Hollywood op de goede weg met The Sugarland Express Mensen in conflictsituaties troef in groot aantal films 5 ■3 stemWOs? film in Amsterdam I i t ra i! s iiï an 4 B Dankuwel - Alstublieft 3UI Cannes ziet pretentieus werk van Lelouch mislukken LMY Zendtijdaanvrage VOO normaal behandeld -3 l ^iUDAG 24 MEI 1974 KUNST 13 12 Verloren maandag Le Magnifique Nachtvoorstellingen Barbra Streisand (Door Ab van leperen) ist een „Sweet movie” «en bv Mens en maatschappij Collectebus CANNES Als Claude Lelouch na bijna drie uur film, waaraan zes miljoen dollar, tientallen acteurs, duizenden figuranten en lokaties over de hele wereld te pas zijn ge komen, zijn heldin en held, die el kaar tot het laatste moment maar steeds niet ontmoet hebben, naast elkaar in een vliegtuig laat zitten en ze alleen maar over koetjes en kalfjes laat praten en dan de zaak stopt, dan vind ik dat zo’n aardige kleine climax dat daarmee eigenlijk de hele film „Toute une vie” goed zou zijn gemaakt. Echter, het is on mogelijk om de ergernis en verbijs tering over de voorafgaande uren te vergeten, want „Toute une vie” gaat niet alleen over „un homme et une femme”, maar over de hele twintigste eeuw, verteld in alle filmstijlen die er sindsdien ontwik keld zijn. Tragikomisch •M I-f 7 AAA*. V - R-i r. l*U< Genuanceerde opstelling in verhouding politie-burger de gevangenis Barbra Streisand en „The Way we were” zijn deze week in Calypso te zien. Overveen - Tel. 023-24 12 66 Lid romantisch tafelen houden De Britse acteurs Robert Powell en Georgina Hale zijn naar Cannes gegaan om de - ADVERTENTIE cd r- ADVERTENTIE Hans Wiegel V.V.D. antwoordnummer 1877, Den Haag of tel. 070-614121. Dagelijks verse asperges in zeven variaties première bij te wonen van Ken Russel’s nieuwste film over het leven van de com ponist Gustav Mahler, waarin beiden de hoofdrollen spelen. Dat wil de WD. Groei is nodig om AOW en minimumloon te verhogen. Om de grote werkloosheid te bestrijden Zonder groei geen sociaal beleid! Versterk daarom de VVD. Ook in uw gemeenteraad. Met als prijs een paar blauwe plekken en enige kleerscheuren is het nu toch gelukt om Dusan Makavejevs omstreden film „Sweet Movie” te zien. Dat viel bepaald niet mee: het lijkt dat de Joego- mannenjaagster die uiteindelijk tot een nogal dierlijk bestaan degradeert. Door de mobilofoon is dan Inmid dels een afspraak gemaakt met de politiecommissaris voor een vrije af tocht van de ouders met hun kind naar Nieuw-Mexico. Het is de geboei de agent die het tweetal waarschuwt voor een valstrik als hun auto het huis nadert dat er verlaten en onbe woond uitziet en dan ook met enige scherpschutters achter gesloten blin den bevolkt is. Het einde is tragisch en werkt eens zo sterk na het humo ristische begin en het vervolg met de grappige file auto’s, de Sugarland Ex press, die zich over het geaccidenteer de landschap van Texas voortbeweegt en in kleine dorpjes van harte toege juicht wordt, in de eerste plaats na tuurlijk de koploper, waarin de moe dige ouders zitten die overladen wor den met cadeaux voor het kind dat ze terug denken te krijgen. Spiesser de enige die 80 minuten lang in beeld is (en met een hoogst fascinerende aanwezigheid) lenst die aats, een iakkings- i: CBS jidsweg 31 9250, <en) II ANDY WARHOLS „Trash” (regie Paul Morrissey) - is in De Uitkijk, Louis Malle’s ,,Le souffle au coeur” vindt men terug in Ceintuur en Judy Geeson die zo aandoénlijk is in „The Sugarland Express” kan men in een heel ander karakter zien in de Engel se film „De man, de vrouw en de liftster” van Peter Hall. Rod Steiger en Claire Bloom zijn haar tegenspe lers. „Allez France”, een vrolijke film over Franse voetballiefhebbers van Robert Dhéry („La belle Américaine) draait in het Leidseplein Theater, en als laatste films met Paul Newman vertoont Cinétol „Cool Hand Luke” en „Harper.” •komende sen van >n en re- line-park Hij raakt aan lager wal, heeft een korte affaire met Monique en als hij tenslotte het meisje denkt te hebben gevonden, is hij te diep gezonken om nog een weg terug te kunnen vinden Een traag en verwarrend verhaal wordt met uitvoerige