Orgeldraaier Willem Parel weer in roulatie Frisse bewegingen zonder pose IN FRANS HALSMUSEUM Annie Schmidt vertaalt „The Cineclub start Derde Wereld cinematheek Xktóelzanó R.ODIER. PARIS? P van duivenboden film Velours doree O s i f Sunshine Boys” „TULPOMANIA” GEOPEND ROKKEN J CONSTANT LAMP herenmode en konfektie Rodier-pantalon is het fijnst. H i sail 21 Bijzondere historische expositie NATIONAAL BALLET MET PYRRISCHE DANSEN 1 KUNST Radio-creatie Foto-album Paasprogramma Nachtvoorstellinsen Filmmuseum -s- ’S MAANDAGS GESLOTEN XX ■9 Barteljorisstraat 24 Winkelcentrum Schalkwijk, Riviëradreef 10 Op reis in een U ziet er dan modieus en gedistingeerd uit. Komt u gerust eens kijken. 568 HET AMSTERDAMSE CINÉTOL heeft het aangedurfd de bijna twintig jaar oude film „Het wonderlijke Leven van Willem Parel” uit de motteballen te halen, een enigszins voor de hand liggend initia tief omdat de belangstelling voor alles waarbij onze vroeg gestorven cabaretier Wim Sonneveld betrokken is geweest, op het ogenblik uiteraard groot is en gehonoreerd dient te worden. Of men de kun stenaar Sonneveld eert met het terugbrengen van een zeer middel matige film is nauwelijks een vraag. iiMlKi in Amsterdam Een goed gordijn verandert uw kamer. Het straalt gezelligheid af, schept rust en behaaglijkheid. Het sluit kou en straatlawaai buiten. Dat is de reden, waarom wij u graag Velours Doree adviseren. Omdat het gloedvol voldoet aan uw woon-wensen. Omdat ’t past bij modern en antiek. Er staat een pracht van kleuren voor u klaar! Het maken van velours-gordijnen is vakwerk. Ook daarvoor kunt u bij ons terecht. Voor een betaalbare prijs. i i ADVERTENTIE (Van onze kunstredactie) Enorm uitgebreide collectie van ADVERTENTIE CONRAD VAN DE WEETERING (Van onze rtv-redactie) in J Neil Simon is een gevierd comedy- ADVERTENTIE schrijver; hij Gor-Ray, Alexon, Hucke e.a. Als u bij Vogelzang komt, zult het zelf zien. De rokken zijn dit voorjaar en deze zomer weer helemaal „in”. In onze krant van morgen komen we uitvoerig op deze tentoonstelling terug. Overdag is de expositie zonder verhoog de toegangsprijs te bezichtigen. Ze duurt V MOÖE GROTE HOUTSTR. 26-28 HAARLEM licht bruine beha. Ze bewegen zich op zeer sportieve wijze, die perfect aanslaat bij de slagwerkmuziek van de Ameri kaan Geoffrey Grey (Inconsequenza). Niemand weet hoe de Pyrrische dan sen er in het Griekenland van zo om streeks 300 voor Christus hebben uitge zien. Toer van Schayk ook niet. Maar het zou best zo geweest kunnen zijn als we nu op het toneel zagen. Het kan ook heel goed totaal anders geweest zijn. hun vaderland, de paasvakantie halen ze wel. Wat het werk zo perfect maakt, is mede het feit dat als je als toeschouwer na zo’n 13 minuten het idee krijgt dat je het nu wel gezien hebt, het doek dan ook opeens dicht gaat. Er zijn niet veel mensen die zo’n uitgekiend maatgevoel hebben. Nog een bijzonder aspect is, dat alle zeven solisten die het werk uitvoer den Hollanders waren, een opmerkelijke bijzonderheid in een ensemble met een zo hoog percentage aan buitenlanders als het Nationale Ballet. Zij verdedigden het werk uitstekend. Als eerste film vertoont Derde Wereld cinematheek vanavond en morgenavond in het Amsterdams Theater de Brakke Grond „De Arbeiderspriester”. Zoals de titel al aangeeft wordt een erotische parodie gegeven op de wild- westheid die door zijn eenzaamheid of leven in mannencommunes naar ho- WARHOL’s FILM is ook vrijdag en zaterdagnacht in Kriterion te zien, terwijl het Leidseplein