Joh. Bodegraven
Paradise Foundry laat
Groots slot Beethovenserie
weer in actie
NPO met Wayenberg
van
Bestuur Podium
blijft aan
Ere-platenregen
in Laren
Omroepverenigingen wachten
op tal van beslissingen
Wisselend niveau bij
Japanse organiste
Bartelink in
Grote Kerk
om zonder kosten
vreemd geld op te nemen
MISTEN
HOMEN
kleverpark/van ostadestraat 4
haariem ((023)351937
maar met de
Postgiro betaalkaarten
kunt u terecht in meer dan
menselijk tekort zien
Friends and Strangers alike in Mickery
Kankerbestrijding
„GLANZENDE OVERWINNING VAN DE WEENSE MEESTER”
Ondanks tekort
Succes Danstheater
Haarlems Operakoor
in radio-uitzending
Minister werkt paniek in de hand
/HODEI^N
in Noorwegen
—4
13
KUNST
1974
MEI
WOENSDAG
2 9
x-z
II
Wie Postgiro heeft reist rustiger, zonder
nodeloos veel geld op zak. Met de
veilige girobetaalkaart kunt u in meer
dan zo landen geld opnemen.
Gewoon bij de meeste postkantoren.
En zonder bijkomende kosten!
Op vertoon van uw geldig paspoort
krijgt u een vast bedrag per kaart
uitgekeerd. U kunt het betaalpasje dus
veilig thuis laten. Tja - de Postgiro
zorgt ook in het buitenland voor gratis
gemak..Liefst in meer dan 20 landen!
(Van onze RTV-redactie)
DANIËL WAYENBERG
P ZWAANSWIJK.
CEES STRAUS
ADVERTENTIE
(Van onze RTV-redactie)
GRATIS
ADVERTENTIE
20 LANDEN
(Van onze RTV-redactie)
(Van onze RTV-redactie)
I
op onze japon- en mantelafcieling!
moet u wèl bij zijn
de postgiro
do’s makkelijk!
De toehoorders uitten hun opgetogen
heid met stormachtige bijval, waaraan
bijna geen einde wilde komen. In dit
grote succes heeft Wayenberg dirigent
en orkest terecht steeds weer betrokken.
„Dat komt allemaal door dat onzinni
ge en noodlottige artikel 9 in het Om-
AMSTERDAM. Michelene Wandor,
van wie Friends and Strangers alike
deze week door Paradise Foundry uit
Engeland in het Mickery tehater wordt
gespeeld, is geïntrigeerd door het mense
lijk tekort. Ze geeft het vorm in vijf
schetsen, elk niet langer durend dan zo’n
20 minuten.
Het Nederlands Dans Theater bereidt
zich thans voor op het Amsterdams
ballet festival van 7 tot en met 14 juni.
Op het programma staat onder andere
een première voor Nederland van het
ballet Pir 2 van Lois Bewley en Carmi-
na Burana met solisten, koor en orkest.
De uitvoering van de ouverture „Cori-
olan”, die aan het triple-concert vooraf
ging getuige van grotere vertrouwenheid
en hiermede verkreeg de dirigent André
Vandernoot een voortreffelijk resultaat,
vooral met de typering van de hoofdfi
guur Coriolanus van het gelijknamige
treurspel van Joseph von Collin.
Voorts leek de stijlindruk als geheel
ondefinieerbaar; was het eerste deel ato
naal van conceptie, in het moderato
assai waren onmiskenbaar tonale zwaar
tepunten, ja zelfs romantisch geaarde
klankimpressies herkenbaar, terwijl het
werk in aai.vankelijk streng fugatische,
doch tenslotte chaotisch homofone stijl
afsloot.
Niettemin was Yuko Hayashi’s vertol
king een technisch knappe prestatie,
waarbij de accuraat uitgevoerde regi
stratie niet onvermeld dient te blijven.
Met achtereenvolgens de koraalbewer-
king „Schmücke dich, o liebe Seele” en
de Fantasia en Fuga in g kl. t„ beide
van Johann Sebastian Bach, sloot Yuko
Hayashi haar recital op boeiende wijze af.
