EN Anneke van der Mandele .50 .50 5r .50 KADOPAPIER 8 5,- RATSJ KLATSJ LUILAK MOET ERG IN ZERO SOOSACENDA TOP DE POP POP DERTIEN Dave Mason op Pinkpop ’74 7f 18,. en haar protesthouding POPPERIG WORDEN waar vindt u zoveel keuze in 2 zits banken en fauteuils? bekleed met smaakvolle gobelins, tijdloze stoffen en leer. Televizierring voor Willem Duys als meest constante TV-figuur 'M Gevarieerde etskunst in Galerie Boumans Openbaar Kunstbezit verhuist naar Weesp d A - Natuurgidsen van Elsevier voor uw hobby en vrije tijd „IK HEB NOOIT GESTREEFD NAAR EEN 10-0 OVERWINNING" Mti 19 74 KUNST y Kansen beter benutten EL Plannen Tegen „vertrossing” IB KANTOORBOEK- PAPIERGROOTHANDEL GecLOude Gracht 103-105 Haarlem Telefoon 324650 Vsnaf zaterdag 13.00 tiu.- lot maanc-a'; 12.00 t gesloten tvrij lek- iri- Gids voor de vogels van Europa Elseviers Aquariumvissengids Elseviers Gids voor stenen en mineralen 2?” blz., 29,50 Zoetwatervissengids Petersons Vogelgids Dieren en plantengids Europa Elseviers Vlindergids waar^ idsfcsf Elseviers Hondengids Iwilnt. :;v (Van onze RTV-redactie) HILVERSUM Omdat Willem Duys de meest constante televisie persoonlijkheid van de afgelopen tien jaar is, volgens de lezers van AVRO’s omroepblad TeleVizier, krijgt hij op 18 mei de tiende deze keer met een briljant versierd TeleVizierring aan de hand ge schoven. Voor Duys zelf overigens is het de eerste keer dat hij deze ring krijgt: hij is in de tien jaar dat deze ring wordt uitgereikt, bijna altijd de „eeuwige tweede” geweest. Luilak, traditioneel, rumoerig en gezellig, zit er al weer aan te komen. Maar in de nacht van vrijdag 31 mei op zaterdag 1 juni zijn er niet alleen bloemen en knetterfietsen. In het Concert gebouw houdt Perspekt een nacht met een cultureel tintje en in Schalkererf in Schalkwijk geeft TIOLI een daverend, tien uur durend popfeest. O** - AA 2 in het sfeervolle grachtenhuis aan de Raamsingel 42 klassiek tijdloos Raamsingel 42 - Haarlem - Tel. 31 51 12 's maandags gesloten De Europese vogels in kleur BEVERWIJK Anneke van der Mandele uit Assendelft exposeert haar etsen, waarvan een aantal in kleur, en enige zeefdrukken in Ga lerie Boumans. Het is werk vanaf 1965 tot nu en dat biedt dus mo gelijkheden tot het constateren van groei. Welnu, die is volop aanwezig, niet sprongsgewijs, maar langs ge leidelijke banen. Die groei is duide lijk aanwijsbaar in haar techniek en er is ook een veranderende instel ling ten aanzien van de keuze van haar onderwerpen. Zij is namelijk een kunstenares met een boodschap. Helaas is die boodschap niet origi neel, want het laatste werk is bijna uitsluitend protest jegens het mi lieu en tegen de maatschappij. - i r I N1/74O5 I (Van onze correspondent) NIC ADVERTENTIE HEIN STEEHOUWER. Dong Tall Ernie and the Shakers. ien. eke alen-- en elk chake- 320 blz., 14,50 224 blz., 22,50 224 blz., 23,50 410 blz., 29,50 Het programma duidt daar al op. Van 8 tot 11 uur de Haarlemse groe pen Dead Dog’s Eye, Have Mercy en Hellhound en daarna tot een uur of vijf het hoofdprogramma met afwis selend acts van Dizzy Man’s Band, BZN uit Volendam, Long Tall Ernie and the Shakers en Crypto. 1. (2) Waterloo Abba; 2. (1) Be my day The Cats; 3. (4) Instant poetry Golden Earring; 4. (3) Kwek, Kwek Ronald en Donald; 5. (5) In the still of the night Jack Jersey; 6. (14) Skybird Neil Diamond; 7. (7) Ik zie een ster Mouth and MacNeal; 8. (8) De Heilsoldaat Marc Winter; 9. (6) Tiger feet Mud; 10. The cat crept in Mud; 11. (13) Te veel, te veel Lies- beth List; 12. (24) Every Day Slade; 13. (12) Marian come back home Silvio. TIOLI, geb. Njord, Nrd.