Kenneth Gilbert bleek meesterlijk clavecinist in Bakenesserkerk Gaaf concert van Kees Boeke en Bob van Asperen Harald Vogel op oud orgel niet voldoende ingespeeld PRIMEUR VAN TELEAC; TV IN DRIE DIMENSIES „Toer-in” in Grote Kerk Westzaan I ait 5 Bi MM Mill ai naai S 7 In cursus natuurkunde HAARLEMSE ORGELMAAND OOK IN ZANDVOORT EN OOSTHUIZEN Blokfluit en clavecimbelspel Gesproken radio- en TV-gids voor blinden Schilderij endief stal in Rotterdam MJ 7 C l G' Jew KUNST a A N D A G 1 5 JULI 1974 HAARLEM In principe staat het orgel en de orgelkunst centraal in de Haarlemse Orgelmaand, maar terecht wordt ook ruime aan dacht geschonken aan de clavecim bel, zijn bespeling en aan de wer ken, die voor dit door de registratie- mogelijkheden zo aan het orgel ver wante instrument geschreven zijn. Het beoefenen van het orgelspel en daarbij het clavecimbelspel is zon der twijfel beter mogelijk dan als uitvoerend kunstenaar zich zowel bij de piano als bij de clavecimbel te houden, met andere woorden een piano-opleiding is geen garantie voor het beheersen van de clave- cimbeltechniek. ZANDVOORT Het concert, dat de blokfluitist Kees Boeke en de clavecinist Bob van Asperen zondagavond in de Nederlands her vormde kerk te Zandvoort hebben gegeven, was opgenomen in het programma van de Haarlemse Or gelmaand. Het bracht afwisseling in de reeks van in hoofdzaak aan orgelmuziek gewijde concerten met de klanken van de blokfluit en de clavecimbel, twee instrumenten, die ongeveer tegelijkertijd een renaissance mochten beleven na een lange, zeer lange periode van non- activiteit. OOSTHUIZEN Bij de evene menten van de Haarlemse Orgel maand is dit jaar weer de Neder lands hervormde kerk van Oost huizen en het viereneenhalve eeuw oude orgel betrokken, dat om streeks 1521 in de kerk werd ge bouwd. Het historische instrument werd verleden week vrijdag be speeld door de Noordduitse organist Harald Vogel, die met de vertolking van zestiende-eeuwse orgelwerken van Antonio de Cabezon, Francesco Peraza, Jan Pieterszoon Sweelinck en van onbekend gebleven compo nisten uit een ver verleden voor een bijzonder veeleisende taak kwam te staan. WESTZAAN In de Grote Kerk in Westzaan draait alles deze weken om de vlinder. Naast hon derden geprepareerde vlinders vindt men in de witgepleisterde kerkruimte onder meer vlinders op wandkleden, schilderijen en gra fiek, vlinders in de vorm van ge bruiksvoorwerpen en speelgoed en vlinders als inzet van acties. De tentoonstelling „Vlinders in de kerk” is, evenals „Kijk Kikkers” van het vorige jaar, in het kader van de Toer-in Noord-Holland ge organiseerd door de Culturele Raad Westzaan. i p O f 1 O® O i J 'WWW ■W. Vlinders geprepareerd en als artistieke inspiratiebron r, ir Je l- i- !0 le KEES TOPS >5 het wandkleed as let )p lit je dd Een van de eerste voorwerpen waar na binnenkomst het oog op valt is het vlindernetje van Prikkebeen, hier ge flankeerd door ander materiaal om vlin ders te vangen en te prepareren. Een van de doelstellingen van de tentoon- onscherp, onzuiver beeld, alsof de anten ne verkeerd staat. Iedereen die een bril letje wil hebben, kan er een krijgen, voor niets. it ir 1- !0 )0 0 5 a. in ia te 1- 5S In veel creaties speelt de doodshoofd vlinder - de grootste die in Nederland voorkomt - een rol: op drie etsen van Gerrit de Jong (opgehangen in de direk- te nabijheid van een geprepareerd exemplaar; de gelijkenis is treffend), op een klok en op een van de twee fraaie zilverstifttekeningen van Frans Boomker. Zaterdagavond heeft in de Bakenes- ser-kerk een clavecimbel geklonken op een concert van de Haarlemse Orgel- maand. Het was een prachtig instru ment, een twee-klaviers clavecimbel, in 1972 gebouwd door de Engelse bouwer David J. Rubio, thans