Zes dansgroepen en een Erasmusprijs-uitreiking BALLET IN ONS LAND IN OPKOMST Nationale Ballet met opwindende herhaling ANJER- CHRYSAL Holland festival 1974 het IKOR” „Wees blij met hn Booby Trapop SUPERSISTER IN ZANDVOORT televisie Top de pop pop dertien SOOSACENDA r Hervormde Synode Monique Sand stralend in Li Expositie openbaar vervoer in Brabant „Etudes” „Jardin d'Email" op Hoge Veluwe 15 HONDERDAG 2 0 JUNI 19 7 4 KUNST Uitstekende groepen Valt in de meeste Nederland se steden de muzikale activiteit in de zomer naar een absoluut dieptepunt terug, in Zandvoort zijn er mensen die juist dan gok ken op de belangstelling van de AMSTERDAM We kunnen zonder meer stellen, dat de dans kunst nog steeds in opkomst is in ons land. Dit blijkt al uit het grote aantal dansgroepen, dat tijdens dit Holland Festival optreedt: zes groe pen met samen tien verschillende programma’s. Voor het eerst in de geschiedenis heeft het ballet in ons land ook zijn weg naar een postze gel kunnen vinden (de 30-cent-zegel van de zomerserie) en ook al voor het eerst komt de Erasmus-prijs in de danswereld terecht. Hij zal op 21 juni worden uitgereikt aan Ni nette de Valois, de stichtster van het Engelse Koninklijke Ballet en aan Maurice Béjart, de directeur van het Ballet van de XXe Eeuw in Brussel. Verdubbelt het leven van uw anjers en chrysanten. Laat de bloemen mooier uitgroeien. Het vaaswatcr blijft helder en reukloos. y/fX’fSSfrs, Water verversen overbodig. toeristen en een live-groep naar de badplaats halen. Volgende week woensdagavond om kwart over acht is dat in Zandvoort’s „muziektempel”, de Krocht, Su persister. (- CONRAD VAN DE WTERING 1945 1j POP SIEM* Ninette de Valois, oprichtster van het Engelse Royal Ballet. Die groeiende interesse in de dans is niet alleen beperkt tot ons land, maar komt in de hele westerse wereld. Zij heeft o.a. te maken met het teruglopen van de belangstelling voor het gesproken theater en dat houdt weer verband met de verminderde betekenis van God. Ten slotte maakte Hans van Manen voor het Nationale Ballet een nieuwe versie Van' „Le sacre du Printemps” op muziek van Strawinsky. De Haagse groep heeft al een lang, druk en gerenommeerd leven achter de rug maar hield juist vorig jaar zomer een ouderwets Hollandse grote schoonmaak. Dat leidde tot een we dergeboorte die de heren wegvoerde van commerciële successen in de juist nu zo populaire sector „nostalgie” en deed belanden in een geavanceerde soort muziek die om luisteren vraagt en zo is al gebleken velen tot luisteren dwingt. De basis van Supersister wordt ge- Synode-leden hadden veel lof voor de kundigheid en inzet van de programma makers en uitten individueel detailkri tiek op onderdelen. j ♦‘Koert Stuvf laat alleen in Amsterdam' twee" keer Ellen Edinoff zien, met o.a. Tinge” waa'h ik pas nog in lyrische bewoordingen over schreef en een nieuw stuk ..Calico". Reinbert de Leeuw zal weer Satie spelen en gezien het nievau van de vorige voorstellingen zullen het zeker zeldzame avonden worden. Volgende woensdag 26 juni dus, een concert voor fijnproevers. Kaar ten a 4.- zijn in de voorverkoop verkrijgbaai’ bij het VVV. anjers, chrysanten en tuinbloemen. BEND1EN - NAARDEN - HOLLAND Vraag bij elke bos een zakje. Anjer-Chrysal is ideaal voor Dr. A. H. van den Heuvel, scriba van de synode, signaleerde dat de bestuursle den meer lof hadden geoogst dan de programmamakers, maar de bestuursle den van het IKOR, ook de zes hervorm den, zijn verantwoordelijk voor wat de staf doet en laat Er is echter geen duidelijke samenvatting te geven van wat de hervormde synode leden over het IKOR zeggen en daarmee van waar de hervormde leden van het bestuur van het IKOR zich aan hebben te houden. We zitten er in zoals we zijn, een innerlijk verdeelde kerk, aldus dr. Van den Heuvel, die samenvatte dat de syno de in ieder geval meer gerelgeld contact met het IKOR wenst. 