VEEL MUZIEK IN HET WEEKEINDE Subliem geslaagd experiment in Cat Jazz bewijst quadrofonie met Owens haar Solsjenitsin schrijft bestaansrecht filmscript over kampen Rostropovitsj in Londen Donald Crisp overleden van Eugène Labiche na een eeuw ruimschoots verbleekt „Potverteren Hans Kox verlaat Concertgebouw orkest I 1 SLAPPE KEUZE VAN HAAGSE COMEDIE Honderden gewonden Paradise Foundry in plaats van Blackbird Theatre in Mickery op concert David Cassidy „Extra lange tournee” Eerste Oscar-winnaar 9 KUNST MAANDAG 2 7 1974 MEI Eric Ineke HOOFDSTADKOOR r- WESTERKERK t- D u, m DEN HAAG De feesten- en partijenconferencier voor zover nog in leven die het zou bestaan nu de wijsvinger te heffen en te roe pen „Olalala Parijs!!!”, zou hoog stens wat meelijdende glimlachjes uit de zaal krijgen, misschien een beetje weemoed. Maar hij is buiten de tijd geraakt. De Haagse Comedie heeft zaterdag in de Koninklijke Schouwburg eigenlijk weinig anders bereikt met het opgraven van het 110 jaar oude „Potverteren” van Eugène Labiche, die in dit geval in samenwerking met Alfred Delacour een van zijn vele amusementspro- dukties voor de lachgrage Parijse burgerij van toen produceerde. Hij was een vlotte leverancier van kwantiteit, een man die in deze dagen waarschijnlijk een gevraagd tekstschrijver voor de televisie zou zijn. Blood, Sweat and Tears GRONINGEN De opeenhoping van (belangrijke) concerten in dit weekeinde moest noodgedwongen leiden tot een beperkte keuze waar bij ik voor Randy Newman voor het eerst sedert twee jaar in ons land uitkwam op zijn optreden in het cultureel centrum De Ooster- poort in Groningen. Newman bracht op dit concert, dat rechtstreeks door de VPRO vrijdagavond werd uitgezonden, een 25-tal van zijn meest bekende songs, waaronder vrijwel alles van zijn elpee Sail away. k b M w 1 De subtiele dubbele bodems van Randy Newman Norwegian e CEES STRAUS k. CEES STRAUS (Van onze kunstredactie) gemakkelijk de ADVERTENTIE Randy Newmaii, zingend achter zijn piano. zouden al buitenlandse regisseurs zijn benoemd om zijn werk Goelag Archipel te verfilmen ontkend. De première zou dinsdagavond worden gegeven en het Theatre had de bedoeling tot. en met 2 juni in Amsterdam te blijven. Vanaf morgenavond komt hier voor in de plaats het Engelse gezelschap Paradise Foundry. 30 die even het vuur wisten te onsteken, dat verder goeddeels bleef smeulen. PIET RUIVENKAMP met Mozart: Requiem Poulenc: Gloria dinsdag 28 mei, 20.15 uur in de il. V t. it ten tar- ek- •eds ga in in se t’, d- te at dt et ar de se vs 55 o 15 ia 45 a- AMSTERDAM. De reeks voorstel lingen die het Blackbird Theatre uit de Verenigde Sta.ten met „Angel of Death” en „Tenements” in het Mickery-theater in Amsterdam zou geven, kan niet door gaan. OSLO (AP). De verbannen Russi sche auteur Alexander Solsjenitsin is van plan een filmscript te schrijven, gebaseerd op een manuscript dat hij in 1959, schreef, zo heelt hij aan Per Evil Hegge, correspondent van het Noorse avondblad Aftenposten verteld. Na enkele, wat minder spectaculaire nummers als Benny the Bouncer, een rocker a la Jeemy Bender en Embarras sing Silence liet Greg Lake twee akoes tische werkjes horen. Het eerste was Still you turn me on van de laatste elpee, gevolgd door Lucky Man. Lake, Na dit uitstekende getimede rustige intermezzo daalde het quadrofonische geweld weer neer op het Ahoy-publiek. Karn Evil liet zien hoe goed de drie op elkaar waren ingespeeld. Lake en Pal mer verlieten het podium om Emerson zijn vaardigheden op piano ten toon