Katherine Hepburn in kostelijk verhaal vol humor Ellen Edinoff en Koert Stuyf Drie belangrijke Russische in een gloed van poëzie musici willen uitreisvisum Kamervragen Dure collectie over snuifdoosjes zendtijdverdeling bij Christie’s QROTEMARKT12: de a nde r e zaak in modieuze lederen kleding African Queen bewijst stimulerende invloed van TV op bioscoopwezen of Courage”. Over de intriges rond het ontstaan van die film heeft de journaliste Lillian Ross destijds haar bijna klassiek geworden reportage „Picture” geschreven, een vernieti gend verslag over produktiemethodes, beperkende bepalingen, ruzies en in grepen van hogerhand tijdens het maken van „The red Badge” die ten slotte in afwezigheid van Huston in grijpend „veranderd” werd nadat eni ge „previews” in kleine Hollywood theaters hadden uitgewezen dat de film het niet deed bij het publiek. Onwaarschijnlijk mooi ballet in Carré Niet om politieke redenen numBEROOE MEI 1974 V R J D A G 3 1 KUNST Overveen - Tel. 023-2412 66 :k Dagelijks verse asperges in zeven variaties AA Last Detail STUDIO K IN AMSTERDAM gaat deze week John Hustons „The African Queen” vertonen, een film uit 1951. Nu is het niet ongewoon dat een bioscoop teruggrijpt naar een zeer oud filmwerk, maar meest al zijn dat dan „al time”-successen die meestal iets met de bijbel of de voorgeschiedenis van het christendom te maken hebben of van het kaliber „Sound of Music” zijn. Klassieke reportage Harley Davidson - Waar meubelmakers^^van-huis-uit u honderden IfWOAv if- klassieke en moderne meubels tonen. '5 Ui langs de weg naar het Zuidpier strand V V K-Z I N f 'W' ltstraat 56’Tel-02550-17150 TOON O AMSTERDAM Donderdag avond gaf de groep van Koert Stuyf weer een voorstelling in Carré en dat kwam erop neer dat Ellen Edi noff vrijwel alleen de hele avond vulde. Ze zou dit overigens nauwe lijks zo onwaarschijnlijk mooi heb ben kunnen doen zonder de piano muziek van Erik Satie in de ver tolking van Reinbert de Leeuw. Onder de titel „Tinge” (glans, zweem) gingen er drie balletten, „Footprints”, „Autumn, people should eat carrots in order to obtain new roots” en „Tinge”. In het eerste nummer traden ook andere danseressen op dan Ellen Edinoff, maar toen zij op het toneel verscheen in oma’s lange oud-roze japon, zag je niemand anders meer. IB® Gedateerde films N achtvoorstellingen 1 I musici in het met (Van onze kunstredactie) ADVERTENTIE ELLEN EDINOFF ADVERTENTIE ■V 'w 4* •i een Pre- eren. slag- tipen had- onze u op niet en van valt, >nis- oes- een nigd t de Zou Dat tijdens die voorbereidingen de beide uiteenlopende figuren in gene genheid naar elkaar toegroeien, laat zich begrijpen. Het geheel, ontleend aan een roman van C. S. Forrester, is een kostelijk verhaal vol avontuur, spanning en humor tegen de achter grond van een opbloeiende liefde. Het plaatsen van de ruwbonkige Bogart tegenover de frêle Katharine Hep- den het [aar van ige- iaar. aan ......4 XL" bij van :ka- Jdig ch’s drie tian los. het ron- ge- Wat iziek een ■55- xr TOT DE PREMIÈRES van deze week behoort „The last Detail”, van Hal Ashby die Rembrandtplein Thea ter op -zijn programma heeft geno men en waarover we vorige week nog uitvoerig berichtten. De intrige draait om twee mariniers die de op dracht krijgen een matroos die op diefstal betrapt is, naar een verafge legen marine-gevangenis te brengen. Jack Nicholson en Otis Young spe len deze bedde MP’s die niets voelen voor dit soort karweitjes, vooral nu het een nauwelijks volwassen jongen betreft die acht jaar opsluiting tege- MOSKOU (AP). Drie vooraanstaan de Russische musici onder wie de be roemde pianist Svyatoslav Rikhter, heb ben een uitreisvisum aangevraagd om tijdelijk in het westen te mogen wonen. Zij volgden hiermee het voorbeeld van de cellist Mstislav Rostropovitsj, die in middels ai in het westen verblijft. noods voor een kleine groep cinéfie- len grote evenementen en figuren uit het filmverleden die ze slechts van horen-zeggen kennen, terug te bren gen. Vroeger, heel lang geleden, was dat de taak voor de „art houses” of avantgarde-theaters, type „De Uit kijk”, maar die zijn zich in de loop de jaren gaan meten met de premie retheaters en onderscheiden zich daarvan hoogstens door een wat meer overwogen keuze uit het internatio nale repertoire. Hoewel