Kardinaal Alfrink E h Wie voor abortus stemt is Dolf Coppes legt actualiteit op verhalen uit de Bijbel niet meer verkiesbaar Geestelijk Leven 5 50 jaar priester Charismatische beweging moet niets hebben van „pinksterextremismen 'H Drie in één een gevaar voor geestelijke gezondheid „Uri Geiler en praktijk Aandacht voor de Geest groeit in bezinning 99 I BEIERSE KATHOLIEKE KERK MENGT ZICH IN ARTIKEL 218-DEBAT 4 ZATERDAG 20 APRIL 1974 Erbij 16 ZA' Derde oecumene j Rooms-katholieken door Elfj; Anti-conceptiva Boosheid Genadegaven „Het blijkt steeds weer dat de pinksterachtige vorm Van samenkomen bij kerkmensen onnodige misverstanden schept. En er zijn toch al zoveel misverstanden op te ruimen. Dat betreft de grote eenzijdigheden in som mige pinksterstromingen. Het betreft ook de „liturgie” van de samenkom sten: handgeklap, hand opsteken, halleluja als stopwoord, een onkritische emotionaliteit, kitschachtige liedjes”. Deze opmerking van de hervormde predikant ds. W. W. Verhoef in Vuur, het blad van de Charismatische Werkgemeenschap Nederland, duidt aan hoe verkeerd het beeld is dat de charismatische beweging nog altijd bij velen binnen en buiten de kerken oproept. Kerkleidingen I DR. K. J. KRAAN Er valt met u niets te beginnen, bekering van uw boosheid blijft al jaren uit. Ondanks de vele tekenen. het altaar Gods, laat ons thans bid den, wie vraagt dat van U. Gaat niet voort met dit soort huichelachtighe den, het zijn gruwelijke geluiden voor mij.En zo is er een heel boekje vol van dit soort gelijkenissen uitgegeven bij Ten Have in Baarn. De Charismatische Werkgemeen schap Nederland is in augustus 1972 gevormd. Aanleiding was de eerste Europese Conferentie in juni van dat jaar in Craheim (Noord-Beie- ren) van leidinggevenden in de cha rismatische vernieuwing waar te- genwoordigers van drie organisaties aanwezig waren namelijk Vuur, Oa se en Near East Mission. Kardinaal Alfrink zal op donderdag 15 augustus precies een halve eeuw priester zijn. Op die dag viert hij met Gel men maar borst een j hij n draai werd, lagen ventji bij ei diend admii meesl en ei Amst tijd amati wij Nede: toest; schri; ondei een e Eei waar chart 1459 mant Icindi en oi winn stren ploiti langs voor kon i gebr de k tienc indu: want kind' portt dus, steeg schoi zen Re dat ten mish gens als aflet dan nora moe: len bebl huy; lijke zulk •6 -egi Betekent charisma in het gewone spraakgebruik ..talent” - van de presi denten Kennedy en De Gaulle werd bijvoorbeeld gezegd dat ze een charisma hadden om een natie te kunnen leiden - in de religie heeft het de betekenis van „genadegave”. De belangrijkste genade gave is de Heilige Geest zelf maar Deze geeft op Zijn beurt allerlei charismata. In de brief van de apostel Paulus aan de gemeente van Korinthe worden er een aantal genoemd: het 'spreken met wijs heid of kennis, het profeteren, het on derscheiden van geesten en spreken in geestestaal (tongen), het vertalen van tongen of de kracht om duistere mach ten uit te werpen. Er zijn ook minder opvallende gaven zoals bijvoorbeeld het onderwijzen, het vermanen, het dienen en het leiding geven. onder redactie van Bert van Panhuis In de Korinthenbrief zegt de apostel: „Er is verscheidenheid in genadegaven, maar het is dezelfde Geest” en „Maar aan een ieder wordt de openbaring van de Geest gegeven tot welzijn van allen.” In een charismatische gemeenschap staat deze dienende functie centraal en de gave, die in een situatie het meest de ander dient, is de voornaamste. En dat kan op het ene moment de genezing zijn „Waarom kom je niet terug” luidt de bundel ’gelijkenissen’ van de hand van PPR-kamerlid Dolf Coppes. Ze zijn gesproken in bijeenkomsten van mensen, die grote waarde hechten aan het op elkaar leggen van bijbel verhalen en verhalen uit de werke lijkheid van alle dag, zo zegt de auteur in zijn proloog. Bij wijze van inleiding, intermezzo of ’voorbede’ werden dan deze teksten gelezen. De diocesale raad in Beieren heeft bovendien bezwaar