te laten spreiden. Met een veel te lange medley van jazz en boogie woogie leidde Emerson het nummer in, later weer bijgevallen door Lake en Palmer. „In „La Cagnotte” laat hij zien hoe een clubje provincialen de kaartpot in Parijs komt stuk slaan en dan natuur lijk door het gevaarlijke grote-stadsleven danig raakt uitgeschud. Labiche wist wel hoe hij in zijn dagen een publiek tevre den kon stellen: karikaturale notabelen, domme burgermannen, opgeblazen wijf jes omringd door geslepen dienstbetoon, en dat in een reeks zeer afwisselende Rostropovitsj bij zijn aankomst op het vliegveld met zijn hond Koosa. HAARLEM. Eens te meer heeft de stichting Cat Jazz Haarlem en daarmee de Haarlemse Jazz Club zaterdag haar bestaansrecht bewezen met een voortref felijk concert van de Amerikaan Jimmy Owens. Samen met het trio Rob Ager- beek (met Henk Haverhoek op bas en Eric Ineke drums) maakte Owens er een buitengewoon interessante avond van waarop zowel een goed inzicht in het spel van Owens als dat van het trio kon wonden verkregen. die tijdens de rest van het concert een beetje op de achtergrond bleef, bewees vooral tijdens dit laatste nummer goed uit de voeten te kunnen met de klassie ke gitaar. Wat bewoog de Haagse Comedie dan voor „Potverteren” te kiezen? Ik zou het zo een-twee-.drie niet weten. Het is on getwijfeld het luchtige overstapje naar het volgend seizoen en misschien zullen de badgasten uit de provincie er deze zomer nog iets aan beleven. Maar de meer verwende toeschouwer zoekt toch wat meer raffinement, zelfs in het amu sement, dan hier voor het opscheppen lag. Labiche is na ruim een eeuw te veel verbleekt om er een verzorgde voorstel ling direct uit de tekst van te maken, zoals de Guido de Moor overigens wel vakkundig deed. Maar daarmee houdt hij de verveling over al te vaak vertoonde dialoogtrucjes en al te bekende grappige typetjes niet buiten de deur. Er was naar een leuke, speelse aan kleding vol afwisseling gezocht en dat kan men aan de zwier en het kleurge voel van Harry Wich overlaten, die het alleen in de plafonds vooral perspecti visch laat afweten. Er was een comboo- tje, dat de niet zo erg spitse liedjes had te begeleiden. hij in zijn teksten werkt, de liefde is een ander. Heimwee naar de geliefde (Living without you) wordt afgewisseld met de rol van de underdog (Suzanne). Zijn christelijk-filosofische visie op de sa menleving keert dan terug met God’s Song, Political Science en Old Man. Als toegift vier hits: Lonely at the top, Davy the flat boy, Tickle me en het weemoe dig makende Dayton, Ohio 1903. Weinig vernieuwing jammer genoeg na twee jaar, maar toch nog volop de moeite waard. Overigens wel eens interessant om een concert buiten de randstad bij te wonen. Het noorden heeft met dit zalencomplex een bijzonder goede accommodatie ge kregen voor muziek-evenementen. Prima zitcomfort en een heldere, doorzichtige akoestiek. Wat je hier in het noorden ook opvalt is dat het publiek minder opgefokt doet, meer ontspannend en en thousiaster is. De blasé-stemming die vaak zo kenmerkend is voor Amsterdam ontbreekt hier totaal. ROTTERDAM. Ruim tweeëneen half uur lang hebben 6000 mensen za terdagavond in de Rotterdamse Ahoy kunnen genieten van het quadrofonische experment van Emerson, Lake and Pal mer. Het vier-kanalen stereosysteem zorgde er voor dat het van toch niet al te beste akoestiek voorziene sportpaleis uitstekend gevuld werd met de muziek van het Engelse supertrio. Een supertrio. dat buiten dit technische experiment het publiek