AGENDA
5
Veelzijdig muzikaal weekend
FINS
0
5
5
0
Genesius speelt Albee
in de Toneelschuur
Zigeunerklanken
folkclub De Waag
I
Hg
Hl
CENTRUM IN STADSSCHOUWBURG HAARLEM
PIANO-DUO, NPO EN ORGELSPEL
STUDIO
WITTE BIOSCOOP
in
A
j
LUXOR
ZERO’S ZIENEMA
Wi|J
15
KUNST
DONDERDAG 16
1974
MET
Hugo Claus
Tentoonstellingen
Ballet
Rosenhart
£1
Overige films
Muziek en Toneel
(Van Baerlestr.): Donderdag
zaal 19.30 uur: Rotterdams
Exposities
Bioscopen
1
Beng
o.a.
Willeke
MUZIEK
brent
ALLE
en
MIEP VAN LVIN
houden en bedraagt 2,50.
CHARLES BOOST.
woensdagavond, „La Salamandre”.
uit: Ouverture Leonore no. 3,
het Tweede en het Vierde Pia
noconcert. Solist is de pianist
Daniël Wayenberg.
De
is
21.30 uur een theaterproduktie.
Het thans in ons land rondrei
zende gezelschap The Fine Ar
tistes uit Engeland brengen in
het gebouw aan de Bakenesser-
gracht in Haarlem The Cheeky
Theatre Show. Colin Varron en
Jim Parker spelen geïmprovi
seerde stukken over humoristi
sche gebeurtenissen uit het da
gelijks leven.
De voorstelling(„De verjaar
dag van een prinses” getiteld)
begint zaterdag om 19.45 uur.
Zondag 26 mei begint om 13.45
uur in de Haarlemse schouw
burg een tweede uitvoering. De
verjaardag van de prinses is
gebaseerd op een vertelling van
Oscar Wilde.
Opvallendste musicus in de Hot
Dogs: Johan Bijkerk (piano en
zang) die in Breda goed was
voor de solistenprijs. Een hartig
jazzmenuutje cp deze avond,
warm aanbevolen.
toeg. 14 j.
19 en 21.30
1 toon-
aoren
slot
tuit
met
ek.
Wat vindt Gelijn Molier
van „Alles voor de tuin?”
Ik zie het als eigentijds to
neel met een flink stuk dis
criminatie van iedereen die
buiten het normale stramien
valt. Het zijn situaties die
nog steeds opgaan”.
Wat doet een amateurge-
zelschap met zo’n modern
stuk. Gelijn wilde graag af-
Thans leidt zij de balletstudio
waar meer dan 300 cursisten
staan ingeschreven in de leef
tijd van 4 jaar tot volwassenen.
Er zijn afdelingen in Zandvoort
en Santpoort.
TENORSAXOFONIST Harry
Verbeke, wie kent hem niet?
Tijdloze bop, op de juiste ma
nier gespeeld, met een geraffi
neerde techniek en een wlarme
klank. Met Jan Laurens Hartog
aan de piano, Peter Ypma op
drums en bassist Hans van
Rossum treedt Harry vrijdag
om 21.30 uur op in gebouw
Zero aan de Bakenessergracht
in Haarlem.
pectievelijk
Jules Hamel
Hoytink.
Gelijn heeft „Alles voor
de tuin” recht toe, recht aan
willen regisseren. „Ik ben
zoveel mogelijk van het ge
geven uitgegaan”.
^55’
i»
C
Co,
vertegenwoordigd met delen uit
de Serenade voor viool, altviool
de Serenade voor viool, altviool
en cello. Het Amati-kwartet,
befaamd om zijn Haydn-inter-
pretaties (getuige het vorige
seizoen in het Concertgebouw
in Haarlem), besluit het concert
met een kwartet van deze com
ponist.
De entreeprijs bedraag 2,50,
kinderen 0,50. Een extra bij
drage wordt op prijs gesteld.
Rijksmuseum (Stadhouderskade): Tot 2 juni,
Franse litho’s. Geopend dagelijks 10-17 uur.
zon- en feestdagen 13-17 uur.