Opvallend was dat zij in de Fuga geen
manuaalwisseling toepaste, een principe,
waardoor met name in déze fuga de
contrastwerking node gemist werd.
JAAP STORK
HILVERSUM. „De Hilversumse ra
dio is in volstrekte nood geraakt en de
medewerkers zijn wanhopig. Niemand
weet hoeveel zendtijd hij krijgt, op wel
ke dagen hij straks in het seizoen mag
gaan uitzenden, hoe groot zijn budget
zal zijn. Hoe komt dat? Omdat zo vlak
voor de vakantie de minister van CRM
nog steeds niet officieel heeft medege
deeld dat de TROS A-omroep wordt, de
minister nog niet heeft beslist over de
zendtijdaanvragen van Veronica en
Noordzee en Symbiosis en de bewinds
man nog niet heeft gezegd hoe groot het
aandeel van de NOS in het totaalpakket
zal zijn. Wij als NCRV weten slechts
twee dingen: dat we straks waarschijn
lijk wel programma's moeten gaan ma
ken en dat we e enjubileum gaan vieren”.
Algerije: DA 200.
Andorra: Pts 2000 of Ffre200.
België: Bf 2000.
Cyprus: C£ 15.
Denemarken: Dkr 200.
Duitsland: DM 100.
Finland: Fmk 100.
Frankrijk en Monaco: Ffre 200.
Ierland: IE 15.
Israël: IL 150.
Luxemburg: Lfr 2000
Marokko: DH 200.
Ned. Antillen: Nat 100.
Noorwegen: Nkr 200.
Oostenrijk: ös 1000.
Spanje: Pts 2000.
Suriname: Sf 55.
Tunesië: DT 20.
Turkije: LT 500.
Verenigd Koninkrijk, Guernsey
en Jersey: 15.
Zweden: Skr 200.
Zwitserland en Liechtenstein:
Frs 200.
HILVERSUM. Johan Bodegraven,
de grote radio-bedelaar van de NCRV,
gaat in het najaar weer een grote actie
leiden. Hij zal dan proberen voor het
Koningin Wilhelmina Fonds voor de
kankerbestrijding 40 miljoen los te pra
ten. Hij heeft 24 jaar geleden al eens
met zijn Haak In-Programma’s grote
sommen gelds voor het KWF bijeenge
kregen, wat de NCRV het erelidmaat
schap van het kankerfonds opleverde.
Nu de NCRV zijn gouden jubileum viert
en een nationaal doel wil steunen, lag
een actie voor het KWF voor de hand.
Bodegraven krijgt steun van projectie-
leider Ben Essing, de man van de grote
manifestaties van vroeger in de veiling
hal van Blokker. De gigantische actie zal
moeten leiden tot het oprichten van 1700
plaatselijke actiecomités, die een leger
van een kwart miljoen collectanten op
de been moeten helpen. In elf provincies
en in de vijf grote steden Amsterdam
Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eind
hoven komen grote comités.
Tussen 25 en 29 november wordt de
actie onder de slogan „Geven voor le
ven” gehouden. De cijfers 2747 zullen
zowel staan voor het postbusnummer als
voor de giro- en banknummers. De actie
wordt op 29 november besloten met
grote programma’s op radio en televisie.
In elk geval zal het gehele avondpro
gramma van de tv voor de actie van
Johan Bodegraven gereserveerd zijn.
de goede
consciëntieuze
en van het
HAARLEM. Evenals vorige week
concerteerde ook gisteravond een gastso-
list op het Müller-orgel in de Grote- of
Sint Bavokerk. Achter de klavieren had
ditmaal plaatsgenomen de Japanse orga
niste Yuko Hayashi. Het waren voor
haar geen onbekende klavieren, want in
1966 en 1967 was zij cursiste aan de
Zomeracademie voor organisten in het
kader van de Haarlemse Orgelmaand.
Pat Rossiter in Mal de Mère, een van de vijf schetsen die onder de titel Friends and
Strangers alike tot en met 2 juni in Mickery zijn te zien.
