Jaap Valkhoff („Hand in hand”) gelooft in eigen handelswaar Portret Alfred Hitchcock FERDINANDS BELEVENISSEN PAULUS DE BOSKABOUTER PANDA en de meester maker herrie^ IV DONDERDAG ARMAN EN ILVA RADIO VRIJDAG TV VRIJDAG Abie Nathan hervat „Men who made the Movies” „Ze vragen me nog dikwijls genoeg” vredesuitzendingen >0P 8 9 DONDERDAG 18 JULI 1974 ■TV-STRIPS Gevangenis Dagje ouder I Cl W 1^77 TT Bi RADIO a TELEVISIE (Van onze RTV-redactie) minuten BRUSSEL 324 M 18.25 (K) NCRV- JAAPVALKHOFF 19.30 22.40 22.55 18.45 (K) Fabeltjes- 21.20 22.15 22.50 23.45 (K) 18.25 23.10 Fabelt jes- 18.45 (K) 21.40 1972 CHARLES BOOST HILVERSUM II KRO: 7.00 Nieuws. 7.02 Het naar de heksehut voerde. Natuurlijk was hij niet zozeer geschrokken van het gefluister als wel van wat Salo mo fluisterde. „Mol", hijgde hij on gerust, „ik moet voortmaken, voor hij domme dingen doet. Ik moet zien dat ik Eucalypta te spreken ten. 23.00 (S) Für Elise, hoor spel. 23.35 (S) Muziek van de ze eeuw. 23.55-24.00 Nieuws. 18.45 18.55 19.05 20.00 22.00 20.00 20.21 18.55 19.05 19.20 20.00 man serie 20.00 20.21 21.10 21.50 20.00 20.21 18.45 18.55 19.05 18.55 19.05 22.45 Duitsland I ROTTERDAM. „Soms zeg ik wel eens tegen mijn vrouw: kijk hier, hé, een café waar ze ons niet kennen. Maar als we er dan binnen gaan, staan er binnen de kortste tijd vier jongens voor mijn neus. En toch, zo dikwijls kom ik echt niet meer op de televisie”. De componist van Neerlands altijd groene „Hand in hand, kameraden” vertelt het met ongekunstelde verbazing en zonder enige valse bescheidenheid. Jaap Valkhoff is blij met de waardering van zijn publiek, dat hem nog lang niet is vergeten. Toen kwam de tijd met het orkest van Boyd Bachmann. In de tweede wereld oorlog ben ik met de hele groep van Boyds revue in Scheveningen in de ge vangenis gekomen. We vierden een jubi leum in het Metropole-theater, hier in Rotterdam. Opeens kwamen Duitse sol daten binnen en die schoten de kalk van het plafond. Iemand had hen verteld, dat we de val van Stalingrad zaten te vieren. Toen zijn we allemaal opgepakt. Alleen de vrouwen, die mochten later naar huis. De vrouw van Boyd, die heeft er ons toen uitgepraat. Enfin, kan ik toch zeggen, dat ik in de gevangenis heb gezeten”. „Na de oorlog onder meer Accordeola. En mlijn composities. In Oostenrijk werd een keer een groep Nederlanders op vakantie bij het verlaten van de bus verwelkomd met „Hand in hand, kame raden”. Dachten ze dat het ons volkslied was. En ook die keer op de televisie, het was Joegoslavië of Roemenië, daar wil ik af zijn, zat bij een plechtige gelegen heid het strijkje ook helemaal in stijl „Hand in hand” te spelen”. Jaap Valkhoff leidt terecht uit deze voorvallen af, dat speciaal dit geestes kind van hem zich in een ongewone populariteit mag'verheugen. Dan zet hij weer een plaat op, die begint met de klanken van het klokkenspel van de Amsterdamse Munttoren. Jaap Valkhoff zit er met intens plezier naar- te luiste- 'ren. De plaat is bedoeld om Nederland aan buitenlandse toeristen te verkopen. Dat Jaap Valkhoff in zijn eigen handels- waar gelooft, is zeker. krijg voor