Nieuwe Linie
Professioneel en intrigerend toneel in Mickery
in financiële
Baader-Meinhoff-affaire te
moeilijkheden
vrijblijvend afgedaan
Theaterworkshop met ontroerend sluitstuk
STUD: een nieuwe
groep met potentie
TOP DE POP POP DERTIEN
y
1,
hensen
t
SOOSAGENDA
LICHTGEWICHT
kostuums - kolberts,
pantalons
Marokkaanse pop
Zero
w
INFERNO GETYPEERD DOOR WERKELIJKE ECHTHEID
Zanger doodgeschoten
in
Indonesische filmweek
HI Chile in
't Plein
f
stamporkest
in Amsterdam
n'
11
KUNST
1974
JUNI
DONDERDAG
1 3
W
ZONDAG - VADERDAG
Aanvang: 20.00 uur
Tot en met maat 62
Striptease
kt
A
\e
e
Betere konfektie en
herenmodes
Haarlems Dagblad
IJmuider Courant
Beverwijkse Courant
Katoenen
werkbroek;
Zijlstraat 71 - Haarlem
Tel. 023-310791
X
Boudewijn de Groot, behalve
componist en zanger ook produ
cer bij Phonogram, liet zich door
hen voor het eerst verleiden tot
het schrijven van een puur rock
nummer met bovendien een En
gelse tekst. Eind juni wordt het
nummer „Slipstream” op single
opgenomen en de heren achter de
instrumenten noemen zich STUD;
Engels voor dekhengst en roep
naam voor een Amerikaanse
prostitué. Vrijdagavond half tien
speelt STUD in Zero op de Haar
lemse Bakenessergracht.
Ti
r i
r-u
VAKKLEDING
RUP VAN WQERKOM
(ADVERTENTIE)
H
STUD
25
'jj
■i
jn
19
-«UW
I
3
een grandioze
In samenwerking met het Openlucht
theater te Bloemendaal organiseren
he
en
en
rel
Sanfor jeans
khaki-blauw-
groen-wit
met splitknoop-
of ritssluiting
De groep die sinds juni vorig
jaar bestaat maar pas afgelopen week
end voor het eerst optrad heeft
zich via een nogal groot aantal wisse
lingen voorzien van een aantal be
kende namen in de Nederlandse pop-
sien: Herman Brood, ex-Cuby and
the Blizzards, pianist. Herman hoorde
STUD in een radio-programma van
de VPRO, probeerde vanuit Drente in
contact te komen maar slaagde pas
toen hij de inmiddels ex-drummer
televisie en kankeren over de late thuis
komst van hun twee dochters die naar
een feestje zijn. Op hetzelfde moment is
er op die televisie een programma over
het sociale leven van de scholier, waar
bij het reilen en zeilen van de school
gaande jeugd tijdens dat feestje in scène
wordt gezet.
ZOMER AVOND
VOORSTELLING.
ig
st.
D.
el.
)3.
1. (1) De Wilde Boerndochtere Ivan Heylen; 2. (4) Emma Hot Chocolate;
3. (3) Fly away little paraquayo George Baker Selection; 4. (2) The cat crept
in -Mud; 5. (14) Sugar baby love Rubettes; 6. (7) The entertainer Marvin
Hamlish; 7. (17) This town ain’t big enough for the both of us Sparks; 8.
(10) The year of decision Three Degrees; 9. (5) Be my day Cats; 10. (6) The
show must go on Three Dog Night; 11. (23) One and one is two Jackpot;
12. (16) Theo, wir fahren nach Lodz Vicky Leandros; 13. (9) Waterloo
Abba.
o.I.v. Theo
Loevendi
Vrijdag 21 juni
Openluchttheater
Bloemendaal.
V
I
t
i
Nu wil het geval dat men ook daar
uit verveling maar de buis aanzet en
prompt zien We dezelfde ouders, die nog
steeds aan het kibbelen zijn. Daar was
aan het eind de revue, waarvoor men
zich eerst en plein publique had opge
schminkt, waarna, met een gesuggereerde
HAARLEM. Een kapstok in een
leeg decor. Ziedaar een situatieschets,
vanwaaruit gisteravond in een goed be
zette Toneelschuur leden van de thea
terworkshop „Inferno’’ het publiek een
ontroering voorschotelde waar je koud
van werd. Een ontroering ook, omdat dit
een sluitstuk betekende van bijna een
jaar week-in, week-uit hard zwoegen.