John Huston toen, en in mindere mate nóg wel, bekend stond en staat als een eigenzinnig regisseur die zich weinig aantrekt van de hoge heren van wie het lot van zijn films afhankelijk is moet hij na het trieste échec van „The red Badge” toch wel de neiging hebben gehad op „veilig” te spelen. Er werd een hele expeditie naar Afrika gestuurd voor de lokale sfeer en al gebruikt Huston maar een deel van het daar geschoten materi aal en werkt hij hier en daar met achtergrond-decors, hij weet de ge vaarlijke sfeer van oerwoud, waarin zich de intrige grotendeels afspeelt goed te suggereren. r Het wordt zodoende een opwindende tocht van het bootje door de water van de Duitse kolonie op zoek naar de enige Duitse kanoneerboot die er gens voor anker moet liggen. Charlie wordt met grote tegenzin in het avontuur meegesleept, maar eenmaal gewonnen voor de zaak, doet hij mee met haar voorstel van zijn oude schuit een soort torpedo te maken die het Duitse schip tot zinken moet brengen. DEN HAAG (ANP). De PvdA-Ka- merleden Kosto en Voogd hebben CRM- minister Van Doorn gevraagd zo spoedig mogelijk een einde te maken aan de onzekerheid die bestaat over de zend tijdverdeling per 1 oktober. Volgens bei de Kamerleden mag een eventuele uit breiding van de zendtijd slechts ten goede komen aan die zendgemachtigden, van wie het aandeel in de totale zend tijd achterblijft bij het wettelijk maxi mum, met name de A-organisaties. In schriftelijke vragen zeggen beide Ka merleden dat er geen sprake van kan zijn dat de STER-zendtijd zou worden uitgebreid. EEN REPRISE DUS van een meer dan 20 jaar oude film va» John Huston die hij gedeeltijk in Afrika, gedeeltelijk in de Londense studio’s draaide, juist op het ogenblik dat in New York en Hollywood een gevecht bij MGM op hoog niveau gaande was over zijn vorige film „The red Badge moet gaat voor een onbetekenende overtreding. Wat er allemaal in deze stemming gebeurt op weg naar de gevangenis is het verhaal dat Ashby op een tragi-komische manier vertelt. Het wordt een heel tnenselijk verhaal van onderlinge vriendschap en van gedwongen plicht, een film die op het nogal magere filmfestival van Cannes sterk de aandacht trok. Nieuw is ook „Harley-Davidson” in Royal en Nöggerath, een wat zonder linge vertaling van „Electric Glides in Blue”, die vorig jaar in Arnhem ver toond is. Want de kleine, ijverige motoragent Johnny Wintergreen (Ro bert Blake) die pronkt met zijn enor me en met alle hulpmiddelen uitge ruste Electra Glide-motor, rijdt nu eenmaal niet op een Harley Davidson, waardoor de titel iedere waarde ver liest. tenzij hij misschien een Neder lands publiek aanspreekt. Men herin nert zich waarschijnlijk uit de be sprekingen van destijds dat Johnny ,-<T naar de Sovjet-Unie terug te keren. Veel Russen geloven echter dat de autoritei ten zijn terugkeer zullen blokkeren om dat hij Solzjenitsin openlijk heeft ge steund. Rozhdestvensky, die als hoogleraar verbonden is aan het Moskouse conser vatorium, verblijft momenteel in Zwe den waar hij donderdagavond het Phil- harmonisch Orkest van Stockholm zou dirigeren. De collectie bevat onder meer reuk-, snuif- en byouteriedoosjes. Tot dusver hebben de eerste twee gedeelten van de verzameling Ortiz-Patino die eveneens bij Christie’s zijn geveild, het recordbe drag van 3 miljoen opgebracht. Hoogtepunt van dit gedeelte van de collectie is een bijzonder geciseleerd gouden lapis lazuli snuifdoosje, dat is vervaardigd door Juste-Oreille Meisson- nier. In 1971 werd het doosje, afkomstig uit de verzameling van David Weil), verkocht voor het bedrag van 365.000, tot nog toe de hoogste prijs die ooit voor een tabaksdoos is betaald. De veiling begint op 26 juni. Twee dagen later, op 28 juni wordt bij Chris tie’s een bosrijk landschap van Albert Cuyp aangeboden, „De vlucht uit Egyp te”. Het schilderij is afkomstig uit Ame rikaans privé-bezit. Tegelijkertijd wordt „De heilige familie met heiligen” van Rubens geveild, alsmede vier paneeltjes van Pieter Brueghel de Jonge. de Franse acteur Jean Yanne is de keuze van P. Ruivenkamp van de Haagsche Courant voor de meest on derschatte film uit het afgelopen sei zoen, reden waarom hij ’s nachts in het weekend in De Uitkijk als onder deel van „De nachten van de Film critici” nog eens vertoond wordt. „Casablanca”, een film uit ’43 van Michael Curtiz met Humphrey Bo gart en Ingrid Bergman gaat, nadat hij nog niet zo lang geleden op het t.v.