HARTSTOCHTELIJK
VOLKSTONEEL
Waardig slot Beethovencyclus
JIMMY
OWENS
OP HJC
DRIE LEUKE VENTJES
IN HAARLOHEIM
I
HLMS
HBJH1
S4SMSI AGENDA
1
I
i
B
Mistero Buffo
Haarlem
in
JOOP SCHOUTEN IN RK BA VO
ZERO’S ZIENEMA
STUDIO
LUXOR
I
l>
Myvijzen
18
19
1974
FRTJDAG 2 4 MEI
Bruckner
v W I
l
ir.
Overige films
Hayashi
Expositie
Afgelast
Duo Triplex
Muziek en toneel
T entoonstellingen
Bioscopen
Ruppe
i I .1
c
I
YUKO HAYASHI
CHARLES BOOST
banillas,
Cabaret Honoloeloe, dat zijn drie talentvolle
kleinkunstenaars, die al eerder hun sporen in het
Haarlemse verdienden. In het Bavogebouw, Sme-
destraat 23 in Haarlem, brengen ze met „Leuke
vent” delen uit hun oude programma „Gieren op
een eiland”’ afgewisseld met nieuwe nummers.
Rob van de Meeberg, Hessel van de Wal en
The
Een
het
duo
neelspel Het dansende ezeltje
van Erik Vos in gebouw De
Olm in Zwanenburg. Aanvang
13.30 uur en 16 uur. Wolf Engel
heeft de regie, Marinus Metz,
die tevens de. arrangementen
schreef, leidt het orkest van de
leerlingen van de muziekschool.
Van Maita speelt Yuko Haya
shi Fantasy on Revelation ac
cording to John (Fantasie op de
geheime Openbaringen naar Jo
hannes). Als basis diende hier
voor het boek der Openbarin
gen. Het stuk is geen theologi
sche interpretatie in muzikale
vorm, maar een fantastische
ontwikkeling van geluiden, ge
baseerd op de tekst van dit
bijbelse boek.
Cabaret Honoloeloe met v.l.n.r. Henk Alkema, Hessel van der Wal en Rob van de Meeberg.
„LEUKE VENT’ roept het cabaret Honoloeloe
zaterdag in kleinkunsttheater Haarloheim, waar
het een try-out geeft van de gelijknamige voor
stelling.
Mistero Buffo was de verza
melnaam van een middeleeuws
schouwspel in Italië, dat Dario
Fo een nieuwe, politieke inhoud
heeft gegeven. De inhoud van
het stuk is satirisch, het spel
hartstochtelijk. Aan de hand
van het leven van Jezus schiet
dit „Mistero Buffo” zijn pijlen
Sacha Bulthuis is vanavond
te zien in Een bruid in de
morgen.
Dalen en Henri Völmar aan het
Conservatorium in Den Haag.
Later studeerde hij bij Léon
Orthel, Adr. Engels, Joh. Wage-
naar en Sem Dresden. Na de
oorlog werd hij organist in
Delft en in 1973 werd hij vast
organist van de St. Agneskerk
in Den Haag.
Een tafereel uit Mistero Buf
fo van de Internationale
Nieuwe Scène.
Triplex in een show van zuiver
hoogtepunten, samengesteld uit
Mafketelshows van dit seizoen.
Het programma wordt zaterdag
herhaald.
Woensdag volgt een try-out
van de horrorspecial Heer Ro-
deriks Kruisvaart. Een samen
werkingsproject van Toneel
schuur en Perspekt waarvan de
eerste .voorstelling op 1 juni te
Rotterdam wordt gegeven in
het kader van het Horror Fes
tival.
De film is natuurlijk geen technische
reconstructie van de totstandkoming van
een film, maar een combinatie van het
drama dat zich voor de camera 'en de
vele kleine en grote drama’s die zich
achter de camera afspelen. Een hele
équipe filmmensen, acteurs, technici,
kapsters en de tientallen andere helpen
de handen die bij een produktie betrok
ken zijn, komen naar Nice om in de
bekende Victorine-Studio’s (waar ook
„Les enfants du Paradis” gedraaid werd)
de film „Meet Pamela” te maken.
