Rok Bloes variaties. SUPERSISTER: CONCERTEN Top de pop pop dertien geen prijs is Uit de wereld van Maison de Bonneterie: Catapult in de PEN iel Spalaïkovitch en Spoyck met eigen betrokkenheid op bedreigde mens p1 h doordouwen kwestie van een SOOSAGENDA IJ WISSELWERKING TUSSEN REALITEIT EN DROOM IN GALERIE EPOQUE 1 TOL ■NA a onder redactie van Ferry Tromp I M XUKS7 1974 tjoNDERDAG 11 APRIL 24 HEEMSTEDE Het surrealisme, MS .teem 3 van Gekwetste droom lens!! indag 30 uur. Op het klassieke lentethema rok bloes kunt u bij Maison de Bonneterie eindeloos preluderen. U neemt bijvoorbeeld een zuiver linnen rok met dun lakceintuurtje (75.-1 en kiest daarop een echte Liberty bloes met uit bundig bloemetjesmotief 179.-1. Natuurlijk hoeft u deze suggestie niet te volgen. Als u maar weet dat u voor het wel- luidendste rok bloes-arrangement moet zijn in de Amsterdamse Kalverstraat of op het Haagse Buitenhof. Bij Maison de Bonneterie. en of rvoor. i vrij- 3. Als at de Ie srdag >len 3yane, >ij Ami, zijn ingrijk» paa>- oor. jke das >n <vegen omfort, eiligheid horen ij Poten, ei ligt en in g u belt mbus ag- Jongens jeans, Keramische objecten vanwege schriften ook na uren wachten niet binnen mogen. Op het po dium Supersister met als saxo fonist sinds twee weken Elton Dean, begaafd en befaamd, al was het alleen maar omdat hij twee jaar met Soft Machine speelde. Zo maar een feest in het Haarlemse Coornhertlyceum aan de Randweg. Een smoorhete, barstensvolle zaal. Binnen zes honderd scholieren, buiten een stuk of dertig in de avondkou met wanhopige ogen omdat ze de brandweervoor- heeft uitgehouden en bovendien bijna de enige artistiek „waarde- 1 vaste” is gebleken. maar ook het fantastisch realisme, kent een grote variabiliteit. De kun- I stenaar, die uitgaat van de wissel- werking tussen realiteit en geest, vindt telkens nieuwe aanknopings punten en nieuwe wegen, vooral als hij de droom een handje laat helpen. Binnen dergelijke stijlvormen ont- I staat er dan ook een grote onder- 1 linge'afstand tussen de beoefenaren, omdat de persoonlijk gerichte inzet sterker is dan de stijldogmatiek. Vermoedelijk is het surrealisme daarom de enige moderne stijl, die i het nu al meer dan een halve eeuw heeft uitgehouden en M' i® 1 Os ADVERTENTIE HEIN STEEHOUWER inden John Mayall ervoer dat een privé av. wo.: soos; HAARLEM Grote Houltlmal 101, or oude radiaal- Nederlands nieuwste hitgroep met ingebouwde Top-Tien potentie heet Catapult. Vijf Leidse heren die aan alle kanten worden gepusht al was De groep wordt geproduced door Jaap Eggermont, sinds jaar en dag een teken dat er kwaliteit in zit. „Hit the big time” heeft zijn titel in ieder geval nu al waar gemaakt met hoge noteringen op de hitlijsten en een wekelijks verschijnen op de buis in AVRO’s Toppop. Nooit weg als opste ker voor de nog jonge leden van Catapult: Mike Eschauzier (20, key boards, orgel, synthesizer, elektrisch piano, zang), Geert Jan Hessing (21, drums), Aart Mol (21, bas en zang), Erwin van Prehn (22, sologitaar) en Cees Bergman (21, zang en gitaar). het alleen maar omdat hun eerste single „Hit the big time” aan alle commerciële en muzikale eisen van deze onzekere tijden voldoet. Zater dagavond 13 april aanstaande kun je in de PEN in IJmuiden met Catapult kennismaken. 