Roger Moore lijkt Simon Templar in de rol van James Bond Benito Pérez Galdos van l „THE MAN WITH THE (GOLDEN GUN „Tristana t figuranten Dagje film in Bankok O 1 GROTE SPAANSE ROMANKUNST UIT DE VORIG EEEUW ZATERDAG door Dieudonnée ten Berge ER ZIJN MOMENTEN dat je moet erkennen dat je opinie over iemand in eerste instantie hele- I BENITO PÉREZ GALDOS is de enige van zijn Spaanse tijdge noten, die verdient in één adem te worden genoemd met Dickens en Balzac. Dat hij bij dezen in populariteit is achtergebleven moet worden geweten aan slech te vertalingen en aan het antago nisme, dat hij in eigen land op wekte, om zijn tolerantie en anti-clericalisme. In vertaling van Robert Lemm, die het werk ook van een nawoord voorzag, is bij de Arbeiderspers in Amster dam nu de roman „Tristana” verschenen van deze grote ro mancier, die leefde van 1843 tot 1920. maal fout was. Dat is soms ver velend, soms verrassend. Toen Roger Moore naar Bangkok kwam, om als een blondgelokte, blauwogige James Bond de strijd op te nemen tegen onbetrouw bare Aziaten, zei een collega- journalist over hem: „Je kunt nog steeds zien dat hij vroeger fotomodel is geweest, typisch zo’n man die de kleren van iemand anders toont”. Op dat moment vond ik het echt een goede typering voor hem. Roger Moore, „the Saint” Simon Tem plar, James Bond, hij is altijd het zelfde. Altijd glad gepoetst, kort geknipt en dapper bezig met het redden van weerloze meisjes. Een nogal vervelende, stereotiepe held eigenlijk. zou Roger Moore zich een De negende van Janies Bone 5 1 naar vani Balzac, kwam SIM TEUNISSE 0 Op dertigjarige leeftijd bëgon hij zijn eerste van de vijf series historische Men kan Galdos niet alleen maar een realist noemen; hij had ook ro- vinden, wil ik zelf een film regisse ren. De oude droom van iedere ac teur.” Voelt held? moeder ,hejn het moeilijk heeft. Acteren is in de huid van een ander kruipen. „Je zou kunnen zeggen: wat op het toneel gebeurt is „acting” en wat op de film gebeurt is „re-acting”. Film- acteren is waarschijnlijk moeilijker dan toneel-acteren. Op het toneel heb je het voordeel dat je je gedurende een ononderbroken periode in je rol kunt inleven. In de film heb je een minuut en de volgende scène wordt soms pas weken later opgenomen. Dat betekent dat je je precies moet herinneren wat je deed, hoe je het speelde, in wat voor gemoedsgesteld heid je was. Dat vereist een enorme, continue concentratie”. grote tijdgenoten; vertaalde Dickens en correspondeerde met Tolstoy. In „Tristana”, dat Galdos schreef toen hij tegen de zestig liep, valt direct de levendige- en vooral humo ristische stijl op. Nergens vervalt hij in de langdradigheid waar zoveel En gelse romans uit die tijd aan mank gingen. De sterke zwart-wit tekening, waardoor „Dona Perfecta” aan waar de inboet, is hier geëvolueerd tot een prachtig uitgebalanceerd proza, waar in vaak schalks, doch dan weer ern stig de liefde aan haar trekken komt. „Tristana” is vooral vermaard ge worden door de nogal afwijkende verfilming van Bunuel. Op 19-jarige leeftijd komt Tristana na de dood van haar ouders in het huis van de Wat is de vervelendste vraag die iemand kan stellen? „De vervelendste en meest gestelde vraag is: vond u het niet moeilijk om de James-Bondrol over te nemen na dat hij door Sean Connery beroemd was gemaakt? Of, voordat „Live and let die” in première ging: in welk opzicht verschilt Roger Moore’s 007 van de James Bond zoals we hem kennen?” hij op 20-jarige leeftijd naar Madrid om