(Foto Maria Austria)
nog 3
dagen
pinkster
voordeel
Een grandioze bekroning kreeg dit
Beethoven-concert met de waarlijk ma
gistrale vertolking van het vijfde Piano
concert, waarmede Daniël Wayenberg
door muzikale geladenheid, uitdruk-
kingsrijke klank van aangepaste, wisse
lende intensiteit en door een indrukwek
kende virtuoze beheersing zich opnieuw
liet kennen als een uitzonderlijk begaaf
de meesterpianist Zijn groots pianospel
inspireerde dirigent en orkest tot een
uitnemende begeleiding, die getuigde van
een uitmuntende verstandhouding met
de solist.
DEN HAAG. Het Nederlands Dans
Theater heeft op het internationaal fes
tival van Bergen (Noorwegen) met zijn
voorstellingen op 22, 23 en 24 mei een
enthousiast publiek ontmoet. Het festival
werd geopend met een lunch in de
Hakonshallen waaraan ruim 150 gasten
aanzaten als gasten van koning Olav V
en het kroonprinselijk paar van Noor
wegen.
In het Konsertpaleet vond de eerste
balletvoorstelling plaats van het Neder
lands Dans Theater voor zeer talrijke en
buitengewoon enthousiaste toeschouwers
Na de tweede voorstelling werd het
Nederlandse gezelschap een souper aan
geboden door het kroonprinselijk paar
van Noorwegen en prinses Christina van
Zweden.
AMSTERDAM. (ANP) De leden
van het bestuur van het Toneelgezel
schap Podium, die vorige week hun
mandaat ter beschikking hadden gesteld
nadat was gebleken dat de begroting
van podium een overschrijding van
500.000 gulden vertoonde, hebben na een
gesprek met de gemeente Amsterdam
besloten, in functie te bljjven.
Het bestuur zal nu voltallig aanblijven
totdat de liquidatie van de stichting
conform de bepalingen van de statuten
is geregeld en afgewikkeld.
Het btestuur van de Nederlandse Vere
niging van Toneelkunstenaars maakt
zich zorgen over de rechten van de
werknemers bij Podium en stelt in een
verklaring dat Podium door zijn finan
ciële beleid de belangen van de werk
nemers op kwalijkee wijze veronacht
zaamt.
De vereniging heeft zich nu „met be
zorgdheid rechtstreeks tot de subsidiën-
ten (gemeente Amsterdam en rijk) ge
wend om zekerheid te krijgen over de
rechten van de werknemers. Aan subsi-
diënten zullen salarisgaranties worden
gevraagd”, aldus de verklaring.
Steeds gebruikt ze een relatie tussen
twee mensen (moeder en dochter, baas
en werknemer, vrouw en man) om aan
te tonen hoe een vervuilend element,
vaak van buiten geïntroduceerd, een
verhouding binnensluipt en kan verzie
ken. Ze laat de pogingen zien hoe de
weegschaal in evenwicht wordt gehou
den, Wandor’s mensen balanceren immer
op het randje van het psychotische,
maar ze vinden in hun naïeviteit toch
ook weer een zekere rust terug.
Het is vaag en ongrijpbaar toneel dat
Paradise Foundry voortzet, wegglippend
als duinzand. Toegespitst op de dialoog
biedt het een minimum aan dramatische
vormgeving. Het zou kunnen volstaan
met het lezen van de tekst, temeer
omdat er in feite weinig wordt gedaan
om door middel van de vormgeving een
extra uitleg te geven aan de inhoud.
Paradise Foundry, hier onder regie
van Malcolm Griffith, werkt in het
randgebied van illusie en realiteit. Waar
toneel ophoudt te bestaan en de werk-
lijkheid alledaagse vormen aanneemt.
Dat is een waardevol punt in de over
weging om Friends and Strangers alike
te gaan zien.
LAREN. Rogier van Otterloo:
25.000 langspeelplaten. Louis van Dijk:
50.000 platen, Gerard Cox: 100.000 en
Thijs van Leer 200.000 langspeelplaten.
Dat zijn de adembenemend hoge aantal
len verkochte exemplaren van hun laat
ste elpees en daarom vierde dinsdag
grommofoonplatenmaatschappij CBS
feest in Laren.
