ORGELDRAAIER JAN DE WIT WIL POLITIEK IN Radio en televisie grote concurrenten De enige slachtoffers waren twee hazen Zestal testen metro Pasar Malam HEINEKEN: BIER VOOR ACTIEGROEP VERKIEZINGEN IN STEDELIJK Meer politie Gouwzee Bloembakken Gaffelschoener „oudjes 1 ONDER REDACTIE VAN ROLF STALLING^ Geraedts: „Dienende taak van kunstenaars” Universiteit I ■SP DONDERDAG 9 MEI 1974 15 ALS HET aan Jan de Wit ligt, is Lam mers binnenkort wethouder Kunstzaken af. De lijsttrekker van de Amsterdamse Pierementspartij (PIP), die als orgel man een vaste stek heeft op het Dam rak, Weteringplantsoen en het Leidse- bosje, voorspelt dat er koppen zullen rol len als hij aan de macht komt. En dat vooral van de ambtenaren op het Prinsenhof die een tragische draaiorgel- politiek bedrijven. Want daar gaat het Jan de Wit tenslotte om. F 1 Ik heb alleen de koekoeks wals nemen Steen heeft gezeten. een saaie baan maar het is rustig. Je hoeft niet bang te zijn voor een overste kende dame. De enige slachtoffers, die we hebben gehad, waren twee hazen”. „DIT IS puur speelgoed”, vervolgt hij. „Er zit er eentje bij die vroeger als kind graag een elektrische trein wilde heb ben, maar dat kon toen niet omdat er geen geld voor was. Nu kan hij er de hele dag inzitten en krijgt hij nog geld op de koop toe”. Net als de andere telgen van de draaiorgel- dynastie („Het is een samenraapsel van maat schappelijk afval, rare, drankzuchtige figu ren”) heeft ook Jan de Wit het nogal eens aan de stok met de politie, want het pierement handtastelijk. Dat moet ook wel als ze aan m’n kar komen. Het percentage mensen, dat een orgel onsympathiek bejegent is klein, maar alles bij mekaar zijn het toch een hoop mensen. De VVD in Amsterdam wil dat de proef ritjes beplante bakken zijn gereed en zullen volgende week onder meer in de Jordaan, de Govert Flinckstraat en de Nieuwe Kerkstraat geplaatst wor den. Daar zitten ontzettende hufters tussen. Als ik weer eens een stukkie kauwgom in mijn bakkie krijg van een volwassen vent, gaat ie subiet voor <Je bijl”. op het feit dat de brouwerij nog niet heeft aangetoond in hoeverre de uit breiding noodzakelijk is. Die gegevens zullen binnenkort op tafel komen. „Het verbaast ons”, meent Faber, „dat ze met hun planning helemaal geen rekening hebben gehouden met het feit dat Amsterdam barst in de kan toorruimte.” Ook hij beseft dat het allemaal weinig zal helpen, maar dat neemt niet weg dat er toch wel winst is geboekt. Zo zal Heineken de woon ruimte, die verloren gaat, „compense ren” en komen de circa veertig bewo ners bepaald niet op straat te staan. AARDIG om nu alvast te noteren: van 13-16 juni vindt in de Amstelhal van de RAI de jaarlijkse Pasar Ma lam plaats. Op deze tropische beurs zal tussen de spijzen door het Indo nesische angklung en kulintang-or- kest „Nafiri Tuhan” optreden. Deze groep bestaat uit dertig jongeren, die ook folkloristische dansen zullen uit voeren. politiek toepaste. Er waren berichten dat ze de stad zouden verlaten als ze hun Zin niet zouden krijgen, maar nu hebben ze beloofd dat dit zeker niet gebeurt. Ze hebben bovendien net een grote investering gedaan in de botte larij.” Een andere zaak was dat de actiegroep weinig vat kon krijgen op de plannen. „We dachten”, zegt Fa ber, „dat Heineken het op een stieku- me manier wilde spelen maar bij navraag bleek dat niet de brouwerij de gemeente geheimhouding had op gelegd, maar dat het juist omgekeerd lag.” De actiegroep had nogal kritiek al is het maar in de marge. Je merkt dat de verschillen in de politieke pro gramma’s niet zo groot zijn, maar dat is wel het geval met het maatschappelijk uitgangspunt. Ik heb een dienende taak en ik vind dat alle kunstenaars dat moeten doen. Je moet je in dienst stel len van iets en nu is het nog zo, dat de meesten zich in dienst stellen van zich zelf”. doodziek van Koekoek worden. Dat kan een gunstig effect hebben”. Van een program wil de gebruinde („In februari vragen ze me al of ik naar de wintersport ben geweest”) en bebaarde PIP- reus niets weten. „Dat is kiezersbedrog”, stelt hij vast. Maar wat