aandacht, maar ook met geringe ervaring door Luc Monheim gefilmd en overigens goed in beeld gebracht door Fred Tammes. die nog niet in Nederland is vertoond), heeft zich aan deze nieuwe, onmogelijk ambitieuze film in elk opzicht vertild. We volgen zijn heldin (gespeeld door de allerliefste en uitstekende actrice Mar- the Keiler) niet alleen vanaf haar ge boorte, maar we kunnen haar stamboom zelfs volgen vanaf de eerste ontmoeting tussen haar overgrootouders, de dood van haar grootmoeder en moeder (bei den ook door Marthe Keiler gespeeld). Voortdurend wordt het privé-verhaal gekoppeld aan het wereld-gebeuren: als de opa van Marthe haar overspelige oma gaat doodschieten, dan wordt dat fil misch gekoppeld aan de executie van de tsarenfamilie, haar mislukte huwelijk van de jaren zestig valt samen met de oorlog in het Midden-Oosten, een auto- ongeluk van de held (André Dussolier) is tegelijk met de zelfmoord van Marilyn Monroe. In ieders subjectieve belevingswereld zal dat inderdaad wel zo gebeuren, maar omdat Lelouch zoveel wil in toch nog kortetijd, wordt zijn particuliere verhaal oppervlakkig en futiel en de koppeling aan de zaken van wereldbelang erger lijk. „AMARCORD” heeft in het Leidse plein Theater plaats gemaakt voor een Belgisch-Nederlandse film van Luc Monheim die hier zijn grootste attractie in de aanwezigheid van Mo nique van de Ven en in de hier ook langzamerhand wel bekende Belgi sche acteur Joris Collet zal moeten zoeken. De film die „Verloren maan dag” en ook wel „Way-out” heet gaat over een Poolse vluchteling die in Antwerpen op zoek is naar het meis je dat hem destijds over het prikkel draad van het ijzeren gordijn naar de vrijheid heeft geholpen. Zijn zwerf tochten door de havenstad brengen hem in contact met het uitschot van de samenleving. TWEE FILMS DIE OOK op het Festival in Cannes van dit jaar te zien waren, stellen de verhouding tussen politie en burger (de verdac' te of zelfs de veroordeelde burger) cen traal. Natuurlijk zijn het Amerikaan se films en die herhaling van eenzelf de thema geeft al enigszins aan dat het hier gaat om problemen die niet zonder actualiteit zijn. Uiteraard heeft Hollywood de nodige gangster films gemaakt, waarin het niet moei lijk was over de keuze van de politie in het onzekere te verkeren. Geweld werd met geweld beantwoord en aan weerskanten vielen de slachtoffers. In die extreme gevallen is het dan En allen zijn op weg naar Sugar land, waar het huis staat van de pleegouders van het kind, waarop Jean en haar echtgenoot Clovis Po plin (William Atherton) hun ouderlij ke aanspraak doen gelden. Ook nu vindt een vorm van begrijpen en het begin van een soort vriendschap plaats tussen de twee ontsnapten en hun gijzelaar die wel de redelijkheid inziet van de wens van de ouders. En er allang achter is dat deze geen gevaarlijke, schietgrage misdadigers zijn, maar ontspoorde jongelui wie het wat tegengelopen is. niers (Jack Nicholson en de negerac- teur Otis Young) krijgen de opdracht een jonge zeeman naar een ver afge legen gevangenis te begeleiden. De jongeman die in het burgerleven een onweerstaanbare neiging tot winkel diefstallen heeft gedemonstreerd, is nu in uniform betrapt op het legen van een collectebus voor een liefda dig doel, waarin zich slechts enkele tientallen dollars bevonden. Deze door Randy Quaid (bekend uit „The last Picture Show”) gespeelde zeeman die nu minstens zes jaar gevangenis straf in het vooruitzicht heeft is een grote, onhandige, wat sullige en oner- Hoewel daarnaast wel even de aan dacht mag worden gevraagd voor „Le Fils” met Yves Montand die na een lang niet vlekkeloos leven in Ameri ka terugkeert naar Corsica om zijn moeder bij te staan in haar laatste ogenblikken. Zijn terugkomst naar zijn geboortedorp brengt enige oude affaires aan de oppervlakte, onder andere de geheimzinnige dood van zijn vader. Als Montand zich met die afgedane zaken gaat bemoeien, wacht hem een voorspelbare dood. Regisseur Pierre Granier-Deferre die weinig opzienbarends gemaakt heeft tot nu toe, weet ditmaal op tegelijk boeiende en trage wijze het noodlotsdrama