LUILAK: DE CACTUS Romantisch HOUDT JE WAKKER festival geopend Pinkpop '74 MUD in Paradiso Huub Oosterhuis in de Vishal F Een beetje bescheiden blijven aan tafel is heel gezond Mat Reynders: sterke drang tot visionair dramatische expressie Eet minder maar lekke Echte boter Geleen SOOSACENDA Top de pop pop dertien 'W in c fc< IN ARNHEM MET KERAMISTE LIA BREED-HINHOFF IN GALERE EPOQUE Partijen in Den Bosch bezorgd over Proloog 11 jöftDERDAG 16 KUNST MEI 1974 O I I I 3 Geestige plastieken HEEMSTEDE In Galerie Epo que exposeert Mat Reynders uit Heemskerk zijn boeiende visionaire olieverven, gouaches en aquarellen. Het is groot en klein werk door el kaar, getuigende van een jong en chaotisch, maar toch sterk talent. Hij is zonder meer een persoonlijk heid die veel te zeggen heeft. Als contrast zijn er ook de dierplastie- ken van Lia Breed-Hinhoff, een keramiste die veel overwogener werkt met een soort boerse blij heid, alsof de volkskunst haar niet vreemd is. Die twee genoemden hebben samen hier een goede ex positie. .4 si lTER- w7,95 Sb wis (Van onze correspondent) film. av.: (Van onze kunstredactie) ADVERTENTIE l RWATER- 1 1. (1) Waterloo Abba; 2. (2) Be my day The Cats; 3. (10) The cat crept in Mud; 4. (3) Instant poetry Golden Earring; 5. (21) De wilde boeren- dochtere Ivan Heylen; 6. (5) In the still of the night Jack Jersey; 7. (4) Kwek, Kwek Ronald en Donald; 8. (12) Every Day Slade; 9. (7) Ik zie een ster Mouth and MacNeal; 10. (6) Skybird Neil Diamond; 11. (8) De heil soldaat Marc Winter; 12. (11) Te veel, te vaak Liesbeth List; 13. (9) Tiger feet Mud. veel werkend en redelijk goed ver dienend. Een professionele band, dat wel, aardige zanger, goed gitaarspel, leuk voor een avondje. Talent? Ach, ik ken zoveel mensen die goed gitaar spelen en aardig zingen. Voor diegenen die straks ip de nacht van 31 mei op 1 juni niet in zijn voor een uurtje of acht onver valste recht-toe-recht-aan pop in het Schalkererf en toch wakker willen blijven, heeft de technische theater groep Perspekt in het Concertgebouw een programma met stekeltjes op po ten gezet onder de weidse naam „Crazy Cactus Concert”. Nadat „Dynamite” en „Tiger Feet” koppeltje duikelend en elkaar achter volgend door de hitparade zijn ge stoomd, zit „The Cat crept in” als nieuwe single ook alweer danig in de lift. Eigenaren van dit opvallende en bovendien internationale succes zijn de heren Les Gray, Dave Mount, Rob Davis en Ray Stiles, bijgenaamd MUD. Vrijdgavond aanstaande speelt deze Engelse topgroep in Paradiso, Amsterdam. bezien. Ze maakt „gezellige” kippen, pauwen, varkentjes, maar ook „gekke beesten” en daarnaast stapelbare poppen, die aan Rusland doen denken. Ze ver siert haar plastieken rijkelijk en toch vol goede smaak en komt dan tot bij zonder plezierige resultaten. HEIN STEEHOUWER. ARNHEM. Met een sober gehouden plechtigheid in de Arnhemse bibfiotheek is gistermiddag het Romantisch Festival, dat tot 13 juni in Arnhem wordt gehou den, geopend. De voorzitter van het stichtingsbestuur, dr. J. J. M. Taeijmans, legde er in zijn openingstoespraak de nadruk op dat dit niet een festival voor een handjevol insiders is, maar een reeks manifestaties waarin iedereen iets van zijn gading zal kunnen vinden. MUD is het verhaal over hoe wei nig talent en hoe veel geluk en commercie soms betekenen. MUD is ook het verhaal over hoe de aanhou der won. Vijf jaar lang sjokten ze langs het Engelse clubcircuit, redelijk DEN BOSCH (ANP). PvdA, PPR, PSP en CPN in Den Bosch zijn bezorgd over het voortbestaan van de Toneel