s KWJ vraagt steun voor Proloog Ilona Massey overleden r r* Harpweek op Queeckhoven Weer schitterende collectie van oude kunst GROTER gegroeid... w In Haarlem staan de mooiste keukens bij elkaar! „De Dom in puin” geeft bondig overzicht Blinde ontdekt mensen opnieuw PIANOSPELEN van loon bloemendaal uw nieuwe saab-dealer welkom I wl 11 Jaap ter Haar’s bekroonde boek Jazzcafé ,AT THE JAZZCORNER’ WWW AUGUSTUS WOENSDAG 2 1 1974 KUNST n van (Van onze correspondent) Financiële druk Fontainebleau Saftleven Cees Slinger - piano Frank Noya - bas John Engels - drums !tg n SPAARNE 104 HAARLEM Kwartet HARRY VERBEKE KLEINE DRUKKER HILVERSUM De schrijver Jaap ter Haar zal tijdens de kinder boekenweek begin oktober onder scheiden worden met de Gouden Griffel 1974. Dat gebeurt in de ca tegorie voor de jongere jeugd van 8 tot 12 jaar voor zijn boek „Het wereldje van Beer Ligthart”. DOESBURG VAN NI JENBURG uw flitsend-snelle drukker rtijk >e en je en ties, Korte Kleverlaan 30 - 44 Bloemendaal Tel. 023-259311 TECHNISCHE UNIE - STOKVIS COMBINATIE MUZIEKHANDEL ALPHENAAR 1 UTRECHT Groot is de expositie „De Dom in puin” zeker niet, in teressant en historisch belangrijk wel. Ljeze expositie in het Centraal Museum geeft namelijk een bondig overzicht van de toestand vóór, tij dens en na de ramp die Utrecht, en in dit geval met name de Dom, in 1674 heeft getroffen. En dat overzicht maakt een diepe indruk op de bezoeker, omdat er ook heel veel nadruk gelegd wordt op het menselijk aspect van deze ramp, veroorzaakt door een tornado zoals Amerika er 200 in een jaar krijgt te verwerken en ons land één in de 20 jaar. Meteorologisch is vastgesteld dat deze tornado een kracht had, waarvan we ons de gevolgen bij de tegenwoordige bouwwijze enen bevolkings dichtheid ternauwernood ernstig genoeg kunnen voorstellen. Weerkundi gen leggen dan ook liever niet teveel nadruk op dit aspect van deze ramp, die 300 jaar geleden plaats had. (Van onze correspondent)' F (Van onze kunstredactie) i- I DO-43 A Boeiende aspecten van een ramp lige (Advertentie) (ADVERTENTIE) begint presenteert hedenavond: Maquette van de Dom zoals die er uitzag vóór de ramp van 1674. idie ig in een zeer goede staat. De prijs rond de anderhalf miljoen. een het worden platgebrand. De Domstedelingen waren nog niet aan die financiële druk gewend, of de natuurramp veroorzaakte nog meer ellende. nooit vergeet is net dat ene boek of die twee boeken uit zijn jeugd, die diepe indruk op hem gemaakt hebben. Hem geraakt hebbén. Een kinderboek kan een immense indruk hebben en achterlaten. Dat is niet iets vluchtigs”. bel art. Kleine Houtweg 7B - Haarlem Telefoon 023 - 31 04 48 ?k. Haarlem, Tulpenkade 1, tel. (023) 319345 ant ge- an- eds Onze driemaandelijkse cursus weer. U kunt nog inschrijven. Binnen drie maanden leren wij U op muzikaal- en technisch verantwoorde '■wijze de grondbeginselen van het piano spel. U weet dan of U wel of geen aanleg heeft voor pianospelen, en of U het wel of niet zult leren. VANAVOND bent U welkom op onze oriëntatieavond in ons leslokaal op de eerste etage van ons bedrijf Kruisweg 47, Haarlem, aan vang 20.15 uur. KRUISWEG 47-49, HAARLEM "M. '-S? - 339244 - 320032 een nogal klein lettertje, gaat uitvoerig in op de verschillen in techniek en benadering van het onderwerp door de beide kunstenaars. Dit is mogelijk ge worden, omdat de doctoraalscriptie van drs. A. F. E. Kipp, die geheel aan Saftleven is gewijd, ter beschikking is gesteld aan de makers van deze