Theater dan Casper Wrede’s verfilming van „Een Dag uit het Leven van Ivan Deniso- WOENSDAG 10 april en donderdag 11 april wordt in de aula van het Amsterdamse Stedelijke Museum be gonnen met een reeks films uit India. GR, HOUTSTRAAT 26 HAAARLEM artistieke artistieke het werk Ray van De Derde Wereld Cinematheek wil „op een politieke, mobiliserende en solidari- serende manier werken met films die door revolutionaire filmmakers zijn ge maakt. en wil ervoor zorgen dat deze filmmakers, die vaak in de meest moei lijke en gevaarlijke omstandigheden wer ken, financieel ondersteund Worden door bijvoorbeeld normale bedragen aan rech ten te betalen”. /IQ Al o,* 4 VcT/Jf moseksualiteit tendeert. Het verhaal, of wat er voor doorgaat, speelt zich af in een „ghost city”, een verlaten stadje in het wilde wdsten, waar de mooie Ramona (wie anders dan Vi va!) een ontmoeting heeft met Mic key en zijn „broers”. Er spelen zich onderling allerlei contacten van wis stadje in het wilde westen, waar de transvestiet en Joe d’Allesandro is weer de mooie jongen die van beide walletjes eet. Vier jaar geleden mis schien een gedurfde film, nu alleen een te doorzichtige film voor de werk wijze van Andy Warhol. Als voorbeeld van het onzekere en onhandige filmen dat vooral in de jaren vijftig zo typerend was voor onze cinematografische pogingen, is de Parel-film een, interessant studie object voor de meer gespecialiseerde filmliefhebbers. Als document over een van de meest zorgeloze kleinkun stenaars die we gehad hebben en die zich ongeremd voelde door de op hem gerichte camera’s, heeft de film blij vende waarde. Al lost hij het pro bleem niet op dat Sonneveld zich zo makkelijk uitleverde (hetzelfde is im mers gebeurd bij het recente „Op de Hollandse Tour”) aan regisseurs die zijn speciaal talent in ’t geheel niet wisten te benutten. Hoe de tulp onderwerp werd van de sierkunst, leest men af aan de tegeltjes, vazen en andere voorwerpen waarop tulpen werden afgebeeld. waarvoor worden WIM SONNEVELD in gesprek met de hardhorende voorzitter van een om roepvereniging, gespeeld door HERBERT JOEKS. tot 9 juni. Vanaf vanavond tot en met 5 mei is ze ook alle avonden te bezoeken van 20.30-22.30 uur. De kaarsen branden dan weer, er is muziek en er zal telkens voor nieuwe bloemen worden gezorgd, met de tulp als „hoofdmotief”. De toe gangsprijzen zijn voor de avondopen stelling zoals gebruikelijk verdubbeld. „HET WONDERLIJKE Leven van Willem Parel” heeft overigens de at tractie een foto-alum te zijn van bekende, soms helaas overleden figu ren uit de toneel- en cabaretwereld. Hans Kaart, Albert Mol, Herbert Joeks, Thom Kelling, Lex Goudsmit AMSTERDAM. Gisteravond ging in de Stadsschouwburg in Amsterdam de Nederlandse première van Pyrrische dansen in de choreografie van Toer van Schayk. De echte première ging op 26 maart in Londen, waar het Nationale Ballet van 20 tot en met 30 maart is opgetreden. beeld Max Dendermonce een ander verhaal voor ogen stond dan nu uit de bus is gekomen, de joviale grappig heid die Geesink kenmerkte, moet tenslotte overwonnen hebben. Samen met Hafbo en Columbia Films wilde Joop Geesink, in die tijd nog een groot man met zijn „Dolly- wood”, direct inhaken op de algeme ne bekendheid van Willem Parel en al mag men aannemen dat bijvoor- De eerstkomende maanden wordt de actie gericht op de strijd in Chili, die al eerder aandacht kreeg in de Vrijheids- week ’74 in het Amsterdamse Mickery- theater. In het programma staat als toelich ting: de antieke Pyrrische