zij Mol te pakken neemt’ Schuin door de bocht ging Paulus en toen stond hij tegenover de heks. „Waarom heb jij zo’n haast?’’, vroeg Eucalypta meteen. „Ik - eh - ik”, stamelde de boskabouter. Nederland II NOS: krant. (K) Journaal. TROS: (K) De Waltons, tv-serie. NOS: (K) Journaal. TROS: (K) Zomer ’74: amusementsprogram ma. (K) De FBI, detective serie. (K) Wordt u al gehol pen?, tv-serie. IKOR: (K) Les Cami- sards, film (dl. 1). NOS: (K) Journaal. ’74, programma 22. „Wel wel”, zei Salomo, terwijl hij de wegstormende Paulus nakeek, „hij schijnt van mijn gefluister nog méér te schrikken. Een volgen de keer zal ik toch maar weer op normale sterkte praten’. Paulus hol de intussen het weggetje af dat „D-dat vraag ik me ook af, me neer Panda,” sprak de bediende die met draaiende ogen in de stof en de kalk zichtbaar werd. „W-waar ben ik? En waar is mijn kleding trou wens? Het is maar goed dat wij geen bezoekers verwachten want mijn kostuum moet door het ge weld zijn afgerukt en ik vertoon een ongepaste aanblik...” Tot zijn 21. Door de ontploffing van pro fessor Kalkers uitvinding werd Panda in de woonkamer teruggebla zen. „Tj-tjonge!” stamelde hij, terwijl hij met suizende oren overeind krabbelde. „W-wat een k-knal! D- dat was gevaarlijk, hoor! De hele gang is een puinhoop... Wat zal Jol- tipop daar wel van zeggen?" Nederland II NOS: krant. (K) Journaal. AVRO: (K) Ver van de bewoonde wereld Mato Grosso (2), docu mentaire serie. NOS: (K) Journaal. AVRO: (K) Botsing, tv- film. (K) AVRO’s Sportpano- ramaOlympische spelen 1972 München (dl. 2). NOS: (K) Journaal. EO: 7.02 (S) Gospelsound. 8.02 (S) Tussen thee en koffie. 10.03 (S) De muzikale fruit mand: verzoekplatenprogram ma voor de zieken. NCRV: 11.03 Drie draait op verzoek. 12.03 (S) Drie tussen de mid dag: Bij Barend. 13.03 (S) Drie tussen de middag: Ontroerend goed. NOS: 14.03 Popkontakt I: D,e Meurders Methode. 18.02 Joost mag niet eten: De rock and roll methode. 20.02 (S) Gevolmachtigd: verzoek platen. VPRO: 21.00 VPRO- Vrijdagavond-Show: lichte muziek, popmuziek en plaat- besprekingen. NCRV: 2.02-7.00 (S) Bent U daar nog? AVRO’s Sportpanorama zendt vanavond het eerste deel uit van „Vision of Eight”, de film die zoals gemeld is samenge steld uit bijdragen van acht regisseurs, die ieder vanuit een bepaalde hoek de Olympische Spelen in München op de kor rel namen. Die regisseurs zijn: Judi Ozerov uit Rusland, Mai Zetterling uit Zweden, Arthur Penn uit Amerika, Kon Ichi- en verder uit Frankrijk Claude Lelouch, uit Joego-Slavië Milos Forman, de Brit John Schlessinger en de Duitser Michael Pfleghar. Vanavond kan men van 21.40 tot 22.45 uur op Nederland II kijken naar onder meer Le- louch’s „De Verliezers” van de Olympiade en naar „De vrou wen van München ’72” van Michael Pfleghar (foto). Nederland I NOS: (K) Reportage Tour de France. (K) Fabeltjeskrant. (K) Journaal. NCRV: (K) Poppenkast. (K) De Jonkvrouw van Avignon, tv-serie. NOS: (K) Journaal. NCRV: (K) Flash Back: licht muziekpro gramma. (K) Hier en Nu. (K) Lang leve de ope rette. (K) Vroomheid in hout en steen. NOS: (K) Journaal. geïllustreerd