Paradiso, Weteringschans, Amster
dam, vrijdag: Earth Fire; zaterdag:
Tranquilitatis.
Zero, Bakenessergracht 8, vrijdag:
Stud; zaterdag Naos el Ghorba, Ma
rokkaanse pop.
De Appelaer, Het Plein, Schalk
wijk, zaterdag: Hi Chile.
De Poort van Velsen, Plein 1945,
IJmuiden, di: jazzcafé.
Zodiac, A’damsevaart 142, ieder av.
behalve ma en di: disco.
Scuff, Lingestraat 1, zondagmiddag:
discodansen.
De Weijman, Santpoort, ieder av.
behalve ma: disco.
De Ark, Kerkplein 5, Velsen-Zuid,
vr. en zat: soos.
Can-Can, Stoofsteeg 1, elke av.:
bar-dancing-disco.
Moulin Rouge, KI. Houtstr., elke
av: bar-dancing-disco.
HJC, Groot Heiligland 47, vrijdag-
av.: New Dark Town Jazzmen uit
Osnabrück en de Limehouse Jazz
band; zaterdagavond: feest met de
zelfde orkesten.
PEN, Kanaalstraat 257, IJmuiden,
vr.: hoofdfilm; zat: Ierse folksong in
bovenbar met P. J. Callinan; zo:
vanaf 14 uur disco.
Turfschip, Turfsteeg 2, koffiebar
zaterdag met Barrie Manson.
De groep bracht gisteravond dan ook
een keuze uit die thema’s tot zover ze
gevorderd was.
Een bijzonder staaltje was bijvoor
beeld de over de norm handelende act,
waarbij vader en moeder kijken naar de
van de formatie toevallig in de trein
ontmoette. Verder Sandy van der
Linden, een mooie Nederlandse jon
gen, al heel lang in het vak maar
vooral bekend vanwege zijn hoofdrol
in de film „Angela” en zijn vijf jaar
bij het „Living Theatre”.
Zijn toneelervaring komt hem uit
stekend van pas bij de show op het
podium en zijn stem is altijd al goed
geweest. De andere twee Nederlan
ders in de vijfmansformatie zijn Bert
Kleijn, drummer, ex-Maehine en Ed
dy Postma, solo-gitaar, ex-ZEN. Vijf
de wiel aan de nu op gang komende
wagen is de Engelsman lan Bishop,
basgitaar, ex-Savoy Brown.
Geen geringe line-up dus en de
eerste optredens in Amsterdam en
Ouderkerk a/d Amstel beloven alle
goeds voor vrijdagavond in Zero. Wat
de muziek betreft: STUD zegt van
een goeie show te houden gebaseerd
op de wensen van het publiek. De
eerste set is gevuld met overigens
zelf geschreven varia: blues, reg
gae, heavy rock, country western.
Afhankelijk van de reacties in de
zaal wordt dan de tweede set ge
speeld. Eén nummer in het repertoire
is van Bob Dylan, de rest is eigen
bleek toen een te zware opgave. Men
voelde zich qua spel- en toneelervaring
nog veel te karig bedeeld. Maar het idee
heeft hen niet losgelaten. Ze lichtten
thema’s uit het abstracte gegeven zoals:
ik, norm, fantasie, ervaring en revue. De
beginletters van bovengenoemde hema’s
vormen haast het woord inferno, het
welk in het Italiaans hel betekent.
Slechts aan de n van Natuur en de o
van oorsprong is men niet toegekomen.
1
AMSTERDAM „Gaat het wel
aan om op deze manier een toneel
stuk te brengen over mensen die op
dit eigenste moment in de isoleer
cellen van de Duitse supergevange-
nissen gefolterd worden?” vraagt de
„Federatie van Vrije Socialisten, af
deling Amsterdam”, in een pamflet,
uitgereikt aan de bezoekers van het
Amsterdamse Mickery-Theater. Een
goede vraag, maar het antwoord is
moeilijk te geven. Het is de enige
vraag niet, die de voorstelling van
„Das „erste” Baader-Meinhof-
Stück” oproept, maar die vragen
kunnen worden gesteld aan de hand
van een voorstelling, die in ieder
geval naar vormgeving intrigerend
is en op een hoog professioneel peil
staat.