een subliem concert voorschotel de. CALIFORNIé (AFP). Donald Crisp, de oudste acteur die een Oscar heeft gewonnen, is zaterdag op 91-jarigé leef tijd in een ziekenhuis in Van Nuys in Californië overleden. Crisp die in Schotland geboren was, regisseerde aanvankelijk stomme films. Later toen de sprekende film zijn intre de had gedaan, werd hij acteur. In 1941 kreeg hij een Oscar voor zijn bijrol in „Hoe groen was mijn dal”. In totaal speelde hij in ongeveer 500 rolprenten, waaronder de rol van General Grant in „De geboorte van een natie”, terwijl hij voorts optrad in „Muiterij op de Boun ty”, „Olie voor China’s lampen”, „De charge van de lichte brigade” en „Het leven van Emile Zola”. Deze groep, die bezig is met het ont wikkelen van nieuwe schrijvers, brengt een serie korte stukken van Michelene Wander, gebundeld onder de titel Friends and Strangers Alike. Ttot en met 2 juni iedere avond een voorstelling, aanvang 20.30 uur. Een van de vele hoogtepunten vormde de daaropvolgende uitvoering van het Tarkes gedeelte, voorkomende op de ge lijknamige elpee. Een half uur lang liet Emerson zijn vingers glijden over de talloze toetsen van zijn orgel, synthesi zers en piano. De climax tijdens dit nummer bereikte Emerson echter met een solo op mellotron, die hij met zijn hele lichaam bespeelde en vervolgens vuurkogels liet spuwen. Zondagavond zou de Amerikaanse jazzrock-formatie Blood, Sweat and Tearst hun jaarlijkse concert in de Edenhal in Amsterdam verzorgen. Helaas moest dit optreden worden afgelast doordat de ap paratuur niet tijdig in de hoofdstad kon arriveren. Voor organisator Lou van Rees een strop die op het geplande aanvangstijdstip toch al tegen slechts enkele honderden bezoekers kon aankij ken. Neen, zo'n geval is alleen met te redden met een echt schuimende verto ning en een zekere ironische af stand, maar zover is de Haagse Comedie dit maal niet gekomen. In de tamelijk jonge bezetting waren het voornamelijk Wim van Rooy, Jaap Wieringa en Eli Blom, AMSTERDAM. Hans Kox, per 1 september van dit jaar benoemd tot artistiek leider van het Concertgebouw orkest, heeft op medisch advies gevraagd hem van deze functie te ontslaan, aldus heeft een woordevoerder van het orkest zaterdag meegedeeld. De huidige artistiek leider, prof. Mari us Flothuis, zal voorlopig de artistieke zaken blijven behartigen, maar ook hij kan dat niet langer dan 1 september doen in verband met zijn benoeming tot hoogleraar. Het Concertgebouworkest zoekt dus een nieuwe artistiek leider, die voor die datum in dienst zal moeten treden. Grandioze afsluiting hiervan vormde het gedeelte waarin Emerson na een drumsolo van Palmer zijn synthesizer als een helse machine met een keiharde knal zogenaamd tot ontploffing liet brengen. Na een minutenlange ovatie, de groep weigerde aanvankelijk terug te komen, verscheen de groep weer voor een toe gift. Emerson, die alleen nog maar op de been kon worden gehouden door enkele flessen wijn, schreeuwde het bekendge- worden „We gonna give you some pictu res of an exhibition” de zaal in, waarna het publiek weer een halfuurtje kon gaan zitten. Het werd vooral een one man show van Keith Emerson, die bui ten het traditioneel geworden demonte ren van het orgel, de synthesizer na het indrukken van enkele toetsen geheel zijn voorgeprogrammeerde gang liet gaan. Waarna de groep zonder een instrument aan te raken afscheid nam van het inmiddels dolgedraaide publiek. WIM DE HAIR „Potverteren’’ met v.l.n.r. Francine Dreessen, Leo de Hartogh, Kees Coolen