NAAR BELGIË
Emil Sutor
overleden
Mini-omroep voor NVSH
Symbiose: geen
sex
maar emancipatie
en
De la Parra filmt Mijn nachten
Pragenta
Bontmantels
PERSPEKT TREKT MET „RABENSHALLE”
Gezellige en grillige grapjes
uit het Parijse modespel
In
3
25
MAGAZIJN-
KRACHTEN
g
t)
BEL 31 43 50
uitzendbureau
...wij heten
u-n-i-s-k-a/parket.
uwsstniska???
idfc :3
■agall^
i
MET WILLEKE VAN AMMELROOY ALS SUSAN
WOENSDAG
i 4
A'U
1974
9
KUNST
N
Techniek
Laboratorium
che
ner.
larv
STAPELSTEIGERS
I
3 en
van
>t U
leer
>20)
NERTS 7/8
NERTS kort
Breestraat 145
HAARLEM Ide van Heiningen is artistiek leider van de Technische
Theaterwerkgroep Perspekt. Perspekt dat vooral vorig seizoen met veel
succes „De Val Van Rabenshalle” in de grote schouwburgen bracht en het
stuk nu ook naast een groot aantal voorstellingen in eigen land over de
grens zal gaan spelen. In België zullen de steden Hasselt, Leuven, Gent,
Antwerpen en Luik worden aangedaan. Hij woont in de zeer sfeervolle,
tot woon- en werkruimte omgebouwde, studio aan de Gedempte Oude
Gracht, samen met zijn vrouw Jeannette. Perspekt verhuisde alweer een
tijdje geleden naar het oude Elisabeth Gasthuis, Gasthuisvest 47
WE ZIJN de laatste maanden
al zo gewend aan regen en wind,
dat het overstapje naar de gril
lige herfst en koude winter nau
welijks verrassend meer kan zijn.
De mode zal evenwel niet nalaten
ons met de neus op de feiten te
drukken en derhalve zullen we
ons gaan hullen in nog warmere
kleertjes dan in deze waterige en
winderige zomer.
NERTS Cardia lang
1875,00
NERTS koppen lang
1775,00
1175,00
975,00
bontmantel?
SSftf
G U S T U S
Discipline
ADVERTENTIE)
0.;
vraagt
J I
(ADVERTENTIE)
RUP VAN WOERKOM.
werd
Geribbeld
van
(Van onze correspondent)
BIJ
Patrick
onder redactie van Bé ter Maat
Staten Bolwerk 3
Barteljorisstraat 11
>13
171
financiële steun van het Produktiefonds
van de Nederlandse Bioscoopbond. Frans
Bromet staat achter de camera. De op
namen vinden voornamelijk plaats in de
Edamse boerderij van filosoof Fons El-
Regenhoedje van Carven passend bij
regenmantel van wollen ruit.
En wat vooral tekenend is, is dat Per-
spekts voorstellingen door verschillende
generaties worden bijgewoond. Het kan
ook niet anders, waar uiteindelijk zie je
in Nederland een groep, die zo doortrok
ken is van romantiek, komedie, cartoon,
of horror, gepaard gaand met zo’n dosis
techniek.
Verhuur
Montage
Demontage
Vraag onze
conc. offerte
3 OP
zien
ligt
idag
het
t de
r ve
rnet
kort-
Wij
ie er
Hoog uurloon
vakantiegeld
of kom langs
Minister Van Doorn van CRM heeft
deze week besloten „Symbiose”, die aan
vankelijk een zendtijdaanvraag als aspi-
rantomroep had ingediend, met ingang
van genoemde datum 10 minuten radio-
zendtijd en 3,5 minuut televisiezendtijd
per week te geven. De bewindsman
ders, die speciaal voor het leven in com
mune verbouwd is. De Amerikaanse
componist Bernard Herrman zal de mu
ziek verzorgen De film moet volgend
jaar februari in première gaan.
-
Dat bedrijf, bestaande uit 10 personen
wordt nog meer opengesteld naar de
scholen toe. Dat openstellen heeft zich
al geconcretiseerd in het begeleiden van
derden, met name een groep van de
Toneelschuur die Heer Rodericks Kruis
vaart vijf september in diezelfde Toneel
schuur voor het eerst zal spelen. Ide
van Heiningen heeft er de coördinatie
van. De titel verraadt al veel en het totaal
gefingeerde verhaal is wel geïnspireerd
op de Arthursagen. Het kijkt dus duide
lijk historisch terug en is ook volgens de
archaïtypen geconstrueerd. Toeschouwers
zullen zich in het bloederig middeleeuws
DEN HAAG. De programma’s die
de onafhankelijke radio- en televisie-
stichting „Symbiose” een samenwer
kingsverband tussen NVSH, Dolle Mina
en de Bond voor Vrijheidsrechten
met ingang van 1 oktober gaat brengen,
zullen weinig of geen gelijkenis verto
nen met de „Sextant”-programma’s die
de NVSH destijds als mini-groep uit
zond. „Het ligt niet in de bedoeling
sexprogramma’s uit te zenden. Seksuali
teit komt alleen aan de orde in samen
hang met emancipatieproblemen.” Aldus
Bert Hartog, hoofd economie en commu
nicatie van de NVSH.