groep Proloog nu de gemeente Eindho ven heeft besloten de subsidie aan de groep te staken en de rechtbank in Den Bosch deze beslissing heeft goedgekeurd. In de Brabantse hoofdstad is een steun comité voor Proloog opgericht, waarin naast deze partijen ook leerlingen van de verschillende lycea in Den Bosch zitting hebben alsmede de katholieke werkende jongeren, wereldwinkel en studenten van de sociale academie in Den Bosch. Het comité wil op alle mogelijke ma nieren proberen geld en morele steun voor Proloog te verzamelen. Zoals be kend moet de zaak van Proloog nog in hoger beroep worden behandeld. Wie reeds op Eerste Pinksterdag het ouderlijk huis wil ontvluchten kan ’s nachts terecht in de ijshal van Geleen (ontdooid en ingericht als sleep-in) en voor de frisse neus bij het zwembad dat ingericht is als camping. Kosten 1,50 inclusief ont bijt. Wie een kaartje koopt in de voorverkoop krijgt de festivalkrant er gratis bij, een krant vol informatie over en interviews met de optredende groepen die als speciale Pinkpop-edi- tie is 'toegevoegd aan nummer 10 van Muziekkrant OOR, die volgende week woensdag verschijnt. Het lot wilde echter dat twee be faamde Engelse hitheren, Nicky Chinn en Mike Chapman, op zoek naar een nieuwe groep voor hun pon den gevoelige schrijf- en componeer- werk tegen MUD aanliepen. En zo is het gekomen. Chinn en Chapman hebben eerst The Sweet naar duize lingwekkende hoogte geschreven met hun pure hits, nu was MUD aan de beurt. Dankbaarheid alom, hopelijk ook vrijdagavond in Paradiso als MUD zich life moet gaan waarma ken. Arnhems burgemeester, drs. J. A. F. Roeien, noemde Arnhem met zijn par ken en singels een bij uitstek romanti sche stad, een stad ook, die over een compleet arsenaal van cultuur brengen de en cultuur vormende instellingen be schikt. Met het overhandigen door de heer Taeijmans aan de burgemeester van een speciaal door de Arnhemse kunstenares Reny de Graaf ontworpen legpenning, werd het festival voor geopend verklaard. In de Arnhemse bibliotheek is een expositie ingericht van literatuur uit de romantiek, aangevuld met oude kinder spelen, poëziealbums en illustraties. In Theater aan de Rijn heeft Toneelgroep Theater ’s middags de première gebracht van de Mamoef-kinderen, van Rainer Hachfeld. Deze produktie voor kinderen oogstte een daverend succes. Het was het regiedebuut van actrice Josee Ruiter. ’s Avonds werd in de Arnhemse schouwburg de eerste festivaldag afge sloten met een volksvoorstelling door Toneelgroep Theater van „Uitkomst”, van Herman Heijermans. Toegangskaar ten hiervoor waren gratis bij 15 warme bakkers in Arnhem verkrijgbaar gesteld. „Tussen droom en werkelijkheid”, een tan de grote panelen van Mat Reynders. HAARLEM. De laatste Literaire Instuif Haarlem van dit seizoen heeft gisteren een succesvol verloop gehad. Op deze instuif die voor een talrijk publiek werd gehouden zo’n 50 mensen waren naar de Vishal gekomen heeft de bekende studentenpastor en dichter Huub Oosterhuis een aantal gedichten van de Chileense Nobelprijswinnaar Pa blo Neruda voorgedragen. Oosterhuis verklaarde verder de rela tie tussen Neruda en Allende die beiden tegelijkertijd presidentskandidaat zijn geweest. Voorts werd mededeling gedaan van het feit dat van Oosterhuis eind augustus een nieuw boek zal verschijnen onder de titel „Hoe ver is de nacht”. Het heeft als motto een cituaat uit „Brieven aan mijn kleinzoon” van Abel Hertz- berg. Binnenkort zal de organisatie van de Literaire Instuif Haarlem zelf een lite rair getint blad gaan