Schilderijen van Henri Rousseau
HONOR ARUNDEL DRAAIT
kinderverhaaltje
als basis
NIET OM DE DOOD HEEN
voor
uniska
parket
Overeenstemming in geschil
van TROS met ANOUK
Ei
meubelfabriek h
Oisterwi jk M
Karei Slingervoet op zoek naar
(al te) eenvoudige expressie
Bob Meijer geen
beperkingen
opgelegd
Kompressoren
s
massief eiken
maandag 2de Paasdag zijn wij
open van 10-17 uur.
•i
i*
Vrije toegang h
Hl
In uitstekend tienerboek
Jeugdboeken
door
Miep Diekman
f.
Antiekbeurs Breda
Herinneringspenning
Wim Sonneveld
Kunst uit Nederland
NOC MEER RIE CRAMER
AAREN
SPORT
in Neurenberg
Over honorering musici
„The Family” met spel
van Frenkel Frank
wordt groter
GROOTVADERS TOCHT DOOR HET WILDE WOUD"
„KALE” EXPOSITIE IN GEBOUW NOORD-HOLLAND
19
KUNST
APRIL
1974
VRIJDAG 12
I rf®
Zwanenburg - Tel. 02907 - 35 41
teip® ENGELENBERG
Doelstraat 29 Tel. 023 - 312206
Haarlem
Kijk - Kies - Koopcentrum
DEALER
-
i? »i
i;a
g AMSTERDAM
iiO
01
ADVERTENTIE
ADVERTENTIE
Karei
Enige
van
uitvoerig op in. omdat tegenwoordig
trekken.
ADVERTENTIE
doet
ADVERTENTIE
Nationaal Voorlichtingsinstituut
Postbus 616 te Hilversum
Naam
Adres
Plaats
HLH
7
een
afkomstig
Arundel
het knap
vanuit
stoot
Van der Harten de toenemende belang-
stelling voor antiek bij jong en oud in
autobanden
diepvriezers
televisie kleur/zwart wit
wasautomaten
koelkasten
gashaarden
afwasautomaten
foto-/film-apparatuur
stelling voor antiek bij jong en oud in
de huidige maatschappij een belangrijk
cultuurgebeuren.
De beurs is geopend tot en met 21
april aanstaande.
ZELF WANDBEKLEDEN
MAAK EENS EEN KURKWAND
O
O
o
o
o
o
o
o
CONSUMENTEN
VOORLICHTING
het glansrijk zal winnen van de meest
uitgelezen Rousseau-tentoonstelling.
„grafkransen”
Slingervoet.
Het hoofdbestuur van de ANOUK te
kent hierbij aan, dat het het in hoge
mate betreurt dat tijdens het overleg
van de kant van de TROS is gesteld dat
er -als de ANOUK haar standpunt zou
handhaven - in de toekomst geen of in
veel geringere mate van de diensten van
Nederlandse free-lance musici gebruik
zou worden gemaakt. De TROS wil dan
terugvallen op de diensten van de om-
Tot zover is het verhaal een waar
devol stuk voorlichting over mense
lijk ageren en reageren in een beslo
ten gemeenschap; een onmisbare te
genhanger van al die opgepepte, on
waarachtige ziekenhuisverhaalt j es.
PK-aPIMI
K-115PK-W
ri a weg 55
•lem
53 - 32 0368
12 39
GEOPEND
>t 17 uur
10
in
1RCURY,,.
Wworrt
Verkoopfiliaal Heemstede
Heemsteedse Dreef 264
Telefoon 023 - 289408/09
K
stemmingen-opbouwen bijna geruis
loos door naar de dood, de grootste
gemene deler. Een der patiënten gaat
naar de isoleerkamer en sterft. Pas
dan krijft Jane voor het eerst in haar
leven op een volwassen manier ant
woord op haar opgekropte vragen
over de dood. Voor het eerstkrijgt ze
dit gevoel van tijdnood, want de dood
is er voor iedereen, iedere seconde.
Het lijkt ondenkbaar als je veertien
bent. En zo miezert ze er niet over of
ze realiseert zich dat ze snel moet
zijn wil ze de gehate Jeannie nog een
hak zetten want dat kind wacht
een gevaarlijke nieroperatie.
DEN HAAG (ANP). Aan de NOS-
nieuwslezer B. Meijer is nimmer een
schriftelijke verklaring gevraagd waarin
hij zou moeten vastleggen te zullen af
zien van het houden van spreekbeurten
om van zijn geloof te getuigen, een en
ander op straffe van verlies van zijn
taak als nieuwslezer bij het journaal.
