Huidige ontwikkelingen ver doorgetrokken Boormans „Zardoz” loopt stuk chaotisch toekomstbeeld op Laat ’hs wat van je „Ik kan niet leven zonder een ander” II gelukt! interieurs WK international terstal y 15 Gerard Vermeersch overleden VRUDAG 30 AUGUSTUS 1974 KUNST Stabiliteit Klooster Auditie ties, erk- PTT no» Zijn uw vakantiefilms binnen en staan uw vrienden er messcherp op, laat ze het dan snel even weten. En nodig ze uit voor de première. Dat kan gezellig worden. Bel ze na zessen of in het weekend. Want dan belt u voor half geld door heel Nederland. MMHM ANDERHALF UUR heeft de Engelse filmer John Boorman in een Amsterdamse Bodega zijn nieuwste film „Zardov” toege licht, verklaard en verdedigd in een gezelschap van Nederlandse critici dat kennelijk nogal moei te had gehad om hem te volgen in zijn bizarre toekomstfanta sieën. Want „Zardov” speelt in het jaar 2293 en bij het over wegen hoe dan ongeveer onze samenleving er uit zal zien, kan men vele kanten uit. N achtvoorstellingen (Van onze kunstredactie) HINDELOPEN - augustus. Het kleine haventje van Hindelopen ligt vol. Niet met vissersschepen, zoals in vroeger tijden, maar met plezier jachten die in grote meerderheid de Duitse vlag blijken te voeren. Op de kade een aantal vissers met de klassieke gezichten en wat watersporters, die pet, j opper en korte broek doen alsof er met deze zomer niets aan de hand is. Om zeven uur komt er een man aanfietsen. Hij stopt, rinkelt met een grote bel, haalt een briefje uit z’n zak en roept tegen de wind in: „Heden avond, om acht uur, in de Nederlands Hervormde Kerk, Tobias Piron met solotoneel”. De omroeper stopt het briefje weer in z’n zak, stapt op de fiets en herhaalt het tafereel om de honderd meter, steeds het briefje met de voor te lezen tekst weer uit z’n zak halend. Terwijl de meeste mensen wat verveeld de stadsomroeper volgen, komt Tobias Piron het havenhoofd op, twee koffers op een karretje achter zich aanzeulend. Z’n lange, blonde haren wapperen in de inmiddels opgestoken wind. 5 Tobias Piron: na kloosterleven de boer op met solotoneel ":’V (ADVERTENTIE) tl kleedt, zoekt in de kerk zijn vrouw de rekwisieten bijeen en rolt de snoeren op. Een van de „Exterminators” in „Zar doz”. üqöe Theater, waar „Crazy Joe” draait, een Amerikaanse film van de Italiaanse producent Dino De Laurentiis die o.a. „The Valachi Papers” maakte en op het thema van de georganiseerde misdaad in Amerika (waarbij hoofd zakelijk zijn landgenoten betrokken zijn) nog altijd weer nieuwe variaties weet te maken. Crazy Joe, voortref felijk gespeeld door Peter Boyle, is een kleine gangster die opdrachten vervult in dienst van een „Godfather” maar zelf een leidende rol in dat wereldje wil spelen. Joe is een populaire held vooral bij de jeugd in de Italiaanse buurt van New York waar hij woont en tegelijk een „killer” die voor geen moord terugdeinst. Maar zijn te hoog gestel de ambities leiden tenslotte tot eigen liquidatie door de misdaadbazen die op ongehoorzaamheid en uit de pas lopen de doodstraf hebben gesteld. Een misdaadfilm tegen de achter grond van New York met de nodige sadistische elementen die de Italiaan se regisseur Carlo Lizzani zorgvuldig in beeld heeft gebracht. Dan voltrekt zich het verhaal van „De Blindgeborene”, die door Jezus werd ge nezen en zich vervolgens moet wapenen tegen de toorn van leden van de Joodse Hoge Raad. Met grote routine speelt Tobias de 12 rollen, die in het stuk voorkomen, alle op rijm. Tussendoor verzorgt hij ook nog de muziekfragmen ten. Voor op het podium ligt een kleine voetschakelaar. Op de juiste momenten loopt de acteur ongemerkt naar voren en beroert de voetschakelaar die de bandrecorder opzij van het podium in beweging zet. Terwijl de muziek speelt, kan Tobias Piron