AGENDA
KETELSHOW: maf soort kleinkunst
FILMS
DZATSJ DOET BUIKORGEL OM
Orgelspel in bedreigde Spaarnekerk
ES'
Benmnk en Mengelberg
een paar apart
TWEE VOORSTELLINGEN IN HAARLOHEIM
wijzen
ROXY
1^-
7
DONDERDAG
30
1974
MEI
KUNST
Bioscopen
k
Viruly
Cabadramex
Bartelink
PETER BOGDANOVICH is snel
beroemd geworden door zijn nostal
gische films die niet altijd door hun
onderwerp maar ook door hun ver
wijzingen naar regisseurs uit de
gouden jaren van Hollywood in het
verleden speelden. „Targets”, hoe
wel spelend in deze tijd, was ge
bouwd rond de figuur van Boris
Karloff die het ver afgelegen tijd
perk van de griezelfilm symboli
seerde, „The last Picture Show” zat
boordevol heimwee naar de jaren
vijftig en „What’s up Doc” riep her
inneringen op aan de periode van
de „slapstick” en tegelijk aan Ho
ward Hawks („Bringing up Baby”),
een van de door Bogdanovich ver
eerde Hollywood-meesters uit de
jaren dertig.
Muziek en toneel
Kunstexpositie
Waar de meeste cabaretgroepjes jaren moeizaam naar
toe moeten werken, kregen Fred van Deth en Jasper Post
ma in een luttel aantal maanden voor elkaar: een reeks
voorstellingen, voor dat als hard en verwend bekend staan
de Amsterdamse publiek (in het Shaffy-Theater om pre
cies te zijn), die door de landelijke pers uitgesproken be
moedigend werden ontvangen. En na dat succes in de
hoofdstad wordt dan nu de voor jonge kleinkunst omge
keerde weg bewandeld en trekt de „Ketelshow” met hun
„avond gevuld met zangdansstereovoordrachttoneel” de
provincie in, onder het bizarre motto: „De zot verwijt de
ketel dat ie maf ziet”. Zaterdag 1 en 8 juni zijn ze in de
buurt: dan volgen twee voorstellingen in Haarloheim,
Smedestraat 23, Haarlem. „Ketelshow” zouden we van
Fred en Jasper moeten gaan beschouwen als behalve de
naam van een gezelschap, ook de betiteling van een nieuw
genre kleinkunst; een oneigenlijke vorm van cabaret, waar
bij op de eerste plaats veel te zien moet zijn en het laten
lachen van mensen een primaire doelstelling is. Verwant
schap zien ze zelf met de Engelse road-shows en met kroeg-
theater.
Rob van Reijn
T entoonstellingen
in
MM
FRED VAN LIEROP
Swee-
Ryan O’Neal en zijn dochtertje Tatum in Paper Moon.
CHARLES BOOST
met
een
SAMENWERKING
Toneelschuur brengt
Het Haarlems comité „Vrien
den van het Orgel”, begaan met
IN
de
Rob van Reijn komt met zijn nieuwe programma Exegese woens
dag in de Stadsschouwburg in Haarlem.
duo dat iedere jazzfanaat tel
kens weer versteld doet staan
van hun grote muaikale inven
tiviteit. Bij Han Bennink komt
overal klank uit, of dat nu uit
een grote Alpenhoorn is of van
de ter plaatse aanwezige vloer
bedekking. Wie dus wil weten
hoe het plankier van de HJC
klinkt, gaat vrijdagavond rond
22 uur naar het Groot Heilig
land 47 in Haarlem.
C
'co.
„Toneel tussen gein en wer
kelijkheid" schreef Volkskrant-
recensent Jan Paul Bresser
over hun voorstelling. De bok-
Mr werd geschreven door Peter
Woensdagavond een bijzonde
re voorstelling van Rob van
Reyn in Exegese, „Alzo werd
de mens tot een levend wezen”.
In een zaterdag af te drukken
vraaggesprek met de mimespe
ler hopen wij meer informatie
te geven over dit programma
waarin Van Reijn op geestige
manier verhalen uit het Oude
Testament verbeeldt.
Fred van Deth (links) en Jasper
Postma presenteren op 1 en 8
juni hun Ketelshow in Haarlem.
