Jean-Pierre Léaud na lange
periode
PAULUS DE BOSKABOUTER
PANDA
F
I
weer voor camera’s
en de
meester
maker
n
herrie*
RADIO DINSDAG
TV MAANDAG
TV DINSDAG
BETTY
BAAS
ARMAN
EN ILVA
V
lasten
tfRIJP.../
6
H
B
„Film is de enige lol in mijn leven”
„Leve de operette”
weer op het scherm
ONZIN I MMIVEIV
Kt/m/v'MÉR PMNK
MAANDAG
1 5
JULI
1974
R TV-STR IPS
55
(Van onze RTV-redactie)
Morele kunst
Schreeuwen
w
F
r^^K-19
de
de
zc
V(
g«
pi
g<
dt
oi
d(
cl
di
re
Ia
ac
he
in
m
da
be
ke
m
w;
H<
da
de
ui
bi
te
Pi
vc
cii
Verwarring
PARIJS De Franse acteur
Jean-Pierre Léaud (29), hoofdrol
speler in zes films van Francjois
Truffaut en verder bij ongeveer de
hele Europese film-avant-garde,
heeft begin van dit jaar op het fes
tival van Belgrado een overdosis
slaaptabletten ingenomen. Spoed
opname in een ziekenhuis, gevolgd
door een verblijf in een psychiatri
sche kliniek, hebben hem nu weer
zo opgeknapt, dat hij binnenkort
weer voor de camera’s kan staan,
en wel in een film met de ironische
titel „C’est dur pour tout le monde”
(Iedereen heeft het moeilijk).
o
hBi/
T”? jH
r
RADIO ffi TELEVISIE
20.21
19.05
2 minuten
21.10
19.48
22.00
deze tijd,
HILVERSUM I
22.50
21.25
Fabeltjes-
(K)
18.45
het
22.20
22.50
tv-se-
20.45
21.35
19.30
22.25
22.40
BRUSSEL
Duitsland I
21.45
22.15
MMM
■M
Duitsland II
Duitsland III
HILVERSUM II
(K)
18.25
Nederland I
Fabeltjes-
18.45
(K)
18.55
20.00
weer
52-15
E
„Ik had nooit een gezin gekend, maar
toen werd de cinema mijn familie. Mijn
regisseurs, Truffaut en Jean-Luc Go-
„Zoals ik al zei: film is de enige lol in
mijn leven. Voor een camera staan, zelfs
al speel ik ik een drama, dat maakt me
automatisch vrolijk. Het hangt ook van
de persoonlijkheid van de regisseur af.
Ik heb twee films gemaakt met een
Pool, Jerzy Skolimowski, die nauwelijks
Frans sprak, maar zo’s extroverte man
was dat ik in mijn spel explodeerde.
Truffaut is veel geserverveerder, dus
ben ik in zijn films ook veel gereserver-
der. Ik zou best vaker in komedies wil
len spelen, maar er zijn bijna geen Fran
se regisseurs die gevoel voor humor heb
ben”.
18.45
18.55
19.05
het in onze
gepubliceerde
20.00
20.21
18.55
19.05
NOS:
krant.
(K) Journaal.
20.00
20.21
18.45
18.55
19.05
20.00
20.20
De
Suspect),
met
vrouw
tv-se-
Dui.tsla.nd III
18.00 (K) Sesamstrasse. 18.30
(K) Engelse taalcursus. 19.00
(K) Zandmannetje. 19.05 (K)
Programma v. Griekse gast
arbeiders. 19.15 (K) Weekal-
manak. 19.45 (K) Nieuws uit
Noordrijn-Westfalen. 19.55 (K)
Commentaar. 20.00 (K) Jour
naal en weerbericht. 20.15 (K)
Reportage. 21.00 (K) TV-por-
tret. 21.45 (K) Journaal. 22.05
Actualiteiten.
