Film over Indonesië VVD-Kamer- leden tegen eisen Antoine Tames en andere jonge soms wat poëtische realisten Folklore geeft midi's milder aanzien aan omroepen BUMA betreurt verdwijning van piratenzenders „Vlucht tussen toen en toekomst de Signalement van mode nieuwe J AD II 'W f-V Jubileumdocumentaire NCRV met Pleuni Touw Copiëren platen op banden neemt toe 95 Zomerexpositie in Galerie Epoque Mechanische muziek hoeksteen BUMA definitief niet naar Brazilië Snel zonder grenzen „Nederlands Palet” Ror”.c’nse versie van ■FMi WOENSDAG 24 JULI 1974 7 KUNST (Van onze RTV-redactie) (Van een medewerkster) ER ZIJN IN PARIJS gelukkig ook nog een paar mode-ontwer- pers die niet meedoen aan de on flatteuze verkleedpartij van Dior. HEEMSTEDE In Galerie Epo que is de zomerexpositie begonnen, vijf nieuwe en nog jonge exposan ten met gevarieerde opvattingen, hoewel alle binnen het realisme. Een van hen, Antoine Tames uit Alkmaar komt hier uitvoerig voor de dag met olieverven en waskrijt tekeningen. Van hem zag ik eerder in andere galerieën werk en hij blijkt tamelijk snel te evolueren in een richting die niet nieuw en toch weer in opkomst is. Op de tweede dag van de Franse najaarsmodeweek zorgden Bal main, Lanvin, Feraud en Chanel na Diors lijzige nuffen-kleren voor de nodige opluchting door dat ze duidelijk lieten zien dat een wat langere rok best zwierig en elegant kan zijn. SCHIPHOL Bijna vijf kilo meter kleurenfilm, eigenlijk goed voor acht uur ononderbroken ver toning, dat was wat Jan van Hillo dinsdagochtend bij zich had, toen hij na een reis van drie weken door Indonesië, met Pleuni Touw en haar zoontje Tjade vermoeid maar opge wekt terugkeerde op Schiphol. „Een geweldige reis en een geweldige er varing”, t onden beiden. Wat zij er gedaan hebben is dit: „We hebben er opnamen gemaakt die straks in gemonteerde vorm een documen taire gaan worden, bedoeld voor de 50ste verjaardag van de NCRV”. Mi ^777 7 B I I aankomst op Een landschap van Antoine Tames. HEIN STEEHOUWER. (Van onze RTV-redactie) de gouverneur-generaal en al die andere koloniale bouwsels, die volgens haar dui delijk hmerkenbaar zijn als het decor van Couperus’ verhaal. Van oude opnamen zal in deze docu mentaire geen gebruik gemaakt worden, op één uitzondering na: een particulier heeft aan Van Hillo een oude 16-mm- film aangeboden,-waarop de landing van de Fokker F-7 staat. „Uniek materiaal, nog nooit vertoond - en daarom wil ik dat er wel in monteren”. bij ho- een Uit de herfst- en wintercollectie van Chanel een kuitlange tartan cape met een kraag van zwart vossebont ge dragen over een zwart wollen mantel pak. Bij Balmain en Chanel kwamen de rokken net iets over de knie, terwijl Lanvin, Feraud en Nina Ricci voor de midi's kozen. Het blijft overigens de vraag of de terugkeer naar de lange re rokken nu wel zo praktisch is nu bijna iedereen het door de inflatie wat zuiniger aan moet doen. Maar de Parijse modeontwerpers maken zich daar geen zorgen over, want hun beste klanten komen nog steeds in een privé-vliegtuig naar de Franse hoofd stad om hun shows te zien. Vrouwen die bij Balmain, Lanvin en Yves St Laurent grif drieduizend gulden voor een wollen winterjas en vijfduizend gulden voor een mantelpakje neertel len. A'nne Huitema komt uit Langezwaag in Frïésland. Ze etst met een knappe lijn summiere voorstellingen tegen ge structureerde achtergronden. Een titel als „Imaginair portret” suggereert reeds haar hang naar het fantastische, waarbij blijkt, dat ze even goed heeft gekeken naar prehistorische rotsholtekeningen als naar het raffinement van een Paul Klee. Een wollen mantelpak van een rood blauwe Schotse ruit uit de collectie Lanvin. Het jasje is kraagloos. Bij de filmmuziek stegen de ontvang sten met 122.000, ruim 12 percent het geen een verdubbeling is van de