-Schalkwij- kerweg 93, zaterdag: Stonesfilm. Toe gang 1,50. Zero, Bakenessergracht 8, vrijdag: Emil Cassaboso en de Ratsj Klatsj Band; zaterdag: Chicken Feed. Can-Can, Stoofsteeg 1, iedere av.: bar-dancing-disco. HJC, Groot Heiligland 47, vrijdag: sessions. De Poort van Velsen, Plein 1945, IJmuiden, elke dinsdagav.: jazzavond (disco). Youth for Christ, Turfsteeg 2, zat.: koffiebar met Nico Biljouw. Crazy Inn, Kokstraat 13, zaterdag: laatste soosavond van het seizoen. Scuff, Lingestraat 1, zondagmiddag: disco. Moulin Rouge, Kleine Houtstraat, iedere av.: bar-dancing-disco. De Ark, Kerkplein 5, Velsen-Zuid, vr. en za.: discosoos. De Weijman, Santpoort, iedere av. beh. ma.: discotheek. 348 blz., 22,50 444 blz., 29,50 Zoogdierengids 244 blz., 18,90 Elseviers diersporengids 240 blz., 29,50 228 blz., 16,90 U 'j A u A G rdnekW His mH ir direkte, handeM maar Hi aratlonH mdelsmaj De toegangsprijs is in de voorver koop vijf gulden, straks aan de kassa 6,50. De kaartenverkoop is al gestart op scholen en bedrijven. Volgende week zaterdag en de zaterdag daarop zullen in felle t-shirts geklede jon gens en meisjes met een bakfiets in de Grote Houtstraat kaarten verko- Wat gaat Duys nog meer doen voor de AVRO? „Ik ben nog in het ongewisse. De winterprogramma’s zijn nog niet be kend, om de simpele reden dat we nog wachten op de nieuwe zendtijdindeling. We weten inmiddels wel onze vaste avond: dat wordt de vrijdagavond, op „Ik ben met die verkiezing altijd net uit de boot gevallen. De Nipkov-schijf heb ik ook nooit gehad. Dat is de prijs van de critici en die krijg ik gegaran deerd nooit. Die TeleVizierring, dat vind ik leuk. Die krijg ik niet wegens één seizoen, maar puur op mijn staat van dienst”. Willems grote strijd: „Ik wil me na drukkelijk af zetten tegen wat we in Hilversum de „vertrossing” noemen het Vader-Abrahameffect, het vlakke vermaak. Niet alleen maar proberen ho ge kijk- en waarderingscijfers te vangen via de weg van de minste weerstand”. „Ik heb nog nooit gestreefd naar een 10-0-overwinning. Een programma dat goed is en goed gepresenteerd wordt, krijgt die hoge cijfers toch wel. Duys Op Donderdag is toch ook geen eenvoudig programma. Het is vijf kwartier praten, en dat is niet gemakkelijk voor de kijkers. En toch zijn de kijkcijfers onge lofelijk hoog, met de waardering. Vijf en een half miljoen kijkers, waardering 7,7 percent, voor bijvoorbeeld het pro- Ter zake. Schrijver Hans Plomp en Emil Cassaboso zijn de drijvende krachten van de Ratsj Klatsj Band. Zeven, acht mensen die elkaar heb ben ontmoet in Ruigoord en nu spe len, uren lang op conga’s, fluiten, gitaren en met stemmen en handge klap. Het publiek beweegt, zingt en klapt mee. Het gebeuren ligt niet alleen in handen van de muzikanten maar zeker ook in die van het pu bliek. Als dat tenminste wil en dat moet, vindt de Ratsj Klatsj Band. Eén ding vindt Willem Duys jammer: „Het zijn altijd dezelfde mensen die in de prijzen vallen. Waarom komt er nie mand bij? Mies en ik zijn al vijftien en twintig jaar bezig er zou nou toch wel eens iets nieuws en iets goeds bij mogen komen. Het heeft geloof ik, wel wat te maken met een gebrek aan coaching. De mensen krijgen volop kan sen, maar die moeten ze dan wél benut ten. En dat gebeurt mijns inziens te weinig. Het is of ze te weinig zelfver trouwen hebben