Worwil uit Limburg. „Het is
een schrijnend stukje theater
over manipulatietechnieken, in
dit geval over een lefgozer die
door een boksronselaar in de
romige fuik van de illusie
wordt gelokt.” Buikgordel voor
twee heren laat een „struggle
for life” zien tussen twee he
ren, onder wie een Hollywoodse
carrièremaker.
Richard
toeg. 14 j.
13.15
DE HAARLEMSE Jazz Club
luidt de meimaand morgen
feestelijk uit met een avondje
speciaal bestemd voor de lief
hebbers van de modernste jazz-
vormen: Han Bennink, slag
werker en vocalist (als je zo
zijn schreeuwen, kreunen en
hijgen kan omschrijven) en
Misha Mengelberg, piano. Ben
nink en Mengelberg, het is een
inspiciënt (en zakelijk leider)
Gidius Noordman het vuur ui.
zijn sloffen rent. Als gag staat
er op het podium wel een
bordkartonnen combo, waarvan
de leden keurig worden voorge
steld en wier prestaties het pu
bliek uitgelokt wordt met ap
plaus te belonen.
Een staaltje voor de Ketels
how kenmerkende humor, die
ze zelf het liefst omschrijven
als „maf”. Vandaar de titel en
ondertitel. Jasper: „Dat woordje
„maf” is erg belangrijk voor
ons. Het vertegenwoordigt een
bepaalde vorm van gek gedrag
die dermate subtiel is dat het
er leuk door moet blijven.”
die vorm( krukjes dicht bij de
microfoon, de piano in de hoek,
de gedichten rollen de zaal
in..-.Ik zit altijd te wachten
op wat formele vindingrijkheid.
Men is overdreven bang met de
vorm af te leiden van de in
houd, terwijl met een formele
vondst, het effect van de in-
houd juist versterkt kan wor
den. En dan erbij, men vergeet
al te gemakkelijk dat het pu
bliek niet alleen zit te luiste
ren, maar ook te kijken.”
Voor de Ketelshow is in een
bepaald opzicht het uiterlijk
vertoon pure noodzaak. Jasper:
„We doen dit werk zo graag
dat we eigenlijk wel beroeps
willen worden. Als de nieuwe
show die we volgend seizoen
brengen een succes wordt, dan
denk ik wel dat we doorzetten
en ophouden met lesgeven.
Maar om dat ook financieel
rendabel te maken, is het zaak
Concertgebouw (Van Baerlestr.): Vrijdag 31
mei, gr. zaal 20.15 uur: America. In voor
programma: Lindisfarne. Dinsdag 4 juni, gr.
zaal 20.15 u.: Steely Dan. In voorprogramma
Love; kleine zaal 20.15 uur: Fons Jansen,
bariton, Frans van Dalen, piano. Cabaretes-
que Liederenavond „Een ongewoon recital”.
Stadsschouwburg (Leidseplein): vrijdag 31
mei, 20 uur: Ned. Operastichting „La Fllle
de madame Angot”. Zaterdag en zondag
20.15 uur: Nat. Ballet: „Het Zwanenmeer”.
Maandag 3 juni, 20 uur: Ned. Operastich
ting: .„La fille de madame Angot”.
vorm. Ik zeg „min of meer”,
omdat we er altijd aan blijven
improviseren.”
„Fred en ik zijn zo op elkaar
afgestemd, dat het zelden uit
de klauwen loopt. We weten
elkaar meestal wel voldoende
op te vangen. Dat is onze werk
wijze. Onnodig te zeggen dat
een voorstelling nooit kan
doorgaan als een van ons twee-
en ziek is; iemand anders kan
de rollen niet overnemen. Dat
is een belangrijk verschil met
cabaret. Ik verwacht dat caba
ret zulke dingen niet zo vaak
doet, daar de teksten helemaal
klaar zijn als men op het to
neel nog beginnen moet. Het
ontstaat in eerste instantie ach
ter de schrijfmachine; bij ons
spelenderwijs in improviseren.”
„Overigens zitten we niet te
schelden op cabaret hoor. Wat
Ivo de Wijs en Don Quishoc-
king doen bijvoorbeeld, heeft
zeker onze bewondering. Maar
IN DE KUNSTZALEN
vaji Heerkens Thijssen,
Houtplein 13 in Haarlem, is
van 1 tot en met 29 juni
werk te zien van kunste
naars uit de Haagse en La-
rense school: Jozef Israëls,
Anton Mauve, Willem en
Matthijs Maris, E. Pieters,
Theo de Bock, A. Briët, W.
