BARBAPAPA MAAKT KINDEREN LIEF nrf f M ■art i? ian Nederlandse produktie wellicht ook VS te zien f L J Nieuwe tekenfilmserie dit najaar op tv pj Dure produktie s. 1 door Rolf Stallings in Barbamama Flintstones Ti-Ta blijft 6s /i; Ife :e en arte 126 i. <ing fen )nze ide ‘J z r milieubeheer en kinderbescherming. De schrijf ster Mies Bouhuys, die de avonturen van de Barbapapa’s voor de tekenfilmserie heeft be werkt. zegt: „Het is ontzettend leuk. Ik ben erg dol op iets, waarmee kinderen zich helemaal kunnen vereenzelvigen. Het knappe vind ik de keuze van zo’n Barbapapa-figuur. Het is einde loos wat je er mee kunt doen”. c* h i Dit najaar zal een nieuwe en uiterst opmerke lijke televisieheld miljoenen huiskamers in Europa binnenstappen. Het is Barbapapa, een veel te groot en modderlenig huisdier dat van vorm kan veranderen en anderen gelukkig maakt. En kinderen lief maakt, want deze zacht aardige lobbes haat geweld, terwijl hij bijvoor beeld wel oog heeft voor educatieve zaken als MIES BOVHVYS Kroon: „Het is echt bijzonder dat we met deze volgeanimeerde dingen op de markt komen. Calimero gaat een beetje die kant op, maar werkelijk grote pro- dukties zoals bijvoorbeeld de Flintstones zijn nog nooit in Europa gemaakt. Het zijn dan ook gigantisch dure produkties, die in Amerika wel kunnen maar hier gewoon niet van de grond zijn gekomen. Er is toch wel een verschil met de manier waarop de Amerikanen het doen. Bij ons heb je meer de Europese bena dering; het is subtieler.” Dt produktie heeft overigens nu al een intercontinentaal tintje omdat de tekeningen in Japan zijn gemaakt. Pro ducer Joop Visch ging daartoe over, omdat de Japanse tekenaars niet alleen goedkoper maar oofc sneller werken. „In de tijd dat ze bij een Europees teken filmhuis twee tot drie afleveringen fil men, maken ze er daar zes tot zeven.” De grijze lobbes met zijn kleine kop- pie en even aandoenlijke als slimme oog jes staat in de serie niet alleen, want er Het is bekend dat er bij de Europese tv-stations nogal wat bezwaren leven tegen het geweld in de Amerikaanse series, maar hoewel min of meer een veto daarover is uitgesproken, zijn ze zelf niet met opbouwende bijdragen ge komen. Iets wat volgens Joop Visch bij de Barbapapa’s wel het geval is. Een probleem is nog hoe de Barbapa pa’s dit najaar in het programma van de NOS zullen worden geschoven. hele wereld wordt vertoond.” Bij dit alles zullen de mannen van de vaderlandse toeristenmarkt zich gelukkig prijzen, dat Barbapapa zich ook tot een klomp en een tulp kan omtoveren. '«J is ook een Barbamama en om het hele maal spannend te maken, acteren er ook nog zeven Barbabambino’s die allemaal hun specifieke karaktertjes hebben. Cinecentrum en Toonder Studio zijn al ruim een jaar bijzonder energiek met Barbapapa aan het stoeien. Dat is be grijpelijk. want zij willen in de toe komst meer internationale televisiepro gramma's op de internationale markt brengen en dan is het zaak de eerste keer goed uit de bus te komen. Bert Kroon van Toonder Studio: „Het begon drie jaar geleden toen uitgever Frank Fehmer bij ons kwam en vroeg of we er iets in zagen om van deze verhalen een televisiefilm te maken. Dat zag er nogal somber uit want de kosten konden niet worden gedekt door de mogelijkheden bij de NOS. We zijn daarna gaan praten met andere Europe se maatschappijen en toen hadden we een redelijke basis om onze animaties en lay-out te gaan maken.” Men gaat er namelijk vanuit dat het best eens zou kannen gebeuren, dat deze serie straks in de Verenigde Staten op het scherm komt. Hoewel hierover nog geen zekerheid bestaat, hoopt men bij Cinecentrum wel dat het die kant op gaat. Waarmee de vaderlandse teken filmmakers zich alvast op de borst slaan omdat nog geen enkel Europees land met iets dergelijks op de proppen is gekomen. En