Rijksmuseum Vincent van Gogh (Paulus Pot
terstr.): Tot 17 juni overzichtstentoonstelling
van werken van Anthon van Rappard. Geo
pend dagelijks 10-17 uur. zon- en feestdagen
13-17 uur.
Emperor of the North” is de oor
spronkelijke titel van een film van Ro
bert Aldrich die Luxor deze week als
„Duel op de Spoorlijn” uitbrengt en
beide titels zeggen iets over de inhoud.
In een eindeloos durend duel tussen de
zwerver Lee Marvin en de treinbewaker
Ernest Borgnine tracht de eerste zijn
eretitel „Emperor of the North” waar te
maken door een hele reis clandestien
mee te rijden op de goederentrein, waar
Borgnine de ijzeren ketting zwaait.
De film speelt namelijk in de crisisja
ren ’30 toen in de VS het gratis meerei
zen een soort gedwongen folklore werd
en het ontlopen van de aangestelde
treinbewakers tot een sensationele sport
van de hobo’s, de zwervers op zoek naar
werk, uitgroeide. Van die situatie uit
gaande heeft regisseur Aldrich in aller
lei variaties ontmoetingen tussen de bei
de tegenstanders die elkaar uitzinnig
zijn gaan haten, geënscèneerd. Er wordt
veelvuldig en met de origineelste wapens
gevochten, maar dat Aldrich in staat is
enig gevoel op te brengen voor de trieste
periode, waarin zich dit alles afspeelt,
kan men met reden betwijfelen. Het
gaat hem alleen om de sensatie van het
geval.
OP 17 MEI GEEFT de Witte Bioscoop
een Witte Finale, zijnde een afscheids
feest dat door uiteenlopende films opge
luisterd wordt. Allereerst „The lost
World” uit 1925, een film vol voorwe
reldlijke dieren en trucfilmerij, verder
Jean Genéts gruwelijke gevangenisfilm
„Un Chant d’Amour”, waarin de erotiek
een grote rol speelt en tenslotte dezelfde
firn die Zero Zienema vanavond om
20.00 uur vertoont, maar ook op zater
dag (om 20.00 en 23.00) en dinsdag- en
voor kleine zaalprodukties
die door amateurtoneelvere-
nigingen kunnen worden ge
speeld. Hij is met Genesius
één van de eersten die de
Schuur heeft ontdekt, nadat
al een seizoen geleden Luda-
mus hem is voorgegaan met
eenakters van De Obaldia.
IN STUDIO NOG eens „Blow Up”, de
eerste film die de Italiaanse regisseur
Michelangelo Antonioni buiten eigen
land maakte. Hij koos het swinging
Londen van de jaren zestig als achter
grond voor een mysterieus verhaal,
waarin net als in zijn voorafgaande
Italiaanse werk de armoede aan mense
lijke contacten centraal staat. De mode
fotograaf Thomas (David Hemmings) die
op een van zijn foto’s in een park een
moord meent ontdekt te hebben, is te
vergelijken met diverse hoofdfiguren die
Antonioni eerder gecreëerd heeft, zij het
in andere omgeving en in andere situa
ties. Een raadselachtige film, beklem
mend en verontrustend, zonder dat er
veel ui terlijke sensatie aan te pas komt.
Venema, acteurs en Oosthoek
sturen in deze voorstelling met
hun allen er op aan in Mussert
een paljas te zien, de figuur die
het slachtoffer wordt van wat
hijzelf heeft opgeroepen. De af
schuwelijke gevolgen die Mus-
sert’s handelwijze met zich
meebracht, worden door Cen
trum en Venema niet getoond
of zelfs maar gesuggereerd.
