Reisje door eeuw goede Nederlandse schilderkunst
Vervalser vervalst
Marcel Achard
overleden
Van Manen pleit voor
vakblad voor ballet
Nieuw superduo
de maak
in
n
SOOSACENDA
I
I
I
TOP DE POP POP DEPJIEN
BLOEMENCORSO AALSMEER
F
DE POLITIE NODIGT JE UIT
VOOR ’N PERSOONLIJK GESPREK.
POLITIE VOORLICHTING
Country en heavy
1
Nieuw popblad
noemt zich echt
in de PEN
Expositie Han van Meegeren
Prijs van de Kritiek voor choreograaf
SPOOKY AND SUE
9
KUNST
1974
SEPTEMBER
DONDERDAG
5
8
r
6
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
dan alles te weten komen
over verdiensten,
over het werk, variabele
werktijden, promotie
vt kansen,opleidingen
Jb- watje zelfverder
nog belangrijk vindt.
Tot ziens?
Wie nou eens wat
meer wil weten over een
toekomst als politieman
komt deze week een
kopje koffie drinken
met de politie. In
een praatje van man-
tot-man kun je
RESTAURANT
ill li if
op vrijdag 6 september in Haarlem, in het
Hoofdbureau van Politie, Florapark 5, van 19.00 tot
21.00 uur.
-
B 1
L
Marcel Achard.
GEMEENIEPOUTK
HEIN STEEHOUWER
•’i
A DVF.RTENTIE
0-
op vrijdag 6 september van 14.0022.00 uur
op zondag 8 september van 11.0019.00 uur
In vele stands informatie over bloemen en planten
Producer Jaap Eggermont, ontdek
ker en manager Han Meier (regelt
ook Mouth MacNeal) en platen-
Een door koloriet en gedurfde penseel
voering boeiend gezicht op Delfzijl van
Jan H. B. Koekkoek, lid van de bekende
schildersfamilie, die van 1840 tot 1912
leefde.
1. (1) Rock your baby - George McCrae; 2 (4) Gigi l’amoroso - Dalida; 3 (2)
Hostage - Donna Summer; 4 (5) Your baby aint your baby anymore - Paul
da Vinei; 5 (39) Rocket - Mud; 6 (8) Wall street Shuffle - 10 CC; 7 (9) Tonight
- The Rubettes; 8 (6) Amateur hour - The Sparks; 9 (18) I shott the seheriff -
Eric Clapton; 10 (11) Air Disaster - Albert Hammond; 11 (16) Veronica Sorry -
Peter Koelewijn; 12 (7) Pappa was a poor man - Jack Jersey; 13 (10) Six teens -
The Sweet.
Bezoek de tentoonstelling van de corsowagens in de BLOEMENVEILING
te Aalsmeer
Scheen: opnieuw hoogtepunten uit
Romantische en Haagse school
Het jeugdcentrum de PEN in IJ-
muiden start dit weekeinde een zeer
muzikale maand september (o.a. Al-
quin, Trace en Spirit of St. Louis)
met de groepen Chickenfeed en Hi-
Chile.
PAKIJS. (AFP) De toneelschrijver
lid van de Academie
Francaise en de schrijver van een reeks
hoogst populaire blijspelen, is woensdag
in zijn woning in Parijs op 75-jarige
leeftijd overleden. Sinds 1959 behoorde
hij tot de „onsterfelijken” van de Aca
demie Francaise en hij was voorzitter
van de „Academie de l’humour”.
De start van dit veelbelovende duo
moet gezocht worden bij Han Meier.
Al een paar jaar liep hij met de
gedachte om de evergreen „Swinging
on a star” in een swingende, eigen
tijdse versie uit te brengen. Dit jaar
stootte hij op Sue, een Engelse, die
viereneenhalf jaar geleden naar Am
sterdam kwam om de rol van Ginny
in „Hair” te spelen. In Engeland zat
ze tien jaar op een toneelschool en
speelde rollen in tv-series als ,.Z-
Cars’ en „The Onedin Line.” Sue
bleef in Amsterdam vanwege Hans
Jansen, organist van Ekseption, en
heeft een dans- en zangact gedaan in
de shows van Seth Gaaikema en de
Mounties.
Grote Houtstraat 21
alleen vrijdag:
geb. visfilet sla
doperwtjes geb. aard
ravigottesaus 3.90
Werk en persoon van Achard zijn
nauwelijks weg te denken uit het Fran
se theaterleven van de hedendaagse
Franse literatuur. Achard debuteerde op
23-jarige leeftijd met het stuk „Celui
qua vivait sa mort”, een jaar later ge
volgd door het circusblijspel „Voulez-
vous jouer avec moi?”, zijn eerste grote
succes. Als zijn geslaagste blijspel wordt
„Jean de la lune” beschouwd uit 1929.