1. De wilde boerendochter Ivan Heylen; 2. Little Paragyuayo George Baker Selection; 3. Emma Hot Chocolate; 4. Sugar Baby Love The Rubet- tes; 5. This town ain’t big enough Sparks; 6. De tamme boerenzoon André van Duin; 7. The entertainer Marvin Hamlisch; 8. Year of decision —.The three degrees; 9. The cat crept in Mud; 10. Be my day The Cats; 11. One and one is two Jackpot; 12. Angel eyes; American Gypsy; 13. Theo wir fahren nach Lodz Vicky Leandros. Een dergelijke tentoonstelling wordt voor de eerste maal in Brabant gehou den. Aanleiding ertoe is het herstel van de „Ooievaar”, waarmee 5 augustus a.s. wordt begonnen. Men wil dit trammetje volgend jaar laten rijden. DRIEBERGEN (ANP).— „De vertros sing in de omroepwereld gaat voort. Weest blij dat u het IKOR nog hebt, laat het niet verloren gaan”. Zo besloot de heer J. W. de Haan, directeur radio en algemene, zaken van het IKOR. dins dag zijn uiteenzetting tijdens de gedach tenwisseling die in de vergadering van de Hervormde Synode in Driebergen ge voerd is tussen bestuur en staf van het IKOR en de leden van de synode. Ook deze uitspraak is ernstig overdre ven, maar ik kan me voorstellen dqt het bewegingstheater is natuurlijk ook het internationale karakter daarvan, daar het aan geen enkele taal gebonden is. Een kijkje in de „Jardin d'Email”, een ontwerp van de T3-jarige bekende Franse kunstenaar Jean Dubuffet. Het is een van de laatste aanwinsten van het Kröller- Müller Museum op de Hoge Veluw?. De ze beeldentuin wordt steeds interessanter en groeit uit tot belangrijke attractie in het genoemde nationale park. Nog warmer heb ik al aanbevolen de groep, die zich siert met de naam „Pilo- bolus”. Dit woord betekent „groeizwam”. Pilobolus bestaat uit vier jongens en twee meisjes, die hun bewegingsmotie- ven eerder uit de sport halen dan uit de traditionele danskunst. Wat opvalt is een enorme kracht en dynamiek en een totaal gebrek aan stroomlijn. Hun dan sen heeft o.a. de charme van stoeiende honden. Ze brengen een uiterst verfris sende impuls mee van over de oceaan. BREDA. (ANP) Van 20 juni tot en met 4 augustus wordt in het cultureel centrum „De Beijerd” in Breda de ten toonstelling „Tram en spoorwegen in Noord-Brabant” gehouden. Deze exposi tie geeft de bezoeker een indruk van de ontwikkeling van het openbaar vervoer in Brabant, waarbij het accent wordt gelegd op het vervoer in Breda en omstreken. Mevrouw mr. J. A. van Raler-Hame- lien zei dat vele kerkleden zich niet herkennen in de uitzendingen. Ds. L. de Liefde en mevrouw mr. L. M. Vroom de Geus waardeerden daarentegen dat het IKOR in de verwarring waarin de kerken verkeren probeert iets van de gestalte van het chirsten-zijn zichtbaar te maken. „Toen Ninette de Valois omstreeks 1940 het Engelse ballet op een bepaald niveau had gebracht, dachten ze daar kennelijk: ziezo, dat kunnen wè nu ook. en hielden het zo”. Ook al verfrissend en ook van over de oêeaan is,de.groep van Louis Falco, die we vorig jaar al in het Holland Festival mochten begroeten. Toen schreef ik: ..Er zijn zes dansers en wat die aan verras sende wendingen en speelse variaties vertonen in een voortdurende stroom van vondsten, is voldoende om je aan het slot doodmoe maar zeer voldaan 'te voélen: Dooflrfioe omdat je absoluut niets zou willen 'missen en dus zeer ingespan nen kijkt, voldaan omdat alles zo per fect opgebouwd is, dat ieder thema dat aan de orde komt ook werkelijk afge wikkeld en opgelost wordt”. Falcó b-orjof jflege keer twee verschillende bro- ’ramma's met in hoofdzaak nieuw werk. ROTTERDAM. Het Nationale Bal let bracht dinsdag zijn tweede première van dit Holland Festival: „Etudes” van Harald Lander. Er is al eens gewaar schuwd voor te grote opwinding bij het kijken naar voetbalwedstrijden op de Televisie, welnu ik moet