Commercieel boek voor de toerist Evert Meer seks in Kalverstraat Wolter Lemstra, de nieuwe secretaris, haat poeha Damstraat Droomreis Dichters e Mr a 1 99 *^1 1 Rotaprenten als tomaten doorgedraaid ML I DONDERDAG 2 7 19 7 4 JUNI 9 'i Él A M ONDER REDACTIE VAN ROLF STALLING, „Amsterdam, where to go” ■1 - I - Wj* I I 1 Bh l - 4 Aat Veldhoens magische eitje -r'^ -ir- maar Aat Veldhoen met zijn modellen: Kaboel, Venus. Gala en Kaboelaatje die hij zelf ter wereld bracht. niet up-to-date Is hij hard? „Ik heb een Groningse mentaliteit. In mijn werk ben ik rede- losse schroeven zou kunnen komen te staan. LEMSTRA .de man op straat ALLEMAAL best waar en de opzet van het 608 pagina’s tellende boek belooft ook veel: een overzicht van de historie, monumenten, musea, galeries, theaters, bedrijven, congresruimte, sport, mode, toeristische en alternatieve mogelijkhe den, hotels, restaurants, bars en nacht clubs. De samenstellers Gerard de Vries, Kees Hodde en Anke Mondeel geven meteen toe dat ze de lezer geen afge rond beeld van Amsterdam kunnen ge ven omdat je dan kruiwagens vol mate riaal zou moeten aanvoeren. Maar behalve veel praktische tips en een enorme hoeveelheid foto’s (700) biedt „Amsterdam, where to go” lang niet genoeg om als standaardwerk al is het maar van dit momentde historie in te gaan. Het heeft er meer weg van dat de uitgevers op een slimme manier hebben gemikt op twee zaken die alleen com mercieel, maar verder ook niet met elkaar te maken hebben; het bereiken van grossiers in relatiegeschenken en het bedrijven van een stuk promotion voor de hoofdstad. En dat is jammer. „Zowel de zakenman”, aldus Samkalden, „de toerist als de congresganger en niet te vergeten de Amsterdammer zelfzal aan de hand van deze publica tie de weg in en door Amsterdam ge makkelijker kunnen vinden”. EnHet boek geeft op onmiskenbare wijze de juistheid aan van de stelling: Amster dam wil niet alleen veel. Amsterdam is veel”. AAT VELDHOEN heeft zijn indrukwekkende camera goud en rood ge schilderd en naast de lens het portret van zijn Indische vrouw Kaboel „ge plakt”. Zij en de drie dochters Venus, Gala en Kaboeltje spelen een belangrijke rol in het leven en werk van de 39-jarige Amsterdamse schil der en graficus, die ooit grote bekendheid kreeg door zijn erotische en oos terse rotaprenten maar rond wie het de laatste tijd stil is geworden. lijk hard ja, maar er gaat me niets boven mensen”. Waarmee hij toch ook heel duidelijk de burger bedoelt die er in zijn dialoog met de gemeente nogal eens bekaaid afkomt. Lemstra: „De op leiding van een ambtenaar vind ik aan drastische veranderingen toe. Die is niet meer up to date. Je wordt als ambtenaar steeds meer geconfronteerd met de bui tenwacht, het dagelijkse leven Je moet dan ook kunnen omgaan met mensen, maar dat zit niet in het opleidingspak ket. Het is belangrijk want je scope wordt breder, maar je merkt dat de meeste mensen niet goed geëquipeerd zijn. Je kunt je nu eenmaal niet zuiver ambtelijk opstellen als je met de man in de straat praat. Ik ben zo bang dat we vaak achteraan komen”. DE EENS zo eerbiedwaardige Kal verstraat krijgt er een tweede seks winkel bij. Op steenworp afstand van de pornoshop van de Duitse Beate Uhlse (zie foto), waar de live-shows het op de eerste etage zo goed deden dat ze na een maand alweer werden gestopt en waar onder motto „liefde maakt dorstig” nu ook ijsjes worden verkocht, is men doende met de ver bouwing van een pand waar de arti kelen straks ook in rose gehuld zul len gaan. Bij de komst van Beate trilde de Kalverstraat van veront waardiging, nu is er alleen nog het schouderophalen. Maar ja, Nederlands eerste winkelstraat, zit moeilijk. Tot deze conclusie zijn ook enkele onder zoekers gekomen die in opdracht van de stichting Amsterdam City zijn na gegaan hoe de Kalverstraat zich de laatste jaren heeft ontwikkeld. Dat rapport verschijnt pas in september maar de