Roosevelt Sykes stal de bluesshow Hoogstaand samenspel van Amati Kwartet Veertienjarige Haarlemmer prolongeert titel Veel kwaliteit op jeugdmuziek concours Ruudt Wackers als grafische dramaticus Hans Kox kreeg prijs in Parijs stem VVDi Jan Raas wint goed bezet orgelconcours Bolsward Terry en McGhee in Amstelveense Casimirhal deWDkomtop' voor iedereen Laatste concert Arnoldushoeve Callas zingt pop MUZIKALE AANPAK BIJ GEMMA COEBERGH V.S. Pritchett nieuwe PEN-voorzitter In Prentenkabinet Frans Halsmuseum Rembrandt-etsen in Estland ontdekt F i a Feilloos Ai Rappe handjes AMSTELVEEN Enkele malen per jaar organiseert de NBBO (Neder landse Blues- en Boogie Woogie Organisatie) een bluesfestival in de Casi- mirhal in Amstelveen. Steevast biedt zo’n festijn veel sfeer en gezellig heid. Die sfeer is erg informeel; fotografen kunnen tot op het podium komen om hun werk te doen zonder er door driftige roadies vanaf te wor den gewerkt en menigeen in de zaal staat enthousiast mee te swingen. De gezelligheid uit zich in het feit dat iedere musicus op de Bühne direct con tact met de zaal wil leggen in een stijl van „jongens onder elkaar”. Kort om, een avondje bij Martin van Olderen en zijn vrienden is nooit verloren. Vraagteken -■dMi KUNST MAANDAG 20 MEI 1974 :ed. o- m: >n- n- CEES STRAUS irt- to- Jr- het BROWNIE MCGHEE had deelnemers der P. ZWAANSWIJK Hans Wiegel S«i J. H. MOOLENIJZER I HEIN STEEHOUWER Ondanks zijn vergevorderde leeftijd Bernd Brackman speelde deze avond zelfs nog iets beter dan op de derde selectie-avond, toen hij in Rachmaninoff nog enkele onzekerheden demonstreerde. Maar Jan Pieter van Eijkelenborg over trof hem daarin nog, want zijn prestatie was nu zeer duidelijk beter dan in de voorronde. In de Siciliano uit het Con cert in F van Sammartini bereikte hij een grote hoogte. NEW YORK (AP). De opera zan geres Maria Callas gaat zich volgens het Amerikaanse weekblad News week op de pop-muziek werpen. De 50-jarige sopraan zou hebben be sloten het nummer Amazin Graza, dat bekend is geworden in de ver sie van Judy Collins en in Neder land in de Nederlands-.talige versie van Mieke Telkamp, te gaan opne men. Ook zou zij de Italiaanse versie van het nummer MacArthur Park (be kend gemaakt door Richard Harris) en nog zo’n dertig andere nummers gaan opnemen. beide wijsvingertjes, die eerst prangend in de lucht worden gestoken, een varia tie weg te geven. Om Sykes kun je niet heen, dat staat vast. Broos als biscuit is het spel van Terry en McGhee. Ook dit duo sinds de Tweede Wereldoorlog onafscheidelijk bij elkaar wordt ouder en ouder. Maar vooral Terry is nog zeer vitalistisch. Zo uniek als Sykes aan de piano is, zo onovertroffen is Sonny Terry vocaal in combinatie met harmonikaspel. Onover troffen omdat er weinigen zijn die zo goed de techniek kunnen hanteren om een scat na een aantal harmonikanoten te geven die klinkt als een echo. Daarbij wordt nog een frisse conversatie gegeven die alleszins wrang en geestig en dus humoristisch is. bereikt dat het luisteren naar de stem mengang gemakkelijker werd gemaakt. Er ontstond op deze wijze een soort nieuwsgierigheid naar de vierstemmige samenklank van het strijkkwartet, die door velen als de meest ideale klank combinatie wordt beschouwd. gerijpte musicus, die ook als duo met de Beverwijker Dick Pletting wat minder voor de dag was gekomen dan de eerste maal. Roosevelt Sykes laat in Amstelveen een van zijn karakteristieke poses zien. (Foto’s