dan wel? „De Amsterdamse politiek is belachelijk en dat moet dus veran deren. Zo’n metroverkwisting en dan dat verkeer. Ik kan met mijn orgel vaak niet eens meer op het Rokin komen”. MEER NIEUWS voor waterrotten: de laatste zeilende vracht- en vissers schepen dat zijn er vijftig hou den op 23, 24 en 25 mei een vloot- schouw op de Gouwzee. Verantwoor delijk voor dit festijn, waarbij gelet wordt op schipperskunst, tuigage, on derhoud en originaliteit, is de vereni- ging-in-oprichting „Het varende mu seumschip". HET STADSBESTUUR heeft beslo ten een proef te nemen met het tegengaan van foutparkeren door het plaatsen van bloem- en plantenbak ken. De eerste honderd met heesters Jan de Wit, 39 nu, werd tien jaar terug orgelman nadat hij tenminste dertig bazen had versleten. De dokterszoon uit de Langedijk, die inmiddels ook zijn meer evenwichtige broer („Ik ben een labiel figuur”) tot dit métier heeft weten over te halen, zat ooit een blauwe maandag op de universiteit en verrichtte toen een onderzoek naar het fenomeen draaiorgel. „De professor zei destijds al tegen mij: Denk er aan De Wit dat je er niet in blijft steken. Nou, dat is wel gebeurd”. ACHT JAAR geleden wilde hij ook al de politiek in, maar verder dan 1300 stemmen OP INITIATIEF van beeldend kunstenaar Pieter Geraedts jr. worden van 10 tot 29 mei „verkiezingen” gehouden in het Stedeljjk Museum. Thema van dit project: het kunstbeleid in Nederland. Kultuurdeskundigen van zeven politieke partijen geven antwoord op vragen als: Wat houdt de relatie kunst-maatschappjj in, zou kunst anders moeten functioneren in de samenleving die uw partij nastreeft en zo ja, wat moet er dan veranderen? In zijn niet al te florissante optrekje in de pijp, waar de geitenharen sokken van de PIP- voorman boven de kachel hangen en we op tafel een pakje Gauloises („Ja, ik ben een intellectueel”) ontdekken, ontbloot De Wit de wortels van zijn gramschap. „De positie van het draaiorgel is slecht. Vroeger waren er hier wel veertig, nu nog maar tien en ze worden regelmatig verkocht aan het buitenland. De gemeente doet daar niets aan. Ja, ze geven subsidie aan de kerkorgels maar daar profi teert alleen een stelletje halvegaren van ter wijl wij toch voor het grote publiek draaien. Het is zo dat de kwaliteit van de draaiorgels hard minder wordt. Er zijn zeker zes bij waarmee ik beslist niet zou willen lopen”. hoofdstedelijke politie er op korte termijn duizend maw bij krijgt. De trekpleister op de internationale on derwereld en het illegale gokwezen moet aldus het verkiezingsprogram van de VVD, krachtdadig worden weggenomen. kwam hij toen niet. „En dat ondanks een intensieve verkiezingscampagne. Het was zo dat een stelletje studenten aan het fleuren waren voor een dispuut en toen heeft men ze opgedragen mij te helpen. Nou dat is wel gezellig geweest; er is flink gekalkt”. Nu pakt De Wit het anders aan. Hij rekent er op dat zijn vertrouwde verschijning op straat veel goodwill op zal leveren. Zijn volge lingen op de lijst zijn zijn zuster, een zwager en een bevriende rijksambtenaar. (Bulderend van het lachen) „Ja, het is allemaal vriendjes politiek, maar zo deden de Kennedy’s het ook”. Komt hij straks met een verkiezingsschla- ger? „Ach, ik heb alleen maar de Koekoeks- wals, maar die staat er bij mij ook heel lelijk op. Ik denk dat als ik .die draai veel mensen JONGEREN die eens met een groot zeilschip het zeegat uit willen en bereid zijn de handen uit de mouwen te steken, krijgen daartoe alle kans. Als scheepsgezel kunnen ze voor een veertiendaagse reis aanmonsteren op de tweemast gaffelschoener „Een dracht”, die op 1 juni op de jacht- bouwwerf Cammenga in Noord te water wordt gelaten. Prins Bernhard zal daarbij aanwezig zijn in zijn hoe danigheid als beschermheer van de nationale vereniging „Het zeilend zeeschip”, die de schoener in de vaart brengt. Dat reisje kost de jongens en meisjes (van 16 tot 25 jaar) niet niets, namelijk 850 gulden. Volwassenen kunnen straks met de „Eendracht” winterreizen naar de Middellandse Zee. DE LEDEN van de actiegroep uit de Den Texstraat