G. F. Jansen, Ph. Zilcken, H.
A. van Ingen, A. Knikker en
F. W. H. Endlich. De exposi
tie in de Prentenkamer en
in de Achterzaal op de eer
ste etage van Heerkens
Thijssen is dagelijks geo
pend van 10-17 uur. Op zon
dag gesloten.
ONDER AUSPICIËN van de
directie van het landgoed Groe-
nendaal in Heemstede wordt in
samenwerking met de Konink
lijke Nederlandse Toonkunste
naars Vereniging afdeling
Haarlem een zomerconcert ge
geven op zondagmorgen in het
restaurant van het landgoed.
De pianist Olaf Viruly begint
zijn optreden om 11 uur en
brengt bij goed weer in de
tuin een programma van ro
mantische werken.
wel meer gebeurt, het tweetal raakt
onderweg aan elkaar gewend en er be
gint langzaam een genegenheid te groei
en, vooral ook omdat Aadie uit hetzelfde
hout als haar mogelijke vader blijkt
gesneden te zijn en hem met vituoze
invallen terzijde weet te staan in zijn
dubieuze handel.
Hoe dat allemaal afloopt is best een
gang naar Roxy waard. Tatum O’Neal
speelt ondanks haar negen jaar met het
gemak van een geroutineerde comédien
ne en de film is verder bevolkt met
enkele schilderachtige en voortreffelijk
geregisseerde bijfiguren. Een en ander
speelt zich omstreeks 1935 af en de
begeleidende muziek zit dan ook vol
van fragmenten Paul Whiteman, Bing
Crosby, Tommy Dorsey, Hoagy Caimi-
chael, Nat Gonella, Jack Hylton en Vic
tor Young, zodat aan tijdsfeer niets te
wensen overblijft.
In één woord, amusement met een
aandoénlijk tintje, maar overwegend van
een nonchalante humor die men tegen
woordig te weinig tegenkomt in de bio
scoop.
Hoewel zijn programma’s de
orgelliteratuur van alle tijden
bestrijken, is hij in ons land
vooral bekend door zijn Bach-
vertolkingen. Bartelink was de
eerste Nederlandse organist die
integrale uitvoeringen op orgel
gaf van het Wohltemperirte
Clavier, beide delen en van de
Kunst der Ëuge. Bartelink zal
van 10 tot 15 juni een improvi-
satiecursus geven tijdens een
Internationale Kerkmuziekweek
in het Noorse Kristiansand.
Merkwaardig is dat op deze zeer per
soonlijke instelling films gemaakt zijn
dit een groot publiek succes waren, wat
bewijst dat de jeugdige filmer ook nog
wat anders dan alleen maar heimwee in
zijn mars had.
Dat laat „Paper Moon” weer eens zien
die teruggrijpt naar het vroeger zo ge
liefde genre van het verwaarloosde, ver
weesde of in de steek gelaten kind
(Jackie Coogan in Chaplin’s „The Kid”,
Shirley Temple in „Poor little rich girl”,
enz.). Waarbij Bogdanovich er wel voor
zorgt niet sentimenteel te worden en als
’t ware wat hij ook in zijn andere
films deed zo’n succesformule uit het
verleden moderniseert. Ryan O’Neal,
voor eeuwig vastgepdnt op zijn rol in
„Peyton Place”) is in „Paper Moon" een
wat louche handelsreiziger in bijbels die
in een oud autootje de streek af reist op
zoek naar eenzame vrouwen die troost
willen zoeken in het Boek der Boeken.
Als hij op een afstand de begrafenis
meemaakt van een vroegere vriendin,
wordt hij gecontroleerd met het (ver
moedelijke) kind uit die verhouding, een
negenjarig meisje dat gespeeld wordt
door O’Neal’s eigen dochtertje. Er wordt
hem gevraagd het weesje naar een tante
te brengen, maar, zoals in die gevallen
NA EEN REEKS van gastor-
ganistenrin de serie orgelbespe
lingen op het Willibrordus-or-
gel in RK Bavo aan de Leidse-
vaart in Haarlem, is thans de
beurt aan Bernard Bartelink,
de vaste bespeler van dit
Frans-romantische instrument.