en bovendien te weinig kritisch zijn ten opzichte van zichzelf”. „Een paar voorbeelden: Pim Jacobs en Sonja Barend. Pim is een goeie vriend van me, maar toch vind ik dat er aan zijn TROS-programma iets mankeert. Goed, het is een programma voor een klein publiek. Daar is op zichzelf niets tegen, mits de waardering van die kleine groep dan maar goed is. Maar dat is niet het geval. Hoe het komt? Pim doet het allemaal met het losse handje; hij kan er veel meer uithalen”. „Sonja ook een beste meid. Alleen: te weinig kritisch ten opzichte van het eigen werk en wat betreft de gasten die zij uitnodigt. Dat ze zich achteraf be roept op een tekort aan ervaring, vind ik nonsens: ze zit verdorie al acht jaar in het vak. Je moet je kansen benutten en niet bang zijn om eens te vallen”. „Wij zijn ook zonder enige ervaring begonnen, maar wel vol gezonde zelfkri tiek, gepaard gaand aan zelfvertrouwen. Ik ben nooit bang geweest om te vallen, met alle risico’s van dien. En juist omdat je zo’n instelling hebt, houd je het vol. Een geboren presentator grijpt elke kans aan om ergens zijn persoonlij ke stempel op te drukken. Daar heb ik me altijd aan gehouden”. WEESP. Door een besluit van de gemeenteraad van Weesp is zeker ge worden, dat de stichting Openbaar Kunstbezit zich binnenkort zal vestigen in dit vestingstadje. In augustus wil de stichting vanuit Weesp beginnen met de verzending van de nieuwe jaargang Kunstreprodukties, waarvoor de opslag zal plaatsvinden in het nu gehuurde gebouw. Een vergelijking kan hier verduidelij kend werken. Ons land heeft vele poli tieke tekenaars gekend in de afgelopen eeuw en slechts enkelen, zoals Albert Hahn, zijn niet de vergetelheid ingedui keld, Ook in dit opzicht heeft het protest van slechts enkelen waarde omdat hun werk aanslaat bij het brede publiek. En om die band met dat publiek gaat het dat publiek gaat het alle protestkunst. Als ik nu dat criterium aanhoudt, dan blijft Anneke van der Mandele onder de maat. Ze drukt een flink stuk van een beurspagina via zeefdruk af en op het zelfde blad de kop van een krantebricht „Groep krakers in Utrecht probleem voor de gemeente”. Ze stelt daarmee inderdaad een probleem aan de orde, maar het is het intrappen van de deur van een kraakpand, die allang openstaat. Ze stelt het probleem te simpel en haar beeldvorming is het eveneens. Het men selijk leed van de woningzoekende wordt er niet door overgedragen, alleen de protesthouding jegens zoiets alge meens als „het kapitalisme”. Het gaat echter om die mens. In ander werk, meestal van oudere datum, komt die mens wel zelf aan de orde. In 1965 deed zij de zaak niet af met het overdrukken van krante-frag- menten. Ze etste toen zelf de figuren op een blad als „Vader huilt bij weerzien vap z’n kinderen” in een dramatisch- expressieve stijl. Daarin gaf ze veel meer bloot van haar bewogenheid met intermenselijke relaties. En om die tot expressie gebrachte bewogenheid gaat het tenslotte. Tussen die twee polen, zowel tech nisch als inhoudelijk schommelt het werk van Anneke van der Mandele. Ze is in technisch opzicht begaafd en be schikt over ruime uitdrukkingsmiddelen. Er valt dus een royale variatie aan mogelijkheden te ontdekken in haar bla den. Ook als ze zich louter esthetisch wil uitdrukken lukt haar dat. Misschien komt ze zelfs het best voor de dag in zulke bladen als „Roltrap” en dergelijke, waarin ze met haar middelen (ook Ze is dus wel heel veelzijdig in de keuze van haar