SCHILDERIJEN SPIEGELDEN HET LOT VAN FERDINAND ERFMANN A. Visser nit Haarlem wmt ROOIER. PARIS® manette In Haarlem staan de mooiste keukens bij elkaar l-*-a I compositiewedstrijd ,De heks van Dirah” in Mickery SCHOPPEN TEGEN TRADITIE INZICHT IN DE GOLEM LENIN ALS FILOSOOF ct Roilier-pantalon is het fijnst. rw Fraaie foto's in Abba Ebans „Mijn land” 'ROKKEN nu extra voordelig Pledge en Citro-Pledge Lionel Hampton naar ons land VINCENT VAN GOGH I I Chileese politicus in Kenmerk 13 KUNST 1974 WOENSDAG 10 APRIL 7 TECHNISCHE UNIE'2 STOKVIS COMBINATIE AMSTERDAM Dinsdagavond mocht Mickery kennis maken met Sardono. Na de vorige voorstelling die ik van het stuk „De heks van Dirah” in Scheveningen zag, vielen er in Mickery toch nog wel enkele aspecten bijzonder op. Om te be ginnen het geluid. Binnen de in tieme beslotenheid van dit theater leek het wel of de muziek een veel belangrijker rol ging spelen dan in een groot theater. Het mengsel van tikken op de grond in combinatie met kleine klanken van veel mensen tegelijkertijd, waarmee de voorstel ling opende, werd ook nu afgewis seld met gamelan, met neuzig ge zang en met fluitjes en gongs om tenslotte uit te lopen op lang aan- «R o# .-. H I IHUH rf H H' FERDINAND ERFMANN (1901-1968) is een merkwaardige en miskende figuur onder de Nederlandse schilders geweest, een mis kenning die logischerwijze uit zijn levenshouding voortvloeide. Het was zijn fatum, dat een stempel op hem drukte en waarmee hij ten slotte genoegen heeft genomen. Die onafwendbaarheid lag of je het geloven wilt of niet besloten in zijn afkomst en vroegste jeugd. Hij zag die als bepalend voor wat hij zijn „zielsziekte” noemde en die dramatische kwaliteit bezat zijn zware neurose zeker. Hij werd de fatalist, die aannam wat zijn horoscoop had beloofd, „Kans op dood door ongeluk”. Tijdens vakantie op Corsica ging hij zwemmen. Hij raakte in een coma, werd aan land gebracht, maar kwam niet meer bij. Ongeluk en dood waren inderdaad met elkaar verweven geraakt, zoals tevoren onafwendbaar zijn type leed-en-leven, getekend ook door suikerziekte. 4» ’Tsk/ gehouden bromtonen van alle dan sers. Maar nu vulde al deze gelui den op een evenwichtige manier de hele ruimte terwijl het in een groot theater veel meer als in flarden klonk. ■l V/ (Van onze kunstredactie) ADVERTENTIE HEIN STEEHOUWER HEIN STEEHOUWER. ADVERTENTIE A. W. I HT Met medewerking van Van Gennep in Amsterdam heeft Uitgeverij De Vlam een vertaling uitgegeven van Anton Pannekoeks geschrift „Lenin als filosoof” dat oorspronkelijk in het Duits is verschenen. De heks als Rangda, koningin van de onderwereld. HEEMSTEDE. Heemsteeds Kamer orkest heeft dinsdagavond in het raad huis van Heemstede een concert gege ven, waarop de vijf composities werden uitgevoerd, die waren ingezonden door de amateurcomponisten, die zich hadden opgegeven voor deelneming aan de com- positiewedstrijd, die in januari van het vorige jaar door het kamerorkest was uitgeschreven. Grote Houtstr. 28-30 Haarlem Projecteerde Erfmann het allemaal op zijn werk, dat er de sporen zo overduidelijk van draagt, Van Gogh deed het andersom. Hij was gezond als hij schilderde, bijna al zijn werk getuigt ervan, behalve een paar laat ste doeken en toch was zijn leven wellicht nog veel tragischer dan dat van Erfmann. Van Gogh was echter een veel groter kunstenaar, die zich via zijn inspiratie en liefde tot het leven kon bevrijden in zijn werk, terwijl Erfmann er via zijn narcisti sche zelfprojectie in dook. Had het anders moeten of kunnen zijn? Nie mand mag of kan het zeggen. Wie het meent te kunnen heeft van zijn eigen lot of leed nog te weinig ge leerd. Wat ons rest zijn de kunstwer ken van twee mensen, waaraan we ons hoogstens kunnen spiegelen. man, die van 1949 tot 1959 ambassadeur