Richard Decossaux meent: „Dat is zo, maar als klein landje kun je best trots zijn als deze serie straks over de Zeker is dat de betrokken filmmaat schappijen hoge verwachtingen hebben van het succes van de Barbapapa’s. Kroon: „De filmpjes zijn voor een be perkt publiek vertoond en iedereen was er erg enthousiast over. Maar je moet natuurlijk afwachten of het bij de kin deren aanslaat.” Wel koren op de molen van kleuren- kijkers, want voorts is er als uitvinder van de familie een blauwe Barbabeno, een roze Barbaborre (de sportfiguur) en een avontuurlijke gele Barbabee. Boven dien loopt er ook de paarse Barbarella. de ijdeltuit van de familie, rond en een artiest, de Barbabob heet en dus in het zwart gekleed is. Oranje Barbabientje is een uitgesproken Dolle Mina; dit in tegenstelling tot het groene ingetogen en uiterst muzikale meisje Barballa. Een combinatie van eigenschappen, die men in elke andere serie ook zou kunnen tegenkomen maar die door de vorm van de Barbapapa-figuur een extra dimensie krijgt. Het zit er dan ook dik in dat nogal wat ouders over de schouders van hun kinderen mee zullen kijken. De programmamakers willen het beeld in principe zo verhalend mogelijk heb ben en daarom is er een verteller, die de kinderen bij wijze van spreken op schoot neemt als ze zitten te kijken. Voor Nederland zal dat Leen Jonge- waard zijn. Er zitten ook liedjes in, waar van de tekst wordt verzorgd door Harry Geelen en die worden geschreven door Joop Stokkermans. i M Terug naar de Barbapapa’s waarom het tenslotte allemaal draait. Ze zijn uit de fantasie voortgesproten van het in Parijs wonende tekenpaar Annette Tison en Talus Taylor. Deze dieren horen ei genlijk nergens bij maar ze stappen uiterst menselijk en attent door het leven. Ze houden niet van rotzooi en staan altijd klaar om mensen en dieren te helpen. Verdwijht Ti-Ta-Tovenaar van het scherm? Bert Kroon: „Welnee. De afle veringen duren bijna vijf minuten en aangezien we er nog niet meer dan zestig hebben, ben je er dan in twee maanden doorheen. Als je het per dag doet, vliegt het dus als broodjes door je vingers” Decossaux over dit punt: „Het is voor Nederland nog niet definitief. Wat men zich er van de kant van de NOS van voorstelt, daar zijn we het niet mee eens. Maar zeg maar dat het nog een punt van discussie is.” Nu hebben ze hiervoor in tegen stelling tot andere striphelden alle mogelijkheden, want de Barbapapa’s kunnen van vorm veranderen. Ze zijn zo flexibel dat ze in benarde situaties als een reddingsboei. brandweerladder, zweefschip, parachute, vis, bloem en een zwembadje te voorschijn kunnen komen. Ze kunnen alles wat ze maar willen en dat is voer voor kinderen, die niet uit sluitend op kruitdamp getracteerd willen worden. Het zijn twee Nederlandse filmmaat schappijen. Cinecentrum en Toonder Studio, die op het ogenblik de laatste hand leggen aan deze (voorlopig) uit zestig afleveringen bestaande produktie. Het lijkt erop dat deze in Europa furore gaat maken, want de serie is al verkocht aan televisiestations in België, Engeland. Frankrijk. Oostenrijk. Zweden en Zwit serland, terwijl nog onderhandeld wordt met West-Duitsland. Italië en de andere Scandinavische landen. Gezien de hoge kosten van de produk tie heeft een aantal maatschappijen zich van tevoren garant moeten stellen. Maar ondanks het feit, dat de serie goed verkocht wordt, zijn de kosten er nog lang niet uit. Bij Polyscope Nederland, een „dochter” van Polytel in Hamburg waarin naast Cinecentrum ook Philips zit, heeft men hiermee rekening gehou den omdat men dit experiment als een investering met toekomstwaarde be schouwt. Richard Decossaux. publici- teitsman van Cinecentrum. meent dan ook: „We hebben hier jaren naar toe gewerkt en nu gaat het komen.”

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 17