Rogier en Louis kregen ieder een gou
den, Gerard Cox een platina en Thijs
van Leer een platina plaat met diaman
ten. Willem Duys reikte ze uit en noem
de het feit dat deze echte muziek' dit
in tegenstelling tot de door de pluggers
erin gestampte meedeiners toch ken
nelijk een steeds groter publiek weet te
veroveren, een triomf van <*-
smaak. Smaak van de
platendirecteur John Vis
publiek.
Voor Rita Reys lag er trouwens ook
een platina plaat vanwege haar Bacha-
rach-opname. Zij kon echter de moed
niet opbrengen om haar vakantie in
Zuid-Frankrijk voor één dag te onder
breken vanwege dit feest.
HAARLEM. Het Haarlems Opera
koor Bep Ogterop heeft gisteren zijn
medewerking verleend aan het NCRV-
radioprogramma Tijd vrij voor muziek
in vrije tijd in de Hilversumse studio’s.
Onder leiding van Bep Ogterop en met
medewerking van de tenor Robert
Bruins en de pianist Johan Kat zijn
werken uitgevoerd van Rossini, Puccini,
Dvorak en Rodgers.
De opnamen van het Haarlemse koor
worden uitgezonden op donderdag 22
augustus van 18 uur tot 18.29 via Hil-
’•nuni 2.
roepbesluit, waarin staat dat de minister
tot 1 juli de tijd heeft om mee te delen
wat er op 1 oktober gaat gebeuren.
Daarmee werkt hij elk jaar panieksitua
ties in de hand. Want wat is de prak
tijk?
„Op 30 juni beschikt de minister, in de
eerste week van juli moet haasje-rep-je
een zendtijdindeling worden gemaakt,
in de tweede week van juli moet die de
diverse beleidscolleges en besturen pas
seren. Als het allemaal vlot verloopt,
dan is de zaak pas begin augustus rond,
wat veel te laat is”.
„Het college van programmaleiders
heeft in 1970 en 1971 brieven gestuurd
naar de programmacommissaris, naar
het NOS-bestuur, naar het ministerie.
Wij stelden voor om uiterlijk op 1 april
vast te stellen wat er op 1 oktober dient
te geschieden. We hebben in 1973 nog
eens aan ons voorstel herinnnerd. Zonder
resultaat”.
De heer Geerink Bakker vond het
trouwens onzinnig dat de omroepvereni
gingen wel en de NOS geen zendtijd
behoefde af te staan. „Het zit er echter
in dat de NOS weer de dans ontspringt.
Ze hebben al in het wilde weg gezegd
een zendtijdpercentage van 20,5 redelijk
te vinden. Ik zou wel eens willen weten
of de Tweede Kamer en de consument
dat ook redelijk vindt. Ik vind het niet
redelijk dat de NOS overeind blijft en
de omroepen als citroenen worde uitge-
knepen”.
Aldus een hartekreet van NCRV-di-
recteur drs. M. Geerink Bakker. Hij zei
verder: „Als de TROS A-omroep wordt,
wie moet daarvoor bloeden? Zakken we
dan inderdaad als NCRV beneden de 30
uur per week en kunnen we dan wel
een volledig programma maken? We
vrezen nu twee dingen: onzekerheid
over de ons straks toebedeelde zendtijd
en de dreiging dat die opnieuw minder
zal zijn”.
HAARLEM. Onder zeer grote be
langstelling is dinsdagavond in het
Haarlemse Concertgebouw het derde,
laatste concert van de Beethovencyclus
van het Noordhollands Philharmonisch
Orkest gegeven. De grote concertzaal
was uitverkocht en zelfs op het podium
waren stoelen geplaatst om zoveel mo
gelijk Beethoven-fans deze muziek-ma-
nifestatie, die in veel opzichten weer een
glanzende overwinning voor de Weense
meester betekende, te den bijwonen.
De piano stond weer centraal op dit
concert al heeft dit instrument voor
één van de gekozen werken zijn solisti
sche taak met twee snaarinstrumenten
uit een geheel anders gaearde familie
moeten delen.