De leiding van het Curltureel Cen
trum had, nadat zij de werken bij el
kaar gebracht had, een dochter van Van
Meegeren gevraagd naar de werken te
komen kijken. Zij stelde vast dat acht
tien werken op grond van de stijl en
van de signering als valse vervalsingen
moeten worden aangemerkt. De eige
naars van deze werken, vooral particu
lieren, hebben deze werken vaak voor
duizenden guldens via de kunsthandel
gekocht.
De leiding van het Cultureel Centrum
heeft besloten de achttien werken niet
in de tentoonstelling op te nemen. Deze
wordt vrijdag geopend door de schrijf
ster Marie Louise Doudart en de acteur
Henk van Ulsen.
maatschappij Negram hebben een
nieuw superduo in de maak: Spooky
and Sue. Hun eerste single „Swinging
on a star” is al verschenen en vol
gende week donderdagavond verschij
nen ze daarmee in Sjefke van Oekel’s
discohoekje.
DEN HAAG Er is dit jaar bij
Pieter Scheen slechts één tentoon
stelling en die duurt bovendien
kort, namelijk tot 14 september.
Voor velen dus weer dé gelegenheid
om een zeer onvervalst snufje Ro
mantische en Haagse School diep
in te ademen. Want het is inderdaad
weer een verademing, dat er in ons
land weer zo’n collectie is bijeenge
bracht. Pieter Scheen en zijn
schoonzoon hebben er een jaar lang
tal van landen voor afgereisd en
veilingen bezocht om dit werk weer
„thuis” te brengen. Hopelijk blijft
het ook thuis in het land waar het
behoort, waar een stijl als de Haag
se School zulke diepe wortels heeft.
Nederland heeft er een popblad bij:
PTP, opgericht in Utrecht, zeven jaar
oud en tot nu toe verschijnend in een
oplage van 1500 exemplaren, allemaal
vaste abonnees.
Ondanks dat minieme aantal maakt
het blad nu zijn start in de winkel
met als argument dat in Nederland
dringend behoefte bestaat aan een
echt popweekblad, wat dat dan ook
mag zijn. PTP legt uit: een echt
PEN, Kanaalstr. 257, IJmuiden, zat:
Chickenfeed; zonda: Hi-Chile.
TIOLI, wijkcentrum Laan van An
gers, Schalkwijk, zatav: disco Blow
up; zondmi: disco.
Upstairs, Zomervaart 170, ontmoe
tingscentrum voor jongeren, zoav.
vanaf 19.30 uur open.
Scuff, Lingestr. 1, elke zonmi: dis
codansen.
Noordzee, Jac v. Looystr., clubge
bouw speeltuin Oost; zat. disco.
De Wijman, Hoofdstr., Santpoort,
elke av. beh. ma: disco.
Club Bluesette, A. C. Krüsemanstr.
34, Oost, elke vr., zat. en zo.: bar-
dancing-disco.
Can-Can, Stoofsteeg 1, iedere av,:
bar-dancing-disco.
Moulin Rouge, Kleine Houtstr., elke
av: bar-dancing-disco.
De Ark, Kerkplein, Velsen-Zuid, vr.
en zat. soos.
HJC, Groot Heiligland 47, Jubileum
concert op vrijdav. 20 uur op Grote
Markt en daarna openavond in de
sociëteit met de Midgetown Jazzband
de Lime house Jazzband, de Roaring
Seven Jazz Band en Herman Dijkstr’s
friends of jazz; zaterdag om 22 uur
Frank Wright uartet;
Paradiso, Weteringschans, Amster
dam, vrijdag jazz met George Cole
man en het Rob Agerbeektrio; zater
dag; countryrock en bluegraas met
Clinch en Pride of Texas.
Turfschip, Turfsteeg 2a, zat.: kof
fiebar met flokzangeres Ida Keel-
straa.
popweekblad houdt zich niet bezig
met super-commerciële pop, maar
schenkt veel meer aandacht aan de
kwaliteitspop. Een beetje een onzinni
ge onderscheiding, want wat nu, beste
PTP, als een „kwaliteitsgroep” een
Top-1 notering haalt? Heeft de com
mercie dan de kwaliteit overvleugelt?
Maar goed, PTP gaat het proberen.
Deze maand komt het eerste nieuwe
nummer in een oplage van tiendui
zend exemplaren in de winkel tegen
95 cent. Onderwerpen onder meer:
Cockney Rebel overleden, Eric Clap
ton terug, David Bowie’s nieuwe
rocktheater en Stephen Stills. Alle
maal heren die zich van nu af aan
tot de kwaliteitspop mogen rekenen.
Van Manen kreeg de prijs omdat hij
„als Nederlands choreograaf de uitzon
derlijke verdienste heeft de moderne
danskunst voor een breed publiek toe
gankelijk te maken”. Verder omdat hij
„de vocabulaire van de dans heeft ver
rijkt door alledaagse bewegingen te inte
greren met de academische danstech-
niek”.