Lammert Melk) ilomo. maar dok- domo ipelde 5-15 er ir- (K) ion bot- (K) dfa- (K) izei- riek. ord- Ele- (K) otiv our- 20.15 zoe- hei- 'iltn. rbe- 22.35 de ia!. our- OS- 18.30 18.50 19.00 (K) jast- ;kal- uit i (K) our- 20.15 elijk ocu- bur- 22.30 HOOFDDORP. Zondagmiddag heeft het Amati Kwartet het seizoen 1973-19'4 in de Arnoldushoeve afgesloten met een concert, dat speciaal bedoeld was voor de jeugdige luisteraars. Uitgaande van de gedachte dat het luisteren naar een strijkkwartet geen alledaagse bezigheid is en dat daarvoor een speciale instelling vereist wordt begon het programma met de Prelude uit de tweede Partita voor solo-viool van Johann Sebastian Bach gespeeld door de primarius van het kwartet Jacques Holtman. BEVERWIJK. Zelden zal een jury het zo moeilijk hebben gehad als zater dagavond bij de finale van het jeugd- muziekconcours in Beverwijk. Er waren twee duidelijke kandidaten, die prak tisch vlekkeloos hadden gespeeld en ar- tistiek een grandioze prestatie hadden geleverd: de bekerhouder Bernd Brack man en de IJmuidense blokfluitist Jan Pieter van Eijkelenborg. De jury koos uiteindelijk voor de veertienjarige Haar lemmer. Als men er aan denkt dat het op vele gebieden zo is, dat de heersende kampioen de titel houdt als hij niet is verslagen, kan men daar vrede mee hebben. Dat het publiek met duidelijke meerderheid de IJmuidenaar de publieks prijs toebedeelde, was daarom zeer ple zierig en zal ook de jury zeer hebben verheugd. Hierna speelden Jacques Holtman en Richard Kilmer de Sonate voor twee violen van Serge Prokofjev, die als in leiding diende voor enkele delen uit de Serenade voor viool, altviool en cello van Ludwig van Beethoven, uitgevoerd door Richard Kilmer, Ton Wilmes en Ben de Ligt. Men kan natuurlijk redeneren dat de klank van de violen, of die van de altviool en de cello genoegzaam bekend is bij jeugdige en oudere concertbezoe kers, maar met deze instructieve opbouw van het programma werd in ieder geval De serie familieconcerten in de Arnol dushoeve zal het volgende seizoen wor den voortgezet met één concert per maand. Gezien de groeiende belangstel ling zou zelfs overwogen kunnen worden een aantal extra-concerten te geven, maar het is de vraag of de subsidie verlening toereikend zal zijn. speelt hij met nog zeer rappe handjes zijn oldies weg. Die worden steeds aan- gekondigd met: „Velen hebben dit num mer op de plaat gezet, maar ik ben er de componist van.” Waarna een uitvoe ring volgt van The Night Time is the right Time of Driving Wheel. Overigens kon je je hart vasthouden toen Sykes zijn optreden begon met een fraai edoch melodramatisch voorbeeld van veredelde barpianistiek. Hij ging echter spoedig op betere kwaliteit over waaronder het door hem als „een van mijn aanbevelingen” aangekondigde I’m a peculiar Stranger (Ik ben een bijzon dere vreemdeling), Honeysuckle Rose en St. James Infirmary. Sykes te zien spelen is een lust voor het oog. Veel extraverte armgebaartjes en vaak een kort intermezzo om met Ben de Ligt vertelde in zijn toelich ting dat het strijkkwartet aanvankelijk bestond uit twee violen en een altviool ondersteund door een basso continuo van een clavecimbel en een cello. Hij voegde daaraan toe dat Joseph Haydn één van de eerste componisten is ge weest die de cello een zelfstandige partij gaf en daarmee beschouwd kan worden als de schepper van het nu zo bekende strijkkwartet. Als een hommage aan de onvergelijkelijke meester der kwartet- kunst