SEX NIET ALLEEN BEPALEND BIJ NEDERLANDSE FILMS Concertgebouworkest met meer mode nieuws modern werk op zondagmiddag V Proefschrift over Co Kee „Als de dag van gisteren” jongste historie op TV DitisNeerlands zachtste borrel gekker' ro we! filn|L AN AN 4 In twaalf afleveringen bij NCRV Plannen voor het komend seizoen 5, 5. Haags Gemeentemuseum koopt Franse grafiek 23 KUNST Ben Barka N achtvoorstellingen 41, PAMÏ Als u bij Vogelzang Familieserie I o komt zult u het zelf zien. speeld met een overwegend klas siek karakter. De Nederlandse mu ziek wordt vertegenwoordigd door de „Symphonies of winds” van Ton de Leeuw. De vraag naar eigentijdse muziek is in Japan nog zeer be scheiden. De muzikale belangstel ling van de Japanners gaat voor namelijk uit naar Haydn, Mozart, Beethoven, Brahms, Dvorak, Mah ler, Strauss, Ravel en Strawinsky. d raar. Filmmuseum I»' 'x' AMSTERDAM Het Concert gebouworkest vertrekt dinsdag a.s. voor drie weken naar Japan. Het is voor de derde keer dat het orkest deze wereldreis gaat ondernemen met vier concerten in Tokio en vier in Osaka. Daarbij komen nog zeven concerten in minder bekende steden in totaal vijftien concerten in - twintig dagen. Er zullen vier ver- schillende programma’s worden ge- Tijdgrapjes Paaspremières te A In Amsterdam e Bioscoopbezoek zit in de lift Verder echte Paas-reprises als „De 1 ADVERTENTIE ADVERTENTIE (Van onze correspondente) nst een i van haaf ver- t. auto. mtenkriti verbindt Professor Dr. M. Flothuis, de artistieke leider van het Concertgebouworkest, die onlangs benoemd werd tot hoogleraar aan de Utrechtse Universiteit en die na 20 jaar zijn functie heeft overgedragen aan de Haarlemse componist Hans Kox, heeft gisteren voor de laatste maal zijn licht laten schijnen op het nieuwe sei zoen van het Concertgebouworkest, dat nog door hem is voorbereid. Cor Kee zegt ervan: „Ik geloof dat het een zeldzaamheid is dat iemand promo veert op een proefschrift over een nog levend mens. Voor zover mij bekend, is haar plan ontstaan doordat mijn muziek aanslaat bij jongeren muziek voor jonge mensen, toevallig geschreven door een man van 74 jaar.” Voorouders van Francis Heusinkveld kwamen indertijd uit Nederland. ïn haar proefschrift stelt ze dat de Zaandamse musicus mag worden gezien als een van de belangrijkste componisten voor orgel in Nederland. week in dertien theaters is ingezet, misschien verder uitsluitsel in deze kwestie zal geven. IN DE DOOR De Uitkijk gegeven „Nachten van de Filmcritic” ditmaal Bergman’s „Cries anf Whispers” keu ze van Fred van Doorn van de Haag se Post. Warhol’s „Lonesome Cowboys” is evenals ’s middags en ’s avonds ook basis vu 's en juW IN HET ZOJUIST verschenen jaarverslag van de Nederlandse Bioscoopbond komen, zoals bij deze jaarverslagen gebruikelijk is, enige boeiende en door cijfers en grafieken ondersteunde mede delingen voor over hoe het film en bioscoopwezen reilde en zeilde in een bepaald jaar, in dit geval 1973. DE CYCLUS Indiase films wordt op woensdag en donderdag door het Filmmuseum voortgezet in de aula van het Stedelijk met „Kanku” uit ’71, een zedendrama van het Indiase platteland die een merkwaardig licht doet schijnen op levensgewoonten en morele gedragingen van de platte landsbevolking. En met „De Straat met de slechte Naam”, eveneens inte ressant door de menselijke proble men die een alledaagse thema oproe pen en door de geheel andere reacties op die problemen dan in de Westerse wereld gebruikelijk zijn. ming van de beroemde avonturenro man van Alexandre Dumas, waar van de eerste uit 1911 dateert en de beroemdste die geweest is waarin Douglas Fairbanks de overmoedige d’Artagnan speelde. Dat was in 1920. Richard Lester h eeft daar eigenlijk niets aan toe te voegen. Eend en de Cadillac” met Louis de Funes en Bouvil in Du Midi, „Als Adelaars vielen zij aan (Richard Bur ton, Clint Eastwoord) in Flora, Cha plin’s „Modern Times” in Rivoli (Bo ven Rialto), „De Kanonnen van Na- varone” in Rialto, „bij de beesten af” in Hallen en „Cat Ballou” met Jane Fonda en Lee Marvin in Studio K. Daaruit blijkt allereerst dat 1973 een in vele opzichten opvallend een hoopgevend jaar is geweest. Niet al leen nam in dat jaar het bioscoopbe zoek met 6,2 