rechten te studeren. De journalis tiek won het echter en hij maakte zijn studie niet af. Hij was de liberale zaak toegedaan en na jaren van tegenkanting van de zijde der Conservatieven, werd hij in 1897 tot lid van de Spaanse Academie benoemd. Hij stierf arm en blind en toen de regering niet bereid bleek hem een nationale begrafenis te ge ven, stak het hele volk, in protest daartegen, waarbij ook de Spaanse denker Ortega y Gasset zich aansloot, zich in rouwkleren. ,‘Jk neem de held niet mee naar huis als de opnamen afgelopen zijn, een held maar ik ben een Men kan gemakkelijk een vraag teken zetten achter de zin: „Ik ben een acteur." Eenmaal een held, al tijd een held: Niemand kan Roger Moore zien in de rol van underdog, een arme kleine boekhouder die Wat is het eerlijke antwoord? „Het eerlijke antwoord is dat ik het niet echt moeilijk vond omdat ik al naam gemaakt had zonder James Bond. Hoewel er een moment was, vlak voor de première, dat ik werke lijk in paniek raakte en het koude angstzweet me uitbrak. Als het eens niet goed was.als het publiek eens ging loeienenfin, dat gebeurde niet.” teerd komt Roger Moore het zelf nog twee keer overdoen alvorens het op celluloid vastgelegd wordt. Het publiek besteed niet de minste aandacht aan het filmgebeuren. In de eerste plaats is Ja mes Bond een Europese held, een lang neus, dus niet zo interessant als een ster van eigen bodem. In de tweede plaats wordt er in de tussentijd gebokst. 10.30: Het amfitheater biedt een boei ender schouwspel dan de boksring. Ie dereen bokst méé. Op de eerste rang springen de mannen bij iedere rake klap op hun hurken heen en weer. Ze hebben de handen in het traliewerk geklauwd, de vergelijking met apen in de dieren tuin is te evident om niet op te merken. Ze hebben oneinig veel weddenschappen lopen, een goed geplaatste linkse meer of minder voelen ze rechtstreeks in hun portemonnaie. Honderden liters cola in kartonnen bekertjes worden gratis uitge reikt. 12.00: Hotelruimte werd per etage besproken. Autoverhuurmaatschappijen zagen hun hele wagenpark verdwijnen en voorzien van het 007-insigne op de voorruit door de stad rijden met chauffeurs in 007-T- shirts achter het stuur. Het gigantische organisatieapparaat van de fabriek die over een paar maanden anderhalf uur geprojecteerd plezier zal afleveren, heeft werkelijk overal aan gedacht. Ik woonde in Bangkok een opnamedag bij. Er waren die dag 3500 arbeiders. Produktiekosten ongeveer een half mil joen gulden; eindopbrengst 4 minuten film. Om vijf uur in de ochtend was het al een drukte van befang op straat voor de ingang van Bangkoks Boksstadion Schoonmakers zijn bezig in een zestal caravans die als kleedkamer fungeren. Een privé-caravan voor Roger Moore, één voor Britt Eklund en gemeenschap pelijke voor de mindere góden. 06.00 uur: In de Somerset Maugham Suite van Hotel Oriental rinkelt de tele foon naast het geelzijden, baldakijnen bed van Roger Moore. Hij begint de dag met een serie gymnastiekoefeningen. 