U denkt aan een
Nu voordeel zomerprijzen.
Garantie en 100 service
(Sinds 1929)
Beverwijk - Tel. 02510-28075
EDAM. Vandaag zijn in Edam de
eerste opnamen gemaakt voor de film
„Mijn nachten met Susan, Olga, Albert,
Julie, Piet en Sandra”. „Mijn nachten”,
zoals de film kortweg wordt genoemd,
wordt geregisseerd door Pirn de la Parra.
Scorpio Films zal de rolprent rond fe
bruari volgend jaar in première brengen.
De vrouwelijke hoofdrol, die van Su
san, wordt gespeeld door Willeke van
Ammelrooy. Haar voornaamste tegen
speler is ditmaal Hans van der Gragt,
acteur bij toneelgroep Podium. Andere
rollen worden gespeeld door Dora van
der Groen en de Vlaming Serge Henri
Valcke.
maar alvast op die gezellige hoedjes
VERHEUGT
die
IDE VAN HEININGEN
Rabenshalle is echt uniek
WETERING’S
STAPELSTEIGERBOUW O
JAN HARINGSTRAAT 60 HAARLEM
Telefoon 023 - 25 34 56 b.g.g. 33 88 01
KARLSRUHE (DPA). De beeldhou
wer Emil Sutor is dinsdag op 86-jarige
leeftijd in Karlsruhe overleden. Sutor
kreeg in Duitsland bekendheid toen hij
ongeveer een halve eeuw geleden een
dertien meter hoog Madonnabeeld vol
tooide Het uit mozaïek vervaardigde
beeld staat in Frankfurt. Sutor werkte
ook in Nederland, Oostenrijk, Frankrijk
en Italië.
Ide van Heiningen: „Sommigen daar
van hebben een specifieke theateroplei
ding gehad, die ze meer gebruikt hebben
als een soort laboratorium om hun idee-
en in te kunnen ontwikkelen. De techni
ci komen in geen geval uit de theater
wereld. Ikzelf ben eigenlijk zo’n beetje
in Haarlem begonnen. Op school (Trini-
teitslyceum) kon ik alles kwijt. Dat
eerste begin is echt de voedingsbodem
geworden voor alles waar ik nu mee
bezig ben. Later hebben we in het Rem-
brandttheater in Haarlem na de nacht-
voorstelling ons eerste project gemaakt.
Er was zo’n ruimtegebrek en we waren
er verschrikkelijk blij mee. Het heette
Avondlijk kroeskopj
Alès.
Ide van Heiningen is een rappe prater
en enthousiasmeert naarmate het ge
sprek vordert de interviewer over het
werkcollectief Perspekt. Een collectief
met individuen die elkaar op de een of
andere manier gevonden hebben en zich
tot eikaars ideeën aangetrokken voelden.
Door Perspekts invloed op het project
Roderick zal het succes niet uitblijven-
heeft „Symbiose” daarmee verheven tot
„mini-omroep” volgens artikel 19 van de
Omroepwet.
Daarin staat dat deze omroepinstellin
gen programma’s moeten brengen die
gericht zijn op de bevrediging van be
paalde in het volk levende culturele,
godsdienstige of geestelijke behoeften,
waarin niet in voldoende mate wordt
voorzien door programma’s van de be
staande omroepen. De programma’s die
geacht worden „van algemeen nut” te
zijn, moeten bovendien een nieuw ele
ment toevoegen „aan het geheel van de
uitzendingen”. De programma’s die
„Symbiose” gaat uitzenden en waarvoor
een produktieteam aan het werk gaat
dat bestaat uit mensen die „een redelijke
bekendheid in de omroepwereld” hebben,
zullen zowel informatief als actiebege-
leidend zijn. Ze zullen met name gericht
zijn op het bevorderen van de emanci
patie in de ruimste zin van het woord.
Aangezien het „ja-woord” van minister
Van Doorn toch nog betrekkelijk onver
wacht is gekomen, zal er veel haast
moeten worden gemaakt om het eerste
programma op tijd klaar te krijgen.
Daarin zal ongetwijfeld aandacht wor
den besteed aan zaken als het kort
geding dat de NVSH tegen de staat der
Nederlanden in verband met het abor
tusbeleid heeft aangespannen en het
Jaar van de Vrouw (1975).