eigendom van een Haarlemse claveciniste. Het werd be speeld door Kenneth Gilbert, een clave cinist van Frans-Engelse afkomst, reeds beroemd om de integrale uitvoering van de werken van Frantjois Coupérin op grammofoonplaten. „Verleiding” van Josje Smit. Een overzicht van een deel van de ten toonstelling. Rechts „Metamorfose 1” van Han Koning. Links op de achtergrond Het antieke orgel in de hervormde kerk in Oosthuizen. De cursisten die op de Teleac-cursus inschrijven, krijgen met het lespakket tevens een rood-groen brilletje toege stuurd. Alleen via die bril is het ruimte lijke beeld te zien zij het dan in zwart-wit. Zwart-witkijkers hebben, mèt of zonder bril, niets aan het Teleac- experiment: voor hen blijft het een fluit en clavecimbel van Giovanni Bat tista Fontana, die merkwaardig genoeg zijn sporen niet verdiende als blokfluit- specialist, maar als vioolvirtuoos. De uit gewerkte begeleiding was vrij fors, het geen de melodische lijnen nogal verbor gen liet, mede door het „dunne” timbre aan de sopraan-blokfluit eigen. Fraai klonk daarentegen de alt-blok- fluit bij de clavecimbel voor een suite van Pierre (Danican) Philidor bij een uitvoering, waarbij de altblokfluit-toon zich veel beter handhaafde. Ook Bob van Asperen liet zich als solist horen, eerst in vaardige vertolkin gen van twee Toccatas en een Canzona van Girolamo Frescobaldi, daarna in een voordracht van de prachtige vijfde „Or- dre” van Francois Coupérin. Frescobal- dis muziek bevatte veel melodiekernen verhullend lofwerk en versieringsara- besken, de „Ordre” van Coupérin daar entegen bleef duidelijk van lijn en orna mentiek, zelfs in het „Prélude”, dat fraai „preluderend” uitgevoerd werd en als de andere delen van dit werk een volko men eenheid vormde met het wezen van het instrument. Er was harteliijke bijval van een bescheiden aantal toehoorders met grote luisteraandacht. P. ZWAANSWIJK stelling is immers de mensen wat meer milieubewustzijn bij te brengen, evenals dat vorig jaar met het succes volle „Kijk Kikkers” het geval was. In het bijzonder voor degenen die de sfeer van Thijsse nog gekend hebben, wordt het direkt na die harde realiteit een stuk vriendelijker met de verzame ling plaatjes uit de Verkade-albums „Hans de Torenkraai” en „De bloemen en haar vrienden”, getekend door J. Voerman en H. Rol. Eveneens uitgespro ken vriendelijk en bovendien kleurrijk en levendig zijn de wandkleden van Hieke de Jong en Josje Smit. Een opval lend kleed van de laatste is „Verleiding”, een in zachte kleuren uitgevoerde vlin- derimpressie met lange wimpers en een prachtige knipoog. Hoe vrij men het onderwerp „vlinder" kan uitbeelden be wijst Joke Hos met het hierbij af ge drukte wandkleed „Gevangen vlinder”. Met name in de geëxposeerde schil derijen en grafiek komt de met de vlinder verbonden metamorfose-gedach- te naar voren. Het meest treffende voor- Een deel van de uitgebreide verzameling geprepareerde vlinders, samengesteld door het Rijksmuseum van Natuurlijke Historie te Leiden. Het eerste deel van zijn programma voor dit concert werd gevormd door Franse clavecimbelmuziekde Suite nummer 3 in d kleine terts, gevolgd door „Tombeau de Mr. Chambonnières” en een chaconne rondeau van Jean Hen ri d’Anglebert en de „Ordre 3me en ut mineur” van Francois Coupérin, le beeld daarvan is „Metamorfose I” van de Zaandammer Han Koning. Dit ronde, in felle kleuren geschilderde paneel toont een vlinder met als „kop” het hoofd van een jonge vrouw. De pop waaruit de vlinder is voortgekomen geeft Koning aan als een sarcofaag in de grond, waarmee de vlinder via een soort navelstreng verbonden is. Aan weerszij - ren van de sarcofaag een baarmoeder met een menselijke vrucht. Ook Chinese kunstenaars hebben zich over