onderwerpen en er kan nog van alle goeds worden verwacht. GELEEN. Voor de vijfde keer zal in het Burgemeester Ter Dahmensport- park in Geleen op 3 juni, Tweede Pink sterdag, het Pinkpopfestival worden ge houden. Fungus. Tot de belangrijkste groepen die op Pinkpop ’74 zullen zijn vertegenwoor digd, behoren Cocney Rebel, Status Quo, Rory Gallagher, Steel Eye, Span, Dave Mason en de Nederlandse folkformatie De poorten van het sportpark gaan ’s morgens om 9 uur open. Het festival begint, in tegenstelling met vorig jaar, reeds om 11.30 uur. Verleden jaar kwa men 30.000 bezoekers naar Pinkpop in Geleen, zowel uit Nederland, maar ook uit Duitsland en België. Pinkpop ’74 is ook dit jaar weer één van de weinige openluchtfestivals, maar het moet op deze dag wel concurreren tegen een soortgelijk popfestijn in Leiden. Zaterdagavond in Zero Chicken Feed, een country blues ragtime band. „Iedereen vindt het wel eens fijn een klop op de schouders te krijgen, en daarin onderscheid ik mij in niets van al die anderen. Die ring stoelt op het vakmanschap van de gekozene ik krijg hem echt niet vanwege mijn brui ne ogen. Ik vind het zo fijn, dat de mensen dat vakmanschap aan je werk afzien. Televisie maken is gewoon een vak; de een doet het alleen wat beter dan de ander.” het eerst net. Mies en ik zijn in het eindstadium van een aantal plannen; het gaat nu alleen nog maar om het maken van een keuze”. „Wat in ieder geval wel doorgaat, is „Jonge mensen op weg naar het concert podium”. Voor de rest is er nog niets definitief. Voor Mies moet er natuurlijk ook een plaats worden ingeruimd. Jam mer voor al die vrouwelijke presentato ren, zoals Ria Bremer en Sonja Barend, en al die omroepsters die ook wel eens een eigen programmaatje willen presen teren. Ze schrokken zich dood toen ze hoorden dat Mies erbij kwam”. „Enfin, we wachten maar af. Het enige dat ik kan zeggen, is dit: ik heb meer schik in TV maken dan vroeger. Het is een soort uitdaging voor me, vooral nu Mies, die barst van de creatie ve ideeën, erbij is gekomen. En dat kan alleen maar mijn programma’s ten goe de komen”. Willem Duys krijgt zijn TeleVizierring op 18 mei, in het Okura Hotel in Am sterdam. pen. Wie dolgraag een gratis nachtje pop zou willen hebben, kan zichzelf van dienst zijn. De organisatie heeft namelijk een vrij kaartje uitgeloofd voor iedereen die tien kaartjes ver koopt. Inlichtingen en kaarten bij Johan Groesbeek, V. Eedenstr. 1, tel. 315216; John Oomkes, Jan van Zu- renstr. 14, tel. 324643 en Rob Ver meulen, Prof. Eyckmanlaan 56, tel. 331235. Gevoegd bij de pogingen om via de kunstakademie van Breda aan een ijzersterke lichtshow te komen en de discotheek „Blow Up”, die via de intercom van Schalkererf overal hoorbaar is. mag van een opvallend aantal activiteiten gesproken worden. „Dat moet ook”, weet Oomkes, „want er staat meer op het spel dan alleen maar deze nacht. Ieder geslaagd pop- evenement namelijk, zal als druk- I 336 blz., 19,90 - v>i' '■'■o Openbaar Kunstbezit betrekt een voormalige bioscoop, die al enkele jaren leeg stond. Na de verhuur gedurende vijf jaar heeft de stichting voor de daarop volgende drie jaar nog een optie op het gebouw gekregen. Als een kleine verbouwing gereed is, zal in Weesp ook worden begonnen met de regelmatige produktie van videoban den over kunst. Deze zullen tegen lage kosten voornamelijk ter beschikking worden gesteld van de kleinere provinci ale museums. Momenteel Wordt bij wij ze van experiment