Uniek concert op vier Sjefke van Oekel geboycot orgels in Nieuwe kerk door platenmaatschappijen Frank Sinatra Per Lagerkvist en vakbonden overleden weer verzoend I Blanco boeken J massief eiken M meubelfabriek g Oisterwijk i'id Toonzaal: Alle negen graag. <EXH)SlflE „The Stingvan Hill lijkt meer op sprookje dan op hard gangsterdrama a ^J/riietoegMg^ Vergeet de 9 cijfers niet. 5 Haarlemse Orgelmaand WEGENS „SLORDIGE” BEHANDELING VAN ARTIESTEN Russische danser blijft in Canada 8 rt I V R IJ D A G 19 74 12 JULT KUNST 13 (Van onze RTV-redactie) I De gezamenlijke banken. „Er is nog een gesprek op komst tussen Wim Schippers, Wim van der Linden en Ellen Jens van de VPRO en ons, maar zoals het nu is, willen wij niet doorgaan”. I I I I I HILVERSUM Van Oekel’s Discohoek, het programma van de VPRO, kampt met moeilijkheden. Deze keer is het geen berisping, die de televisiemakers boven het hoofd hangt, maar dreigt een boycot van de platenmaatschappijen. Bovema is begonnen. Karel Hille, de pro- motieman van deze maatschappij: 4’ „Wij leveren geen artiesten meer aan dit programma”. Deze week heeft ook Phonogram besloten de VPRO niet meer van dienst te zijn. Jan Cordu wener van deze firma: HET IS AL WEER vijf jaar geleden dat „Butch Cassidy and the Sundance Kid” (hier banaal „Twee legendarische Spitsboe ven” getiteld), de wereld ging veroveren. Wat was zo bijzonder aan deze eenvoudig opgezette wildwestfilm dat er nu, vijf jaar later, nog met weemoed en ver tedering over de avonturen van dit tweetal prairiebandieten ge sproken wordt? i AMSTERDAM Leidsekade 102 (naast Lido, bij Leidseplein) tel. O2O-233917 Elke dag ontvangen wij honderd duizenden bankgiro-opdrachten. De bankrekeningnummers van begunstigden worden hierop niet altijd ingevuld. Dat geeft veel extra- werk hetgeen wij met uw hulp kunnen vermijden. Bovendien voorkomt u daardoor vertraging bij het betalen. Vermeld dus die negen nuttige cijfers op uw opdrachten. Hartelijk dank alvast. I N achtvoorstellingen HAARLEM In het program ma van de Haarlemse Orgelmaand is een concert opgenomen, dat voor het gehele gebied der toonkunst een zeldzaamheid genoemd kan worden. Het is het concert, dat maandagavond om acht uur in de Nieuwe Kerk aan het Nieuwe- kerksplein gegeven zal worden en waarop vier orgels zullen worden bespeeld in duo-, trio- en kwartet- uitvoeringen. 9 achtende CHARLES BOOST als enz. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) 1 L~Cïfc.'j DE AMSTERDAMSE PREMIÈRES zijn deze week „My name is nobody’ van Sergip Leone met Terence Hill en Henry Fonda (nu ook te zien in Lido .Haarlem), verder Newman’s Law” van Richard Heffron met Ge orge Peppard als een meedogenloze inspecteur van politie die zijn eigen wetten maakt en „Wattstax”, het ver slag van een popfestival in Los Ange- Terwijl de besprekingen tussen Sina- tra’s advocaat en vertegenwoordigers van de vakbonden zich vier uur lang voortsleepten lag de zanger in een aan grenzende kamer te slapen. de „Sundance Kid” de onverantwoor delijke, dartele jeugd vertegenwoor digde, snel met zijn revolver klaarstond en voor de moeilijkheden zorgde. De regie van George Roy Hill was opmerkelijk gaaf en beheerst, wat niet verwacht kon worden van een regisseur die uit de hand gelopen films als „Hawaii” en „Thoroughly modem Millie” op zijn naam had staan, al had hij ze gecorrigeerd met „Slaughterhouse 5”. Bovendien was er assistentie van een voortreffelijk ca meraman, Conrad Hall (die kort daarop o.a. bij John Husion’s „Fat City” achter de camera zou staan) en van sfeervolle muziek van Burt Ba- charach. Is zo’n filmsucces herhaalbaar? De film „The Sting” bewijst het. Zelfde regisseur, zelfde hoofdrolspe lers, opnieuw een top-camaraman, n.l. Robert L. Surtees, leermeester van de bovengenoemde Conrad Hall en be trokken bij talloze westerns, maar ook bij „Sweet Charity” en „The last Picture Show”, en bij de tijd van handeling passende muziek (piano- rags van Scott Joplin). Die tijd van handeling is inmiddels 1936 geworden, u weet wel depressie, drooglegging, golf van misdaden. Maar de karakters zijn onderling de zelfde gebleven. Redford de onbezon nen jeugd, Newman, hoewel