E
na
vlir
flat
der
van
I
Ke
we
dei
vin
kei
wa
fieJ
bn
vli:
ten
kei
vai
vai
orj
We
be
st;
Pi'
in
jo:
.4
ni
be
hu
tti
hoog naar de blaadjes en hij begon
er al over te denken om zijn ogen
dicht te doen, toen hij vage snuff el-
pufjes vernam. De snuffelpufjes
werden snel luider tot het fikse
snuffelpuffen waren. „Daar heb je
hèm waarachtig weer", mompelde
Nederland II
18.25
kend van „Sugar Baby Love" zijn daarin
van 19.05 tot 19.55 uur op Nederland I
te zien.
lange monologen uit het hoofd te leren,
omdat ik daar geen ervaring mee had,
de trucs en de ezelsbruggetjes daar nooit
voor heb geleerd. Maar de emotie, de
innerlijke spanning van de rol was de
innerlijke spanning die Eustache over
bracht, ik hoefde daarvoor niet in me
zelf te gaan zoeken. Ik was erg blij met
die film, omdat alle andere rollen die ik
in films heb gespeeld altijd nogal onvol
wassen waren. Ên de rol in La Maman
en la Putain was misschien ook niet
echt een vent, maar hij was in ieder
geval op weg om er een te worden.”
Vanavond presenteert de AVRO
een Super King Size Top Pop. De En
gelse formatie The Rubettes (foto), be-
Het publiek heeft je sindsdien in die
rol Antoine Doinel zien opgroeien
in drie volgende films van Truffaut: van
puber tot en met huisvader, en is je met
dat personage gaan inditificeren. Zijn er
echt overeenkomsten?
„Tussen Antoine in Les 400 coups en
de jongen die ik toen was, wèl. Ik had
ook altijd moeilijkheden op school; ik
liep ook van huis weg. Maar Antoine
was veel stiller dan ik. Hij deed alsof
hij gehoorzaamde en ging dan zijn eigen
gang; ik begon meteen te schreeuwen.
Dat verschil kwam vanuit Truffaut.
Truffaut is net zo verlegen als ik, maar
zijn verlegenheid slaat naar binnen. En
Antoine pikte altijd boeken, terwijl ik
zelf toen grammfoonplaten stal, want ik
las tóch nooit.”
Word je beïnvloed door kritieken?
„Jawel, heel erg. Ik krijg vaak een
slechte pers. Toch doe ik altijd mijn
best, speel alleen in films waarin in
geloof. Natuurlijk heeft iemand het
recht om te vinden dat ik een rol niet
goed gespeeld heb, maar ze schrijven
vaak zo persoonlijk. Als een meneer die
ik helemaal niet ken, schrijft dat ik een
vervelende jongen ben of een onaange
naam mens, dan brengt me dat in ver
warring. Truffaut zegt dat ik me daar
niets van moet aantrekken- dat acteurs
die nooit slechte recensies krijgen geen
persoonlijkheid hebben. Ik weet niet of
ik zoveel persoonlijkheid heb, volgens
mij ben ik een doodgewoon acteurtje”.
de boskabouter, die overeind was
gaan zitten, „als hij nou maar niet
wéér over die geheimen begint". Op
dat moment stak Mol zijn kop uit
de aarde en riep: „Een wurm wil je
natuurlijk weer niet, maar een held
ben ik wel!”
uitzicht:
Nieuws.
(S)
16.30
17.00 (S)
VARA: 7.02 Drie op je bo
terham. 9.03 (S) Pep op Drie.
11.03 Tom Blom in uw radio.
12.03 (S) Drie tussen de mid
dag: Een opvallend vrolijke
gevarieerde visite. 13.03 (S)
Drie tussen de middag (ver
volg). 14.03 Pop-Kontakt. 16.02
(S) Mix. 17.03 (S) Idem. NOS:
18.02 Joost mag niet eten.
VARA: 19.02 Drie loopt ach
ter: Popreconstructie. 20.02 (S)
Nashville. 21.03 (S) Jazz
Blues. 22.02 (S) (P)opdonder.
23.02 (S) Wachten op midder
nacht. 0.02 (S) In de kleine
uren. 2.02 (S) Kees van Maas
dam. 3.02 Willem van Beuse-
kom. 4.02 Alfred Lagarde.