werd het Quartett in G gespeeld het eerste uit een serie van zes die Haydn opdroeg aan de concertmeester van de hofkapel van Vorst Esterhazy. Bij de toelichting, die de 'ury-voorzit ter Adriaan Engels na de prijsuitrei- k’ng ten stadhuize gaf, bleek, dat de juryleden dé „goede dingen”, die verricht waren hadden geïnventariseerd en hier mede naar verhouding de waarderings- Het spreekt vanzelf dat de toehoorders (een kleine honderd op deze mooie zo merdag) buitengewoon ingenomen waren met deze keuze. Het is niet overbodig nogeens te zeggen dat het hoogstaande samenspel van het Amati Kwartet een diepe indruk maakte. De verrassende pianissimo inzet van de finale werd met ademloze aandacht gevolgd en het was duidelijk dat de executanten volkomen geslaagd waren in hun opzet om aan te tonen dat het strijkkwartet een der meest verfijnde vormen in de muziek is. Twee gelukkige prijswinnaars: Jan Pieter van Eykelenborg (links) en Bernd Brack man. uitslag boog en ook vond tussen deze twee te moeten kiezen. Bernd Brackman dus uiteindelijk weer de grote winnaar met als vermelding: „Magistraal pianospel”. Een zeer juiste omschrijving, want deze veertienjarige speelt met een enorme vaardigheid. Het grote verschil met zijn grote concurrent van vorig jaar, Jan van Dijk uit Den Helder, bleek deze avond duidelijk. Jan van Dijk speelde het derde Scherzo van Chopin knap, maar men besefte toch steeds, dat hier iemand een mooi stuk voortreffelijk van het blad uitvoerde, terwijl Brackman gewoon het stuk zelf is. De winnaar was ook de enige pianist die uit het hoofd speelde, hetgeen na tuurlijk een groot voordeel is, niet al leen voor de trefzekerheid, maar ook voor de concentratie. Ook zaterdagavond voldeed het pro gramma geheel aan de verwachtingen. Er waren weer kwalitatief goede arties ten die hun roem al sinds lang hebben vergaard. Roosevelt Sykes en het duo Sonny Terry en Brownie McGhee zijn alledrie in ons land vermaard. Vooral Sykes wist in Amstelveen de show te stelen. Dat gebeurde na een alleszins fleurig voorprogramma, waarin het Mark Jansen Blues en Boogie Woogie Quartet voor het „warmdraaien” had gezorgd. Mark kreeg na een half uurtje vlot spelen assistentie van zijn broer Ruud, eveneens aan de piano. Boogie Woogie voor quatre mains leverde een aantal goede nummers op, voordat Mark zelf achter zijn elektrische piano ging spelen. Roosevelt Sykes is één van die kleur rijke figuren die typerend zijn voor de blueswereld, toch al zo rijk aan verzame lingen van lamme, blinde, éénarmige, loensende en scheefgegroeide muzikan ten. Zijn imdgo dankend aan een prach tige beige Stetson, een veelvuldige con sumptie van sigaren, maar vooral door zijn bijnaam The Honeydripper, is Sykes een unieke figuur in dit wereldje. V.V.D. antwoordnummer1877, Den Haag of tel. 070-614121. Zo zijn er drie jaren sinds de oprichting van dé stichting in 1962 geweest, waarin afgezien moest worden van het houden van een concours. Voor 1974 zag de aanmeldingssituatie er weer gunstig uit. De organiste Gemma Coebergh uit Haarlem, die als eerste vrouwelijke organiste aan het concours van 1972 meedeed was weer gekomen en verder de organisten Gijsbert Lekker- kerker uit Linschoten en Jan Raas uit Vinkeveen. voert Daar kan men natuurlijk tegen over stellen, dat men niet weet hoe bijvoorbeeld Brackman met een eigen tijds werk omspringt. Maar zolang het eigentijdse uitzondering blijft en nog niet wordt beschouwd als volwaardige