Operafestival in arena van Verona VERDI HERDACHT MET ZIJN REQUIEM werd onomstreden hoogtepunt Songfestival in Oostende gestart Vrolijke pop-art-reliëfs van Maria Schuurman Nederlandse Saxofoongroep (composities Rob Pronk) 3 Laat ’ns wat van je... A „La Bohème” bij Ned. Opera ...wij heten u-n-i-s-k-a/parket. komt Hrih ft Jazzfestival in Laren begonnen Bruckner-feest in In SBKeldertje het Ricciotti Ensemble met straatmuziek in Noord-Holland Gesprek AVRO met Harry Thomas over schlagerfestival Concertgebouw g 19 74 KUNST n G E N S D A G 7 AUGUSTUS (Van onze jazzmedewerker) PTT Heeft de dokter u gefelici- teerd En voelt uw man zich al O vader Breng het blijde bericht dan de wereld in. Telefonisch. W Niet aan iedereen natuurlijk. Maar aan mensen die zoiets intens verheugd meebeleven. En dat bellen kan ook voor ’n „kleine” prijs. ’s Avonds na zessen of in het week end belt u voor half geld door heel Nederland. Nxx 7^ JU ■t. (ADVERTENTIE) (Van onze RTV-redactie) HEIN STEEHOUWER. (ADVERTENTIE) Een omstreeks 1885 door Giovanni Bal dini geschilderd portret van Verdi. ke huisvrouw, die haar sekse geestig- goedig in een vrolijk zonnetje zet. Een circusscène, een der reliëfs van fel beschildeard aardewerk in even fel be schilderd kistje van Maria Schuurman. LAREN Het paradepaardje van Joop de Roo c.s. draaft weer. Het Jazz Festival Laren 1974 ging dinsdagmiddag om één uur in de Singer Concertzaal van start. An ders dan de vorige jaren, want nu staat niet zo zeer het concert in de nachtelijke uren centraal, als wel het jazz-podium, de workshop en de filmvoorstellingen. Voor jazz liefhebbers een evenement om bij te likkebaarden. De organisatie is perfect, de muzikale gasten zijn van grote klasse, maar het ontbreekt nog enigszins aan sfeer. Dat is het nare met een festival dat helemaal in handen is van de NOS. Het is een puur radiogebeuren, voor zover het uiteraard het concert betreft. VERONA Honderd jaar ge leden, op 22 mei 1874, weerklonk het Requiem van Verdi voor het eerst in de San Marcokerk in Mi laan. Naar aanleiding hiervan heeft het bestuur van de Arena besloten om de dodenmis van Verdi dit jaar binnen haar muren te doen uitvoe ren. Dit prijzenswaardige initiatief heeft allerwegen waardering ge vonden, maar met waardering al leen kan men geen 22.000 plaatsen verkopen. Al hebben de organisa toren rekening gehouden met een matige opkomst, toch hoopten zij dat de Arena stampvol zou zijn. Dat was niet zo de verering voor Verdi gaat nog niet zo ver. Het grote publiek hoort liever „La Tra- viata” dan „La Messa da Requiem”, dat is duidelijk. Een tweede factor die in dit geval een belangrijke rol speelde was het slechte weer. Er stond een stevige bries en de tem peratuur kwam niet hoger dan vijf tien graden. Dit is voor de Italianen te koud. OOSTENDE En zo is het Oostende- songfestival JES 74 dan eindelijk begon nen: met een optocht door de straten de artiesten zaten in een klein treintje met een hartelijk welkomstwoord van Oostendes burgervader en schepenen en een in het Nederlands, Frans, Duits, Engels en Spaans uitgebrachte toast tumultueuze en verpletterende geweld van het „Dies Irae” moet de arme zon daars doen verstijven van schrikt, ter wijl het verstilde stamelen van de solo- sopraan in het „Libera me” hoop geeft op de vergiffenis, die eens geschonken zal worden. Verdi heeft zijn Requiem bedoeld als een geloofsbelijdenis en een bede