en Nanny Vermeer. LONDEN (AFP). Bij een concert dat de Amerikaanse pop-ster David Cas sidy zondagavond in Londen gaf, is het zo onstuimig toegegaan, dat er ongeveer 700 jongelui gewond raakten. Een meisje kreeg een hartaanval en is er ernstig aan toe. Volgens vrienden van haar werd zij onder de voet gelopen door buiten zinnen geraakte „fans”. Da vid Cassidy heeft meegedeeld dat hij niet meer in het openbaar zal optreden. Hegge, die een persoonlijke vriend van Solsjenitsin is, schreef dat de film zal gaan over gebeurtenissen in Russische kampen in de periode van 1953 tot 1954. Solsjenitsin zal de details van de film nog niet onthullen, maar het is bekend dat in de eerste twee jaar na Stalin’s dood een aantal opstanden hebben plaatsgevonden in kampen en dat deze moesten worden onderdrukt met de hulp van soldaten, aldus Hegge. De Russische auteur heeft verder ont huld dat zijn gedicht Pruisische Nachten in de nabije toekomst op de plaat zal verschijnen. Dit gedicht gaat over de gebeurtenissen van 1945 in de Sovjet unie. Hij schreef het werk in 1969 in een kamp. Solsjenitsin heeft de geruchten als Emerson, Lake and Palmer openden het concert met enkele nummers van hun laatste elpee Brain Salad Surgery. Als „new English Hymne” (nieuw Engels volkslied) introduceerde Keith Emerson het nummer Jerusalem, waarin vooral Greg Lake met zijn mooie kerkkoorstem een hoofdrol speelde. Toccata, het twee de nummer, was een moderne versie van een Italiaans pianoconcert met uiteraard Emerson als een virtuoze toetsenbespe- ler. In feite was Jimmy Owens gast bij het trio dat een belangrijk deel van het optreden alleen aan het woord was. Owens beperkte zich tot drie tot vier soli per nummer, maar deed dat vaak zo imponerend dat het gebrek aan voortdu rende aanwezigheid nauwelijks opviel. De momenten dat hij speelde hield Owens de touwtjes strak in handen en leidde het trio veilig langs de kuilen waarin het makkelijk had kunnen val len. Want Owens experimenteert op het gevaarlijke af, niet zozeer in de zin zoals de avantgardisten dat doen, maar steeds zoekend naar wat nog net muzikaal ac ceptabel lijkt. Owens ging in veel num mers rakelings voorbij aan een reeks van dissonanten, glijdend van hoog naar laag en vaak in omgekeerde richting weer terug. Het blijft een persoonlijke voorkeur in hoeverre deze stijl is te prefereren, naar mijn smaak lukte het Owens vooral in de eerste set niet altijd even goed. Overigens komt hij er in zijn spel dui delijk voor uit, hij maskeert niets, speelt duidelijk en doorzichig. Agerbeek c.s. waren hierbij op hun best en dreven Owens tot grote inspira tie. Het fabeltje bij een deel der jazzcri tici dat Ineke nog steeds geen behoorlij ke drummer is, mag wel eens uit de wereld. Met Haverhoek levert hij een zeer betrouwbare ritme-sectie die voor iedere solist voldoende kwaliteit heeft. Het trio Agerbeek is de laatste tijd trouwens bijzonder hecht geworden, het spel klinkt nu zeer consistent. Jammer was het op dit concert dat Ineke’s drummen het spel van Agerbeek in volume overtrof. Iets meer balans zou wonderen kunnen doen. Met een tweede set van drie nummers kwam het concert tot een einde. Van Sonny Rollins klonk een levendig en zeer vitaal Saint Thomas met Ineke in een sterrol. Come on Sunday, opgedra gen aan de vrijdag overleden Ellington en To the Few besloten dit zeer boeien de concert dat door een talrijk publiek zeer op prijs werd gesteld. Autumn Leaves, het eerste nummer van het concert, was een zeer snel gespeelde blues, krachtig