NEURENBERG (ANP). De Kunst-
halle in Neurenberg exposeert een keu
ze uit de werken van het Van Abbe-
museum in Eindhoven.
Werken van de COBRA-groep zijn het
middelpunt van de expositie, waarvoor
werd gekozen door Curt Heigl. de direc
teur van de Kunsthalle.
AMSTERDAM(ANP). De N.V. Ko
ninklijke Begeer Voorschoten heeft de
Utrechtse beeldhouwer en medailleur
Joop Hekman opdracht gegeven tot ver
vaardiging van een penning ter herinne
ring aan Wim Sonneveld. De ene zijde
van de penning zal de beeltenis tonen
van Wim Sonneveld. Op de andere zijde
wordt o.a. het vignet van Sonneveld
verwerkt. De penningen worden in goud.
zilver en brons, geslagen. Van de gouden
en zilveren penningen wordt een beperkt
aantal genummerde exemplaren uitgege
ven.
Er was een geschil ontstaan nadat de
TROS zonder overleg de voor dergelijke
televisie-uitzendinge bestaande overeen
komst had gewijzigd door het laten
vervallen van de toeslagen die de musici
krijgen als een programma wordt her
haald en als het naar het buitenland
wordt uitgezonden. Deze toeslagen varië
ren voor de musici van 50 tot 150
procent van de basissalaris. Na overleg
tussen TROS-voorzitter Landré en de
ANOUK heeft de TROS alsnog besloten,
de overeenkomst volledig na te leven.
Zet een kruisje in het betreffen
de vakje en zendt deze coupon
aan:
De tekst onder deze reproduktie in
het boek luidt: „Tot onze verbazing
zagen we mevrouw Smit uit de melk-
winkel van Ouddorp. Zij was ook naar
het bos gekomen en lag nu te zonnen
op haar rode pluchen sofa, die daar
altijd buiten bij de drinkplaats van
de olifanten stond".
roepmusici in vaste dienst of van Duitse
musici. De ANOUK vindt dat een „ver
werpelijke” houding omdat iedere werk
nemer het recht heeft om naleving van
een namens hem gesloten overeenkomst
te verlangen. „Het ddreigen met uitslui
ting ten aanzien van toekomstige werk
zaamheden is, zeker anno 1974, onaan
vaardbaar”. aldus het bestuur.
Het vindt het voorstel van de TROS
dat de musici gedeeltelijk afstand zou
den doen van hun honorering om deze
aan Unicef af te staan onjuist. De be
trokken musici moeten volgens de
ANOUK net als ieder ander de moge
lijkheid hebben om zelf te bepalen af ze
ai dan niet een gedeelte van hun inkom
sten aan Unicef willen geven.
om auinlg
s nieuwe
te ontginnen
«tere vangsten
ion!
Waarom is bij mijn weten
nooit iemand eerder op het idee ge
komen om kunst dichter naar (klei
ne) mensen te brengen op de manier
zoals in „Grootvaders tocht door het
Wilde Woud” (uitgeverij Junk in Den
Haag). Op 19 reproducties met het
omslag mee 20 van de Franse
schilder Henri Rousseau („ie doua
nier”) zette de Deen Femming Johan
sen een gemakkelijk aanspreekbaar
Om op een dergelijk punt een ver
haal keihard en eerlijk door te dur
ven zetten zonder je hoofdpersoon als
mens te ontluisteren, is nog altijd een
novum in de jeugdliteratuur. Arundel
is één van de weinigen die weet hoe
ze eruit moet komen. Ze heeft haar
snob-Jane van buitenuit naar binnen
aan haar lezers „verklaard”. (Jane
zelf beoordeelt de mensen ook alleen
maar naar kleding en milieu). En nu
Jane’s binnenste bloot ligt, moet je
haar ook accepteren met alle rotstre
ken en aandoenlijke pogingen om het
andere, vreemde in haar leven te
begrijpen.
Toonzaal:
BREDA. (ANP) De Nederlandse
Kunst- en Antiekbeurs in Breda is dit
jaar aanzienlijk uitgebreider en gevarie-
J erder dan vorig jaar. Ook heeft de beurs
dit jaar voor het eerst buitenlandse
deelnemers.