omzet groei ten opzichte van 1972. De BUMA- directie meent dat juist de belangrijke bijdrage van de Nederlandse films in deze toeneming gunstige perspectieven voor de toekomst biedt. De kans op een continue Nederlandse filmcultuur neemt toe en daarmee opent zich een markt voor de Nederlandse componist die zich wil en kan toeleggen op het schrijven van filmmuziek. BIJ BALMAIN waren de slank af kledende klassieke grijze, tabaksbrui ne en groene mantelpakjes weer het toonbeeld van goede smaak. De rok ken kwamen net iets over de knie. DEN HAAG (ANP). —Besloten is om de tentoonstelling van de collectie „Ne derlands Palet 1968-1971” in Brazilië niet te laten doorgaan. Minister van Buiten landse Zaken ad interim De Gaay Fort man heeft dit meegedeeld in antwoord op vragen van de Tweede-Kamerleden Coppes (PPR) en Kosto (PvdA) over de bezwaren van twee Nederlandse kunste naars tegen het tentoonstellen van hun werk met het oog op het politieke kli maat in Brazilië. Antoine Tames is al eerder opgevallen met een serie olieverven in heel lichte tinten, met de acupunctuur de (Chine se naaldgeneeskunst als onderwerp. Hij schilderde figuren die „aangeprikt” waren, soms met de acupuncteur erbij. Die figuren waren niet naturalistisch, wel realistisch en groot gehouden binnen kleine vlakken. Hier in Epoque zijn er nog een paar van te zien. Ook zijn waskrijttekeningen in een heel verfijnde techniek, steunen op het weergeven van anatomie, zij het op een heel persoonlij ke wijze. De eerste opnamen voor deze docu mentaire werden In Athene gemaakt en, iets zuidelijker, op een uitloper van het Griekse vasteland, Kaap Sounion. In Bangkok kon niet gefilmd worden, want er waren rellen. Met de Garoeda is toen verder gevlogen naar Djakarta en per„Prinsendam” is het gezelschap in twe edagen naar Bali gevaren. Jan van Hillo kende Indonesië al, Pleuni Touw echter niet. „Djakarta”, zegt ze, „is een erg deprimerende, afschuwelijke wereldstad”. Op Java vond ze dan ook weinig terug avn de sfeer van „De stille kracht”. Be halve dan de gerestaureerde woning van AMSTERDAM (ANP). Het aandeel van de „mechanische muziek” in de totale binnenlandse omzet van het Bu reau voor Muziek-auteursrecht (BUMA) bedraagt thans 37 percent. In 1973 nam de omzet in deze rubriek, die betrekking heeft op achtergrond- en jukeboxmuziek en muziek in discotheken, toe met 1.092.000, bijna 22 percent. Mechanische muziek is meer en meer de hoeksteen van onze incasso, aldus het BUMA- jaarverslag. De markt van de jukeboxes lijkt over zijn hoogtepunt heen, het aantal neemt de laatste jaren steeds af. Feraud lanceerde voor het najaar leuke folklore-jurken voor jonge meisjes. En het enige nieuwtje bij Chanel is dat de fameuze mantelpak jes er nu ook behalve van tweed van effen wollen stoffen worden gemaakt. Bij Patou droegen de mannequins een omgestrikte zijden sjaal als cein tuur om hun jurken en getailleerde Uit Nederland treedt het team uit Mill aan. De Romeinse versie van „Spel zonder grenzen” wordt uitgezonden van 21.05 tot 22.25 uur via Nederland I. In 1973 keerde BUMA f 12.289.000 uit aan belanghebbenden. Daarvan ging f 6.123.000 naar de bij de BUMA aange slotenen en 6.166.000 naar buitenlandse auteurswetorganisaties. Uit hetgeen BU MA van hen ontving keerden zij 1.547.000 aan de bij de BUMA aangeslo tenen uit. En in de hele collectie werd gespeeld met geraffineerd ingestikte plooitjes en plisseetjes. Maar de kleren waren zwieriger bij Lanvin, die zijn hele werkelijk schit terende najaarscollectie baseerde op sportieve combinaties van Schots-ge- ruite tweedrokken met r omantische blouses en korte en lange wijde jas sen met grote pellerine kragen. Wat is er nog allemaal meer gefilmd? „Een crematie van een hooggeplaatste meneer, ketjak-dansen, nou ja, je impro viseert ter plaatse, je