Liederen en cabaret in Concertgebouw
Barokconcert
in Hoofddorp
Golden Earring
Mildere houding tegenover
naar Amerika
klassieke muziek in China
KRO-show voor
Van den Heuvel
Musical met Jasperina bij
feest 700 jaar Amsterdam
AMSTERDAM. (ANP) „Mensenters
heb je ook nog” is de voorlopige titel
van een musical, die de Nederlandse
Opera Stidhting en Lurelei volgend jaar
ter gelegenheid van het 700-jarig be
staan van Amsterdam zullen uitbrengen.
PUUR
plantenvoedsel
Yes in uitverkochte Ahoy
klein
TOP DE POP POP DERTIEN
Greenslade op
Oranjepop
Groot
en
in Zero
NAS EL CHORBA
ct
nu extra voordelig
Pledge en Citro-Pledge
3
FOLK in de Waag
SOOSACENDA
Tal van manifestaties in 1975
ARTIKEL IN RODE VLAG
Haagse Comedie met
Elsje de Wijn vervangt
Paula Petri
„Potverteren”
Prijsvraag spel voor
amateurtoneel
DONDERDAG 18
13
APRIL
1974
KUNST
g
De gelaarsde kat
wijst de weg naar
makkelijke,
modieuse schoenen.
Exclusief en van
topkwaliteit.
Een overvloedige
collectie om van te
watertanden.
Ook in uw stad een zaak
van de gelaarsde kat.
inlichtingen 020-220950
HAARLEM De cabaretier
Fons Jansen, bekend door zijn pro
gramma’s De lachende kerk en
Kwartetten, heeft een nieuw pro
gramma ontworpen, dat hij tot uit
voering brengt op een door hem
zelf zo genoemd „ongewoon reci
tal”, hetgeen hij nader omschrijft
als een kruising van een liederen
avond en cabaret.
In de pure poedervorm
is plantenvoedsel voordeliger.
Water heeft U thuis!
Fons Jansen grijpt mis
(Van onze kunstredactie)
P.Z.
ADVERTENTIE
Liedjesprijsvraag
ADVERTENTIE
GREENSLADE
ADVERTENTIE
DEN HAAG. (ANP) De laatste pre
mière van de Haagse Comedie in dit
seizoen wordt op 25 mei in de Konink
lijke Schouwburg gegeven met „Pot
verteren” van Eugene Labiche, vertaald
door Paul Rodenko en geregisseerd door
Guido de Moor.
Het blijspel beleefde 110 jaar geleden
zijn wereldpremière in Parijs en drie
maanden later werd de eerste Neder
landse voorstelling ervan gegeven door
de „Rotterdamse Tooneelisten”.
Labiche laat er in zien wat er met
rijke provincialen gebeurt, als zij in
Parijs van hun geld worden beroofd. De
ervaringen leren, dat zij zonder finan
ciële middelen vogelvrijen zijn te mid
den van een op geldelijk gewin toege
spitste samenleving.
Het ging namelijk, zoals het program
ma opgaf, om vocale muziek van Schu
bert, Schumann, Brahms, Scarlatti, Mo
zart, Haydn, Beethoven en Bach.
Rein Verhagen studeerde bij Baldrick
Beernberg aan de Toonkunst Muziek
school in Haarlem. Na het behalen van
het eindexamen studeerde hij verder bij
Els Plantema in Amsterdam. Vanaf 1969
is hij verbonden aan de Muziekschool
Haarlemmermeer als muziekdocent.
Aldert Winkelman studeerde bij Klaas
Bolt en Kees Rosenhart en is thans als
hoofdorganist verbonden aan de Bavo-
kerk in Heemstede.
De minimum-bijdrage voor dit concert
wordt gesteld op f2,50 voor volwassenen
en f 0,50 voor kinderen.
1. (3) By my day Cats; 2. (1) Tigerfeet Mud; 3. (4) Ik zie een ster
Mouth and MacNeal; 4. (19) Waterloo Abba; 5. (2) De Heilsoldaat Marc
Winter; 6. (6) Fly Away Teach In; 7. (7) Seasons in the sun Terry Jacks;
8. (5) When will I see you again Three Degrees; 9. (9) Si on chantait Ju
lien Clerc; 10. (17) Kwek, Kwek Ronald en Donald; 11. (8) Dyna-mite Mud;
12. (16) In the still of the night Jack Jersey; 13. (21) Love Epidemic Tramps.
In Zero op de Bakenessergracht in
Haarlem huist dit weekeinde zowel
„grote” als „kleine” muziek.