even een slok nemen uit een van de twee glaasjes suikerwater, die de kosteres voor hem gedienstig op de avondmaalstafel heeft neergezet. Wan neer de muziek wegebt, schakelt Tobias Piron het apparaat even geroutineerd weer uit. Het spel gaat verder. De hoge priester Ka j af as is aan het woord. Hij bet zich het voorhoofd met een rode boerenzakdoek. Tegen tien uur is het „spel van licht en duisternis”, zoals Tobias Piron het zelf noemt, afgelopen. De mensen schui felen naar de uitgang, waar de kosteres met een collectezakje staat, „ter bestrij ding van de onkosten”. Terwijl Tobias Piron zich in de consistoriekamer ver in het kort samengevat ziet John Boorman de toekomst als volgt: In 1990 stort onze industrieel-kapitalisti- sche maatschappij in elkaar. Hoe dat precies gebeurt laat hij in het mid den, maar zeker is dat in de loop van de volgende 300 jaar door een kleine elite van wetenschapsmensen en in tellectuelen een commune in het le ven wordt geroepen, waar de dood niet meer bestaat en waar de erfenis van eeuwen beschaving zorgvuldig bewaard blijft. Toch is niet alleen de celibaatskwestie de oorzaak van mijn uittreden geweest. Het is eigenlijk een samenspel van fac toren. Mijn hele leven is zo gegroeid, ik kon op een gegeven ogenblik niet ver der. Met rancune heeft mijn uittreden niets te maken. Ik ben zelfs getrouwd door een medebroeder uit het klooster in Witmarsum. Maar het kloosterleven is in verval geraakt. Soms denk ik wel eens: hoe hebben we zó ver kunnen komen, dat je tien tot vijftien uur achtereen in de biechtstoel zat. Maar ach, je was nu eenmaal een kind van je tijd.” In 1943 betrad Tobias Piron voor het eerst het klooster in Witmarsum, als novice: „Je had niets te vertellen, je moest de boel schoonhouden, ze moesten zien of je geschikt voor het kloosterle ven was. In dat jaar was ook de prior veertig jaar in het ambt. En ter ere daarvan zou een diner worden gegeven. Nou, dat was zo’n vier, vijf uur lang eten en drinken. Tussen de gangen door moest natuurlijk iets gedaan worden. Ik had een stuk van het Hooglied uit mijn hoofd geleerd. De acteur Henk Schaar, die in de oorlogsjaren met een voordracht van de Tobias Piron voorzag in zijn onder houd door het spelen van solotoneel; het schrijven van een wekelijkse rubriek in het Friesch Dagblad en het regisseren van amateurtoneel (de openluchtvoor stellingen in Bergum) en enkele maan den geleden werd hem een baan aange boden als docent dramatische expressie op een school in Heerenveen: „Die klei ne stabiliteit heb ik met beide handen aangegrepen. Het is maar tien uur in de week, dus ik heb nog een zee van tijd over om te schrijven en dingen te doen, die ik leuk vind.” Als toneelspeler maakte hij deel uit van verscheidene gezelschappen. Bij de radio werkte hij o.a. aan de program ma's „De pruttelpot” en „Literaire punt jes”. Als humorist werd hij bekend door zijn one-manshows. Gerard Vermeersch heeft ook een vijftal toneelspelen en een aantal speelse gedichten geschreven. Wagenweg 1.3 en 15. Haarierr hoek Wagenweg-Houtplein Tobias Piron. In het telefoonboek staat achter zijn naam „acteur”. Tot voor vier jaar maakte hij deel uit van de Orde der Augustijnen, in het klooster Vinea Domini in Witmarsum. Na bijna dertig jaar kloosterleven stapte hij eruit. Tobias Piron: „Zoiets komt natuurlijk niet ineens. Maar wanneer je, zoals ik, optreedt in heel Nederland en een stuk van België, dan gaat het groeien. Dan sta je elke avond alleen met een bos bloemen in je handen op het toneel. En ik kan niet leven zonder een ander om me heen. „Apokalyps” rondtrok, omdat hij geen lid van de Kulturkammer wilde worden, heeft me een paar lessen gegeven. En toen zei de prior tegen mijleer de andere hoofdstukken van het Hooglied er ook maar