Van de eerste opname in een kunstig
nagebouwde Parijse straat tot het mo
ment dat de groep uit elkaar gaat en
terugkeert naar Parijs maken we de
langzame opbouw van de film mee en
leren we de acteurs en actrices (Jean-
Pierre Léaud, Jacqueline Bisset, Jean-
Pierre Aumont. Valentine Cortese) niet
alleen kennen als ze al dan niet met
succes een scène voor de camera spelen,
maar ook ais mensen die met particulie
ren moeilijkheden zitten en een persoon
lijk leven hebben dat nog wel eens in
conflict komt met hun werk.
„Atnar-
22 uur.
ZONDER MEER het belang
rijkste jazzgebeuren in het ko
mende weekeinde wordt het
optreden van Jimmy Owens
zaterdagavond op de Haarlemse
Jazz Club, Groot Heiligland 47
in Haarlem.
DE CHARMANTSTE film van deze
week is ongetwijfeld „La Nuit Américai
ne”, waarin regisseur Francois Truffaut
opnieuw bewijst wat een voortreffelijk
verteller-in-beelden hij is en hoe hij
schijnbaar moeiteloos een gecompliceerd
gegeven in een overzichtelijke en boei
ende vorm weet te gieten.
„Nuit Américaine” is de Franse film
term voor wat in Hollywood „Day for
night” heet, dat wil zeggen technische
uitdrukking als de regisseur op kunst
matige manier een nachtopname wil
hebben. Wat gebeurt door filters met
een dag-opname te combineren. Dat is
een van de vele trucs die de filmpro-
duktie tot haar beschikking heeft en
Truffaut’s film onthult meer voorbeel
den van door de film opgewekte schijn.
„La Nuit Américaine” gaat over het
maken van een film, een liefdesdrama,
waarbij Truffaut als regisseur optreedt.
Medewerking verleent het
NPO en de solisten Christine
Harvey, sopraan; Elisabeth
Cooymans, alt Simon van der
Geest, tenor en Ruud van der
Meer, bas. Koor en orkest wor
den geleid door Albert de
Klerk.
KOOR KATHOLIEK Haar
lem legt zich (onder meer) toe
op het uitvoeren van weinig
bekende werken. Volgende
week donderdag geeft het koor
daarvan een voorbeeld. In Het
Concergebouw in Haarlem be
gint dan om 20.15 uur een uit
voering waarop twee tamelijk
onbekende werken worden ge
bracht, de Mis in d kleine terts
van Bruckner en het symfo
nisch gedicht met koren l’An
Mil (Het jaar 1000) van Piemé.
De centrale figuur in het
stuk is „de kunstemaker, de
zot”, een figuur uit de klassieke
commedia dell’arte. Wie bij dat
woord aan iets belegens en
aanstellerigs denkt heeft het
mis. Charles Cornette maakt
van de zot een werkelijk satiri
sche clown om wie je smake
lijk kan lachen. Hij heeft ver
schillende grote solo’s waarin
hij met rappe lenigheid en
HET ZAL VOOR ieder die „II Caso
Mattei” gezien heeft, onduidelijk zijn
waarom een dergelijke boeiende en aan
de werkelijkheid ontleende film niet
normaal in bioscoopcirculatie kan ko
men, maar hier alleen in het circuit van
„Film International” te zien is. Enfin.
Zero Zienema heeft er een voortreffelij
ke film door die op 25, 28 en 29 mei om
8 uur op de Bakenessergracht te zien zal
zijn.