5.02-7.00 Hans Hamburger en
Wim Bloemendaal.
Duitsland II
18.25 (K) Arpad der Zigeu
ner, tv-serie. 19.00 (K) Jour
naal. 19.30 Vierzehn Jahr
Sing Sing, Amerikaanse speel
film uit 1947. 21.00 (K) Jour
naal. 21.15 (K) Duitse actuali
teiten. 22.00 (K) Internationale
korte films. 22.45 (K) Jour
naal.
(Herhaling van
vorige editie
programma).
18. Zodra professor Kalker zich
herinnerde dat hij een taxi moest
nemen, hield hij een huurauto aan
en sprong daarin. „Dag eh... Plan-
ka,” zei hij, terwijl hij naar Panda
zwaaide, die driftig stond te wen
ken. „Tot ziens.” „Wacht even!" riep
Panda. „Stop! U vergeet Uw uitvin
ding!” Maar de geleerde hoorde
hem niet en reed weg. Het vreemde
AVRO: (K) Alle hens,
tv-serie.
(K) Televizier Magazi
ne.
(K) Helen, een
van
rie.
NOS: (K) Journaal.
Identificeer je je altijd met de regis
seur?
„Ik werk alleen met regisseurs die ik
bewonder. Truffaut heeft gezegd: als
acteurs in een slechte film spelen, dan
vervelen ze zich en dat zie je in hun
spel; daarom is de cinema een morele
kunst. Vroeger probeerde ik echt op de
regisseur te lijken. Dat komt ook omdat
ik in de periode dat ik niet geacteerd
heb tussen mijn achttiende en mijn
tweeëntwintigste achter de camera’s
werkte. En daarna heb ik een tijd lang
alleen maar met Truffaut en Godard
gewerkt. In de film van Godard was ik
altijd bang voor de camera en mijn acte
ren was het wegspelen van die angst”.
„Maar sinds een jaar of vier heb ik
met zóveel verschillende regisseurs ge
werkt, met Italianen, met Brazilianen,
dat ik me mijn eigen persoonlijkheid
wat bewuster ben geworden. Je kunt je
nu eenmaal niet voortdurend omschake
len en op zo uiteenlopende mensen. Ik
ben geen type meer, ik speel rollen, ik
ben een acteur zoals alle anderen. De
enige regisseur op wie ik nog lijk en dat
was al voor ik met hem gewerkt had, is
Jean Eustache, de maker van La Maman
et la Putain
Was dat een moeilijke rol?
„Het grootste probleem was om al die
19.50 Den Haag
KRO: 20.00 Nieuws.
Overweging. 20.15
van
op." Hij merkte niet dat de lieden
om hem heen verbijsterd naar de
plotseling ingevallen stilte luister
den, en stapte naar Hobbeldonk toe.
„Goedenmiddag, meneer Panda,"
sprak de bediende Jollipop, die hem
open deed. „Waarom hebben wij
een nieuwe stofzuiger? Beviel de
oude u niet?"
19. „Tijd voor een middagslaapje",
zei Paulus en hij ging languit op
het mos liggen. „Nou hoop ik maar
dat ik niet gestoord word, zoals
vanmorgen. Een boskabouter wil ook
wel eens een rustig ogenblik heb
ben”. Dromerig keek Paulus om-
18.25 (K) Tekenfilm. 19.00
(K) Journaal. 19.30 (K) Docu
mentair programma. 20.15 (K)
Sociaal programma. 21.00 (K)
Journaal. 21.15 Barfuss durch
die Holle (4), Japanse tv-film.
22.40 (K) Journaal.
Zelfmoordpogingen zijn een pijnlijk
onderwerp van gesprek, maar Léaud be
gint zelf, als antwoord op mijn niet
gestelde vraag:
„Ik voel me alleen maar f(jn wanneer
ik voor een camera sta. En vorig jaar
heb ik helemaal niet gewerkt. Toevallig
draaiden er allemaal films van me in de
bioscoop die al eerder waren opgeno
men: Last tango in Paris. La Maman et
la Putain en La Nuit américaine. Er was
ook nog een televisiefeuilleton, waarin
ik speelde: L’éducation sentimentale.