om verlossing tezamen. Degenen die hem verwijten, dat zijn Requiem eigenlijk niets anders is dan een reli gieuze opera, vergeten dat hij dit werk met zijn hartebloed geschreven heeft, terwijl hij volkomen verslagen was door het plotselinge verlies van zijn vriend Alessandro Manzoni. x w x Men kan zich afvragen of het wel juist is om een requiem, dat toch in de kerk behoort te worden gezongen, in de openlucht uit te voeren, maar zo serieus zijn de Italianen niet in hun opvattin gen. Tenslotte heeft Verdi zelf het sein gegeven om zijn Requiem buiten kerke lijk verband uit te voeren, want na de eerste uitvoering in de San Marco, werd wegens het enorme succes dadelijk het plan opgevat voor een openbare concert uitvoering in de Scala in Milaan. De namen van de solisten werden met grote letters vermeld: Teresa Stolz. Maria Waldmann, Giuseppe Capponi en Ar mando Maini, voorts 110 Professori d’or- chestra - 120 Cantori het geheel on der leiding van il Compositore Giuseppe Verdi. Het publiek reageerde alsof het een gewoon concert betrof er werd na elk deel luid geapplaudiseerd en om „da capo” geroepen en de religieuze bijgedachte werd geheel naar de achter grond verschoven. Zo is het gebleven het Requiem wordt over de gehele wereld gezongen. Het is dus bepaald geen heiligschennis om na 100 jaar een openbare uitvoering te geven in de Arena van Verona. Bo vendien werd sterk de nadruk gelegd op de eenvoud, die bij een dergelijke her denking nu eenmaal als eerste voor waarde geldt. Wie denkt aan de kolossa le decorbouw bij een opvoering van Aïda, weet dat men er in Verona niet tegenop ziet om de piramiden van Gizeh na te bouwen. Ik had dus op zijn minst HILVERSUM Harry Thomas wil alsnog tot een vergelijk met de AVRO komen naar aanleiding van de moeilijk heden. die zijn ontstaan op het zaterdag in Geulle gehouden Schlagerfestival. Donderdag zal in Hilversum een gesprek plaatsvinden tusen Siebe van der Zee, directeur televisiebedrijf van de AVRO, en mr. Max Triepels, de raadsman van Harry Thomas. Het verzoek om dit ge sprek is uitgegaan van mr. Triepels. AMSTERDAM (ANP) Het concert gebouw heeft voor de periode van 5 tot 14 september een feest georganiseerd om de aandacht te vestigen op de Oosten rijkse componist Anton Bruckner, die anderhalve eeuw geleden werd geboren. Aan het feestprogramma werken mee: het Concertgebouworkest, het Radio Fil harmonisch Orkest, beide onder leiding van Bernard Haitink, de Wiener Phil- harmoniker onder Claudio Abbado en het Groot Omroepkoor van de Neder landse Omroepstichting. Een yan de onderwerpen die in dit gesprek mogelijk aan de orde zouden komen, is de wens van Harry Thomas om het Schlagerfestival op korte termijn te herhalen met de bedoeling dat de AVRO dan wel opnamen kan maken voor een of twee uitzendingen. Bij de AVRO is nog geen definitief standpunt ingenomen over een dergelijke herhaling. Men wil eerst het gesprek van donderdag af wachten. Van de zijde van het organisatiecomité in Geulle is meegedeeld, dat Harry Tho mas geen schijn van kans wordt gege ven. als hij het comité op 22 augustus dagvaardt voor de Maastrichtse recht bank. Met kracht wordt ontkend, dat het .omité zich afgelopen zaterdag schuldig zou hebben gemaakt aan een wanprestatie, zoals Harry Thomas be weert. AMSTERDAM (ANP) Voorafgaan de aan het operaseizoen 1974-75, dat medio september begint met een nieuwe produktie van „La