de vlinder gebogen, getuige een serie van twaalf aquarellen uit de tiende eeuw, gepenseeld op het afgerolde merg van een speciale boom, dat de kleuren een fluwelig effect geeft. Bij de vertolking van deze prachtige muziek heeft Kenneth Gilbert zich doen kennen als een meester-clavecinist, als een kunstenaar, die het wezen van de Franse werken voor zijn uitverkoren instrument heeft doorgrond en daarbij ook de geheimen van de uitvoeringstech- Hierbij denk ik vooral aan de twee Sonates voor sopraan-blokfluit en clave cimbel, die de zeventiende eeuwse Dario Castello met kennis van zaken maakte om de mogelijkheid van het met maxi male snelheid, ja om met Max Reger te spreken: „noch schneller als möglich” produceren van hoge tonen in reeksen en figuraties, aan te tonen. Dit is Kees Boeke bij zijn voordracht van de solo partij zeer goed gelukt, al moest de eis voor wat het verkrijgen van een voort durend welluidende blokfluittoon betrof, niet volstrekt gesteld worden. Dit voorbehoud behoefde men niet te maken voor de vertolking van de Sonata a flauto solo van Johann Sebastian Bach, door Kees Boeke nu gespeeld op een alt-blokfluit. Door de ruime akoes tiek van het kerkgebouw werden de latente harmonieën van dit fraaie één stemmig werk toch als een verrassende realiteit hoorbaar als de eigenlijke dra gers van de edele melodieën, diie de schoonheid van deze muziek bepalen. Zij kregen door de mildheid van de door gaans gave toon een bijzondere uitdruk kingskracht. Kees Boeke en Bob van Asperen had den het concert ingeleid met de uitvoe ring van een sonate voor sopraan-blok- Met hur. wedergeboorte kwam ook de bespelingstechniek terug, in haar eerste stadium ontwikkeld door volhardende pioniers, drie de grondslag legden voor de indrukwekkend grote vaardigheid, diie de jongere blokfluitisten en clavecinisten aama hebben bereikt. Tot welk hoof niveau de bedrevenheid kan komen heb ben Kees Boeke en Bob van Asperen op hun concert overtuigend gedemon streerd, zelfis met virtuoze kunststukken. ROTTERDAM. (ANP) Uit een flat aan het Coolhaventerras in Rotterdam zijn dit weekeinde acht schilderijen ge stolen met een totale waarde van tussen de vijftig- en honderdduizend gulden. De inbrekers, die ook nog wat sieraden en 1500 aan contant geld meenamen, kon den tamelijk ongestoord hun gang gaan. De bewoners van de flat waren met vakantie. In het belang van het onder zoek was de politie niet bereid om bijzonderheden mee te delen betreffende de gestolen schilderijen. niek en de klankwerking heeft ontdekt, waarmede authentieke schoonheid met al haar wisselende uitdrukkingskracht gemanifesteerd kon worden. Bij deze vertolkingen kwam de een heid van instrument en muziek tot stand in al haar volkomenheid, een eenheid die na de pauze niet meer op dit uitzon derlijk hoge niveau waargenomen kon worden, omdat met de uitvoering toen van het Concerto in D grote terts van Johann Sebastian Bach (een bewerking van Antonio Vivaldis Opus 3 nummer 7) en de Suite in E grote terts van Georg Friedrich Handel een andere, strakke en niet op ornamentale rijkdom gerichte mentaliteit zich liet gelden en omdat de solist vier Sonates (in d, E, Bes en D) van Domenico Scarlatti te veel in wat nerveus-virtuoze sfeer bracht, waarbij toch ook technisch raffinement aan de dag trad. aan deze vertolkingseisen te voldoen, wil een uitvoering werkelijk muzikale span ning krijgen en niet vervlakken door een te kort aan samenhang van tonen- en harmonieën-series. De bekwaamste organist komt zonder diepgaande ervaring met het orgel van Oosthuizen, voor verrassingen te staan. Ook Harold Vogel heeft dit moeten on dervinden. Nochtans kan men respect hebbben voor de mate, waarin hij er in geslaagd is zijn taak naar wens