Veel meer is het een soort
kolderiek cabaret met de na
druk op het zielig belachelijke
van de NSB-leider, waarin zo-
velen hebben geloofd. Peter
Oosthoek heeft dit alles op een
bijzonder inventieve wijze in
eengevlochten.
stappen van het geijkte re
pertoire dat hem allang te
genstond. Hij zag in de spe
lers voldoende mogelijkhe
den die hen in staat zouden
stellen om het stuk te kun
nen dragen. „Maar ik heb
ook veel moeten afpraten
om iedereen bij de inhoud
betrokken te krijgen. Het
ging er om dat ze zich vrijer
tegenover elkaar gingen op
stellen, want ze projecteer
den onmiddellijk hun eigen
opvattingen op elkaar”.
BALLETstudio Kennemer-
land aan de Wagenweg in
Haarlem bestaat deze maand
een jaar. Dit feit vormde de
aanleiding om zaterdag in de
Haarlemse schouwburg te laten
zien wat de kleine dansers en
danseresjes in het afgelopen
jaar hebben geleerd.
HET HAARLEMSE Concert
gebouw biedt de komende da
gen drie interessante concerten,
Vrijdagavond grijpt het laatste
concert in de klavierserie 1973-
’74 plaats, waarvoor het piano-
duo Miep van Luin en Ans
Bouten is uitgenodigd. Zaterdag
concerteert Linos, een koor en
orkest van het Stedelijk Gym
nasium en dinsdag is het
Noordhollands Philharmonisch
Orkest te beluisteren in drie
werken van Beethoven in het
kader van de cyclus rond deze
romantische componist.
„IK HEB AANVANKE
LIJK nogal wat scepticisme
bij amateurtoneelverenigin-
gen gevonden die tegen de
Toneelschuur is gericht. Bij
Genesius heb ik heel wat
moeten afspraken om ze zo
ver te krijgen hier op te
treden, maar iedereen is nu
erg enthousiast”. Dat vertelt
Gelijn Molier, regisseur bij
de r.-k. toneelgroep Genesi
us. Vrijdag en zaterdag
brengt de groep een voor
stelling van Edward Albee’s
blijspel Alles voor de tuin,
in de Schuur, Smedestraat
23 in Haarlem.
Wanneer je Centrum's opvoe
ring van Mussert ziet, dan
mag je je onwillekeurig het
zelfde af, wat ook bij je op
kwam wanneer je andere pu
blicaties over de NSB-leider had
gelezen: heeft deze marionet
achtige man eigenlijk werkelijk
de doodstraf verdient? Die
vraag komt naar voren in een
van de sterkste delen van Mus
sert, namelijk het slot, waarbij
zowel voor- als tegenstanders
zich met het meest kneedbare
gemak tegen de leider keren,
nu hij geheel ontdaan van alle
schijnbare glorie gearresteerd is
door de geallieerden.
„La Salamandre” is een Zwitserse film
en de tweede film (uit ’71) van Alain
Tanner, die nu nog twee andere speel
films op zijn naam heeft staan, zijn
debuut „Charles, mort ou vif” uit ’69 en
„Retour d’Afrique” uit ’73. „La Salaman
dre” gaat uit van twee vrienden, de een
journalist de ander schrijver, die beiden
aan eenzelfde opdracht werken, het uit
zoeken van een moordzaak van enkele
jaren geleden, waarin een jonge vrouw,
Rosemonde, als schuldige was aangewe
zen, maar later uit gebrek aan bewijs
weer werd vrij gelaten. Is zij schuldig of
niet? De journalist gaat op jacht naar de
feiten, de schrijver wil Rosemonde niet
eens leren kennen, zijn fantasie moet
hem op het spoor van de werkelijkheid
zetten. Hoe langer beiden zich met het
meisje bemoeien, hoe beter zij haar
denken te kennen, hoe mysterieuzer Ro
semonde gaat worden en hoe meer zij
zich onttrekt aan ieder schema.
Een prachtig, uitgewogen film, met
veel dialogen, sober van camerabeweging
maar in zijn eenvoud gemaakt met een
scherpzinnigheid en een beheerste maat
schappijkritiek die men graag onze be
ginnende filmers zou willen toewensen.