-scherm is geweest in de nacht- voorstellingen van het Leidsepledn Theater lopen. Charlton Heston in „The Omega Man” vinden we terug in Cineac Reg. Breestraat, „Das Kabinett des Dr. Ca- ligari” van Robert Wiene uit 1919 gaat in The Movies, waar men in de tweede helft van de week Hitchcock’s „Rebecca” nog eens kan zien. Verder veel sensatie- en karate films met als uitzondering Fellini’s „Amarcord” in Kriterion en voor de zoveelste week Polanski’s „Repulsion” in Alhambra 2. 2e Pinfeteidas. meubelshow LONDEN. Binnenkort zal Christie’s in Londen het derde deel de indrukwekkende verzameling Franse gouden dozen uit de 18e eeuw van de Zuid-Amerikaanse tinmagnaat Ortiz-Pa- tino ter veiling worden aangeboden. Maar deze teruggreep in het verle den heeft ogenschijnlijk geen achter haalbaar motief, tenzij nu ook de bioscopen mee willen profiteren van de belangstelling die tv-cyclussen op geroepen hebben voor markante ac teurs, uit lang vervlogen tijden, in dit geval voor Humphrey Bogart en Ka tharine Hepburn, die in „The African Queen” dominerend aanwezig zijn. Het zou bewijzen dat de televisie, hoewel concurrerend medium, toch goede diensten zou kunnen bewijzen aan het bioscoopbedrijf, al zou dit alleen maar gebeuren door het be drijf op de gedachte te brengen ver geten of verloren gegane reputaties aan nieuwe generaties bioscoopbezoe kers onder de aandacht te brengen. Dat is voor de brede massa mis schien een wat te gespecialiseerde aandacht, maar een bescheiden thea ter kan zich de luxe permitteren des- zijn geringe lengte overcompenseert met een parmantig optreden tegen verkeersovertreders, waardoor hij ei genlijk ten onrechte de naam van dienstklopper krijgt langs de „high way” in Arizona, waarlangs hij ope reert. Zijn grootste ambitie is bij de mis- daad-politie te komen en een grote Stetson-hoed te dragen, maar als hij die status eindelijk bereikt heeft, weigert hij mee te doen met een dubieuse affaire, waarbij zijn chef betrokken is. Hij keert terug naar de wegcontrole, waar hij door een mis verstand om het leven komt. Op nieuw dus het thema van de politie man die minder kwaad is dan hij er op het eerste gezicht uitziet, en op nieuw ook een film waarin mensen gecreëerd worden en geen clichémati ge figuren. Regisseur James William Guercio komt uit de muziekwereld, zodat het niet te verwonderen valt dat hij de begeleidende muziek bij de film com poneerde. Het verbat.st meer dat zijn Humphrey Bogart en Katherine Hepburn kort voor hun executie die op het laatste moment zal worden voorkomen in „The African Queen”. burn is een vondst en Katharine’s langzame metamorfose van preuts pu riteinse missionariszuster tot zelfstan dige en zelfs tirannieke vrouw die dol is op avontuur en tenslotte ook dol op haar metgezel wordt, is een spelpres- tatie van de eerste orde. John Huston bewijst zich een goed verteller die zijn tijd neemt om een situatie op te bouwen, maar wéét te blijven boeien door een sterke dialoog en een juist gevoel voor variatie en visueel goed werkende beelden van cameraman Jack Cardiff. MAAR TENSLOTTE was de avon tuurlijke filmer al van 1925 in thea ter en film werkzaam als acteur, schreef een tiental jaren scenario’s en debuteerde als regisseur in 1941 met The Maltese Falcon, door velen nog altijd beschouwd als zijn beste film. Tijdens de oorlog werkte hij voor de leger-informatie en na 1945 kwamen zijn eveneens veelgroemde The Trea sure of the Sierra Madre, ook met Humphrey Bogart, en The Asphalt Jungle met het debuut van Marilyn Monroe. Na The African Queen zouden Moulin Rouge komen en Moby Dick, The Misfits en Freud en nog een hele serie minder en beter geslaagde films. X j>Lid romantisch tafelen -- debuut van een directe raakheid is waardoor hij de toeschouwers onmid dellijk interesseert voor de ongewone verwikkelingen en bizarre personen die zijn film vullen. NAAST PROLONGATIES van de talrijke nieuwe films van de vorige week, een groot aantal reprises van gedateerde films. Behalve het hierbo ven behandelde „The African Queen” kan men „The longest Day” weer eens zien in Bellevue-Cinerame, „Exodus” in Du