was van zijn land in de Verenigde Staten. De ogen van de Israëlische minister zijn van aanvang af gewend de zaken te zien door een „upper-class” bril: hij Een zelfportret van Ferdinand Erf mann bij zijn fiets. - Op reis in een U ziet er dan modieus en gedistingeerd uit. Komt u gerust eens kijken. GR. HOUTSTRAAT 26 HAARLEM «1 De rokken zijn dit voorjaar en deze zomer weer hele maal „in”. Wat ik hierboven aanduid kunnen lezers van De Golem nu ook vinden in een boekje van N. Kapteyn-Mee- rum Terwogt, getiteld „Klein com mentaar bij Gustav Meyrink De Go lem”. Het is een uitgave van De Driehoek, maar nu door Meulenhoff verspreid. De auteur blijkt goed inge voerd te zijn in de legende van de Golem, ook in het verklaren van tarotkaarten en gegevens uit de jood se geheimleer. Het verduidelijkt veel en de lezer heeft het echt nodig. AMSTERDAM. De beroemde Ame rikaanse vibrafonist Lionel Hampton zal op vrijdagavond 26 april een concert met zijn orkest geven in de nieuwe Jaap Edenhal nabij het Ajax-terrein in Am- sterdam-Watergraafsmeer- Lou van Rees heeft de organisatie. Ferdiant Erfmann was transvestiet, hij kleedde zich graag in vrouwen kleding, liefst harembroeken en der gelijke. Het was zijn oplossing voor een vroeger probleem, het niet tot normale contacten kunnen komen met vrouwen, hoewel hij heel erg op vrouwen was gesteld. Hij trachtte nu zelf vrouw te zijn, gespierd en atle tisch, zoals hij zich vrouwen had gezocht met gespierde armen en zwa re benen en heupen. Dat het nog mogel(jk Ls om in het pocket-paperback-tjjd- perk fraaie boeken uit te geven bewast uitgeverij Keesing in Amsterdam met het zeldzaam smaakvol opgemaakte, rijk geïllustreerde en „ouderwets”-mooi gebonden boek „Mjjn kreeg zijn opleiding aan de Cambridge-universiteit, waar hij land, de geschiedenis van het moderne Israel” van de Is raëlische minister van Buitenlandse Zaken Abba Eban. Zo heeft hij die ook zijn leven lang geschilderd, een soort statische charya- tiden, zuilen in de gedaante van een vrouw. Ze droegen geen tempeldaken, maar wel zijn speciale leed. Weer later, toen hij na jarenlange zelf analyse een schijnvrede met zichzelf had gesloten en zichzelf portretteerde als acrobatische vrouw, zich ook zo liet fotograferen, nadat hij vroeger ook body-building foto’s had laten maken, leek het ergste leed geleden. Ook al, omdat zijn realistische schil derkunst het ineens „ging doen”, pro fiterende van de herleving van alle typen realisme. Natuurlijk was het vooral Dieuwke Bakker van Galerie Mokum die veel voor hem deed, maar ook aan groepstentoonstellingen had hij tot die tijd wel meegedaan, zij het zonder enig economisch suc ces. Eerder deed hij mee, omdat hij een actief verenigingslid en ook be stuurder was van het Amsterdamse Arti. Want voor een zonderlinge fi guur was hij zeer sociaal, ook chari tatief ingesteld en allerlei misdeelden van harte helpend. Ik ga hier niet meer in op het bekende verhaal van de Praagse ca meeënsnijder, die in een lange droom vervalt door per ongeluk de „magi sche” hoed van Anastasius Pernath te dragen. Hij komt in die droom in contact met de legendarische Golem, een symbolische afspiegeling van zijn „lagere” ik. Er is door anderen ook al eens gewezen op de betekenis van de tarotkaarten als sleutel tot het ka rakter van de personages in dit boek, eigenlijk afsplitsingen van Pernath zelf. Over het boek wil ik het hierbij niet meer hebben, het is overbekend. Maar wel brengt het me bij de idee, dat Van Gogh en Erfmann veel ge meen hadden: een neurose op grond van vroegere ervaringen en daardoor de onmogelijkheid tot normaal con tact met vrouwen, zoals ook Van Gogh dit zo hartstochtelijk-drama- tisch wenste. Dat het evenzeer de reden was, dat zijn werk niet werd verkocht, kon hij moeilijk