Misschien dat regisseurs daarom bij
zichzelf hebben gezegd: nou, die Léaud
hoeven we nu even niet te zien, of: we
hoeven hem niet te vragen, want hij zal
toch wel bezig zijn. Maar ellendig was
het wel.”
18.00 (K) Nieuws uit Noord
rijn-Westfalen. 18.05 (K) Kin
derprogramma. 18.15 (K) Do
cumentaire. 18.40 (K) Actuali
teiten. 19.20 (K) Vervolg do
cumentaire. 19.48 (K) Gevari
eerd programma. 20.00 (K)
Journaal en weerbericht. 20.15
(K) Reportages, analyses en
meningen. 21.00 (K) Seriepro-
gramma. 21.45 (K) Documen
tair programma. 22.30 (K)
Journaal, commentaar en
weerbericht. 22.50 La Villaggi-
ature, Italiaanse speelfilm uit
1973. 0.45 (K) Journaal.
Het bioscooppubliek kent Jean-Pierre
Léaud al vijftien jaar, heeft hem zien
opgroeien sinds zijn eerste rol in de
eerste film van Francois Truffaut, Les
400 coups.
„Ik zat nog op schoool. Tussen mijn
zesde en mijn veertiende ben ik twaalf
keer van school veranderd. Mijn moeder.
Jacqueline Pierreux, was filmactrice en
moest veel reizen, maar ik was vooral
een slechte leerling. Ik las toen een
advertentie in de France Soir dat Truf
faut een jongen zocht voor Les 400
coups. Ik heb mijn foto opgestuurd en
ik mocht een proefopname komen ma
ken. Ik dacht dat ik een scène zou
moeten leren en voorspelen, maar ik
kreeg geen script. Truffaut stelde me
vragen en mijn antwoorden werden ge
filmd. Ik was werkelijk doodsbang,
maar je hebt twee soorten angst, een die
je verlamt en een die je alle remmen
doet losgooien. Ik had een agressieve
verlegenheid, ik zei alles wat er in me
opkwam. Zoals: ik hoorde dat u een
knul zocht die de zaak goed kan belaze
ren. Nou, hier ben ik. Twee jaar gelede-
den heeft de Franse televisie die oude
proefopname uitgezonden. Ik wist niet
wat ik zag: een jochie van nog geen
veertien dat zo ontzettend graag die rol
wilde hebben.”
ma. 20.45 (K) Reisreportage.
21.00 (K) Documentaire film.
21.45 (K) Journaal. 22.05 Pool
charks, korte Amerikaanse
HILVERSUM. Ook deze zomer
brengt de NCRV het bijzonder hoog
gewaardeerde programma „Lang leve de
operette” op het scherm terug. De pre
sentatie blijft in handen van Jan van
der Waart, de Haagse componist en diri
gent die momenteel vooral bekendheid
geniet door zijn schoolconcerten (enkele
honderden per jaar, soms drie of vier op
één dag) en zijn dirigentschap bij het
Haagse Christelijke Residentie Mannen
koor.
In deze aflevering zal hij onder meer
inleiden: Peter Minisch met twee frag
menten uit „Der Graf ovn Luxemburg”,
Gugi Löwinger, Harry Friedauer, Inge
borg Hallstein en Waldemar Kmentt
met twee duetten uit „Wiener Blut”,
Helga Papouschek en Kurt Hueme met
een fragment uit „Grafin Maritza” en
Adolf Dellapozza en Mirjana Irosch met
een gedeelte uit „Blumen von Hawaii”.