Tegèn inlevering van deze advertentie bij
een van onderstaande adressen kunt u
toegangskaarten kopen tegen de geredu
ceerde prijs van 4,- (normaal 5.-)
Telefonisch kunnen geen kaarten worden
besteld. Toegangskaarten verkrijgbaar in:
Haarlem: Haarlems Dagblad Grote Hout
straat 93 (per 8 juli Ged. Oude Gracht 82)
Soendaplein, H’lem Noord. Californiëplein 17
(Schalkwijk).
Hillegom: V.V.V. kantoor.
IJmuiden: IJmuider Courant Lange Nieuw-
straat 427.
Beverwijk: Zeestraat 18. Beverwijkse
Courant.
Bloemendaal: Aan het loket van het Open
luchttheater. (alleen kaarten van 5,-)
werk. Eén van de meest bij het
publiek aanslaande nummers „The
Pushers Song’’ was oorspronkelijk be
doeld als single, maar in overleg
werd toch het door Boudewijn de
Groot geschreven „Slipstream” geko
zen. De plaat moet in de tweede helft
van de zomer uitkomen. We zijn
benieuwd.
Op 17 september 1973 ontstond de
groep, die oorspronkelijk een bewerking,
maar vooral een eigen interpretatie wil
de maken van Dante’s Inferno. Het werk
Inferno de hoofdpersoon hiervan
maakt een lange tocht, waarbij hij zich
zelf ontdekt en velerlei eigenschappen
van zichzelf en anderen tegenkomt
Vorige week zaterdag was voor de
Marokkaanse muziekgroep Nas el
Ghorba uit Haarlem een dag van
Nederlandse erkenning. Na al veel
waardering te hebben ondervonden in
Noord-Afrika zelf en Frankrijk, was
nu het „licht” voor het gastland. In
Haaksbergen was de groep voor de
bezoekers van de manifestatie „Hou
je haaks ’74” een complete verrassing.
Zaterdagavond aanstaande staat Nas
el Ghorba (mensen van ver) in Zero.
AMSTERDAM. Het weekblad De
Nieuwe Linie verkeert weer in moeilijk
heden. Het voortbestaan van het blad is
in gevaar. In een eerste poging om uit
de rode cijfers te geraken, heeft DNL
zijn tarieven verhoogd. Op de voorpagi
na klaagt het blad deze week zijn nood.
„De overheid heeft tot nu toe op onze
verzoeken om handreiking niet met
praktische maatregelen gereageerd”.
De Nieuwe Linie en de eveneens in
moeilijkheden verkerende Groene Am
sterdammer klopten bij de minister
van CRJLom steun aan, nadat deze aan
de Haagse Post hulp had beloofd.
Aan de abonnees wordt deze week
gevraagd nieuwe abonnees te werven.
striptease als toetje, een quasiballej
volgde op regelrechte show-muziek.
Toch bleef voor mij de hoofdmoot het
zich persoonlijk voorstellen aan de zaal
met de beweegredenen waarom men had
deelgenomen aan de workshop.
Een greep: drempelvrees, niet kunnen
aanpassen, verlegen of moeilijkheden
alom. De echtheid die hier vanaf straal
de was verbazingwekkend en over-eer-
lijk.
Het geheel was misschien niet van
grote klasse, maar het moet voor menig
een een verademing geweest zijn eens
een kijkje te kunnen nemen achter de
schermen van deze workshop, zoals het
ook werd vertoond.
het scenario, en regisseerde het stuk. Het
handelt over de Baader-Meinhof-groep:
een ultra-linkse, tegen het anarchisme
aanleunende groep politieke activisten,
die meenden dat schrijven en praten zin
loos zijn, en dat een stadsguerrilla ook in
het Westen een hanteerbaar strijdmiddel
is. Hun aanslagen en overvallen tussen
1968 en 1972 riepen in veel kringen in
West-Duitsland een haast hysterische
angstreactie op, fel aangewakkerd door
de populaire Springerpers en verwante
media.