in wer kelijkheid slechts tien jaar ouder, de bijna vaderlijke figuur met ervaring die de roekeloze activiteiten van zijn jonge vriend moet afremmen en de zaken in handen houdt. „The Sting”, het best te beschrijven met „Spelde- prikken” speelt zich af in Chicago, de toenmalige stad van de misdaad en houdt zich bezig met twee, gradueel weinig in stand verschillende krui- mel-misdadigers die zich willen wre- NEW YORK. (Reuter) In New York zijn in een maand tijds min stens 2500 exemplaren verkocht van een nieuw „boek", dat evenwel niet gelezen kan worden omdat er geen letter in staat. De uitgever, die het 160 pagina’s tellende „werk" bij wijze van grap heeft uitgegeven tegen een prijs van 3 dollar per stuk overweegt de uitga ve van een tweede editie van het blanco-boek. SYDNEY. (Reuter) Frank Sinatra en de Australische vakbonden hebben donderdag hun geschil bijgelegd met als resultaat dat „The Voice” zijn tournee kan voortzetten. Bob Hawke, voorzitter van het ver bond van Australische vakverenigingen, verklaarde dat een „minnelijke s chik- king” was getroffen na gesprekken met de advocaat van Sinatra over de deining die de Amerikaanse zanger door zijn ongezouten kritiek op de pers in Austra lië had veroorzaakt. Het is een „eerzame oplossing” geworden, aldus Hawke in een gemeenschappelijke verklaring van de 59-jarige zanger en de vakbonden. Sinatra’s uitbarsting tegen de pers, tijdens een concert dat hij eerder deze week in Melbourne gaf, lokte heftige protesten uit van vertoornde vakbonds leiders, die dreigden met boycotacties de tournee van Sinatra in het water te doen vallen. De zanger had de Australi sche journalisten uitgescholden voor schooiers, parasieten en „hookers”. Ame rikaans voor hoeren. In de „vredesovereenkomst” wordt ge zegd dat Sinatra accepteert dat de Au stralische journalisten hun beroepsplicht zouden verzaken als ze niet alles zouden doen om het publiek op de hoogte te houden omtrent het bezoek van een internationaal bekende figuur. Regisseur Roy Hill zorgt verder voor wat luchtige stijlfiguren ont leend aan de sfeer van de dertiger jaren waaraan de film de voor de hand liggende attracties ontleent. Zo is „The Sting” in hoofdstukken ver deeld, telkens beginnend met een il lustratieve tekening die aan die tijd doet herinneren. Als die „titelpagina” opkrult, laat ze het eerste beeld van het nieuwe hoofdstuk zien dat „be vroren” is en langzaam tot leven komt, een procédé dat ook aan oude tijden herinnert. Dit soort rustpauzen zijn wel nodig in een zo gecompli ceerd verhaal dat door zijn vele on waarschijnlijkheden meer op een sprookje of een wensdroom dan op een reëel gangsterdrama lijkt. Het succes van „The Stings” in de VS. bewijst overigens dat het publiek de misdaad liever als een amusante le gende dan als een bloedige werkelijk heid opgediend wil zien. Het had iets te maken met de vrolijke nonchalance, waarmee Paul Newman en Robert Redford de mis daad tot een avontuurlijk spel maak ten, waarbij niet noodzakelijk veel doden hoefden te vallen. Het zat ’m ook in de vriendschap tussen de beide hoofdfiguren, van wie Newman de oudere, bedachtzame schurk met er varing, het denkwerk achter de bank overvallen speelde en Redford „Toch zal ik mijn artiesten best advi seren mee te doen. Twee minuten zend tijd bij de STER kopen, kost een hoop geld. En je weet nu wat er kan gebeu ren. Zolang de artiesten maar mogen laten zien wat ze kunnen. Dat is de enige eis. Als de mensen nu echt de knop om zouden draaien als Sjefke van Oekel zegt: wat een klere-herrie, ja, dan is de grens wel definitief bereikt”. WANDKASTEN BANKSTELLEN«TAFELS STOELENeTV KASTEN DEKENKISTEN Mitmkg t/m zttetdtg 9*18 donderdagavond tot 21.30 nut Voorts staat er een „Concerto a due organi” van Giovanni Bemardo Lucchi- netti op het programma en de Fuga in g kleine terts (KV 401), eveneens voor twee orgels van Wolfgang Amadeus Mo zart. Deze fuga werd als piano-forte en als klavecimbelstuk uitgegeven, maar gezien het karakter van het werk is het lang niet ondenkbaar, dat Mozart aan de orgelklank gedacht heeft, toen hij de muziek schreef. Dit was in het jaar 1782 in een periode, waarin de