1 R R dan weer een nieuw kerkgebouw JUBILEUMFEEST Mgr. Zwartkruis volgende week 40 jaar priester Geestelijk Leven I „Kadervorming; dat vind ik veel belangrijker F r door Bert van Panhuis Optimistisch Begeleiding Onzekerheid Isolement Mentaliteit F ■Bk IA 1 8 MEI 1974 18 ger lan ve de Engelse kardinaal John Henry Newman „een man, die me sterk heeft beïnvloed, een voorloper van het Tweede Vaticaans Concilie; uit de eerste katholieke encyclope dieën blijkt dat men z’n theologische opvat tingen maar zo-zo vond” voltooide hij nimmer. De Engelse leraar werd m 1961 pas toor van de Sint Jozef-parochie en deken van Haarlem en een jaar later kanunnik van het kathedrale kapittel. Als opvolger van mgr. dr. Van Dodewaard werd hij in augustus 1966 benoemd tot de negende bisschop van Haarlem. Sinds die tijd heeft het zo nu en dan gestormd in zijn bisdom. Er waren pro blemen met de studentenecclesia van de pas tores Oosterhuis, Vrijburg en Van der Stap en de perikelen rond de Kritische Gemeente IJmond van pastor Jan Ruyter. Maar „father Teddy”, zoals hij door onze hem na aan het hart liggende westerburen wordt genoemd staat nog altijd voluit achter zijn devies „Waarheid, Liefde, Eenheid”. Mgr. Zwartkruis: „De waarheid, zoals die in het Evangelie is te vinden en met gezag door de kerk is doorgegeven moet worden verkon digd. Daarbij is de liefde de basis van alles. Of zoals Shakespeare zegt „de rechtvaardig heid moet altijd gekruid worden met liefde”. En dan de eenheid, die is het moeilijkst tot stand te brengen. Ook in eigen kring is het niet gemakkelijk. Toch vorderen we telkens weer met de eenheid. 1 De kerkelijke hoogwaardigheid straalt af van de in één van de kamers in het bis schopshuis hangende portretten van de bis schoppen mgr. Van Vree en mgr. Snickers. Gekleed in het blauwachtig paars en het fij ne kant, temidden van kruisbeeld en gebe denboek, kijken ze de toeschouwer aan, de een met een blik vol wijsheid, de ander met de strengheid, die doet denken aan paus Pius XII. „Zo, hebben ze u bij mijn voorvaderen neeergeplant”, merkt mgr. drs. Th. Zwart kruis bij zijn binnenkomst op. In niets lijkt hij op die voorvaderen, gekleed als hij is in een eenvoudig keurig gesneden zwart kos tuum met een boord, even smetteloos wit als de goed verzorgde haardos van Haarlems huidige bisschop. Bestaat er van hem ook een dergelijk portret? „Nee hoor”, zegt hij met een ondertoon van „gelukkig niet zeg”. Op weg naar zijn kamer vertelt hij welke de enige attributen van zijn negentiende-eeuwse voorgangers zijn die hij in ere houdt. „Dat borstkruis ingezet met smaragden en de ring draag ik nog wel eens. Maar alleen bij heel bijzondere gelegenheden”. De kleine vriendelijke bisschop, die eind november 65 jaar wordt, is volgende week zondag 40 jaar priester. Na zijn wijding ging hij in Nijmegen Engelse taal en letterkunde studeren en in 1939 werd hij benoemd aan het college Hageveld in Heemstede. Hij legde het doctoraal af, naar een proefschrift over SfiJS ÏATERDAG c E dit «O B I OVÊ mi ee ge Pr de trii ze uit ste zes al Me De bisschop zegt dat de bedoeling van de beleidsnota is de lokale parochies weer leefbaar te maken zodat de zaak Biet aan de pastoor wordt overgelaten. Niet iedereen hoeft daarin in even grote pastoraal werker aangesteld. Daarna kan er worden gekozen voor de wijding als celibatair of, als men het niet aandurft, als pastoraal werker. Dit systeem van de pastorale werker naast de celibataire priester voldoet gelukkig.” er Tei 19' vin De he ee tig voi ko ee mi let ge cil be dc i die vo» (de ne: be zir kr W( iet zij la ee w di ni df nt d( Fi n< dt bl i c 1 i al n< d. S P n h et b S Si V a d v h n d r r t r ■FT: Eén van de grootste problemen voor de kerklijkt het tekort aan priesters. Deken Beemer heeft er enige jaren gele den op gewezen en Rotterdams bisschop Mgr. dr. Simonis deed dit onlangs nog. Mgr. Zwartkruis: „Onder de studenten van de Katholieke Theologische Hoge school is de celibaatskwestie een minder stringent probleem omdat