mensen met een zwak hart ernstig waarschuwen te gen het gaan zien van Etudes. Iedereen kent wel de bekende uiano- oefeningen van Karl Czerny, die vooral bij veelvuldig slordig herhalen een repu tatie hebben tot het meest vervelende te horen, dat er voor de piano bestaat. Als je deze miniatuur composities echter goed hoort uitvoeren, blijken het stuk voor stuk eenvoudige juweeltjes te zijn. Harald Lander maakte uit deze juweel tjes een scherpe keuze, Knudage Riisager maakte er een orkestratie bij en naast deze virtuoze pianowerken, maakte Lan der een reeks even virtuoze choreogra fieën. Als deze stukken met al hun moeilijkheden dan ook nog perfect uit gevoerd worden, staan we voor één van de opwindenste werken uit het balletre pertoire. Aan de ene kant is het een fascinerend schouwspel, aan de andere kant echter ook een examenopgave voor een dansensemble. Als men dit gaaf kan uitvoeren, heeft de groep een degelijke basis. Welnu, gaaf mag ik de voorstelling zeker niet noemen, maar de uitvoering viel me toch enorm mee. Vooral in het begin was bijna iedereen nog geremd door voorzichtigheid, later kon dat nau welijks meer omdat de opeenvolging van passen zo snel gaat, dat er absoluut geen tijd overblijft voor voorzichtigheid. Toen doken er ook steeds meer kleine slordig heden op, die aan de opwinding nauwe lijks iets afdeden, maar aan de examen- vaardigheid natuurlijk wel. Deze overwegingen gelden voor de he le groep vrijwel gelijk, maar ik moet duidelijk een uitzondering maken voor Monique Sand, die de beestachtig moei lijke hoofdrol in dit werk technisch net voldoende, maar qua vertolking werke lijk stralend en met grote charme over het voetlicht bracht. Een tweede uitzondering moet ik ma ken voor Francis Sinceretti, die met zijn lange hoge benen en rijzige gestalte, zijn variaties werkelijk schitterend gestalte gaf. Hij heeft met deze uitvoering letter lijk zichzelf overtroffen. Met bijzonder veel genoegen zagen we na deze première een tweede Etude, en wel de „Pyrrische Dansen” van Toer van Schayk, die op onderzoek uitging naar wat hij met een totaal ander soort bewegingen kon bereiken. Het is speels en perfect op maat en het kreeg een bijzonder verrassend accent, bij het zien na het zo volkomen klassiek uitgevoerde „Etudes” van Lander. De voorstelling werd besloten door „Le Sacre du Prin temps” en wordt op zaterdag 22 juni herhaald in het Circustheater in Sche- veningen, waarbij de vrouwelijke hoofd rol van het opwindende Czernyballet zal worden gedanst door Sonja Marchiolli. CONRAD VAN DE WEETERING vormd door Robert Jan Stips, orgel, elektrisch piano en zang, Ron van Eek, bas en Herman van Boeijen, drums. Over de laatste gingen tot gro te woede van manager Dick Zwikker voortdurend geruchten dat hij weg zou gaan maar zoals vaak, bleken die geruchten vals. De saxofoon was eerst in handen van de Amerikaan Charlie Mariano die ook op de laatste elpee „Iskander” meespeelt, maar wordt nu virtuoos bediend door Elton Dean ex- söft machine. Door die grotere belangstelling voor de dans is er overal behoefte aan betaal bare dansgezelschappen en die zijn er nog maar erg weinig. Dit is een van de belangrijkste redenen van het enorme internationale succes van onze goed ge subsidieerde balletgroepen, waarmee ik overigens aan de kwaliteit niets af wil doen, al lijkt me de opmerking van een van mijn collega’s: „Het belangrijkste wat er op dansgebied gebejirt tegen woordig, gebeurt in Holland”, wel ern stig overdreven. Supersister. Van links naar rechts: Ron van Eek, Robert Jan Stips, Elton Dean en Herman van Boeijen. Paradiso Weteringschans. Amster dam vrijdag: Bobby McGee en Me (ex-Vinegar Joe met Bobby McGee in plaats van Elkie Brooks jzaterdag: Fon Klement en Alquin. De Krocht, Zandvoort, woensdag 20.15 uur:Supersister. HJC, Groot Heiligland 47 vrijdag: sessions. Zero, Bakenessergracht 8, vrijdag: Sigma, jazzrock met melodsich klas sieke invloeden; zaterdag: Bleeker Quartet, klassieke muziek, met name barok op twee blokfluiten, clavecim- bel en cello. Can-Can, Stoofsteeg 1, elke av: Bar dancing-disco. De Ark Kerkplein 5 Velsen-Zuid vrijdag en zat soos. De Weijman, Santpoort (elke av. be halve ma: dsico. Scuff, Lingestr. 