verkroppen. Het lijkt onrechtvaardig, maar anderzijds is zijn werk, ondanks de schilderkun stige kwaliteiten dan ook moeilijk te verdragen in je omgeving. De twee spalt tussen narcisme enerzijds en zelfvernedering anderzijds straalt er van af. En daarom zal hij vermoede lijk vooral als een merkwaardige schilder te boek blijven staan, mis schien een beroemde naam aan mu- seumwanden, maar nooit een „geac cepteerde”, zoals hij dat tijdens zijn leven door zijn zielsziekte ook niet kon zijn. HaarlemTulpenkade l.TeL'fÓSHl 93 45 L <’7’ z „DE GOLEM” van Gustav Meyrink is terecht wereldliteratuur. Meyrink bewees er zijn meesterschap mee In het visionaire of metaphysische genre. Het is daarom ook een „duister” boek. ook lector was in de Hebreeuwse, Arabische en Perzische litteratuur. Zijn instelling blijkt uit zinnetjes als „De „anti- establishmenf’-tendens (in Israel) was nieuw en voor velen verontrustend”. Voor velen? Sinds wanneer bestaat het „establishment” uit velen? Het is verder de vraag of overtrokken proza als „Niets in de geschiedenis was te vergelijken met dit herrijzen van een volk, in een land waarvan het zoveel eeuwen gescheiden was geweest". Of „Voor vele miljoenen op aarde was dit (ontstaan van Israel) een uniek en indrukwekkend mysterie”, lang stand zal houden. Het zou begrijpelijk zijn in 1948. In de jaren vijftig desnoods, maar niet anno 1973. Retoriek in deze vorm is toch wel sterk in waarde gedaald om dienst te doen in de naam van de historie. De diplomaat Eban is duidelijk geen lievelingskind van de muze Clio. Men moet dan ook geen diep omgespitte tuin der historie verwachten, hooguit een rozengaarde met doornen a la Couperus. Wie daarmee genoegen wil nemen krijgt daar bij wèl een fantastische verpakking. Dat alles vind je in het „Ferdinand Erfmann”, een catalogus van zijn werken eigenlijk, ingeleid door Henk Romijn Meijer en Lambert Tegen- bosch en als uitgave van Galerie Mokum door De Bezige Bij in de handel gebracht. Met begrip is Erfmann er door de geopend: maandag t/m vrijdag van 8.00-12.30 en 13.00-17.00 uur, dinsdag- en donderdagavond van 18.30-21. J0 uur. Het fotomateriaal leidt weliswaar de aandacht van de tekst af, in zoverre dat men zal beginnen het boek door te bla deren om het oog te laten strelen door beelden van het bij belse land en haarscherpe portretten al dan niet in kleur. „Mijn land” is in zekere zin een vervolg op het eerder ver schenen „Mijn volk”, waarin Eban vertelt over de historie van het joodse volk. Dit nieuw verschenen boek verhaalt over de jonge staat ruim een kwart eeuw gesticht na de furie van het nazidom, waardoor zes miljoen joodse Europeanen in de gaskamers werden vermoord. In zijn voorwoord zegt Abba Eban dat de gebeurtenissen uit de afgelopen vijfentwintig jaar behalve feitelijkheden ook een „eigen gevoelswaarde en sfeer” bezitten. Hij wil dan ook primair een ooggetuigeverslag geven om de „ge- moedsschommelingen tussen wanhoop en opluchting” duide lijk te maken. Maar dan wel een ooggetuigenverslag van eeri Het bovenstaande voert natuurlijk in de richting van het denken in vergelijkingen, hoewel zulks op dit terrein altijd discutabel is. Het in herdruk verschijnen van „Het leven van Vincent van Gogh” van Irving Stone leidt daar echter ook toe. Bru- na in Utrecht zorgde voor die her druk van „Lust for Life” met zoveel succes verfilmd indertijd in de vertaling van L. J. A. M. Berk- hout-Willemse. schrijvers in benaderd, de man die teder en agressief kon zijn, sentimen teel, wijsgerig, actief dierenbescher mer en nog veel meer. Hij achtte zijn neurose, het eerder genoemde trans- vestitisme, te zijn ontstaan door zijn vaderhaat en zijn moederbinding. Het kan zo zijn, want de ouders hebben het er negatief en positief naar ge maakt. Anderzijds is