tevol- brengen. Weliswaar klonk het orgel voor „Me dio registro alto” van Francisco Peraza brutaal en schreeuwerig hard, leek Sweelincks Capriccio met zijn chroma tiek voor dit orgel een misgreep en klonk de Toccata in C grote terts van deze componist door een bijna niet te aanvaarden dynamisch absolutisme ont stellend, voor de voordracht van andere werken, bijvoorbeeld voor een niet bij zonder interessante zetting van Psalm 103, was de klankverhouding beter en kreeg men de stellige indruk, dat de organist aan orgelspeltechniek heel wat in zijn mars '-et hebben. Op r'' concert kwam nog een ander historisch instrument aan bod, namelijk een zink. In de middeleeuwen was de zin'- -en der belangrijkste instrumenten van de stadsmuzikanten. Later raakte het in onbruik en in de achttiende eeuw verdween het uit de muziekpraktijk. Als het orgel van Oosthuizen moet de zink met een speciale techniek bespeeld wor den. Holger Eichhorn uit Berlijn, die een zink op dit concert tot klinken bracht bij de uitvoering van zestiende-eeuwsa stukken, bleek zich daartoe een bewon- derenswaardig knappe bedrevenheid meester gemaakt te hebben. Zijn zink bracht met gevarieerde klank de sfeer van primitieve muziek, die in historische zin belangwekkend was. Wanneer de orgelklank de tonen van de zink niet te veel overstemde, gaf ook de begeleiding van Harald Vogel voldoening. Grand, waarvan de benamingen der de len: „Allemande la Ténébreuse”, „Sara bande la Lugubre”, „Les Regrets” en „Chaconne la Favorite” in overeenstem ming zijn met hetgeen Coupérin in het voorwoord van zijn eerste klavierboek mededeelde: „J’ai toujours eu en objet en composant toutes ces pièces: des occasions différentes me l’ont fourni. ainsi les Titres répondent aux idéés que j’ay eues. Jean Henri d’Anglebert heeft zich in zijn derde suite een geniaal leerling van Jacques Champion de Chambonnières getoond. Drs. Chriet Titulaer is de samensteller en presentator van deze cursus. „Het principe van drie-dimensionale beelden is eigenlijk een heel eenvoudige zaak”, zo licht hij toe. „We kunnen alleen diepte zien als we twee beelden krijgen. Daarom hebben we ook twee ogen. Bij de film is de truc als volgt: men heeft twee camera’s. De ene straalt zijn beeld uit via een ervoor geplaatst groen- filter, de ander via een roodfilter. Be kijkt de toeschouwer het groene beeld via een rood glaasje, dan ziet hij niets. Het rode beeld bekeken door een groen glaasje, geeft ook geen beeld. Als je de mensen nu een bril opzet met een rood en een groen glas, dan zien zij geen dubbel beeld op het scherm, maar één drie-dimensionaal beeld”. „Het principe van drie-dimensionale televisie is in wezen vergelijkbaar met dat van de drie-dimensionale film. We hebben in een kleurenstudio van de NOS opnamen gemaakt met twee came ra’s. - GRAVE. De vereniging Het Ge sproken Weekblad „De Band” in Grave gaat een gesproken radio- en TV-gids voor blinden uitgeven. De vereniging heeft hiervoor per 1 augustus toestem ming gekregen van alle bij de NOS aangesloten omroeporganisaties. Het nieuwe blad wordt in hoofdzaak uitgebracht op compactcassette en brengt dagelijks radioprogramma’s ge splitst in delen van ongeveer twee uur, telkens van Hilversum 1, 2 en 3. Ook de TV-programma’s van Nederland 1 en 2 worden vermeld. Bovendien zullen bij belangrijke en interessante uitzendingen toelichtingen worden gegeven. „De Band” gaf reeds een gids uit in Brailleschrift, maar volgens de vereni ging beheersen veel visueel gehandicap ten dit schrift niet, terwijl het voor andere gehandicapte abonnees niet mo gelijk is informatie over radio en TV te krijgen zonder hulp van derden. (Van onze RTV-redactie) UTRECHT. Voor het eerst in de geschiedenis van de Europese televisie