BEHALVE bovengenoemde premières
is er deze week nog genoeg reden voor
een plezierig avondje uit in een der
Haarlemse bioscopen. Als we het rijtje
afgaan zien we een prolongatie van De
Langste dag in Palace, waar bovendien
De ratten van duister Harlem in de
nacht wordt getoond, het sexspektakeltje
„Vrolijke ontucht in Tirol” in Frans
Hals (met een Dracula-prent in de
nacht), een nieuwe karatefilm in Lido
(Op de Chinese vuist) en Papillon in
Roxy. Als bijzondere nachtvoorstelling
in dit intieme theatertje Ingmar Berg
man’s The Touch.
Filmliefhebbers van alle leeftijden
kunnen voorts lachen in Palace met De
drie Stooges. Honderd en één Dalmatiërs
blaffen in het weekeinde in Luxor. Stu
dio tenslotte zegt maar ja tegen het
leger en Pietje Bell beleeft er weer zijn
avonturen.
Amah
ALS AFSLUITING van het
seizoen 1973-74 van de familie-
concerten in de Arnoldushoeve
in Hoofddorp treedt zondag
middag om 12 uur het Amati-
kwartet op. Dit kwartet, opge
richt in 1966, bestaat uit de
violisten Jacques Holtman en
Richard Kilmer, de altviolist
Ton Wilmes en de cellist Ben
de Ligt.
Met het oog op het jeugdige
publiek dat de familieconcerten
in de hoeve bezoekt, is het
volgende programma samenge
steld. Begonnen wordt met de
Prelude tweede partita van
Joh. Seb. Bach. Van Prokofjef
klinkt vervolgens de Sonate
voor twee violen. Beethoven is
VROLIJKE zigeunerklanken
vullen zaterdagavond aanvang
20 uur, folktaveeme De Waag.
Tropenmuseum (Linnaeusstr.)tot 4 november
„Thailand” Ontmoeting van stad en
platteland”. Tot eind 1974 „Een versleten
beeldverhaal onderzoek en conservering
van een Pabujis-schilderlng uit India”. Ge
opend dagelijks 10-17 u, zon- en feestdagen
12-17 uur.
TONEELVERENIGING
Kennemer Kunstkring
woensdag in de schouwburg in
Haarlem met een voorstelling
van „Een bruid in de morgen”,
geschreven door Hugo Claus.
Hetzelfde stuk zal vrijdag 24
mei eveneens in de Haarlemse
Stadsschouwburg worden opge
voerd, nu door het beroepsge
zelschap Zuidelijk Toneel Glo
be en onder regie van Ton
Lutz. De rollen worden ge
speeld door Sacha Bulthuis, Lo
van Hensbergen, Annet Nieu-
wenhuyzen, Johan Ooms en
Elsje Scherjon.
de
balletstudio werd de traditie
voortgezet die daarvoor door de
Kennemer Dans- en Balletstu
dio in ere was gehouden. Maar
de Kennemer studio hield vorig
jaar op te bestaan waarna
Sonja Koster c.s. besloten dit
gat te vullen.
Stedelijk Museum (Paulus Potterstr.): T.e.m.
26 mei „Konstruktivistische Tendenties”,
grafiek en tekeningen uit de eigen collectie
in het prentenkabinet.Geopend maandag
t.e.m. vrijdag 9.30-17 uur, en 19-22.30 uur.
zaterdag 9.30-17 uur, zon- en feestdagen 13-17
uur.
Gelijn ziet in de Schuur
uitstekende mogelijkheden
HET TWEEDE concert in de
serie orgelconcerten in de St.
Bavo, Herenweg 88 in Heemste
de, zal zaterdag worden ver
zorgd door Kees Rosenhart.
Aanvang 20.15 uur. Rosenhart,
die vaste organist van de Waal
se Kerk in Haarlem is, krijgt
medewerking van een strijkers-
ensemble, bestaande uit de vi
olisten Emile Brommer en
Christina van Lier en de cellis
te Marie Taffin. Het program
ma laat werken zien van Fres-
cobaldi, Merula. Rosenmüller,
Kuhnau, Muf fat. Walther en
Corelli.
met een nieuwe Nederlandse
tekst, waarbij beide teksten te-
gelijkertijd worden gezongen.