door fragmenten uit het omvangrijke werk van de filmer. Officieel begon Alfred Hitchcock, die in 1899 geboren werd in Londen, zijn werk als filmregisseur in 1925 toen hij „The pleasure Garden” maakte. Het eerste fragment dat we MARSEILLE. (ANP) Abie Nathan, de „vredespiraat” die met zijn drijvend radiostation „Peace Ship” al verscheide ne jaren probeert een steentje bij te dragen tot een vrede in het Middenoos ten, zal op 28 juli weer het ruime sop kiezen. Voor de kust van Egypte en Israel gaat hij zijn vredesuitzendingen hervatten. Dit is mogelijk geworden dankzij een gift van een familie in de Franse haven stad Marseille, waar Nathans schip nu al een half jaar werkloos ligt. Hij rekent erop dat zijn „Peace Ship” als eerste door het heropende Suezkanaal zal va ren. Hij is van plan een soortgelijke stunt uit te halen als op 28 februari 1966 toen hij met zijn vliegtuigje „The Sha lom One” in volle oorlogstijd midden in het hartje van Port Said landde met een door honderdduizend mensen onderte kende vredespetitie. Tijdens zijn vaart door het Suezkanaal wil hij zich met zijn vredesboodschap tot miljoenen Arabie ren en Isreali’s richten. grote schrik stapte op dat moment tóch bezoek binnen. Het was de heer Luidop en zo te zien was hij in een stralend humeur. „Wat een prachtige dreun!” riep hij bewonderend. „Ik hoorde ’m toen ik hier aan het opmeten was. Hoe hebben jullie die klap voor elkaar gekregen? Hij was een lust voor het oor!" In de serie „Men who made the Movies” brengt de VPRO ons van avond om 22.00 op Ned. I een portret van Alfred Hitchcock. In tegenstel ling tot de eerste filmmaker in deze reeks, Raoul Walsh, die bij het grote publiek zeker geen bekende naam of bepaalde reputatie geniet, is Hitch cock de man wiens naam de grootste attractie is voor bioscoopgangers die weten wat hen te wachten staat als een film het signatuur Hitchcock draagt. Zoals men uit het vorige „portret” heeft kunnen opmaken, be staan de films van deze serie uit een gesproken commentaar, (ditmaal ge sproken door acteur Cliff Robertson), Duitsland II 18.25 Vater der Klamotte, tv-serie. 19.00 (K) Actualitei ten. 19.30 (K) Buitenland journaal. 20.15 (K) Die Stras sen von San Francisco, tv- film. Aansluitend: Vater und Familie. 21.15 (K) Actualitei ten. 21.30 Barfuss durch die Holle (5), Japanse tv-film in 7 delen. 22.50 (K) Actualiteiten. nationaal Spectrum: heden daagse muziek. 14.30 Blik op de derde wereld. 14.45 Blik op Europa. 15.00 Zoeklicht op Nederland: reportages en commentaren en veel muziek. (16.00 Nieuws.) Humanistisch Verbond: 16.45 Laat je niks wijsmaken. VPRO: 17.00 VPRO-Vrij dag: magazine. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Vandaag dit, morgen dat. 18.20 VPRO-Vrij- dag - verv.: commentaren en analyses. KRO: 19.00 Kanjer Koning Kompetitie. 19.05 (S) Springplank: jonge artiesten. 19.30 Instemmen met velen: het gezongen woord in de li turgie. 19.45 Jeremia: Bijbel- kawa uit Japan; Nederland I NOS: (K) Reportage Tour de France. (K) Fabeltjeskrant. (K) Journaal. EO(K) Camping gevarieerd vanuit Lemmer. NOS(K) Journaal. VPRO: (K) De achter de film, filmportretten. NOS: (K) Journaal. gramma. 