dans was samengesteld uit gestyleerde oefeningen in het individuele of algemene gevecht en was bedoeld om behendigheid en uithoudingsvermogen te vergroten. Het ballet probeert echter op geen enkele wijze een reconstructie van het origineel te zijn. MEUBELSHOW - SLEEPINGHOUSE: GED. OUDE GRACHT 88-90-92 4000 M2 AFD. WONINGTEXTIEL (TAPIJTEN - GORDIJNEN - BEDDEN) - GED. OUDE GRACHT 108-110 HAARLEM TELEFOON 023-51 38 40 (4 LIJNEN) DU MIDI heeft zijn paasprogram ma al klaar. Het wordt het deze week ingezette „Oliver’’, de verfilmde musical naar Dickens”’ Oliver Twist’’, kleurig en levendig verfilmd door Carol Reed. Ook City heeft zijn keus al bepaald. Deze week beginnen de Chariots hun klucht „Laat het maar aan ons over’’ („Le grand Ba zar”) en al zijn de vier Franse ko mieken hier niet zo populair als in WILLEM PAREL was een radiocrea- tie van Wim Sonneveld in het begin van de jaren vijftig. Men bleef er voor thuis en bepaalde woorden en uitdrukkingen die deze praatzieke or geldraaier door Eli Asser in de mond werden gelegd werden gemeengoed. Voor Sonnevelds toen al stevig geves tigde reputatie betekende het radio- succes een landelijke ondersteuning die niet onwelkom zal zijn geweest. „Le grand Bazar” is een reeks vlie gensvlugge grappen van het mobiele viertal dat altijd in de weer is en altijd brokken maakt. Ditmaal komen ze na enige mislukkingen terecht bij hun vaderlijke kroegbaas die zich bedreigd voelt in zijn kleine nering van kruidenier door een vlak bij opgerichte supermarkt. Nadat het viertal eerst geprobeerd heeft deze winkelgigant door allerlei prikacties kapot te krijgen, daarna hun vriend met averechts gevolg ge holpen hebben zijn zaak te moderni seren, weten ze tijdens de uiteindelij ke openbare verkoping van het kleine bedrijf een zo hoog bod van de supermarkteigenaar af te dwingen dat er geen schade wordt aangericht. Aardig en flauwe grappen wisselen zo snel en gemakkelijk dat de film Ten eerste is Sonneveld niet ver antwoordelijk voor de film, maar o.a. regisseur Gerard Rutten en scenario schrijvers Eli Asser en Max Dender- monde, ten tweede is het hele won derlijke leven van Willem Parel een aaneenschakeling van Sonneveld- sketches en die zijn los van het geheel zeer genietelijk en hebben als een gefilmd cabaret documentaire waarde van niet te onderschatten be tekenis. Jenen zijn vaak gebogen, maar ip een gezocht onnatuurlijke wij- „Tulpomania” heeft hoofdzakelijk be trekking op de interesse die men in de 17e eeuw had voor de tulp. Het werd een soort nationale bloem, onderwerp van studie niet alleen voor botanici en andere geleerden, maar ook voor stille venschilders. Dat alles vindt men hier terug in tentoongestelde tulpenboeken, aquarellen, geschriften, maar ook een aantal schilderijen. Het publiek klapte langdurig, maar toen de choreograaf zelf aan het slot kwam danken voor dit applaus, werd er boe geroepen, een wanklank die overi gens ogenblikkelijk geneutraliseerd werd door enig bravo-werk. In het begin is sprake van de gefantaseerde Parel- figuur die een eigen leven gaat leiden uit wraak omdat Sonneveld het land aan hem heeft en van hem af wil komen en door die mystificatie ont staan er dan enige verwarringen en misverstanden, maar alles wordt tenslotte toegespitst op het komische De intrige hangt dan verder als droog zand aan elkaar. Er zit geen enkele logica in het optreden van het Parel-Genootschap, het N.P.G., waar van Parel voorzitter wordt en dat de Amsterdamse orgeldraaiers oproept tot een