exposi tie. De tornado, want dat was het. ont stond ten zuiden van Parijs en heeft, zo heeft één van de samenstellers van de expositie, de heer Graafhuis van het haring daar blijft 'n mens gezond bij! WASHINGTON. (AFP) Ilona Mas sey. de filmster die in de jaren veertig in Ho-lywood furore maakte, is dinsdag in Washington na een langdurig ziekbed op 62-jarige leeitijd overleden. Ilona Massey werd in 1912 in Boeda pest geboren en had er gedebuteerd als operazangeres. In 1939 werd ze beroemd door haar rol in de film Balalaika met Nelson Eddy, die doorgaans Jeanette MacDonald als tegenspeelster had. „Wie 't kleine niet eert, is het grote niet weerdt”, is volledig van toepassing op onze snel-drukkerij. Nu óók met groot formaat offset (35 x 44 cm) in net zoveel kleuren als u maar wilt. Even voordelig en hoogwaardig als ons rappe drukwerk op kleine formaten. Oh. dat kende u al? Maak d?n nü kennis met ons grote formaat. U weet ’t: wij drukken flitsend snel als het moeten ’t moet bijna altijd! schilderijen uit de Gouden Eeuw) heeft dan met dit filiaal een entree in Brabant gekregen en Vanderven een aantrekke lijke entourage voor zijn antiek. In een meer uitgebreide beschouwing hopen we binnenkort op de antiekbeurs terug te komen. V'V Op het moment dat de tornado in. Utrecht --en niet te vergeten in vele andere delen van ons land en daarbuiten zijn vernielend werk verrichtte, stond de Domstad er in financieel opzicht bijzonder slecht voor. De Franse bezet ting had de stad op meer en minder nette manieren letterlijk uitgewrongen en vroeg vervolgens nog 450.000. gulden, een geweldig bedrag voor dié tijd. Zo die som niet op tafel zou komen, zou de De expositie van de Dom in puin heeft een logische opbouw: de bezoeker krijgt eerst een beeld van Utrecht in de jaren 1672-’74, daarna wordt de ramp zelf in beeld gebracht, niet alleen met betrek king tot de Dom. maar ook tot andere gebouwen en wijken. Hoe droevig het voorgevallene overi gens ook mag zijn, de samenstellers van de expositie hebben weinig of geen gege vens gevonden over mogelijke doden. Daarentegen des te meer over het nut dat deze ramp nog had kunnen opleve ren voor zielen, die nog van de almach tige afgekeerd leefden Terug naar het heden. Herbouw van de Domkerk? Een probleem, waarvan de behandeling niet tot de competentie van een museum of een archief behoort. Hetgeen niet wil zeggen dat beide instel lingen niet zouden mogen bijdragen tot de meningsvorming door het aandragen van gegevens. Tekeningen, plattegron den, schetsen hier dienen vooral de namen genoemd van architect Th. Haak- ma Wagenaar en C. A. Baart de la Faille velen van typisch bouwkundige aard, werken voor de deskundige zeer verhelderend. Een stichting gaat op on derzoek uit. We wachten met spanning op de resultaten. De gewone bezoeker ziet hoe men vroeger natuurrampen er- vaarde en verwerkte en registreerde. Wellicht is dat nog het belangrijkst» facet van deze expositie. De Antiekbeurs in Delft, die tot 11 september geopend blijft, laat weer een bijna onoverzienbaar grote collectie van de mooiste kunst en kunstnijverheid zien, in alle gevallen van een hoge museale kwaliteit. Behalve de schilderij en is er bijzonder veel keramiek, veel zilver, tin en glas, meubilair en talloze andere voorwerpen als munten, beelden en uurwerken te zien. Nieuw is de samenwerking, niet alleen op de beurs, tussen de gebr. Douwes uit Amsterdam en Vanderven Vanderven uit Den Bosch. Beide exposanten hebbén in