muziek, zal het moeilijk blijven met avant-garde-muziek hoge ogen te gooien, op een jeugdmuziekconcours. Leonard Besselink uit Amstelveen, moest het dan ook doen met de aanteke ning „zeer gedisponeerd voor avant-gar de muziek”, een zeer voorzichtige bena dering door de jury, die echter wel te begrijpen is. Wat niet wegneemt, dat het me niet zou verbazen als juist deze Besseling het heel ver zal brengen. Want deze jongen is in-muzikaal, en misschien is voor zijn loopbaan een specialisatie, die duidelijk uit hem zelf komt, wel een belyangrijk positief element. KEES MAAS OCHRID De Britse auteur V. S. Pritchett is zondag gekozen tot voorzit ter van PEN, de internationale vereni ging van schrijvers. Hij is de opvolger van de Westduitse auteur Heinrich Bölll. Pritchett kreeg 29 stemmen, en een andere kandidaat, de Zweedse schrijver Per Westberg, 14. De 74-jarige Pritchett heeft enkele romans op zijn naam, maar is vooral bekend door zijn korte verhalen en lite raire kritieken. Enkele van zijn werken zijn „Clare Drummer”, The Spanish Vir gin” en „Dead Man Leading”. PEN houdt een vijfdaagse conferentie in Ochrid, in de Zuidslavische staat Macedonië. Er nemen een honderdtal schrijvers uit 23 landen een een even groot aantal Zuidslavische auteurs aan deel. MOSKOU (Rtr) In de wetenschap pelijke bibliotheek van de universiteit van Tartu in Estland zijn tot dusver onbekende etsen van Rembrandt gevon den, zo heeft Radio Moskou zaterdag bekendgemaakt. Onder de gevonden etsen is een por tret van Rembrandts moeder. norm voor elk vastgesteld. Ik vermeld nog, dat aan deze middag medewerking werd verleend door het Fries Koperensemble „Hora decima" on der leiding van zijn dirigent Jo van Diederen. ADVERTENTIE Wij willen de zwakkeren versterken, zonder de sterkeren te verzwakken. Wij vechten voor werknemers en zelfstandigen. Ook in uw gemeenteraad. En dan blijft het grote vraagteken: Leonard Besselink. Opnieuw maakte hij de zaal doodstil met zijn verfijnde uit voering van twee eigentijdse werken. Prachtig was zijn toucher, overtuigend zijn verdeling van de ruimte. Vele deel- nemrs achtten dit optredn het belang rijkste van het concours, maar hij werd natuurlijk gehandicapt door zijn programmakeuze. Voor een jury is het niet alleen zo, dat een dergelijk stuk wat moeilijker te controleren is (er zat veel improvisatie in), maar ook blijft het probleem, dat een dergelijke vertol king een uitsluitsel geeft over de vraag hoe zo’n pianist een standaardwerk uit- Ademloos luisterde men naar de fraaie toon, die hij uit zijn instrument haalde, en toen hij in het Allegro Assai de moeilijke versieringen praktisch feil loos had gerealiseerd, en ook in de snelste passages zijn mooie toon had behouden, werd het wel duidelijk dat men hier naar een grote prestatie had geluisterd. Bernd Brackman was de eerste, die overeind sprong en de staande ovatie van het publiek inluidde. Een dergelijk staand applaus was hemzelf eerder ten deel gevallen en dat het publiek bij deze concoursen (allemaal ouders en familie van musici) zeer deskundig is, bleek wel duidelijk, toen de jury zich over d« HAARLEM. Ruudt Wackers uit Amsterdam maakt snel naam. Zijn grote heftige doeken met vaak gruwelijke scènes worden allerwegen geëxposeerd. In die stroom doel het Frans Halsmu seum op bescheiden wijze mee. In het prentenkabinet worden tot en met 23 juni dertig tekeningen van zijn hand tentoongesteld. Je kunt er bij dit werk niet onderuit