Het concert, dat zaterdagmid
dag om 15 uur begint en onge
veer drie kwartier zal dufren,
vermeldt werken van Cléram-
bault, Handel, W. A. Mozart,
Franck en Louis Vierne. Het
concert wordt besloten met een
bezichtiging en uitleg van de
speeltafel, die uiteraard bij
Bartelink in goede handen is.
Bernard Bartelink, in 1929 te
Enschede geboren, studeerde bij
Albert de Klerk en Anthon van
der Horst aan het conservato
rium in Den Haag, waar hij in
1954 de Prix d’Excellence be
haalde. In 1961 bracht hij het
Internationaal Improvisatiecon
cours in onze stad op zijn
naam. Een zeer groot aantal
concerten in binnen- en buiten
land alsmede voor de radio
volgde.
Bernard Bartelink is thans
als leraar voor orgel verbonden
aan het Instituut voor Katho
lieke kerkmuziek in Utrecht,
terwijl hij continuo-les geeft in
Amsterdam.
TONEELGROEP Centrum is
het gehele weekeinde in de
Stadsschouwburg in Haarlem.
Vanavond en vrijdag is Sou
venirs weer eens te zien, een
toneelstuk van lijstenmaker-
schrijver Gerard Lemmens, dat
onder regie van Han Bentz van
den Berg zeer goed uit de verf
is gekomen. Zaterdag volgt een
opvoering van Alpha-Beta,
Whitehead’s visie op een vast
gelopen huwelijk.
Buxtehude, Pachelbel,
linck en Widor.
Nog meer orgelmuziek: in de
Waalse Kerk aan het Begijnhof
in Haarlem begint zaterdag om
20.15 uur een klavecimbelcon-
cert dat gegeven wordt door
Christopher Farr.
HET LIJKT EROP alsof de Haarlemse
bioscopen al vroeg de zomer in het
hoofd hebben, getuige het zeer magere
programma dat deze week wordt gebo
den. Alleen Zero’s Zienema heeft na
tuurlijk weer een bijzonder programma:
een tweetal korte films van Adriaan
Ditvoorst en een klassiek-erotisch werk
van Jean Genet, Chant d’amour. Het
werk van Ditvoorst betreft „Ik kom
wat later naar Madras”, de eerste Ne
derlandse nouvelle vague film en De
blinde fotograaf naar een kort verhaal
van W. F. Hermans. Dit programma
draait vanavond, zaterdag, dinsdag en
woensdag, steeds vanaf 20 uur. Zaterdag
om 23 uur begint een voorstelling van
Naar het middelpunt der aarde.
Nog steeds zijn er veel reprises en
prolongaties te noteren. Cinema Palace
heeft de laatste maanden nauwelijks
meer wat nieuws te bieden. Dat is ook
het geval met Ben Hur (Charlton Hes
ton) waarnaar inmiddels verschillende
generaties moeten hebben gekeken. In
de nacht een spaghetti-western: Adios
Sabata, met Yul Brynner.
Frans Hals, hoe kan het ook anders,
beleeft weer plezier aan Vrolijke on
tucht in Tirol. Hier als nachtvoorstelling
Cotton comes to Harlem. Luxor prolon
geert De avonturen van Rabbi Jacob,
Studio doet het zelfde met La Nuit
Américaine. Veel geweld weer in Lido
waar Fluitende kogels heersen.
Muziekliefhebbers zijn in de nacht-
voorstellingen van Roxy welkom waar
Elvis Presley The way it is zingt.
Kinderfilms tenslotte in Cinema Pala
ce (Nieuwe avonturen van Dik Trom) en
Studio (The Aristocats) waar op zondag
morgen Gescheurd gordijn wordt ver
toond.
EEN VAN DE leukste toneel
voorstellingen van dit seizoen
wordt zaterdagavond (aanvang
21 uur) in ZERO gegeven. In
het gebouw aan de Bakenesser-
gracht in Haarlem twee pro-
dukties van Dzatsj: De bokser
en Buikgordel voor twee perso
nen. Dzatsj is een gezelschapje
bestaande uit de acteurs Peer
Mascini en Ralph Wingers die
met een bijzondere vorm van
slapstick-theater de aandacht
trekken.
DE SPAARNEKERK, die
vanaf 1885 dienst heeft gedaan
als bedehuis voor rooms-katho-
lieken, wordt met sloop be
dreigd. De motiveringen aange
voerd voor het behoud van de
kerk zijn voor de overheid te
weinig overtuigend geweest om
financiële steun voor een even
tueel herstel en voortgezet on
derhoud van het gebouw in
overweging te nemen. Een
nieuwe bestemming van de
kerk zou mogelijk een afbraak
niet noodzakelijk kunnen ma
ken.