geladen en vol op swingend. Een uitstekend openings nummer waarin Owens direct zijn kwa liteiten uitstalde. Goede hardbop met soms invloeden van de Miles Davis uit de jaren ’60. Stella by Starlight liet een dualistisch karakter horen. Het basisthema kon door het trio strak worden uitgevoerd, maar in de improvisatie verloor Owens zich al te vaak in niet ter zake doende versieringen. De Beatlessong Norwegian Wood klonk echter weer zeer helder en hele maal interessant werd het met Oleo waar Owens het thema van Rhythmning doorheen weefde. Zijn zijn eerste twee elpees „Randy Newman creates a new world under the Sun” en „12 Songs” door hun overdadige orkestraties haast geheel ontoegankelijk (waarschijnlijk de reden dat Newman niet die populariteit heeft die hem rech tens zijn kwaliteiten toekomt), wanneer hij zingt en zichzelf op de piano bege leidt, dan is er direct een sfeer van intimiteit en oprecht luistergenot. Biedt Newman in deze vorm muzikaal gezien vrij weinig, zijn grote kracht ligt in zijn teksten. En toch zijn die op het eerste gezicht vervelend, in-burgelijk en banaal. Wat Randy Newman ze mee geeft is een dubbele bodem, het gevoel dat er meer achtersteekt. Bij Newman moet je heel allert meeluisteren om er alle subtiliteiten uit te halen, dat maakt hem ook al zo moeilijk bereikbaar voor het grote publiek. Het concert werd door Newman voorts opgeluisterd met een reeks van understatements die bij hem door hun dubbele bodems eigenlijk al overstatements zijn geworden. Voeg er bij Newman’s onbeholpen gedrag waar mee hij zijn optreden op het podium opsiert en je hebt het beeld van een bijzonder artiest. Randy Newman begon zijn concert in Groningen dat voorafgegaan werd door een rustig en goed optreden van Ralph McTell met een keuze van Sail Away: Last night I had a dream, You can leave your hat on en He gives us all his love. Na Yellow Man, dat een prach tige uitvoering kreeg en Lover’s Prayer bracht hij twee nummers van de ko mende nieuwe langspeelplaat, Birming ham en We’re rednecks. In feite weinig afwijkend van het bestaand repertoire, voorzover het de (bedekte) kritiek op de samenleving betreft. Is dat één van de gegevens waarmee LONDEN. (ANP) Rostropovitsj, de grootste cellist ter wereld, is zondag in Londen aangekomen voor een verblijf van twee jaar dat hij zelf karakteriseer de als een „extra lange concert tournee”. Rostropovitsj (46 jaar), heeft zijn grote zwarte Newfoundlander Koosa meege bracht. Hij droeg twee celli toen hij de vliegtuigtrap afkwam. Tegenover verslaggevers verklaarde de cellist dat zijn vrouw, de sopraan Galina Visjnevskay en zijn twee doch ters zich later bij hem in Londen zouden voegen. Rostropovitsj weigerde een politieke verklaring af te leggen en zei „ik wil na drukkelijk verklaren dat ik en mijn gezin burgers van de Sovjet Unie blijven en dat ik mijn land en mijn volk erg liefheb”. Rostropovitsj zal zich voorlopig in Cambridge vestigen. Uit Moskou is bericht dat Rostropo vitsj daar uitgeleide was gedaan door djn vrouw en dochters en door een dertigtal vrienden. taferelen. Want men vergaapte zich toen nog graag aan allerlei wonderen, die de vakantiereis later zelf te ontdekken kon geven. Oppervlakkig, gemakkelijk amuse ment. Wat er in die dagen nieuw aan was, laat zich nu nóg maar moeizaam herkennen. De dramatische perfectie en scherpere persoonsaanduiding van een Feydeau is in de lossere, avontuur lijker stijl van Labiche nog allerminst aanwezig.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 9