Traviata”, geeft de Nederlandse Operastichting tusen 19 en 29 augustus in de Stadsschouwburg in Amsterdam nog een serie voorstellingen van Puccini’s „La Bohème”. Het betreft een produktie uit 1970 van onze landge noot Bodo Igesz, die als vaste regiseur is verbonden aan de Metropolitan Opera in New York. De rol van Mimi wordt gezongen door de Amerikaanse lyrische sopraan Joanna Bruno, terwijl voor de rol van Rodolfo de Roemeense tenor Vasile Moldoveanu naar ons land komt. Voor Marcello is de Amerikaanse bariton Lenus Carlson geëngageerd. De muzikale leiding is in handen van de Praagse dirigent Bohumil Gregor, aan het hoofd van het Amster dams Philharmonisch Orkest, het Neder lands Operakoor en het kinderkoor van Paul Hameleers. Het eerste optreden in het „podium’’ was van het Haagse Swing Duo in de tuin zaal van Singer. Met altsaxofoon Ed Hund en met gitaar Kees Denie. HAARLEM. Nogal spotziek noemt Maria Schuurman haar „ingekiste plas- tiekjes” Maria-beeldjes, maar het enige wat daarop slaat is het gebruik van haar eigen voornaam. Een reclamestuntje dus eigenlek om aandacht te trekken voor haar expositie in het keldertje van de Stichting Beeldende Kunst aan de Ge dempte Oude Gracht gedurende deze hele maand. Er is inmiddels geloot: vanavond tre den Spanje, Engeland en Duitsland op, donderdag Zwitserland. België en Neder land en dat is geen gekke plaats voor de ploeg van Frans van Klingeren. Voor de rest is alles nog onbekend: de organisatie rammelt lichtelijk, er zijn bijvoorbeeld te weinig plaatsen in de jeugdclub, die eigenlijk dat festival on der de hoede van de BRT in handen heeft, en er is een duidelijk gebrek aan geld. Want er zijn nauwelijks sponsors: het bedrijfsleven heeft het al moeilijk genoeg en Oostendes casino is toch al vol, en dat heeft dan duidelijk geen extra reclame nodig, zoals dat overigens ken nelijk wel het geval was in Knokke. Het publiek en de artiesten zijn ook anders: jong, in spijkerbroek en t-shirt gestoken en platenmensen zijn er in het geheel niet. Maar het enthousiasme is in ieder geval groot en dat is dan toch wel weer een winst den. Ze zijn afkomstig uit het Jazz- museum in New York. Museumdirecteur Fischer bewaakt het celluloid als een politeman. De aandoenlijke wijze waar op hij dat doet, is een aanwijzing voor de waarde ervan. Gek genoeg was het minst aantrekke lijke onderdeel het Roy Hayns Hip En semble. Een beetje jazz-rocking, wel ori gineel en met veel climaxen, maar nogal driftig en bezeten. Kwaliteit te over, dat wel. Maar als de groep op een gegeven moment het Zuidamerikaanse element wat gaat aandikken door een tangoritme helemaal uit te melken, wordt het een kokende brij. Het Jazz Festival Laren heeft nog vele pijlen op haar boog en zal dit jaar ook ongetwijfeld uitgroeien tot een van de voornaamste jazzgebeurtenissen in ons lanid. Ook nu wordt niet voorbijgegaan aan het voeden van deze cultuur door het jazz-podium. Daarop verschijnen veelbelovende musici, van wie een aan tal in de toekomst een belangrijke rol gaat spelen in het bepalen van dit muzi kale klimaat. De straatcomposities zijn de eerste vruchten van een deze zomer door het ensemble opgerichte „werkgroep voor straatkomponisten”. De bedoeling ervan is conservatoriumleerlingen te stimule ren tot het schrijven van straatmuziek en ze in staat te stellen hun muziek te beluisteren mits deze voor de straat geschikt en voor het 35 