men weet dat men de keuze heeft tussen celibatair priester of pastoraal werker. Na het afmaken van de studie wordt men als mate deel te nemen maar het gaat om de verantwoordelijkheid voor elkaar, zo als die bij het laatste Vaticaans concilie werd benadrukt. Mgr. Zwartkruis: ,Bij dat concilie stond eerst het hoofdstuk over de hiërarchie voor dat van de kerk als een volk Gods. Dat is toen omge draaid. Die dienende functie van de hiërarchie, dat hebben de priesters zich niet altijd duidelijk in de oren geknoopt. Ook de leken moeten zich bewust zijn van de dienende taak anders krijg je dat de parochieraad alles voor het zeggen denkt te hebben.” Mgr. Zwartkruis vermoedt dat het nog wel lange tijd zal duren voor er een andere mentaliteit ten opzichte van de onder redactie van Bert van Panhuis De nadruk ligt bij de kerkopvatting uit de nota bij de plaatselijke, de lokale kerk. Mgr. Zartkruis: „Normaal gespro ken is dat de parochie maar die grens kan ook worden overschreden zoals bij voorbeeld de studentenparochie, de goeie dan, die een gemeenschap binnen de gehele universiteitswereld is. De pastores worden betrokken bij het totale welzijn van de studenten. Daar heb je dus een parochie buiten de gewone parochies. Basisgemeenschappen kunnen er ook binnen de parochiegrenzen zijn. Neem bijvoorbeeld de liturgie. De een heeft interesse voor het Gregoriaans, een an der voor de volkstaal, een derde voor de jongerengemeenschap. Deze dingen vol trekken zich vooral plaatselijk. kerkopvatting is. Hij stelt dat het bij alle concilies zo is geweest dat het jaren duurde eer de teksten vlees en bloed waren geworden. „Wat heb je aan mooie folianten. Het moet handen en voeten krijgen, er moet vlees aan het bot ko men. Dat vergt de nodige jaren al zal het hopelijk niet zo lang duren als het concilie van Trente, dat een eeuw nodig had om door te dringen.” ft afe De festiviteiten bij het priesterfeest van mgr. drs. Th. Zwartkruis zijn over twee dagen gespreid. Op de jubileumdag zelf, zondag 26 mei, is er om 10.30 uur een pontificale hoogmis in de kathedrale basiliek Sint Bavo aan de Leidsevaart, waarbij de bisschop celebrant is. Concelebranten zjjn de vicarissen. De hoogmis zal worden by gewoond door bisschoppen uit binnen- en buiten land en vertegenwoordigers van gemeente en provincie. Minister van staat mejuffrouw dr. Klompé zal eveneens aanwezig zyn. Uit alle 215 narochies van het bisdom Haarlem zullen twee vertegenwoordigers de plechtigheid bywonen, terwijl ook de Diocesane Pastorale Raad aanwezig is. De parochies zullen door toezending van een tekstboekje de mogelijkheid hebben de liturgie van de hoog mis op aangepaste wjjze zelf ook mee te vieren. In aansluiting op de dienst in de kathedraal zal van 12.30 tot 14 uur een be sloten receptie worden gehouden in het Bisschoppelijk College Hageveld in Heemstede. Van 15.30 tot 17.30 uur is er dan een algemene receptie in het bis schopshuis aan de Nieuwe Gracht 80 in Haarlem. Mgr. Zwartkruis heeft ten slotte woensdag 29 mei op Hageveld een bijeenkomst met de priesters en pas torale werkers uit het bisdom. Na de ontvangst om 15 uur zal prof. dr. W. Ber ger spreken over „Pastor worden... door de jaren heen”. Tot ongeveer 18 uur is er daarna een informeel samenzijn. niet zo dat het van „priesterkerk” nu ineens „lekenkerk” is geworden. Het is zoals monseigneur Ernst het heeft ge zegd een kwestie van niet alleen maar de pastoor. We moeten dat begrip door breken, dat is ook de duidelijke taal van het Vaticaans concilie.” daarmee dat men ongemotiveerd het priesterschap ingaat. Het is nu een be wuste keuze voor het één of het ander.” En over de vrouw in het ambt: „Ook zij kan als pastoraal werkster bezig zijn al zie ik in de toekomst misschien moge lijkheden voor het diakenschap. Maar dat kan nog lang duren. Zij, die daarin haast hebben, werken aan een hartin farct.” Haarlem is een van de eerste bisdom men die met een dergelijke nota is gekomen „Monseigneur Bluyssen heeft onlangs ook een beleidsnota