22.30 (K) Journaal, commentaar en weerbericht. Duitsland II 18.25 (K) Hier kocht der Chef. 19.00 (K) Journaal. 19.30 (K) Dali-Dali, vragenspel. 21.00 (K) Journaal. 21.15 (K) Controvers. 22.00 (K) Kunst programma. 22.45 (K) Jour naal. Duitsland III 18.30 (K) Sesamstrasse. 19.00 (K) Zandmannetje. 19.05 (K) Programma voor Turkse gast arbeiders. 19.15 (K) Actuali teiten. 19.45 (K) Nieuws uit Noordrijn-Westfalen. 19.55 (K) Commentaar. 20.00 (K) Jour naal en weerbericht. 20.15 (K) De jury van Frankfort, spel. 21.45 (K) Journaal. 22.05 Voordracht. levende Woord. 7.07 (S) Badi- nerie: klassieke muziek. (7.30 Nieuws; 7.41 Echo). 8.24 Over weging. 8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor de huis vrouw. 8.45 Voor de kinderen. 9.00 Moeders wil is wet in vakantiesfeer. 10.00 (S) Auba de: klassieke muziek. (Om 10.30 Nieuws.) 11.00 Gebakjes en een Beter leven - verha len van wel en wee. 11.55 Mededelingen. 12.00 (S) Van twaalf tot twee pauzepro gramma met o.m. om 12.22 Wij van het land; 12.26 Mede delingen; 12.30 Nieuws; 12.41 Echo en 13.00 Raden maar..14.00 (S) Holiday In terlokaal: vakantieprogramma met om 15.30 Neiuws. 17.00 (S) Country and western mu ziek. 17.30 Nieuws. 17.32 Echo. 18.00 (S) Grammofoonplaten programma. 18.30 Nieuws. 18.41 Echo. 18.50 Verkenning: pieews, feiten en achtergron den op sociaalmaatschappe lijk terrein. 18.58 Marktbe richten i.s.m. KNBTB. VPRO: 19.00 (S) Tahiti FM: leugens, verwarring, strijd goed HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtendgymnastiek. 7.20 (S) Dag met een gaatje. (7.55 Ver keersinformatie. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.30 De Groenteman.) 9.00 (S) Klassie ke pianomuziek. NOS: 9.20 Wat heeft dat kind?, pedago gische rubriek. 9.35 Water standen. AVRO: 9.40 (S) So praan en piano: Spaanse volksliederen. 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 (S en Mono) Arbeidsvitaminenpopulair verzoekplatenprogramma. (11.00 Nieuws. 11.03-11.05 Ra diojournaal). 11.30 Horlepiep: serie over het volkslied. 11.55 Beursberichten. NOS: 12.00 Toerismotoeristische infor matie. Overheidsvoorlichting: 12.30 Uitzending voor de land bouw. NOS: 12.40 Sur la route du Tour de France. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Dingen van de dag. NOS: 13.25 Spie- gel van België. 13.50 (S) Inter- nieuws. NOS: 20.50 Den Haag vandaag. VARA: 21.00 (S) Un giorno di regno (11 finto Sta nislao), opera van Verdi, uit gevoerd door Groot Omroep koor, Omroeporkest en solis- echter uit zijn oeuvre te zien krijgen, is genomen uit „The Lodger” van een jaar later, een film met Ivor Novello die sterk de aandacht kreeg van pers en publiek. Drie jaar later werden de verwachtingen die in filmkringen ge koesterd werden omtrent de talent volle beginneling, bevestigd met „Blackmail”, waaruit eveneens een fragment, waarna „The 39 Steps” Hitchcock een internationale bekend heid bezorgde. Dat was in 1935, toen hij al een bekend en klassiek gewor den film achter de rug had: „The Man who knew too much” uit ’34. Uit beide films zijn