Die hysterie is de kern van het toneel
spel, dat als ondertitel draagt „Ein hys-
terisches Melodrama”. Het probeert na te
gaan hoe die hysterie over beide partij
en, groep en maatschappij, is verdeeld,
hoe ze ontstond, en werd aangewakkerd,
en probeert conclusies te trekken. Die
zijn nogal vrijblijvend, behalve de slot-
kreet: „Baader, Meinhof en de anderen
moeten vrij, en ook alle politieke gevan
genen”. Voor het overige wil men een
discussie uitlokken (dat gebeurt recht
streeks met een nogal naieve ingreep in
de pauze: twee acteurs die luidkeels met
elkaar gaan bekvechten - in Nederland
doet dan verder niemand mee
De vormgeving is totaal-theater, het
speelt zich grotendeels ook tussen de
toeschouwers af, het thema wordt melo
dramatisch behandeld, politie, Springer,
AMSTERDAM (ANP). Tot en met
16 juni wordt in de Amstelhal van de
RAI in Amsterdam de tweede Indonesi
sche filmweek gehouden. Er worden ze
ven recente speelfilms vertoond, die een
indruk geven van de hedendaagse film-
produktie in Indonesië. De filmweek
wordt gegeven ter gelegenheid van de
vijfde pasar malam Amsterdam. Er zijn
dagelijks voorstellingen om 14.30, 17.00,
19.30 en 22.00 uur.
muziek overboord hebben gezet.
Trommels, mandoline, banjo en zang:
Hamadi, Jilali, Ahmed, Houssein en
Mohamed: een Haarlemse première
van een Haarlemse groep.
de groepsleden zelf worden tot op het
bot vereenvoudigd, er wordt veel toma-
tenbloed vergoten en veel harde losse
flodders verschoten. Maar het wordt
zeer beheerst gespeeld, de timing is uit
stekend, in de ruwe vorm die men
bewust koos zijn de effecten geraffi
neerd berekend.
Allemaal heel belangwekkend, maar
je wordt er als Nederlandse toeschouwer
niet erg bij betrokken en het gebodene
levert af en toe een giechel-effect op.
Daarmee is de vraag van de Nederlandse
anarchisten toch wel beantwoord: de
behandeling van het afschuwelijke dra
ma Baader-Meinhof, toen en nu, blijft
beneden de menselijke, emonionele maat
Duitse activisten maakten overigens de
eerste voorstelling in Bochum onmoge
lijk).
Of het stuk politiek werkzaam is, is
buiten Duitsland moeilijk vast te stellen.
Het geval Baader-Meinhof zegt ons
emotioneel weinig, en deze voorstelling
brengt te weinig van die emoties op ons
over. Dat geeft misschien toch wei een
aanwijzing: het stuk gaat er van uit, dat
bij de (Duitse) toeschouwers die emoties
wel leven - en dat is voor welk soort
theater ook in beginsel een onjuist uit
gangspunt.
Tot en met zondag in Mickery te zien.
JAAP JOPPE
Het is een „groepsproduktie” van het
Schauspielhaus Bochum, die de drie
maanden voorbereiding betaalde maar
het stuk slechts tienmaal in voorstelling
bracht. De Britse regisseur Pip Sim
monds leverde (met de Nederlandse the-
atroloog Ruud Engelander) het idee en
„Het is jammer dat je onze rijke
taal niet verstaat”, bekent de groep
eerlijk, „maar dat betekent niet dat
er bij ons niet erg veel te swingen
valt.” „Arab pop” heet hun muziek,
ter aanduiding van het feit dat zij
klassieke, traditionele patronen en
structuren in de Noordafrikaanse
Zaterdagavond
aanstaande treden
ze op in ’t Plein,
ooit eens de Ap
pelaer, bij het
winkelcentrum
Schalkwijk. Mi-
chiel Hunfeld (or
gel en zang), Mart
van Rooden
(drums). Piet
Trossel (gitaar en
zang), Ger-Jan
Akkerman (basgi
taar)
Kloek
sax)
soort rock
ze ’t
het
op
„Hi Chile", een
Haarlemse groep
met een bekende
naam. Dat kan
kloppen want de
heren noemde
zich tot voor kort
„Highway Chile".
CANNES (AP). De 46-jarige tenor
Herb Coleman, lid van de Amerikaanse
groep The Delta Rhythm Boys, is in
Cannes vermoord, zo is door de politie
bekend gemaakt.
Na de schietpartij is een 29-jarige
Fransman aangehouden. Coleman, die in
New York is geboren, was vader van
vier kinderen.
De groep is in 1942 opgericht en heeft
lange tijd in Frankrijk opgetreden. De
andere leden van de groep zijn Lee
Gaine, Traverse Crawford en Hugh Bry
ant.
yiilllMHii-
-iI nnir- -
en Paul
(zang en
spelen een
waar
mee ze ’t Pelin
aan het Balkan-
plein op deze
laatste avond van
het seizoen muzi
kaal op stelten
hopen te zetten.
"O
7
■I'S