componist zich bijzonder interesseerde voor de fuga-stijl van Bach en van Handel. Vóór en na de pauze zullen de vier organisten het waagstuk ondernemen om werken voor vier orgels uit te voeren. Eerst zullen zij de Sonata pastorale in A grote terts „Per il Santo Natale” van Marian Müller spelen en dan van de zelfde componist de Sonata in C grote terts „Per la festa di Pasqua” en de Sonata in Bes grote terts „Per la festa di Pentecoste”. Het is inderdaad een zeer zeldzaam evenement, dat maandagavond in de Nieuwe Kerk te beleven valt, een ge beurtenis, die voor vele, vele jaren als uniek in de herinnering zal büjven bij de vele orgelvrienden. zowel uit beroeps als amateurkringen en bij allen, die in het algemeen om de muziek dit concert ongetwijfeld zullen willen bij wonen. P. ZWAANSWIJK Voor deze uitzonderlijke orgelbezetting zijn slechts weinig composities geschre ven en dikwijls ook nog door onbekend gebleven componisten. Zo zijn er Intra- da’s (inleidingsstukken) gevonden van een niet met name bekend geworden componist, welke in 1786 ontstaan moe ten zijn. Twee van deze Intrada’s komen in de Nieuwe Kerk tot uitvoering in een bezetting van twee orgels, twee trompet ten, twee hoorns en pauken. De Spaanse componist Miquel López, die leefde van 1669 tot 1723, schreef een werk voor drie orgels. Het waren oefe ningen in het voortbrengen van echo’s en tegenecho’s. Bernard Bartelink, Al bert de Klerk en Hans van Nieuwkoop zullen deze „Exercici d’ecos i contra ecos” ten gehore brengen. Sjefke van Oekel en regisseur Wim van der Linden (midden) tijdens een repe titie met zangeres Bonny St. Claire, die volgens Bovema niet zo best werd be handeld. Een gesprek tussen Bovema en de VPRO heeft al plaatsgevonden. Karei Hille: „Ik heb gezegd tegen die mensen: ik zal noodt een artiest van ons het advies geven in jullie programma op te treden. Ik zal het ze zelfs soms afraden, al zullen we ze niet echt tegenhouden. Hoe zo’n Bonny bijvoorbeeld behandeld werd: .Juffrouw Clara, gaat u uw num mertje maar doen, dan ga ik even pis sen”. Misschien is dat leuk; ik zie het niet. Iets anders is het met artiesten die in dat straatje passen. Zoals van ons bijvoorbeeld de Dizzy Mans Band”. Ook Dolf van Nij natten, commercieel coördinator bij Dureco, zegt: „Het ligt aan het soort artiesten. Het komt op mij zeer komisch over, maar we zullen zeker niet tegen onze promotiemensen in Hil versum zeggen: Zorg dat we wat meer in de Van Oekelshow komen. Daar is het gewoon te onbelangrijk voor’. Jan Corduwener: „Het is een promo- tieprogramma voor ons. Dan moet het ook wel promotiewaarde hebben. Dat heeft het tot op heden zeker niet”. Karei Hille: „Die artiesten staan daar de hele dag voor de nietige promotie-gage van 250 gulden. Dat is gewoon de moeite niet.” STOCKHLM. (AP) De Zweedse au teur en Nobelprijswinnaar Per Lagerk vist is donderdag in een ziekenhuis in Stockholm op 83-jarige leeftijd overle den. Zijn dood is het gevolg van een her senbloeding, die op 5 juli zijn opname in het Danderyd ziekenhuis noodzakelük maakte, aldus hebben de behandelende geneesheren verklaard. Lagerkvist, de „eminence grise” der Zweedse letteren, werd in 1951 de No belprijs voor letterkunde toegekend. Tot zijn werken, die in ongeveer 35 talen zijn vertaald, behoren de romans „De Beul” en „De Dwerg”. Op 22-jarige leeftijd publiceerde hij in 1913 zijn eerste bijdrage tot de literaire discussie van die tijd: een essay waarin hij het realisme afwees en koos voor een literaire vorm met de strakheid ea de eenvoud van het kubunwi Maar het gaat meer om het spel dan om de knikkers. En beide samen zweerders krijgen steun van die hele wereld van kleine misdadigers die de moord op Luther Coleman gewroken willen zien zonder dat zij daarbij de gunst van opperhoofd Lonnegan, van wie zij als „con men” afhankelijk zijn, openlijk verspelen. Hoe het hen in een uiterst ingewikkeld spel van bedriegerijen lukt deze Lonnegan te vernederen, is niet in een paar woor den na te vertellen. Maar het plezier en de inventiviteit waarmee telkens een valstrik' gezet wordt en de ach terdochtige Lonnegan (een mooie rol van Robert Shaw) er steeds weer