fragmenten gelicht, evenals uit „The Lady vanis hes” (’38), „Rebecca” (’40) en noem maar alle succesnummers ’op tot en met „Frenzy” uit ’71. Tekst en film fragmenten geven een vrijwel com pleet beeld van de „Master of suspen- ce”. Onlangswas Jaap Valkhoff nog op de televisie te zien in het jubileumprogram ma voor accordeonist Jan Gorissen. „Ze vragen me nog dikwijls genoeg om op te treden. Maar je wordt een dagje ouder. En ik heb gelukkig een goed inkomen van het arrangeren voor platen en van mijn composities. Arrangeren is fijn werk, als je de mensen ervoor krijgt. Die plaat Remember Holland, strijkers uit België, blazers hier van hiet Philhar- monisch uit Rotterdam, als zangsolisten de Shepherds, Dick Rienstra, noem maar op, kijk, dan kun je iets goeds maken”. Jaap Valkhoff gaat knus op de grond zitten, draait een sjekkie en een plaat, te weten Remember Holland. We luisteren en nemen een slok. „Ja, die composities doen het nog steeds goed. Ik heb er over de 300 ingeschreven staan, bij de Buma. Dat is maar goed ook, want soms proberen ze je een nummer af te pakken. Ik heb in het begin van de jaren ’60 in opdracht van Phonogram „Hand in hand, kamera den” gemaakt. Tekst en muziek. De jongens van de maatschappij zagen wel wat in Feyenoord. Nou ja, dat het een succes werd, weet je. Maar mooi, dat allerlei lieden je opbellen met gezegdes als: Hé jo, dat stuk is van mij. Maar ik zat safe, en daar ben ik blij om”. Noem eens wat andere successen. Jaap Valkhoff: „Diep in m’n hart”. Dat loopt nog steeds geweldig. En dan, ik heb 18 jaar in Mokum gewoond”. Hij zegt het een tikkeltje verontschuldigend. „Dat is niet aan me voorbij gegaan. Zo schreef ik voor Tante Leen haar begin nertjes, zoals „O Johnny, zing een liedje voor mij alleen”. Wat betreft de teksten ben ik wel dank verschuldigd aan de journalist Hans Stemsdorff. Dat was ook zo gek, hè. Als we besloten wat te gaan maken, zetten we eerst de fles op raar, maar dan een heel serieus Duitsland III 18.30 (K) Sesamstrasse. 19.00 (K) Zandmannetje. 19.05 (K) Programma voor Joegoslavi sche gastarbeiders. 19.15 (K) Landsforum. 1945 (K) Nieuws uit Noordrijn-Westfalen. 19.55 (K) Commentaar. 20.00 (K) Journaal en weerberichten. 20.15 (K) Verhalen van de Verenigde Staten. 21.05 (K) TV-reportage, maanlanding. HILVERSUM III. Ieder heel uur 2 nieuws. Duitsland I 18.00 (K) Sportschau. 18.30 (K) Actualiteiten. 18.45 (K) Zandmannetje. 18.55 (K) Nordschau magazine. 19.26 (K) TV-serie. 19.59 Programma- overzicht. 20.00 (K) Journaal en weerbericht. 20.15 (K) Charade,. Amerikaanse speel film uit 1963. 22.05 (K) Der 7. Sinn. 22.10 (K) Reportage uit Bonn. 22.35 (K) Journaal en weerbericht. 