gemaakt tegen een serie begeleidende maatregelen, waartoe de Bondsdag al heeft besloten. Daarbij is vorige maand vastgelegd dat de pil voor bepaalde categorieën vrouwen gra tis zal moeten worden verstrekt, vrijwil lige sterilisatie gratis zou moeten wor den en onder andere een legale abortus voor rekening van het ziekenfonds zou moeten komen. Deze maatregelen heb ben weinig kans om te worden verwe zenlijkt, aangezien zij de toestemming nodig hebben van de Bondsraad, de kamer van het parlement waar de oppo sitie van CDU en CSU een meerderheid heeft. zich bijladen. Het is zo dat hij het best kan werken met een groot ge hoor. In de zielzorg hebben we veel te maken met de gevolgen van deze magiën. Door het occultisme kunnen grote beschadigingen van het zielele- ven optreden en het vraagt een bij zondere zielzorg om die schade te herstellen.” Opvallend vindt dr. Kraan de groeiende belangstelling onder studenten, predi kanten, priesters en kloosterlingen. De beweging blijkt ook aantrekkingskracht te hebben op mensen die zich geestelijk tussen verstarring en verwarring voelen. De Israëlische magiër Uri Geiler aan het werk. „Levensgevaarlijk” zegt het CWN. Een eucharistieviering op zondag 25 augustus in de congreszaal van het Utrechtse jaarbeursgebouw zal voor de gelovigen in het aartsbisdom Utrecht het hoogtepunt zijn van de feestelijkheden rond het 50-jarig priesterschap van kardinaal Alfrink. Bij die eucharistieviering zullen 1000 genodigden aanwezig zijn, twee uit elke parochie en daarnaast komen vertegenwoordigers van aartsdiocesa ne instellingen. De preek zal bij deze gelegenheid door de kardinaal wor den gehouden. De liturgische gebeden worden uitgegeven en het is de be doeling dat zij die zondag in elke parochie van het aartsbisdom worden gebruikt. De viering zal op de televi sie worden uitgezonden. Kritiek is er onlangs ook geweest van ds. Glashouwer en zijn Evangelische Omroep. Ds. Glashouwer zei op de alge mene vergadering van de broederschap van pinkstergemeenten dat de charisma tische beweging een vermenging is van pinkstergeloof en de, volgens Glashou wer valse, oecumene van de Wereldraad van Kerken. De leiders van de charis matische beweging zijn al gecapituleerd voor de Wereldraad en de rooms-katho- lieke kerk, aldus ds. Glashouwer. Inmiddels heeft bondskanselier Willy Brandt in een vraaggesprek met een Westduitse krant gesteld het te betreu ren dat er tussen de kerk en de SPD geen „zakelijk gesprek” mogelijk is over de herziening van de abortuswetgeving. Vuur bestaat ongeveer 20 jaar en was het eerste teken van de pink sterdoorbraak in de kerken. Vuur was tot het samengaan van de drie in de CWN het meest oecumenisch ingesteld. Oase is een communiteits- huis in Rotterdam met als belang rijkste naar buiten tredende activi teit de dienst der genezing. De na druk bij die dienst valt vooral op pastorale zorg, zegende handop legging en voorbede. De Near East Mission - ook wel Interkerkelijk Reveil geheten - zet zich vooral in voor het Nabije Oos ten en heeft zijn bekendste verte genwoordiger in ds. J. W. van der Hoeven, de conservator van de Graftuin in Jeruzalem. De charismatische beweging is in terkerkelijk en strekt zich uit van katholiek en oosters-orthodox tot protestanten en pinksterstromingen. Het door de werkgemeenschap uit gegeven blad Vuur is thans het officiële orgaan van de CWN. Het symbool van Charismatische Werkgemeenschap Nederland dat maan delijks haar Blad Vuur siert. Ik heb u ziekten der welvaart gezon den en slachtoffers van het verkeer, bij tientallen, ja bij duizendtallen. Toch hebt gij u niet bekeerd, luidt het woord van de Heer. Ik heb u geslagen met verontreiniging van het water, het doodde veel levende we zens en bedreigde uw eigen gezond heid. De lucht werd stikkend er. grauw, zodat ook mensen er benauwd van werden. Alle groen en alle le vende wezens werden met bederf be dreigd en alreeds aangetast. Toch hebt gij u niet tot mij bekeerd, luidt het woord