar niemand preoies lijkt op wie hij moet voorstellen. Zoals de titel al aangeeft, behandelt de Concini’s historische reconstructie de laatste 10 dagen van Hitler die hij met enige tientallen getrouwen in een bun ker onder de Rijkskanselarij in Berlijn doorbracht. Dit na-spelen van de werke lijkheid in een weinig gelukkig decor dat in de Engelse studio’s is opgebouwd, overtuigt geen ogenblik van de dramati sche spanningen die daar geheerst moe ten hebben toen boven de hoofden van Hitler, Goebbels, Keitel en zo veel ande re ..grootheden” van het Derde Rijk Berlijn in puin werd geschoten door de Russische legers. Een enkele maal last de regisseur autentieke journaalfragmenten in en pas dan merkt men overduidelijk hoe wer kelijkheid en spel van elkaar verschil len, ondanks alle goede pogingen van Sir Alec Quinness om zo goed mogelijk op de ziekelijk en ontredderde Hitler van die laatste 10 dagen te lijken. „DOOFSTOMME SMITH en John met de Oren” is een Italiaanse western, ge maakt door Paolo Ca vara, waarschijn lijk als pendant van de serie met het succesvolle „Trinity”-duo. Anthony Quinn als doofstomme oorlogsveteraan en Franco Nero als de meer komische Johnny Ears vormen ditmaal een vrien denduo dat geëngageerd wordt om een opstand in Texas in de vorige eeuw mee te helpen onderdrukken. Men hoeft van de film niet de actie met bijkomend geweld te verwachten die nu eenmaal de Italiaanse western een zekere reputatie ONDER LEIDING van Wlad- jimir Alexander Polak concer teert het Junioren Orkest Haarlem zaterdagavond in de Nieuwe Kerk in Haarlem. Aan vang 20.15 uur. Solisten op deze avond zijn de twee cellisten Bas van Waard en Tobias Pre- nen. Op het programma staan werken van Dvorak, Vivaldi. Handel en Cimarosa, waaruit mag blijken dat het Junioren Orkest zich er niet makkelijk van af wil maken. De jonge dirigent Polak is tevens aanvoerder van dealt- groep van Haarlems Jeugd Or kest. Hij is leerling aan het conservatorium in Den Haag met als hoofdvak altviool bij Jaap Stordiau. Van Waard en Prenen zijn sinds kort lid van het HJO en volgen celloles bij Elias Arizcu- ren aan de gemeentelijke mu ziekschool in Haarlem. Over deze uitvoering vertelt Kees Rosenhart het volgende: „In dit programma heb ik weer de nodige afwisseling nage streefd. Na de hoogst boeiende contrapunten uit Die Kunst der Fuge van Joh. Seb. Bach staat bijvoorbeeld een frisse Engelse Voluntary. Er komt ook een Pastorale van Bernardo Storace voor op het programma. Stora ce werkte op Sicilië. Ik stel me zo voor dat hij daar genoteerd heeft wat hij een herder op zijn doeldelzak hoorde spelen. Ethnomusicologen zouden dat later ook gaan doen (in de 19e en 20e eeuw)optekenen van geïmproviseerde volksmuziék. De herder van Storace wist niets van het tonale denkpa troon. Zijn doeldelzak liet steeds de toon D horen. De herder had vooral veel tijd, eindeloos veel tijd. Deze Pasto rale is een van de merkwaar digste stukken uit de orgellite ratuur. Ik ben benieuwd hoe het bij de luisteraar zal aanko men”. Overige, componisten van wie werk wordt uitgevoerd door Rosenhart zijn achtereenvol gens Lebègue, Thomkins, Basey- a, Bennett, Anthonie van Noordt, Telemann, Albrechts- berger en C. Ph. E. Bach. De tournees die de DSC vorig jaar met Wilson heeft gemaakt, zijn overal zo goed bevallen dat de band