Vrijdag de groep „Big Chico the
David”, van oorsprong Brits, nu al
twee jaar Frans, spelend met een
overgrote hoeveelheid aan instrumen
ten en erg veel percussie. Met rock
muziek heeft het wel te maken maar
het is het niet. Noem het maar een
ritmisch gesprek, vindt de groep zelf.
Zaterdag op dezelfde tijd, 21.30 uur,
iets heel „kleins”, met alle vertede
ring die daarbij hoort. Het meisje, dat
zes- en twaalfsnarige gitaar en piano
speelt, heet Saffron. Ze is ex-lid van
de Engelse Trader-Home groep. Bin
nenkort komt haar eerste solo-elpee,
geen luxe, want dit meisje heeft een
zeer bijzondere stem en een opmer
kelijk repertoire.
■w
Het teksten-voer, dat hij zijn auditori
um laat verorberen tijdens zo’n onge
woon recital, heeft hij zelf bereid met
nogal flauwe ingrediënten, zoals versle
ten beschouwingen over het concertle
ven en anecdotes, die Jansen zelf blijk
baar nog grappig vindt, maar die onder-
Het optreden in Peking van vermaar
de Westerse orkesten schijnt de oorzaak
te zijn van de huidige controverse over
de klassieke muziek in China. Aanhan
gers van de revolutionaire school, die
wordt geleid door de vrouw van partij
leider Mao Tse-toeng, Tsjiang Tsjing,
vrezen dat de „onverbloemde propagan-
daboodschap die de Westerse muziek be
vat (en die klaarblijkelijk nogal aan
spreekt), het volk zal corrumperen”.
De Rode Vlag vindt dat in Beethovens
Negende symfonie, waarin het koor
zingt dat alle mensen broeders moeten
worden en dat men elkaar moet liefheb
ben, „een vorm van burgerlijk humanis
me en die de gemeenheid van het kapi
talistische leven moet verhullen”.
Pokon is ook ideaal gjfc* O i
voor uw bloemen- en f jaSET*
plantenbakken.
Nu tevens in mini-emmertjes.
BENDIEN - NAARDEN - HOLLAND
De Marokkaanse popgroep Nas El
Ghorba, woonplaats Haarlem, Hol
land, speelt deze week op een groot
festival in Egypte. Dat wilden de
heren van Nas El Ghorba mij en de
Popsien-lezerskring even laten weten.
Dat kan natuurlijk, want waarom
zou Arabische pop niet interessant
zijn? Volgende week is de groep weer
thuis in Haarlem- Binnenkort komt
de eerste single uit, al met al redenen
te over om deze heren spoedig uitge
breid in deze kolommen voor te stel
len. Beloofd.
De andere groepen zijn: Kayak, dat
de finale verzorgt, Supersister en Ho
bo String Band. Tussendoor de Radio
Noordzee drive in show met Ferry
Maat en Tony Berk.
De liedjes voor de Haagse voorsteling
zijn geschreven door Hans Dorrestijn.
Voor de muziek tekent Jurriaan An-
driessen. Medewerkeden zijn: Eli Blom,
Lisbeth Celis, Kees Coolen, Lucas Die-
tens, Francine Dreessen, Leo de Hartogh,
Reinier Heidemann, Peter Hoeksema,
Eric van Ingen, Wim van Rooij, Nanni
Vermeer, Jaap Wieringa en Frans Zui-
dinga.
De hoofdrol in de musical, met tekst
van Guus Vleugel en muziek van Joop
Stokkermans. wordt gespeeld door Jas
perina de Jong. De première is op 1
oktober in Theater Carré in de hoofd
stad.
Dit deelde Eric Herfst woensdagmid
dag mee op een bijeenkomst, waarin een
overzicht werd gegeven van de toneel-
en muziekmanifestaties, die in 1975 zijn
te verwachten ter viering van het Am
sterdamse jubileumjaar.
tussen al een kinversiersel hebben ver
kregen, die menig vooruitstrevende jon
geman uit onze tijd jaloers zou maken.
Jansen heeft enkele van deze produk-
ten van inventieve grapjassen opgehaald
op het „ongewoon recital”, dat hij
woensdagavond in de Tuinzaal van het
Haarlemse Concertgebouw heeft gege
ven.
De teksten heeft hij opgediend in een
verpakking van liederen-melodieën van
componisten, waarvan het zeker was,
dat zij geen auteurs-rechten zouden
„claimen” of andere rechten betreffende
geestelijk eigendom. Dat was goed beke
ken!