DE UITVOERINGEN van
Die Haerlemsche Musyckcamer
staan vaak op een hoog niveau.
Onder de amateurensembles
mag de Musyckcamer dan ook s
tot de beste worden gerekend. ANS BOUTER
Wie eens wil kennismaken met
dit kamerorkest, kan zaterdaga
vond terecht in de Nieuwe
Kerk in Haarlem, waar om
20.15 uur een gevarieerd con
cert begint. Het orkest staat
onder leiding van Frans van
Lookeren met als soliste Berthe
Davelaar. Voor de pauze wor
den twee composities gespeeld
van respectievelijk Purcell en
Joh. Seb. Bach. Na de pauze
volgen Handel, Mozart en Hen
drik Andriessen (Variaties en
fuga op een thema van Kuh
nau).
van Alan Ayckbourne, wordt
vrijdag in de Stadsschouwburg
in Velsen opgevoerd door Mary
Dresselhuys, Willeke Alberti,
Guus Hermus en Jeroen Krab
bé.
Onder leiding van zijn vaste
dirigent André Vandemoot
voert het NPO dinsdagavond
drie werken van Beethoven
De Wijs
ZATERDAGMIDDAG om 15
uur begint het wekelijkse con
cert op het befaamde Willi-
brordus-orgel in de r.-k. kathe
draal St. Bavo aan de Leidse-
vaart in Haarlem.Het is naar
gewoonte een niet al te lang
concert (drie kwartier), waarop
veel aspecten van dit Frans-
romantische orgel goed naar
voren komen. Na afloop geeft
de organist een korte uitleg
van het orgel en de speeltafel.
Ditmaal is de organist Kees
de Wijs uitgenodigd. Hij speelt
werken van Dandrieu, Balba-
stre, Franck. Saint Saëns en
Widor. De Wijs, in 1934 gebo
ren, studeerde in Utrecht aan
de Kerkmuziekschool waar hij
lessen ontving van onder ande
re Albert de Klerk. Na het
behalen van het diploma van
dirigent-organist met onder
scheiding voor orgelspel stu
deerde hij aan het conservato
rium in Amsterdam verder bij
Anton van der Horst en Jan
Odé. Twaalf jaar geleden ont
ving De Wijs de Prijs van Uit
nemendheid voor orgel.
Thans is Kees de Wijs als
leraar verbonden aan het Am
sterdams Conservatorium en
aan het Nederlands Instituut
voor Katholieke Kerkmuziek in
Utrecht.
Kees de Wijs is ook bekend
als componist. Zondagmorgen
zal om 11 uur op de televisie
een mis worden uitgezonden
voor twee koren met begelei
ding van hout- en koperblazers,
die door hem is gecomponeerd.
De mis is gemaakt op de oude
Latijnse tekst, gecombineerd
EVENEENS op vrijdagavond
is het oude stijl geblazen op de
Haarlemse Jazz Club. Aan het
Groot Heiligland 47 in Haarlem
begint rond 22 uur een optreden
van de Almelose formatie Hot
Dogs: Vorig jaar was deze
groep de winnaar van het oude
stijl-festival in Breda, als op
volger van de Limehouse Se
ven, één van de twee huisor
kesten van de HJC. De stijl
heeft het een en ander weg van
de Seven, maar er wordt meer
gebruik gemaakt van eigen
vondsten en arrangementen.
Philharmonisch Orkest o.l.v. Edo de Waart
m.m.v. Felicity Palmer, sopraan. Werken
van Mahler e.a., kl. zaal 20.15 uur: Aaf.Ie
Heynls, alt en Irwin Gage, piano. Werken
^EN VERMAKELIJKE ca
bareteske show met een ver
borgen moraal”. Aldus typeerde
mze toneelrecensent Jac.Heijer
Centrum’s voorstelling van
Mussert. Adriaan Venema’s
theaterwerk wordt dit weekein-
je drie keer in de schouwburg
Mn het Wilsonsplein opge-
loerd: vanavond, vrijdag en za
terdag. Peter Oosthoek heeft de
regie, het imposante toneelbeeld
b van Wim Vesseur.