Het actiebegeleidende karakter van de
„Symbiose”-uitzendingen (ondersteuning
van bepaalde emancipatieactiviteiten, het
oproepen om aan dergelijke acties mede
werking te verlenen, etc.) is vergelijk
baar met de „Van onderen”-program-
ma’s van de VARA.
Overigens zal in overleg met de NOS
worden bezien of de betrekkelijk schrale
wekelijkse zendtijd kan worden „opge
spaard” tot wat ruimere maandelijkse
RTV-uitzendingen, waarin programma
tisch uiteraard meer mogelijk is. De
NVSH raakte drie jaar geleden haar
zendtijd als mini-omroep kwijt door een
besluit van de toenmalige minister van
CRM, mevr. Marga Klompé, die argu
menteerde dat de doeleinden van de
vereniging al in voldoende mate tot
uiting kwamen in de uitzendingen van
de andere omroepverenigingen zoals VA
RA en VPRO.
„Er is bij iedereen een ijzeren wil, een
soort survival of the fittest-gevoel inge
bouwd. Je voelt je verantwoordelijk
voor elkaar. Er is een huishoudelijk
reglement en we zijn eigenlijk onze
eigen werkgever. Dat tekent gewoon de
instandhouding van de groep. Daarom
denk je misschien bij ieder opgeworpen
idee aan de speelbaarheid. Natuurlijk is
er ruimte voor experimenten, maar die
moeten toch ergens financieel door ge
dekt zijn. En experimenten zijn voor ons
helaas een luxe.
In wezen is Rabenshalle dat natuur
lijk ook. De pest is dat door de werktijd
die twee jaar in beslag nam geen speel-
planning vooruitgemaakt kon worden.
En dan nog blijkt het niet van een
leien dakje te gaan. Als het af is, dan
moet je als een vertegenwoordiger het
geheel verkopen gaan aan de schouw
burgen die het kunnen bergen. Weer een
beperking voor de uitvoering. Het is
immens groot en daar zijn niet alle
theaters voor geschikt. Als een vertegen
woordiger dus en waarom?, omdat je
aanbod onmiddellijk in het experiment-
vakje wordt gelegd, oftewel op de grote
hoop”.
Kijk en daarom zijn we nou een soort
commedia dell’arte groep anno ’74. Je
bent een duizendpoot, iedereen is het.
We doen alles. We hebben een korvee-
ploeg bijvoorbeeld. Die zorgt dat alles
schoonblijft, dus ook de toiletten en de
gangen. Verzorgt ook de lunch. Alleen
vrijdagmiddag, dan heeft de hele groep
korvee. Het is de enige manier om je
bedrijf te runnen.”
tijdperk wanen. Eigenlijk heeft heel
Perspekt zich ook met deze voorberei
ding bezig gehouden. Vanuit dat streven
naar die exactheid. Het wil opnieuw alle
informate kwijt en dat kan ook „aïs
amusement vertaald worden”.
gebreide hotpants
Courrèges.
„We werken heel intuïtief, we denken
in beelden en in situaties die voorkomen.
Misschien zijn we wat fenomenologisch
ingesteld. Denken heel pragmatisch.
Ideeën moeten er meteen uit- Neem nou
bjvoorbeeld SHORTS, het allernieuwste
spel. Dat zijn gedachtenflitsen. Er ont
stond eerst een ruwe maquette waarbin
nen we het idee gingen visualiseren.
Toch wel een commedia dell'arte idee.
Het decor is ook multi purpose. Daar
binnen gaan we bouwen. We denken in
kreten. Er is een constante brainstorm.
We hebben van elkaar geleerd binnen
invallen en gags te denken. En dan
komt de regie-opbouw. Die is heel ana
lytisch. We werken heel gedisciplineerd.
De wetmatigheden blijven natuurlijk
overheersen hè. Dosering, timing, rit
miek, muzikaliteit geven als het uitein
delijke resultaat een soort van ponskaart
die in de computer moet. Ruimte voor
improvisaties is er niet. Soms ontstaan
die toch wel door het een of ander,
maar meestal hebben we die aï gehad in
het kader van de opbouw. Maar bovenal
moet er een acceptatievermogen zijn.
Als beeld is Shorts duidelijk verschil
lend van Rabenshalle maar de werkwijze
is eender, Rabenshalle is echt uniek,
iedereen vindt het lekker; het doet geen
appèl op een diepgeworteld theaterver-
mogen van het publiek. Het is een
beeldending. Het is nog steeds een grote
test-case voor ons om binnen theater
technische vormen alles te verenigen.
We hebben qua techniek alles
moeten uitvinden. Techniek is een ruim
begrip- Het is niet alleen een spotje of
een projector. Techniek is helaas nog
maar al te vaak een weggeschoven kind
je. Het is het knopje aan, zodat de spot
brandt opdat de acteur zichtbaar wordt.
