BOY EDGAR MET VERRASSING IN TONEELSCHUUR Ingewikkelde structuren van Roy Wood kwamen niet goed uit de verf Een week kamermuziek Bevrijdings-concert Haarlemse in het Concertgebouw koren bevredigde niet geheel Meta-realisten trekken grote belangstelling Heel plezierig gekke „Gerrit OPERA FORUM DIT JAAR MET ZES PRODUKTIES Schlagerf estival in Geulle 19. Tas voor Moeder BECKERING heeft, naast de handschoenen, I die een altijd passend ge- Z schenk vormen, iets leuks 1 voor moeder. en Truus” n Concertdirectie De Koos 55 jaar Johan Wagenaar muziekprijzen uitgereikt Expositie Apeldoorn In Haarloheim Uitbreiding van repertoire in BECKERING Van Abbemuseum Namens Centrum-comité „Koninginnedag” „Speelruimte” 9 KUNSI MAANDAG 6 MEI 1974 8 eau AMSTERDAM Roy Wood, in menig serieus stuk over muziek Concertgebouw niet veel van mer ken. Enerzijds werd kwaliteit on mogelijk gemaakt door de erbarme lijke afstelling van het geluid die van de zang niets heel liet, ander zijds worden de ingewikkelde struc turen die Wood in zijn songs in breit, na een paar nummers al zo doorzichtig als glas. voorts door de operettevereniging „Hulsbergen” (het vroegere „Dio- gé”), welk ensemble geleid werd door dirigent Henk Steenkist. AMSTERDAM Yehudi Menu hin, erevoorzitter van de Internatio nale Academie voor Kamermuziek en het beste paard van stal van de Concertdirectie De Koos, heeft een week kamermuziek georganiseerd in de grote en kleine zaal van het Concertgebouw. In deze week, ter gelegenheid van het 55-jarig be staan van de Concertdirectie De Koos, zal een aantal beroemde en bekende musici optreden o.a.: Hephzibah en Yehudi Menuhin, Al berto Lysy, Sergio en Eduardo Abreu, Abbie de Quant, Paul God win, George Pieterson, Bruno Pas- quier, Janine Dacosta, Daniël Wayenberg, Barry Tuckwell en „Camerata Lysy” een klein or kest o.l.v. Alberto Lysy. De kamer- muziekweek duurt van 5 tot 12 mei, uitgevoerd zullen worden werken van: Vivaldi, Locatelli, Haydn, Mo zart, Schubert, Bramhs, Purcell. J. C. Bach, Leopold Mozart. Men delssohn en Hindemith. HAARLEM Het centrum- comité „Koninginnedag” heeft vol gens de traditie de viering van de Bevrijdingsdag in Haarlem besloten met een concert, dat ’s avonds in het Haarlemse Concertgebouw werd gegeven. Aan dit concert werd medewerking verleend door het koninklijk Toonkunst-mannenkoor „Zang en Vriendschap” met zijn dirigent Wouter Schmidt, door Haarlems Christelijk Mannenkoor en zijn dirigent Nico Ringels en aangekondigd als een op zijn minst hoogst interessante duivelskunste naar, liet daar vrijdagnacht/zater- dagmorgen in het Amsterdams FERRY TROM J. H. MOOLENIJZER. P. ZWAANSWIJK ADVERTENTIE GROTE HOUTSTRAAT 52 HAARLEM KO VAN LEEUWEN Paul Gonsalves met het orkest Boy Edgar in de Haarlemse Toneelschuur. Achteraf bezien blijkt die periode voor onze oren a la de jaren zeventig toch minder interessant althans wat the Outsiders betreft en daarmee was het lot van Wally getekend. sologitarist Leeftijd i htig tussen ir. Gitaar- fel. 02510- 'an 6.30-7U. Roy Wood tijdens zijn optreden in het Concertgebouw in Amsterdam. (Foto Gijsbert Hanekroot) leven te houden Misschien zijn we uit eindelijk dan toch maar een klein land je- gerechtvaardigde verwachting is. repertoire opgenomen. De samenwerking met de Nederlandse Opera Stichting bstaat voorlopig nog in het delen van de kosten van decor, kostuums en regisseur. De première is op 