„De Zaak Mattei” werd in ’72 gemaakt
door Francesco Rosi, die ook „Salvatore
Giuliano” en „Le Mani sulla Citta” („De
handen op de Stad”) maakte en nu
opnieuw een ware gebeurtenis als uit
gangspunt van zijn film neemt. Mattei
was een groot en omstreden zakenman
in het na-oorlogse Italië, die een verbit
terde strijd voerde met buitenlandse
olieconcerns om de bodemschatten van
de Po-vlakte in eigen exploitatie te hou
den.
Hij krijgt, ook door zijn manier van
leven, veel vijanden in eigen land, maar
ook veel aanhang, bijvoorbeeld op Sicilië,
Waar hij door zijn beloftes van werkver
ruiming op grote schaal bijzonder popu
lair is. Tijdens een vlucht in zijn particu
lier vliegtuig van een zakenbezoek naar
huis, verongelukt het toestel bij slecht
weer.
Een gerechtelijk onderzoek komt tot
de conclusie dat van sabotage geen spra
ke is, maar een journalist die twijfelt
aan die conclusie en zelf op onderzoek
gaat, verdwijnt mysterieus. Mattei had
veel vijanden, ook buiten zijn land en
Rosi’s film laat terechte twijfels bestaan
omtrent de ware oorzaak van zijn dood.
EEN KORTE BLIK op de overige
films. Cinema Palace biedt ook deze
week weer een compleet en afgerond
programma. Een prolongatie van het D-
day-epos „De langste dag” en een nacht-
voorstelling van De ratten van duister
Harlem. Voor de kinderen een leuke
film met Sjors en Sjimmie.
FRANS HALS prolongeert nog steeds
de plezierige sexfilm Vrolijke ontucht in
Tirol. Een karatefilm in de nacht: Chi
na, zwaard en vuist. Lido haalt een
nieuwe western met Bud Spencer naar
het Haarlemse: Zij noemden hem plat
voet. Hét bekende (en betere) knokwerk.
In Roxy nog maar eens een weekje
Papillon. Hier in de nacht geen sex,
maar spanning en actie in De zwijgzame
slaat door. Studio tenslotte vult zijn
programma aan met The Aristocats en
Gescheurd gordijn.
i
Schouten specialiseerde zich
reeds voor de Tweede Wereld
oorlog in huismuziek. In de
jaren ’30 gaf hij cursussen in
blokfluitspel in de Randstad en
na de bevrijding trad hij toe tot
de Vereniging van huismuziek
als instructeur. Hij is in het
bezit van een huisorgel met 20
registers. Naast deze werk
zaamheden legt Schouten zich
toe op het componeren van
kerkmuziek: missen ook op
Nederlandse teksten en ook
motetten en andere kerkelijke
zangvormen.
In l’An Mil is de componist
Piemé geïnspireerd door de
verwachting van de ondergang
van de wereld in het jaar 1000.
Als motto schreef Piemé boven
zijn partituur het volgende frag
ment uit de Apocalyps: „En
wanneer de 1000 jaar zullen
verlopen zijn, zal Satan ont-
boeid worden uit zijn gevangenis
en hij zal uitgaan om de vol-
pianist Henk Alkema zijn vrij snel doorgedron
gen tot de eredivisie van het Nederlandse caba
ret. Alle drie hebben ze een grote dosis talent.
Van de Meeberg maakte furore met „Het oproer
kraait’* van Jaap van der Merwe. Hessel van de
Wal deed hetzelfde met solo-programma’s en
schreef voor talloze radiocabarets. Henk Alkema
geeft regelmatig zijn medewerking aan opnamen
van grammofoonplaten van jazzmusici. „Leuke
vent” komt slechts een maal in Haarloheim, de
voorstelling gaat op een later tijdstip elders in
première.
ken te verleiden, die in de vier
hoeken der aarde zijn”.
IN DE SERIE gemeentelijke
orgelbespelingen op het Christi
an Muller orgel in de Grote of
St. Bavokerk op de Grote
Markt in Haarlem gasteert
dinsdagavond, aanvang 20 uur
de Japanse organiste Yuko
Hayashi uit Japan. Ze zal wer
ken brengen van Buxtehude
De Grigny, Shoko Maita (geb.