De Stichting Conamus in Amsterdam
heeft ter gelegenheid van het 700-jarig
bestaan een landelijke liedjesprijsvraag
uitgeschreven op het thema „Amsterdam
700 jaar - wonen - werken - spelen”.
Aan de prijsvraag kan zowel door ama
teur- als beroepscomponisten-tekstdich-
ters worden deelgenomen. De jury zal
bestaan uit kunstenaars, journalisten en
medewerkers van omroep en platenin
dustrie. De winnaars zullen midden juni
1975 worden bekendgemaakt. Ook wor
den dan de prijzen uitgereikt.
Het plan is tenminste twaalf prijswin
nende liedjes op een langspeelplaat uit
te brengen.
„Je zult wel weinig interesse heb
ben voor Arabische pop”, schrijft de
groep Nas El Ghorba mij persoonlijk
uit Cairo, Egypte. Merkwaardig hoor,
zo’n brief vol Egyptische postzegels
en kronkelige tekens en dan de
adressering „Popsien” erop.
Een ander bijzonder evenement wordt
een opvoering van de Gijsbrecht van
Aemstel „op basis van de tekst” van
Vondel door het publiekstheater. Hier
van is de première vastgesteld op 17
januari in de stadsschouwburg. Voorts
staan er een reeks door Wim lbo ge-
welke buitenlandse componist moet gaan
aanpassen”.
In die buitenlandse muziek zit vergif,
aldus het blad, en wel „de burger-theorie
over de menselijke natuur”. Zulks in
tegenstelling tot de marxistische idee
van de klassenstrijd.
De Russen Rode Vlag spreekt hier
over de „afvallige revisionistische Sov-
jet-kliek” hebben op schaamteloze
wijze het thema der menselijke natuur
door de burgerlijke klassieke muziek
vermengd.
TOKIO (AP). Het Chinese theore
tische tijdschrift „Rode Vlag” heeft ge
schreven dat China „nuttige vormen uit
de westerse muziek hervormt en op
neemt, maar dat het voortgaat kritisch
te blijven staan ten aanzien van de
„burgerlijke inhoud” van die muziek”.
In een radio-uitzending van persbu
reau Nieuw China werd woensdag een
samenvatting van het artikel gegeven.
In het stuk werd nogal fors uitgehaald
tegen Westerse componisten zoals De
bussy en Beethoven maar, aldus de Rode
Vlag, „het feit dat wij kritiek hebben op
het bewónderen van wat buitanlands is
betekent nog niet dat wij alles wat van
verre komt, afwijzen”.
Het overnemen uit de Westerse mu
ziek „is een procédé waarbij men zeer
voorzichtig te werk moet gaan en dat een
zeer ingewikkelde strijd betekent, en
het grootste gevaar”, aldus de Rode Ster,
„was het bederf”.
„Als wij de artistieke vormen van
bepaalde klassieke Westerse muziek her
vormen dan verkeren wij in het gevaar,
zonder dat wij dit merken, door de
burgerlijk-ideologische inhoud van die
muziek te worden aangetast. Dit vormt
dan een probleem van wie van ons
Een vrijwel uitverkochte Ahoy-hal in Rotterdam heeft gisteravond met veel plezier
geluisterd naar het optreden van Yes. Deze popgroep debuteerde in 1971 in Neder
land door het voorprogramma van Iron Butterfly vol te spelen. Dat betekende een
van die zeldzame keren dat de groep die voor de pauze optrad, de hoofdgroep van
het podium speelde. Sindsdien is het in stijgende lijn met de Engelse groep gegaan.
Het weerzien gisteravond met Yes bracht echter gemengde gevoelens met zich mee.
De simpele entourage die Yes vroeger had, heeft plaats gemaakt voor een rijk
geschakeerd stelsel van semi-mystieke symbolen en licht- en rookeffecten. De muziek
ondergaat te vaak de invloed van Wagneriaans getinte bombastiek. Dat komt vooral
door de soms te sterke inbreng van synthesizers en mellotron. Daarbij lijkt de zang
van Jon Anderson vaak vast te lopen in te veel herhalingen. Op de foto een over
zichtje van het optreden met Steve Howe (links), zanger Jon Anderson (midden) en
Chris Squire. (foto Gijsbert Hanekroot).