te laten voltrekken, waarbij hij een goed gebruik maakt van de beklemmende schoonheid van Corsica’s natuur (City 3). Het meest overzichtelijk wordt die verhouding uitgewerkt in „The last Detail”, waaraan een eenvoudig ver haal ten grondslag ligt. Twee mari- varen jongen die slechts sympathie Ondertussen kabbelt het officiële fes tival rustig voort. „The Nickel Ride” van de Amerikaan Robert Pulligan is de Het had misschien leuk kunnen worden, maar in de overdrijving var de uitgebeelde rommannetjesinhoud gaat de filmer veel te ver zodat een aansluiting met de alledaagsheid on mogelijk wordt. Minder op dreef is ook Woody Allen in „Sleeper” (Al hambra I), waarbij hij ontdekt en ontdooid wordt nadat hij vierhonderd jaar ingevroren heeft gelegen in een capsule. De Funès heeft ook al eens met die mogelijkheid gespeeld en eer lijk gezegd komt Woody Allen niet uit boven de gebruikelijke grapjes die bij dit gegeven voor het oprapen liggen. In City speelt Anne Heywood we derom een non die in een ver verle den schuldig bevonden wordt aan een wreed en zedeloos gedrag en dien o- vereenkomstig gestraft wordt. Hyste rie en sadisme in kloosters blijft een geliefd onderwerp. In The Movies blijft „Les Enfants du. Paradis” volle zalen trekken. Daarnaast wordt in de Minimovles een film uit het circuit van Film International gedraaid, ditmaal „Jean ne de Frangaise” van de Brazili aanse filmer Carlos Diegues, waarin Jeanne Moreau een zonderling por tret geeft van een onverzadigbare CALYPSO KOMT eindelijk met „The way we were”, waarin Barbra Streisand samengebracht is met Ro bert Redford als een duo dat tiental len jaren lang met grote tussenpozen elkaar ontmoet en net niet tot een vaste verbintenis weet te komen. Waaraan de militante Streisand die voorop staat bij ieder protest, van de Spaanse oorlog in 1936 tot en met de strijd in Vietnam, geen geringe schuld draagt. Het is een film die volgens de heersende mode vol nos- talgieke fragmenten zit en een boei ende „Querschnitt” door veertig jaar Amerikaans leven geeft, zonder daar bij het luchtige element te vergeten. Over „The Sugarland Express”, de verrassing van Cannes, die nu in Nöggerath loopt, hebben we hierboven al het een en ander geschreven. Spielbergs film kan men het beste noemen wat de Amsterdamse bio scoopagenda ons deze week te bieden geeft. Een wonderlijk verhaal dat op een ware historie gebaseerd heet te zijn en dat iets laat doorschemeren van hoe het had kunnen zijn en vervol gens de barse werkelijkheid met haar „law and order” mentaliteit laat zien. Regisseur Steven Spielberg heeft er een knappe film van gemaakt, waar in, evenals trouwens in „The last Detail”, het Amerikaanse landschap en de kleine, onbekende steden van het platteland een belangrijke achter - grondrol spelen. Een enkele maal wordt de film iets te sensationeel, maar hij moet het geweld voorberei den dat op het einde de laatste en beslissende stem - in de vorm van geweersalvo’s - heeft. VEEL PREMIÈRES deze week, al leen niet alle van het niveau dat men graag in onze bioscopen zou willen zien. Philippe de Broca die ooit be scheiden en vrolijke liefdescomedies maakte, heeft zich op enorme manier vergist in „Le Magnifique” (Tuschins- ki) door Jean-Paul Belmondo tot me deschrijver van sensatieromannetjes d la James Bond te maken en hem met zijn kleurige verbeelding van onover winnelijke held voor wie alle vrou wen vallen, te confronteren met de minder heroïke werkelijkheid. In heviger mate komt dit alles aan de orde in „The Sugarland Express” van Steven Spielberg die een jaar geleden naam maakte met „Duel”, waarin Dennis Weaver(McLoud) een door een olietanker bedreigde auto mobilist op een van Amerika’s „high ways” speelt. Ook nu eist de auto een bepalende plaats op in een tragiko misch verhaal over een ontsnapte gevangene die door zijn energieke vrouw gedwongen wordt vier maan den voor zijn invrijheidsstelling te ontsnappen om met haar hun tweeja rig zoontje weg te halen bij diens door de staat aangewezen pleegou ders. Met grote doortastendheid maar geringe kennis van de feitelijke situa tie weet Jean