1935) en Joh. Seb. Bach
Yuko Hayashi studeerde aan
de conservatoria in Tokio en
Boston en kreeg later les van
George Faxon, Donald Willing
en Anton Heiller. Ze kent
Haarlem vrij goed in 1966 en
1967 studeerde ze aan de Zo-
meracademie voor Organisten.
Mevr. Hayashi heeft recitals
gegeven in Japan, Amerika,
West-Duitsland, Nederland
Oostenrijk en Zwitserland.
Sinds begin van dit jaar is zij
vaste cantor-organist van een
kerk in Boston.
HERMAN STOEL expo
seert schilderijen en etsen in
zijn tjalk, Lagedijk tegeno
ver 11 in Haarlemmerliede.
De tentoonstelling in Stoel’s
atelier bevat voorts werken
van Piet van H eerden
(kleinplastiek) en Mignon
van Heerden (etsen). De
boot is dagelijks van 10-16
uur geopend, tot en met 15
juni.
snelle tong zijn scherpe verha
len vertelt en in beeld brengt.
Mistero Buffo is de moeite
waard om te gaan zien.
HEEL ANDER toneel, maar
even zeer de moeite waard is
Globe’s opvoering van Een
bruid in de morgen, onder regie
van Ton Lutz. Er wordt sub
liem spel geleverd, onder meer
door de onlangs met een to
neelprijs geëerde Sacha Bul
thuis, door Johan Ooms, de
verrassing van dit stuk en An-
net Nieuwenhuyzen als een fel
le vrouw die met een fatale
liefde voor haar gezin uiteinde
lijk voor de tragische ontkno
ping verantwoordelijk moet
worden gesteld.
DOOR HET NIET tijdig ont
vangen van voldoende gegevens
over de voorstelling van Wy-
zwolenie door Wyspianski.
waardoor deze Poolse voorstel
ling niet voldoende kon worden
voorbereid, heeft de Haarlemse
schouwburg ertoe moeten be
sluiten het voor zaterdag ge
plande optreden van de Staats
Theateracademie uit Warschau
af te lasten. De schouwburg is
op deze avond gesloten.
IN SAMENWERKING met
Muziekschool Haarlemmermeer
brengt het Nieuw Hoofdstad
Toneel uit Amsterdam zaterdag
een tweetal voorstellingen van
het tot musical omgewerkte to-
WIE VAN EEN gemakkelijker soort
plezier houdt (waarmee niet gezegd wil
zijn dat „La Nuit Américaine” ook maar
in enige zin een moeilijke film zou zijn)
kan terecht bij „Les Aventures de Rabbi
Jacob”, waarin Louis de Funès alle kan
sen krijgt zijn komisch talent bot te
vieren, onder regie van Génard Oury
De Franse komiek maakt allerlei
verkeerde manoeuvre met zijn auto
heden het hoofd moet bieden. Op een
van de weg afraakt, op zoek gaat naar
een takelwagen en dan overal terecht
komt waar hij steeds nieuwe moeilijk
heden het hoofd moet bieden, op een
avonturen mee, nadat hij door een
vliegveld aan een achtervolging onttrek
ken door zich als rabbi te vermommen
om dan aangezien te worden voor een
joods familielid dat na 30 jaar afwezig
heid is teruggekeerd naar Parijs, waar
hij op Orly door familie en vrienden
opgewacht wordt. De verwarring bereikt
dan een hoogtepunt.
VOORAFGAANDE aan de
voorstelling van de Witte Bio
scoop, brengt de Toneelschuur
vanavond om 20.30 uur
best of the duo Triplex,
vrolijke afsluiting van
Schuur-seizoen met het
Centraal (Nieuwendijk, 248933)„Der Letzte
Tango in Hamburg”, toeg. 18 j. Doorl.
voorst, dag. 13, 14.45, 16.30, 18.15, 20 en 21.45
uur.