zullen op 8 september de Nederlandse kijkers die een kleurentoestel bezitten, drie-dimensionale beelden op het scherm kunnen zien. Deze primeur is van Tele- ac, die op die datum start met een nieuwe televisiecursus, „Natuurkunde is overal”, waarover we reeds eerder schreven. De cursus telt 13 lessen en behandelt de natuurkunde aan de hand van voorbeelden die dicht bij huis lig gen, zoals bliksem, elektriciteit, radar controle, e.d. Aan het eind van iedere les komt er een klein natuurkundig spelle tje, en daarvan is het drie-dimensionale televisiebeeld er een. Het orgel werd vervaardigd in een tijd, waarin de Middeleeuwen „in der tijden nacht” aan het verdwijnen waren en het eerste licht van de Renaissance in een Nieuwe dageraad merkbaar werd. Het instrument beantwoordde aan het klank-ideaal, dat toen leefde en voldeed aan ’t verlangen om muziek als klanken realiteit in een aanvaarde muzikale or dening van tonen te horen, een uitvoe- rings-principe, waarop ook de speeltech- niek gericht was. Deze techniek vraagt de oude muziek in het algemeen en zeker de muziek, welke op het concert van vrijdag ten gehore werd gebracht. Er is hier sprake van een specialisme, dat slechts na langdurige ervaring met de timbre mogelijkheden, die de disposi tie van het orgel biedt, en met de mechanische tractuur kan worden ver worven. opdat een compositie als een echte muziek-werkelijkheid waarneem baar wordt door melodische declamatie van tonen-frazen in lenig ritmische ont wikkeling en nauwkeurig aangepaste dy namiek. Het is een „conditio sine qua non” om Niet alles is even mooi op deze ten- toonste,,i.n” Ronduit foeilelijk is een aantal exemplaren van Chinees speel goed: vlinders in de vorm van mechani sche, blikken vliegtuigjes. Maar er valt gelukkig ook het een en ander te lach ten, vooral in de afdeling gebruiksvoor werpen. De hilariteit zal niet van de lucht geweest zijn toen een van de orga nisatoren op het idee kwam een collectie vlinderstrikken uit te stallen. En wat te denken van de krankzinnige brillen, waarvan één onmiskenbaar bestemd voor het carnaval en de ander van het type „geen gezicht ’74”. Insecten-secte Het actie-element in de bonte vlinder- verzameling is vertegenwoordigd door MaxReneman, de man die illustere gezelschappen als de Insecten-secte en het Resistentieorkest op de been bracht, die het Deskundologisch Laboratorium oprichtte en die voor het eerst begrippen als „immuun blauw” en „bla-bla-gif” introduceerde. Op een flink paneel wor den met behulp van kranteknipsels de aktiviteiten van met name de Insecten- secte breed uitgemeten. Tevens zijn er foto's van het zeven meter hoge „Monu ment voor gevallen vlinders” dat Rene man ontwierp en in een nieuwbouwwijk van Eindhoven liet neerzetten. Na een enorme vlinderpostzegelverza- meling van de beeldfilatelist J. A. van Asselen en een permantente dia-projec- tie, wordt de tentoonstelling afgesloten met de milieuprijs, die het weekblad Margriet heeft uitgereikt aan „De kleine Aarde”. De prijs, een sculptuur in de vorm van een vlinder, is eveneens ont worpen door Reneman. Bijzonder plezierig is de inrichting van de expositie. Men heeft afgezien van de gebruikelijke panelen en het tentoonge stelde gegroepeerd door middel van ge bogen matten betonstaal. Hierdoor volgt men gemakkelijk de „richting” van de tentoonstelling en bovendien kan men door de matten heenkijken en zo de overige objecten en het interieur van de kerk zien. De tentoonstelling, die tot 4 augustus zou duren, is inmiddels verlengd tot 18 augustus, onder meer om de scholen in de Zaanstreek in de gelegenheid te stel len de Grote Kerk in groepsverband te zoeken. ■'.7 F* J S 1 J - - --

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 7