uitgeven, dat zal verschijnen onder de naam „Zo maar wat gedichten en vertellingen van ieder een voor iedereen”. Zoals de titel aan geeft, zal het iedereen vrij staan in deze uitgave te publiceren. Kopij kan worden verstuurd naar Yvonne Koldewijn, En- gelandlaan 618 in Haarlem-Schalkwijk, die ook graag inlichtingen zal verstrek ken. Pinkstermaandag 3 juni is het weer zover. Vanaf half twaalf staat het sportpark Geleen in het Limburgse bol van de muziek en hopelijk ook van de mensen. In de voorverkoop (bij het VVV-theaterbespreekburo) kost een kaart je een tientje, op de dag zelf een rijksdaalder meer. Voor die prijs zie en hoor je Rory Gallag her, Cockney Rebel, Steelye Span, Dave Mason, Fungus en Status Quo. Presentatie: Felix Meurders. Het programma wordt begonnen en besloten met ambitieuze Bollen- streekse pop: Poco Moto en Tranqui- litatis, twee groepen, die niet groot scheeps aan de weg timmeren, maar wel degelijk kwaliteit hebben. Poco Moto begint ’s avonds om half tien in de grote zaal, Tranquilitatis sluit tus sen drie en vijf af, onderbroken door Lazy Farmer. Daartussendoor dan van 11.15 tot 12.30 uur de prachtige muziek van Solution, om twee uur het barok-ensemble, dan de mimespe ler Rob van Reyn, weer het baroken- semble en twees muziekcartoons op mentale afkomst van zijn werk aan. Het zijn namen als „Tussen droom en wer kelijkheid”, „Ontluistering”, „De nacht van de ziel” en dergelijke. Het lijkt me echter beter om in plaats van aan dro merigheid eerder te denken aan nacht merries van een heftige aard. In die nachtmerries speelt natuurlijk de erotiek een flinke rol, maar niettemin zijn de vrouwen in zijn doeken niet van vlees. Het zijn verschijningen van een half-wezenlijke aard in kleuren die met de natuur weinig te maken hebben. Ze worden belaagd, die vrouwen, door vis sen, door merkwaardige monsters, door insecten, terwijl ze machteloos ingeslo ten zijn of in desolate landschappen ten prooi liggen, aan overgave en dood ge wijd. Dat alles wordt in heftige kleuren voorgedragen. De verf is dun en bijna vloeiend opgebracht, omdat Mat Reyn ders uit toevalligheden zijn beeld op bouwt, een chaotische achtergrond, waaruit al zijn figuren nader gepreci seerd maar vaak ook vaag erin opgeno men tevoorschijn komen. Er zijn grote kleurcontrasten, een visi onair clair obscuur. Dat versterkt de dramatische expressie, vooral het bran dende rood tegen hel groen. In deze vervreemdende landschappen zijn de fi guren dan ook eerder als symbolen te zien, geestelijke stadia verbeeldend, dan als werkelijkheden uit onze wereld. Het vervreemdende effect zou nog sterker kunnen spreken als dit werk met groter finesse werd gemaakt, meer verfijning, omdat de beklemming van het visionaire sterker spreekt, naarmate het als reëler wordt voorgesteld, in schijn herkenbaar der. Zo werd het in de middeleeuwen al gevoeld en de surrealisten van thans maken van het midden van de „realisti sche droom” evenzeer gebruik. Maar wellicht heeft Mat Reynders een te heftig temperament om zich aan detail lering in zijn beeldvorming te kunnen wagen. Mat Reynders exposeert tegelijkertijd met een groep in het Twentse museum in Enschede van 21 mei tot 30 juni. Lia Breed-Hinhoff, opgeleid aan de Rijksacademie in Amsterdam, zoekt het hoofdzakelijk in keramische dierplastie- ken. Daar is ze heel knap in en geestig bovendien. Ze beheerst haar vak met groot gemak en dat stelt haar in staat zowel realistisch te werken als fabule rend. Ze hanteert ook haar glazuren goed, maakt gebruik van allerlei opper- vlaktetechnieken