pet toe, vergeleken met ’72, wat betekende dat 26,5 miljoen mensen naar de bioscoop gingen en er 105 miljoen gulden aan de diverse kassa’s neertelden, maar ook dat het aantal bioscopen steeg (van 377 tot Er is de laatste jaren een grotere belangstelling geconstateerd voor de C- serie, het moderne muzikale avontuur op de zondagmiddag. Daarom is besloten het aantal concerten met drie uit te breiden en te brengen op negen concer ten per seizoen. Ook is gebroken met de gewoonte om op deze concerten de mo derne programma’s met een klassiek stuk aan te vullen, als een doekje voor het bloeden. De nieuwe C-serie brengt uitsluitend muziek van de 20ste eeuw Het eerste concert is meteen raak: zon dagmiddag 9 oktober speelt het Radio Philharmonisch Orkest m.m.v. Groot Omroepkoor en B.B.C.-koor „Die Gurre- lieder” van Arnold Schonberg (300 me dewerkenden). Op 27 oktober wordt een bijzonder concert gegeven in het kader van de International Society of contemporian music o.l.v. Ernest Bour met composities van Ketting, Maderna en Matsudaira, en op zondag 17 november volgt een „dool- hofconcert” van meerdere ensembles, die in diverse zalen van het Concertgebouw werken uitvoeren van Schönberg en We bern. Ook op de resterende zes concer ten zullen nog verschillende werken van Schönberg worden uitgevoerd in band met de herdenking van zijn hon derdste geboortedag. Hij kan het kostuumstuk dat speelt in de tijd van Lodewijk XIII van Frankrijk uitbundiger aankleden en met meer figuranten uitrusten dan destijds, maar in wezen verandert er niet veel, zij het dat Lester het spotten niet; kan laten en zo nu en dan op een nogal makkelijke manier tijdgrapjes maakt die het geheel niet versterken. „DE DRIE MUSKETIERS” (Belle- vue-Cjnerama) is de zoveelste verfil- Er is in deze weelderige produktie een uitermate internationale rolbezet ting te signaleren, met Micheal York als d’Artagnan, Oliver Reed en Ri chard Chamberlain als de andere Musketiers van de Koning, Jean Pier re Cassel als koning Lodewijk, Ra quel Welch als de lieve, maar onhan dige madame Bonacieux, Charlton Heston als Richelieu en Fay Duna way als Milady de Winter. Zij doen ieder op eigen manier hun best, maar kunnen niet verhinderen dat het verhaal van het aan een minnaar weggegeven halssnoer dat tijdig terug moet in Parijs om de vrouw van Lodewijk niet te compro- miteren, onduidelijk en verward ver teld wordt en net niet de mooie romantische hofintrige wordt die men ervan verwacht had. ZAANDAM. De Amerikaanse stu dente Francis Heusinkveld hoopt bin nenkort aan de muziekfaculteit van de universiteit van Coralville in Ohio (Ver enigde Staten) te promoveren op een proefschrift waarin het leven en het werken van de Zaandamse organist en componist Cor Kee centraal staan. Het plan van de Amerikaanse ontstond toen zij het werk van Cor Kee, dat ook in Amerika zeer bekend is, zelf als organis- te speelde. DE BELANGRIJKSTE Paas-pre- mières in de hoofdstad zijn allereerst drie kostbare producties: „The Three Musketeers” van Richard Lester, „Pa pillon" van Franklin J. Schaffner en „Dakota” van Wim Verstappen. Want al valt het produktiebedrag van deze laatste film bij lange na niet in de prijsklasse van Amerikaanse films in het algemeen en van beide genoemde in het bijzonder „Dakota” is met z’n 1,25 miljoen de duurste film van het Scorpio-duo. Over „Dakota” en „Papillon” heb ben we al naar aanleiding van de Haarlemse première elders in deze krant geschreven. Kees Brusse is een beetje de Nederlandse Steve McQueen in deze film van Pirn en Wim Stoer, zwijgend en vrouwenha ter. :BS Gr» s 32-36 el 241 (aÜ DEN HAAG (ANP). Het Haags Ge meentemuseum heeft een omvangrijke verzameling kunstwerken aangekocht, in hoofdzaak bestaande uit grafiek en schilderijen. De collectie 19e eeuwse Franse grafiek, die het museum al bezat, is nu uitgebreid met 76 werken, waaron der zes etsen van Rodolphe Bresdin. en voorts etsen en litho’s van O. M. H. Daumier, E. Delacroix en P. Bonnard. Bij deze gang van zaken is het voor de hand liggend dat het Hoofd bestuur van de Nederlandse Bio scoopbond bij de minister van CRM aangedrongen heeft op verhoging van de overheidssubsidie ten behoeve van de Nederlandse