van de Heer, (naar analo gie van de profetie van Amos in het Oude Testament). En te vergelijken met een profetie van Jesaja: „Hoort het woord des Heren, b.stuurders der kerken, neig uw oor tot de onderwijzing van onze God, volk van het noorden. Waartoe dient mij de menigte van uw dien sten, zegt de Heer, overzadigd ben ik van de gezangen en gebeden, de ge waden, de getijden. In kollektes en kanselpraat, in biecht en belijdenis heb ik geen welgevallen. Aantreden voor het aangezicht Gods, onze hulp in de naam des Heren, opgaan naar In de verklaring van de diocesale raad van het aartsbisdom München en Frei sing, die door de leider van de FDP- fractie in de Bondsdag, Mischnick, „on democratisch” werd genoemd, wordt nu gezegd: „In elk geval zullen die afge vaardigden, die bij de te verwachten persoonlijke stemming over de hervor ming van artikel 218 voor de termijnre- geling of voor een verregaande, niet- medische indicatieregeling stemmen, voor katholieken niet meer verkiesbaar zijn”. Dr Kraan: „We zijn erg attent op het paranormale en het occultisme. Als de Bijbel spreekt over kracht dan is dat de persoonlijke kracht van liefde, heil, de kracht van het Gods rijk. In de andere gevallen wordt er gemanipuleerd met krachten, vooral met de onbewuste en er vindt een stille verkrachting van ons diepe zie- leleven plaats. Bij Uri Geiler wordt de mensen energie afgetapt. Hij laat Opvallend is de grote belangstelling voor de charismatische beweging in het midden van de zestiger jaren in de Verenigde Staten niet alleen van de kant van de protestanten maar vooral van de roomskatholieken. De „Catholic Pentecostals” vinden hun oorsprong in de studentenrkingen van de universitei- ten in Notre Dame (Indiana) en Duques ne (Pennsylvania). Sinds kardinaal Sue- nens van Mechelen-Brussel zich inten sief met de charismatische beweging is gaan bezig houden geldt hij als één van de belangrijkste leiders van de beweging in de katholica. Iedere beweging richt zich tot een bepaalde groep of trekt een zeker sociale groepering aan. Bij St. Franciscus waren dat de bewoners van de opkomende Italiaanse steden en bij Bilderdijk c.s. in de vorige eeuw de intellectuelen. De huidige charismatische beweging, zo meent dr. Kraan, is wereldwijd, met een brede onderstroom van jongeren. Het is vooral de evangelisch bewogen jeugd, zoals onder meer de Jesus People, die zeer open staat voor deze spiritualiteit. en op het andere ogenblik de voetwas sing. De hele geschiedenis van het Christen dom door zijn er, vaak ten tijden van reveils, charismatische bewegingen ge weest. Dr. Kraan: „Het optreden v»n Franciscus van Assisië en ook de Refor matie zijn er voorbeelden van. De huidi ge charismatische beweging stamt vol gens mij nog altijd uit de opwekkingen in Engeland en Amerika in de vorige eeuw. Je ziet de charismatische bewe ging vooral optreden in tijden dal de kerken verstarren en institutionaliseren, als reactie op burocratisch christendom. Na de eb komt dan de vloed, het nieuwe leven. Je hebt dat in de katholieke kerk kunnen zien met het optreden van paus Johannes de 23ste.” De rol van de rooms-katholieke kerk is de afgelopen weken ook al in het nieuws gekomen door de vertoning van een film, waarin op afschuwelijke ma nier wordt getoond, hoe een niet-gebo- ren kind uit het lichaam van de moeder wordt gehaald. Het gaat om een kerke lijke voorlichtingsfilm, waarvan inmid dels is toegegeven, dat de noodzakelijke abortus van een vijf maanden oude foetus ervoor is gebruikt. De film heeft in brede kring ergernis gewekt, omdat de rooms-katholieke kerk met grote ont steltenis heeft gereageerd op het plan om een abortus op de televisie te tonen. Ook in kerkelijke kring zou overigens volop bezwaar bestaan tegen het gebruik van de eigen film, die een volkomen vals beeld van de abortusproblematiek kan helpen vormen. I de priesters van het bisdom een mis in de Sint Catherinakathedraal in Utrecht, waarbij de kardinaal de preek zal houden. Zaterdag 