6.15 uur: Een ober dekt de tafel in Roger Moores suite. Hij nuttigt thee, leger van decorateurs is speciaal uit Londen övergevlogen. Tot en met de „carpenters”, degenen die de houten schotten aan elkaar spijkeren waarop de camera Dolly heen en weer rijdt. Jonge jongens die ongetwijfeld dromen nog eens in de schoenen van hun opdracht gevers te staan. Nadat zijn Frankrijk had gezonden, waar hij onder invloed leerde hij zijn ware richting; kennen; hij wilde de tolerante traditie van Erasmus en Cervantes voortzetten, geloofde in een God van liefde, niet in een God der wrake. Hij wilde thet leven in al zijn facetten leren kennen en schuwde niet de Madrileen- se achterbuurten. De eerste verrassing kwam op een avond dat hij in de Foreign Corres- pondents Club kwam waar het, op een paar mensen van de Bond-film na, uitgestorven was. Hij. had zo juist een interview met Harry Rolnick ER STAAT EEN NIEUWE AFLEVERING op het programma van de succesvolste filmserie aller tijden. Producers Harry Saltzman en Albert Broccoli zorgen ervoor dat vanaf 21 december de wereld zich opnieuw kan vergapen aan handel en wandel van de onoverwinnelijke held uit de Britse geheime dienst, 007, James Bond. De gouden formule glamour, sex, geweld, alles in één staat nog steeds garant voor een kassucces. Ditmaal dienen Hong Kong, het Zuidthaise eiland Phuket en Bangkok als achtergrond. Als een zwerm sprinkhanen streken ze in Thailand neer, de-mensen- van-de-film. Foto’s van Held Roger Moore verdrongen het wereldnieuws van de voorpagina’s in de Bangkok Post en de Bangkok World. Moore was zongebruind, keurig in de tropensmoking, met een onafscheidelijke sigaar tussen de lippen en de kwieke blik van de man die het „gemaakt” heeft. Het was al glamour en champagnerecepties wat de klok sloeg. sinaasappelsap, toast met jam én leest de ochtendbladen. Vanuit zijn raam heeft hij uitzicht op de Chao Phia rivier waar de blauwe ochtendnevel langzaam optrekt en plaats maakt voor stoffig zonlicht. 6.30 uur De personen-veryoerorgani- satie gaat van start. ledére wagen heeft, een nummer. De avond teVpnen zijn stencils uitgereikt met? èen (schema op welk tijdstip, welke auto wie <?p komt halen, om waar naar toe te gaan. 7.00 uur: De lichten boven de ring in het nog lege stadion flitsen aan. In de nok worden camera’s opgesteld voor long-shots. De opperbelichter staat via een walkie-talkie in verbindingmet de mannen die de tientallen lanïpen rich ten. Het effect van filters, spoüight of strijklicht wordt uitgeprobeerd. Het hele Ik speel acteur. Hoe lang is hij van plan door te gaan met heldenrollen? „Tot ik zo oud ben dat ze me alleen nog maar opa-rollen geven. Voorlopig staat er een andere film op het programma met regisseur Peter Hunt. Met hem maakte ik afgelopen winter in Zuid-Afrika de film „Gold”. Twee weken tot mijn knieën in het water in de mijnen. Volgend voorjaar beginnen we aan een andere James Bond-film: „Moonraker”. Voor de eerstkomende twee jaar ben ik volge boekt. Als dan mijn vrouw, mijn drie kinderen en mijn impresario het goed mantische- en naturalistische trek ken. In de slechtste van zijn roman personages ontdekte hij ook goede hoedanigheden. Hij beeldde niet slechts de menselijke natuur uit, doch zocht naar de zin van het leven. Na de Spaanse burgeroorlog van 1936 tot 1939 is voor zijn oeuvre hernieuwde belangstelling ontstaan. Hij was vrijwel de enige Spaanse schrijver die in zijn tijd het eenvou dige volk begreep. Galdos’ werk moet ook worden gezien als een protest tegen de in zijn tijd in zwang zijnde boudoir- en feuilleton-literatuur, waarvan hij de waardevolle regionale elementen wist te verwerken. Hii was op de hoogte van het werk van zijn 7.30 uur: Het stadion begint vol te lopen met boksliefhebbers. De weken tevoren heeft de produktieafdeling via pamfletten en advertenties in de kranten bekendgemaakt dat er een gratis show zou zijn die de hele dag duurt. Een brass-band, twintig zangers en zangeres sen, tien komieken en veertien boksers die echte wedstrijden voor geld uit vechten zijn gehuurd om te zorgen dat de 3000 figuranten elf uur lang geboeid op hun plaats blijven zitten. 