en omgeving, die zich verzetten tegen de plannen van Heineken om voor de komst van een kantoorpand woningen te slopen, kre gen de nodige „Heerlijk, helder H.,’s” voorgezet toen zij een dag of wat geleden met de leiding van de brouwerij rond de tafel zaten. Een nuttig gesprek want er konden nogal wat misverstanden worden opge ruimd. Zo staat het vast dat Heine ken niet de stad verlaat. Ernst Faber van de actiegroep: „Men heeft altijd gedacht dat Heineken een chantage- Dit verkiezingsgebeuren, waaraan de NOS-televisie vrijdagavond aan de hand van interviews van Ton Planken in het I programma „Uit de kunst” uitgebreid I aandacht zal schenken, vindt plaats in twee museumzalen. Daar treft de bezoe- I ker veel informatie aan over wat kunst I de heren politici zegt. „Het is de bedoeling dat we een groter I publiek bereiken en daarom moet het geen specialistisch gezwam worden”, zegt Pieter Geraedts, die met vrouw en de zonen Rembrandt en Pepijn in War- i mond het huisje bewoont waar ooit Jan DE TESTRIJDERS zijn reeds kaal of hebben grijze haren. Zes mannen, die sinds enkele maanden in de zandwoes tijn tussen de Gouden Leeuw in de Bijlmer en Diemen-Zuid de Amsterdam se metro beproeven. De „oudjes” van het gemeentelijk vervoerbedrijf tenslotte zitten ze allemaal tegen hun pensioen aan zijn best te spreken over dit „speelgoed”. „Als je jaren op een bus in het drukke verkeer hebt gezeten, geeft dit je een gevoel van opluchting”, meent Martinus van der Hulst (59) die al veertig GVB-jaren achter de rug heeft. Juist dat gefrustreerd zijn door de chaotische verkeerssituatie in de hoofd stad is voor de top van het bedrijf aanleiding geweest om deze mannen voor dit werk uit te kiezen. Ze moeten kilometers maken zodat de bruikbaar heid van het Duitse materieel op al zijn technische merites kan worden beoor deeld. In totaal moeten er 100.000 kilo meter worden afgelegd en dat op een traject dat voorlopig niet lager is dan 2200 meter. Je zou er het heen en weer van krijgen. Van der Hulst („Ik heb altijd op een eerlijke lijn gezeten”) ziet dat anders. „Die metro is geweldig interessant. Vol gens mij hadden ze hiermee al 25 jaar eerder moeten beginnen. Goed, het is WELKE MOTIEVEN heeft hij voor dit experiment? Geraedts: „Als kunste naar maak je iets waarvan je overtuigd bent, dat het goed is. Maar dan blijkt dat je het niet af kunt maken omdat je het geen functie kunt geven. Dan kom je al spoedig terecht bij het maatschap pelijk bestel, het kapitalistisch systeem. **t Ujkt me dat de kunstenaar maat schappelijk een grotere rol kan spelen een gootje”), voegt er aan toe dat de metro toch wel andere eisen stelt. „Als je op de tram op de rem gaat zitten, heb je niets meer in huis, maar hier moet je het goed doen, want anders kom je in het zand terecht”. Ze zijn het er unaniem over eens dat als de metro eenmaal gaat rijden er van de protesten tegen het stadsspoor weinig meer overeind zal blijven.„Dan is er geen houden meer aan. Het is zo dat je straks, als je in de Bijlmer zit, je oyer twaalf minuten bij het Centraal Station met je meisje af kunt spreken”.Onder het GVB-personeel zijn er dan ook al grapjes in de trant van: Gaan ze hier nu KLM-personeel voor nemen of mogen wij het doen? DE UNIVERSITEIT van Amster dam zal nog een grotere stempel op de binnenstad gaan drukken. Het lege kantoor van de vroegere Twentsche Bank op de hoek Spuistraat-Raad- huisstraat zal worden gesloopt om plaats te maken voor een nieuw uni versiteitsgebouw. Met dit plan zijn B. en W. in beginsel akkoord gegaan. Geraedts realiseert zich dat veel kun stenaars zich bewust buiten de maat schappij stellen. „Dat komt ook door het systeem. Als je van de academie komt, moet je de van de anderen onderschei den om aan eten te komen. Wat ik nu doe is ook eigenbelang. Het gaat er immers om dat kunstenaars gewoon ge accepteerd worden en normaal gaan functioneren. Het frustrerende is dat, als ik van het raadhuis kotn, ik de mensen hoor zeggen; Zo, hij heeft zijn centen weer binnen. Ik kan me dat wel voor stellen omdat zij die mogelijkheid van een