bij. Het groeide toen uit tot een nummer van 45 minuten en elke keer als er een feest in het klooster was, moest ik komen opdraven.” In 1950 werd Tobias Piron tot priester gewijd en als leraar in Eindhoven be noemd. Toch kwam hij later weer op Vinlea Domini terecht. Tobias Piron: „Ja, zo ging dat. Je had niets in te brengen, als een pion werd je overge plaatst. Ik kwam in de buitendienst terecht, dat betekende dat je rond moest gaan met films, toespraken en zo om de mensen iets te brengen. Ik dacht: ik ga spreken over de schoonheid van de bij bel. Zo is het gekomen. En dus heb ik hier voor een stelletje boeren het Hooglied voorgedragen. In ’54 werd ik benoemd tot ondermagister. Toen zei de prior tegen mij: zou je niet een openluchtspel kunnen organiseren? Het werd de „El- kerlyc”, dat we toen in de zomer een vier- of vijfmaal gespeeld hebben. Toen kwamen de aanvragen binnen. Ik trok het hele land door met mijn „Elkerlyc” en speelde in theaters, kerken, buurtge- bouwen, overal.” BRUSSEL (Belga). De Belgische acteur Gerard Vermeersch is donderdag op 51-jarige leeftijd overleden. De laat ste jaren kreeg hij grote bekendheid door zijn vertolking van een hoofdrol in de tv-serie „Priester Daens”. ..^„t De boodschap van de stadsomroeper blijkt weinig effectief. Tegen acht uur zitten er in de kerk zo’n veertig mensen, die pas na lang aandringen van de dominee bereid zijn om op de voorste banken plaats te nemen. In een lang, kleurrijk gewaad komt Tobias Piron vanuit de consistoriekamer op. „De Blindgeborene’’ staat vanavond op het programma, een bijbelspel in twee be drijven, vrij naar de Schrift (Johannes 9: 1-4). Tobias Piron: „Het stuk is op rijm geschreven. Dat doet eerst mis schien een beetje vreemd aan, maar over een kwartiertje zit u er waar schijnlijk helemaal in. Dat hoop ik van mezelf ook.” Tobias Piron zelf geschreven, op één na, „De Harp van St. Franciscus” naar een boek van Felix Timmermans. Nu niet bepaald een repertoire waarmee je uit de voeten kunt wanneer je het klooster uit en de burgermaatschappij instapt. De overgang ging dan ook niet helemaal zonder moeilijkheden. Tobias Piron: „Ik dacht, ik ga voor mezelf beginnen. Natuurlijk kwam ik eerst bij Sociale Zaken terecht. Maar die stomme boeren wilden me hebben op een sociaal dienstverleningsinstituut. Ik dacht, ik ben gek met mijn capacitei ten.” EEN LIEFDESKOMEDIE van Otto Preminger die drie jaar nodig heeft gehad om ons land te bereiken, heeft eindelijk onderdak gevonden in Al hambra 2, waar nu „Such good Friends” met o.a. Dyan Cannon en James Coco in première gaat. City heeft een zgn. leuke Franse Het klassieke filmdebuut van Or son Welles, „Citizen Kane” is op vrij dag- en zaterdagnacht te zien in Vic toria. Andy Warhol’s „Trash” is in Alhambra 2 en de Engelse ondertitel de Nederlandse film „Blue Movie” is voor de 11 de week in nachtelijke voorstellingen in Calypso te zien. „Les Valseuses” wordt overdag en in de nachtvoorstellingen van vrijdag en zaterdag vertoond in City 3, zoals ook gebeurt in Kriterion met „Sum mer Wishes, Winter Dreams”. In The Movies „Medea” van Pasoli ni en in de Mini-Movies voor de laatste week, maar nu „beslist”, de fameuze film van Claude Faraldo „Bof”. Mick Jagger en The Rolling Stones zijn o.m. te zien en te beluisteren in „Gimme Shelter” dat ’s nachts in Ri alto in reprise wordt gebracht. CHARLES BOOST veroordeeld worden tot vijf of tien jaar „ouder worden”. Doodgaan kun nen ze niet, maar ze moeten de verschrikkingen van de ouderdom ondergaan zonder uitzicht op de ver lossing door een genadige dood. Ze gaan behoren tot de groep „Ap- hatici” die de onsterfelijkheid als een drukkende last ondergaan en die ie dere belangstelling in wat om hen. heen gebeurt, verloren hebben. Ze worden