en beheerst de vorm. Daardoor kan zij komen tot geestige verbeeldingen, vaak gedecoreerd alsof het om volkskunst gaat. Dan blijft zij met haar vormen dicht bij de natuur, maar die dan wel met een glimlach Tioli. geb. Njord, Schalkwijkerweg 93, zaterdag: Have Mercy. Upstairs, Zomervaart 170, zondaga vond: politieke avond i.v.m. gemeen teraadsverkiezingen. Deelname: poli tieke partijen en belangstellenden. Onderwerp: Jeugdwerk in Haarlem. Zodiac, A’damsevaart 142, wo, do, vr, za, zomi en zoav.: disco. Riverside, Spaarne 91, wo: soos; vr: aanloop; zat: discobar. Scuff, Lingestraat 1, zondagmiddag: disco. De Weijman, Hoofdstraat, Sant poort, elke av. behalve ma.: disco. De Ark, Kerkplein 5, Velsen-Zuid, vr. en za.: soos. PEN,. Kanaalstraat 257, IJmuiden, zaterdag: groep Hellhound met Spec trum lichtshow. Can-Can, Stoofsteeg 1, elke bar-dancing-disco. Moulin Rouge, Kleine Houtstr., elke av.: bar-dancing-disco. De Poort van Velsen, Plein 1945, IJmuidn, di: jazzavond. HJC, Groot Heiligland 47, vrijdag: Hot Dogs (winnaars concours oude stijl festival Breda 1973). Paradiso, Weteringschans, Amster dam, vrijdag MUD; zaterdag: Wood wind en Poolse popgroep Break Out. Zero, Bakenessergracht 8, vrijdag: Harry Verbeke Quartet; zaterdag: Fi ne Artistes. Turfschip, Turfsteeg 2, zat.: koffie bar plus twee films. Nu we zelfs in onze verbeelding de hasjwalmen van Kralingen en het Holland Pop Festival niet meer kun nen ruiken, duikt zo langzamerhand de conclusie op dat popfestivals over zijn. 5 is er open podium. In de bovenzaal van het Concertgebouw tenslotte draait de hele avond en nacht het Harry Langdon Film Festival. Kaarten voor dit gevarieerde fes tijn zijn vanaf maandagmiddag drie uur aanstaande voor vijf gulden aan de kassa van het Concertgebouw ver krijgbaar. Voorbij. Te duur, teveel regen, te weinig goede muziek? Wie zal het zeggen. Voorlopig houdt Pinkpop in Geleen de eer in z’n eentje hoog. Een festival dat klein en provinciaal is begonnen, maar nu en zeker niet alleen bij gebrek aan „concurrentie” is uitgegroeid tot een volwassen openlucht happening, niet in het minst dankzij de meestal soepel ver lopende organisatie. In de Tuinzaal spelen tussen half tien 's avonds en vijf uur ’s ochtends achtereenvolgens het Resistentie-or- kest, Rob van Reyn, Lazy Farmer, het duo Triplex en Magic Show en Jan en Alleman. Althans, tussen 3 en Een pauw van Lia Breed-Hinhoff. Mat Reynders is van oorsprong een Limburger, aan de Maastrichtse acade mie opgeleid. Misschien verklaart zijn -„landsaard” zijn zintuig voor het roman tische, het pathos en een barokke weer gave van zijn droombeelden of visioe nen. Je zou hem bij de surrealisten kunnen indelen als hij een fijnschil der was en zonder dat kun je overi gens toch in wijder verband bij de surrealisten worden gerekend maar je kunt hem ook een dramatische ex pressionist noemen die vanuit de intuïtie op een sterk gedreven manier werkt. Zijn titels duiden zonder meer de Culturele stekeltjes in een oase van de wat meer gecompliceerde en op ontwikkeling gerichte popmuziek. Wel gericht op jongeren, maar op een groep die wat méér wil horen dan alleen gitaren. Op Koninginnedag bleek voor twee „commerciële” pop- gebeurtenissen tegelijkertijd niet vol doende animo binnen de Haarlemse dreven; misschien dat het straks met afwijkende programma’s wel lukt twee zalen op hetzelfde tijdstip ge vuld te krijgen. •f; ^===ï=*3 .21,95 tjesinoranje w. Maten 19,95 NDER- ■NLUCHT- 95 ),95 fife.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 11