Midi, „The Poseidon Adventure” in Ceintuur, „Met jouw tanden in mijn nek” (Polanski) in Hallen, „Teil them Willie Boy is he re” in Cine D, „Les Enfants du Para dis” in The Movies en in Cinétol een reeks beroemde Europese films, af wisselend van Godard, Truffaut, Bu- nuel en Visconti Tout le Monde il est beau, tout ie Monde il est gentil, regie-debuut van WS. - „The African Queen” is de naam van een klein verroest stoombootje dat een bescheiden post- en goederen dienst onderhoudt op een der rivie ren van het voormalige Duits Oost- Afrika. Maar die kolonie bestaat nog 1 wél als de film begint, want het is dan zomer 1914, de Eerste wereldoor log is juist uitgebroken, wat in dit ver gelegen gebied zijn weerklank vindt in bruut optreden van de Duit sers tegen de negers. Deze worden weggevoerd ter aanvulling van het Germaanse leger, hun bezittingen worden platgebrand en als eerste slachtoffer van het oorlogsgeweld in dit tropische gebied valt een Engelse zendeling. Zijn zuster Rose Sawyer (Katharine Hepburn) blijft alleen achter in een verwoeste omgeving, maar krijgt steun van Charlie All nutt (Humphrey Bogart), de ruwe maar goedhartige kapitein van de „African Queen” die de nederzetting regelmatig in zijn vrachtdienst be trekt. Charlie neemt Rose mee op zijn bootje, niet vermoedend dat deze „ou we vrijster” zint op wraak tegen de Duitsers die indirect de dood van haar broer op hun geweten hebben. Onder deze omstandigheden is het in derdaad bijna beter de anderen maar weg te laten en dat gebeurde dan ook in het tweede ballet, Herfst. Ellen droeg een lang wijd pak als een paljas. Ze had ook een wit geschminkt gezicht. Maar ze maakte geen grappen, ze was alleen met haar witte figuur tegen een witte ach tergrond een en al droevige poëzie met als milde troost de muziek van Erik Satie, gespeeld door Reinbert de Leeuw, die eenzaam met zijn vleugel in de wijde piste zat. Welke bewegingen Ellen maakte, het deed er eigenlijk niet toe, het was allemaal zeer traag en in volko men harmonie met die dunnen nootjes van Satie. Het enige waar ik aan kon denken was aan Romeo en Julia, twee jonge minnaars wier sterren elkaar kruisten. Ellen liet Reinbert dan ook dankbaar delen in het warme applaus en zoals ze daar samen, hand in hand, op het toneel stonden, straalden ze puur geluk uit. Het laatste nummer „Tinge” was zo mogelijk nog mooier. Koert stond likns op het toneel met zijn rug naar ons toe als een glimp van en mens. Ellen droeg een lang dun zijden gewaad in rood met een vleug groen naar het geraffineerde ontwerp van Zandra Rhodes. Afwisse lend met en zonder begeleiding van muziek (van Satie) verwijderde ze zich in meer dan een half uur steeds verder van de kennelijk door haar beminde schim en in haar trage gebaren zag je hoe ze dit bittere afscheid langzaam verwerkte. Aan het eind was alle bitter heid verdwenen, maar ook iedere bewe ging. Ze verstarde tot een prachtige lege huls. Het licht ging uit maar zelfs in het donker was het ontroerend te zien hoe Koert Stuyf deze tot in het midden van de piste verdwaalde lege huls als een veertje oppakte en weer naar het toneel bracht. Een zeldzame avond. Maar zaterdag treedt Ellen Edinoff weer op in Carré en weer met Reinbert de Leeuw. Iets om zeker niet te missen. CONRAD VAN DE WEETERING Volgens welingelichte bronnen hadden de drie musici hun besluit om naar het buitenland te gaan afzonderlijk geno men. De twee andere musici zijn Genna dy Rozhdestvensky die tot februari eer ste dirigent van het radio en televisie symfonie orkest van Moskou was, en Rudolph Barshay, eerste dirigent van het Moskouse kamerorkest. De drie hebben laten weten dat zij niet van plan zijn om zich blijvend in het westen te vestigen. Zij zouden hun talenten en begaafdheden willen verge lijken en meten westen. In tegenstelling een uitgesproken tot Rostropovitsj, die medestander van de verbannen schrijver Solzjenitsin was, hebben de drie musici nooit iets gedaan dat hen onder de dissidente gelederen zou kunnen rangschikken. Rozhdestvensky en Barshay, die een Japanse vrouw heeft, willen naar Japan voor twee of drie jaar om vervolgens terug te keren. Rostropovitsj kwam zondag in Londen aan en is van plan over enkele jaren -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 19