realiteit Pim de la Parra filmt Mijn nachten nu zonder subsidie naar mijn uitgangspunt van BINGO VOOR EKSEPTION Afscheid van Flothuis Interpellatie van VVD uitgesteld r Asger Jorn in Den Haag Lancering van ANS op radio u Kijken Kurt Trampedach „Entertainment is k *-**-^q5 TOP DE POP POP DERTIEN I I stje me Tioli SOOSAGENDA dat is niet meernormaaL. jg Na 20 jaar Concertgebouworkest Nazareth in Amsterdam Bureau voor B.V. aarlem, 37 05 77, 16 38 22. w llï 1 KttO DONDERDAG 2 9 AUGUSTUS 1974 KUNST 11 (Van een medewerkster) k Plastic tasje Benadering )ten B.V. NpOfpHOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST 3BE— if Mij w --M EDAM Het vlakke Noordhol- landse landschap boven Edam schittert kleurig in de zon, achter de dijk hoor je het Usselmeer, het licht is verblindend, maar het is geen moment te warm. Binnen, in de veelbesproken boerderij van filo soof Fons Elders wordt hard ge werkt aan de opnamen van Scor pio’s nieuwe speelfilm: „Mijn nach ten met Susan, Olga, Albert, Julie, Piet en Sandra”. fe- Woensdagavond jongstleden heb je ze op de buis in Neder- popzien kunnen zien: de heren die Ekseption-nieuwe-samenstel- ling een nieuwe image, een nieuw geluid en een nieuwe start moeten geven. Ar F JpMO r (ADVERTENTIE) in - - - (ADVERTENTIE) Ekseption presenteerde zich dinsdag (Va*, onze RTV redactie) de Rijksuniversiteit te (ADVERTENTIE) Sant- Amsterdam, za- sen ge- Platenmaatschappij Phonogram is al lang blij. Waar er één was, zijn er nu ineens twee: Ekseption en Trace met Rick van der Linden. En op zijn eerste nieuwe elpee is nu nog even het wachten. in Hilversum in de nieuwe samenstel ling: Boven van links naar rechts: Hans Jansen, Pieter Voogt, Jan Ven- nik en Hens Hollestelle. Op de voor grond: Cor Dekker en Rein v. d. Broek. DEN HAAG. (ANP) Kunstcentrum Pander in Den Haag toont tot en met 1 oktober grafieken van Asger Jorn, de vorig jaar op 59-jarige leeftijd overleden Deense kunstenaar, die het grootste deel van zijn leven in Parijs en Albisola (Italië) doorbracht, en achtereenvolgens lid was van de Helhesten, van de Co- bra-groep en van de Internationale Situ- ationiste. De Deense ambassadeur in ons land, B. Kronmann zal de tentoonstel ling op 29 augustus openen. W De VOO heeft bij De Kroon beroep aangetekend tegen de beslissingen van de Omroepraad, zodat de zaak „sub judi- ce” is. Dat was voor het parlement reden om nu nog maar niet over deze zaak te gaan discussiëren. Concertgebouw Haarlem vrijdag 30 augustus 1974 20.15 uur dirigent: ANDRÉ VANDERNOOT solist: JAN WIJN - piano programma I. Chr. Bach Sinfonia in E Grieg Pianoconcert Beethoven Symfonie no. 2 Entrée 4,50 (a.i.) c.j.p. geldig plaatsbespreken aan de kassa van het Concert- film gemaakt met de Surinaamse schrij ver Rudi Cros, waarin ik me wel dege lijk met een politieke keuze bezighield. Ik heb er geen angst voor het publiek tegen de haren in te strijken of taboes te doorbreken. Dat heb ik op het gebied van de sex ook wel gedaan, dacht ik. De belangstelling voor de film en voor het maken van films is ontstaan in mijn puberteit. Volgens mij heeft film alles met erotiek en seksualiteit te maken. Daarom moet ik films maken, zoals een schilder moet schilderen.” Zodiac, een sociëteit op de Amster- damsevaart in Haarlem, wordt deze weken omgebouwd tot een bureau voor bestuur en medewerkers van het actieve bestuur van sociëteit Tioli dat tevens heel het Haarlemse jongeren werk wil laten meeprofiteren. (Van onze R.T.V.