2 Bertrand van Effenterre gefascineerd door vrouwenproblemen Holland Festival films iets anders nèt 4 Kees Brusse filmde sfeer van stukje Noord-Holland beter als NOS-produktie Holland festival R Kwartet vertolkte barok op subtiel-lyrische wijze ms 50 „Ultimos Ritos” van Tavener Bij voorbaat dank. Te veel voetbal op de buis 1924 JN NG 0 Vergeet de 9 cijfers niet. r iD- Boeiend maar chaotisch relaas Concert in Sint Bavo 7 juli op TV In Amsterdams Doopsgezinde kerk op „open podium” Protesten bij NOS Jazz-Festival Laren 13 V R IJ D A G JUNI 1974 28 r v.o.: dak 1 Jongensdroom klaar 3 11 28 N per eens I I Je gezamenlijke janken. ■I J ■I BUSSUM Van het religieuze instrumentale en vocale werk „Ul- timos Ritos” van de Engelse com ponist John Tavener werden bij de wereldpremière op zaterdagavond 22 juni in de Grote of Sint Bavo- kerk te Haarlem gegeven, door de NOS-televisie opnamen gemaakt, welke op zondag 7 juli van 21.35 uur tot 22.25 uur via Nederland II zullen worden uitgezonden als pro- grammagedeelte van het Holland Festival. Van deze NOS-produktie werd donderdagmiddag in gebouw Concordia te Bussum in tegenwoor digheid van de componist en van vrij veel correspondenten van de binnenlandse en buitenlandse pers een voorvertoning gegeven. INLOP HELIN j - Tev :n. DE FILMBIJDRAGE aan het Holland Festival wordt dit jaar opnieuw verzorgd door Film International te Rotterdam, de grote filmleverancier aan het be scheiden circuit van filmhuizen waarover ons land op het ogen blik beschikt. IV SEAN 4 72 72 72 71 71 73 71 71 71 71 ’67 71 72 71 1 1 1 It! elé and 3000,- Cannes-primeurs Kuifje De Amazones Als u iemand per bankgiro betaalt, vermeld dan alstublieft zijn bankrekeningnummer. Voor u een kleine moeite, voor ons een belangrijke tijdbesparing. Bovendien voorkomt uw medewerking vertraging bij het betalen. Graag dus die negen cijfers op uw opdracht. Hartelijk dank alvast. Kitsch-stijl programma sociale grote problemen 5 Deze werd voorafgegaan door enige ROLF STALLINGA (ADVERTENTIE) P. ZWAANSWIJK P. ZWAANSWIJK AMSTERDAM. In de tot de nok met toehoorders gevulde Doopsgezinde Kerk te Amsterdam heeft het instru mentaal kwartet, gevormd door de flui tist Frans Bruggen, de violist Sigiswald Kuyken, de gambist Wieland Kuyken en de clavecinist Gustav Leonhardt donder dagavond een concert gegeven, waarop barokwerken van Georg Philipp Tele mann en van Jean Philippe Rameau ten gehore werden gebracht. Fred Raadman vond Martin Ritt’s „Sounder” de meest onderschatte film van het afgelopen seizoen, dus draait de film komend weekend in „Nachten van de Filmcritici”, die De Uitkijk organiseert. 1. BTW !e. menleving. Waarom alleen vrouwen? Van Effenterre zegt daarover, dat de actuele problemen veel sterker, veel pijnlijker door vrouwen worden er varen. Bovendien fascineren vrouwen hem meer dan mannen. .Mannen kan ik veel moeilijker in een ruimte plaatsen, laten bewegen. Het is mis schien vreemd maar het is gewoon zo!” Zonder prof. Zonnebloem, die weer aan een nieuwe uitvinding bezig is. De film is deels animatie, deels live-action en dat oude trucje blijkt geen verbete ring. Bij The Movies draait „Ma Nuit chez Maude” van Eric Rohmer. De nu al bijna klassieke „The last pictu re Show” van Peter Bogdanovisch is te vinden in Studio K en er zijn twee Kubrick’s in het nachtelijke pro gramma, „A Clockwork Orange” in Kriterion en „2001, A Space Odyssey” in het Leidseplein Theater. „Blue Mo vie” van Pirn en Wim draait in origi nele versie en met Engelse ondertitels nog steeds in Calypso. Bij de uitvoering zelf mislukte het slot door het wegvallen van de gemaak te bandopname van een gedeelte van het Crucifixus uit de „Hoge Messe” van Johann Sebastian Bach. De technici zijn er uitnemend in geslaagd de afsluiting van Taveners werk in de voltooide T.V.