13 november in Delft, voor die gelegenheid met solisten en een orkest van de Nederlandse Opera Stich ting. Ten slotte is er de opera Tosca van Puccini, het werk dat Forum in vroeger jaren al eerder heeft uitgebracht. Onder leiding van Gustav Fülleborn zal de titelrol gezongen worden door de Bul gaarse Anetta Stoewa en de rol van Cavaradossi afwisselend door de Weense zanger Helmuth Amon en de Spanjaard Juan Lloveras. iund heeft voor wit, verk-, grs. Z-g. ref, 1534. Voor de pauze,, maar al diep in de nacht want zoals hinderlijk gewoonlijk begonnen de Heren Popsterren weer veel te laat, speelde Wally Tax met z’n groep. Een aardige jongen die met „Mrs. Wonderful” en „It ain’t no use” twee vlotlopende hitjes heeft gescoord, maar geen musicus die je in een voorprogram ma in een Concertgebouw moet neerzet ten. Gegokt werd blijkbaar op het Out- siders-verleden van Tax die in de zesti ger jaren zo’n beetje Neerlands grootste beat-idool was. sprake had kunnen zijn. Wood, die in de jaren zestig een prominent lid van The Move was, later het Electric Light Or chestra oprichtte en groot maakte en tegenwoordig met Wizzard een samen spel van groots showwerk en dito mu ziek probeert te vinden, kwam vorig jaar met de uitstekende elpee „Boul ders”. Een werkstuk dat onder ideale omstandigheden gemaakt wél de een heid en sfeer meekreeg die vrijdagnacht in het Concertgebouw ontbraken. HAARLEM. Er valt veel te genie ten bij het programma van de Haagse cabaretgroep „Gerrit en Truus”. Dat konden we zaterdagavond constateren in Haarloheim. Truus (Cécile Op de Macks) en Gerrit (Wouter S.tips) hebben een niet alledaags gevoel voor humor, daarnaast beschikken zij elk over een bepaald talent, waardoor zij elkaar telkens zo weten aan te vullen, dat er ’n harmonieus en zeer humoristisch geheel ontstaat. Een gezelschapje dat werkelijk een goe de belangstelling verdient. Alleen al om dat er hier eindelijk eens geen sprake is van rommel en in de marge. Deze tas kost normaal 27.- Omdat het maar één keer in het jaar moederdag is, kan iedereen hem aan moeder cadeau doen voor Er is keus uit vele modellen in de kleuren wit, beige, lichtbruin, donkerbruin, blauw en zwart. Wouter Paap uit Lage Vuursche kreeg de Norbert-Löserprijs 4000), die voor het eerst werd uitgereikt. De Wagenaar- stichting heeft zijn muziekpublicistische werk willen bekronen, „omdat dit er in hoge mate toe heeft bijgedragen de be langstelling van het lezerspubliek voor de vaderlandse toonkunst te stimuleren.” (Van onze correspondent ENSCHEDE. Het operagezelschap Forum in Enschede begint het nieuwe seizoen met zes produkties, twee meer dan de voorgaande jaren. Het program ma is zowel interessant voor de traditio nalisten op operagebied als voor de meer vooruitstrevenden. EINDHOVEN. (ANP) Zaterdagmid dag is in het stedelijk Van Abbemuseum in Eindhoven de tentoonstelling „Speel ruimte” officieel geopend. Deze geeft met audio-visuele hulpmiddelen een beeld van de speelruimte voor het kind in de huidige samenleving en mogelijk heden voor de toekomst. Dat laatste is niet altijd erg. Met twee drummers, piano, gitaar, bas en twee saxen slaagde Wood er heel af en toe in een stuk eenheid te vinden die de groots opgezette en ingewikkeld aandoende ar rangementen rechtvaardigde. Wood, een bespeelt en nog veel meer tegelijkertijd instrumentalist pur sang die er zestien zou willen laten horen, lijkt een