contra-prestatie niet hebben. Als mag op veel plekken in Mokum niet komen. „Hoewel het niet mag, pik ik wel eens een Kalverstraatje want zoiets maakt mijn dag weer goed. Maar ja, daar heb je een machtige winkeliersvereniging. Op een gegeven moment word je te brutaal en dan wordt de jacht geopend en ben je binnen drie maanden je vergunning kwijt”. REKENT HIJ op de stemmen van de negen andere orgelmannen? „Nou, van een paar mis schien. Kijk, de saamhorigheid is niet zo groot. De broodnijd wel”. Hij memoreert dat hij maar moeilijk kan rondkomen en dat er nog een belastingschuld van twintig mille staat. „Dat heb ik maar gezien als een soort subsidie. Als de gemeente niet wil, moet de fiscus het maar doen”. Waar denkt hij de hele dag aan? „Aan geld”. Is De Wit gelukkig? „Ja hoor. Ik heb iets nog nooit langer dan dertien maanden volgehouden toen was ik nachtwaker en dit lukt nog steeds”. Hij wijst op een ander sociaal aspect van zijn werk. „Je krijgt vaak hulp van mensen die van de bijstand trekken en nog een zuipcentje proberen te verdienen. Nou, dat kan bij mij. Ik zet ze aan de slechte kant van de straat en de helft mogen ze houden. Rijk worden ze er niet van, maar je kunt er wel dronken van worden”, aldus De Wit, die zich heeft voorgenomen om een kruistocht tegen radio en televisie te beginnen. „Dat zijn con currenten, Trouwens, blikmuziek op kermissen moet ook worden verboden. Daarvoor in de plaats moeten ze maar draaiorgels huren”. Dat hij nog nooit het politieke bedrijf van dichtbij heeft bekeken, ziet hij niet als een bezwaar. „Van de procedures weet ik niets af maar daar zal ik tot ongerief van de burge meester wel achterkomen. Ik vond Samkalden altijd maar een kleurloos mannetje, maar laatst gooide hij toch maar een piek in m’n bakje”. Jan de Wit kent zichzelf als een driftkik ker. „Iedere week ben ik wel een paar keer Voor de proefritjes met de metro bestaat overigens grote belangstelling. De groepen komen van heinde en ver en zelfs van over de grens. En de testrij ders vinden het uiterst plezierig dat ze af en toe weer eens klanten hebben. Mensen die ook zo’n ritje willen meema ken doen er verstandig aan metrovoor- lichter H. Dubois (020-930955) te bellen. een bakker geen brood meer kan bak ken, moet ie iets anders gaan doen”. IS DIE CONTRA niet vooral bedoeld als een soort overbrugging? „Jawel, maar als je niet toevallig bij de top-tien zit leidt die brug alleen naar de AOW”. Wat zou voor hem het ideale kunstbe leid zijn? „Ik kan mijn ideaal niet verder stellen dan het punt van een normale maatschappij, waarin kunste naars worden ingeschakeld bij het on derwijs, creatieve centra, de vormgeving van het woonmilieu, optochten en het organiseren van feesten. Dan ben je al een heel eind. Nu zijn de meesten nog bezig om in het Stedelijk te komen en opgepikt te worden door de kunstverza melaars. Bij het grote publiek is gewoon nog niet doorgedrongen wat een kunste naar kan betekenen, want wat zijn dat nu? Toch een stel profiteurs?” Geraedts vertelt dat de politici erg positief op zijn initiatief hebben gerea geerd. „Ze vonden het allemaal heel belangrijk. Alleen Koekoek zag het an ders. Die zei: aan tentoonstellingen doen we niet mee, meneer. Dat kennen we. Jij snotneus wilt me zeker vertellen wat ik moet doen”. Hoe zijn de politieke figuren op hem overgekomen? Geraedts: „Zo’n Voogd is eerlijk, maar andere mensen die zijn glad, hè”. Waar de testrijders aanvankelijk grote moeite mee hadden, was het rijden in het donker. Van der Hulst: „Dat was het ergste. Als je late dienst had, duurde het te lang. Je moest dan vechten tegen de eenzaamheid en de slaap”. Door de dienst regeling te bekorten heeft men dat probleem aardig ondervangen. De stemming in het metrobivak heeft er in elk geval weinig onder te lijden gehad. „Een gezellige ploeg met veel gein”, oordeelt Van der Hulst. Een ander, die het nogal te verduren heeft omdat hij als enige trambestuurder in het gezel schap van louter buschauffeurs verkeert („Met zo’n tram zit je alleen maar in

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 15