- opname geheel naar wens te doen verlo pen. Inderdaad wordt nv. overeenkomstg de bedoeling Taveners eigen muziek bij de woorden „et sepultus est” door Bachs muziek symbolisch „begraven”. De opnamen van „Ultimos Ritos” zijn nu klaar voor uitzending. Men zal het werk kunnen horen bij de beeld-impres- sies, die tijdens de uitvoering gemaakt zijn en met de afbeeldingen van andere religie-objecten, die de intenties en de symboliek van deze „laatste riten” ac centueren. De regisseur van de opnamen heeft deze objecten, die niet tot de inventaris van het kerkgebouw behoren, vaak zinrijk vermengd met de visuele aspecten van de uitvoering zelf. Bij deze beelden hebben de klanken en geluiden, geproduceerd door koor, solisten en in strumentalisten nu de functie gekregen van achtergrond-muziek met een sterke sfeer-bepalende werking, waardoor de componist zelf wel het meest getroffen zal worden. THE MOVIES BLIJFT de onver korte versie van Carnê’s „Les Enfants du Paradis’’ vertonen, terwijl in het aangebouwde mini-theatertje het ge varieerde programma „Primeurs uit Cannes’' draait, te beginnen met Sjöman’s „Een handvol liefde” en vervolgens iedere dag een nieuwe Beide componisten waren tijdgenoten en hun levensjaren vielen bijna samen. Ieder voor zich was opgenomen in een eigen levenssfeer en in een artistiek milieu, dat voor een groot deel, omdat zij persoonlijkheden waren, door hen zelf bepaald werd. Beide componisten kenden het wezen der muziek en zij kenden de elementen, waardoor zij her kenbaar was in hun werken, waaraan een eigen, rijke fantasie het karakter gaf. Verschillend door bewogenheidsnuan- ces, maar uitmuntend door nobele een voud en fijnzinnigheid. Daarvan getuigden op dit concert Te lemanns Quator no. 6 uit de in 1738 verschenen bundel „Nouveaux Quators” en vijf concerten van de „Pieces de clavecin en concert” uit 1741 van Ra- «ttau. daar toen ook nog drie jaar op de Filmacademie geweest. Hij is toen sterk onder invloed gekomen van de jonge Duitse stroming in de filmerij, heeft o.a. Rainer Werner Fassbinder geassisteerd en zijn verbondenheid met een beweging die wil breken met het traditionele filmen is duidelijk merkbaar. Zelf heeft Schmd over zijn film gezegd, dat het verhaal is samenge steld uit een groot aantal cliché’s, op een bepaalde manier bij elkaar ge bracht, cliché’s, zoals die in alle me lodramatische en banale literatuur voorkomen. Wil men toch iets over de inhoud weten, dan is die in enkele woorden te vertellen. Een cabaret- zangeres. die dodelijk ziek is, gaat in op de avances van een rijke bezoeker IN „FIMPEN” HEEFT Bo Wider- berg in een ontspannen bui een jon gensdroom tot werkelijkheid ge maakt. De maker van „Het Raven kwartier”, van „Elvira Madigan”, „A- dalen 31” en „Joe Hill” heeft zijn zevenjarig zoontje tot voetbalvirtuoos gemaakt, die met zijn tactiek goed maakt wat hij aan lengte en li chaamskracht tekort komt. Het jon getje brengt het tot het nationale elftal en brengt zijn ploeg de ene overwinning na de andere. De hele film door wordt de kleine Johan trof. Als je daarna een volksdansgroepje voor de molens in de Schermer laat opdraven, ligt het contrast voor het oprapen. Fascinerende opnamen die evenwel verstoord worden door een chaotische montage en rommelige gesprekken, die vaak ook nog onverstaanbaar zijn. Het gerimpelde vissersvolkje doet na jaren op het strand de dienst der doden nog eens over, een fietser op de dijk en fanfare in de regen. De acteur Brusse is ook te zien: met een bootje op het water, roepend in de kerk, als dans meester voor een flatskelet en met een verroest fietsframe zwaaiend. Om de botsing tussen vandaag en gisteren vol ledig te maken, moesten vrouwen in klederdracht sigaretten