beetje vastgelopen in de overtuiging dat er altijd wel iets indrukwekkends uitkomt als je maar voldoende verschillende in strumenten in een setting bij elkaar zet. Nogmaals, een volledige beoordeling moet achterwege blijven omdat het slechte geluid zoveel uitstraling en sfeer wegnam, dat van een goed concert nooit APELDOORN. Onder zeer grote belangstefling is in het weekeinde de tentoonstelling „Zeven meta-realisten" in de gemeentelijke Van Reekum Galerij in Apeldoorn geopend. De honderden be zoekers, onder wie velen uit Haarlem en omgeving, konden er tevens het ten doop houden bijwonen van het boek „Zeven meta-realisten, symboliek bij he dendaagse Nederlandse schilders”, dat is verschenen bij uitgeverij, Ankh-Hermes BV in Deventer en werd geschreven door Hein Steehouwer, kunstredacteur van onze bladen. HEERLEM „De grootste schlager- show ter wereld ooit gehouden”, zo noemt de Duitse vakpers nu alvast een nieuw evenement van Harry Thomas: het Duitse schlagerfestival, dat op 2 en 3 augustus in het Limburgse Geul le georganiseerd gaat worden. Na de pauze hebben de nog overgeble ven toehoorders de meeste leden van de mannenkoren waren om welke reden dan ook vertrokken met plezier ge- luisterend naar het koor en de solisten Feya Hulsbergen, Nelly Bruynzeel, Si mon van Os, Ale Buma, Jaap Kaan en Harry van Asselt van de operette-vere- niging, welke met het toegewijde operet- te-orkest „Intermezzo” uit Amsterdam gedeelten uit de operettes „Desert Song” van Sigmund Romberg en „Gravin Ma- ritsa” van Emmerich Kalman uitvoerde, niet steeds onberispelijk, maar wel in de passende luchtige sfeer. De organist-pianist René Rakier was op deze avond de slagvaardige begeleider van de mannenkoren, ook bij de geza menlijke uitvoering van ,,Veni Creator spiritus” van Alphons Diepenbrock. Als solist vertolkte hij met knappe techni sche beheersing Piano-variaties van Wolfgang Amadeus Mozart. Het eerste concert dat zondagavond werd gegeven, trok niet veel publiek en had wat het aantal toehoorders betrof beter in de kleine zaal gepast. Ook wat het programma aanging verdiende de kleine zaal de voorkeur, want er werd uitsluitend kamermuziek gespeeld. Het Concert voor twee violen, strijkers en continuo in c.kl., van Anto nio Vivaldi diende als openingsnummer. De solopartijen werden gespeeld door Otto Ketting uit Den Haag kreeg de Kees van Baarenprijs voor zijn werk „Time Machine”, een werk voor blazers en slagwerk, dat naar de mening van de Wagenaarstichting furore zal maken, „dank zij de universele inhoud en de grote mate van vakmanschap waarmee het is vervaardigd”. De Sem-Dresdenprijs 4000) werd uit gereikt aan Marius Monnikendam voor zijn gehele kooroeuvre, speciaal voor de composities die hij heeft geschreven voor de amateuristische koorzang. Voor het educatieve werk van Forum is de klarinettist Jan de Boer geheel vrijgemaakt, teneinde de scholen van de nodige operavoorlichting te kunnen voorzien. De Forum-tenor Ralph Bec kers gaat op de scholen een programma brengen onder de titel „Wat is opera”, en de Forum-zanger Johan van Haagen komt met schoolvoorstellingen van ope- rafragmenten en met een bewerking van de musical „De man van La Mancha”. Voor dit seizoen staat ook een aantal mini-produkties op het programma, na melijk „Trouble in Tahiti” van Bern stein, „Amahl en de Nachtelijke bezoe kers” van Menotti, „Crossfade” van Har ry de Groot (een televisie-opera), „De Paradijsappel” van Max van Doom en Jacqueline Jacobi, een klankcollage over verkeersproblemen van Henk Schole en Henk Kleinmeyer, een milieucantate van Henk Schole en Henk Kleinmeyer en een klein zangspel van Menotti, getiteld „The Globelinks”. Naast Gustav Kuhn is als nieuwe dirigent bij Forum aangetrokken de Duitser August Haltmayer, die thans in Zwitserland werkt. Enkele steden, waar onder Groningen, hebben reeds alle zes produkties van Forum gecontracteerd. Het bijzondere gevoel voor humor, waarmee de teksten (door henzelf) ge schreven zijn, uit zich vooral in een aantal nummers, waarin de situatie tot in het meest bizarre wordt doorgetrok ken. Normale begrenzingen vervagen dan of vallen weg en dat schenkt moge lijkheden tot absurdistisch doorgaan. Daarvan is telkens met grote voorzich tigheid gebruik gemaakt. Daardoor is er geen sprake van overdrijving, veeleer van briljant eindigende programmaonder delen. De Amstelveense componist Robert Heppener ontving de Willem Pijperprijs 4000) voor zijn „Four songs on poems by Ezra Pound”, dat een „waardevol onderdeel wordt genoemd van het stre ven van deze componist de continuïteit van het vocale denken in de Nederland se muziek helpen verzekeren”. Voor hem resteert de welzijnszorg, helemaal geen schande, maar wel een teken dat het Nederlandse popleven nooit bruisend en krachtig genoeg is geweest en is om zijn eigen dragers in Op dinsdag 18 juni wordt in Enschede gestart met de opera „Orpheus und Eu- ridike” van Gluck. Voor de castraatrol van Orpheus is de bekende altzangeres Hebe Dijkstra aangetrokken. De rollen van Euridike en Eros worden gezongen door Margarete Albers en Ans Roetge- ring. Op 14 september volgt, eveneens in Enschede, de première van de opera Jenufa van de Tsjechische componist Leos Janacek, van wie Forum in het verleden al de opera Katja Kabanova heeft opgevoerd. De alt Hebe Dijkstra heeft hierin de rol van de oude huis vrouw Burya en Marijke van der Lugt is de kosteres. Als operette zal op 28 september in Hengelo (Ov.) de première gaan van „Der Zarewitch” van Franz Léhar, met Ralph Beckers als de Zarewitch en Mar garete Albers als de danseres Sonja. De regisseur van deze operette, Hans Dieter Bachmann, zal zelf de rol van de groot vorst zingen. Als muzikale leider treedt op de nieuwe Forumdirigent Gustav Kuhn uit Wenen. Eveneens in Hengelo (Ov.) gaat op 30 oktober de première van twee korte eenakers van Jacques Offenbach, name lijk „Die beiden Blinden” (met Johan van Haagen en Helmuth Amon) en „Ei- ne Frau von heute” (met Maria Kroes in de hoofdrol). In samenwerking met de Nederlandse Opera Stichting is de opera van de hedendaagse Tsjechische componist Ro bert Kurka, „De brave soldaat Schweik”, in een Nederlandse vertaling, in het Truus is de gekste van de twee. Zij is een indringend persoonlijkheidje dat meer met de toeschouwer doet dan hem alleen maar laten lachten. Een groot deel van het programma wordt door haar amusant gemaakt omdat zij vrijwel onophoudelijk de malste smoelen trekt. Dat gebeurt niet om het bekketrekken op zichzelf, het gebeurt heel functioneel. En als je er achteraf op terug kijkt, realiseer je je dat haar snoet eigenlijk geen enkel maal de indruk van een doublure heeft gemaakt. Verder is Truus een bijzondere meid omdat zij zich op speels-expressieve wijze beweegt, duide lijk mimische gaven heeft en daar ge