Cineac (Damrak): Dag. 9.15, 11.30, 13.45. 16,
19.15 en 21.30 uur zo. 13.30 uur enz. „Jeffer
son Bolt. Karate expert”, toeg. 18
Cineac (Reg. Breestr. 243639): „Dik Trom
knapt het op”, toeg. a.l. Dag. 9.30, 11.30,
13.30, 15.30 uur, zo. en do. 11.30 uur enz. Elke
avond 19 en 21.30 uur. James Coburn tn „De
moord op Sheila”, toeg.-18 j.
City (Leidsepleln 234579): Anne Heywoord in
„De nonnen van Sant Arcangelo”, toeg. 18
j. Dag. 14.30, 19.15 en 21.45 uur, do. en zo.
13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur.
City 2: Louis de Funès in „De avonturen van
„rabbi" Jacob”, toeg. a.l. Dag. 14.15, 19 en
21.30 uur. zo. en do. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur.
City 3: Yves Montand in „De Corslcaan",
toeg. 14 J. Dag. 14, 18.45, en 21.15 uur, do. en
zon. 13.15, 15.45, 18.45 en 21.15 uur.
Corso (Kalverstr., 234561): Peter Steiner in
„Vrolijke ontucht in Tirol”, toeg. 18 j. Dag.
13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur.
Du Midi (Apollolaan. 723653): Paul Newman in
„Exodus”, toeg. 14 j. Dag. 14 en 19.30 uur.
Flora (Amstelstr., 230489): Louis de Funès als
Taxichauffeur”, toeg. a.l. Dag. 14.30, 10.30 en
21.45 uur, zo. en do. 13.30, 15.45. 19.30 en 21.45
uur.
Kriterion (Roetersstr., 231708) Fellini
cord”, toeg. 14 j. Dag. 14.15, 19.30 en
zo. 13.30, 16, 19.30 en 22 uur, vr. en za. nacht
00.15 uur.
Leidsepleln Theater (235909): Monique van de
Ven in „Way-out”, toeg. 18 Dag. 14.45, 19.30
en 22 uur, zo. en do. 13.30, 16 19.30 en 22
uur.
Luxor (Nieuwendijk, 245549): „Held onder de
helden in Hong Kong’’, toeg. 18 j. Dag. 13.30
(beh. wo. do. zo. wo. midd.) 15.30, 19.15 en
21.30 uur.
Nöggerath (Reg. Breestr., 230655)Goldie
Hawn in „The Sugarland express”, toeg. 18
j. Dag. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur.
Parisien (Nieuwendijk, 248033): „Erotisch
speelgoed”, toeg. 18 j. Dag. 11.30 13.30, 15.30
17.30, 19.30 en 21.30 uur, zo. 13.30 uur enz.
Rembrandtplein Theater (Rembrandtplein.
223542-223541). Lee Marvin in „The dirty
dozen”, toeg. 14 j. Dag. 14 en 20 uur.
Rialto (Ceintuurbaan, 723488)elke avond 19 en
21.30 uur, do. vr. ma. di. middag 14 uur
Charlton Heston in „De drie musketiers",
toeg. 14 j. Wo. za. wo. midd. 14 uur, zo. mi.
13 en 15.15 uur „Zeepkistenrace”, toeg. a.l.
Rivoli (Boven Rialto): Julie Christi in „Don’t
look now”, toeg. 18 j. Dag. 14.30, 19.30 en 22
uur, zo. en do. 13.30, 16, 19.30 en 22 uur.
Roxy (Kalverstr., 232609): Steve McQueen in
„Papillon”, toeg. 14 j. Dag. 14 en 20 uur.
Royal (Nieuwendijk, 244144): Terence Hill in
„Halleluja voor een paar vuisten”, toeg. 14
j. Dag. 13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur.
Studio K (boven Kriterion): „In de eerste
cirkel", toeg. 14 j. Dag. 14.15, 19.45 en 21.45
uur, zo. 14, 16.15, 19.45 en 21.45 uur.