8.00 uur: Op de derde etage van het Narai Hotel, dat als tijdelijke kantoor ruimte is ingericht, nemen de produktie- assistenten hun plaats in. Een twintigtal organisatoren, secretaressen en tolken. De telefoons rinkelen ononderbroken. Long-distance calls naar de receptionist in de hal die gek wordt van al dat zenuwachtig gedoe. Limousines no. 8,9 en 10 rijden voor bij Hotel Oriental om Roger Moore, Britt Eklund en Christo pher Lee naar het stadion te brengen. 9.00: De grimeur is drie kwartier met Roger Moore bezig geweest. Het resul taat is dat je zelfs dichtbij niet kunt zien dat hij geschminkt is, hij is er alleen wat gladder en jonger door ge worden en weerbarstige haarpieken worden door een dikke laag lak in bedwang gehouden. Een stand-in is in middels bezig de eerste opname te re peteren. Een heer die opvallend veel op Roger Moore lijkt, hetzelfde postuur heeft en dezelfde kleren draagt. Er is ook zo’n dame in de plaats van Britt Eklund, die al tussen het publiek zit met een grote witte hoed op. ’t Moet frustre rend zijn om zo sprekend op de vedette te lijken maar nooit anders dan met je rug op de film te komen. James Bond komt het stadion binnen, geeft z’n biljet aan iemand, kijkt zoekend rond, passeert in het gangpad een dikke Thaise jongen en gaat naar z’n plaats. Nadat de came ra vier keer de beweging heeft gerepe- pistool bedreigd door een dwerg. De figuranten in het betreffende blok zijn naar een andere plaats verhuisd om ruimte te maken voor de kamers. Een nieuwe ploeg boksers, omhuld met satij nen en goudgeborduurde kamerjassen is bezig aan de inleidende meditatieve be wegingen. Ze kussen de vloer van de boksring in het midden, in alle vier de hoeken, en vragen Boeddha om bijstand in het komende gevecht. James Bond moet het zonder Boeddha stellen, hij heeft alleen Britt Eklund die vanonder de rand van haar hoed koel naar de dwerg en zijn pistool kijkt. 13.00: Lunchpauze. De naar buiten stromende menigte dromt om de karre tjes heen die gerookt vlees aan stokjes en ananas verkopen. In een aangrenzende kantine staat een lopend buffet klaar voor honderd mensen. Een jongen in een wit katoenen pak slaat oplettend de eters gade. Hij en de onder-kok zijn eveneens speciaal uit Londen overgevlo gen omdat de filmploeg niet voor in heemse voedselverrassingen komt te staan. Als iedereen uitgegeten is neemt de kok een bord en eet eenzaam in de nu lege kantine. „Het is een hele verant woording” zegt hij, „zodra de ene pauze afgelopen is moet je alweer aan de sandwiches voor de volgende pauze be ginnen”. 14.00: Hervatting opnamen. De figu ranten zitten weer op hun plaats en zes hotpants-meisjes met veterlaarzen gehuurd van een bar op Patpong Road zingen een lied. De-mannen-van-de- film lopen allen rond met ontbloot bo venlijf en een handdoek om de nek waarmee ze het zweet van ’t lijf wissen. De hitte van zestig lampen en driedui zend mensen in het ongeventileerde sta dion begint ondraaglijk te worden. 15.00: Ai. James Bond is boos. Met een verontwaardigde frons loopt hij in snelle pas achter een Thaise popcornverkoper aan, die soepel zijn weg door de menigte zoekt en probeert te ontsnappen. Maar James Bond zou 007 niet zijn als we er niet van op aan konden dat hij hem wel te pakken zal krijgen. Hij zit de Thai op de hielen als ze de uitgang bereiken. Acteur Christopher Lee staat in z’n dagelijkse goed de opname gade te slaan. 