uitge bracht, waarbij vooral naar voren komt de noodzakelijkheid van het vormen van priesterteams maar ook in Rotterdam is men bezig met een dergelijke beleids nota, vertelt de bisschop. Hij memoreert de onzekerheid ofschoon nog niet uit gesproken bij vooral de oudere pries ters over hun plaats binnen die nieuwe kerkopvatting. Mgr. Zwartkruis: „Ik heb de priesters en pastorale werkers in een brief voorbereid op de nota. Het is ook Op de vraag hoe deze kerkopvatting in Rome zal aanslaan, antwoordde de bis schop dat de hele nota doodeenvoudig de consequentie is van het document over de kerk van het Vaticaans concilie. En voorzichtig: „In de praktijk zullen wij decentralisatie nog moeten leren. Ik ben helemaal voor decentralisatie maar zou het toch onjuist vinden als er geen beroepsinstantie zou zijn. Er is een tijdje geleden sprake geweest van een bisschop, die de wens van een aantal zusters om hun congregatie te hervor men, blokkeerde. De zusters gingen naar Rome en kregen toestemming om te hervormen. Bisschoppen zijn ook maar mensenMaar ik ben het ermee eens dat ook Rome dikwijls nog moet leren. Het is een kwestie van geduld. Dit geldt ook voor de pluriformiteit. Je zult die moeten accepteren. In het Verre Oosten bijvoorbeeld hebben ze een heel andere liturgie, een andere ritus. Als de wezen lijke structuur maar wordt bewaard en er niet met de woorden van Christus wordt geknoeid.” punten waar we niet van afwijken zoals het ongehuwd zijn van de priester; Be- langrijker is echter dat er gewaakt wordt over de verkondiging van het Evangelie, de onverkorte verkondiging van de Apostolische geloofsbelijdenis. Er kan niet worden geschipperd met de leer.” „Priesters hebben zich de dienende functie van de hiërarchie niet altijd duidelijk in de oren geknoopt”. Mgr. Zwartkruis zegt optimistisch te zijn over de toekomst en ziet geen moeilijkheden. Hij zegt dat er dit jaar drie wijdingen zijn de afgelopen ja ren was het één per jaar en hoopt dat door het vitaliseren van de parochies het aantal roepingen zal toenemen. Hij ziet geen veranderende houding ten op zichte van huwende priesters maar wel ten aanzien van de wijding van gehuw den. Mgr. Zwartkruis: „Bij de laatste synode is het aan de orde geweest. Er ontstaan al grote problemen in Zuid- Amerika, Indonesië. Waarom zou je dan een dessahoofd met een erg goed gezin niet wijden?” Hij stelt over het celibaat dat hij het als een groot goed voor de kerk ziet. „Je mag dat niet forceren. Daarom ben ik zo blij met de figuur van de pastoraal werker. Je voorkomt Een zaak, die onder meer door de ontwikkelingen in West-Duitsland weer actueel is, is de houding van het episco paat ten aanzien van de abortus. De jongste uitspraak daarover is van 1971 en daarbij werd de abortus afgewezen. Mgr. Zwartkruis: „De bisschoppen zijn weer in een stadium van intens overleg en we zullen met een aanvullende brief komen omdat er tot nu toe niet over de wettelijke aspecten is gesproken. Dat staat naast het ethische; het is niet zo dat als het parlement de strafbepalingen schrapt abortus ook geoorloofd zou zijn. Onze generatie zal voortdurend het menselijke leven moeten verdedigen zo wel tegen aanslagen op het leven van het ongeboren kind in de moederschoot als op het volwassen leven in de gruwel van de oorlog.” En hij vervolgt: „Wezenlijk is wel dat, wil de basisgemeenschap niet in een isolement raken, zij verbonden moet blijven met het bisdom, de wereldkerk en de paus. Ook de lokale kerk behoort tot een grotere eenheid. Die gedachte van de lokale kerk hoeft geen strijd te geven met de hiërarchie. Die heeft een dienende functie in haar leiding geven. De hiërarchie moet zorgen dat er cor recties komen als men in een isolement dreigt te raken. Dat gevaar zie je bij rechtse en linkse groepen”, aldus de bisschop. Die pluriformiteit speelt ook waar het de verstandhouding betreft van het bis dom en de verschillende groepen ter linker- en rechterzijde in de kerk. Een commissie is momenteel bezig met ge sprekken