eerste indrukken zijn aller minst vrolijk. ZATERDAGMIDDAG van 12 tot 6 zullen Nederlandse dichters op de stoep voor de Atheneum Boekhandel aan het Spui dichtbundels verkopen. Er komen kraampjes en Jan Blokker, Simon Vinkenoog, Bert Schierbeek, Thera Westerman en anderen zullen deze bemannen. De acteur Henk van Ulsen zal uit het werk voordragen. WAAR MOET je in Amsterdam naar toe? De uitgeverij Going Dutch heeft een poging gedaan om de vreemdeling meer wegwjjs te maken in deze, in veel opzichten kleurrijke grabbelton van his torie. kuituur en amusement. Tijdens een persconferentie in het Hiltonhotel, waar zo ongeveer het complete publici- teitswereldje aanwezig was en het aan drankjes en hapjes al evenmin ontbrak, werd dit uit drie delen bestaande boek (in zwarte cassette) op tamelijk preten tieuze manier ten doop gehouden. De Amsterdamse historicus Ton Koot sprak uiterst lovende woorden, er was een dynamisch filmpje en burgemeester Samkalden stelde in een in het Engels, Frans, Duits, Spaans en Japans (jawel) vertaald voorwoord vast, dat er nu dan toch maar een informatief werk over de hoofdstad tot stand was gekomen, dat in samenstelling en uitvoering nog niet eerder was uitgegeven. Vragensteller wijst er daarbij op dat van versnelling van de aanleg van vrije banen en stroomlijning van on doorzichtige procedures bij het ver keersbureau juist onder het bewind van Brautigam weinig is gebleken. WAT IS voor hem het belangrijkste? „Lekker schilderen, dat is het fijnste wat er bestaat. Dan ben ik ook erg rustig en valt alles van me af. Je moet er alleen voor vechten om te schilderen en er aan wennen dat niemand het koopt”. Heeft hij nog vrienden in Amsterdam? „Nee, ik heb een lekker wijf en dat is een ontzettend goeie vriend. Het kan hier erg gezellig zijn. Soms geef ik de kinderen verf en dan zitten we allemaal te schilderen. Dan heb je veel lol”. Hoewel hij geen noot op papier kan zetten, zou de kunstenaar nog graag eens een serenade voor een orkest willen maken. „Het lijkt me dat je dat samen met een dirigent kan doen. Als ik de violen heb voorgezongen, kun je de bas sen laten komen”. (Veldhoen doet voor hoe hij zich dat voorstelt) „Maar ja, hoe krijg ik het Concertgebouworkest zo gek om met een malle schilder te gaan werken?” Het zijn twijfels die oök een ander ambitieus plan ondergraven. „Ik zou graag een groot schildersfeest in de RAI hebben. Als ze allemaal hun werk mee nemen, heb je een supertentoonstelling. Compleet met feesten, drank en weed. Ik vind dat dan ook het volk mag komen meefeesten”. Hij zet een pan met een gebakken eitje op de grond. „Dat is magie”, aldus Veldhoen. „Je komt dat al op schilderijen van Jeroen Bosch tegen, maar niemand weet wat het betekent”. nogal eens in de wielen gereden. Vandaar dat laatstgenoemde B. en W. vraagt of die tekst niet zou moeten luiden: „Vrije baan voor bus en tram, vertraagd door Evert Brautigam”. „Ambtenaar is WIM WESSELS, raadslid van D’66. heeft zich boos gemaakt over recla meplaatjes van de CDA in de bussen en trams waarop te lezen is: „Vrije baan voor bus en tram, stem op Evert Brautigam”. Zoals bekend is Brautigam wethouder voor de ver- keerscoördinatie en is Wessels, de verkeersingenieur, hem op dat punt TIEN Amsterdamse lieverdjes ver trekken maandag voor een droomreis van drie weken naar Californië, waar ze dr. Rossi van Peyton Place, de komiek Bob Hope en de boksers Su gar Ray Robinson en George Fore man zullen ontmoeten. Want daar gaat het de pupillen van „Het Schoolkind” uit de Albert Cuypstraat vooral om, aangezien ze niets liever doen dan boksen. De man die dit snoepreisje heeft georganiseerd is fo tograaf en trainer Ruud van der Linden. VAN EEN DORP naar een wereldstad: zo kan men de spectaculaire sprong van drs. Wolter Lemstra, Amsterdams nieuwe gemeentesecretaris, het beste kenschetsen. Bij gebrek aan een eigen kroonprins als opvolger voor de scheidende