Jasper: „Wij zijn er niet op
uit hete hangijzers de zaal in te
gooien. Dat heb ik wel een
beetje op cabaret tegen, de ei
genwijsheid. Er wordt meer ge
zegd dan bij ons. Er is ook bij
ons wel eens sprake van enga
gement, maar dat is er een van
een heel persoonlijke signatuur.
We hebben het een keer over
onzinnige situaties binnen het
Nederlandse knndertoneel, maar
dat is alleen omdat wij daar
toevallig zelf ervaringen mee
hebben. Maar eigenlijk laten
we de keuze voor stellingne
ming liever aan het publiek
zelf over.”
Fred: „We hebben een num
mer over „het theater en de
dood”, maar daarbij werken we
niet naar een zaligmakende
conclusie toe. Het houdt op, op
het moment dat wij het ook
niet meer wetenEn er is
een gek nummer over een „a-
muze-mienshal”, waarin we heel
mallotig en bezeten staan te
flipperen. Daarbij gaat het er
ons niet om, te oordelen dat
flippenen nou zo fout is. Het is
gewoon een gek verschijnsel
waar we even heel dwars en
mallotig mee willen bezig zijn.
En dat doen we zelf met hei
dens veel genoegen, dat is ook
belangrijk.”
Jasper: „Dat is dunkt me een
voornaam verschil met cabaret.
Bij ons ontstaat een program
ma op het toneel, bij de gratie
van de gein die we er zelf mee
hebben. Improviserend ontstaat
die min of meer definitieve
Alhambra I (Weteringschans 233192) Dlane
Keaton in „Sleeper”, toeg. 14 j. dag. 14, 19 en
21.30 uur pinksteren 13.30, 16, 19 en 21.30
uur.
Alhambra II: „Ontuchtige vertellingen”, toeg.
18 j. Dag. 14.30, 19.15 en 21.45 uur Pinksteren
13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur.
Bellevue Cinerama (Marnixstr. 234876) Robert
Ryan in „De langste dag”, toeg. 14 j. Dag.
14 en 20 uur.
Calypso (Marnixstr. 66227) Barbra Streisand in
„The way we were”, toeg. 14 j. Dag. 13.30,
16, 19.15 en 21.45 uur.
Centraal (Nieuwendijk 248933) „Sexgang”, toeg.
mann in „The Poseidon adventure" toeg. 14
j Dag 19 en 21.30 uur, do. vr. 14 uur.
CentraaKNleuwendijk 248933) Sex-gang”, toeg.
18 j. doorl. voorst. Dag. 13, 14.45, 16.30 18.15.
20 en 21.45 uur.
dat de club zo klein mogelijk
blijft. Maar vooral voor een
tweemansgezelschap is het do
delijk om bezig te blijven in
het stramien liedje praatje
liedje. Juist met maar twee
man is he<t zaak een program
ma te brengen dat onderhou
dend is om naar te kijken. Dat
heeft bij ons geleid tot die
clowneske, oircusachtage opzet
met veel rollenspel en attribu
ten, waardoor je vanwege de
vorm alleen al veel plezier zou
kunnen hebben.”
Het krappe budget was er
aanvankelijk ook oorzaak van
dat de Ketelshow niet met le
vende muziek kon werken,
maar met recordermuziek. Dat
is dan echter een handicap die
men positief heeft omgebogen,
met Strauss-vertolkingen en
Pink Floyd-materiaal die zich
lenen tot die speciale effecten
waarvoor achter d e schermen
bedreigde instrument, heeft een
poging ondernomen om de toe
komst van het orgel een gun
stig aspect te geven. Op de
tweede pinksterdag, om 15 uur
zal het in de Spaarnekerk, zo
ons werd medegedeeld, een
groot Promenadeconcert doen
geven, waarvoor door het comi
té gerekend wordt op de mede
werking van organisten van
naam en van andere solisten.
Het ligt in de bedoeling om
met dit concert, waarvoor de
toegangsprijs op ƒ2 en 1
(jeugd en 65-plus) gesteld is,
een bedrag bijeen te brengen,
waarmede enkele zeer noodza
kelijke reparaties aan het orgel
kunnen worden verricht. Hu
bert Schreurs, de opvolger van
de bouwers Adema, heeft zich
hiertoe gaarne bereid ver
klaard.