onderhouden door de „Eter nals”, de „Onsterfelijken” die hun gemeenschap „Vortex” noemen. „Vor tex” is gelegen in een idyllisch dal, afgesloten van de „Outlands”, de dode aarde en ver van het kustgebied, waar de „Brutals” de misère van eeuwen hebben weten te overleven en in een uiterst primitieve staat al plunderend en dodend hun bestaan rekken. Zij aanbidden hun God Zardoz die als een vliegend hoofd op hun land neerdaalt, geweren uitspuwt voor de „Exterminators”, een geprivileseerde groep onder de „Brutals” die mogen doden en zich in beperkte mate mo gen voortplanten. Na een dergelijk bezoek brengt het gigantische hoofd van Zardoz het door de „Brutals” geleverde graan naar de „Vortex”. En met die reis begint de film, want Zed (Sean Connery) een van de „Brutals” maar met iets meer ver stand en achterdocht laat zich met het graan in de mond, van Zardoz meevoeren naar de „Vortex” en be treedt daarmee verboden grond. Wat zich daarna in de steriele, hoofdzake lijk uit vrouwen bestaande „Vortex” gaat afspelen als de gewapende hoe wel niet agressieve bruut Zed daar binnenkomt, laat zich letterlijk en figuurlijk niet onder woorden bren gen. John Boorman is een gecompli ceerd filmverteller die zijn toekomst visioen zo volstopt met allerlei sym bolische, bizarre, zij het uit deze tijd afgeleide details en verwarrende han delingen dat men al gauw de draad van het verhaal dreigt kwijt te ra ken. „Zardoz” (afgeleid van „Wizard of Oz” (de boze tovenaar uit het bekende Amerikaanse sprookje) is een typisch uitgedachte en in zekere zin dood-gedachte film, waarin, uit gaande van alle hedendaagse onge- „Toen kreeg ik een nieuwe prior. Die zei tegen me: „Het wordt nu professio neel, ga maar naar de toneelschool in Maastricht. Daar was toen nog Bernard soldatenkomedie van Robert Lamou reux op het programma genomen, die dan ook in goed Nederlands „Waar is toch die verrekte 7de Compagnie ge bleven?” heet. En Rivoli vertoont onder de titel „Défense de s’avoir” een thriller van Nadine Trintignan met Jean-Louis Trintignant, Bernadette Lafont en Michel Bouquet. „Les enfants du Paradis” nog steeds in The Movies, terwijl Mini-Movie „Het Pesttheater” van Thomas Koer- fer in eerste vertoning brengt. Verhoeven directeur. Dat zal zo onge veer in ’58 geweest zijn. Op de auditie deed ik fragmenten uit „Elkerlyc”. Maar de hele geschiedenis ging niet door. In de eerste plaats omdat ik priester was en in de tweede plaats omdat ik al wat ouder was. Nu zou je daar heel anders over denken.” „Ik weer op de trein naar huis. Later sprak ik nog met Antoinette de Vries, die toen mijn auditie ook moest beoor delen. Ze zei: hoe heeft u het ooit aangedurfd om een stuk uit de „Elker lyc” te doen? Natuurlijk, het was goed, zei ze. Antoinette ried me aan om con tact te zoeken met een toneelspeler. Uiteindelijk heb ik toen Ton Lutz ge vonden, bij hem ben ik een avond op bezoek geweest en heb iets voor hem gespeeld. Hij zei: ik ben glashard, ik lieg niet, het was heel goed. En hij heeft me toen geholpen, hij heeft mijn program ma bijgeschaafd. Dat is mijn opleiding geweest: veel zelf doen en raad van anderen.” Het repertoire van Tobias Piron heeft in de loop van de jaren niet veel verandering ondergaan: „De mensen denken wel eens dat ik zo’n stuk uit mijn mouw schud. Maar zo is het niet.” Het laatste stuk dateert uit ’69, het prozastuk „De Wolk” over de doortocht van de joden door de Rode Zee, doorge trokken naar deze tijd in een situatie waarin de joden aan de ene en de Arabieren aan de andere kant van het Suezkanaal staan. Boven hen een wolk. Van een dreigende atoombom? De meeste van zijn stukken heeft ren, heeft een stadium in haar leven bereikt dat de herinneringen aan een gelukkig verleden de „winter dre ams” haar beletten