Greenslade bestaat uit
Dave Greenslade (orgel,
mellotron), Tony Reeves
bas), Andrew McCulloch (drums), Da
ve Lawson (piano, fluit, sax en klari
net). De groep is nu twee jaar oud en
concerteerde vorig jaar in Eindhoven,
een eenmalig optreden waar bleek
dat Greenslade vooral instrumentaal
voortreffelijk in elkaar steekt, wat
ook bijna niet anders kan met men
sen die in groepen gespeeld hebben
als Colloseum, King Crimson, John
Mayall en Arthur Brown. De grote
kracht van Greenslade, zo zijn in
ieder geval de berichten uit Engeland,
is het feit dat de groep een eenheid
vormt daar waar vier sterk solisti
sche musici gemakkelijk muzikaal
egoïstisch zouden kunnen zijn. Dins
dag 30 april kunnen we zelf gaan
kijken en horen wat er van waar is.
POKON
BUSSUM. (ANP) De Toneelcentrale
in Bussum heeft in samenwerking met
het Nederlands Centrum voor Amateur
toneel en het Centrum voor Nederlandse
Dramaturgie uit Amsterdam een prijs
vraag uitgeschreven voor een oorspron
kelijk Nederlands toneelstuk.
Deze prijsvraag, die voor iedereen
openstaat, stelt als eis dat het stuk in
het bijzonder geschikt is voor amateur
toneel. De inzendingen zullen worden
beoordeeld door een jury, bestaande uit
Beb de Beer, Manuel van Loggem en
Wout Spies.
Voor de beste inzendingen zijn drie
prijzen beschikbaar gesteld van respec
tievelijk 2500, 1500 en 1000 gulden. De
inzendingen moeten vóór 1 november
van dit jaar in het bezit van de jruy
zijn. De uitslag wordt in januari 1975
bekendgemaakt.
Het reglement voor de prijsvraag is te
verkrijgen bij de Toneelcentrale, Gude-
lalaan 2 in Bussum.
Met deze muziek heeft Fons Jansen
voor zover zijn stemmiddelen dit toelie
ten, zijn teksten ten gehore gebracht,
blijkens de reacties, zeer ten genoege
van die aanwezigen, die het met de
liedkunst, wanneer het zo uitkomt, niet
nauw nemen.
Deze avond heeft de herinnering aan
Jansens voorstellingen met zijn pro
gramma „De lachende kerk” geen goed
gedaan.
Greenslade, één van de meest ge
promote nieuwe Engelse groepen van
het ogenblik, zal op 30 april het
programma completeren van „Chico
Management” dat in de Kennemer
sporthal op die dag een popfestijn
van o2 tot 12 houdt.
oprichter
piano en
(fluit en
Voor de trip door Amerika verwacht
de groep eveneens grote successen. „Het
tiende jaar van het bestaan van de
groep wordt het jaar van de absolute
werelddoorbraak”, aldus platenmaat
schappij Polydor. Zij wijst er op, dat de
vorige week in Amerika de plaat
„Moontan” van Golden Earring werd
uitgebracht, die al in het programma
van meer dan 90 percent van de FM-
radiostations is opgenomen.
In de Waag aan het Spaarne speelt
zaterdagavond aanstaande de uitste
kende Ierse folkgroep Planxty, een
gezelschap met een grote naam in
Engeland.
(Van onze rtv-redactie)
HILVERSUM. Brandpunt-presenta-
tor Aad van den Heuvel krijgt wellicht
het komende winterseizoen een perso
nality-show op de KRO-tv. De pro-
gramtnastaf van de KRO wil op de
vrijdagavond na het journaal van acht
uur tot een uur of elf het grote show-
Programma uitzenden.
HOOFDDORP. Het gebruikelijke
familieconcert in de Arnoldushoeve zal
zondag, aanvang 12 uur, geheel gewijd
zijn aan renaissance- en vroegere barok
muziek. Het programma bevat werken
van De Lavigne, d’Hervelois, Hotteterre
Le Romain, Frescobaldi en Barsanti. Zo
als gewoonlijk zullen de musici het
programma toelichten. De musici zijn
Rein Verhagen (blokfluit), Aldert Win
kelman (spinet) en Betteke van den
Berg (cello).
DEN HAAG. (ANP) De Nederland
se popgroep Golden Earring vertrekt
eind deze maand voor een tournee van
vijf weken naar Amerika. Het is de
derde keer, dat de groep Amerika be
zoekt.
De Geus, Kleine Houtstraat, don
derdag 21 uur: Ronnie Lane and his
Dynamic Brass.
De Waag, Spaarne, zaterdag: Ierse
folk van Planxty-
Zero, Bakenessergracht 8, vrijdag:
Big Chico the David; zaterdag: Saf
fron.