schiet wat je denkt te kunnen gebruiken”, zegt Jan van Hillo. DEN HAAG. - VVD-leider Hans Wie gel en VVD-omroepdeskundige Klaas van Dijk hebben zich dinsdag fel ge keerd tegen het voornemen van minister Van Doorn van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk om een strakker omroepbeleid te gaan voeren, waarbij alle omroepen meer gehouden zullen worden aan hun plicht om een totaal programma te brengen. De VVD’ers zijn van mening dat de minister geen criteria heeft om precies vast te stellen wat nu wel en wat geen totaal programma is. In felle schniftelijke vragen hebben de VVD’ers de minister dinsdag van hun ongenoegen blijkgegeven. Zij vrezen dat de nieuwe eisen van de minister te maken hebben met de promotie van de TROS tot A-omroep. Ze dagen de minis ter dan ook uit aan te geven welke omroepen zich tot nu toe niet gehouden hebben aan de bepalingen van de Om roepwet. Ook willen zij van de minister weten of „de wijze waarop omroeporga nisaties middels hun actualiteitenru brieken de luisteraars en kijkers menen te moeten voorlichten” in strijd is met de Omroepwet. AMSTERDAM (ANP). „De voorne mens van de regering, thans ook gedeeld door het parlement, de commerciële zen ders radio Veronica en radio Noordzee het zwijgen op te leggen hoe fataal ook te zijner tijd konden kennelijk de populariteit van deze muziekzenders niet aantasten”, zo schrijft de directie van BUMA (Bureau voor muziekau- teursrecht) in haar nu verschenen jaar verslag 1973. „Ofschoon wij begrip hebben voor het feit dat ordening in de ether wordt nagestreefd, blijven wij van mening dat de onlangs op dit punt tot stand geko men wetgeving in hoge mate te betreu ren valt. Met de consequenties voor het luisterend publiek, evenals voor de ad verteerders en niet in de laatste plaats de muziekauteurs is niet of nauwelijks rekening gehouden. De betrokken belan gengroepen is geen compensatie gebo den”. De popmuziek van Nederlandse origi ne wordt volgens BUMA in haar prille bestaan bedreigd. „Mocht onze vrees be waarheid worden dat deze het kind van de rekening wordt dan zullen wij niet schromen de rekening te bestemder plaatse te presenteren”, aldus het BU- MA-jaarverslag. Daarin wordt nog mel ding gemaakt van de aanzienlijke toene ming van de ontvangsten voor BUMA van Veronica en radio Noordzee. „Er is een rechtstreekse relatie tussen de com merciële resultaten van deze radiostati ons en onze ontvangsten”, aldus BUMA. HILVERSUM. Het vierde ’’Spel zonder grenzen” van dit seizoen wordt woenr 'ag gespeeld in het historische Zwitserse stadje Avenches. Ruïnes her inneren er aan de tijd van de Romeinen, die destijds ook Zwitserland tot hun ge bied rekenden. Vandaar dat de deelne mers in de resten van een compleet am fitheater Romeinse spelen moeten uit voeren. Perzische erotische miniaturen als voor beeld en vertaalde die in een quasd-naïef stijltje. Het is grappig, maar ver boven kunstnijverheid komt het niet uit. Van Saskia Borgesius uit Groningen zijn er enkele pentekeningen, waarvan twee in kleur, te weinig eigenlijk voor een degelijke beoordeling. Voorlopig valt dus vast te stellen dat ze een poëtische surrealiste is met een voorkeur voor kleurige droomtuinen. Ook valt op, dat ze goed tekent. Later zal ze hier in Epoque uitvoeriger te zien zijn- Een zijden japon in Russische boeren stal u de herfst- en wintercollectie van Louis Feraud. De japon bestaat uit een wit bovenstuk met lange mou wen en een wijde rok waarop witte, groene en rode bloemen staan ge drukt. Hier, in het Westen, is er een enorme technologische ontwikkeling gokomen, maar daar, zeker als men op eilanden als Bali terecht komt, is er eigenlijk maar bitter weinig veranderd. De boer loopt nog achter zijn karbouwen, vrou wen scheppen modder uit de rivier en dragen die ip manden