1 Elke zondagmid dag: discodansen. Zoodiac, A’damsevaart 142, Elke av halve ma): disco. De Poort van Velsen Plein IJmuiden Elke di: Jazzcafé. Turfschip Turfsteeg 2 Zat.: Koffie bar met Carel Heinsius. veel mensen, die de groep vroeger be wonderden, nu enigszins teleurgesteld zullen worden. Al veel meer verwacht ik van de bij drage yan de voorstelling op 21 juni bij de Erasmusprijs-uitreiking van het Bal let van de XXe eeuw. Béjart maakte dit ballet in België tot een enorm suces, zo danig, dat een circus met enige duizen den plaatsen in Brussel maandenlang avond aan avond uitverkocht is (met vooral jonge mensen) als hij er optreedt. Hij brengt hier twee ouderè werken, „Le Marteau sans maitre” op fhuziek van Pierre Boulez en „Le Tombeau”. Wel moet ik toegeven, dat er in ons land interessantere ontwikkelingen plaatsvinden dan in Londen. Met name het Engelse Royal Ballet” viel me de laatste jaren bijzonder tegen en mij niet alleen. Omdat deze company met zijn beroemde naam naar het Holland Festi val komt, mag ik u deze minder vleien de opmerking van een balletdeskundige over de groep niet onthouden. Sonja Gaskell zei het twee jaar gele den bij een lezing zo: „Als God er niet meer is, is de hemel leeg geworden en daardoor wordt ook het leven op een bepaalde manier absurd. Woorden ver liezen hun waarde, maar bewegingen niet, beweging is de toekomst”. Een tweede oorzaak voor de opkomst van Het Natio.ndle Ballet in de reprise van „Etudes”. Het IKOR had op verziek van de synode inlichtingen verschaft over de speciale prblematiek van rze zendge machtigde van de kerken, n een rap port met bijlange met teksten van pro gramma’s was uitvoerig ingegaan op de diverse activiteiten van IKOR-radio en - televisie. Ds. W. J. Koole, directeur televisie van het IKOR, verzekerde dat in het Ikor met en vanuit de bijbel wordt gewerkt. Wat in de parktijk echter meer neer komt op orthopraxie, gelovig leven, dan op orthodoxie, rechtszinnigheid in de leer Vanavond kun je in VPRO’s „Sjef- ke van Oekel’s Discohoek” tussen ze ven en acht uur kijken en luisteren haar Haarlems nieuwste groep: Booby Trap. De zoveelste formatie van ex-Sense of Humor-zanger Jan Rijbroek, maar deze keer moet het echt grooot worden. Booby Trap al een jaar in di verse formaties bestaand maar nu pas naar buiten tredend speelt de single „Kelly, Grace Sally” die een paar weken geleden bij Ariola ver scheen. Jan Rijbroek c.s. verschijnen in sneeuwwitte smokings boven op het grote dekor dat achter in de studio stond opgesteld. Jan: „We waren een beetje bang dat we door die VPRO-jongens in de maling genomen zouden worden. Je kent dat wel: gewoon opnemen en dan later allerlei rare fratsen er door heen bouwen. Dat kan misschien een gevestigde groep wel hebben maar wij als beginners niet. Maar ze heb ben ons verzekerd dat het hele num mer recht toe recht aan wordt uitge zonden dus ik geloof wel dat het er erg tof uit zal zien.” Over de grillige muzikale loopbaan van Jan Rijbroek die begon als de Nederlandse Robertino op z’n dertien de en via tientallen formaties nu de ideale formule voor een Nederlandse topgroep gevonden denkt te hebben, vertelt hij morgen uitgebreid op de muziekpagina in deze krant. De expositie is een verzameling van nagebouwde modellen, oude dienstrege lingen, tramkaartjes, foto’s en trambrief - kaarten. Een van de pronkstukken is de vergunning uit 1881 voor de eerste stoomtram. 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 15