Paul Morgan heeft record Laurens Alma Tadema: beroemd verguisd en terecht herontdekt Roos voor de koningin Sonia Gaskell drukte onuitwisbaar stempel op Nederlandse danskunst I Barok Ensemble in Frans Hals Landschappen in prentenkabinet „Help de dokter” naar festival in Karlovy Vary „filmkijken” Duurterecord negerplastiek Hei 5 I DINSDAG 9 JULI 19 7 4 KUNST 8 SCHILDER WEER (Door Conrad van de Weetering) Haarlems Dagblad IJmuider Courant Beverwijkse Courant BULGAARSE FOLK LORISTISCHE GROEP. LEEUWARDEN In mijn jeugd kwam ik ze nog tegen, zij het meest al in heel oude jaargangen van kunsttijdschriften: afbeeldingen van het werk van de beroemde Sir Laurens Tadema. Onmiddellijk na zijn dood in 1912 raakte hij ver guisd en later vergeten. En toch bleef er een soort nostalgie. Daar aan kon men vorige maand op be scheiden schaal toegeven in het kunstcentrum van de Rotterdamse Lijnbaan en nu in ruimer verband kan dat tot september in Het Prin- cessehof in Leeuwarden. Daar heeft dr. Jaap Romijn een bijzonder aan trekkelijke expositie ingericht. Ï1HBE iè Aparte figuur Brits-Romeins „THUIS” IN LEEUWARDENSE PRINCESSEHOF AMSTERDAM Voor veel men sen heeft een ontmoeting met Sonia Gaskell een totale verandering in hun levenspatroon betekend. Zij in spireerde en stelde gebiedende eisen, eisen van eerlijkheid, stijl en eerbied voor het werk van anderen. Maar zij wist ook mogelijkheden te scheppen om aan de door haar ge stelde eisen te voldoen. Haar schep pingen van in 1949 het Ballet Reci tal, in 1954 Het Nederlands Ballet en in 1961 Het Nationale Ballet tonen dit duidelijk aan. Vroeg talent gO jfflï 112 - (ADVERTENTIE) een grandioze was NIEUWS UIT GALERIES Sonia Gaskell bij haar afscheid van het Nationale Ballet. Zij is toen in de Am sterdamse Stadsschouwburg officieel ge huldigd, onder meer door mevrouw Mar- ga Klompé, toen minister van CRM. In samenwerking met het Openlucht theater te Bloemendaal organiseren ZOMER AVOND VOORSTELLING. Morgan heeft een klein pensioen maar dat is toch groot genoeg om er zijn hobby mee te kunnen uitleven. Barok André Maandag 22 juli Openluchttheater Bloemendaal. Soms heeft hij alle films die in Miami draaien al gezien, en dan gaat hij er opnieuw heen. Het komt voor dat hij in twee dagen viermaal dezelfde film ziet, maar Morgan vindt dit geen bezwaar. „In de bioscoop zitten, dat is mijn lust en mijn leven”, aldus de oude heer. „Morgen kan ik dood zijn, ik weet niet wat God met mij van plan is, maar voor het zover is blijf ik kijken zoveel ik kan.” VAN 13 JULI tot eind augustus exposeert Cas Oorthuys, nester van de vaderlandse creatieve fotografie, in Galerie Fiolet (Herengracht 86, Amsterdam). Van de twee series van twaalf foto’s toont de ene de „jonge” Cas: werk met de verborgen camera, gemaakt in ons laatste oorlogsjaar. De andere serie is representatief voor ander creatief werk van Oorthuys. IN CANON Phato Gallery (Ree straat 19, Amsterdam) hangen tot 25 juli posters van Sam Haskins. Ope ningstijden dinsdag tot en met zal«r- dag van 12 tot 18 uur. het kader van het eerhestel van vorige- eeuws meesters, in andere Europese lan den reeds enige jaren aan de gang. HEIN STEEHOUWER Dit bronzen beeldje uit de Benin-cultuur heeft gisteren bij Sotheby in Londen een recordbedrag van 185.000 pond, dat is ruim een miljoen gulden, opgebracht. Het beeldje uit Nigeria, 62-h centimeter hoog, werd in de