The Movies (Haarlemmerdijk, 245790): dag. 20
uur, „Les Enfants du paradis”, toeg. 18 j.
Dag. 13.30. 19.30 en 22 uur „Jeanne de
Francalse”, toeg. 18 j.
Tuschlnski (Reg Breestr. 62633): Jean Paul
Belmondo in „Le Magniflque”, toeg. 14 j.
Dag 14.15, 19 en 21.30 uur, za. en zo. en do.
13.30, 15.45, 19 en 21.30 uur.
Tuschlnski 2 „Jesus Christ Superstar”, toeg.
a.l. Dag. 14.30, 19.15 en 21.45 uur, za. zo. en
do. 13.45, 16, 19.15 en 21.45 uur.
De Uitkijk (Prinsengracht, 237460): Richard
Dreyffus in „American Graffiti”, toeg. 14 j.
Dag. 14, 19 en 21.30 uur, zo. en do. 13.15.
15.45, 19 en 21.30 uur.
La-
Francois Truffaut regisseert Jacqueline
Bisset in zijn film La Nuit Américaine,
deze week in Studio.
HET TONEELSEIZOEN mag
dan bijna zijn afgelopen, de
Stadsschouwburg in Haarlem
brengt in de komende dagen
nog enkele bijzondere voorstel
lingen. Allereerst de Internatio
nale Nieuwe Scene uit België
die maandagavond een voor
stelling geeft van Dario Fo’s
Mistero Buffo. Vanavond is het
Zuidelijk Toneel Globe te zien
tn een befaamd stuk van Hugo
Claus, Een bruid in de morgen.
Donderdag 30 en vrijdag 31 mei
tenslotte toneelgroep Centrum
met Souvenirs van Gerard
hemmens.
Na de opening door het or
kest (onder leiding van André
Vandernoot) met de ouverture
Coriolan zal namelijk het Tri-
pleconcert worden gespeeld
met naast Daniël Wayenberg
als solisten de violist Gijsbert
Beths en de cellist Henk Sekre-
ve. Na de pauze zal Wayenberg
Beethovens bekendste piano
concert vertolken, het Vijfde.
Het concert wordt om 20.15 uur
in het Concertgebouw te Haar
lem gegeven.
Concertgebouw (Van Baerlestr.): vrijdag 24
mei 24 uur: John Mayal. k. Zondag 26 mei
20.15 uur: Randy Newman.
Stadsschouwburg (Leidsepleln): donderdag 23
mei, 20.15 uur: Het Nationale Ballet: „Het
Zwanenmeer”; Nederlands Balletorkest
o.l.v. André Presser. Vrijdag 24 mei: 20.15
uur; Ned. Operastichting: Ariadne auf
Naxos”. Zaterdag 25 en zondag 26 mei, 20.15
uur: Zuidelijk Toneel Globe: „Een bruid
in de morgen” van Hugo Claus. Zondag 13
uur en maandag 27 mei: 20.10 uur: Ned.
Operastichting: Ariadne auf Naxos”, van
Richard Strauss m.m.v. een instrumentaal
ensemble geformeerd uit het orkestapparaat
van De Nederlandse Omroepstichtlng o.l.v.
Kenneth Montgomery. Dinsdag 28 mei, 20.15
uur: Haagse Comedie: „Barbaren” van
Maxim Gorki. Woensdag 29 mei, 20 uur:
Ned. Operastichting: „Ariadne auf Naxos.”
Carré (Amstel: Donderdag 23 vrijdag 24 en
zaterdag 25 mei, 20.15 uur: Belgische experi
mentele toneelgroep Nieuwe Sène met
„Mistero Buffo.”
Nieuwe de la Mar Theater (Marnixstr.
T.e m. 30 juni, dagelijks (beh. maandags)
20.15 uur: Toneelgroep Podium: „Ik lach er
om”, blijspel van Neil Coward met o.a.
Annie de Lange, Hetty Verhoogt.