EEN EXPOSITIE van
aquarellen en tekeningen
van Cor Hak wordt van 18
mei tot 8 juni in de ten
toonstellingszaal van het ge
meentehuis Bloemendaal
aan de Bloemendaalseweg in
Overveen gehouden. De
Haarlemse kunstschilder
Kees Verweij zal de ten
toonstelling zaterdagmiddag
om 14.30 uur openen. De
werken van Cor Hak zijn
dagelijks te bezichtigen van
14-17 uur. Ook op zondag,
maar niet maandags. Op
eerste pinksterdag gesloten.
De violist Jan Kallman, bege
leid op de piano, komt dan
weer eens naar de club voor
een avondje swingende en
„heimwee-makende” poesta-
muziek. Entreeprijs ƒ2
Miep van Luin en Ans Bou-
ter, in onze omgeving woonach
tig, beginnen hun recital om
20.15 uur met het „Thema met
variaties in e voor quatre
mains” van Schubert. Het duo
zal voorts werken spelen van
Chopin, Lutoslawski, Bartók en
Jurriaan Andriessen. van wie
het Concerto senza orchestra
wordt uitgevoerd.
Linos staat zaterdag onder
directie van Ed Wertwijn die
het orkest zal leiden in werken
van Dvorak, Handel, Ditters
von Dittersdorf, Bartók, Mozart
en Osieck, terwijl het meisjes
koor composites zal zingen van
bowland. Pergolesi, Mozart en
Gerswhin. Solisten zijn op deze
avond Oene Padt, hobo; Reinier
Baarssen en Hannes Luyken,
Piano en Roelof Rozendal op
authentieke instrumenten. De
toegang is zo laag mogelijk ge-
Alhambra 1 (Weteringschans, 233192): Walter
Matthau in „Pete n Tillie”, toeg. 14 j. Dag.
14 19 en 21.30 uur, zo. 13.30, 16, 19 en 21.30
uur.
Alhambra 2: Nlnetto Davoll in „Ontuchtige
vertellingen”, toeg. 18 j. Dag. 14.30, 19.15 en
21.45 uur, zo. 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur.
Bellevue Cinerama (Marnlxstr., 234876): Maxi-
mllllan Schell in „Krakatau, east of Java”,
toeg. 14 j. Dag. 14 en 20 uur.
Calypso (Marnixstr., 66227): Julie Christie in
..Do'nt look now”, toeg. 18 j. Dag. 13.45. 16.
19.30 en 21.45 uur.
Ceintuur (Ceintuurbaan, 723620): „Justine”,
toeg. 18 j. Dag. 14 (beh. zat.. zon.middag)
19.15 en 21.30 uur.
Centraal (Nieuwendijk. 248933): „Der letzte
Tango in Hamburg”, toeg. 18 j. Doorl.
voorst, dag. 13, 14.45, 16.30, 18.15, 20 en 21.45
uur.
Cineac (Damrak. 245648): Richard Harris in
„Dodelijke drijfjacht”, toeg. 18 j. Dag. 9.15.
11.30, 13.45 16. 19.15 en 21.30 uur, zo. 13.30 uur
enz.
Cineac (Reg. Breestr., 243639): elke ochtend en
middag 9.30, 11.30, 13.30, 15.30, zo. 11.30 uur
enz. Walt Disney’s „101 Dalmatiërs”, toeg.
a.l. Elke avond 19 en 21.30 uur „De Moord
op Shiela”, toeg. 18 j.
City (Leidseplein, 234579): Jim Kelly in „Black
Belt Jones”, toeg. 18 j. Dag. 14.30, 19.15 en
21.45 uur zo. 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur.
City 2: Louis de Funes in „De avonturen van
„Rabbi” Jacob”, tofeg. a.l. Dag. 14.15, 19 en
21.30 uur, zo. 13.30, 16. 19 en 21.30 uur.