leden tellende ensemble uitvoerbaar is. De werkgroep leverde korte ritmische composities op van de Utrechtse studenten Wim van Bindsbergen en Tom Löwenthal en Chiel Meyering uit Amsterdam. Het Ricciotti Ensemble is in 1970 ter gelegenheid van een popfestival in Uit hoorn opgericht, om andere „aardige muziek” te brengen naast „de obligate popmuziek”. Dat sloeg zo goed aan dat het ensemble zich ten doel stelde voort aan „muziek te maken op plaatsen waar dat niet gebruikelijk is, te spelen voor publieken die het niet gewend zijn levende muziek te horen”. Het Ricciotti Ensemble zal op 12 au gustus vier concerten geven in Heems kerk (een maal in een woonwagen kamp), op 13 augustus in Purmerend, Den Helder en Alkmaar, op de 14de in Egmond aan Zee en Bergen (NH), de 15de in Haarlem en Den Oever. Op het repertoire staan onder meer het 3de concertino van Ricciotti, het 1ste Brandenburgs concert van Bach, het 1ste deel van de 40ste symfonie van Mozart, „Kanonnenlied” en „Mackie Messer” van Kurt Weill, popmuziek van Van Dyke Parks, een straatversie van de Bolero van Ravel en „Ricciotti ’74” van ensem- We-dirigent Wim Witteman. Aanleiding tot dit ietwat katerige ge voel was ook het optreden van het Roy Hayns Hip Ensemble, dat gisteren het klapstuk had moeten zijn. Voor werke lijk vuurwerk zorgde eigenlijk een mu zikaal team van eigen bodem, de Neder landse saxofoongroep. Een nogal prozaï sche aanduiding van een bruisend en semble. Onder de bezielende aanvoering van altsaxofonist Piet Noordijk was een vijftal koperblazers op onnavolgbare wijze bezig een diepe indruk te maken op de helaas niet geheel gevulde zaal. Zeer gevarieerd was hun repertoire en daarmee waren ze volkomen in overeen stemming met hun persoonlijke muzika le benadering. Karel Reys op alt, Ferdinand Povel en Dick Vennik op tenor, en Leo Gerritsen op bariton. Op dergelijke momenten rea liseer je je opnieuw hoe rijk aan klan ken een instrument als de saxofoon is. Ook hoe weldadig aan emoties. Hoogtepunt was de feature van Dick Vennik. Hij glorieerde in een eigen com positie. Warm gekleurde muziek, waarop het mogelijk was behaaglijk te drijven op de golven die Vennik door de zaal liet kabbelen. Het publiek honoreerde hem met enthousiasme. Componist en arrangeur Rob Pronk leverde het belangrijkste aandeel in de uitgevoerde werken. Tot grote voldoe ning van een ieder. Radioluisteraars zijn ervan getuige geweest via Hilversum 1. Vanavond zendt de NOS het optreden van het Ronald Snijders Trio en het Art Ensemble of Chicago rechtstreeks uit via Hilversum 3. Filmliefhebbers kunnen in Singer te recht voor een aantal voortreffelijke produkties over big bands. Dinsdagmid dag werd in de Singer cinema werk van onder anderen Duke Ellington en Count Basey vertoond. Voor velen aantrekke lijk jeugdsentiment. Die films beloven een waardevol programmapunt te wor- AMSTERDAM (ANP) Het Ricciotti Ensemble, straatorkest van „jeugd en muziek”, heeft in zijn straatconcerten deze zomer composities opgenomen die speciaal voor de straat zijn geschreven door enkele conservatoriumstudenten. De concerten worden voor het meren deel in Noord-Holland gegeven in het kader van „Toer-in Noord-Holland”. T’F WM L oeiniska??? In Heemstede, Heemsteedse Dreef 264 I tel. 023-23 94 08/09 een replica van de San Marco kathe draal in Milaan verwacht met een paar standbeelden van A41essandro Manzoni en Giuseppe