1. (1) Tigerfeet Mud; 2. (4) De heilsoldaat Mare Winter; 3. (9) Be my Day Cats; 4. (5) Ik zie een ster Mouth and MacNeal; 5. (3) When will I see you again Three Degrees; 6. (6) Fly away Teach-in; 7. (13) Seasons in the Sun Terry Jacks; 8. (2) Dyna-mite Mud; 9. (11) Si on chantait Julien Clerc; 10. (7) I’m a Train Albert Hammond; 11. (10) Jet Paul and Lynda Mc Cartney and Wings; 12. (8) The Air that I breathe The Hollies; 13. (17) It ain’t no use Wally Tax. Sacha wordt nog regelmatig gezien bij optredens, Marco niet meer. Maats 3669. (laveren MAAR 1 derlijke gehandicapte mensen, maar toch opgenomen in een bizar poëtisch beeld. De vergelijkingen houden daarmee op, behalve in technisch opzicht, want dan zie je bij beide kunstenaars nog een Midden op het podium in wit t- shirt Herman van Boeyen, drummer, opvolger van Marco Vrolijk en van wege zijn jamsessions met onder an dere Herman Brood en Rob ten Bo- kum (met wie hij een elpee gaat opnemen) middelpunt van geruchten dat hij Supersister zou verlaten. De heren zelf worden daar een beetje moe van, van die geruchten. Er is veel te doen geweest om Supersister sinds september-oktober vorig jaar. Een auto-ongeluk, Steve Marionet die andere aanbiedingen verkoos boven de Haagse groep en natuurlijk de nasleep van het vertrek van Sacha van der Geest en Marco Vrolijk. van 100 °/o zuiver katoenen denim met wijd uitlopende pijp, 't is geen prijs. Maten 104-176, maat 104 f 50 kl.st.p.maat zwembad ook niet alles is. In Califor- nië kwam hij met een duik ongeluk kig terecht en brak z’n been. Weg Europees tournee, weg dus ook con cert op 20 april in Amsterdam. Zijn manager is nu druk bezig iets voor eind mei op poten te zetten. De moeilijkheden lijken een beetje over al moet na pas twee weken nog afgewacht worden of de veel publici teit trekkende en sterk blazende El ton Dean zich uiteindelijk binnen de groep thuis kan voelen. Vandaag is het stel naar Frankrijk getrokken voor een paar optredens en misschien wat televisie, een goede gelegenheid om elkaar wat beter te leren kennen. Peter Poyck. sinds kort Haarlemmer, is van 1949. Hij is de zoon van een bekende Limburgse graficus. Behalve schilder is „Erlkönig” heet deze fantastische olie verf van Pierre Spalaïkovitch, een geheel andere versie van het oude motief, dan men vanuit het bekende gedicht van Goethe zou verwachten. Hier is het een ondergangsvisioen geworden, dat een ge hele wereld bedreigt. Het werk van de twee genoemden wordt begeleid door eveneens fantas tische keramische plastieken van Mar ja Hooft, over wie ik al eens eerder schreef. Zij werkt overtuigend goed in haar „tuten” en kegels, nu eens uitgaan de van een rechthoekige basis, soms ook een vaasachtige of bolle vorm. Zij deco reert die kegels met op zilverlijkende linten, met vaak als bekroning een gla zen bol. Binnen dat chapiter kan zij van alles en ze bereikt er een grote decora- tiviteit mee, gepaard aan een gevoel voor een „gek” soort humor. me op, Pierre Gelukkig was de laatste op tijd weer beter om afgelopen maandag in Carré een uitstekend concert weg te geven. Morgen vind je in deze krant een uitgebreid interview met deze schuwe Ier, een bijzonderheid, want Morrison is bepaald geen vriend van het nijvere schrijversvolk. soms ook demonisch. Die figuren zijn grillig vertekend, soms met een erotische nadruk, soms ook skeletachtig. Het zijn desolat droomlandschappen, met angst aanjagende gegevenheden gevuld. Daar naast is er ook in deze zin bijna abstract werk en er zijn miniaturen in olieverf, waarin fragmenten van het grotere werk zijn vastgelegd. Die miniaturen overtuigen niet. Ze zijn te onvast