om aan Goya te denken, de-grafiek van deze beroemde Spanjaard, waarin hij gruwelijkheden heeft uitgebeeld. Maar die overeenkomst geldt door een deel ook de uitvoering. Toch is Ruudt Wac kers anderzijds beslist geen volgeling, integendeel, een oorspronkelijk talent en een hevig gevoel voor lijden en drama tiek drijven hem in deze richting. Bij een zo gericht temperament moet hij komen tot deze dramatische expressie. De onderwerpen van Wackers zijn ge hangenen, snij kamerlij ken en naakten die er gekweld uitzien. Ook zijn sterk sprekende portretten tonen dramatisch gespannen gezichten. Alles is op een zeer directe wijze in ka rakteristiek penseelschrift weergegeven. Het zijn vaak bladen in gewassen inkt, zowel met brede in schijnbaar ruwe vegen aangebracht, als met het penseel getekend. Uit het duister doemen de gestalten soms vaag, een andere keer welomschreven op. Meestal is er een duister clair obscur, de sombere ach tergrond voor dood en verderf, het decor van iemand die zich verhangt of gehan gen wordt. Het is alles duidelijk werk van een geobsedeerde kunstenaar, die »terk weet te overtuigen. De vierde deelnemer, die een beker veroverde, was de Haarlemmer Bauke Schut, die evenals in de voorronde weer frappeerde door overtuigend trombone- spel. Wel is zijn toon hier en daar nog aan de zuinige kant bij zachte passages, en bezondigt hij zich hier en daar aan storende glissandi, maar zeker met een lestijd van drie jaar stond hier een deel nemer, die eventueel zonder veel beden kingen ook de winnaar had kunnen zijn, juist gezien die korte lesperiode. De andere zes finalisten deden het publiek eveneens genieten, maar vielen juist buiten de erebekers. Annelies Bou- kes speelde Clair de lune van Debussy heel fijntjes, en hetzelfde gold voor Annette Snaas die een Mazurka van Chopin speelde. Marcel Huguenin uit Heemskerk baarde opnieuw opzien met een voortreffelijke uitvoering van een Orthelsonatine. Een verrassing was het optreden van de klarinettist Peter Eg genhuizen, die de vorige maal zo prach tig Brahms speelde. Hij verkeerde nu vorotdurend in moeilijkheden, en blies vele tonen over als een beginner. Achter af bleek als oorzaak dat hij een geleend instrument bespeelde, waarvan een klep was blijven hangen. Pech, voor deze al Hun improvisaties werden beoordeeld door een jury, die gevormd werd door de organisten Adriaan Engels (voorzit ter) uit Den Haag, Bernard Bartelink uit Haarlem en Bert Matter uit Zutphen. Johan van Dommele, organist van de Eusebiuskerk te Arnhem componeerde de thema’s, te weten een koraalmelodie, zonder maatstrepen, hetgeen frazerings- problemen bij de improvisaties bleek te veroorzaken en voorts twee thema’s voor de „grote” improvisatie, één basisthema voor een passacaglia en een thema dat als kerngedachte moest fungeren voor een fuga. BOLSWARD Het aktieve bestuur van de stichting „Nationaal Orgelimpro- visatieconcours Bolsward” heeft dit jaar weer een improvisatie-wedstrijd georga niseerd in de plaats van het domicilie van de stichting: Bolsward. In de fraaie Martinikerk van. deze oude Friese stad was zaterdagmiddag de kern van orgelvrienden weer aanwezig bij de vreedzame kamp om de twee overwinningstrofeeën, die de stichting beschikbaar stelt: een prachtig bord van Makkumer aardewerk als prijs voor de zogenoemde koraalimprovisaties aan het kleine koororgel van de bouwer Vierdag, dat in de kerk staat. Verder de „zilveren Noot”, de hoofdprijs van het