raffineerd gebruik van maakt. En dan kan zij nog enorm mooi zingen. Nou, wat wil je nog meer in dit vak? Als Truus gezien kan worden als vro lijke onrustbrengster en dat kan ze dan is het Gerrit die zorgt voor tactische bezadigdheid. Dat brengt een rustgevend evenwicht in het gezamenlijk optreden. Een karakter als dat van Ger rit lijkt voor zo’n dolle zus als Truus welhaast onontbeerlijk. ‘lingsmoej. mde parti, naren 9 kunnet >ming va rdere) ge. enz. voor hun schal. het LAM ;dewerkii( - banken e bedrijfc zich (ge. en met schuldpos- Adviesbu. ■stand, Ko- mgen; ook 02159-1690). gskosten. De zeven meta-realisten, door prof. dr. W. H. C. Tenhaeff in zijn opening om- schrevén als „delvers in hun onderbe wuste” Zijn Johfra, Frans Erkelens, Jo han Hermsen, Han Koning, Victor Lind- ford. Ellen Lórien en Diana Vandetiberg. Ze zijn ieder met een aantal van hun belangrijkste werken vertegenwoordigd, zodat de expositie een indrukwekkend overzicht geeft van wat deze stroming in ons land te bieden heeft. Op de tentoon stelling is ook aanwezig een schilderij van Diana Vandenberg waarop alle deel nemende kunstenaars staan geportret teerd en dat gediend heeft als de omslag van het boek, dat tevens als catalogus voor de rondreizende exposi ties dient. n pers. It- ingen; ook crt. Kroes, Hem. Tel Muzikaal is het bij deze groep ook wel in orde. Gerard Vogel en Dick Schulte- Nordholt zijn in staat om erg fijn klin kende muziek te maken en zodanig te Het initiatief van het centrum-comité om Haarlemse verenigingen de kans te geven om met hun prestaties dit Bevrij- dingsdagconcert glans te geven, was on getwijfeld zeer prijzenswaardig en zelfs voorbeeldig. Men kan er zeker van zijn, dat het comité verwacht heeft, dat de uitgeno digde verenigingen er inderdaad alles aan zouden doen om dit concert door artistiek verantwoorde uitvoeringen tot een succes te maken. Uit hetgeen ik op deze avond gehoord heb, kreeg ik niet de indruk, dat in alle opzichten aan die gerechtvaardigde verwachting voldaan Met name heeft „Zang en Vriend schap” mij teleurgesteld door vertolkin gen waar weinig van uitging en welke ook in muzikaal-teehnische zin (gelijk heid en exactheid van dictie, klankkwa- liteit en vooral ook zuiverheid) beneden de maat bleven. Ik hoop, dat het koor zich op een volgend concert geducht zal revancheren. Relatief beter kwam Haar lems Christelijk Mannenkoor voor de dag met Psalm 23 en „Die Nacht” van Franz Schubert. Minder overtuigend was de vertolking van Schuberts „Die All- macht”, mede door de neutrale solo-zang van sopraan mevrouw Irmentraud ter Veen. Geheel vertrouwd toonde het mannen koor zich met het geestelijk lied „U God, U loven wij”, dat met overtuiging werd gezongen. Alberto Lysy en Antonio Nunez, de begeleiding door de „Camerata Lysy”. Het was een goed idee (bovendien histo risch juist) dat ook de begeleidende strijkers bleven staan. De solisten wer den op deze wijze werkelijk door hun begeleiders omringd en dat geeft voor oor en oog een beter resultaat. Naar mijn smaak werd Vivaldi echter nogal hard aangepakt Alberto Lysy houdt blijkbaar van een korte, stugge streek, die de ritmiek ten goede komt en ook de gelijkheid bevordert, maar de vloeiende, melodische lijn gaat er door verloren. Het clavecimbel. bespeeld door Eke Mendez, was alleen hoorbaar in het Largo uit het krachtig hoofdschudden van de clavecinist viel af te leiden dat