naam van wijlen R. Sturgis Ingersoll uit Philadelphia ano niem verkocht. Het dateert vermoedelijk uit de periode van 1550 tot 1600. WINDSOR. (UPI) De Italiaanse kelner Michele di Tursi vergat zijn klanten maandag en rende een vrouw achterna. Hij haalde haar in toen ze op het punt stond het Theatre Royal in Windsor binnen te gaan. Di Tursi duwde het gevolg opzij, tikte de da me op de schouder en bood haar een rode roos aan. „Die is voor u omdat u de schoon heid van een roos bezit”, zei de 32- jarige kelner erbij. Koningin Elizabeth want zij was de dame nam de roos aan en zei: „Dank u, wat een charmante verras sing”. Van zijn baas, Peppino Battochi van het eethuis naast het theater, kreeg Di Tursi een uitbrander omadt hij zomaar weggelopen was. Een lid van de koninklijke huishouding bal semde de wond met de mededeling dat de koningin het gebaar van de kelner zozeer op prijs had gesteld, dat zij de roos op de balkonrand van de koninklijke loge had gelegd en na afloop van de voorstelling had mee genomen naar Windsor Castte. HAARLEM. Uit het eigen bezit moderne kunst van het Frans Halsmu seum is een tentoonstelling samenge steld, bestaande uit litho’s en etsen van Roger Raveel, Horst Antes en Hannes Postma. Van de Haarlemse kunstenaar Hannes Postma zijn vijf litho’s geëxposeerd met landelijke situaties als thema. Roger Ra veel exposeert het boek „Genesis”, waar bij Hugo Claus de teksten vervaardigde. Van Horst Antes zijn de boeken „Symbi- osion” en „Radierungen” te zien. De tentoonstelling wordt gehouden in het prentenkabinet. een devies mee: „Het werk dat je gaat maken, hoeft geen publiek succes te zijn, maar je moet er wel persoonlijk volledig achter staan”. Als voorbeelden haalde Sonia Gaskell de beste choreo grafen uit de hele wereld naar ons land en zodoende ontwikkelde ze haar em- semble tot een museum waarin men van de belangrijkste hoogtepunten uit de dansgeschiedenis kon genieten. Na haar afscheid als directrice van het Nationale Ballet in 1968 vertrok Sonia Gaskell naar Parijs omdat ze de intense nabijheid van dit ensemble, waarop zij vanaf dat moment geen in vloed meer kon uitoefenen, moeilijk kon verdragen. Met groot enthousiasme wierp zij zich toen op het ontwikkelen van de dansaf- (Van onze kunstredactie) HAARLEM. Het Haarlems Ensemble onder leiding van Kaart speelt woensdagmiddag in de tuin van het Frans Halsmuseum. Het concert begint om 14.30 uur en zal ongeveer vijf kwartier duren. Bij slecht weer speelt men in de Renaissancezaal. De toegang sprijzen van het museum worden niet verhoogd. MIAMI (Florida. (AP) De heer Paul Morgan, oud 91 jaar, is wellicht ’s werelds „grootste” bioscoopbezoeker. In de afgelopen 25 jaar zijn er maar weinig dagen geweest dat hij geen film heeft gezien. Volgens eigen schatting heeft hij in die kwarteeuw op zijn minst 55.000 uur in de bioscoop doorgebracht. Morgan, die in 1905 in Amerika aan kwam als immigrant uit Joego-Slavië, is al vele jaren weduwnaar. Hij woont in een piepklein appartement „en alleen thuis zitten is het ergste wat ik me kan voorstellen”, Zij was in de meest gunstige betekenis van het woord „een onmogelijk mens”. Deze capaciteit stelde haar in staat een ballet samen te stellen, dat een onge kend rijk repertoire had en technisch en stilistisch tot zeer hoog niveau steeg, vooral gezien tegen het licht van een vrijwel totaal gebrek aan danstraditie