ge daan. Er is dan gezocht en niet gevon den. Het meest overtuigend komen de knappe tekeningen over in een duidelij ke lineatuur en een vast handschrift. Voorlopig zijn Dean en de anderen tevreden over de eerste kennisma king, zowel persoonlijk als muzikaal. Dean kwam bij Supersister na het horen van de laatste elpee „Iskander” en kwam min of meer zelf met het "verzoek. Een kans die Supersister zich niet liet ontgaan, want Dean, die tussen ’70 en ’72 bij Soft Machine speelde, heeft een grote naam in Engeland en de twee kostbare tour nees die Supersister in dat land heeft gehouden zouden misschien dit najaar een veel succesvoller opvolger kun nen krijgen nu Dean in de groep speelt. Of het wat wordt zal deze zomer leren. Voorlopig is het voor Supersister een kwestie van doordou wen nu de opgaande lijn na de problemen van eind vorig jaar weer gekomen is. De groep klinkt hecht en zegt ook hecht te zijn. „Iskander”, de elpee die eind vorig jaar uitkwam, verkoopt redelijk, maar zoals met alle werkstukken van de groep is er meer sprake van constante verkoop dan van snelle. •twilllliw Jobriath zou hier enkele weken geleden ten tonele zijn verschenen ware het niet dat hij al bijna op weg naar het vliegtuig zijn vinger brak. Dat is in juni natuurlijk wel over en dan wordt ook zijn optreden in ons land verwacht. Het belooft een hap pening van de eerste orde te worden want deze Amerikaanse pianist, zan ger, akteur, mime-artiest en danser schijnt wat show en muziek betreft de heer David Bowie nog te overtref fen. Bewijs no. 1: Jobriath neemt zijn eigen volautomatische, uit- en op vouwbare, draagbare podium mee! Als er niet nog meer ongelukken gebeuren kunnen we vrijdagnacht 26 april in het Amsterdamse Concertge bouw weer een optreden verwachten van Ten Years After met uiteraard Alvin Lee en verder Leo Lyons, Chick Churchill en Ric Lee. Voor de pauze: P. F. M. uit Italië. Youth for Christ, Turfsteeg 2, zat.: koffiebar m.m.v. Corrie ten Boom, spreekster en Norris, Amerikaans zanger. Disco Dubois, Berlagelaan 45, twee de paasmiddag: „Orchit”. Zodiac, A'damsevaart 142, wo., do., vr., za. en zo. avond plus zo. middag. Paradiso, Weteringschans, Amster dam, vrijdag: Shaking Stevens and the Sunset. Tioli, geb. Njord, Nrd.-Schalkwij- kerweg 93, zat.: gesloten. De Weijman, Santpoort, alle behalve m.: disco. De Ark, Kerkplein 5, Velsen-Zuid, vr. en za.: disco. Can-Can, Stoofsteeg 1, iedere av.: bar-dancing-disco. Moulin Rouge, Kleine Houtstr., ie dere av.: bar-dancing-disco. Scuff, Lingestraat 1, Tweede paas middag: disco. Riverside, Spaame 91, vr.: aanloop, za.: disco. PEN, Kanaalstr. 257, IJmuiden, vr,: disco en hoofdfilm; za.: disco en de groep Catapult; ma.middag: hoofd film en disco. HJC, Groot Heiligland 47, vrijdag: String and Brass Band. Zero, Bakenessergracht 8, vrijdag: gitarist/zanger Phil Downer; zaterdag: Alias. Supersister maakt riu eenmaal geen broodje-half-om-muziek die voor ie dereen met een hap-slik te verorbe ren is. Het moet gezegd dat de Coornhert-zaal zich daar dinsdag avond uitstekend bij aanpaste. Er werd aandachtig geluisterd naar de ritmische klanktaferelen die de groep ruim een uur lang over de meute uitstortte. Op één nummer na alle maal werk van „Iskander” tot teleur stelling van een al zeer muziekwijze tweede klasser die dolgraag wat meer van het wat steviger oude werk ge hoord had. Hoe geef je je publiek haar zin en blijf je je als groep vernieuwen?! Een vraag voor