Voor mij is het een equivalent aan alle
andere vormen van expressie. Geen
hulpmiddel. Als er, en dat is een beetje
mijn stokpaardje, een filmprojector bij
ons uitvalt, is dat hetzelfde als dat er
een hoofdrolspeler een attack of een
beroerte krijgt”.
Pirn de la Parra geeft regie-aanwijzingen aan Franoulka Heyermans (links) en Marja
de Heer.
Jean Bart het ontwierp deze turban
van zwarte marter, die hij versierde
met aigrette en voile.
Een commedia dell’arte groep anno 1974
Implosion. Dat kon allemaal zo makke
lijk toen we op de Amsterdamse Theater
school zaten- Dat vond ik zo belangrijk.
Je kon je alle vrijheden permitteren. Er
was geen oogkleppenmentaliteit.
Jeannette heb ik daar ook ontmoet, ja.
Ik vond haar echtr heerlijk getalenteerd
buiten het talent dat ze mijn vrouw zou
kunnen zijn. Ze heeft nou eenmaal die
gekke onbevangenheid die zo perfect
past in ons concept. Ze doet bij ons veel
danstrainingen. Heeft een klassieke op
leiding maar is niet de uitgedraaide
ballet-trut. Ze speelt die rol in Rabens
halle met een ontwapenende originaliteit
en kan zich binnen die mannengemeen
schap van Perspekt gemakkelijk hand
haven”.
U DAAROM dan
voor het komende
Valcke speelde destijds de Christus-ro!
in de weinig succesvolle theaterproduk-
tie van de musical Godspell. Marieke van
Leeuwen (die Jessie was in de door Wies
Andersen geregisseerde film Johnny and
Jessie) en Franoulka Heyermans en
Marja de Heer twee eigen ontdekkin
gen van De la Parra spelen de
resterende vrouwenrollen.
Jery Brouwer, die bij de Franse cine
ma carrière maakte en in de Nederland
se films Naakt over de schutting en Vijf
'van de Vierdaagse speelde vertolkt een
Amerikaan.
„Mijn nachten” wordt gemaakt zonder
seizoen liet zien. Naast leuke tweed
hoedjes en baretten toonde Carven
dat bij een wollen geruite regenman
tel een regenhoedje van dezelfd stof
zeer flatteus staat.
JEAN BARTHET ONTWIERP on
der andere twee cloches van vilt die
hij repectievelijk voorzag van een
rand van witte en zwarte marter.
Jean bedacht echter ook nog iets
voor bij het avondtoilet. Hij laat ons
dan heel nostalgisch op pad gaan met
een turban van zwarte marter ver
sierd met een aigrette en een voile,
waarin strass voor een heerlijke fees
telijke glinstering zorg draagt.
NOG MEER NOSTALGIE
aangedragen door Parijse Paulette
met een tambourin van zwarte mar
ter waarop zij aan de zijkant witte
camelia’s aanbracht. Het geheel werd
vervolmaakt door een voile van
waarachter wij met een mysterieuze
blik de wereld kunnen beschouwen.
VERDERE KOPZORGEN bezorgt
ons de Parijse coiffeur Patrick Alès.
Overdag laat hij ons het liefst met
een ietwat slordig kapseltje rondhup
pelen, waarvan de zijkanten in korte
lokjes naar voren en de bovenpartij
naar achteren worden gekapt. In de
avondlijke en nachtelijke, liefst fees
telijke, uurtjes worden we opgeknapt
met een hoog opgekapt kroeskopje,
waarbij een streng scheidinkje en een
één oogbedekkend gekroesde lok mij
in ieder geval alle feestelijkheid doet
vergeten.
MAAR BIJ ALLE mode-happe-
nings is altijd wel iets geinigs te
beleven. Zo ook dit keer in de Licht
stad. Courrèges liet een van zijn
mannequins een paar formidabele
breipennen hanteren, hetgeen zicht
baar resulteerde in een afgemaakte
hotpants, doch waarschijnlijk bij ge
brek aan tijd moest zij tijdens de
show kennelijk nog proberen het top
je af te breien. Waarom al die extra
moeite? Topless zijn wij hier al zo
lang gewend. Anderzijds met die paar
ribbeltjes erbij gebreid was ons men-
nequintje ook weer lekker winters
gekleed en dat gunden wij haar van
harte.
AL MET AL HOOP ik u met deze
grillige, grappige Parijse modenieuw-
tjes tijdens deze trieste dagen toch
nog een zonnige glimlach te hebben
bezorgd.
-r
--i r - - -
Parijs ons
>07
In Heemstede, Heemsteedse Dreef 264,
tel. 023 -23 94 08/09
il
7
e van