De tijd werkt voor ons; blanken kunnen alleen maar verliezen Gebeurtenissen in Mozambique worden met vreugde begroet i ZWART-RHODESIË OORDEELT: A m i 1 cent i aan sidies soort door Henk Kolb ■I Verdwijnen Tragedie Economie tot schikking Afrikanen nog bereid JUNI li*a i IAN SMITH Ingrijpen van een politieman met hond bij relletjes in Gwelo. een Heeft prof. John Hutchinson uit Demonstratie in Londen voor een meerderheidsregering in Rhodesie l Hol- rrgoed Maria, toraan senscheiding. Wij zijn alleen maar goed om te dienen als loopjongens, als koks en als dienstmeiden. Het zijn, met andere woorden, betrek kingen die niets te betekenen heb ben.” Hij legt een belangrijke begin selverklaring af: „Blank en zwart hier kunnen niet zonder elkaar. Geweld is dit land allerminst op het lijf geschreven. Merkwaardig k a n vent liet zo s voor har ik ngeno- 1 krij- geoe- epaald a.” e cur- Feder- (FME) vorden gedo- rfitters •Hands ïsloten >l-exa- l twee oefen- is be- naar :mme- Espa- ig dan FME E be ar dat mlijke 'ijfsle- :hloss- Het ANC, gesteund door sJ per cent van de zwarte bevolking, is machtig, maar we hebben geen strijdkrachten. Wij, de zwarten, kunnen worden verbannen en ge arresteerd. Van nu af aan moeten we daarom acties ondernemen. De regering wenst dat wij steun ver lenen aan de strijd tegen de guer rilla’s. Maar wat zouden wij daar dan mee beschermen? Welke logi sche reden heeft de zwarte Afri kaan nu op dit moment om mee te doen met de regering die wit is en de witte suprematie wenst te handhaven?” In Rhodesie begint dit besef zo langzamerhand wakker te worden. De politieke struisvogels daar ge laten, ontkomt geen blanke meer aan de werkelijkheid van een aan merkelijk grotere Afrikaanse in vloed op het dagelijks leven. De doorwerking daarvan moet verder reiken dan de onsmakelijke wa- penadvertenties in een krant die „speciale Amerikaanse vechtbajo- netten” aanbevelen. Wapens zijn trouwens in Rhodesië uitverkocht. genoeg lijkt dit nu de enige staat waar een zwart-blanke samenle ving straks op basis van gelijkheid zou kunnen worden aangevangen. De stemming onder de blanken is aan het veranderen. De mensen bijvoorbeeld die geld hebben ge stoken in de economie, maken zich zorgen: hun investeringen kunnen Hoever is het Afrikaans Natio naal Congres bij de bepaling van zijn politiek voor straks? Washington gelijk? Hij zegt dat Rhodesië (waar hij al geruime tijd op bezoek is) klaar staat om de vrede tussen blank en zwart te tekenen. De Afrikanen aanvaarden het feit dat de blanken hier zijn en nie mand wil hen zien vertrekken. De toestand zoals die zich destijds in de Kongo heeft ontwikkeld, is door de blanken en niet door de zwarten geschapen. Afrikaanse agenten worden aan de politieschool in Salisbury volgens Engelse traditie opgeleid. wachten. Er moet een regeling komen. Zo snel mogelijk en voor dat een zwarte regering in Mo zambique een politiek tegen Rho desië gaat voeren.” niging rarden lacher, 'Jeder- lijnen. listerie dienst. »n het engen. k kan echt- ind of t niet iktisch >en ik over die zei: n kin- agt is Inmiddels echter denkt Zwart- Rhodesië, dat zich tot nu toe heeft gekenmerkt door redelijkheid in zijn streven naar een vreedzame oplossing, aan de mogelijkheid om het conflict tussen blank en zwart over te laten aan de gewelddadig heid. Dr. Edson Sithole, secretaris van het African National Congres, een beweging die 90 percent van de zwarte Rhodesische bevolking ach ter zich heeft, zegt: „Wij kunnen ons veroorloven niets te doen om tot een vergelijk te komen voor ons werkt de tijd. De blan ken kunnen slechts verliezen en wij hebben alleen maar te win nen.” Bestaan er dan contacten tussen het Afrikaanse Nationaal Congres en de guerrilla’s? Chavunduka lacht: „We zijn een legale organi satie en kunnen ons uiteraard niet associëren met guerrilla’s.” De iro nie ligt er dik boven op. Niet zonder triomf beoordeelt hij de huidige toestand: „Rhodesië wordt door de gebeurtenissen in Portugal het meest beïnvloed. Met Sedert twee jaar reeds onder handelt Ian Smith over wat in Rhodesië wordt aangeduid als een „settlement”, een „regeling” met de zwarte bevolking. Zijn voor naamste tegenspeler is bisschop Abel Muzorewa, voorzitter van het ANC, die binnen de grenzen van een strict mandaat mag praten over nieuwe verhoudingen tussen blank en zwart. Verhoudingen die volgens Edson Sithole neerkomen op een verdeling van de macht, in die zin „dat de zwarten de blan ken niet zullen overheersen en de blanken ook de negerbevolking niet mogen domineren.” Dr. Gordon Chavunduka, lector aan