elke succesvolle formatie. Supersister blijft voorlopig op zoek naar het antwoord. Een keramisch object van Marja Hooft. nen hun persoonlijke stijl. Hun vrij jeugdige leeftijd brengt dat met zich. Pierre Spalaïkovitch is in 1946 in Bel grado geboren, maar met een gedeelte lijk Franse afstamming. Hij ging uit Joegoslavië weg om de militaire dienst te ontlopen. Hij woont nu in de buurt van Nice in de Alpes Maritimes in Frankrijk, waar hij is gaan schilderen. Hij is een duidelijk visionaire schilder. Dat brengt als voordeel mee een groot „veld” van fantastische beelden, maar als nadeel in die meta-realiteit de weg te vinden en tot een welomschreven stijl te komen, een eigen signatuur. In de olieverven lukt hem dat niet altijd, in zijn tekeningen echter uitstekend. De mensheid verkeert bij hem in een ondergangsstadium. Vanuit afgronden kruipen merkwaardige en beangstigende structuren omhoog, vanuit wolken han gen ze dreigend omlaag. Mensen daar tussen komen dramatisch angstig over, Het bovenstaande komt bij I denkend over het werk van I Spalaïkovitch en Peter Poyck, dat tot en met 5 mei in Galerie Epoque te zien is. Er is een enorm verschil tussen die 1 twee, omdat de eerste zich vooral door het visioen laat leiden en de tweede heel I dicht bij de realiteit staat, maar die toch op een fantastische manier verwerkt. I Maar hun overeenkomst is hun persoon- I lijke betrokkenheid bij de bedreigde mens. Spalaïkovitch zorg betreft dan de gehele met ondergang bedreigde mens- heid, die van Poyck is gericht op afzon- zoeken in verschillende richtingen bin- hij ook costuumontwerper. Hier hangen heel fijnzinnige aquarellen, die getuigen van een groot experimenteel vermogen en gelukkig tevens van een rijke beel dende expressie. Hij voegt als meer gedaan wordt realiteitsfragmenten tot composities bijeen, vaak tegen een ach tergrond met een fantasierijke struc tuur. Hij paart zo een overtuigende lijn voering met sprekende contouren aan vrevagende vormen, die de fantasie boeien. ring met sprekende controuren aan ver vagende vormen, die de fantasie boeien. Zijn onderwerp wordt gevormd door de kwetsbare mens, zoals hij die ont moette in verpleeginrichtingen. Dat lijkt weinig „fantastisch”,, ware het niet, dat hij tevens suggereert, ook hun geestes wereld in beeld te brengen. Velen schil deren hun eigen visionaire beeld, bij hem is het of hij zich heeft ingeleefd in de droom van die gehandicapten en die laat meespreken. Een meisjesgezichtje verschijnt zo tegen een achtergrond, die op de structuur van verwaterd papier of hout lijkt, dan wel tegen verweerde steen, terwijl het toch duidelijk een mentale sfeer blijft en geen materiële. En binnen dat gebied vertoont Poyck dan een grote variabiliteit. Zijn grote verdienste is, dat hij geen ontluisterend beeld geeft van de gehandicapte mens, maar door het integreren van diens belevingswereld komt tot een bizarre poëzie, waaruit in de beste gevallen mededogen spreekt. Dit werk slaat een brug tussen de kijker en de kinderogen die je vanuit hun droom aanstaren. Het is nu eens niet vanuit het protest, maar vanuit tederheid geboren en dat lijkt mij een grote verdienste. Het is één en al ongeluk in de glanzende popwereld der sterren te genwoordig. Vooral als ze naar Euro pa komen, lijkt wel. John Mayall brak zijn been, Jobriath brak een vinger en Van Morrison liep een lichte longontsteking op. l I Wxjttf

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 25