Theater Brakke Grond (Nes)T.e.m. 15 juni,
dagelijks (beh.zondags) 20.30 uur: Toneel
groep The Family: doorlopende voorstelling
van „As you lijk it”, van Dimitri Frenkel
"p'rAtllr
Mickery (Rozengracht). T.e.m. zondag 26 mei
dagelijks. 20.30 uur: Interaction Ambiance.
Londen: „Painting a wall” van David Lan.
Theater Tingel Tangel (N.Z. Voorburgwal»:
T.e.m. 1 juni, dagelijks (beh. zondag en
maandag en 25 mei) 20.30 uur Cabaret Don
Quishocking: „Zand in je badpak” niet
George en Ank Groot.
Rijksmuseum (Stadhouderskade): Tot 2 juni
Franse litho’s. Geopend dagelijks 10-17 uur.
zon- en feestdagen 13-17 uur.
Ryksmuseum Vincent van Gogh (Paulus Pot
terstr.): Tot 17 juni overzichtstentoonstelling
van werken van Anthon van Rappard. Geo
pend dagelijks 10-17 uur, zon- en feestdagen
13-17 uur.
Stedelijk Museum (Paulus Potterstr.): T.e.m.
26 mei .Konstruktivistische Tendenties”,
grafiek en tekeningen uit de eigen collectie
in het prentenkabinet. Geopend maandag
t.e.m. vrijdag 9.30-17 uur en 19-22.30 uur,
zaterdag 9.30-17 uur. zon- en feestdagen 13-17
uur.
Alhambra I (Weteringschans, 233192): Diane
Keaton in „Sleeper”, toeg. 14 j. Dag. 14, 19
en 21.30 uur Hemelvaartsd. en zo. 13.30. 16,
19 en 21.30 uur.
Alhambra 2: Ninetto Davoll in „Ontuchtige
vertellingen”, toeg. 18 j. Dag. 14.30, 19.15 en
21.45 uur, do. en zo. 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45
uur.
Bellevue Cinerama (Mamixstr. 234876): Terry
Thomas in „Die knotsgekke kerels in hun
vliegende kratten", toeg. a.l. Dag. 14 en 20
uur.
Calypso (Marnixstr. 66227): Barbara Streisand
in „The way we were”, toeg. 14 J. Dag.
13.30, 16, 19.15 en 21.45 uur.
Ceintuur (Ceintuurbaan, 723620): Louis de
Funès in „Vakantieperikelen met Funeste
gevolgen”, toeg. a.l. Vr. di. 14 uur, dag.
af op patroons, pastoors en
paus en toont de door oorlog
en sociaal onrecht geteisterde
mens.
Stipt om 21 uur (het concert
is rond 23.30 uur afgelopen)
begin Owens aan zijn eerste
sessie, begeleid door een trio
bestaande uit pianist Robbie
Agerbeek, bassist Henk Haver-
hoek en drummer Eric Ineke.
Drie Nederlandse jazzmusici die
Owens kunnen stimuleren om
er een bijzondere avond van te
maken.
Trompettist Owens hij
speelt ook nog piccolotrompet
en bugel stond aanvankelijk
onder invloed van Clifford
Brown en Freddie Hubbard.
Maar de dertigjarige New Yor
ker ontwikkelt de laatste jaren
duidelijk een eigen stijl, waarin
hij opvalt door een speciale
microfoontechniek. Behalve het
geven van lessen en concerten
is Owens bijzonder actief in de
Collective Black Artists bewe
ging. Dit is een organisatie die
als doelstelling heeft het beter
in de aandacht van het publiek
brengen van zwarte muziek en
zwarte musici. In dit verband
treedt hij veel op voor scholen
en universiteiten.
Owens is eerder in Nederland
te horen geweest: in 1972 trad
hij op in Loosdrecht en was
voorzitter van de jury. Op zijn
aanbeveling werden toen bij
het staken der stemmen de
Friends of Jazz aangewezen als
de winnaar. Owens’ enthousias
me voor de Vrienden leidde tot
een speciaal voor hen geschre
ven en gearrangeerd stuk, Nas
ty Notes.