Poplin (Goldie Hawn) een jonge politieman te dwingen hen beiden mee te nemen in zijn dienst auto; niet vermoedend dat al gauw de hele politiemacht van Texas ach ter hen aanzit en alleen maar op voorzichtige afstand blijft omdat ge vreesd wordt voor het leven van hun onder revolver bedreiging gekaapte collega. Als details van de ontsnap ping via radio en televisie bekend wordt, sluiten zich bij de stoet van politieauto’s al gauw particuliere wa gens met nieuwsgierigen aan, terwijl ook televisiediensten zich niet onbe tuigd laten en het nieuws op de voet volgen.) DEN HAAG (ANP). De behande* ling van de aanvraag om zendtijd van de Veronica Omroep Organisatie (VOO) is niet anders dan die bij andere aanvra gen. Dit heeft minister Van Doorn van CRM woensdag in de Tweede Kamer gezegd tijdens het wekelijks mondeling vragenuurtje, waarin de liberale kamer leden Geurtsen en Van Dijk de afhande ling van de aanvrage aan de orde had den gesteld. Mevrouw Van Veenendaal-Van Meg- gelen (DS’70) vroeg, waarom de afhan deling zo traag geschiedde. „Daarvan is geen sprake”, aldus de bewindsman- „Het departement deed er alles aan om de behandeling van de aanvraag de ge wone voortgang te geven. Zelfs moest de VOO gevraagd worden een begin te maken met de telling van de leden”. Minister Van Doom herhaalde dat eerst, nadat beslist is op de aanvrage van de VOO, opgetreden zal worden tegen de zeezenders. „Het is dan niet de minister die de bestaande Veronicazen- der uit de ether verbant ,en uit drukking van de WD-ers Geurtsen en Van Dijk maar er wordt opgetreden op grond van een door het parlement aangenomen wet”, zei de bewindsman. ding aan lem, tel.: en 8 uur Diametraal tegenover deze ascetische (maar violente) benadering staat „Voya ge en grande tartarie” van Jean-Charles Tachella, waarin een man en een vrouw alvorens allebei zelfmoord te plegen sa men dóór de „vuilnisbelt” van deze we reld trekken, vol van doorgedraaide mensen, ongemotiveerd geweld, verval, monsterachtige industrieterreinen. Ook zij zien tenslotte van hun plannen af, maar de mogelijkheid tot een positief nieuw begin hebben ze niet of nauwe lijks. Een curieus mengsel van humor en melancholie, agressie en vitaliteit, waar bij het episodische karakter van het scenario bijeengehouden wordt door een vormgeving van een opdringerige sier lijkheid en door het spel van de Zwit serse acteur Jean-Luc Bidau en Micheli- ne Mactot uit Canada. Wij, van Krommenie, —era». Wij, van Krommenie, danken de Nederland- bieden alle Nederlandse se Vereniging van .°Zhuisvrouwen Novilon Huisvrouwen dat zij IPvJJJJ/ a van Krommenie aan: de Novilon als enige p 3 enige vloerbedekking vloerbedekking het 'yjp met het Gouden 4-x Gouden Keurmerk Keurmerk. Eis het (t\) heeft toegekend. Hu' garantiebewijs. '*-' Novilon van Krommenie. De enige vloerbedekking met ’t Gouden Keurmerk en garantiebewijs* Lelouch, die na het modieuze succes van zijn „Un homme et une femme” geleidelijk aan beter, intelligenter en rijper is gaan filmen (met als hoogte punt zijn vorige film „La bonne année”, Er ontstaat al gauw een onderlinge sfeer van vrienden onder elkaar, het marsorder-briefje blijkt niet geda teerd, zodat het lange traject zo lang zaam mogelijk met bus en trein kan worden af gelegd. Er is tijd voor drinkpartijen met ontelbare bierblik jes op trieste hotelkamers, er wordt zelfs uitvoerig naar een bordeel ge gaan om de maagdelijke gevangene te ontgroenen, de handboeien zijn allang afgedaan en de mariniers hebben hun MP-banden verwijderd van hun uni- formmouwen. En toch als op het laatst de gevan gene van de vrijheid profiteert door er onverwacht vandoor te gaan, ont dekt Jack Nicholson die niet bepaald een dienstklopper is dat hij met ge trokken revolver achter de vluchte ling aangaat en net niet schiet omdat de ander struikelt en gepakt kan worden. Hij is toch de knecht van het establishment, zijn privé-moraal, waarbinnen het gevangenzetten van een jongeman voor een onbetekenend misdrijf als een immoraliteit wordt ondergaan, moet wijken voor de mo raal van een samenleving die hem met een zekere macht heeft