demonstratie bij het huis van de burgemeester aan de Herengracht. Dat geeft weliswaar aanleiding tot buitenopnamen met enkele gevarieer de camera-instellingen (de film is dodelijk eentonig gefotografeerd), maar alles loopt dan weer zonder enige pointe af. na afloop nauwelijks enige gedetail leerde herinnering achterlaat. Behalve de Willem Parel-film in Cinétol die door zijn ouderdom als première kan worden aangemerkt, komt Kriterion met een nieuwe film, nl. „Lonesome Cowboys” van Warhol- Morrissey. „Lonesome Cowboys” is na Flesh”, „Trash” en „Heat” een teleurstelling, waarschijnlijk omdat deze film uit 1970 meer het werk van Warhol dan van Paul Morrissey is en dus alle hebbelijkheden van slechte fotografie, onduidelijke tekst en willekeurige montage vertoont die de Warhols films populair maakten totdat Mor rissey er enige professioneler allure aan toevoegde. Wat belangrijk is, is het feit dat Toer van Schayk hier aan het bestuderen is gegaan van een fris soort nieuwe bewe gingen. Alles wat op poze leek ging overboord, rechte lijnen komen er in het stuk niet voor, twee mensen die tegelij kertijd precies hetzelfde doen al even min, nooit ze. Als een logische consequentie van botsingen tussen twee dynamische patro nen, ontstaat er een voortdurende vitsj”, naar de beroemde roman van Alexander Solzjenitsyn vertoont. Vrijdagnacht wordt er om 00.15 in het Rembrandtplein Theater eén voor première van de al veelbesproken film van Pim en Wim, „Dakota” ge houden. „When Legends die” van Stuart Miller met Richard Widmark is in de Uitkijk, omdat Fred van Doorn van de Haagse Post de film tot de meest onderschatte produkties van het vorig seizoen rekende. In Alhambra 2 tenslotte „De gede genereerden” van Gian Luigi Polidora met Tina Aumont en Don Backy. voortzetting van voortzetting van het niveau dat we kennen uit van bijvoorbeeld Satyajit wie het Filmmuseum regelmatig iets heeft laten zien. Zowel „Kanku” op woensdag als ..Badnam Basti” („De Straat met de slechte Naam”) op donderdag zijn ouderwets aandoende .- melodrama’s waarin overmatig veel gepraat wordt (Engelse ondertitels). Ze maken de indruk het populaire bioscoopvoedsel te zijn voor de India se filmliefhebber. En als zodanig zijn ze interessant. Ook al omdat ze on danks alles iets onthullen over het dagelijks leven van een arm en ver scheurd land waarvan we nog weinig weten. en Joop Doderer herkent men soms met enige moeite doro hun vermom ming van 20 jaar jonger en zelfs Rijk de Gooyer is even aanwezig als pia nist bij freule Toets van Slinderen (Peronne Hosang). Het einde brengt dan nog een nachtmerrie van Wim Sonneveld, waarin hij de begrafenis van Willem Parel ziet, een scène die door Gerard Rutten is aangetrepen tot een warrig stukje snel gemonteerde beelden men zou kunnen spreken van creatie ve filmkunst die in het geheel van ouderwets filmen ernstig misstaat, maar dat is een van de stijlfouten die men in de filmerij van die dagen wel meer tegenkwam. Sonneveld-film blijft genietbaar Als uitgangspunt voor een film een thema met mogelijkheden: de acteur die geterroriseerd wordt door zijn rol en tracht zich te bevrijden uit dit dubbelleven ten einde zijn eigen identiteit te heroveren. Maar zo vluchtig aangeduid klinkt een derg-e lijk gegeven al te ingewikkeld, te pretentieus, te diepzinnig en zeker niet geschikt voor een komische pu blieksfilm die de makers voor ogen stond. Want de Nederlandse film gokte toen nog steeds op eenvoudig amusement, al hadden de beide voor afgaande speelfilms