paffen en da’s natuurlijk leuk. Een soort Hollywood in de pauze. Een culturele bestuurder van de pro vincie noemde de film, die in het kader van de toer-in manifestatie vanaf volgen de maand in heel Noord-Holland wordt film met als rangorde „La Paloma”, „Lars Ole 5.c”, „The Spook who sat by the Door” de voetbalfilm Rim pen” („Johan”), „Erica Minor” en tenslotte op woensdag ,Bof” van Claude Faraldo (zie voor de beschrij ving der films elders op deze pagina). ALS PREMIERES vallen te ver melden „Kuifje en het Haaienmeer”, een co-produktie tussen Belvision en de Parijse Dargaud Films. Een dure productie, want 150 mensen hebben er 15 maanden aan gewerkt. Kuifje krijgt nieuwe vrienden in de Syldavi- sche kinderen Niko en Noesjka en verder zijn er weer kapitein Haddock, de detectives Jansen en Jansens en serieus genomen en iedereen accep teert de ongewone gang van zaken als iets ongewoons, dat toch mogelijk is. Dat maakt „Fimpen” tot een heer lijke film voor kinderen, ook als ze al volwassen zijn. EN DAN IS ER nog in City „De Amazones”, die alleen al door zijn titel de vrouwen zal trekken, die ook deze week hun mannen aan de beeld buis zullen verliezen. Voor haar zijn overigens ook nog, behalve misschien „Kuifje”, bij uitstek geschikte films als „Dr. Zjivago” in Bio, „Ben Hur” in Du Midi „The King and I” (Yul Brynner en Deborah Kerr) in Flora. „De Tien Geboden” in Rialto en Cha- plin’s „City Lights” in De Uitkijk. Tenslotte is er nog een film uit de USA. Een negerfilm waarin Dan Freeman (gespeeld door Lawrence Cook) door zijn intelligentie bij de FBI komt. Zij gebruiken hem om te laten zien hoe breeddenkend ze zijn, hij leert hoe je aan de macht kunt komen en anderen kan domineren. En met die kennis gaat Dan later in Chicago zijn oude vrienden mobilise ren tegen het establishment en maakt het de politie en de federale troepen, die de onrust komen bestrijden, erg lastig. Gemaakt naar een bestseller van Sam Greenles, is „The Spook who sat by the Door”, een fraaie satyre op de machten die in elkaar in Amerika bestrijden, knap in beeld gebracht door Ivan Nixon (What’s in a name?). Er is dus van alles te beleven in deze filmweek van het alternatieve circuit, variatie genoeg en telkens films die nèt iets anders zijn dan je gewoonlijk in de bioscopen tegen komt. Al zijn ze misschien met iets minder geld en glamour gemaakt. Veel meer dan de opvoering in de Grote Kerk heeft de opname van de NOS de eigenlijke intentie van „Ultimos Ritos” onthuld, waaronder niet valt het streven van „dying to oneself”. Aan de hand van de mogelijk ontvan gen indrukken, zullen de T.V.-kijkers zich een oordeel over het werk kunnen vormen. HILVERSUM (ANP). Van 6 tot en met 10 augustus wordt in het Singer- Complex in Laren (NH) het Internatio naal Jazz-Festival gehouden. In plaats van een concours is er dit jaar een jazz- podium. Musici, critici en liefhebbers kunnen aangeven welke deelnemer(s) aan zo’n podium ze graag nog een keer willen horen. Vijf groepen of solisten zullen zo geselecteerd worden voor het slotconcert. impressies van een ander werk van Ta vener, dat door de NOS in produktie genomen is, namelijk zijn „Celtic Re quiem”, waarin evenals in „Ultimos Ri tos” de dood als dogmatisch christelijk begrip centraal staat en waarvan het wezen volgens dé hierdoor bepaalde ge loofsovertuiging met vertoonde kinder spelletjes, gehouden te midden van de grafstenen en bij vroeg-christelijke kruisvormen op een kerkhof, moet blij ken. De resultaten van de opnamen van het „Celtic requiem” zullen in de loop van dit jaar op het beeldscherm te zien zijn, terwijl Taveners muziek en de speelliedjes daarbij zijn te horen. De zeldzaam mooie werken, waren mu- ziek-juwelen, waren geschreven voor een ensemble van „flüte