mr. Morren zocht de hoofdstad een man van buiten en het was burgemeester Samkalden persoonlijk die de Groninger Lemstra (39), die als loco-secretaris van Utrecht was opgevallen, naar het Prinsen hof lokte. Waar hij orde op zaken wil stellen omdat hij nu eenmaal van mening is dat ambtenaren teveel achter de feiten aanhollen. maar meer als manager De man met de oliekan die het apparaat laat draaien”. In de hoofdstedelijke situatie zijn dat 1200 secretarie-ambtenaren. „Amsterdam is”, zegt hij „toch wel de stad waar het meest gebeurt. Het is de poort van Europa. Een lastige stad? Ach, wat is lastig. Dat beeld is er wel, maar ik geloof dat je er met een beetje flexibel en soepel beleid veel aan kunt doen. Bovendien heb ik het voordeel dat ik niet zo oud ben”. Nu is het zo dat Amsterdamse actie groepen iedere vorm van prestige en autoriteitendom op het Prinsenhof aan hun laars lappen. Hoe staat Lemstra daar tegenover? „Ik heb altijd als stramien gehad dat je zolang mogelijk met ze moet praten, want dan kun je nog zaken doen. Je moet niet meteen de politie op hun d,ak sturen. Voor mij is de grens bereikt als er niet meer met faire middelen wordt gesproken. Ik hou van fair-play”, aldus de boomlange Gro ninger die als tennisser, zwemmer en zeilenthousiast leerde incasseren. een paar schilderijen en een beeldje. Betoverd hebben ze me met die auto want al jaren hadden we niet in zo’n ding gereden. En dan zit je ineens in zo’n kreng van 75 rooien. Ik had er geen papieren bij maar de politie was ineens helemaal zacht. De waanzin op wielen. Achteraf bleek dat ze me belazerd had den”. Over dat probleem springt hij luchtig heen maar niet na eerst de wang van Kaboel te hebben gestreeld. Zij meent: „Ik hou van baby’s. Ieder jaar wil ik er wel eentje hebben. Het zijn net poppen, weet je wel”. Aat voegt er aan toe dat Kaboel vindt dat ze alles samen moeten doen. Ook het poseren voor de fotograaf. „Het is net Vermeer. Die maakte ook altijd een mannetje en een vrouwtje”. Lemstra heeft een bloedhekel aan poeha, vandaar dat ons gesprek achter een glas bier aan een Utrechtse stamta fel plaats vindt. De zoon van een Bie- rumse broodbakker heeft zichzelf moe ten „maken”, want meer dan een mulo zat er aanvankelijk niet in. „In ons milieu moest je dan gaan werken. Al leen de kinderen van hereboeren konden naar de hbs. Ik heb later dan ook als een leeuw gevochten om mijn broer zo’n opleiding te late-1 krijgen”, aldus de Groninger, die al spoedig naar het wes ten kwam en daar door zelfstudie (pas in 1971 haalde hij zijn doctoraal rech ten) aan zijn ambtelijke loopbaan sleu telde. En met sukses of zoals hij zelf stelt met veel geluk. „Ik had eigenlijk al eerder naar de grote stad moeten gaan. Daar kun je je Ou eenmaal beter ontplooien. Je gaat het landelijk leven te gauw heilig verkla ren”, stelt Lemstra droogjes vast. Hij kent Amsterdam niet veel beter dan de meeste buitenstaanders maar ziet zijn nieuwe job als een uitdaging. „Als je Amsterdam kunt krijgen, ben je een kloris als je het niet doet. Het trekt me, niet als technisch-juridisch adviseur De manager Lemstra ziet ook de organisatie als zijn stokpaardje. Dat is geen overbodige luxe bij de talloze pro blemen die in Amsterdam spelen en af en toe tot paniekbeloftes leiden. Hij realiseert zich dat hij juist daaraan wei nig kan doen. „Je bent meer het hulpje van B. en W. en de raad, het manusje van alles. Het moet je liggen, dat je een dienertje bent die ook om kleine bood schappen wordt uitgestuurd.” Aan de andere kant heeft hij altijd, zoals hij het uitdrukt, met zijn snufferd op het colle ge gezeten. „Je zit bij de keuken en je weet hoe het beleid gevoerd wordt”. Het stadsbestuur belijdt met de mond dat het proces van cityvormen niet ten koste van het wonen in de hoofdstad zal gaan. De realiteit ligt anders. Hoe ziet Lemstra dat? „Ik geloof dat de mensen die city-vorming ook willen. Je ziet het