hoofdfilmproduktie, waarbij vooral nog eens de aandacht gevestigd wordt op de drukkende last van de BTW. Weliswaar is nu de vermakelijkheidsbelasting weggeval len, maar een rekensommejte leert dat de fiscale last op een Nederlandse film in de loop der jaren niet ver minderd, maar verhoogd is. In 1968 betekenden omzetbelasting èn verma kelijkheidsbelasting een aanslag van 13,6 pct op de bruto-recettes van een Nederlandse produktie. Na afschaf fing van de vermakelijkheidsbelasting en invoering en verhoging van het BTW-tarief blijkt de fiscus nu 13,8 pet te innen. En bij verder rekenen blijkt dan zelfs dat de opbrengst van de BTW over de Nederlandse film de subsidies van CRM overtreft. Zo in casseerde de Staat als BTW-belasting in verband met de Nederlandse hoofdfilm in 1971, ’72 en ’73 plusmi nus 5,8 miljoen. De overheidssubsi dies in de vorm van bijdragen aan het Produktiefonds bedroegen in die zelfde jaren 4,6 miljoen. Heeft u plotseling een feest, receptie of happening! Geen zorgen maken. Het hele jaar door kunt u bij ons rond neuzen en slagen. Alle ma ten in diverse prijsklassen. De films zijn in Frankrijk gemaakt door Pathé Cinéma uit Parijs, een van de oudste filmaatschappijen ter wereld. De samenstellers Henri de Turenne en Daniël Costelle hebben onder de titel „C'était hier” de grote gebeurtenissen van na de Tweede wereldoorlog in >n aan 22 februari van het vorige jaar in première ging en „Frank en Eva” (23 augustus) het leeuwendeel van de in de nachtvoorstellingen van Krite- rion te zien Bunuel’s veelgeroemde „Dagboek van een Kamermeisje” met Jeanne Moreau en Michel Piccoli kan men weer eens tegenkomen in het Leidseplein Theater. Het Paul New manFestival in Cinetol brengt „Hombre” en „Somebody up there likes me”. Voor een heel oude ver filming door Mark Robson van de originele roman Peyton Place kan men in Ceintuur terecht. In The Movies de gruwelfilm „Night of the Living Dead’ en „Dadddy” van Peter Whithead en Niki de Saint Phalle. (Van onze RTV-redactie) Men kan de vergelijking direct verifiëren door na Dakota naar Pa pillon te gaan kijken, waarin McQueen nauwelijks een moment van het doek is. Afgevoerd wegens moord die hij ontkent, naar de be ruchte strafkolonie in Frans Guyana, maakte Henri Charrière daar alle on menselijke situaties en straffen mee van een berucht systeem dat erger is dan de dood. Papillon, een bijnaam die de hoofdpersoon dankt aan het feit dat hij op zijn borst een vlinder getatoeëerd heeft, weet te overleven en zijn memoires (Charrière stierf vorig jaar) zijn aanleiding geworden tot een (te) lange film met veel misère maar ook een loflied op een niet uit te roeien verlangen tot leven. Min stens zo goed als de onverslaanbare steve Mc Queen die we in een af schuwelijk aftekeningsproces oud zien worden, is Dustin Hoffman als de vriend in nood die de laatste tocht naar de vrijheid niet aandurft, en als een zonderling achterblijft in zijn stenen huisje op Duivelseiland Aan het eind van dit seizoen zal een proef worden genomen met een totaal nieuw evenement de „Familieserie” onder het motto „ouders brengt uw kinderen mee” of „kinderen brengt uw ouders mee”. Deze serie bestaat uit vier concerten op 11, 16, 22 mei en 7 juni met het Amsterdams Philharmonisch Orkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest en tweemaal het Concertgebou workest. dr Een voorjaars- en^® zomercollectie die is berekend om onderling gecombineerd te worden zowel in kleur als belijning. Bovendien zijn ook de japonnen weer duidelijk - en 'n stuk leuker-terug. k Allemaal helemaal naar uw hart. hoofdstukken gerangschikt. Daarbij gin gen zij niet encyclopedisch-nauwkeurig te werk zij sloegen hele stukken histo rie over maar maakten van elke aflevering een bouwwerk, dat bij ’t zien altijd een beetje droevig stemt: het is vaak verbijsterend te constateren hoeveel geweld, drogredenen en intimidatie de loop van de geschiedenis mede bepalen. De NCRV heeft overigens veel van de afleveringen grondig moeten bewerken, omdat de makers de wereldhistorie dui delijk door een Franse bril hebben beke ken. Veel van de Franse elementen, die niet van Europees of wereldgewicht wa ren, heeft de NCRV vervangen door historische feiten, die óf