besloot ook dit jaar weer met de „swingmaster’” op reis te gaan. Het concert in Haarlem is onderdeel van een Nederlandse tournee die op 2 april in Alkmaar begint en 12 april in Breda wordt besloten. De historie van de Dutch Swing College Band toont overeenkomsten met die van de EEN ZEER BIJZONDERE voorstelling is zaterdag in de Toneelschuur in de Haarlemse Smedestraat te zien. De Ameri kaanse theatergroep Camera Obscura komt dan met een eenmalige uitvoering van „Mal doror”. Een toneelstuk dat ge baseerd is op het leven en werk van de dichter Comte De Lautréamont, schuilnaam voor Isidore Ducasse (1846-1870). Hiermee komen de voorstellin gen van de Madhouse Compag nie te vervallen. OVER DE ANGOLEZE film „Sambi- zanga” is in deze krant al een maand geleden geschreven door A. Willinck naar aanleiding van de Amsterdamse première van de film die door een vrouw, Sarah Malderor, is gemaakt en ontleend is aan een in Angola maar al te bekende realiteit: een vrouw zoekt naar haar man die door de politie is opgepakt en maakt een eindeloze voet tocht langs de ongeïnteresseerde instan ties die haar tenslotte zijn gewelddadige dood meedelen. De film is in Kongo- Brazzaville opgenomen en is van een uiterlijke schoonheid die contrasteert bij het onderwerp of dat onderwerp vol wreedheid en onderdrukking juist ac centueert. In ieder geval bewijst een volk dat onder de huidige omstandigheden in staat is een dergelijke film te maken - de schrijver van het gegeven, Luandino Vierira heeft jarenlang gevangen gezeten in het Portugese concentratiekamp Tarra- fal - zijn grootheid en zijn recht op onafhankelijkheid. de benaming „concert”. Het Italiaanse woord „concertare” betekent n.l. „wedijveren”, het geen in dit geval dus van toe passing is op de beide groepen koper en orgel. Claus. Het toneelstuk wordt vrijdag in de Stadsschouwburg in Haarlem gebracht door vier acteurs: Cas Enklaar, Guus Os ter, Fons Rademaker en Ellen Vogel. Onder regie van de schrijver zelf schotelen ze het publiek een pikant menuutje voor, doorspekt van wrange grapjes die, zoals Claus denkt, het best zullen doen in deze tijd. Blauw, blauw staat bol van de modieuze onbenullighe den met een goedkoop gepsy chologiseer a la Peyton Place. Wat niet wegneemt dat je er best een aardig avondje aan kunt beleven. DE HAARLEMSE Harmonie Kapel bestaat 10 jaar en dat betekent feest. Vrijdag heeft in het Concertgebouw het jubi- leum-concert plaats waaraan medewerking wordt verleend door het Spaarndams Gemengd Koor onder leiding van Ernst van het Kaar. De drumband staat onder leiding van Piet Kop en Wim van Baarle terwijl de charmante majorettes optre den onder het alziend oog van Days! Florin en Jan van He- mert. De kapel zelf wordt ge leid door Henk Chr. Hooger- vorst. THEATER Wederzijds is zon dagmiddag in de Toneelschuur voor een leuke kindervoorstel ling. Boot in de boot, zoals het stuk heet, gaat over een boten fabrikant die robots maakt. Als één van de robots wordt ver huurd en kapot raakt, gebeuren er heel gekke dingen. Een glaasje ranja met een rietje wordt gratis aangeboden. ZATERDAG aan het Wilsons- plein Die Lustige Witwe, door SCHOTEN’S Christelijk Ge mengd Koor heeft dit seizoen een vrij onbekende passion op het repertoire gezet, die zater dag in de R KBavo aan de Leidsevaart zal worden uitge voerd. Het is de Crucifixion Passion van John Stainer. Aan vang 20.30 uur. Solistische me dewerking wordt verleend door: Johan Kramer, tenor; Jaap Hunze, bas; Pieter de Jong, orgel; Loek Jehee, orgel en het Dubbelkwartet Haarlem. Het geheel onder leiding van Rudolf Grasman. Ungen”, toeg. 18 j. Dag. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Parislen (Nleuwendijk): „Prenez la queue”, toeg. 18 j Dag 11.30, 15.30, 17.30, 19.30 en 21.30 uur, zo, 13.30 uur enz. Rembrandtplein Theater (Rembrandtpleln) „Shaft in Africa”, toeg. 18 j. Dag. 14.15, 19.15 en 21.45 uur zo. 13.30, 16, 19.15 en 21.45 uur. Rialto (Ceintuurbaan): Terence Cooper in „Casino Royale”, toeg. 14 j. Dag. 19 en 21.30 uur, do. vr. ma. dl. middag 14 uur. Roxy (Kalverstr.): Roger Moore in „Live and let die”, toeg. 14 j. Dag. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Royal (Nleuwendijk): Gordon Scott in „De kolos van Rome”, toeg. 14 j. Dag. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Studio K (Boven Kriterion); George Shannon in „Arrabal: als een dol paard”, toeg, 18 j. Dag. 14.15, 19.30 en 21.45 uur, zo. 14. 16.15. 19.30 en 21.45 uur. The Movies (Haarlemmerdijk): Do. vr. za. zo. 19.45 en 22 uur, zat. alleen 22 uur, „organ, a suitable case for treatment”, toeg. 18 J. ma. di. wo. Marathonvoorstelling aanvang 19.45 uur „Oorlog en Vrede”, toeg. 18 j. Tuschinski (Reg. Breestr.): Jules Croiset in „Help! de dokter verzuipt”, toeg. a.l. Dag. 14.15, 19 en 21.30 uur, za. zo. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur. Tuschinski 2 (Reg. Breestr.): „Jesus Christ Superstar”, tceg. a.l. Dag. 14.30, 19.15 en 21.45 uur, za. en zo. 13.45. 16.15, 19.15 en 21.45 uur. De Uitkijk (Prinsengracht): „American Graffi ti”, toeg. 14 j. Dag. 14, 19 en 21.30 uur, zo. 13.15, 15.45, 19 en 21.30 uur. VOOR EEN bijzonder jazz concert wordt zaterdag om 22.30 uur het podium van ZE RO aan de Bakenessergracht ingeruimd. In samenwerking met Oktopus in Amsterdam treedt dan op Stan Tracey’s Open Circle. Met Tracey, piano; Trevor Watts, saxen; Danny Thompson, bas en Louis Maho- maart tot en met 21 april (be houdens maandags) iedere dag werk te zien van twee Zaan- damse kunstenaars. Guido Goedheer toont er zijn fanta- sie-rijke gouaches en grafiek. Al even fantastisch werkend is Klaas de Boer wiens dierfigu ren in klei worden getoond. KLEINKUNSTTHEATER Haarloheim, Smedestraat 23 in Haarlem, brengt zaterdag de Alhambra I (Weteringschans): Clint Eastwoord in „The good, the bad and the ugly’. toeg. 18 j. Dag. 14 en 19.30 uur. ALHAMBRA II (Weteringschans): Marlon Brando in „Last tango in Paris”, toeg. 18 j. Dag. 14.30, 1915 en 21.45 uur, zo. 13.45. 16.15. 19.15 en 21.45 uur. Bellevue Cinerama (Marnixstr.): Gregory Peck in „De Kanonnen van Navarone". 14 j. Dag. 14 en 20 uur. Calypso (Marnixstr.). Dag. 13.45, 16, 19.30 en 21.45 uur Julie Christie in „Don’t look now”, toeg. 18 j Ceintuur (Ceintuurbaan): Monique van de Ven in „Turks Fruit”, toeg. 18 j. Dag. 14 (beh. za. zo. wo. midd.) 19 en 21.30 uur. Centraal (Nleuwendijk): „Porno baby”, toeg. 18 j. Doorl. voorst, dag. 13, 14.45, 16.30. 18.15. 20 en 21.45 uur. Cineac (Damrak): John Wayne in ,,McQ. .Gunman nr. 1”. toeg. 18 j. Dag. 9.15. 11.30, 13.45, 16, 19.15 en 21.30 uur. Cineac (Reg Breestr.): Elke ochtend en mid dag 9.30. 11.30 13,30. 