in ons land voor zij begon. Na haar vlucht uit Rusland bereikte Sonia Gaskell Israël, waar zij enige jaren in een kibboets werkte en toen vertrok ze naar Parijs, waar ze al snel deel uitmaakte van de toonaangevende artistieke wereld rondom Serge Diagilew en zijn Ballets Russes. Ze stortte zich zodanig in haar werk, dat ze totaal uitgeput raakte, TBC kreeg en een deel van haar long moest missen. Dit belette haar verder zelf te dansen. In 1939 kwam ze naai' ons land en na een ook voor haar uiterst moeilijke bezettingsperiode stichtte zij in 1949 het Ballet Recital, voornamelijk om vier van haar veelbelovende leerlingen een moge- Uit reprodukties zou men vaak menen te kunnen afleiden, dat Tadema grote doe ken schilderde, vooral die met historische taferelen. Vaak zijn ze echter heel klein. Door de knappe composities met door snijdingen en perspectieven suggereert hij grootsheid. Dit is bijvoorbeeld een paneeltje van 29x43 cm. „The way to the temple”. Tegen inlevering van deze advertentie bij een van onderstaande adressen kunt u toegangskaarten kopen tegen de geredu ceerde prijs van 4,- (normaal 5,-1 Telefonisch kunnen geen kaarten worden besteld. Toegangskaarten verkrijgbaar in: Haarlem: Haarlems Dagblad Grote Hout straat 93 (per 8 juli Ged. Oude Gracht 82) Soendaplein, H'lem Noord. Californiëplein 17 (Schalkwijk). Hillegom: V.V.V. kantoor. IJmuiden: IJmuider Courant Lange Nieuw straat 427. Beverwijk: Zeestraat 18. Beverwijkse Courant. Bloemendaal: Aan het loket van het Open luchttheater. (alleen kaarten van 5,-) DEN HAAG. (ANP) De Nederland se film „Help de dokter verzuipt” is officieel uitgenodigd deel te nemen in de competitie van het filmfestival te Karlo vy Vary (Tsjecho-Slowakije). Het is voor het eerst sinds jaren, dat een Nederland se speelfilm werd uitgenodigd voor dit festival, dat wel wordt gezien als het belangrijkste filmevenement achter het Ijzeren Gordijn. „Help de dokter ver zuipt”, waarin de hoofdrollen worden vertolkt door Jules Croiset, Martine Bijl en Piet Bambergen, is in ons land al bezocht door ruim 1,2 miljoen mensen, aldus de filmdistributiemaatschappij. Regisseur Nikolai van der Heyde is door de festivalorganisatoren uitgenodigd als eregast. De invitatie voor Karlovy Vary (Karlsbad) volgt op een vertoning tijdens het filmfestival in Cannes, waar de film overigens buiten mededinging werd vertoond. Tadema was een volstrekt persoonlij ke figuur. Hij volgde in feite niemand na in een tijd, waarin bijna iedereen symbolist was of impressionist werd. Hij onderscheidde ziich zelfs van andere his- torie-schilders, die zich veelal op heroïek toelegden en hij was bepaald geen ho- roïsche schilder. In feite bleef hij een Nederlandse genre-schilder, maar dan een, die zijn gevoel voor romantiek in weidse decors plaatste omdat zijn kennis van de antieke wereld hem die moge lijkheid bood. In dat type werd overdreven roman tisch geposeerd. De taferelen blijven een onecht, maar door iedereen geaccepteerd spel. Voor ons lijkt het nu soms senti- menteel-belachelijk, maar dat was nu eenmaal algemeen gangbaar in die tijd. Toch kon er binnen die historische sfeer soms een indrukwekkend goed werk ontstaan, zoals bijvoorbeeld dat van een Egyptische farao met zijn dode zoon op de knieën, dat in het Rijksmu- seum thuishoort. De Tadema echter, die nu nog volop kan bekoren, zonder de overdaad van historische