24 augus tus is dan de receptie voor genodig den in de foyer van het jaarbeurs congrescentrum. Voor de jubileum viering is een feestcomité samenge steld dat in het oog moet houden dat volgens wens van de kardinaal alle festiviteiten wars van triomfalisme moeten zijn en niet tot polarisatie zullen leiden. „Het gaat hier over een gebied, waarop de strenge kerkelijke maatstaven niet door de staat kunnen worden uitge voerd” aldus Brandt, die zegt dat het doel van de SPD is te komen tot een werkelijke bescherming van het leven in wording en een efficiënte hulp voor moeder en gezin. Hij vindt daarbij het strafrecht een ondeugdelijk middel. Juist over deze zaken zou hij met de kerk een gesprek willen hebben want „niemand is er mee geholpen als conflict en confron tatie in plaats komen van het zakelijk gesprek”. Daar dit jaar ook de bisschoppen mgr. Zwartkruis van Haarlem en mgr. Möller van Groningen een priesterfeest hebben te vieren zal er een eucharistieviering met een kerk- provinciaal cachet zijn op zondag 30 juni in de Sint Catherinakathedraal met alle zeven Nederlandse bisschop pen en pro-nuntius mgr. Felici. „Wij zijn broertje en zusje” zegt de Rotterdamse gereformeerde predikant dr. K. J. Kraan, één van de voormannen van de charismatische beweging, over de relatie tot de Pinkstergroeperingen, „maar zij hebben vaak kleine groepen met een eigen leven terwijl wij meer een beweging in de kerken zijn. Daarom zijn wij ook veel meer op dialoog inge steld en denken we wat genuanceerder. Zo staan wij niet afwijzend tegenover medische hulp en streven we bijvoor beeld naar een pinkstertheologie, iets waar de pinkstergroeperingen huiverig tegenover staan.” Parlementsleden, die vóór abortus stemmen, kunnen voor katholieken niet meer verkiesbaar zijn. Dat is, samengevat, de inhoud van een verklaring waarmee de de roomskatholieke kerk in Beieren zich heeft gemengd in het heftige debat dat in de Bondsrepubliek wordt gevoerd over het abortusprobleem. De Westduitse Tweede Kamer (de Bondsdag) moet op 25 en 26 april beslissen over verandering van artikel 218 van het Wetboek van Strafrecht, dat beëindiging van zwangerschap nu nog totaal verbiedt. Er zijn vier voorstellen ingediend, die geen van alle op een meerder, heid kunnen rekenen. Zij variëren van het vrijgeven van abortus in de eerste drie maanden (een termjjnregeling) tot het toestaan van abortus alleen bij hoge uitzon dering (indicatie-regeling). Dr. Kraan: „Mensen als Glashouwer zijn bang voor een eenheidskerk en zien daarin hét grote gevaar. Je hebt drie soorten oecumenes. De eerste was die van de zendings- en jongerenorganisaties en de tweede die van de Wereldraad vqn Kerken. Nu heb je de derde oecumene, één die van onderop komt en waar men elkaar veel meer dan tot nu toe spiritu eel vindt in basisgroepen en communi teiten. De charismatische beweging is niet polariserend. Wij richten ons vooral op de derde oecumene en nemen ten opzichte van de tweede oecumene geen bindend standpunt in. Glashouwer is van mening dat wij in de dialoog veel te ver gaan. Voor hem is het bijvoorbeeld ook een raadsel hoe iemand, die met de Heilige Geest vervuld is nog katholiek kan blijven.” De verhalen hebben geen enkele theologische, schriftkundige en zeker geen literaire prententie. Er is grote behoefte aan dit soort teksten ter toerusting, juist bij mensen die veel en hard werken aan goede zaken, aldus Dolf Coppes. Nu zal er best een behoefte zijn aan dit soort verhalen maar dat wil niet zeggen dat het ieders smaak is. Het gevaar van dit soort ’gelijkenissen’ waarin namen en gebeurtenissen uit de bijbel vervan gen zijn door actualiteiten en namen van nu is dat het tegen het modieuze aanligt. Wat bij de een overkomt als een getuigenis en een protest tegen on recht en verdrukking geeft de ander een wat geïrriteerd gevoel van „ze- moeten-weer-zo-nodig-met-hun-weg- met-ons-filosofie”. En dan hebben dergelijke verhalen juist een tegenge steld effect. Maar oordeelt