hij ook in de snelle delen meespeelde. Het Fluitconcert in D. van Vivaldi kwam veel beter tot zijn recht. De fluitiste Abbie de Quant blies haar partij met grote virtuositeit, zonder daarbij in uiterlijk vertoon te vervallen. Vivaldi heeft dit concert de bijnaam „II Cardel- lino” De Distelvink meegegeven. Abbie dé Quant forceerde haar toon niet en gaf met de pianissimo geblazen rol lers en trillers een natuurgetrouwe na bootsing van de kleine zanger. In het Concert voor twee gitaren en strijkers traden de gebroeders Sergio en Eduardo Abreu als solisten op. Tech nisch en muzikaal behoeven deze mees- tergitaristen niets meer te leren. Zij zijn zo met hun instrumenten en de muziek vergroeid, dat er sprake is van een vergeestelijkt musiceren. Er ontstaat door hun spel een broze sfeer die als een natuurwonder aandoet zodat men nauwelijks durft ademhalen. Sergio Ab reu speelde na de pauze het Gitaarcon- cert van Giuliani een Mozartiaans aandoend gelegenheidswerk en ook hierin viel het uiterste aan fijnheid en gevoeligheid te beleven. Hij heeft een zeer snele en levendig vibrato en de toonvarianten die hij met zijn rechter hand weet op te roepen lijken oneindig. Alberto Lysy trad als solist op in de vioolconcerten van Locatelli en Haydn. Zijn techniek is verbluffend, maar zijn toon raakt het hart niet. Wij zullen hem deze week meer horen (o.a. donderdag met Yehudi Menuhin), hopelijk slaagt hij er dan in zijn concertmeester-allures te vergeten. Voor de begeleidingen van „Camerata Lysy” overigens niets dan lof! DEN HAAG. (ANP) Loco-burge- meester B. Bol van Den Haag heeft vrijdagavond in het Haagse Congresge bouw muziekprijzen van de Johan-Wa- genaarstichting uitgereikt aan de compo nisten Leon Orthel, Robert Heppener, Otto Ketting en Marius Monnikendam en aan de muziekpublicist Wouter Paap. Leon Orthel uit Den Haag kreeg de Johan Wagenaarprijs 10.000) voor zijn gehele oeuvre. Het bestuur van de Wa genaarstichting noemde met name de „briljante kleurrijke orchestratiekunst van de symfonicus Orthel”, zijn kamer muziek en zijn Rilke-liederen. Tezamen met het boek werd een reeks posters uitgebracht, die elk afzonderlijk, door Verkerke Reproduktie BV vervaar digd, in de handel verkrijgbaar zijn. Voor deze reprodukties werd van ieder der meta-realisten een werk’ uitgekozen, dat op uitstekende wijze werd gerepro duceerd. De expositie Zeven meta-realisten blijft tot en met 26 mei in de Van Reekum Galerij. In de maand juni en een groot deel van juli gaat de tentoon stelling naar het Prinsenhof in Delft, om vervolgens tot half augustus in het Kunstenaarscentrum in Bergen onderdak te vinden. In Haarlem komen de meta- realisten in het Hofje van Staats in de periode van 1 tot 15 september. begeleiden dat hun werk een absolute ondersteuning van Wouter en Cécile be tekent. Wie het zelf wil bekijken kan aanstaande zaterdag nog terecht in Haarloheim. Ruim 30 Duitse schlagerzangers van naam met één Nederlander daarbij: Rob de Nijs zullen twee dagen achte reen een programma laten horen. De AVRO is van plan op latere datum een televisieverslag ervan uit te zenden. Het Duitse schlagerfestival wordt het tweede dat Thomas organiseert: vorig jaar was echter het aantal genodigde artiesten beduidend kleiner. De TV-uit- zending daarvan behaalde een grote waardering: het cijfer 79. jggj rL - r j L

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 9