het Prinsenhof een gecombineerde stand en zullen binnenkort gezamenlijk een nieuw pand aan de Peperstraat in Den Bosch betrekken. Douwes (veel gel”. Hete op een voor Beer Ligthart nieuwe - manier van ontdekken van mensen en situaties. DELFT. Op de vanmiddag in het Prinsenhof geopende 26e Oude Kunst en Antiekbeurs wordt voor de eerste keer een schilderij van Rogier van der Weijden aangeboden. Het paneel van de Vlaamse primitief is getiteld Sint Lucas tekent de Madonna en Kind. Het werk, dat vrij groot is (135x108 cn»), verkeert ligt Aankoop van dit schilderij zou van onze musea in staat stellen eerste werk van Rogier van der Weijden in ons land te kunnen tonen, want in tegenstelling met bijvoorbeeld België be- viiidt zich geen enkel werk van hem in Nederlands bezit. Van de Madonna zijn vier versies, te weten het onderhavige stuk en drie schilderijen, respectievelijk in musea in München, Boston en Lenin grad. UTRECHT (ANP). De KWJ (bewe ging van werkende jongeren in Neder land) heeft minister Van Doorn (CRM) dinsdag in een telegram dringend ge vraagd het werk van de toneelwerk- groep Proloog uit Eindhoven veilig te stellen. „Proloog is ondersteuning van ons werk”, aldus het telegram. In wat hij noemt zijn „micro-wereld van probleempjes” vergelijkt de Hilver summer zich met „een fabrieksdirecteur, hoewel die vaak in een macro-wereld staat”. Zijn werk ziet hij als een vak. („Ik moest wel voor m’n kinderen en vrouw”). Zonder moeilijke en culturele poespas, en beslist niet vanuit een ivoren toren. „Het gewone is goed genoeg”. Hij heeft liefde voor ’t vak en zijn functie als schrijver. Zo zegt Jaap ter Haar nu over Geschiedenis der Lage Landen - waarvoor hij gedurende bijna vijf jaren van zijn leven alles opzij schoof:.„Als Geschiedenis der Lage Landen niets had gedaan, dan had ik nu een baan ge had. De betreffende St. Lucas, die wordt aangeboden door de Haagse kunsthande laar S. Nijstad komt oorspronkelijk uit het bezit van graaf Wilczek uit Liech tenstein. Voor de Tweede Wereldoorlog kon het stuk op verschillende tentoon- Jaap Ier Haar (52) is een geboren en getogen Hilversummer. Hij is de geeste lijke vader van moderne en bekende kinderboeken, tv- en hoorspelén en his torische werken. Wie kent niet de Lotje- reeks, de Saskia en Jeroenverhalen. Ko- ning Arthur, Boris (in Rusland ook ver schenen) en het vierdelige Geschiedenis van de Lage Landen. Dit is maar een bescheiden greep uit zijn^werk dat uit gegeven werd in de afgelopen jaren door van Dishoeck uit Bussum. De bekroning van Beer Ligthart vindt Jaap ter Haar aardig als het mee kan helpen het kinderboek in het algemeen te ondersteunen. Niet om de bekroning, maar omdat het (ook) een kinderboek is. Er zijn auteurs die duizenden kinderen „geraakt” hebben zonder ooit een prijs ervoor te krijgen....” Wie Beer Ligthart leest, zal de auteur gelijk geven als hij zegt dat het eigen lijk „leeftijdloos” is. „Ze lieten het aan kinderen van acht-negen jaar zien en die konden het aan”. Jaap ter Haar: „Het gaat om een jongen, die blind wordt door een ongeluk en ermee moet leren leven”. Jaap ter Haar had voordat hij aan Beer Ligthart begon een vaag idee over een blindheid, zo overheersend, dat een zo gehandicapt persoon toch dusdanig kan registreren en aanvoelen of hij bij voorbeeld te maken heeft met een „def tige meneer” of met een „artistieke vo- Het pièce de résistance van deze ten toonstelling wordt zonder enige twijfel gevormd door de reeks ruïne-tekeningen