City 3: Katherine Hepburn in „De vrouwen
van Troje", toeg. 14 j. Dag. 14, 18.45 en 21.15
uur, zo. 13.15, 15.45, 18.45 en 21.15 uur.
Corso (Kalverstr.)Peter Steiner in „Vrolijke
ontucht in Tirol", toeg. 18 j. Dag. 13.30,
15.45, 19 en 21.30 uur.
Du Midi (Apollolaan, 723653): Burt Lancaster
in „Airport”, toeg. 14 j. Dag. 14 en 20 uur.
Flora (Amstelstr., 230469): Ti Lung in „De tien
gele vuisten der wrake”, toeg. 18 j. Dag.
14.30, 19.30 en 21.45 uur, zo. 13.30, 15.45, 19.30
en 21.45 uur.
Krlterion (Roetersstr., 231708): .Fellini: Ama-
cord”, toeg. 14 j. Dag. 14.15, 19.30 en 22 uur,
zo. 13.30, 16, 19.30 en 22 uur, vr„ za.nacht
00.15 uur.
Leidseplein Theater (Leidseplein): Fellini
Amacord”, toeg. 14 j. Dag. 14.30, 19.15 en 22
uur, zo. 13.15, 16, 19.15 en 22 uur.
Luxor (Nieuwendijk, 245549): Gene Hackman
in „The Poseidon Adventure”,
Dag. 13.30 (beh. zon.mldd.) 3.45
uur.
Nöggerath (Reg. Breestr.. 230655): Mark Lester
in „Wat de gluurder zag”, toeg. 18 j. Dag.
13.30, 16, 19 en 21.30 uur.
Parlsien (Nieuwendijk, 248933): „Horizontale
pret op het erotische ronde bed”, toeg. 18 j.
Dag. 11.30, 13.30, 15.30, 17.30, 19.30 en 21.30 uur,
zo. 13.30 uur enz.
Rembrandtplein Theater (223542-223541)„Non
sex please we’re British”, toeg. 14 j. Dag.
14.15. 19.15 en 21.45 uur, zo. 13.30. 16, 19.15 en
21.45 uur.
Rialto (Ceintuurbaan. 723488)) Charlton Heston
in „De drie Musketiers”, toeg. 14 j. Dag. 19
en 21.30 uur, do., vr., ma., di.midd. 14uur.
Rivoli (boven Rialto): Louis de Funes in
„Bertrand in on(t)roerend goed”, toeg. a.l.
Dag. 14.30, 19.30 en 22 uur. zo. 13.30 16, 19 en
22 uur.
Roxy (Kalverstr., 232809): Roger Moore in
„Live and let die”, toeg. 14 j. Dag. 13.30, 16.
19 en 21.30 uur.
Royal (Nieuwendijk, 244144): Charles Bronson
in „Chato’s land”, toeg. 18 j. Dag. 13.30.
15.45, 19 en 21.30 uur.
Studio K (boven Kriterion): Jane Fonda in
„Klute” toeg. 18 j. Dag. 14.15, 19.30 en 21.45
uur, zo. 14, 16.15, 19.30 en 21.45 uur.
The Movies (Haarlemmerdijk, 245790): dag. 20
uur, „Les Enfants du paradis”, toeg. 18 j.
Dag. 13.30, 19.30 en 22 uur „De bittere tranen
van Petra van Kant", toeg. 18 j.
Tuschinski 1 (Reg. Breestraat, 62633): Steve
McQueen in „Papillon”, toeg. 14 j. Dag. 14
I en 20 uur.
Tuschinski 2 „Jesus Christ Superstar”, toeg.
a.l. Dag. 14.30, 19 en 21.30 uur, za. en zo.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 uur.
De Uitkijk (Prinsengracht, 237460): Richard
Dreyfuss in „Americam Graffiti”, toeg. 14 j.
Dag. 14, 19 en 21.30 uur, zo. 13.15, 15.45, 19 en
21.30 uur.