al een beeldbandpro- duktie' gemaakt in samenwerking met een groot stedelijk museum: het Van Gogh-museum in Amsterdam. In de 18 jaar van haar bestaan heeft de stichting tot nu toe onderdak gevon den bij Keesing’s Systemen in Amster dam. Na de verhuizing zal daar alleen het secretariaat gevestigd blijven. Zowel Perspekt als TIOLI werken onder de vlag van de Haarlemse Raad voor de Jeugd en Jongeren. Gezamenlijk hebben ze destijds van de gemeente 7500 subsidie gekregen, de helft minder dan gevraagd, „maar”, zegt TIOLI-bestuurslid John Oomkes, „we komen er wel uit.” Perspekt met onder meer Solution, Tranquilitatis en Poco Moto uit de Bollenstreek, een aantal Harry Lang don films en het Jeugdorkest van André Kaart mikt op een cultureel geïnteresseerd publiek, wil het Schal kererf vluchthaven zijn voor degenen die uit zijn op een gezellige, onge compliceerde popnacht. Natuurlijk kan een protesthouding, hetzij maatschappelijk dan wel politiek geëngageerd, van grote betekenis zijn. De kunstenaar heeft niet de plicht zo’n houding aan te nemen gelukkig niet, want er zijn ook andere inspiratiegebie- den zoals bijvoorbeeld de liefde, de ero tiek of geestelijke waarden. Dat een groot aantal kunstenaars protesteert in het werk is tóch een noodzaak. Kunste naars mogen bewogenen zijn en vanuit die bewogenheid meer kwetsbaar dan anderen. Dat levert bij hen een grotere angst op voor gevaren vanuit de maat schappij en natuurlijk wordt dat beant woord met .het wijzen daarop. De onver schilligen wordt dan terecht een spiegel voorgehouden. Er is echter een „maar” aan verbon den. -Als protesthoudingen mode zijn ge worden, en dat is tegenwoordig het ge val, dan leidt dat tot vervlakking. Dan gaan ze averechts werken. Wie dus via kunst protesteert is aan zichzelf ver plicht om zich waar te maken en te zoeken naar zeer persoonlijke en duide lijk sprekende uitingen. Is dat niet zo, dan blijft alleen maar een zich afzetten tegen de maatschappij over, meestal slechts een projectie van eigen onvrede, waarvan de schuld op de schouders van anderen wordt gelegd. Mu.js Vrijdagavond vanaf half tien je reinste Ratsj Klatsj in Zero op de Bakenessergracht. Emil Cassaboso is er ook met zijn conga’s en dat bete kent veel handgeklap en eindeloos wisselende ritmes. „Een Ruigoordse freaksband die wel van beginnen weet maar niet van stoppen. Brood meenemen”, waarschuwt Zero. gramma rond Hildegard Kneff. Het pro gramma rond Albert Mol lag ook in die orde van grootte. Daarom denk ik wel dat de AVRO dat programma in het winterseizoen vervolgt. Ook al omdat dit programma zo goedkoop is”. In het Schalkererf zullen behalve de hal twee kerkzalen worden ge bruikt, waardoor de groepen elkaar snel kunnen afwisselen en er boven dien in totaal plaats komt voor zo’n 1500 belangstellenden. „We hebben er zo’n 1200 nodig om rond te komen”, zegt Oomkes, „en daar rekenen we ook op.” kracht moeten dienen om de gemeen te ervan te overtuigen dat de Evene mentenhal die op het Stationsplein gebouwd gaat worden, ook (akoes tisch) geschikt moet' zijn voor pop concerten. Anders blijven we in de eeuwige vicieuze cirkel draaien van: er zijn geen evenementen, omdat er geen ruimte is en er komt geen ruimte omdat er toch geen evene menten zijn.” Riverside, Spaarne 91, wo.: soos; vr.: aanloop; za.: discobar. Zodiac, A’damsevaart 142, wo, do, vr, za en zoravond plus zo. middag geopend: disco. '.2S V

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 21