-redactie) HILVERSUM. (ANP) De NOS-ra- dio zal morgen een rechtstreekse repor tage uitzenden van de lancering van de „ANS”, de Astronomische Nederlandse Satelliet. De reportage van deze uitge stelde lancering is van 14.45 tot 15.10 uur op Hilversum 1 te horen. De feitelijke lancering wordt kort na drie uur ver wacht. I nhet aansluitende programma „Zoek licht op Nederland” zullen korte repor tages over het verloop van de vlucht worden gegeven. öqöe Van Dijk heeft van de Kamer wel toestemming gekregen om minister van Doorn van CRM te ondervragen over het zijns inz ens merkwaardige omroep beleid. Hij vertelt hoe hij zich voelde toen hij in Alicia”, (een Verstappen-film, die 27 Na bijna twintig jaar voor het Con certgebouworkest te hebben gewerkt, gaat de artistiek leider thans als prof, dr. Marius Flothuis musicologie doceren aan het Instituut voor Muziekweten- Kaartverkeop en gebouw, Lange Begijnestraat 13, van 10-15 uur. Telefonisch 32 09 94 van 12-15 uur. schappen van Utrecht. In het concertgebouw wordt hij opge volgd door een voormalig wetenschappe lijk medewerker van dit instituut, de 35- jarige Hein van Rooyen, die tevens do cent in de muziekgeschiedenis is geweest aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Dr. Flothuis werd in 1955 tot artistiek leider benoemd, maar was ook voordien al actief voor het Concertgebouworkest. Reeds in 1937 werd hij bij de artistieke leiding ingeschakeld als assistent van Mengelberg. Na een onderbreking tijdens de bezetting en de jaren daarna keerde hij in 1953 terug als programmadirec teur. Ondanks het mooie weer, worden er vandaag uitsluitend scènes binnen ge draaid, in twee kleine kamertjes, waar het natuurlijk wél snoeiheet is onder het licht van de felle lampen. De meeste buitenopnamen zijn al klaar, alleen met Willeke van Ammelrooy en Nelly Frij- da. staan er nog een paar op het pro gramma- In de ruimte wordt een donkere kamer gebouwd en bovendien komt er een offsetpers. Het is de bedoeling zoveel Haarlemse instellingen te inte resseren dat één man aangesteld kan worden die dan zo veel mogelijk affiche- en ander drukwerk voor zijn rekening neemt. John Oomkes: „Op die manier zouden een hoop mensen die nu nog elke keer problemen heb ben op een goedkope, snelle en goede manier geholpen kunnen worden.” Het gebouw op de Amsterdamse- vaart zal verder dienen als aktiecen- trum voor Tioli dat voor dit seizoen vele plannen op stapel heeft staan. Zondagavond start op de zomervaart weer „Upstairs”, een broedplaats voor jonge mensen die niet alleen willen luisteren naar wat afwijkende soor ten muziek, maar die ook willen praten over diverse thema’s. Zondag is het onderwerp van gesprek: „Het geweld in de samenleving”. Met dit daverende plaatwerk zijn de gebruikelijke grote Ekseption- toernees niet vergeten. Mét of zonder Rick schijnt in het buitenland geen verschil te maken. De groep is net terug uit Skandinavië, gaat nog naar Duitsland en vertrekt op 27 septem ber voor een lange reeks naar Cana da. In november staan er dan nog twee trips langs de grote steden van Duitsland en Frankrijk op het pro gramma. AMSTERDAM. (ANP) Burgemees ter Samkalden van Amsterdam heeft woensdagochtend in de spiegelzaal van het Amsterdamse Concertgebouw de scheidende artistiek leider van het Con certgebouworkest, dr. Marius Flothuis, gehuldigd. Hij meldde hem zijn bevorde ring tot Officier in de Orde van Oranje Nassau en speeldde de binnenkort zestig jaar oude Flothuis de daarbij behorende decoratie op de borst. In Rotterdam werd onlangs een tentoon- staat om de politie te waarschuwen of stelling gehouden onder de titel Kijken naar de werkelijkheid. Het was een expositie van werken van super-, hyper- en foto-realisten. Kunstenaars, die de werkelijkheid zo goed mogelijk trachten te benaderen. De kunstenaar Kurt Trampedach, overi gen niet in Rotterdam aanwezig, is ook een in zeer realistische stijl werkende beeldhouwer, Maar behalve dat zijn werk in galerieën en musea is te zien, plaatst hij zijn beelden van tijd tot tijd ook op straat. Het gevolg is een reeks van misverstanden: het publiek is bezorgd, in De term „nieuwe start” bevalt Hans Jansen (piano, hammondorgel, harpsichord, ARP synthesizers en percussie), Cor Dekker (bas), Pieter Voogt (drums en percussie), Rein van den Broek (trompet en flugelhoorn), Jan Vennik (saxen, fluit en klarinet) en Hans Hollestelle (gitaar en elek trisch viool) maar matig. In feite is Ekseption nooit weg geweest ook al dachten duizenden fans dat het ver trek van Rick van der Linden auto- DEN HAAG. De interpellatie die het VVD-kamerlid Klaas van Dijk zou houden over de verruiming van de zend tijd van de Tros en het weigeren van een zendmachtiging aan de Veronica Omroep Organisatie is uitgesteld. 