het natuurlijk, meta de bekendheid van het Oidipus- complex in het achterhoofd, gemak kelijk om het in die richting te zoeken, althans je neurose eraan te wijten. Projectie naar buiten was in feite het enige doel van Erfmann, vooral in zijn kunst, schilderijen overladen met a-sexuele atletische vrouwen en zelfportretten, zowel in mannelijke als vrouwelijke kledij, die daarbij aansloten. De studie werd vertaald door me vrouw E. van Albada-van Dien die daarmee het werk afmaakte van haar in 1972 overleden echtgenoot prof. dr. G. B. van Albada, die al was begon nen met de vertaling. Pannekoek tracht via de leer van Marx en Engels de officiële staatsfi- losofie van de Sovjet-Unie te analy seren maar zijn betoog mondt tenslot te uit op praktische overwegingen als „kunnen de arbeiders zichzelf bevrij den, de macht veroveren en deze ook behouden?” Met andere woorden vra gen waarmee de wereld van nu nog worstelt. En hoewel het geschrift in 1938 voor het eerst verscheen, blijkt het ook nu nog uitermate actueel. W. Enorm uitgebreide collec tie van Gor-Ray, Alexon, Hucke e.a. Als u bij Vogelzang komt, zult u het zelf zien. Indrukwekkend was ook de opkomst van de spelers uit een luik in de grond met uitsluitend licht van onderuit. Bij het herzien van deze voorstelling blijkt nog eens extra hoeveel er iedere keer geïmproviseerd wordt. Met name de vier kleine jongetjes amuseerden zich en de bezoekers kostelijk, zo zelfs, dat op een gegeven moment één van die jongens, die in een hoek een piano ontdekt had, de hele handeling gedurende ruim tien minuten doodleuk onderbrak om afwis selend op die piano te hengsten, katte- kwaad uit te halen en dansbewegingen te maken. Iedereen, ook de dansers, die volgens het stuk dood op het toneel moesten liggen, lachte heerlijk ontspan nen om dit jeugdig gedol. Weer werd het grote met maskers opgetuigde wezen door de jongetjes ge plunderd, alsof ze de oude cult wil den afbreken, maar Sardono vertelde me, dat hoewel hij deze scène van ganser harte in het stuk had opgenomen, veel van zijn 33 medewerkers en met name de oude maskerspeler het hier nog erg moeilijk mee hebben. Dit is één van de redenen waarom hij zo verheugd is over de mogelijkheid, die het instituut van de tropen aan de groep biedt om op 16 april met dezelfde mensen (behalve de kinderen) hetzelfde stuk te brengen, maar dan volledig in de oorspronkelijke traditionele opvatting met maskers. Tot en met 14 april is de moderne versie in Mickery te zien, op 15 april komt die in de Lantaarn in Rotterdam én dan komt 'de oude versie in het tropeninstituut. Het zal boeiend zijn bei de versies met elkaar te vergelijken. CONRAD VAN DE WEETERING Het Heemsteedse Kamerorkest stond op deze avond van vijf eerste uitvoerin gen voor een zeer veel eisende taak. Een inspannende instudering onder leiding van Iman Soeteman, de dirigent van het orkest, was aan het concert voorafge gaan. De orkestleden kwamen nu niet voor de taak te staan een programma ten gehore te brengen van vrij gekozen werken, maar van composities, die wa ren aangeboden door onbekende ama- teur-componisten, wier muzikale ideeën en stijlprincipes moesten worden overge nomen, voor elk werk weer anders en telkens weer met nieuwe, ook anders geaarde uitvoeringsproblemen, die mede ontstaan waren door de zo verschillende instrumentale kennis en instrumentatie- bedrevenheid. De jury, gevormd door de componisten Nico Schuijt, en Peter Schat en de dirigent Iman Soeteman moet het niet gemakkelijk gehad hebben met het vin den van een aanvaardbare beoordelings- maatstaf en met het toepassen daarvan. De toehoorders, die eveneens hun waardering mochten kenbaar maken, konden daarvoor afgaan op de direct «•srkregen auditieve indrukken. Dit betekende, dat het gehalte der uitvoeringen