op het hoofd in een moordende hitte de berg op. Van daar de naam van deze documentaire: „Vlucht tussen toen en toekomst”. Pleuni Touw is hoofdrolspeelster in deze documentaire. Pleuni, bekend door onder andere haar rol in „De stille kracht” van Couperus - ze was er de residentsvrouw - is nu de personificatie van de moderne westerse toeriste en vrouw, het lijnrechte contrast met de Balinese vrouw die zich bijkans dood werkt en afbeult met zware mannenar beid, die soms meer dan een uur gaans van haar werk af woont. Want op contrastwerking is eigenlijk deze hele documentaire gebaseerd. Vandaar ook dat een echte captain van de KLM, De Roy van Zuidewijn, gefilmd is, om de tegenstelling tussen zijn manier van vliegen naar Indonesië, met maar vijf tussenstops, en de manier van Van der Hoop aan te geven. MAAR AAN DIE CREATIES is dan ook zo’n 60 tot 80 uur gewerkt door modellisten die 25 gulden per uur verdienen. En men heeft er ook zulke kostbare stoffen voor gebruikt, dat de modehuizen, hoe vreemd het ook klinkt, er niet eens zoveel aan overhouden. Vandaar dus dat de meeste Parijse ontwerpers aan han den en voeten aan de commercie gebonden zijn. En de midi-vnode, die nu weer met zoveel tamtam wordt gelanceerd, is eigenlijk niets meer dan een geweldig goed gelukte recla mestunt van de Amerikaanse maat schappij die de „Great Gatsby” film heeft uitgebracht. Het leek gisteren wel of de roman tische zwarte tafzijden avondjurken met meterswijde rokken, net als de sluike avondgewaden van roókgrijs satijn, zo uit de rekwisietenkamer van de Great Gatsby waren gekomen. jasjes. Patou zocht het bij zijn broek en mantelpakken vooral in combina ties van aubergine, cognac en ka- tneelbruin. En bij Nina Ricci is ont werper Gerard Pipard gelukkig ein delijk afgestapt van zijn stoere safa- ri-kleren. In plaats daarvan zorgde hij voor de terugkeer van de koker- lijn. En dat met een hele reeks flanelmantelpakjes met nauwe ko- kerrokken en rechte, vrij sluik aan gesloten jasjes met smalle schouders. Voor 's avonds heeft Ricci het voorzien op combinaties van blouses en genopte of diagonaal gestreepte zijden aangerimpelde rokken van sa tijn. Het jubileum van de NCRV valt eigenlijk in oktober maar in die maand is er nog iets te herdenken: dan is het namelijk 50 jaar geleden dat de vliegers Van der Hop, Van Weerden Poelman en Van den Broeke met de Fokker F-7 via 22 tussenstops behouden in wat toen nog Nederlands-Indië heette, arriveerden. Wat is er in die vijftig jaar gebeurd? Pleuni Touw met haar zoontje Tjade en Jan van Hillo by hun Schiphol. Couturiers: Balmain, Lanvin, Feraud, Patou, Chanel, Ricci, knie tot op de kuit. Kleuren: cognac, beige, leverbruin, va rengroen, bordeaux, koren blauw, lila en grijs. Jurken: sluike dames.japon- nen met ronde halzen, aange rimpelde schouderpasseri en breeidgeplooide rokken. Pakjes: combinaties van romantische kantblouses, klassieke getail leerde jasjes en rokken die van achter glad en van voren ge plooid zijn, sommige met hoog opgesneden tailles, die weer ge garneerd zijn door een brede ceintuur. Broekpakken: combinaties van wijde pantalons met ro mantische blouses van satijn en korte wijde jasjes met raglan- mouwen en pellërine kragen. Mantels: wijde jassen met raglan-monwen, omgestrikte ceintuurs van dezelfde stof en vossebont of pellerine kragen. Bijna allemaal gecombineerd met lange gebreide wollen sjaals. Avondjurken: keus uit ten eerste een soort onderjurken van zwart fluweel, .ten tweede combinaties van kleurige fol klore rokken en romantische blouses van Brussels kant, en ten derde sexy Doris Day-ja- ponnen van zilver- of goudla- mé. Er hangen nu echter ook een paar grote zuidelijke landschappen, een strand met wat schepen en een rotsach tige achtergrond en een landschap met wat fragmenten van