uitgerust. slaaf Makavejev, nu hij buiten zijn eigen land heeft gewerkt in Canada, Frankrijk en Amsterdam minder pre cies weet waarover hij het heeft, hoewel zijn onderwerp precies hetzelfde is als in zijn vorige films (zoals „De mysteries van het organisme”): de moeizame vero vering van individuele vrijheid op ener zijds het keurslijf van kapitalisme en christendom en anderzijds van het dog matisch communisme. De moeilijkheden met zijn actrice Ca role Laure (nu men de film gezien heeft, kan men haar niet eens ongelijk geven), die vroegtijdig uit de film stapte, hebben tot gevolg gehad dat hij de uitersten niet aan één personage kon laten zien: geen ontwikkeling van luxe-hoer (de prijsbruid voor een impotente miljonair) naar twee verschillende vrouwen en ac trices. Dat geeft wel een interessante parallel-montage, maar toch mist „Sweet Movie” het flitsende van Makavejevs vorige films, waarin de meest uiteenlo pende elementen in een collagevorm tot een vitaal geheel werden samengevoegd. Hier zijn de scènes vaak veel te lang uitgesponnen en om te beginnen al niet ijzersterk, met een satirische humor, die soms wel vermakelijk is, maar ook erg voor de hand liggend. Misschien is nog wel het grootste bezwaar dat Makave jevs kritiek een zeer grote plaats heeft ingeruimd voor het poep-, pies- en braakcircus van de Oostenrijker Otto Muhl, die een „revolutie van de inge wanden” predikt. Als de individuele vrijheid er zo uitziet, dan ben ik al geweest. Overigens heeft Amsterdam er nog nooit zo mooi en vreemd uitgezien als in deze film. Knokken is vaak ook vereist voor de Amerikaanse harde porno-films, die dit jaar voor het eerst op ruime schaal op de Cannoise filmmarkt te zien zijn. Vooral ter informatie, want er is in Europa waarschijnlijk geen land waar ze in de bioscoop kunnen worden ver toond. Omdat de eerste grote porno- doorbraak aan Europa .voorbij is gegaan, is het kijken naar enkele van deze nieuwe films een curieuze ervaring. ook moeilijk de zaken te nuanceren en iets meer dan wat opwindende indrukken van geweld en sensatie achter te laten. In bedoelde films, waarvan „The Sugarland Express” deze week in het Amsterdamse Nöggerath te zien staan de zaken iets anders en wordt het drama bepaald door de ambivalente houding die bij toeval tussen gezag en particulier kan ontstaan. vierde film over een in wezen goedwil lende man aan de zelfkant van de samenleving, met wie het slecht afloopt. Afgezien nog van de gelijkenis met de andere films een vrij mager scenario, waarmee Pulligan niettemin op het punt van sfeer, fotografie, acteursbehandeling en stijlvastheid zijn misschien wel beste werk tot nu toe heeft afgeleverd. „The Nickel Ride” is een film die het in andere context dan dit festival waar schijnlijk veel beter zal doen. De Franse cinema presenteert zich buiten het festival beter dan in de officiële competitie. Regisseuse Yannick Bellon geeft in „La femme de Jean” een onspectaculair, maar zeer zuiver herken baar beeld van een vrouw die na het mislukken van een 16-jarig huwelijk haar eigen identiteit en plaats in de samenleving zeer langzaam vindt. Geen pamflettistische film voor Dolle Mina, maar zo zuiver neergezet in reacties, relaties en niet-relaties, dat de film meer stof tot nadenken geeft dan alle slogans en manifesten bij elkaar. De onmogelijkheid te leven in onze dolgedraaide maatschappij en om je er aan te onttrekken kreeg gestalte in twee totaal verschillende, maar opmerkelijke debuutfilms. In „Un homme qui dort”, van Bernard Queysanne trekt een jonge student zich terug in een passief isole ment op zijn kamer of in wandelingen door een verlaten nachtelijk Parijs. Uit eindelijk kan hij de eenzaamheid niet aan en stapt zo mogelijk nog illusielozer terug in het leven. Buiten wat passanten in de straatscènes is de acteur Jacques kan opwekken en de twee door de wol geverfde mariniers die hem moe ten opbrengen, hebben alleen maar het land dat zij zoveel argeloze on schuld naar de gevangenis moeten begeleiden. A AT AA- ~’^v" r ÈjLr j "I 'I t 'ja»»..

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 13