traversière”, viool, viola da gamba en clavecimbel, welke instrumenten timbres vertegen woordigden, die een harmonische klan- ken-versmelting van verrukkende intie me schoonheid mogelijk deed worden. Met voortreffelijk samenspel werden de gekozen werken vertolkt op een ver fijnd aangepast dynamisch niveau, dat de eigen expressiviteit van de samenstel lende gedeelten der werken tot een ver rassende werkelijkheid deed worden, nu eens innig en delicaat, dan weer, zoals in Rameau’s muziek verfijnd tintelend in lenige ritmische gang of ook met een volksmuziek-achtige nadrukkelijkheid, zoals in het haast overmoedig klinkende „Tambourins” van het derde Concert, dat met zijn levendigheid een treffende tegenstelling vormde tot het wat wee moedige „la Timide” en de subtiele ly riek van de Menuets uit het tweede concert, waarin de oude of naar oud model vervaardigde dwarsfluit bijzonder mild klonk. Zo is dit concert een uitzon derlijk evenement van het Holland Fes tival geworden en van betekenis ook voor de erkenning van de belangrijkheid van dit festival. i i van het cabaret waar zij optreedt. Zij houdt niet van hem, maar wil haar laatste levensdagen verzorgd zijn. Zij trekken in een fraaie fin-de-siède vil la, dan blijkt de cabaretzangeres minder ziek dan ze gedacht heeft, maar is nu uit een soort loyaliteit verplicht bij haar vervelende man te blijven. Tot er een romantische vriend komt opdagen. MEN ZIET het is een in onderde len veelvuldig gebruikt verhaal, dat nu ook helemaal in kitsch-stijl ver filmd is. Prachtige plaatjes ontstaan op het doek, die aan romantische liefdesbriefkaarten doen denken. De spelstijl is theatraal, het melodrama herleeft in al zijn glorie. Maar men mag rustig aannemen dat Schmid dit alles niet maakt om onze nostalgische verlangens te bevredigen, eerder om de voosheid van die ouderwetse ro mantiek door te prikken, om aan te tonen dat destijds een schijnvertoning werd opgevoerd om andere dingen te camoufleren. De andere Zwitserse film, „Erica Minor”, ook weer door een buitenlander, ditmaal een Frans man, Bertrand van Effenterre (met studies aan het Parijse IDHEC) gere gisseerd, spreekt directere taai door in drie vrouwenportretten de onbeha- het ogenblik vrouwen van de HILVERSUM. Enkele honderden mensen hebben dankbaar de door de NOS aangeboden gelegenheid aangegre pen om hun hart te luchten over de allesbeheersende wereldkampioenschap pen voetbal. Amper twee dagen nadat de oproep was geplaatst, had programma maker Maarten Nederhorst al 200 brie ven binnen van mensen die een hekel hebben aan de WK’74. De brieven bevatten reacties van men sen die zich vereenzaamd voelen nu alle aandacht wordt opgeslorpt door die voetbalrage. Dat blijkt uit het omstandi ge geklaag van de brievenschrijvers die hun reactie niet zomaar even op een briefkaartje hebben gekrabbeld maar er echt de tijd voor hebben genomen. Het zijn bijvoorbeeld brieven van huisvrou wen die zijn weggeglipt tijdens de uit zending om in de keuken hun ergernis op papier te zetten. In brieven ter lengte soms van zeven kantjes. De brievenschrijvers die veelal af- knappen op de commercie binnen het voetbal zetten zich ook af tegen het feit dat de televisiemakers geen behoorlijk alternatief leveren door op het andere net een aanvaardbaar programma uit te zenden, wat in Duitsland wel het geval zou zijn. Geef ons ook eens iets voor ons kijkgeld, zo wordt in de brieven duide lijk gemaakt. Over het algemeen komen de klachten van de huisvrouwen, zo meent Maarten Nederhorst, die dit percentage schat op 80 percent. Opvallend vindt Nederhorst het dat er geen enkele voetbalfan heeft gereageerd. Men had namelijk verwacht dat er verontwaardigde brieven zouden binnenkomen van echte sportliefhebbers die schande