„Lang leve de operette” is voor het
eerst te zien op vrijdag 19 juli om 21.50
uur op Nederland 1 en duurt vijftig
minuten.
was, dat het voertuig geen geluid
maakte maar daar lette Panda
op dat moment niet op. „Ik kan dit
apparaat toch niet op straat laten
staan", mompelde hij. „Wie-weet is
het heel kostbaar. Nee ik zal het
zolang mee naar huis nemen. Mis
schien herinnert de professor zich
dat hij mij bij deze machine ach
terliet en dan zoekt hij me wel
VARA: (K) Guyana -
Waterland, natuurse
rie.
(K) Het Naardermeer,
natuurfilm.
NOS: (K) Journaal.
VARA: (K) Zomaar
een zomeravond: geva
rieerd programma.
(K) Landleven, tv-se-
rie.
(K) Achter
Nieuws.
NOS: (K) Journaal.
dard, zijn mijn vaders, of Truffaut is
mijn vader en Godard mijn oom. Ze
hebben me opgevoed, van film leren
houden. Ik heb nooit een acteursoplei-
ding gehad, ik heb nu even weinig
techniek als toen ik begon. Alles wat ik
doe is empirisch. Mijn enige ondergrond
is mijn filmliefde, mijn filmkennis. Zo
probeer ik in mijn spel zo vaak mogelijk
een hommage te brengen aan Buster
Keaton”.
De komiek die nooit lachte. Jijzelf
maakt privé een uiterst serieuze, zelfs
sombere indruk, terwijl je in films vaak
zeer komisch kunt zijn.
HILVERSUM III
Ieder heel uur
nieuws.
Duitsland i
18.00 (K) Nieuws uit Noord
rijn-Westfalen. 18.10 (K) Kin
derprogramma. 18.40 (K) Ac
tualiteitenprogramma. 19.20
(K) TV-serie. 19.45 (K) Docu
mentair programma. 20.00 (K)
Journaal en weerbericht. 20.15
(K) Interviewprogramma.
21.00 (K) Gevarieerd program
ma. 22.35 (K) Journaal, com
mentaar en weerbericht.
(K) De Jonk-
van Avignon,
Nederland I
NOS: (K) Reportage
Tour de France.
(K) Fabeltjeskrant.
(K) Journaal.
AVRO: (K) AVRO’s
Super King Size Top
pop.
NOS: (K) Journaal.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het
levende Woord. 7.07 (S) Badi-
nerie: klassieke muziek (gr.).
(7.30 Nieuws; 7.41-7.50 Echo.)
8.24 Overweging. 8.30 Nieuws.
8.36 Gymnastiek voor de huis
vrouw. 8.45 Voor de kinderen.
9.00 Moeders wil is wet in
vakantiesfeer. 10.00 De wereld
om ons heen: een informatie
ve rubriek. 10.20 (S) Aubade:
klassieke pianomuziek met
om 10.30 Nieuws. 11.00 Ge
bakjes en een Beter leven
verhalen van wel en wee.
11.30 Bejaardenprogramma.
11.55 Mededelingen. 12.00 (S)
Van twaalf tot twee, met om
12.22 Wij van het land; 12.26
Mededelingen; 12.30 Nieuws;
12.41 Echo en 13.00 Raden
maar.Voor de kinderen.
14.30 (S) Holiday Interlokaal:
vakantieprogramma met om
15.30 Nieuws. 17.00 Overheids
voorlichting: Raymundo De-
brot spreekt met de Suri
naamse cineast Frank Zichem
over de film Papieren Neder-
landertjes. 17.10 Voor de
kleuters. 17.30 Nieuws. 17.32
(S) Lichte grammofoonmu-
ziek. 19.00 (S) Zin in muziek:
amateurs geven de toon aan.
NOS: 19.50 Den Haag van
daag.
20.05 Overweging. 20.15 (S)
Symfonieorkest van de
Südwestfunk met solist: mo
derne en klassieke muziek.
21.45 Babel (special): Drie
vrouwen, hoorspel. 22.30 (S)
Pianorecital: moderne muziek.
23.00 Strip: Dinsdagavond-
krant over boeken. 23.10 (S)
Rokoko-orgels en hun mu
ziek: oude orgelmuziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
NOS: (K) Reportage
Tour de France.
(K) Fabeltjeskrant.
(K) Journaal.