Wanneer deze opzet zou ge
lukken en het Adema-orgel
weer „speelklaar” gemaakt zal
kunnen worden, hoopt het co
mité uitvoering te kunnen ge
ven aan zijn grootse plannen,
welke een serie orgelconcerten
behelzen, waarvoor onder ande
ren Feike Asma, Piet van Eg-
mond, Simon C. Jansen, Willem
Hendrik Zwart en Klaas J.
Mulder als solisten gevraagd
zouden worden.
groep leerlingen van de IVO-
school uit Bloemendaal onder
de naam Cabadramex vrijdag
en zaterdag in de Schuur een
voorstelling van Wegens sterf
geval gesloten, het enige to
neelstuk van Jan Wolkers. De
tijd is de Dag des Oordeels, de
plaats van handeling het kerk
hof. Paul Rooyackers heeft de
regie. De IVO-leerlingen zorgen
zelf voor de decors, het licht en
geluid. Cabadramex geeft een
herhaling van de voorstelling
op 4 en 5 juni, eveneens in de
Toneelschuur, Bavogebouw
Smedestraat 23 in Haarlem.
Aanvang steeds 20.30 uur.
ONDER REGIE van Gelijn
Molier brengen de spelers van
Rederijkerskamer Alberdingk
Thijm uit Haarlem „De ernst
van Ernst” op donderdag 6 juni
in de schouwburg in Haarlem.
De opvoering van dit blijspel,
dat geschreven werd door
Oscar Wilde, vangt aan om
20.15 uur.
VAKLEERLINGEN van de
stichting Muziekschool Toon
kunst die hun studie ontvangen
van Klaas Bolt geven zaterdag
om 20 uur een concert op het
orgel van de Grote Kerk. Het
zijn Kees Huges, Jan Ouds-
hoorn en Dirk Out. Ze spelen
werken van Joh. Seb. Bach,
Het is niet alleen het kerkge
bouw, dat in het ergste geval
zou moeten verdwijnen. Ook
het orgel, dat de orgelbouwers-
firma Adema daar in 1890
bouwde, zou gedemonteerd
moeten worden, hetgeen op
zich al een kostbare aangele
genheid is. Zou het dan ooit
weer ergens anders dienst kun
nen doen?
Cineac (Damrak 245648 Jefferson Bolt in
„Karate expert”, Toeg. 18 j. dag. 9.15, 11.30
13.45 16, 19.15 en 21.30 uur zo. 11.30 uur enz.
Cineac (Reg. Breestr. 243639) Ochtend en mid
dag (ook 2e Pinksterd) 9.30, 11.30 13.30, 15.30
uur zo. 11.30 uur enz. „Dik Trom knapt het
op", toeg. a.l. Elke avond 19.15 en 21.30 uur
Anthony Quinn in ,The don is dead'1, toeg.
18 j.
City (Leidseplein 234579) Anne Heywood in
„De nonnen van Sant Arcangelo”, toeg. 18
j. Dag. 14.30, 19.15 en 21.45 uur Beide.
Pinksterd 13.45, 16.15, 19.15 en 21.45 uur.
City 2: Louis de Funes in „De avonturen van
Rabbi Jacob”, toeg. A.l. Dag. 14.15, 19 en
21.30 uur Pinksterd. 13.30, 16, 19 en 21.30 uur.
City 3: Yves Montand in „De Corsicaan’’, toeg
14 j. Dag. 14, 18.45 en 21.15 uur. Pinksterd.
13.15, 15.45. 18.45 en 21.15 uur.
Corso (Klaverstr 234561) Peter Steiner in „Vro
lijke ontucht in Tirol”, toeg. 18 j. Dag. 13.30.
15.45. 19 en 21.30 uur.
Du Midi (Apollolaan 723653) Paul Newman in
„Exodus” toeg. 14 j. Dag. 14 en 21.30 uur.
Flora (Amstelstr) Luis de Funes als Taxi
chauffeur”, Toeg. al. Dag. 14.30 19.30 en 21.45
uur, Pinksterd. 13.30, 15.45, 19.30 en 21.45 uur.