zouden roepen over het feit dat men zomaar iets tegen het voetbal- gebeuren durfde te hebben. Maar de groep die gek is op voetbal blijkt ten opzichte van de groep die ervan baalt zeer verdraagzaam te zijn. Op 7 juli zullen de reacties worden vervat in een radioprogramma dat de titel draagt ..Geen bal aan”. Er zullen fragmenten uit brieven worden voorge lezen en ook worden er briefschrijvers en briefschrijfsters aan het woord gela ten. Misschien zal men bij die gelegen heid dan ook iets kunnen horen uit de brief van iemand die liever anoniem wil blijven „omdat ik in een voetbalbuurt woon” gelijke toestand van duidelijk te maken. spreken over de HAARLEM. Noord-Holland moet oppassen dat het zijn restanten natuur niet Iaat overwoekeren door de vuilnis belten van de welvaartsmaatschappij. Dat is de gecamoufleerde boodschap van Kees Brusse in zijn film „Een stukje Noord'-Holland”. Deze produktie, die twee jaar heeft? gevergd en de provincie twee ton aan subsidie heeft gekost, be leefde gisteravond in Schoorl haar pre mière. zijn de Deense inzending „Lars Ole 5.c” en de Zweedse bijdrage „Film- pen.” Beide films gaan over kinderen. De Deen Nils Malmros heeft in een nagenoeg intrige-loze film de sfeer willen oproepen van zijn lagere school. Hollende kinderen op de speelplaats, lastige kinderen in de klas, kleine "incidenten, kleine wreed heden, kleine verdienstelijkheden. Een film over jeugd op de rand van de pu berteit, geestig geobserveerd. vol heimwee naar de onschuld van toen en vol pijn over alels wat deze kinde ren nog door moeten maken voor ze hun argeloosheid voorgoed verloren hebben. De opnamen munten uit door natuur lijkheid benaderende klank, hetgeen, als bij de uitvoering, blijkt in de onver staanbaarheid van de gezongen tekst en grote duidelijkheid van de door de vijf medewerkende priesters gesproken woorden. Die positie vrouw, over de sociale situatie van het ogenblik, over de tegenstelling dat je wel kritisch bent en toch gehoorzaam meedraait in deze sa- Uitgangspunt van Brusse is geweest dat het geen cleane documentaire-uit-het- boekje moest worden („Die zie je wel op de TV”), maar een sfeerfilm over veel karakteristieken van Noord-Holland. „Ik heb een ander systeem toegepast opdat er vragen loskomen. Daarom heb ik bewust op een primitieve manier ge werkt”, zei hij na afloop. De regisseur koos hiervoor het nog landelijke gebied tussen Egmond en Enkhuizen en liet Kennemerland, Am sterdam en het Gooi vallen. Illustratief •hiervoor was dat het enige beeld van dit vertoond, een gedicht. Dat heb ik er niet „Stukje Randstad” de racebaan langs aan afgezien. Schiphol en een passerend vliegtuig be- Huub Bals, een van de grondleg gers van Film Internationaal, heeft dit voorjaar rondgekeken in Cannes en daar, buiten het eigenlijke festival, een zevental uit de maat lopende films ontdekt, die nu als Primeurs uit Cannes langs de diverse filmhuizen gaan circuleren. Voor Haarlem bete kent het opvangcentrum Zero Ziene- ma, vopr Amsterdam de Mini-Movies. Gisteren bespraken wé inde ru briek Films in Haarlem de beide eerste primeurs die Haarlem op don derdag en vrijdag te wachten staan, n.l. ..Bof” van Claude Feraldo. bekend door zijn twee jaar later gemaakte ..Themroc” en „Een handvol Liefde” van Vilgot Sjöman, die na al zijn erotische uitstappen een sociaal dra ma verfilmd heeft. Volgen we het programma in Haarlem, dan komt na „Bof” en „Een handvol Liefde” op zaterdag „La Pa loma” aan dé beurt. En dat is dan direct weer een heel ander chapiter. ..La Paloma” is gemaakt door Daniël Schmid, in 1944 geboren in Flims, dus een echte Zwitser. Maar Schmid heeft eerst o.a. politiek en kunstge schiedenis gestudeerd in Berlijn en is

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 13