KRO: (K) De Voetbal-
kwis.
(K) De Melchiors, tv-
serie.
NOS: (K) Journaal.
KRODe verdachte
(The Suspect), speel
film met Charles
Laughton.
(K) Verroest; wat een
revolutie: programma
uit de serie Gamma.
NOS: (K) Journaal.
324 m
12.00 Nieuws, mededelingen
en SOS-berichten. 12.08 Tuin-
bouwkroniek. 12.15 Lichte
muziek. 12.50 Buitenlands
persoverzicht. 13.00 Nieuws,
weerbericht e n toneelagenda.
13.15 Sport en muziek. (13.55
Beursberichten. 14.00 en 15.00
Nieuws. 16.00 Nieuws. 16.00
Nieuws en beursberichten.
17.00 Nieuws en mededelin
gen). 17.55 Weegschaal. 18.00
Nieuws. 18.05 Uitzending voor
de soldaten. 18.30 Wegwijs
wezen. 18.45 Lichte orkestmu
ziek. 18.55 Taalwenken. 18.57
Orkest van de week. 19.00
Nieuws en aktualiteiten. 19.30
Lichte muziekprogramma.
22.00 Nieuws. 22.05 Musical-
muziek. 23.00 Nieuws. 23.10
Lichte muziek. 23.40-23.45
Nieuws.
Nederland II
NOS:
krant.
(K) Journaal.
NCRV:
vrouw
tv-serie.
NOS: (K) Journaal.
NCRV: (K) Zo vader,
zo zoon.
(K) Doc Elliot,
rie.
(K) Terug met muziek
in uw straatje.
(K) Geestelijke liede
ren.
NOS: (K) Journaal.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 (S)
Dag met een gaatje. (8.00
Nieuws. 8.11 Radiojournaal.)
8.50 Morgenwijding. 9.00 (S)
Het Romantisch concert (X).
(9.35 Waterstanden.) 10.00 (S)
Voor de kleuters. 10.10 (S en
Mono) Arbeidsvitaminenpo
pulair verzoekplatenprogram
ma. (11.00 Nieuws. 11.03-11.05
Radiojournaal) 11.30 (S) Rond
om twaalf: gevarieerd pro
gramma met om 11.55 Beurs
berichten. Overheidsvoorlich
ting: 12.30 Uitzending voor de
landbouw. AVRO: 12.40 (S)
Improviseren met Tera (V).
13.00 Nieuws. 13.11 Radiojour
naal. 13.21 (S) Franse kamer
muziek. EO: 14.00 Woord der
Waarheid. 14.15 (S) Over en
Weer: radiomagazine. 14.55 (S)
Licht ensemble. 15.05 (S)
Licht en uitzicht: gewijde
muziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Klankbord. 16.10 (S) Voor
kleuter en kind. 16.30 (S)
J eugdtoer. AVRO
Mobiel: een beweeglijk pro
gramma voor beweeglijke
mensen. 17.55 Mededelingen.
18.00 Nieuws. 18.11 Radiojour
naal. 18.21 De Arabieren ont
waken, causerie. 18.40 (S)
Licht orkest met zangsoliste.
19.05 (S) Y’All come: Country
Westernmuziek. 19.30 Mijn
dochter Muriel, radiostrip.
20.00 Kwispel. 20.05 (S) Wat je
ver haalt: muzikaal souvenir-
programma. 21.00 (S) Neem
nou.... 21.10 (S) Met muziek
op stap. 21.45 (S) Herengracht
338. 22.10 (S) Pianomuziek.
22.30 Nieuws. 22.40 Radiojour
naal. 22.50 (S) Lichte zang.
23.00 (S) De Chris Barber
Band. 23.55-24.00 Nieuws.
"T ,«V WEL.
ALS^JJ ME HELPT
O..? HOE
LAM?
30
RATEU.1 LAAT JE NOOT GAAN.
EN ST/EKUM AAN BOORD GAAN
N LUKT OOK NIET, ZES JE
HOE KUN JE HIER.
oar wies?
t -