van eigen bodem „Rechter Thomas” van Walter Smith en „Sterren stralen overal” van Gerard Rutten, beide in 1953 uitgebracht, een serieuze ondertoon. HAARLEM. Onder zeer grote be langstelling is gisteravond in de Renais- sancezaal van het Frans Halsmuseum de tentoonstelling „Tulpomania” geopend. Zo men weet kocht het museum vorig jaar het tulpenboek van Judith Leyster en rondom deze bijzondere aanwinst is in een der gangen de tentoonstelling ingericht. Na een kort woord van de heer D. II. Couvee, de directeur van het museum bracht Cobi Schrefjer een pro gramma. samengesteld uit 17e eeuwse teksten en spotliedjes op de windhandel in tulpen. er nog wel even stroom van verrassende vondsten en als die dynamische stroom toevallig een jongen en een meisje oog in oog met elkaar brengt, ontstaat er ook even een herkenning van een nieuw gevoel, net zoals er even later om dezelfde redenen ook agressie ontstaat. AMSTERDAM. Annie M.G. Schmidt is op het ogenblik bezig een vertaling te maken van het Broadway- succes „The Sunshine Boys” van Neil Simon. John de Crane wil deze musicai volgend jaar in Nederland op de plan ken brengen. Paul Steenbergen zal de regie gaan voeren. Voor de hoofdrollen zijn Joan Remmelts, Ton Lensink, Man fred de Graaf en Elly van Stekelenburg aangetrokken. heeft stukkien op zijn naam staan als „Plaza Suite”, ..Barefoot in the park,” „Cabaret” en „Last of the red hot lovers”. „The Sunshine Boys” speelt al ruim een jaar met groot succes in Broadway. Daar heeft Annie Schmidt er ook een paar voorstellingen van ge zien. De musical behandelt een laatste, een malig televisie-optreden van twee gere nommeerde komieken, die in het verle den samen een grote carrière maakten, maar tot op het moment van de televi- sie-opname al in elf jaar niet meer met elkaar gewerkt hadden. Ze hebben in die tijd elkaar zelfs niet meer gesproken en gezien, omdat zij in de loop van hun jarenlange carrière, waarin de één niet buiten de ander kon, elkaar zijn gaan haten. Het voorbereiden van dat televisiepro gramma met de act daarin die het komiekenduo zo beroemd heeft gemaakt, is dan ook een hels karwei voor de televisieproducer. De musical „The Sun shine Boys” zal zijn Amerikaanse naam - het is de naam van het komiekenduo - behouden. Het zijn recente produkties van een hier nagenoeg onbekende filmindus trie, d.w.z. ze zijn in 1971 ontstaan. In het algemeen kan gezegd worden dat in beide gevallen geen sprake is van een voortzetting van het een en op een soort gemakkelijke en geforceerde grappigheid die men nu met lichtelijke gêne bekijkt. Zo bij voorbeeld als dubbelganger Parel wraak neemt op het deftige gezel schap van de Apollolaan dat Sonne veld heeft uitgenodigd, door het fees telijk buffet te verstoren of als Parel gekheid maakt met de omroepvereni ging die hem te weinig betaalt, wat hem zijn liedje „Poen Poen. Poen, Poen” in de mond geeft. Wat we te zien krijgen, zijn vier dansers in iets te lange witte onderbroe ken en drie danseressen in tricots tot onder de boezem met daarboven een Sjaloom, begonnen een „Derde Wereld deze cinematheek, vast theater moet gevonden, wil Cineclub films vertonen „die gebruikt worden voor de politieke ondersteuning van een bepaal de actie., om solidariteit te betuigen met de Strijd van de mensen in Nederland en in de Derde Wereld”. AMSTERDAM. (ANP) Cineclub Amsterdam is met steun van een aantal organisaties, zoals met de opzet van cinematheek”. In nog een

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 21