een Nederlands óf een breder Europees aspect hadden. Zo gaat de aflevering oorspronkelijk gewijd aan de Franse koloniale politiek, hoofdzakelijk over Indonesië. The Movies heeft in zijn beide theatertjes respectievelijk „II caso Mattei” van Francesco Rosi, evenals L’Attentat” een reconstructie van een mysterieuze affaire met politieke achtergronden, waarin ditmaal als centrale figuur de grote zakenman Mattei, die net als Ben Barka ge speeld wordt door Gian-Maria Volon- té; en de Zwitserse film „La Sala- mandre” van Alain Tanner. In de B-serie wordt bijzondere aan dacht besteed aan het heengaan van Flothuis en de komst van Kox. Op het eerste concert (18 en 19 september) van deze serie spelen Herman Krebbers en Theo Olof het Dubbelconcert voor twee violen van Hans Kox en op 16 en 17 oktober gaat „Hymnus” van Flothuis voor sopraan en orkest, gezongen door Erna Spoorenberg. Bernard Haitink dirigeert als gewoon lijk weer de helft van de concerten in de series B en C. Als gastdirigenten zijn uitgenodigd Eugen Jochum, Mario Rossi, Kirill Kondrasjin, Gennady Rozjdjest- wensky, Josef Krips en Edo de Waart. Jonge Bols MODE Grote Houtstr. 28-30 Haarlem ■F ><***'1? EEN BESCHEIDENER première is in City 3 (pas geopend), het al de malen genoemde en besproken „Pact met de Duivel”, een vrije vertaling van ,,L’Attentat”, waarin Yves Boisset op een scenario van Jorge Semprun het authentieke verhaal reconsrueerd van de verdwijning resp. moord van Ben Barka, een voor Ma rokko en Frankrijk „gevaarlijk” man die dus uit de weg geruimd moest worden. Als een moderne misdaad- thriller verloopt een opwindende in trige die vrijwel geheel op ware ge beurtenissen berust en een aanval inhoudt op het verpolitiekte Frank rijk onder de Gaulle in 1965. Papillon (gespeeld door Steve McQueen) na twee jaar opsluiting. 381) en dat er maar liefst elf nieuwe Nederlandse hoofdfilms in première gingen. Het verrassende bij die laat ste mededeling is dat op het nationale produkt ruim 5 miljoen bezoekers afkwamen, zodat het aandeel van de Nederlandse film in de totale lande lijke omzet een kleine 23 pet bedroeg. Dat betekent een hechte basis voor de verdere uitbreiding van onze nati onale filmproduktie, maar houdt te gelijk een waarschuwing in niet al te lichtzinnig en optimistisch met dit bereikte resultaat om te springen. Bekijkt men de lijst van elf hoofd- filrps die in ’73 in première gingen (waaronder ook de jeugdfilm „Dik Trom en zijn Dorpsgenoten”, een Rex Film van H. J. van der Linden) dan blijkt dat niet alléén het sex-element bepalend is geweest voor de toegeno men belangstelling voor films van eigen bodem. Natuurlijk heeft „Turks Fruit” die Voorts heeft het gemeentemuseum een serie van vijftig schilderijtjes in bezit gekregen van de Engelsman Tom Phil lips, en van Nederlanders twee prenten van Anton Heyboer, drie schilderijen van Otto van Rees en een aluminium- constructie van de beeldhouwer Jan Maaskant. HILVERSUM. Op eerste paasdag start de NCRV met de eerste van twaalf afleveringen van elk 50 minuten van een televisieserie, gewijd aan de jongste wereldgeschiedenis, de periode tussen 1945 en 1970. „Als de dag van gisteren” heet de serie en zij wordt eens in de maand op de zondagavonden, dat de NCRV zendtijd heeft, op het scherm gebracht, telkens om vijf over zeven op Nederland 1. 5 miljoen recette die de Nederlandse film in dat jaar opbracht, in de wacht gesleept, maar daarnaast heb ben met meer of minder succes „Geen Panie”, „Nr. 14, Johan Cruyff”, „Angela”, „Naakt over de Schutting”, „Het Dwaallicht” en „Op de Holland se toer” gelopen die helemaal niet of nauwelijks gebruik maakten van onze nieuw verworven vrijheden op ero tisch gebied, evenmin als „The Fami ly” die zich in dat opzicht niet aan kinderlijke opzettelijkheden te buiten ging. Trouwens de teruglopende ten dens om via dit soort attracties een onzeker succes na te jagen, wordt op het ogenblik al bevestigd met de publieke animo voor „Help, de Dokter verzuipt” die nu nog altijd in 24 bioscopen tegelijk loopt na in totaal meer dan 60 vertoningsweken achter de rug te hebben. Terwijl de „sexlo- ze” Scorpio-film „Dakota” die deze

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 23