u zelf aan de hand van twee willekeurig geko zen passages of het uw soort ’gelijke nissen’ is. grote toekomst te Voormannen van de charismatische beweging hebben onlangs bij de KRO geprotesteerd tegen het optreden van de „magiër” Uri Geiler uit Israël. Dr. Kraan en drs. Van Dam waarschuw den de KRO en stelden dat het tv- optreden van Geiler een gevaar is voor de geestelijke volksgezondheid. Gezegd werd dat magie een reeds in de Bijbel verboden zaak is en dat mensen die zich onwetend in de ma nipulaties van mensen als Uri Geiler laten betrekken spelenderwijs in een duister net gevangen dreigen te ra ken. Telkens weer blijken kwalijke gevolgen op psychisch en geestelijk terrein zoals geloofsstoringen, depres sies, agressiviteit, angsten en zelf- moordneigingen. Dr. Kraan ziet een voor de charismatische beweging meer omdat er steeds meer aandacht in bezinning en praktijk komt voor de Heilige Geest. Hij haalt aan dat de bekende theoloog Karl Barth aan het einde van zijn leven voorspeld heeft dat de Heilige Geest hét grote theologische onderwerp van de laatste decennia van deze eeuw zal worden. Belangrijk is ook het grote onderwerp van de komende eeuw: de ontmoeting tussen Oost en West. „De theologie in het Westen is verrationaliseerd” aldus dr. Kraan en hij citeert Fortmann, die in zijn Oosterse Renaissance zegt dat wij ons in het westen extrovert op de uiterlijke wereld gericht hebben. Fortmann zegt dat ook het richten op de innerlijke wereld noodzakelijk is en dat men daarvoor de meditatieve Oosterse godsdiensten nodig heeft. Dr. Kraan: Ik vraag mij af of dat werkelijk zo is. Het christendom heeft zelf een grote mogelijkheid wat die innerlijke wereld betreft. Het moet toch wel een evangelische renaissance wor den.” „De woorden die Amos, een van de schapenfokkers uit Tekoa geschouwd heeft over het christelijke noorden, in de dagen van Nixon, koning van Amerika, en in de dagen van Kosy gin, koning van Rusland, en in de dagen van Mao, koning van China. Hoort dit woord dat de Heer over u spreekt, gij christenen, heel het ge slacht dat zich tooit met mijn naam, in de Verenigde Staten van Amerika, in West- en Oost-Europa en als machtige minderheden in Latijns Amerika, Zuidelijk Afrika, het nabije en het verre oosten. Dr. Kraan zegt dat men op geen enkele manier door de officiële kerklei dingen wordt tegengewerkt. „De her vormde kerk is in 1960 nog met een prima rapport over de charismatische beweging gekomen en ook met mijn eigen gereformeerde kerk heb ik geen enkel probleem. Een grotere belangstel ling is er ook bij de bisschoppen, kijk maar naar kardinaal Suenens. Nee, er is een groeiende openheid naar de kant van de beweging ook bij kleinere kerk genootschappen zoals de baptisten, de vrije evangelischen of de oud-katholie- ken. En ook met verschillende pinkster- groepen hebben we een goede relatie. Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen scepsis bestaat. Dr. Kraan stelt dat er in elke vernieuwingsbeweging een stuk kritiek zit ten opzichte van het establishment. Het is de spanning tussen het geïnstitutionaliseerde ambt en het spontaan opkomende. Dat wil nog wel eens moeilijkheden geven, bijvoorbeeld tussen gemeente en voorganger. Boven dien hebben de mensen een huiver voor wat dr. Kraan noemt „de pinksterextre mismen’’ en nemen ze een dat-niet- houding aan. Aan de andere kant is er de kritiek van groepen, die menen dat de charis matische beweging veel te veel hemelge- richt is en die vraagt wat men nu aan en voor de samenleving doet. Dr. Kraan: Wij willen het verticale - de verhouding tot God - en het horizontale - de verhouding tot de medemens - samen brengen. Onze formule is dan ook „cha risma en engagement”. Als de Geest doorwerkt ontstaat er in de gemeente een proefveld voor een nieuwe samenle ving en het is belangrijk te bezien of in de gemeente de structuren van de sa menleving veranderd kunnen worden.” "!W

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 16