1. (1) Rock your baby George McCrae; 2. (2) Hostage Donna Summer; 3. (3) Rocket Mud; 4 (4) Gigi 1’amaroso Dalida; 5. (7) Your baby ain’t your baby anymore Paul da Vinci; 6. (12) Amateur Hour The Sparks; 7. (6) Papa was a poor man Jack Jersey; 8. (14) Wall Street 10CC; 9. (17) To night The Rubbettes; 10. (11) Six Teens The Sweet; 11. (21) Air Disaster Albert Hammond; 12. (5) Sugar baby love The Rubbettes; 13. (8) Rock the boat Hues Corporation. zelfs om mond-op-mond beademing toe te passen. De foto’s tonen respectievelijk de be zorgde passanten en de kunstenaar met zijn „zieke jongen”. ffi A- I matisch ook het einde van de in Haarlem gestarte topgroep zou bete kenen. Dat bleek geenszins het geval. En nog voordat Rick met zijn nieuwe groep Trace met z’n eerste LP op de markt is, komt Ekseption met „Bin go”, negen nummers met nieuwe mensen en dus ook een nieuw geluid. „Rockjazz” is een aardige benaming voor het soort muziek, doorwrochte stukken met veel muzikale hoog standjes, maar dan zonder corset. Wat meer stevigheid, wat meer vrij heid, wat minder alles-van-hetzelfde. Ekseption zelf spreekt van een „New Formula”, zeg dus maar gewoon „nieuwe formule”. Bij al dat nieuws hoort ook producer Tony Vos, de man achter de knoppen. Geen man voor klassieken, maar er zijn er toch een paar overgebleven: „Sabre Dance 74” en „The death of Ase”. Die Amerikaanse films waren hoofd zakelijk entertainment, en als daar al een boodschap in voorkwam of normen werden doorbroken, dan was dat goed ingepakt, goed verstopt, zoals in „Mar- nie” van Hitchcock- Entertainment is ook mijn uitgangspunt, hoewel ik principe niet tegen een ingebouwd enga gement ben. Ik heb bijvoorbeeld een De Schotse groep Nazareth treedt dit weekeinde twee keer op in Neder land; vrijdagnacht in de Rotterdamse Doelen, zaterdagavond om 20.15 uur in het Concertgebouw in Amsterdam. Organisator Paul Acket heeft voor de opening van zijn seizoen een in ons land nog vrijwel onbekende groep gecontracteerd. Nazareth, in het buitenland al veel geprezen om haar sensationele hard-rock-optreden, is hier nog nooit geweest. Dat zou de reden kunnen zijn dat geen van de vijf elpees - waarvan de laatste „Rampart”, overigens net uit is, veel aandacht of verkoop heeft verkregen. Dit weekeinde zal uitwijzen of lead zanger Dan McCafferty, sologitarist Manny Charlton, drummer Darrel Sweet en bassist Pete Agnew deze aandacht wél of niet verdienen. De groep bestaat al vier jaar en heeft zich in Engeland zowel als in de VS met knallende concerten een grote naam verworven. Wie weet volgt ons land na zaterdag ook. september in première gaat), een rol speelde, waar geen enkele acteur warm voor kon lopen. Een geweldige ervaring, vindt hij, die zijn eigen aanpak en houding als regisseur tegenover zijn spe lers heeft veranderd. Ik benader ze nu rustiger, dan vroeger, omdat ik heb on dervonden hoe groot de spanning en de verwarring kunnen zijn”. Pim de la Parra werd 34 jaar geleden in Suriname geboren. Zijn vader wilde, dat hij kennis zou maken met Europa, en hoewel hij in die tijd zelf meer voelde voor de filmacademie in Los Angeles, liet hij zich inschrijven op de faculteit voor politieke en sociale wetenschappen in Amsterdam. Als bijvak koos hij na tuurlijk filmwetenschappen en professor Peeters, bij wie hij deze colleges volgde, kwam er snel genoeg achter dat hij hier met een meer dan normaal geïnteres seerde leerling te maken had. Toen de filmacademie zijn rooster uitbreidde van drie tot vijf dagen per week, switchte hij over. Het contact met Wim Verstappen da teert