22.50 (K) Das letzte Paradies, tv-film. 0.15 (K) Journaal. Jaap Valkhoff woont in Rotterdam, zes bushaltes van het Centraal Station, zeer hoog, maar ook zeer riant. De kastelein van het buurtcafé wijst je graag de weg naar zijn huis, een ieder kent hier Jaap. Een nieuwe plaat van The Three Jacksons, het accordeon-trio, is zojuist verschenen. Valkhoff heeft er voor gear rangeerd en maakt deel uit van het ensemble. Een andere elpee waarop Valkhoff te beluisteren is, maar dan niet met zijn accordeon, is getiteld „Broeder Valk vertelt”. Deze bevat een reeks hy- per-pikante moppen. „Dat is meer voor later op de avond”, verklaart mevrouw Valk, die er overigens ook ’s middags hartelijk om kan lachen, zo blijkt tij dens ons gesprek. Aan een van de wanden in de huiska mer hangt een gouden plaat, Jaap toege kend voor Remember Holland, een lang speelplaat, waarvan de KLM er aan buitenlanders bij aankomst op Schiphol nu meer dan 50.000 heeft weggegeven. Op deze plaat staat een aantal zeer Nederlandse liedjes, vertaald in perfect Engels. Door Jaap Valkhoff, die haastig zegt: „Mijn zoon studeert binnenkort af, in Utrecht, in de Engelse taal en letter kunde, die heeft me wel geholpen”. (Herhaling van het in onze vorige editie gepubliceerde programma). lezing. 20.00 (S) In antwoord op uw schrijven: verzoekpla tenprogramma. 22.00 Reis- oogst: toeristisch magazine. 22.25 Overweging. 22.30 Nieuw. 22.40 (S) Hits. 23.55- 24.00 Nieuws. 12.00 Nieuws, mededelingen en SOS-berichten. 12.08 Lichte muziek. 12.50 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en toneelagenda. 13.15 Sport en muziek. (13.55 Beursberichten. 14.00 en 15.00 Nieuws. 16.00 Nieuws en beursberichten. 17.00 Nieuws en mededelingen.) 17.55 Weeg schaal. 18.00 Nieuws. 18.05 Uitzending voor de soldaten. 18.30 Wegwijs wezen. 18.45 Lichte orkestmuziek. 18.55 Taalwenken. 18.57 Orkest van de week. 19.00 Nieuws en aktualiteiten. 19.30 Lichte mu ziek. (19.40 Keurig Engels). 19.45 Boekbespreking. Vanaf 20.00 gezamenlijk programma van BRT I en BRT II: 20.00 Gevarieerd programma. (20.30 Neiuws. 21.00 Splinternieuws.) 22.00 Nieuws. 22.05 Jeugd ’74. 23.00 Nieuws. 23.10 Jazz. 23.40-23.45 Nieuws. Hoe lang loopt u nu mee? „Toen ik 15 jaar was, stond ik al met mijn accordeon in Hellevoetsluis te wer ken. In het weekeinde. Ik bracht dan driemaal zoveel geld mee als mijn vader in de hele week verdiende. De tip, die was er namelijk reuze goed. Later, met broer en zuster, vormde ik de The Hawkards, een accordeon-ensemble. 18.00 (K) Nieuws uit Noord rijn-Westfalen. 18.05 (K) Voor de kinderen. 18.15 (K) Dr. Marcus Welby, tv-serie. 18.40 (K) Actualiteiten. 19.20 (K) Vervolg tv-serie. 20.00 (K) Journaal. 20.15 (K) Beelden uit de wetenschap. 21.00 (K) Los Angeles 1937, misdaad film. 21.45 (K) Discussiepro- tafel. En het klinkt kwam er later soms liedje tevoorschijn”. „Overigens kun je ook al te ernstig worden. Willy Alberti had een keer een liedje nodig voor de andere kant van een singletje. Ik had, wat ik zelf vond, een fijn thema. Ik heb het uitgewerkt, naar Willy gezonden en die ermee naar Phonogram. Daar zeiden ze: Jaap, dat liedje, dat is zo goed, dat is te goed. Dat is niet commercieel genoeg. En daarover doe je dan dagen. En als je dan nagaat, dat ik het lied „Ik ben Japie de portier” in een kwartier verzon en in een half uur opschreef, dan vraag je je toch wel eens af”. ik kwam naar, jou roe vöcr hulp.. EN JH....ÜJ) BESPOT me'. 00 «Hl Ij OHS/BIL, DOE NIET ZO DRAMATISCH K-22 nvk. 'Li

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 9