Paradiso, Weteringschans, Amster
dam, vr.: BZN; zat: Soul Special.
Crazy Inn, Kokstraat 13, zat.: dis-
cosoos met optreden van Piers Hay
man met begeleiding van Johnny
Kuipejs.
Disco Dubois, Berlagelaan 45, zo.-
mi.: dicosso.
Riverside, Spaarne 91,
vr.: aanloop; za.: disco.
Scuff, Ltagestraat 1, zo.mi.: disco
dansen.
Can-Can, Stoofsteeg 1, iedere av.:
bar-dancing-disco.
Moulin Rouge, Kleine Houtstr., ie
dere av-: bar-dancing-disco.
De Ark, Kerkplein 5, vrijdag en
zaterdag: discosoos.
De Weijman, Santpoort, elke av.
behalve ma.disco.
Tioli, geb. Njord, Nrd.-Schalkwij-
kerweg 93, zat. Blow-Up disco.
Zodiac, A’damsevaart 142, wo, do,
vr en za.: disco.
HJC, Groot Heiligland 47, vrijdag:
Rob Agerbeek’s Boogie Woogie Kwar
tet.
Turfschip, Turfsteeg 2, zaterdag:
koffiebar.
Planxty is in Nederland voor het
Internationale volksmuziekfestival
dat zaterdag en zondag in Utrecht
wordt gehouden. Behalve de Ierse
folk van Planxty is daar ook de
Nederlandse groep Fungus en middel
eeuwse, Bretonse en Amerikaanse
folk te horen.
Betteke van den Berg studeerde aan
het conservatorium in Den Haag bij
Carel van Leeuwen Boomkamp en is
eveneens verbonden aan de Muziek
school Haarlemmermeer.
De vorige maand werd een trip door
Engeland gemaakt (met Alquin in het
voorprogramma), waar het succes bij
voorbaat vast stond: de 3000 toegangs
kaartjes voor het laatste optreden waren
al verkocht voor Golden Earring aan de
oversteek begon.
In Spanje, waar vervolgens nog tien
concerten werden gegeven, was het suc
ces niet minder, maar de sfeer vond de
groep er „ietwat eigenaardig”. „De over
heid leest er de teksten om zo nodig tot
een uitzend- en verkoopverbod over te
gaan en de sterke arm spelde zaal in bij
al te uitbundig enthousiasme, wat al het
geval bleek als iemand uit zijn stoel
opstond”.
coördineerde voorstellingen van ver
schillende cabaretiers onder de titel
„Onder de bomen van het plein” en een
serie opvoeringen van „Jan Klaassen en
Katrijn” van Thomas Asselijn door een
gezelschap onder leiding van André van
der Heuvel op het programma. Van
laatstgenoemde serie wordt de eerste
voorstelling op 1 januari in Carré gege
ven.
Ook wordt door het Kollektief
Willem Breuker samen met de Toneel
groep Baal een als ironische operette
omschreven „totaal produktie” voorbe
reid met als titel „Op naar de 750 jaar”.
Deze gaat in mei 1975 in het Shaffy
Theater in première.
Andere manifestaties zijn: verrassings-
concerten van het Amsterdams Philhar-
monisch Orkest in de wijken, orgelcon
certen, een groot internationaal orgel-
concours („Sweelinckconcours”), voor
stellingen van geëngageerd toneel door
de groep „De Samenwerking” en zang
uitvoeringen, toneelvoorstellingen en
concerten in de amateuristische sector.
AMSTERDAM (ANP). Wegens
ziekte van Paula Petri zal haar rol in
„As you like it” van Dimitri Frenkel
Frank, op te voeren door toneelgroep
The Family, worden overgenomen door
Elsje de Wijn. De première van het stuk
is 10 mei in het theater De Brakke
Grond in Amsterdam.
Er zal in de show veel actualiteit
worden gebracht dat niet in Brandpunt
thuishoort. Geen hard nieuws, maar re
portages over bijvoorbeeld sport en
kunst. Uiteraard zal er ook amusement
zijn, maar „geen juffrouw die zo maar
even een liedje komt zingen”, aldus de
KRO. Er wordt in de cabaretsfeer ge
dacht. „Alleen artiesten met zinnige tek
sten”.
De show met Aad van den Heuvel
heeft de voorkeur boven alle andere
ideeën die binnen de KRO leven, maar
is ook het duurste. De begroting is nog
niet opgemaakt. Zodra het budget be
kend is, zal men beslissen of de show op
het scherm komt.
wo.: soos;
L