hiervoor mede bepalend was. Heemsteeds Kamerorkest liet de toe- hoorders eerst kennismaken met een vierdelige compositie „Proveremo” gehe- I ten. Zij bleek aantrekkelijke muzikale gedachten te bevatten, die wat verbrok keld verwerkt waren, door te grote stijl- variatie. Ook zou een duidelijker karak tertypering met de benaming der delen afzonderlijk nuttig zijn geweest. Het tweede werk „Drie Stukken” ge heten, was romantisch van aard. Over heersend was de stemmige sfeer van gevoelige melodieën, die gedragen wer den door warme harmonieën in een doeltreffende instrumentatie. De naam „Scherzo” voor het eerste deel kwam niet overeen met de zangerige, rustig, voortgaande muziek, die daarin was op genomen. Het derde werk was een moeilijk uitvoerbare parafrase over liederen uit Valerius „Gedenckclanck”, gecompo neerd met een instrumentatie, die met de praktijk van een orkest te weinig rekening had gehouden. In een zetting voor orgel zou dit werk beter tot zijn recht gekomen zijn. Wim Sevinga was de componist. Avant-gardistische invloeden toonden de „Four essays”, waarvoor de componist toch niet afstand bleek gedaan te heb ben van de muzikale traditie. Een stuk met verrassende instrumentale effecten. Het laatste nummer van het première programma was een aardige „Kleine sui te” met de bijnaam van „Jenny” van C. W. Nieuwenhuizen. Klein was de suite, maar zeer groot waren de uitvoerings- moeilijkheden. Niet alleen bij de vertol king van dit werk, maar ook bij die van de andere vier stukken bleek de nood zaak om voortaan bij het uitschrijven van compositie-wedstrijden de maximale moeilijkheidsgraad aan te geven, nauw keurig in overeenstemming met de capa citeiten van het orkest; dat aan uitvoe ringen toch niet alleen inspanning, maar zeker ook ontspanning mag beleven. Volgens het oordeel van de jury kreeg de compositie „Drie stukken” van de heer A. Visser uit Haarlem de eerste prijs, „Four Essays” van Iman Soeteman de tweede en het werk „Proveremo” van de heer C. Malizia uit Amsterdam de derde prijs. De uitvoeringsprijzen” van de toehoorders, waren bestemd voor „Proveremo” (le prijs) en voor de „Four Essays” (2e prijs), welk werk ook de extra „uitverkiezingsprijs” van de or kestleden behaalde. Voor Heemsteeds Kamerorkest was het een buitenkansje, dat de componist- dirigent Iman Soeteman de hem toege kende geldprijzen aan de kas van zijn Orkest ten goede deed komen. P. ZWAANSWIJK In ons land zijn reeds enige verta lingen bekend, waarvan de onlangs verschenen uitgave van Meulenhoff in Amsterdam de nieuwste is. De uitgever kondigt daarbij aan, dat de vorige vertalingen zeer discutabel zijn. Ik heb geen Duitse uitgave bij de hand, maar heb deze nieuwe van Wouter Donald Tieges vergeleken met de bekende uitgave van destijds van De Driehoek in Amsterdam door E. Th. van der Veer-Bertels. Mogelijk is de nieuwe naar de letter beter, ze komt mij echter wat stroever voor, minder vloeiend dan de oude, die ik daarom bepaald niet zo discutabel acht. HILVERSUM. Armando Uribe, eens ambassadeur in Peking voor het Chili van president Salvador Allende, wordt vanavond in de IKOR-ru- briek Kenmerk (22.05 uur, Nederland 2) geïnterviewd. Uribe was ook zaakgelas tigde in Washington en meent de onom stotelijke bewijzen in handen te hebben van activiteiten van de Verenigde Staten om Allende ten val t e brengen. Hij schreef er een zwartboek „Amerikaanse interventie in Chili” over- Voorts in Kenmerk een reportage over een dreigende scheuring in de Westduit- se Evangelische Kerk. Oorzaak: ver scheidene geestelijken hebben het opge nomen 'mor de Baader-Meinhofgroep. Een van ‘ten is vicaris Burghardt, die in deze reportage wordt geïnterviewd. 7*1f r ADVERTENTIE - s. v

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 13