decors, vinden we eigenlijk in werk van kleinere formaten. Een doekje „Resting”, dat een Romeinse parkscène met fonteinen in beeld brengt is ronduit een schilderkunstig juweeltje. Een schilderijtje van Londense daken met op de voorgrond wapperend was goed, brengt Tadema heel dicht bij het beste uit de Haagse School. Dat is dan een volstrekte tegenstelling tot een groot doek als het historische tafereel met de Merovingische koningin Fredegonda als moordenares aan het sterfbed van Prae- textatus, bisschop van Rouaan, waarin Tadema de (overigens perfecte) school plaat niet te boven is gekomen. En zo roept hij dan allerlei tegenstrij dige gevoelens op, maar meestal bewon dering. Het is een tentoonstelling die men beslist niet mag overslaan binnen Uit dit portret van zijn dochter Anna, geschilderd in 1883 blijkt, dat Tadema geen historie nodig had om zijn kunnen als portrettis' te bewijzen. lijkheid tot ontplooiing te geven. Zij steeds op zoek naar jeugdig talent en tot haar grote ontdekkingen behoren onder meer Marianna Hilarides Jaap Flier, Leonie Kramer en Sonja van Beers. Zij boog diep voor talent en slikte van mensen met talent dan ook de meest onaangename dingen- zolang dit talent maar ontwikkeld kon worden. deling van de Unesco waarvan zij erg veel verwachtte. Sonia Gaskell heeft een onuitwisbaar stempel gedrukt op de dansgeschiedenis van de laatste 25 jaar waarvoor wij haar niet dankbaar genoeg kunnen zijn. Het is novoorstelbaar, dat we haar krachtige en unieke persoonlijkheid nooit meer zullen ontmoeten maar Sonia Gaskell zal voortbestaan dank zij de positieve veranderingen die zij in veel levenspatronen heeft teweeggebracht. Maar dan komt er iets merkwaardigs. Die antieke interieurs werden bevolkt met soms historische scenes, zoals het overbekende doek met als onderwerp keizer Hadrianus, die een Romeinse pot tenbakkerij in het oude Engeland be zoekt. Veel vaker echter schilderde hij binnen diergelijke antieke omgeving zeer menselijk of huiselijk aandoende tafere len. Hij liet zijn modellen in antieke kleding en met antieke kapsels poseren. Maar het blijven bijna altijd modieuze Engelse society-tneisjes, die elkaar voor lezen, op een vriend wachten, rusten op een marmeren bank. Je kunt daarbij echter ook denken aan vroegere Hol landse meesters, die dol waren op dit soort tafereeltjes, ook al werden die dan in Gouden eeuwse sfeer uitgebeeld. Bij Tadema blijven het verklede meisjes in Brits-romantische situaties. De vele badscènes die hij schilderde, maken daarop in zijn Victoriaanse tijd natuurlijk een uitzondering. Zdjn pracht- lievende bad-toestanden met mooie naakten in antieke badhuizen zouden in Londen absoluut taboe zijn geweest. Ze waren, in beeld gebracht tóch weer typisch Victoriaans, omdat ze de wens dromen van die jaren „op historisch verantwoorde wijze” in beeld brachten. En dan mócht het weer, zulke naakte historische feiten in romantische en vaak nogal zwijmelende „tea-party- sfeer”. Sonia Gaskell werd op 14 april 1904 in Kiew (Rusland) geboren. Als jong meisje deed zij actief aan de Oktoberre volutie mee, maar toen ze merkte dat het veel van de revolutionairen niet om hun idealen ging maar om de macht, verliet ze haar land. Dit verlaten duurde twee jaar, waarin ze met een grote groep jonge mensen rondreisde om ergens een open grensovergang te vinden. De helft van de groep kwam om