de universiteit van Rhodesië, noemt cijfers: „In dit land wonen zo’n 6 miljoen zwarten en 250.000 blanken. De zwarte Rhodesiërs wonen ook in de zogenoemde blanke gebieden. Zelfs in Salisbu ry zijn 100.000 blanken voortdu rend omringd door 300.000 zwar ten. Zij kunnen ons niet vermij den. „De regering hier probeert voor de Afrikanen te denken, maar ze hebben nog niet door dat het on mogelijk is.” worden afgeschreven, als er een oorlog zou uitbreken. En zelfs al is het besef dan niet op morele beginselen gegrondvest, het feit dat het bestaat, is op dit moment van grotere betekenis. De blanken zeggen weliswaar dat door de sancties een gebrek aan werkgelegenheid ontstaat, maar kijk eens op de advertentie pagina’s van de kranten ze staan vol met aanbiedingen. Aan biedingen echter van baantjes voor blanken. De advertenties to nen aan dat er niet genoeg blan ken zijn om alle functies die men aan blanken wilde voorbehouden, te vervullen. De Afrikaan krijgt zulk werk niet vanwege de ras- De kille wind der veranderende tijden heeft ook Rhodesië met huiver bevangen. De zwarte machten trekken zich samen aan de grenzen van de laatste bolwerken van blanke overheersing in Afrika. Premier Ian Smith is na een langdurige kabi netsvergadering naar zijn Zuidafrikaanse collega Vorster gegaan, naar het heet om „zaken van wederzijds belang te bespreken”. En hij heeft daar alle reden toe, want het door VN-sancties geïsoleerde Rhodesië staat op het punt om poli tiek en economisch te worden gewurgd door het ontbinden van de Portugese bemoeienissen met Zuidelijk-Afrika. Blank noch zwart maken er dan ook ge heim van dat voor Smith thans de tijd is geko men om te bewijzen dat hij een staatsman is in plaats van een blanke dolleman die met oog kleppen voor koers heeft gezet naar de onder gang. De geringe hoeveelheid contacten die Rho desië met de buitenwereld onderhoudt, heeft geleid tot een geestelijke vereenzaming en een zekere verbittering, vermengd met gevoelens van een bijkans Victoriaanse preutsheid. Een zondagmorgen in Salisbury ademt dan ook de Hij stelt nuchter vast dat een spoorlijn naar Zuid-Afrika Rhode sië niet kan voeden, dat het land behalve VN-sancties nu ook nog ingrijpender Afrikaanse maatrege len te wachten staan. Sithole: „Aan een ideologie zijn we nog niet toe. Het is eveneens nog niet duidelijk welke economie wij straks zullen moeten opbou wen. Het lijkt erop dat er een soort mengsel van socialisme en kapitalisme moet ontstaan. De Afrikaan heeft immers geen geld ook niet als hij onafhankelijk zou worden. Daarom is de natio nalisering van belangrijke indus trieën noodzakelijk en moeten de blanke -handelsactiviteiten worden beperkt teneinde een soort zwart kapitalisme te kunnen scheppen”. De 39-jarige Sithole heeft tien jaar in Rhodesische gevangenissen gezeten. In de cel heeft hij zijn rechtenstudies voltooid. Nog steeds is hij niet helemaal vrij, want hij mag niet verder dan 16 kilometer buiten Salisbury gaan. Hij krijgt geen paspoort, hoewel hij er al 20 jaar om vraagt. Sithole roept uit: een zwart Mozambique aan de grenzen is het onmogelijk dat het zijn bestaan als blank land voort zet.” Afrikaanse militairen bij de grens met Zambia, waar^zij als onderdeel van de Rhodesische veiligheids troepen worden ingezet bij de be strijding van guerrilla-activiteiten Hij schildert de blanke onmacht met verve: „In 1971 zijn de eerste gevechten begonnen op precies de zelfde plaats waar nu nog steeds wordt gevochten. De militaire si tuatie wordt er kennelijk niet be ter op. De blanken hebben gewoon niet genoeg mensen om het hele land te controleren indien de guerrillastrijd zichzelf verspreidt. Dienstplicht voor iedereen zou de industrie tot verval brengen, en juist de economie moet de oorlog ondersteunen”. Sithole vreest niet dat daaruit een „omgekeerd racisme” zou kun nen voortvloeien, maar geeft het als een goed recept voor een soort van economische gelijkheid. „Als het zo niet gebeurt”, zegt hij, „blijft de Afrikaan economisch een minderwaardige en zal het economisch racisme niet verdwij nen. Wanneer de blanken verzet blijven plegen tegen een redelijke verdeling van de macht, dan kun nen wij, de zwarten, het ons ver oorloven om alleen maar af te Sithole: „De blanken zijn erop uit ons te handhaven in onze poli tieke binnenlandse quarantaine. Vandaal' dat men nu ook kan horen zeggen: „lan Smith heeft bijna tien jaar de kans gehad om er wat van te maken. Het is hem niet gelukt en daarom moet hij dan nu maar eindelijk verdwij nen”. Is er iemand anders dan deze voormalige RAF-piloot, die