beeldhouwwerk op de voorgrond. Onmiskenbaar doet dit type werk denken aan het magisch rea lisme a la Wim Schumacher, vroeger even bekend als bijvoorbeeld Carel Wil link, maar nu bijna vergeten. Dit werk van Tames is wat zwaarder van toon, maar verder even harmonisch uitge voerd in gedempte tinten. Het heeft een heel eigen sfeer, die Tames ook weet op te roepen in een stilleven. Van Barbara Zittrer, een meisje uit Canada dat tijdelijk in ons land verblijft en hier voor het eerst exposeert, zijn er olieverf miniatuurtjes op paneel. Zij koos AMSTERDAM (ANP) Het copiëren van grammofoonplaten op geluidsbanden voor privédoeleinden neemt van jaar tot jaar in omvang toe. Daarbij wordt de plaat meestal geleend zodat niet alleen de auteur maar ook de artiest en de grammofoonplatenproducent inkomsten derven. Dit schrijft de STEMRA (Stich ting tot exploitatie van mechanische re- produktierechten der auteurs in haar jaarverslag 1973. STEMRA wil opnieuw samen met an dere belanghebbenden pogen de auteurs wet zodanig te wijzigen dat naar analogie van Duitsland voor deze vorm van copiëren een billijke vergoe ding betaald moet worden. Een vergoe ding ineens, hetzij bij aankoop van de opname-apparatuur hetzij bij aankoop van onbespeelde banden, is volgens de STEMRA gebleken een eenvoudige en zeer doeltreffende oplossing te bieden om de belanghebbenden schadeloos te stellen. Van beide typen uitingen heeft haar werk iets, maar dan wel binnen een persoonlijke opvatting. Van Jan Haans, pottenbakker uit Utrecht zag ik voorheen werk, waarin hij zich steeds herhaalde, een soort zwarte deegrollen, maar dan op een punt gezet. Hij is nu op een heel geluk kige wijze tot een rijke variatie geko men in potterie, die zowel origineel van vorm is als op een heel eigen manier gedecoreerd. Een vaas kan bij hem zo ongeveer het model van een platte da mestas hebben, ook een zuil- of kubus vorm. ’vaak is er dan een decoratie met een herkenbare voorstelling, een sober aangegeven landschap, een in licht relief aangebrachte tuinmuur of een andere voorstelling. Zijn glazuren werken in de kleur aan de voorstelling mee zonder zich op te dringen en zo ontstaat er dan potterie in een heel eigen stijl, waarbij hij als decoratief element soms ook metalen gebruikt. Het is een sterk aan sprekende groei in dit werk. Volgens de kunstenaars wordt met name de vrijheid van uitingsmogelijkhe den voor Braziliaanse kunstenaars on derdrukt. Minister De Gaay Fortman zegt in zijn antwoord dat hoewel tenzij anders overeengekomen is voor het tentoonstellen van een kunst werk door de eigenaar daarvan ingevol ge de de auteurswet geen toestemming van de maker nodig is, men rekening heeft willen houden met de politieke bezwaren van de kunstenaars tegen een manifestatie, waarbij van hun werk ge bruik gemaakt wordt, ook wanneer dat werk eigendom is van de staat. Hij voegt er aan toe dat wel van geval tot geval zal moeten worden bezien welke beslissing ten a^nzien van zulke bezwa ren m(>et worden genomen. Maar Bali was anders. „De lucht, de warmte, die sfeer van leven daar, ook de intense verveling van een handjevol Ne derlanders dat daar leeft, dat alles was heel tastbaar en herkenbaar voor mij. De meest indrukwekkende dag vond ik toen we die moddersjouwsters de rivier aan de voet van die ge berg filmden Er was daar brug. Aan de ene kant stond een Baline se, en aan de andere kant stond ik. We liepen elkaar tegemoet. Die blik van dat meisje - ik dacht eerst dat die eigenlijk vijandig was. Maar dat was niet zo: die was alleen maar vreemd, anders, het verschil tussen Oost en West. Naderhand ben ik nog met dat meisje meegeweest naar haar huis en dat was dan tevens de dag dat ik het meeste contact met de Balinezen heb gehad”. n wr

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 7