bij die tocht. Het is te begrijpen, dat iemand die op 16-jarige leeftijd een zo zware tocht heeft meegemaakt, bezield moet zijn van een groot respect voor het simpele be staan, van eerbied voor het leven van anderen, van eerlijkheid omtrent haar beweegredenen. Voor iemand, die zo aan de rand van het bestaan heeft geleefd is het leven alleen maar de moeite waard als er zinvol mee wordt omgesprongen. Dat was de belangrijkste reden van de hoge eisen die ze dwingend stelde en die door velen, die deze eisen of de achter gronden daarvan niet begrepen, als on redelijk ervaren werden. Laurens Alma Tadema (1836-1912) was een Fries, die als in de adelstand verheven en tot Engelsman genaturaliseerde schilder wereldberoemd is geweest. Hij kon het zich permitteren in Londen een bizar droomhuis in Ro- meins-antieke stijl te laten bouwen, dat in hedendaags geld vijf miljoen gulden zou moeten kosten. Bij zijn leven waren prijzen voor zijn schilderijen van tach tigduizend gulden niet zeldzaam en hij leefde dan ook in grootse stijl. Als notariszoon uit Dronrijp en later Leeuwarden was hij voor de rechtenstu die bestemd. Maar hij tékende vanaf zijn prilste jaen en was op zijn vijftien de reeds in staat een heel goed zelfpor tret te schilderen. Enige jaren later een portret van zijn moeder, waarmee iedere schilder op veel latere leeftijd terecht eer zou kunnen inleggen. Schilderen en studeren g ingen voor Laurens niet samen. Hij wilde het eerste zo graag, dat hij werkelijk aan het tweede leed. Hij werd er zo ziek van, dat zijn dokters hem nog een paar jaar te leven gaven. Zijn moeder, inmiddels reeds lang weduwe, gaf toe. Laurens mocht naar de academie in Antwerpen, waar hij in 1852 leerling werd van G. Wappers en N. Keyser. Hij vond daar als oudere vrienden de later bekende historieschilders Lodewijk de Taye en Hendrik Leys. Na vier jaar verliet hij volleerd de academie en bijna aanstonds volgden zijn expositie-successen, eerst in Brussel, later in Parijs, waar hij ook enige jaren woonde. Maar de, klap op de vuurpijl was Londen. Hij vestigde zich daar in 1870. toen reeds met een internationale vermaardheid als historiechilder. In 1873 verkreeg hij de Engelse nationaliteit. Hij werd Engelands beroemdste schilder, in 1876 tot de Royal Academy toegelaten, in 1899 in de adelstand verheven en na zijn dood in 1912 in de Sint Pauls Cathedral begraven. Wat trok de tijdgenoten in het werk van Tadema? Want we moeten trachten zijn roem door hun ogen te zien. In de eerste plaats was hij een uitstekend schilder. Hij kon elk onderwerp aan. Getuige bijvoorbeeld het portret van zijn dochter Anna, was hij een uitste kende portrettist. Hij blonk vaak uit in het gebruik van zijn kleuren en was bovendien knap in zeer ingewikkelde composities. Als achitectuurschilder van interieurs was hij onovertroffen. Maar dat alles tekent vooral de vakman, eer de uitbeelder dus, dan verbeelder. En dat was dan ook zijn trots. Hij bezocht vele malen antieke gebouwen en ruïnes in Italië en kon daar dagenlang bezig zijn met zeer nauwkeurige schetsen. Zijn Romeinse interieurs waren histo risch volkomen verantwoord en hij werkte als de hedendaagse fotorealisten vaak naar foto’s. Toen ze eens aan enkele jonge dansers uit haar groep de opdracht gaf ballet te maken, gaf ze deze dit mee: hoeft i i •w^.-4 Mi

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 9