15.30, zo. 11.30 uur enz. Walt Disney’s 101 dalmatiers", toeg. a.l. Elke avond 17.30, 19.30 en 21.30 uur Louis de Fundes in .De avonturen van „Rabbi" Jacob”, toeg a.l. Cinetol (Tolstr.): „Prenez la Queue...”, toeg. 18 j. dag. 19 45 en 22 uur. do. vr. zat. ma. dl. midd. 14.15 uur City (Leidseplein): Robert Duvall in „Agent 373”, toeg. 18 j. Dag. 14.15, 19 en 21.30 uur. zo. 13.30, 16. 19 en 21.30 uur. City 2 (Leidseplein): Louis de Funes in „De avonturen v an „Rabbi” Jacob”, toeg. a.l. Dag. 14, 18.45 en 21.15 uur, zo. 13.15, 15.45. 18.45 en 21 15 uur. Corso (Kalverstr.): Peter Steiner in „Vrolijke ontucht in Tirol”, toeg. 18 j. Dag. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur. Du Midi (Apollolaan)Charles Aznavour in „De avontur'ers” toeg. 18 j. Dag. 14 (Beh. wo.) en 2o uur. Flora (Amstelstr.)Joe Don Baker in „Het recht van de sterkste”, toeg. 18 j. Dag. 14.30, 19.30 en 21.45 uur, zo. 13.30, 15.45. 19.30 en 21.45 uur. Kriterion (Roetersstr.): John Ford in ..Deli verance" toeg. 18 j. Dag.14.15, 19.45 en 22 uur, zo. 13.30. 15.45, 19.45 en 22 uur, vr. za. nacht 00.15 uur. Leidseplein Theater (Leidseplein): Al Paeino in „Serpico". toeg. 18 j. Dag. 14.30, 10.15 en 22 uur, zo. 13.15, 16, 19.15 en 22 uur. Luxor (Nleuwendijk): „Het recht van de sterkste vuisten”, toeg. 18 j. Dag. 13.30 (Beh. zo. en WO. midd.) 15.30, 19.15 en 21.30 uur. Nöggerath (Reg Breestr.): „Ontuchtige vertel- HOEWEL DON SIEGEL een vriende lijke oude heer is met een zacht en zangerig stemgeluid, zoals onlangs bleek bij zijn bezoek aan Amsterdam, maakt hij films die in scherp contrast zijn met zijn beminnelijke en ongevaarlijke ver schijning. De wereld van Don Siegel is, als bij zoveel Amerikaanse regisseurs een wereld van misdaad, geweld en cynisme, waarin de schuldigen lang niet altijd de hun toekomende straf krijgen en de politie niet schuldlozer is dan de boef. Zoals in „Charley Varrick”, waarin een man op leeftijd (Walter Matthau) wie alles in het leven is tegengelopen, er eerst toe komt samen met zijn vrouw kleine banken te beroven, tot hij zich associeert met een jonge avonturier, waarna alles begint tegen te lopen. De bank die ze beroven, blijkt zwart geld (afkomstig van de maffia) in zijn klui zen te hebben en nadat eerst Charley’s vrouw bij een politie-achtervolging ge dood wordt, moet het resterende tweetal zich verdedigen tegen een gehuurde moordenaar die tegen elke prijs het geld terug moet hebben. Hoe het de koelbloedige en niet uit zijn evenwicht te brengen Charley Varrick lukt zijn gevaarlijke tegenstanders om de tuin te leiden, dank zij zijn ervaring als voormalige stuntvlieger, levert een boeiend verhaal op dat niet van cynisme en een soort wrange humor ontbloot is. VOOR HET maandelijkse koffieconcert, zondagmorgen om 11.30 uur in het Concertge bouw in Haarlem, is ditmaal stadsorganist Albert de Klerk aangetrokken, samen met het Noordhollands Koperkwartet. Werken van Hassler, Sweelinck, Kerll, Marcello, Krebs, Bach, Walther, Brahms, Casanoves, Hendrik Andriessen en Müller- Zurich vormen het programma. Het kwartet bestaat uit de trompettisten Wim Groot (Con certgebouworkest) en Dick Jon ker (A’dams Philharmonisch Orkest) en de trombonisten Gerrit van Slooten (NPO) en Dick Leurink (Radio Philhar monisch Orkest). ***^*^&ite s .,^4

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 21