de blanken via de radio teistert met politieke toespraken waarvoor ene Goebels zich niet zou hebben ge schaamd en voor wie de guerrilla strijders eerder communisme dan vrijheid op het oog hebben? He laas, dat is in de Rhodesische poli tiek, naar men mij heeft verteld, niet het geval. De sancties hebben het land economisch ontwikkeld, omdat het wel import-vervangende industrie ën moest opkweken om in leven te Kunnen blijven. Veel van deze on dernemingen zullen ten offer val len aan de opening van de gren zen. wanneer de invoer weer is toegelaten en buitenlandse inves teringen zullen toestromen naar een land dat in alle opzichten een infrastructuur bezit die op poten tiële welvaart wijst. Voor het ogenblik staat de Afri kaan echter nog monddood aan de kant. De door Smith ontworpen grondwet bindt het stemrecht aan de hoeveelheid betaalde inkom stenbelasting. Momenteel brengen de zwarte Rhodesiërs minder dan 1 percent van het totaal op. Om twee parlementszetels meer te krijgen, zou dit tot iets meer dan een kwart van het hele belasting bedrag moeten stijgen. Nog niet zo lang geleden kon Smith met deze grondwet bij de hand verklaren dat bij zijn leven geen zwarte meerderheid in het parlement zou kunnen worden gevormd. In weerwil van die constitutie heeft hij vermoedelijk ongelijk gehad. Want, zegt Hutchinson: „Er is geen grondwet die zich niet laat aanpassen met of zonder bloed vergieten”. Zolang echter de regeling er niet is, blijven zij van de wereld afge sloten. Dit alles treft de blanke harder dan de Afrikaan, die im mers nooit zaken heeft gedaan waarbij in- en uitvoer van belang was, of als ondernemer. Het voed sel van de Afrikaan komt uit dit land en hij kan het daar nog steeds vinden. et er r zijn idsbu- ■nming assen- >n pas ;ezins- ■ia de i, dan na via isulaat ardoor 'erzin- en. Ik shere- ïstaan. ig en geen tan je „De tragedie van Rhodesië is door deze gebeurtenissen, dat de blanken geen invloed hebben op de status quo. Ik moet erbij zeg gen: de onderhandelingen vinden op uiterst geheimzinnige wijze plaats en niemand weet nog pre cies wat er gebeurt.” De advocaat Sithole hanteert de feiten zorgvuldig, terwijl hij zich koestert in de warmte van een zwarte toekomst: „Afrika”, zegt hij „is thans van de zwarten. En het feit dat we desondanks nog tot een schikking bereid zijn en niet vragen om alle macht ineens, be tekent dat de Afrikanen een grote concessie doen.” guerrillastrijd zich verder in het land verbreiden tot in Salisbu ry zo nodig.” grenzeloze stilte van een plattelandsgemeente, waarin een bengelende kerkklok vermanende ac centen legt. Blank Rhodesië probeert krampachtig kolo niale beginselen te rechtvaardigen door het ver tonen van de relikwieën uit een Brits verleden als wereldmacht. Doch tegen de tijd dat de da verende hoefslag van de polo-paarden is ver storven en de negertjes die achter de doelen toezien op het scoren van de doelpunten, hun rode en witte vlaggen hebben opgeborgen, blijft van Rhodesië weinig meer over dan zijn burger lijke benepenheid, geschraagd door een onmis- i kenbare achterdocht tegenover de buiten- wereld. Welnu, dit Rhodesië voert in zijn grensgebie den oorlog tegen guerrillastrijders, al 18 maan den. Het voortduren van die strijd toont aan dat het leger de toestand geenszins meester is. En kennelijk lopen de Rhodesiërs zelf niet over van belangstelling voor deze „worsteling met de ter roristen”, gegeven het feit dat de bevelhebber van de Rhodesische luchtmacht, MacLaren, de zer dagen opriep tot nationale eenheid van blank èn zwart, teneinde de strijd tegen de guerrilla’s met een zegepraal te kunnen afsluiten. De zwarte bevolking van Rho desië is blij met de gebeurtenissen in Mozambique. Onze positie hier is nu veel sterker geworden en zal vermoedelijk leiden tot veel radi caler standpunten. Wat in Mozam bique is gebeurd, heeft er de aan dacht op gevestigd dat geweld soms betaalt. Er werd altijd ge vochten, maar wij meenden eigen lijk dat het verloren tijd was. Nu zijn we plotseling politiek ge groeid. Het is duidelijk: de blanke man is de verliezer.” Het toekomstbeeld dat Chavun duka voor ogen heeft als de blan ken in Rhodesië niet bereid zijn om aan hun zwarte landgenoten een rechtvaardiger aandeel in macht en welvaart te verschaffen, is allerminst rooskleurig: „Men probeert ons te identificeren met het communisme. Dat is belache lijk. De mensen die aan onze grenzen vechten, zijn Rhodesiërs, ook al hebben ze dan Russische wapens. Van nu af aan zal de I.i.ii, ,4-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 17