Dit heeft de voorzitter van het Neder
landse Antiquairsgenootschap, de heer J.
van Well, donderdag in een welkomst
woord bij de opening van de achtste
Nederlandse Kunst- en Antiekbeurs ge
zegd. De beurs werd geopend door de
commissaris van de koningin in Noord-
Brabant, de heer J. van der Harten.
In zijn openingswoord noemde de heer
verhaaltje over het meisje Julia, die
haar grootvader aan het vertellen zet.
Die vertelling rijgt de schilderijen
van Rousseau gaaf aan elkaar. Ac
centen in de reproducties correspon
deren met accenten in het verhaal.
Achter in het prentenboek is een lijst
opgenomen van musea en collecties
waaruit de schilderijen
zijn.
Beschermde en sjiek opgevoede Ja
ne moet een blindedarmoperatie on
dergaan en ook op zaal moet en zal
zij de galblazen, maagzweren en tu
mors overtroeven. Maar ze loopt stuk
op Jeannie, het zelfverzekerde fa
brieksmeisje, dat met haar wat rauwe
humor de lieveling van de zaal
wordt. Janes fascinatie slaat om in
haat en gêne, omdat Jeannie zo dui
delijk uitkomt voor haar leefsituatie:
een moeder, die werkster is, een va
der, die thuis van de walvisvaart,
alleen maar zat kan zijn. Voor het
eerst dringt het tot Jane door dat
niet iedereen een gemakkelijk leven
tje leidt; dat er mensen zijn die
moeten kiezen tussen een baby of
nieuwe meubels. Een eerste poging
tot meer menselijk contact volgt
wanneer ze een van de patiënten gaat
voorlezen hoewel ze daardoor juist de
afstand tussen haar en Jeannies mi
lieu mee vergroot. Dat Jeannie een
nier zal moeten missen, ziet Jane
alleen maar als „aandachttrekkerij”.
Jeannie mept terug en zet Jane voor
gek.
Het Nationaal Voorlichtingsin
stituut geeft gratis schriftelijk
advies waar u, naast een goede
service, met de hoogste korting
onderstaande artikelen kunt ko
pen.
Voer de ware fans „Het groot ver
telselboek” (uitgeverij Unieboek), een
herdruk neem ik aan, van verhalen,
sprookjes, die Nienke van Hichtum
indertijd verzamelde. Xn de bewer
king van Alet Schouten werden de
volksvertelsels weer fonkelnieuw (of
mooi oud-goud); van de 22 illustraties
door Rie Cramer zijn er dertien
kleurplaten. Als kind is het me zo
nooit opgevallen, maar nu kijk je
toch even anders tegen het „honger-
element” in die volksverhalen aan.
Deze mededeling heeft minister Boers-
ma ontvangen van de Nederlandse Om
roep Stichting en op zijn beurt heeft hij
het kamerlid Jongeling (GPV) er mede
deling van gedaan in antwoord op
schriftelijk gestelde vragen.
Omstreeks midden januari 1974 is de
heer Meijer meegedeeld dat hij weer als
nieuwslezer zou worden ingedeeld. Bij
die gelegenheid is hem gevraagd, over
eenkomstig art- 34 van de omroep-CAO,
nevenactiviteiten duidelijk omschreven
aan te melden. Voorts is hem nimmer
gevraagd te verklaren van bepaalde ac
tiviteiten af te zien. Beoogd werd slechts
een duidelijk inzicht te verkrijgen in
aard en omvang van die activiteiten.
Er is geen happy end in de zin van
Jane’s berouw. Arundel gaat niet ver
der dan het losweken van haar
hoofdpersoon uit de eigen clan, die
alles wat anders is al bij voorbaat
afwijst. Deze derde Arundel in
een prettige leesbare vertaling van Jo
Waterreusis net al de beide vori
ge echt een boek van deze tijd. Uit
geverij Leopold.)
UTRECHT. (ANP) De Algemen
Nederlandse Organisatie van Uitvoeren
de Kunstenaars (NVV) heeft meegedeeld.
dat met de TROS volledige overeen
stemming is bereikt over de honorering
van de musici die vorige week hebben
meegewerkt aan het Unicefgala.
boekenboekenboekenboekenl
boekenboekenboekenboekenl
boekenboekenboekenboekenl
boekenboekenboekenboeken!
boekenboeken
boekenboeken WIJ ONTVINGEB
boekenboeken
boekenboekenboekenboeiceoi
boekenboekenboekmboekenl
boekenboekenboekenboekenl
IboekenboekenboekenboekenJ
Tin Lodewijks en Carol Mensonides
maakten samen, de een schrijvend,
de ander tekenend, het boekje „Lob
bes”. Lobbes is het verhaal van de
koude dode sneeuwpop, dit tot leven
gebracht wordt door de kabouter
Wombat, die zeven druppels, precies
geteld, levenswater op de oranje neus
van de sneeuwpop laat vallen. Zo
geschiedt dat wonder. Lobbes gaat nu
een echt leven leiden, samen met
Wombat, die hem vertrouwd maakt
met het leven in de natuur en van de
dieren.