16.30: Er wordt nog steeds gebokst. Ik heb nog niemand knock-out zien gaan maar het schijnt dat er toch iedere keer iemand wint. De hitte is nu vermengd met een scherpe zure stank: figuranten die hun goede plaats niet willen verlie zen, doen hun behoefte ter plekke. 18.00: De opnamen zijn afgelopen. Terwijl zes komieken het publiek tot schateren brengen worden de wagonla dingen materiaal weer ingepakt. Roger Moore, Christopher Lee en de dwerg moeten blijven want als slotattractie staat er een verloting, met prijsuitrei king door de vedettes, op het program ma voor degenen die de hele dag zijn gebleven. 18.30: Een ventilator, een strijkijzer een speelgoedbeer en trommels koekjes staan opgesteld in de boksring waar James Bond en zijn twee kameraden met een verplichte glimlach de goederen aan de gelukkige winnaars uitreiken. achter de rug, de Simon van Collem van .de „Bangkok Post”. „Ik was met Harry the Rolnicker vanavond”, begint hij enthousiast te gen zijn persattaché. „Wat een fasci nerende kerel”. Hij herhaalt vervol gens alle verse anekdotes die hij gehoord heeft, springt over op poli tiek-, Zuid-Afrika, onrecht in de we reld, onrecht van wit tegen zwart, van zwart tegen zwart, beroemde ge vallen van oplichterijen van verzeke ringen, en de vervuiling van lucht en water. Hij kan denken en praten. Later die avond, in zijn salon, on der het genot van drank en rookwa ren schilfert het filmster-image lang zaam maar zeker van hem af. romans, de „Episodios Nacionales”, welke in totaal 46 delen omvatten en wel zijn vergeleken met Balzac’s „Comédie Humaine”. veertig jaar oudere Don Lope, een vriend van haar vader, wiens schul den hij met grote edelmoedigheid heeft helpen delgen. Don Lope is evenwel een groot vrouwenverleider, die leek te zijn weggelopen uit „De Overgave van Breda”, de beste kwali teiten combinerend met de afschuwe lijkste gebreken. Tristana behoorde tot zijn „verval-periode”. De schilder Horatio komt het arme meisje uit haar psychisch isolement verlossen, doch na een verwijdering van enkele jaren kan de draad van een korte maar hevige liefde niet meer worden opgenomen. Heel knap slaagt de au teur erin de ontwikkeling van de verschillende karakters te verbeelden. Tristana, aanvankelijk een pop- vrouwtje, vergeestelijkt en eindigt in een soort Santa Teresa. Don Lope, begonnen als Don Juan, eindigt als een Don Quichote. Galdos’ speelse stijl is in de verta ling voortreffelijk overgekomen en het omslag van het werk is van Marjo Starink, naar een foto uit de film van Luis Bunuel. Onder welke filmregisseur hij graag willen spelen? „Ik houd niet speciaal van Franse regisseurs, ’t Klinkt allemaal zo na saal en ze nemen zichzelf zo ver schrikkelijk au sérieux. Bunuèl uitge zonderd, dat is een meester. Verder heb ik een oneindige bewondering voor de Italianen. De Sica, Fellini, maar, zoals gezegd, ik heb mijn be perkingen, dus ik denk niet dat ze me ooit een rol aanbieden. En dan, De Sica laat zijn acteurs niet eens het scenario lezen. Hij zegt van de ene dag op de andere wat ze moeten doen; dat zou me toch niet liggen.” Galdos, zoon van een welgestelde familie te Las Palmas, leed als jon gen onder de gestrengheid van zijn fanatiekgodsdienstige moeder, Dolo res, wier portret hij schreef in „Dona Perfecta”. Na studie op Engelse scho len op de Canarische eilanden, ging James Bond wordt met een

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 17