Verdi. Maar ik kwam be drogen uit het enige bouwsel dat men nodig had geoordeeld was een podi um van zeer behoorlijke afmetingen voor het koor en een „opstapjè” voor de solisten en de dirigent. De uitvoering in Verona stond onder leiding van de zeer geroutineerde Gia- nandrea Gavazenni en de solisten waren Renata Scotto, sopraan. Fiorenza Cossot- to, alt, Carlo Cossutta, tenor en Bonaldo Giaiotti, bas. Het is altijd weer een wonder te ervaren dat het geluid van de geoefende zangers groot genoeg is om de gehele arena zonder microfoon te be strijken. Zelfs het pianissimogezongen „Libera me” (de grote sopraansolo) was woord voor woord te volgen. Van de sopraan, de alt en de tenor kan ik U trouwens niets dan goeds melden de bas stond echter voortdurend met zijn neus in zijn partij en van hem kwamen wij bepaald niet onder de indruk. Het koor daarentegen was uitstekend de samenklank van de vrouwen- en man nenstemmen was zeer goed afgewogen. Er stonden 120 tenoren en bassen en 90 sopranen en alten, maar juist het overwicht van de mannenstemmen gaf het koor op bepaalde momenten een diepe sombere klank, die prachtig aan sloot bij de baspartijen van het orkest. (12 contrabassen, 20 celli, vier fagotten, acht hoorns, zes trombones en twee tuba’s). Verdi heeft niet dadelijk besloten om dit Requiem ter nagedachtenis van de dichter Manzoni te schrijven. Hij vond dat er al dodenmissen genoeg waren, bovendien was hij van nature eerder geneigd om een opera te componeren. Hij was zestig jaar en had er al een stuk of twintig op zijn naam staan aan routine ontbrak het hem dus niet. Met religieuze werken had hij minder ervaring, maar het feit dat hij zes jaar eerder een „Libera me” (laatste deel van een requiem) ter nagedachtenis aan Ros sini had voltooid, gaf tenslotte de door slag. In zeven maanden tijd componeerde hij de 14 delen die aan het „Libera me” voorafgaan en schiep daarmee een mees terwerk, dat hij opdroeg aan de beroem de sopraan Teresa Stolz, die een jaar tevoren de Milanese première van Aïda had gezongen. Ieder die ooit de „Missa pro defunctis” van Verdi gehoord heeft, weet dat het „Dies Irae” en het „Libera me” een onvergefelijke indruk achterlaten. Het Maria Schuurman, die in Noordeloos woont, was tot voor vier jaar stewardess bij de KLM. Ze werd huisvrouw, moeder, en begon te tekenen. Ze illustreert nu tijdschriften en boeken, maar dat bood nog niet genoeg expressiemogelijkheden voor haar speelse geest. Want speelsheid is het eerste wat treft. Ze maakt reliëfe in kistjes in een zeer gemengde techniek. Ze bakt een figuurtje in klei, monteert dat in een kistje en beschildert vervolgens het hele geval in felle kleuren. Al die figuurtjes zijn dikke vrouwen, die uit minieme kleding puilen en je treft ze aan in opzichtig geschilderde tuintjes. als strandtafereeltjes en andere gemoede(r)- lijke situaties. Eigenlijk zijn het alle maal geestige persiflages op de gezellige dikke Hollandse huisvrouw, die beslist nooit dit reliëf hadden gekregen als er (voordat Maria Schuurman begon) geen pop-art was geweest, die de weg vrij maakte voor het soort uitingen als deze. Waren ze wel vóór die tijd gemaakt, dan zou ik schrijven over de naïeve stijl van Maria Schuurman, want met de zo geheten naïeve kunst heeft dit soort werk ook te maken. Laten we stellen, dat het naïeve pop-art is van een vrolij-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 9