HAARLEMS TONEELgezel-
schap VZOD-ROKATO presen
teert maandagavond in de
schouwburg in Haarlem De
grote race (Grand National
Night). Het is een spel in drie
bedrijven van Dorothy en
Campbell Christie in vertaling
van Caro van Eyck. Paul
Haanstra heeft de artistieke
leiding.
vertolkt door
en Elizabeth
Concertgebouw
16 mei, gr.
Felicity Palmer,
Mahler e.a., 1.1.
van Brahms e.a. Vrijdag 17 mei, kl. zaal
20.15 uur: Frans Beeldsnijder, piano. Wer
ken van Liszt en Chopin. Zaterdag 18 mei,
gr. zaal 20.15 uur: Utrechts Symfonie Orkest
o.l.v. Franz Allers, m.m.v. Geörgy Pauk,
viool. Werken van Berlioz e.a. Zondag 19
mei, 21 uur: Lou Reed. Dinsdag 21 mei, kl.
zaal 20.15 uur: Prix d’Excellence voor Else
Krieg, viool, m.m.v. Eindhovens Baroken-
semble, o.l.v. Willem Frederik Bon en Phe-
mlos-trio. Werken van Strawinsky, e.a.
Woensdag 22 mei, gr. zaal 19.30 uur: Het
Concertgebouworkest o.l.v. Willem Frederik
Bon, m.m.v. Lim Kek Beng violoncel.
Werken van Mozart e.a.
Stadsschouwburg (Leidseplein): Donderdag 16
mei, 20.15 uur: Het Nationale Ballet: „Con
certo Barocco”, „Pas de Deux, Notenkra
ker", „Ramifications", „Orpheus”, Neder
lands Balletorkest o.l.v. Maarten Smit. Vrij
dag 17 mei, 20 uur, zondag 19 mei 12 uur,
maandag 20 mei, 20 uur: Ned. Operastich
ting, Charles Lecocq „La fllle de- Madame
Angot”. Ned. bewerking van Ernst van Alte
na: Het Utrechts Symfonie Orkest o.l.v.
Franz Allers. Zaterdag 18 en zondag 19 mei,
20.15 uur: Publiekstheater: „De Hollandse
ronselaar” van George Farquhar-Chiem van
Houweninge. Dinsdag 21 en woensdag 22
mei: gesloten.
Theater Carré (Amstel): donderdag 16, vrijdag
17. zaterdag 18 mei en 23, 24 en 25 mei 20.15
uur: Belgische experimentele toneelgroep
Nieuwe Scène met „Mfstero Buffo".
Nieuwe de la Mar Theater (Marnixstr.):
T.e.m. 30 juni, dagelijks (beh. maandags)
20.15 uur: Toneelgroep Posium: .Ik lach er
om", blijspel van Noel Coward, met
Annie de Lange en Hetty Verhoogt.
Theater de Brakke Grond (Nes): T.e.m. 15
juni, dagelijks (beh. zondag) 20.30 uur:
Toneelgroep The Family: doorlopende voor
stelling van „As You Lyk It”, van Dimitri
Frenkel Frank.
Mickery (Rozengracht): Dagelijks (beh. maan
dags) 20.30 uur Interaction Ambiance. Lon
don: ..Painting a Wall”, door David Lan.
Klein Bellevue (Leidsekade)T.e.m. 2 juni
dagelijks (beh. maandag en dinsdag) 20.30
uur: Jan Blaaser’s Kabaret m.m.v. Joke
Bruys, Richard Ross: kwartet Piet Daalhui-
Theater Tingel Tangel (N..Z Voorburgwal):
T.e.m. 1 juni, dagelijks (beh. zondag 17 en
maandag 18 mei), 20.30 uur: Cabaret Don
Quishocking: „Zand in je badpak” met
Georg en Ank Groot, Fred Florusse e.a.
Amsterdam Marionetten Theater (Brouwers
gracht): t.e.m. 31 mei dagelijks 20.30 uur:
Marionettenspel: „Orfeo et Eurodice", ope
ra van Chr. W. van Gluck (na telefonische
afspraak).
van
NA