uit deze tijd. Ze richtten met nog een paar anderen „Skoop” op, de eerste 20 minuten durende speelfilm „Ah, Ta mara” werd gemaakt, de samenwerking bleek een succes en in 1965 ontstond „Scorpio”, waarbij Pim regisseerde, als Wim produceerde en omgekeerd. De rest van het verhaal kent iedereen- Ze maakten regelmatig speelfilms, die nogal wat stof deden opwaaien, zij het met wisselend succes: Rubia’s Jungle, Blue Movie, Frank en Eva en Dakota. Na herhaalde moeilijkheden om subsi die los te peuteren, besloten ze goedkope economisch-realistische films te gaan maken en zodoende niet afhankelijk meer te zijn van de „paternalistische” Stichting Produktiefonds Nederlandse Films, waarin CRM en de bioscoopbond geld steken. Drie jaar geleden keurde deze stich ting het script voor „Mijn nachten” af, en kon Pim, die alle voorbereidingen had getroffen om te gaan- draaien en al drie dagen op zijn lokatfe achter de dijk zat te wachten, zijn mensen naar huis sturen. Nu doet hij alles zonder een cent subsidie. Er is wel iets aan het oorspronkelijke scenario veranderd, verschillende schrij vers. onder wie Charles Gormley, ver hef Tioli, wijkcentrum Laan van An gers, zatav.: Have Mercy; zondagmid dag: disco. Upstairs, Zomervaart 170, open avond met discussie over het geweld in de samenleving. Paradiso, Weteringschans, Amster dam, vrijdag: Peter Koelewijn en zijn Rockets; zat.: Blue. De Ark, Kerkplein 5, Velsen-Zuid, vr. en zat.: soos. Can-Can, Stoofsteeg 1, iedere av: bar-dancing-disco. Moulin Rouge, Kleine Houtstr., elke av: bar-dancing-disco. Club Bluesette, A. C. Krusemanstr. 34 Oost, vr. zat en zo: bar-dancing- disco. De Weijman, Hoofdstraat, poort, elke av. beh. ma: disco. Concertgebouw, t.av.: Nazareth. PEN, Kanaalstr. 257, IJmuiden, vr. zat en zo.: open. Turfschip, Turfsteeg 20, zat.: kof fiebar m.m.v. Gimmick. De eerste dagen werd er kennelijk hard opgeschoten, mede dank zij de on verhoopt goede, spelprestaties, van de amateurs onder de spelers. Er is een filmploeg van erg jonge mensen aan het werk. De sfeer is uitstekend, regisseur Pim de la Parra houdt, behalve de set en de camera voortdurend een plastic tasje in het oog, waarin voor hem on ontbeerlijke zaken zijn opgeborgen: z’n script, een flesje vitaminepillen en twee Surinaamse sinaasappels. Regisseur Pim kan tot dusver tevre den zijn. Zo ziet hij er ook uit: een vriendelijke, maar dynamische man van voor in de dertig. Hij benadert mensen direct en nieuwsgierig. Hoewel zijn aan dacht zich heel geconcentreerd op iets of iemand kan richten, ziet hij intussen alles. vers, onder wie Charles Gormley, leenden hun medewerking, maar uitgangspunt bleef hetzelfde. Het is het verhaal van „Susan”, een uiteraard mooie, succesvolle vrouw, van de wereld, die, wanneer haar oppervlak kige manier van leven haar gaat verve len, zich terugtrekt in een afgelegen boerderij. Ze woont daar eerst een paar jaar eenzaam, maar neemt daarna, van uit een soort Florence Nightingale-achti- ge instelling, allerlei wonderlijke kost gangers in haar huis op. De werkelijk heid van wat zich daarbij afspeelt, dringt nauwelijks tot haar door, tot op een mooie dag een jongeman op een motor arriveert. Op een vraag aan Pim, of hij niet liever vrij zou zijn van de beperking om bij een groot publiek in de smaak te moeten vallen, om uit de kosten te komen, zegt hij die beperking niet te kennen. „In de eerste plaats komt het haast nooit voor dat een film zichzelf betaalt hier in Nederland. We zijn een achtergebleven gebied en hebben de min ste bioscopen per hoofd van de bevol king in Europa. In de tweede plaats maak ik de films, die ik wil maken, succes is niet te berekenen van tevoren. Ik groeide op in Suriname, Wim zat 14 jaar in de Antillen, we zagen in onze jeugd alleen Amerikaanse films. We hadden geen idee van wat hier in Euro pa op filmgebied gebeurde, dat kwam pas later. il u

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 11