Dezelfde Friends of Jazz zijn
vrijdagavond op de club te be
luisteren. In het huisorkest van
de HJC, dat gerekend mag
worden tot een der beste ama-
teurformaties in ons land, is
onlangs een wijziging gekomen.
Fred Leeflang werd beroeps en
kan zich niet meer vrij maken
voor de Friends. Hij wordt ver
vangen door Adrie Overeem op
tenorsaxofoon en klarinet.
DE BEETHOVENCYCLUS,
geliefd bij jong en oud, maar
vooral bij het jeugdige publiek,
wordt dinsdag op waardige wij
ze door het Noordhollands
Philharmonisch Orkest afge
rond.
Gijsbert Beths heeft zeer snel
carrière gemaakt. Hij ontving
zijn opleiding van zijn vader.
Gijsbert Beths senior en van
Jos de Clerck. Direct na zijn
studie in Duitsland werd hij
concertmeester van het Keuls
Kamerorkest en ook primarius
van het Keulse Strijkorkest.
Als eerste violist bij het Con
certgebouworkest deed Beths in
1959 zijn intrede in de Neder
landse muziekwereld. Later
trok het NPO hem aan, waar
hij eerste concertmeester is ge
worden, een functie die hem de
meeste bekendheid heeft gege-
van. Maar Beths speelt ook nog
in verschillende andere ensem
bles zoals het Amsterdams Pi
anokwartet en het Amsterdams
Strijktrio. Met deze gezelschap
pen heeft hij een groot aantal
toernees, ook door West-Euro-
pa, gemaakt.
Henk' Sekreve is solo-cellist
bij het Concertgebouworkest en
bij het Amsterdams Strijkor
kest. Hij werd in 1932 in Den
Haag geboren, waar hij aan het
Conservatorium studeerde.
MUZIEK VAN Christian
Friedrich Ruppe, de „Hollandse
Mozart”, vormt een belangrijk
onderdeel van het orgelconcert
dat Kees Rosenhart zaterdag
(aanvang 20.30 uur) bij kaars
licht geeft in de Waalse Kerk
op het Begijnhof in Haarlem.
Ruppe was rond 1800 kapel
meester aan de Universiteit te
Leiden. Voor orgel schreef hij
zeer onderhoudende muziek, die
goed klinkt op het instrument
dat in de kerk staat en dat ook
rond die tijd (1808) door Fried
richs uit Gouda werd ge
bouwd. Naast composities van
deze componist speelt’ Rosen
hart werken van Buil en Za-
chow. De toegang is gratis, een
bijdrage aan het restauratie
fonds van de Waalse Kerk
wordt in dank aangenomen.
HET ORGEL in de RK Bavo
aan de Leidsevaart in Haarlem
wordt zaterdagmiddag (aanvang
15 uur) bespeeld door Joop
Schouten uit Den Haag, ooit als
vast organist verbonden aan de
RK Bavo. De toegang tot het in
formele concert, dat drie kwar
tier zal duren, is gratis. Na af
loop zal de organist een korte
uitleg geven van de speeltafel.
Schouten speelt werken van Ca-
banillas. Loeillet, Pierné en
Vieme, die goed aansluiten op
het karakter van het Frans ge
tinte orgel.
Joop Schouten, in 1907 gebo
ren, kreeg lessen van Hugo van
„Nieuw Volkstoneel dat zin
dert van hartstocht” schreef
onze toneelredacteur Jac Heij er
na afloop van de première van
Mistero Buffo, vorig jaar in het
kader van het Holland Festival.
Het werd een formidabele
voorstelling die met ovationeel
i applaus werd afgesloten, de
I Nieuwe Scene werd er in één
klap het belangrijkste toneelge
zelschap in het Nederlandse
taalgebied mee.
BissK
1 l I
ur.
>1