van Herman Hermanszoon Saftleven, die in 1609 te Rotterdam werd geboren. Terecht heeft deze expositie dan ook als ondertitel „Herman Saftleven tekent de stormschade in de stad Utrecht”. Saftle ven was een beroepskunstenaar die tij dens zijn leven al de nodige erkenning kreeg van de zijde van de stad Utrecht. Zijn tekeningen noden natuurlijk tot vergelijken met het werk van een ande re kunstenaar, namelijk Pieter Saenre- dam, de beroemde maker van kerkinte rieurs, van wie onder meer een weerga ve van het middenschip van het koor van de Dom te zien is op deze expositie, een werk dat in 1636 tot stand kwam, toen de Dom nog onbeschadigd was. De catalogus, uiterst grondig opgezet en ruim geïllustreerd, helaas gedrukt in geopend: maandag t/m vrijdag van 8.00-12.30 en 13.00-17.00 uur, dinsdag- en donderdagavond van 18.30-21.10 uur. BREUKELEN. (ANP) Tijdens de harpweek. die dit jaar wordt gehouden van 22 tot 29 augustus op Queeckhoven in Breukelen zullen negen concerten worden gegeven, terwijl de week wordt besloten met een optreden van de beste deelnemers tijdens een concert in de Nederlands Hervormde Kerk van Breu kelen met een programma, dat door de cursusleidsters, Phia Berghout en Maria Korchinska, wordt samengesteld. De leidsters geven met het ensemble Luciennë Bouwman ook het openingscon cert. De andere concerten worden gege ven door de Roemeen Ion Ivan Roncea, het Deense duo Peter en Hideko Bonde- sen,_de-.-Nederlandse Emily Heyens met bet,, bass quintet van de Nederlandse radio. Josef Molnar met de Nederlandse pianist Tan Crone, de Amerikaanse Nan cy Allen,, de Russische Vera Dulova, en het JJelgische ensemble Musique Nouvel le ..met de Harpiste Francette Bartholo- mee. Tijdens de internationale harpweek worden inleidingen gehouden over onder andere: drugs en de optredende musicus, de harp in het orkest, technische proble men en oefeningen. Rogier van der Weijden topstuk op 26e Antiekbeurs in Delft archief mede dankzij de hulp van een pastoor in Fontainebleau vastgesteld, ook schade aan het bekende kasteel aldaar aangericht. Maar zelfs na zijn reis naai’ de Waddeneilanden was hij nog actief, veel schepen zijn nog in moeilijkheden gekomen- Uit deze eeuw kunnen de gebeurtenissen in Borkulo en Tricht als vergelijkingsmateriaal aange haald worden; ook de watersnood van 1953 komt qua natuurgeweld met de ramp van 1674 overeen. De Dom in puin. Het lag in de zeven tiende eeuw voor de hand dat zoiets vreselijks een goede en graag aangegre pen aanleiding was om er een vinger wijzing des Heeren of Diens straffende hand in te zien. Anderzijds wordt echter ook de goedertierendheid van de Al machtige gememoreerd: in een verslag op rijm, dat verscheen onder de vriende lijke titel „De donderbasuyn Godts ge- blasen over Hollandt en Uytert”, wordt erop gewezen „dat Godt geen kerrick schent voor ’t vollick daer is uyt”. De Domkerk was inderdaad leeg op het moment dat de ramp plaats had, kort tevoren was er echter nog een dienst gehouden. De Utrechtse predikant Jodocus van Lodensteyn, dichter van het in reforma torische rechtzinnige kringen nog steeds graag gezongen „Hoog, omhoog, ’t hart naar boven, hier beneden is ’t niet”, was van mening dat de Heere difr-kwaad had hele stad bij het vertrek van de legers toegelaten, omdat de zondagsrust niet in acht werd genomen en de dag des Hee ren dus werd ontheiligd. Maar het symbool „De Dom in puin” kon ook geïnterpreteerd worden als straf voor een politieke misslag, om niet