het geluk van het ogenblik te genieten. Enkele gebeurtenissen als de plot selinge dood van haar moeder en de ontdekking dat haar zoon homoseksu eel is en naar Europa gevlucht is om ieder contact met de familie te ver mijden, brengen haar in haar toch al labiele toestand helemaal uit het haar man schijnt even de spanning t» breken, maar pas bij een bezoek aas evenwicht. Een réis naar Europa me’ Bastogne, waar hij gevochten heeft in de Tweede Wereldoorlog ontdekt zij dat ook hij een gevangene van het verleden geweest is, maar zich ter bescherming op het genieten van ie der moment in het heden geconcen treerd heeft. „Summer Wishes” is een subtiele film over complexe gevoelens, uiterst zorgvuldig gemaakt door Gilbert Ca tes, wiens tweede film dit is en met twee grandioze speelrollen van het ouder wordend echtpaar dat een nieuwe verhouding tot het leven moet vinden. Wat literair van vorm en met een geringe uiterlijke actie zal de film misschien wat moeilijker liggen bij een groot publiek, maar de vaste bezoekers van Kriterion onge twijfeld sterk aanspreken. Wie echter actie en geweld zoekt, kan terecht in het Rembrandtplein In deze idyllische samenleving waarvan de gemiddelde leeftijd niet boven de 20 jaar komt, zijn nog enige sub-groepen te onderscheiden, de „Renegades” bijvoorbeeld, die in voortdurende overtreding zijn en dan luksprofetieën omtrent de ondergang van onze aarde door overbevolking, vervuiling en andere rampen, een toekomstbeeld wordt ontworpen dat onze tijd met zijn agressie, vervlak king, egoïsme en hunkering naar een idyllische oplossing vaag weerspiegelt Boorman heeft te veel willen ver werken in zijn film en niet alles wat hij in science-fictionvorm bedacht heeft voor het jaar 2293, verdraagt een onderzoek naar de logica van zijn bedenksel. En zijn „happy ending” met Zed en een van de leidinggevende vrouwen uit de „Vortex” in een grot met een in snelle fasen opgroeiende zoon die tenslotte de grot verlaat en de wereld intrekt, waarschijnlijk met de bedoeling stamvader te worden van een nieuw mensengeslacht, doet erg naief aan. „Zardoz” is een pretentieuze en ambitieuze film, hier en daar boeiend als schouwspel en vooral als technisch werkstuk, maar stukgedraaid in zijn ver doorgedachte poging een enigszins logisch en tegelijk waarschuwend beeld op te roepen van hoe de wereld er over drie eeuwe zal uit zien. Want de samenlevingen die „Zardoz” laat zien, de idyllische „Vortex” en de moordzuchtige „Brutals” moeten als ver doorgetrokkèn consequenties ge zien worden van ontwikkelingen die ons nu al bedreigen. Boorman heeft zijn film opgeno men in Ierland, waar hij momenteel ook woont, evenals Stanely Kubrick wiens cameraman en expert in speci ale effecten, Geoffrey Unsworth voor „2001” door Boorman geëngageerd werd voor zijn eigen toekomstvisie. Ierland schijnt inspirerend te werken voor pessimistische sprookjes. CHARLES BOOST BEHALVE HET spectaculaire „Zardoz”, hierboven besproken, dat in het Leidseplein Theater is onderge bracht, heeft Amsterdam deze week Stern schreef al eerder voor Joan ne Woodward nl. „Rachel, Rachel” en beoordeeld naar zijn gevoelsmatige inhoud doet „Summer Wishes” sterk aan die vroegere film denken. Op nieuw concentreert zich de handeling rond een vrouw die zich in een emotionele crisissituatie bevindt. Rita Walden, getrouwd met een oogarts en moeder van twee opgroeiende kinde- nog enkele bescheidener maar zeker zo bezienswaardige premières te bie den. Daar is allereerst in Kriterion „Summer Wishes, Winter Dreams” van Gilbert Cates naar een oorspron kelijk scenario van Stewart Stern en met Joanne Woodward en Martin Balsam in de hoofdrollen. - ■- TOBIAS PIRON .„alles wat is, is goed".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 15