concours, welke gewonnen kan worden met inpro- visaties op het grote orgel, dat de sinds 1730 te Groningen gevestigde orgelbou wer Albert Anton Hinsz in de jaren van 1776 tot 1781 in de Bolswardse hoofd kerk bouwde. Het stichtingsbestuur streeft ernaar om zijn principe elk jaar een concours te organiseren te verwerkelijken. Het bezit echter voldoende realiteitszin om daarvan af te wijken, wanneer de aan meldingen van kandidaten van niveau niet aan de verwachting beantwoordt. Voor deze thema’s duidelijk voor zien van metrumaanduiding en van maatstrepen behoefde geen fraze- ringsproblematiek verwacht te worden, maar zij liet zich toch nog wel eens gelden. De wedstrijd werd ingezet met de koraalimprovisaties op het koororgel, waarop eerst, zoals later werd medege deeld, Gijsbert Lekkerkerker ging spe len. Hij hield de koraalmelodie-harmo- nisatie in een stabiele trant, hetgeen eveneens kenmerkend was voor zijn geïmproviseerde koraalpartita, waarbij klankeffecten prevaleerden boven een hechte structuur- Deze voorkeur bleek eveneens ken merkend voor zijn Passacaglia en de volgende fuga, die alleen in de opzet aan het wezen van deze vorm enigermate deed denken. Het verdere verloop wees on een behoefte aan algehele vrijheid bij improvisaties. Jan Raas was de tweede mededinger bij de koraalimprovisatie. Bij de harmo nisatie en ook in de nartita zocht hij naar eigen caesuren. Zijn spel had meer samenhang en wist met themafragmen- ten aardige werkingen te verkrijgen. Hij prefereerde verijlende afsluitingen, het geen hem de waardering van de jury deed verkrijgen voor de overgang van de Passacaglia naar de fuga. Jan Raas was vrij gelukkig met de registratie, hetgeen de passacaglia ten dele duidelijk van structuur deed zijn. Hoewel de fuga naar dé klank een bevredigende indruk maakte, kwam de fuga als kunstvorm door onsamenhan gendheid niet uit de verf. De harmonisatie en de partita met de koraalmelodie van Gemma Coebergh wees zowel op een muzikale als op een verstandelijke aanpak, waardoor zich ook een verzorgde theoretische scholing kon laten gelden. De organiste hield hierbij ook rekening met het specifieke karakter van het instrument. Een treffende eenheid werd in de Passacaglia en de fuga vaak verkregen door een overwogen gedachtenconcen tratie op de thema’s, al kon de fuga nog niet in alle opzichten beantwoorden aan de vastgestelde orde voor deze vorm. Na de wedstrijd deelde de voorzitter van het stichtingsbestuur ds. H. Kreb, mede, dat de jury eenstemmig van oor deel was, dat zowel de „koraalprijs” als de hoofdprijs moest worden toegekend aan Jan Raas. PARIJS (ANP) De Nederlandse componist Hans Kox is de keuze van dit .jaar van de „Tribune Internationale des Compositeurs”, die in het Unescohuis in Parijs haar 21e bijeenkomst heeft ge houden. Kox dankt zijn keuze aan zijn compo sitie „Allegria” voor sopraan en orkest, geschreven in opdracht van de Neder landstalige sectie van de Belgische radio. Het werk van Kox was onder 75 partituren die door de omroepen van 29 Europese, Amerikaanse en Aziatische landen waren ingestuurd. De Tribune Internationale beval voorts werken aan van de Pool Marek Stachowski een compositie voor vo cale solisten, koor, slagwerk, contrabas en violoncel en de Japanner Teizo Matsu- nura, een concert voor piano en orkest. Voorzitter van het panel van Tribune Internationale was de Zwitserse dirigent Pierre Colombo.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 7