te zeggen landsverraad. De mentaliteit van „Zie je nou wel, dat krijg je ervan” werd getoond door de Staten van Hol land en Zeeland, die de aanvallen van Franse zijde bleven weerstaan, ook toen Utrecht in 1672 de euvele moed had z’n poorten open te zetten voor de Franse bezetting. „Sint Lucas tekent de Madonna en Kind’’ heet dit werk van Rogier van der Weijden dat in Delft is te zien. Van der Weijden werd in 1400 te Doornik geboren en overleed op 64-jarige leeftijd in Brussel. Met de gebroeders Van Eijck wordt hij tot de belang rijkste Vlaamse primitieven gerekend. Over zijn werken en eigen ervaringen in het algemeen zegt de Hilversummer: „Twintig procent is Jaap ter Haar en tachtig procent zijn anonieme medewer kers: ’t meisje in de tram, het verdwaal de kind, een vertwijfelde moeder. Het zijn allersaai druppeltjes die in een emmer lopen, waarvan de vloeistof- op een gegeven moment soms na jaren, naar boven komt. Naar buiten stroomt”. Met het kinderboek in het algemeen gaat het góed in Nederland, meent Jaap ter Haar. Althans wat de keuzemogelijk heid voor Két kind betreft. „Het mooiste in Nederland is dat er zoveel soorten kinderboeken zijn: over dolle Mina’s, over anarchisme, geloof, avontuur en ontspanning. De veelheid van meningen helpt mede dat kinderen genuanceerder gaan denken dan vroeger het geval was met twee of drie boeken uit je jeugd”. In dit verband merkt Jaap ter Haar even later op: „De dingen die een mens stellingen in West-Europa worden be zichtigd, maar later verdween het in een kluis in Zürich, waarna verkoop naar New York volgde. Dezelfde kunsthandelaar brengt nog een ander belangwekkend werk: een fors doek van de Haarlemse schilder Jan Miense Molenaer (16101668). Het is een Allegorie der Ijdelheid; was in 1970 in Leiden te zien op de vanitas-tentoonstel- ling Ijdelheid der Ijdelheden en ging kort daarop naar Amerika. Net als met de Madonna van Van der Weijden bracht Nijstad dit werk terug naar Ne derland. Het betekent overigens niet dat beide werken daarmee voor ons land behou den zullen blijven. De prijzen liggen zo hoog dat met name directeuren van musea een zeer groot beroep op hun fondsen moeten doen om deze stukken te kunnen verwerven. Wel is hiermee opnieuw aangetoond dat belangrijk an tiek weer terugkomt'naaT ons land. De mening dat er meer ahtiek naar het buitenland gaat dan dat er binnenkomt, moet zeker worden gelogenstraft. Er is een duidelijke trend dat antiquairs steeds vaker naar het buitenland reizen om daar hun aankopen 'te doen. De vroedschap nam dan ook snel maatregelen tegen een mogelijk mis bruik maken van de situatie. Hoge geld straffen werden er gesteld op prijsop drijving van bouwmaterialen, met name op het toch al zo kostbare lei. Uitvoer ervan werd verboden, er kwamen offi ciële prijsbeschikkingen. Veel is er in Utrecht hersteld, de Dom echter niet- Hoe het met dit gebouw, dat overigens nooit werkelijk voltooid werd, verder ging, maakt de expositie goed duidelijk. De gang van zaken wordt de bezoekers niet alleen met „officiële” kunst getoond, maar ook met behulp van andere voorwerpen, die niet met kunstzinnige bedoelingen zijn ontwor pen, bijvoorbeeld zulke prozaïsche zaken als rekeningen. De KWJ heeft ook een telegram ge stuurd naar provinciale staten van Noord-Brabant. waarin de KWJ zegt met afschuw kennis te hebben genomen van het besluit van de staten de subsidie voor Proloog te beëindigen. :om

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 11