Deze compositie was het Triple-con
cert voor piano, viool en violoncel met
orkestbegeleiding in C grote terts, opus
56. Het is een werk, dat betrekkelijk
Het triple-concert is een werk, dat
van degenen die zich aan een uitvoering
gaan wagen, een hernieuwde benade
ring vraagt, alsof het om een eerste
vertolking gaat. Hun taak wordt nog
verzwaard, wanneer de noodzaak van de
vervolmaking van het samenspel nog in
het geding is.
Zo werd het ook verklaarbaar, dat de
hoogtepunten van de uitvoering van het
triple-concert op deze avond in het alge
meen bereikt werden, wanneer de pia
nist Daniel Wayenberg, de violist Gijs-
bert Beths en de violoncellist Henk
Schreve zich solistisch of als ensemble
onafhankelijk van het orkest konden
laten gelden en met name in het largo
met klankrijk, beheerst spel indruk kon
den maken. In dynamische zin was de'
orkestbegeleiding vaak te grof.
(Van onze kunstredactie)
HAARLEM. Bernard Bartelink,
vaste organist van de RK Bavo aan de
Leidsevaart in Haarlem, is donderdag
middag de gastbespeler van het Christi
an Müllerorgel in de Grote Kerk in
Haarlem. Aanvang 15 uur.
Bartelink, die ook dinsdag 4 juni in de
Grote Kerk zal concerteren, begint zijn
programma met het Gloria uit de Messe
pour les paroisses, geschreven door
Francois Couperin le Grand. Van Lebe-
que speelt hij vervolgens het Stabat
Mater dolorosa (offertoire). Franck is
vertegenwoordigd met Prélude, fugue et
variation, terwijl de 20e eeuw aan bod
komt met een compositie van Arthur
Honegger en van Jean Langlais.
Het Praeludlum en Fuga in g kl. t.
van Dietrich Buxtehude waarmee Yuko
Hayashi het concert begon, werd geken
merkt door een beheerste uitvoering,
waarbij de strak volgehouden, statige
tempokeuze goed aansloot bij de krachti
ge plenum-registratie.
Een eenzelfde beheerstheid viel te
sonstateren in de koraalfantasie „Wie
schön leuchtet de „Morgenstern", even
eens van Buxtehude, al zou een leniger
aanpak qua ritmiek en melodiek hier be
ter aan de aard der compositie hebben
beantwoord.
Deze soepelheid, die ik miste, was be
slist wel aanwezig in de vertolking van
het „Premier Hymn: Veni Creator” van
Nicolas de Grigny. De veeleisende ver
sieringstechniek was bij Yuko Hayashi
in vertrouwde handen en ook de regi
stratie was bewonderenswaardig aange
past aan het oud-Franse klankidioom,
ondanks de Barokke eigenschappen van
het Bavo-orgel.
Wij maakten vervolgens kennis met
de „Fantasie über die geheime Offenba-
rung nach Johannes” van de Japanse
componist Shoko Maita (geb. 1935). Het
betrof een driedelige compositie, die ge
schreven was als opdracht ter gelegen
heid van de Wereldtentoonstelling 1970.
Het werk heeft op mij geen opzienba
rende indruk gemaakt. Allereerst heb ik
geen aanwijsbaar verband kunnen leg
gen tussen de muziek, zoals die op mij
overkwam en de religieuza bron die
kennelijk tot inspiratie diende. Hierover
kan men uiteraard van mening verschil
len, doch het, al luisterende, uitblijven
van herkenning van een buitenmuzikaal,
vastomlijnd gegeven dat een componist
drijft tot het scheppen van een werk,
beïnvloedt onvermijdelijk het oordeel
van de toehoorder. Het was in zo’n geval
wellicht wenselijker geweest dat hij on
kundig was gebleven van de aanleiding,
zodat het naarstig speuren naar overeen
komst achterwege had kunnen blijven.
weinig op de orkest-programma’s voor
komt en het behoort zeker niet tot het
gangbare repertoire van pianisten, violis
ten en violoncellisten. Terwille van een
soort completering wordt doorgaans de
keuze van het tripleconcert gerechtvaar
digd, zoals in dit geval van een piano
concerten- Beethovencyclus, maar zeker
niet om het muzikale gehalte, dat
slechts in het tweede deel van het
concert, het largo, nog wel het niveau
bereikt, dat de grootheid van de compo
nist doet beseffen.