hier in Utrecht. De omzetten van de zaken in de binnenstad zijn weer even hoog als voor de tijd dat Hoog Catharij- ne kwam. De mensen houden de behoef te om in de oude sfeer te bivakkeren”. Vindt hij dat Amsterdam in het re cente verleden miskleunen heeft ge maakt? „Ik ben nog een buitenstaander, moet dus voorzichtig zijn, maar ik weet niet of je alles in de hand kunt houden. Er zijn ontwikkelingen die je redelijk moet tolereren. Je loopt namelijk gauw de kans dat je je belachelijk maakt en dat is het ergste wat je als gemeentebe stuur kan overkomen”. Feit is dat me vrouw Lemstra zich nogal zorgen maakt over de invloed die het Vondelpark op hun vier kinderen kan hebben. DE AFSLUITING van de Dam straat voor verkeer dat vanaf de Dam de kant van de Burgwallen op wil, lijkt een definitief karakter te hebben gekregen. Drie weken nadat met deze „proef” was begonnen en enkele dagen, nadat er scherpe pro testen waren losgekomen op een hea ring, besliste een meerderheid van de raadscommissies van Verkeer en Eco nomische Zaken dat het zo maar moet blijven. Tenslotte rijden er nu drie maal zo weinig auto’s in dit gebied rond en dat past in een beleid waarbij het weren van doorgaand verkeer uit het centrum centraal staat. Voor de 735 bedrijfjes is de maatregel minder prettig aangezien ze minder goed bereikbaar zijn en de omzetten nogal zijn gekelderd. Over de economische gevolgen moet de gemeente zich nog het hoofd buigen en in het hoofdstedelijke is men toch wel van mening, dat dit van te voren had moeten gebeuren. Het heeft nu veel weg van een paniekmaatregel die eind van dit jaar, als het ver keerscirculatieplan voor de binnen stad op tafel komt, wel weer eens op Dat is sinds hij twee jaar geleden uit een oude school in de Jordaan naar een atelierswoning in Amsterdam-Noord trok. „We hebben toen eigenhandig 30.000 rotaprenten verscheurd, omdat geen hond ze wilde hebben. Dat was gewoon doordraaiennet zoals ze met tomaten doen. De mensen zijn niet opgevoed, weten niet wat kuituur is”, zegt Aat nadat hij ons met Kaboeltje op zijn arm het atelier heeft binnengevoerd. De ruimte hangt vol schitterende doe ken, op tafel staan twee wereldbollen en in de hoek een wieg waarop een tempel is gebouwd. De kinderen zitten op de grond en spelen kaart terwijl ze in een noodtempo de kersebonbons wegwerken die een Veldhoenfan die ochtend heeft gestuurd. De stoelen zijn afgedekt met hemelblauwe lakens. HET ZES maanden oude kind krijgt alle aandacht. Veldhoen: „De bevalling heb ik zelf gedaan. Zonder zo’n dikke zuster. Daar heb ik me veertien dagen op geconcentreerd en er over met een dokter gepraat. Die vertelde me hoe ik het moest doen. Kijk, als je zo’n kind maakt, heb je zo’n gast er toch ook niet bij. Het kind is ’s morgens om zes uur geboren. Twee uur laterhet was janu ariwerd het licht en de zon kwam op en ineens waren we helemaal gelukkig. We waren lekker tof alleen en dan krijg je een gevoel van supertevredenheid”. Met die satisfactie is het inmiddels aardig gebeurd want Aat heeft er zijn buik van Vol nog langer van de contra te plukken. „We hadden”, meent hij, „geen rooie cent omdat de mensen niets kochten en toen ben ik de kultuurbe- schermers gaan bellen. Die Uyleballen en Samkaldens, geld zeggen ze. De kinderen van Den Uyl vertelden me dat ze zich geen schilderijen konder veroorloven e n dat ze alleen reproducties aan de muur had den. (Schamper) Plaatjes.En me vrouw Samkalden zei tegen me: Blijf maar lekker in de contraprestatie”. Veldhoen heeft daarna ook nog gepro beerd dr. Jelle Zijlstra, directeur van de Nederlandse Bank, te benaderen ook dat zette geen zoden aan de dijk”. VORIGE week leek er in het leven van de schilder een klein wondertje te gebeuren. „Toen heb ik een Cadillac gekregen. Die hadden ze geruild voor maar ze hebben geen - - - 3^ '^2 ,4. -,:.l ET-Tun-lL fc.. I 7

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 9