met deze groepen. Mgr. Zwart kruis: ’t Is niet eenvoudig, want er zijn Het bisdom heeft tot nu toe geen enkele afwijzende brief gehad op de nota over de „lekenkerk” al wil de bisschop daarbij wat voorzichtigheid be trachten. Hij is nog te vers om te beoordelen, zegt hij, en op verschillende plaatsen moet hij officieel nog worden gepresenteerd. Mijn agenda staat vol da ta, waarop ik naar de dekenaten ga. Maar uit de binnengekomen reacties blijkt wel dat de bedoeling goed over komt en de bisschop wijst in dit ver band ook op de positieve reacties van de provinciaals van de diverse orden. Werken voor die andere kerkopvatting betekent vorming van de mensen. De ene helft van het bedrag, dat de bis schop bij zijn jubileumfeest zal krijgen, gaat naar de ontwikkelingslanden maar de andere is voor de kadercursussen. Mgr. Zwartkruis: „Dat vind ik veel be- langrijker dan weer een nieuw kerkge bouw. Natuurlijk, die kadervorming kost geld en ons kapitaal is de afgelopen jaren opgegaan aan het pensioenfonds voor de priesters. Het is me overigens gebleken dat de mensen die kadervor ming zelf wel willen betalen en spontaan doen als ze het kunnen. slapF^ Hij stelt dat er een geloofsbeleving moet zijn, die veelsoortig is en met variaties, maar dat daarbij de eenheid niet verstoord moet worden. Mgr. Zwartkruis: „In de nota staat het als volgt: er is één Evangelie. Door de eeuwen heen is ons die Boodschap van de Heer door de Kerk met gezag doorge geven en wij vertrouwen ons er steeds weer aan toe als wij ons geloof uitzeg gen in de woorden van de apostolische geloofsbelijdenis. Die geloofsbeleving zal verschillen. De een is sterk getroffen door het mysterie van de Drieëenheid, de ander door de Godheid van Christus of door de mensheid van Christus. Voor sommigen is het de figuur van Maria. Dat hindert allemaal niets zolang er maar niet ontkend wordt dat er een Drieëenheid is. De gedachten over die eenheid, het samen kerk zijn lopen ook als een rode draad door de beleidsnota, die het bis dom onlangs naar buiten heeft gebracht. Mgr^Zwartkruis haalt de zinsnede aan, die Voor hem de kern van de nota vormt: „Die K,erk: dat zijn wij allen die geloven samen, een volk van God, sa men onderweg haar heil en gerechtig heid in de bijbelse zin van het woord: met een boodschap en met de kracht van God in deze wereld „bouwend aan bevrijding en verlossing, bevorderend al le goeds en bestrijdend de machten van het kwaad, en dat alles „geplaatst en verankerd in de heilige overlevering en de heilige schrift, en gevoed door het leven van het hele volk Gods.” We dachten, dat die opvatting afkomstig was van de verklaring „Mysterium Ecclesiae” van de Congregatie voor de Geloofsleer, vertelt de bisschop erbij, maar later ontdekten we dat het een opmerking is van paus Paulus, gemaakt vijf jaar na het concilie. Er moet in liefde worden geleefd en samengewerkt met de bisschoppen. Hij vindt het zichtbaar onplezierig te moe ten praten over de groepen in de flan ken. Met betrekking tot de, vaak bittere, stellingneming van de rechterkant van de kerk tegenover de bisschoppen en de ontwikkelingen in de kerk zegt mgr. Zwartkruis: „Misschien hebben we niet voldoende begeleid. Iedere vernieuwing geeft verwarring en voor sommige men sen is het te snel gegaan. Daarnaast zijn we ook tekort geschoten in de informa tie naar- buiten en naar Rome. Ik heb zelf gelukkig veel buitenlandse contac ten zodat ik veel kon uitleggen en rechtzetten. Daarom ben ik blij dat we een efficiënt secretariaat hebben en ons episcopaat is één van de weinigen dat een perschef bij zijn vergadering heeft. De kardinaal is daardoor ook veel opener geworden, ook al heeft hij uiter aard de voorzichtigheid, die zijn positie noodzakelijk met zich brengt.” Mgr. Zwartkruis zelf een oud-journalist wijst naar zijn bureau: „Ik heb er geen problemen mee; ik heb nog een afbeel ding van Franciscus van Sales, de pa troon van de journalisten op mijn bu- reau.”

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 18