HAARLEM. Beeldende kunst
kan van alles zijn, maar een van de
oeraspecten is dat ze op een expres
sieve wijze getuigt hoe de kunste
naar in beeldende vorm reageert
op gegevenheden van cultuur en
natuur buiten hemzelf. Hij tracht
wel zich als een afgescheiden „deel”
<-p te stellen, maar hij is als een
spiegel in een kamer. De spiegel is
een deel van het interieur en weer
spiegelt dat interieur tevens. Ook als
een kunstenaar meent alleen zijn
„binnenwereld” of een geestesbeeld
weer te geven, dan is dat alleen
mogelijk omdat tevoren vanaf zijn
vroegste jeugd indrukken van bui
tenaf heeft moeten verwerken. En
in dat ..verwerken” schuilt als het
ware een knelpunt.
De zeer dramatische climax (Jane
denkt dat Jeannie in de operatie
gebleven is) is het meest onthullende,
aan het verhaal. Daarin legt de
schrijfster Jane’s onbewuste, diepste
donkere gedachte open: was Jeannie
maar dood.
AMSTERDAM (ANP). Vrijdag
mei geeft toneelgroep The Family
theater De Brakke Grond de première
van de non-stop non-thriller „As you
like it”, geschreven en geregiseerd door
Dimitri Frenkel Frank. De bezetting be
staat uit Cocki Boonstra, Huib Broos,
Martine Crefcoeur, Wim Kouwenhoven,
Paula Petri, Roelant Rodier en Henk
Votel.
jute in weer de eenvoudigste mathema
tische vormen uitgestald. Kort geleden
waren ze (met een deel van het andere
werk) te zien in de Vishal
Ze liggen hier als de meest summiere
vorm, waarin je een grafkrans kunt
maken en zijn ook zo bedoeld. En dan
begint het te dagen, omdat nu de men
selijke geest van de kijker zijn spel gaat
meespelen. En die speelruimte is tevens
het contact, het spanningsveld, tussen
kunstenaar en publiek. Je kunt dan
denken aan de schamelheid van de ont
zielde dode, gesymboliseerd door de
schamelheid van zo’n krans. Met een
titel als „Grafkrans voor een onbegrepen
kunstenaar” kun je zelfs aan bizarre
humor denken en in ieder geval is er
een symboolwaarde ingevoerd, waardoor
je vat op zo’n ding kunt krijgen.
Ik hoop dat Karei Slingervoet zich
weer van zijn gevaarlijke grens gaat
verwijderen. Niets is tenslotte zo gekun
steld (en dus in diepste wezen onwaar)
als al te opzettelijke eenvoud.
HEIN STEEHOUWER.
UITGEVERIJ FONTEIN—DE BILT
Twee gezellige en ook min of meer
spannende boekjes van Philip van
Akooy. „Ver van Huis”, is het opwin
dende verhaal van Marga en Lode-
wijk, die met hun moeder in haar
autootje aangevuld met de poezen
Lafayette en Katastrofus, voor een
maand naar Frankrijk moeten, waar
ze terechtkomen in een oud kasteel
compleet met heks. Het andere boek:
„Er sterft een vis te veel”, is het
boeiende en hier en daar humoristi
sche verhaal van klas Vijf A, die zich
inzet voor een ongeoorloofde sterfte
van een grote hoeveelheid vis, in hun
eigen viswater. Een verhaal dus met
een sterk milieuhygiënische inslag.
DE EERSTE BOEKEN van de
Schotse schrijfster Honor Arundel
„Het beslissende weekend” en „Man
nen... hopeloos” (uitgeverij Leopold)
waren meteen al een succes in ons
land omdat ze met humor en tegelijk
diepgang onderwerpen brachten, waar
je zo rond je 14e, 15e mee bezig bent.
In het derde boek van Arundel staat
niet de liefde HI.I-ZIJ centraal, maar
de dood. Daardoor is „Het meisje in
het andere bed” veel meer het relaas
van universele liefde geworden.