intippelt, maakt het plezier van de film uit. Het wordt onschuldig amuse ment ondanks het weinig onschuldige milieu, waarin „The Sting” zich af speelt. TORONTO. (UPI) De Sovjetrussi- sche danser Mikhail Barysjnikov die op 30 juni vluchtte van een Bolsjoi-ballet- groep en asiel vroeg in Canada, heeft woensdag een gastcontract met het Nati onale Ballet van Canada ondertekend. Een intieme vriend van Barysjnikov sprak woensdag het bericht tegen dat de 26-jarige danser een romance zou heb ben met Christina Berlin, de Ameri kaanse die met hem optrekt sinds zijn asielaanvraag. Barysjnikov liet woensdag aan de journalisten zien wat hij danskundig waard is, maar hij zei erg weinig. Een scène uit „The Sting’’ met Paul Newman en Robert Redford. ken op een machtige gangster, Doyle Lonnegan die hen op een lelijke ma nier dwars heeft gezeten. Als Johnny Hooker (Robert Red- fort) in samenwerking met een oude re neger, Luther Coleman een van Lonnegan’s mannen beroofd heeft, laat Lonnegan de neger doden, niet zozeer om de paar duizend dollar die hem ontstolen zijn, dan wel om een afschrikwekkend voorbeeld te stellen dat de kleine misdaad afzijdig moest blijven als de grote heren hun werk doen. .Johnny Hooker zweert wraak', maar wetende dat hij in z’n eentje niets kan uitrichten tegen de opper machtige Lonnegan, zoekt hij steun bij de meer geroutineerde Henry Gondorff (Paul Newman). En samen denken ze een plan uit om de zich onaantastbaar achtende gangster dwars te zitten en hem was poen af handig te maken. les. Geen opzienbarende premières die respectievelijk in Tuschinski, Cineac Damrak en Kriterion te zien zijn. Als vierde première kan men desge wenst ook nog „Een Burcht vol vro lijke Ontucht” noteren, vervaardigd door Franz Marischka. de maker van de onverslijtbare „Vrolijke Ontucht in Tirol”. Oorspronkelijk heet zijn film fijntjes „Die Steszburg” en als attractie voor Nederland kan gelden dat Johnny Kraaykamp meedoet. Dat deze borrelerotiek en oudeheertjes- dubbelzinnigheden in Alhambra ten doop worden gehouden is typerend voor de bedrijfspolitieke vervaging die bij de bioscopen optreedt, waarbij ze ieder „gezicht verliezen en slechts gevoelig blijken voor films van welke dubieuze aard als ze het maar „doen” bij. het publiek. Vooral wat het Tuschinski-park op het ogenblik weet te bieden, doet denken aan een langzame, maar wel doordachte poging tot zelfmoord. Ge lukkig dat er dan nog een De Uit kijk is met Chaplin’s „City Lights”, een Rivoli met What's up Doc?”, een Rembrandtpleintheater met „The last Detail”, een Calypso met „The Way we were”, een The Movies met .Wattstax”, het popfestival met „Les Enfants du Paradis” en .Hof” om het totale gehalte van de bioscoop agenda wat omhoog te halen. Isaac Hayes, The Staple Singers, Lu ther Ingram, Johnny Taylor, ,enz., in 1972 door Mel Stuart met een cameraploeg van twaalf man verfilmd, is een indrukwekkende manifestatie van „black power” in de muziek. Overdag, maar ook ’s nachts in het weekend te zien in Kriterion. Verder „Frenzy” van Hitchcock in De Uitkijk als door Annette Apon (,.Skrien”) uitgeroepen tot meest on derschatte film van het vorige sei zoen. Een andere Hitchcock, „The Birds” begint z’n tweede week in Hallen. Antonioni’s „Zabriskie Point” is nog in Rialto, terwijl The Movies de eer ste Fred Astaire-Ginger Rogers, „Fly ing down to Rio” vertonen en de Mini-Movies Polanski’s „Het Mes in het Water”. Polanski’s ,,Cul-de-Sac” gaat voor de tweede week in Alham bra 2. Peter Koelewijn, ook Phonogram, heeft als artiest en platenproducer met het VPRO-programma te maken. „Als ze nou een behoorlijk salaris betalen, o.k. Maar je staat daar om je plaat te promoten en dan moeten ze die plaat wel heel laten. Wij staan daar niet te werken voor de meerdere eer en glorie van de VPRO”. Vier Flentrop-positieven zullen op de ze avond in de Nieuwe Kerk worden opgesteld en elk voor zich in een vastge stelde orde worden bespeeld door de organisten Bernard Bartelink aan het eerste orgel, Albert de Klerk aan het tweede, Hans van Nieuwkoop aan het derde en Dorthy de Rooij aan het vier de. K - 4-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 13