Kriterion (Roetersstr. 231708) Fellini „Amar-
cord” toeg. 14 j. Dag. 14.15, 19.30 en 22 uur
Pinksterd. 13.30, 16. 19.30 en 22 uur.
Leidseplein Theater (235909) Monique van de
Ven in Way-out”, toeg. 18 j, Dag. 14.15,
19.30 en 22 uur. Pinksterd. 13.30, 16, 19.30 en
22 uur.
Luxor (Nieuwendijk 245549) „De Shanghai Kil
lers”, toeg. 18 j. Dag. 13.30 (beh. zo., ma., di.
WO. midd) 15., 19.15 e 21.30 uur.
Nöggerath (Reg. Breestr. 230855) Robert Blake
in „Harley Davidson”, toeg. 18 j. Dag. 13.30,
16, 19 en 21.30 uur.
Parisien (Nieuwendijk) Erotisch Speelgoed”
Toeg. 18 j Dag. 1.30, 13.30, 15.30. 17.30, 19.30 en
21.3Ó uur zo. 13.30 uur enz.
Rembrandtplein Theater (223542-223541) Jack
Nicholson in „The Last Detail", toeg. 18 j.
Dag. 14.15, 19.15 en 21.45 uur, Pinksterd. 13.30.
16, 19.15 en 21.45 uur.
Rialto (Ceintuurbaan, 723483) Elke avond 19 en
21.30 uur do. vr. di. midd. 14 uur Charlton
Heston in „De drie musketiers”, toeg. 14 j.
za. wo. mid. 14 uur Pinksterd. 13 en 15.15
uur „Sjors en Sjimmle en de rebellen",
toeg. a.l.
Rivoli (Boven Rialto) Julie Christie in „Don't
look now”, toeg. 18 j. Dag. 14.30, 19.30 en 22
uur, Pinksterd. 13.30 16.19.30 en 22 uur.
Roxy (Kalverstr 232509) Steve McQueen
„Papillon”, toeg. 14 j. Dag. 14 en 20 uur.
Royal (Nieuwendijk 244144) Robert Blake in
„Harley Davison”, Toeg. 18 j. Dag. 13.30
15.45 19 en 21.30 uur.
Studio K (boven Kriterion 231708) Humphrey
Bogart in „The African Queen", toeg. 14 j.
Dag. 14.15, 19.45 en 21.45 uur Pinksterd. 14.
16.15 19.45 en 21.45 uur.
The Movies (Haarlemmerdijk 245790) Dag. 20
uur „Les Enfants du Pardls”, toeg. 18 j.
Dag. 13.30, 19.30 en 22 uur: „Jeanne de
Frangaise”, toeg. 18 j.
Tuschinski I (Reg. Breestr. 62633) Jean Paul
Belmondo in ,,Le magnlflque” toeg. 14 j.
Dag. 14.15, 19 en 21.30 uur Pinksterd. 13.30.
15.45, 19 en 21.30 uur.
Tuschinski 2: „Jesus Christ Superstar", toeg..
a.l. Dag. 14.30, 19.15 en 21.45 uur, za. en
Pinksterd. 13.45, 16, 19.15 en 21.45 uur.
De Uitkijk (Prinsengracht, 237460)
Dreyffus in „American Graffiti”, tOeS
Dag. 14, 19 en 21.30 uur Pinksterd.
15.45, 19 en 21.30 uur.
Rijksmuseum (Stadhouderskade): Tot 2 juni
Franse litho’s. Geopend dagelijks 10-17 uur.'
zon- en feestdagen 13-17 uur.
Rijksmuseum vincent van Gogh (Paulus Pot
terstr.): Tot 17 juni overzichtstentoonstelling
van werken van Anthon van Rappard. Geo
pend dagelijks 10-17 u„ zon- en feestdagen
13-17 uur.
Stedelijk Museum (Paulus Potterstr.): Tot 31
augustus zomerexpositie van de permanente
collectie. Geopend maandag t.e.m. vrijdag
9.30-17 uur, en 19-22.30 uur, zaterdag 9.30-17
uur, zon- en feestdagen 13-17 uur.
Tropenmuseum (Llnnaeusstr.): Tot 4 novem
ber „Thailand - Ontmoeting van stad en
platteland”. Tot eind 1974 „Een versleten
beeldverhaal - onderzoek en conservering
van een Pabujischildering uit India”. Geo
pend dagelijks 10-17 uur, zon- en feestdagen
12-17 uur.