UITGEVERIJ VAN HOLKEMA
WARENDORF—Bussum
Het moet voor een kind een gewei- IX'ti OMf
dige ontdekking zijn later in een HlLHina
museum een Rousseau te „ontdek-
ken”, die hem allang uit zijn prille I
jaren verbouwd is. Maar ik durf er l ik
wat onder te verwedden dat opa’s «HG»
vernalenspinsel om de mensen, de mWJ.Mltli»
wilde dieren, de soldaten, de bloemen
en de vruchten van Rousseau heen 'w''
JE HOUDT HET NIET voor
mogelijk maar er zijn nog
steeds mensen, die bij het zien
van een prachtig uitgevoerd
prenten-, sprookjes- of kinder
boek met het volste recht van
hun volwassen-zijn opmerken:
„Je wilt toch niet beweren dat
dit boeken voor kinderen zijn?
Moet je die schitterende platen
eens goed bekijken.
Het is kennelijk een vreemd
verschijnsel in onze wegwerp
maatschappij, waarin kinderen
wegwerpspeelgoed en wegwerp-
kleertjes krijgen, dat er meer en
meer boeken komen die als flu
weel voor je ogen zijn; die je
niet zonder meer op een hoop
vuil kunt gooien omdat er van
de illustraties zoveel uitgaat, wat
je nodit meer hoopt kwijt te
raken.
Ik kom hierop naar aanleiding van de
tentoonstelling van de Haarlemse kun
stenaar Karei Slingervoet in de hal van
het Gebouw Noord-Holland van de Pro
vinciale planologische dienst. Daar lig
gen op de grond onder meer stukken
boomstam, door de bliksem afgesplinterd
en door Karei netjes in een rijtje geëx
poseerd.
Hij demonstreert daarmee weliswaar
zijn confrontatie met een deel van de
natuur, maar dan „onverwerkt”, laat
staan op een „expressieve wijze”. Voor
mij is dan de grens overschreden. Kunst
is een cultuuruiting en hoe mooi hoe
treffend, hoe dramatisch zelfs natuur-
fragmenten ook kunnen zijn, het blijven
hoogstens objecten voor een natuurhis
torisch diorama. En het gaat juist altijd
om de menselijke belevenis en niet om
een exposé van het materiaal. Als gege
venheid binnen de cultuur heeft dat met
kunst niets te maken. Ik ga hier nogal
uitvoerig op in, omdat tegenwoordig va
ker de genoemde grens wordt overschre
den en ik hem voor mijzelf wil blijven
Leidsekade 102, (naast Lido. bij
Leidseplein), tel. 020 - 233917.
Maandag t/m zaterdag 9-18
uur, donderdagavond tot 21.30
lü UUr’
Bertil Almqvist schreef weer een
verhaal over de kinderen Zwerfsteen:
„De Kinderen Zwerfsteen en de Oer-
lympische spelen”. Het zijn weer dol
le belevenissen van Papa Ger, Mama
Mania, de kinderen Been en Botteke.
al hun onafscheidelijke dieren en alle
vreemde mensen die ze weer ontmoe
ten.
a i'ê.st .ca. I
322973 (na.
I asto öeat
1175, |Bti -
sch Centrur F
suwe Grofi
■1. 023-327490.
Karei Slingervoet doet zijn werk
overigens vanuit een verder beminnelij
ke drang tot allereenvoudigste expressie.
Nu is zijn werk aan de andere kant van
het „kunstzijn”. Hij vult panelen in met
cement en haalt daar vervolgens kam
men doorheen. Er ontstaan dan arcerin
gen van verschillende typen, weer zo
rechtlijnig mogelijk. Gezien vroeger
werk, toen in kleuren en meer genuan
ceerd van arcering, zou men kunnen
veronderstellen dat de natuur in de
vorm van graanvelden of zoiets thans
model heeft gestaan. Dat behoeft niet,
het ziet er namelijk volstrekt non-figu-
ratief uit. Dit werk kan boeien onder
bepaalde belichtingen en als reactief ele
ment in een bepaalde omgeving. Maar
het ligt allemaal wel duidelijk bij die
grens, waar expressie alleen nog iets te
betekenen heeft voor de kunstenaar zelf
en nog een enkeling buiten hem.
Er is nog meer werk, stokken, die met
in cement gedrenkte jute zijn omwoeld
en andere objecten van gecementeerd
der