Voorzitter Jac Heijer van de Kring,
die de prijs uitreikte, merkte op dat Van
Manen al jaren geleden de prijs had
moeten hebben, toen hij met het Neder
lands Danstheater begon de conventies
te doorbreken. Maar de Prijs van de
Kritiek kan moeilijk bij baanbrekers
terecht komen, omdat alle zestig leden
tezamen stemmen over de jaarlijkse
prijswinnaar.
Criticus Anton Koolhaas ging in op de
verdienste van Van Manen voor de ont
wikkeling van de danskunst in ons land,
die voor en vlak na de oorlog een
schraal bestaan leidde, ondanks het
werk van „vroedvrouwen” als Mascha
Ter Weeme, Hans Snoek en andere.
Koolhaas noemde Van Manen een Euro
pees kunstenaar en prees diens geduld
Pieter Scheen geeft niet altijd een
catalogus uit bij zijn tentoonstellingen.
Nu wel, in het besef natuurlijk dat hij
het zelf de moeite waard vindt. Hij is
een kenner bij uitstek en je kunt de
kwaliteit van veel werk dat hier nu is
dan ook alleen maar beamen.
Naar gewoonte heb ik eerst gezocht
naar werk dat aan Haarlem en omge
ving is gebonden. Deze keer niet zoveel,
maar toch minstens wel een stuk, dat
eigenlijk in een der Haarlemse musea
zou moeten hangen, al was het maar in
bruikleen. Dat is het hierbij gereprodu
ceerde „Gezicht op de Haarlemmermeer”
van Andreas’ Schelfhout (1787-1870), die
tot de beste landschapsschilders van zijn
tijd behoorde en vooral bekendheid ver
wierf door zijn ijsgezichten en panora
mische landschappen, waarvan het ge
noemde er een is. Hij heeft dit in 1840
geschilderd en nam behalve het bospar
tijtje op de voorgrond met houthakkers,
op de horizon nog iets van het Haarlem
se stadssilhouet mee. Het levendig ge
stoffeerde geheel is geschilderd binnen
de beste tradities van die tijd.
Om nog even bij Haarlem te blijven:
Wouter Verschuur junior, zoon van de
meer bekende senior en levend van
1841-1936, heeft vele jaren in Haar-
TILBURG (ANP). Van de ongeveer
honderd werken van de meesterverval
ser Han van Meegeren, die het Cultureel
Centrum in Tilburg bijeengebracht heeft
voor een overzichtstentoonstelling van
Van Meegeren, blijken er achttien vals
te zijn.
Haar talent en ervaring zijn nu
gecombineerd met de kwaliteiten van
Spooky, ex-zanger van de Swinging
Soul Machine. Spooky komt uit Aru
ba, belandde als zeeman in Amster
dam en bleef om te zingen. Hans
Hollestelle, befaamd Neerlands studio-
musicus en nu ook bij Ekseption.
maakte van „Swinging on a star” een
super-commercieel, swingend, stam
pend nummer dat door het duo even
swingend wordt gebracht. Han Meier
is er dik tevreden mee. Nu Mouth
MacNeal in Nederland wat aan het
eind van hun Latijn raken, hoopt hij
met Spooky Sue een nieuwe kra
ker in handen te hebben.
Hans van Manen met prijs en bloemen.
en wijsheid als vernieuwer. Ook ver
meldde Koolhaas de grote produktiviteit
van Van Manen, die in het vorig seizoen
vier nieuwe balletten maakte: Twilight,
Daphnis et C’nloë, Adagio Hammerklavier
en Sacre du Printemps. „Zo’n choreo
graaf kan er wat van”, zei hij.
Voorzitter Heijer ging in op het afge
lopen toneelseizoen. Hij sprak er schan
de van dat de vormingsgroepen Proloog
en GLTwee in Limburg nog steeds met
politieke censuur bedreigd worden door
andersdenkende politici. Hij betreurde
voorts dat de drie theatercritici, J. W.
Hofstra, A. Rutten en M. Kolk, van het
verdwenen dagblad De Tijd hun dage
lijks podium moeten missen, en dat de
jonge critici die bij de actiegroep To
maat vijf jaar geleden opkwamen, het
vak hebben verlaten.
Hans van Manen merkte op dat de
balletkritieken niet hoog staan aange
schreven bij de verschillende redacties.
„Maar het is voor de dans van groot
belang, dat het wordt vastgelegd en niet
in rook op gaat” Voor bredere beschou
wingen en analyses pleitte hij voor een
vakblad. Hij betrok in zijn dankwoord
ook de gezelschappen en dansers die zijn
werk hebben uitgevoerd en in het bij
zonder de kunstenaar Jean Paul Vroom,
die niet alleen het uiterlijk van Van
Manens balletten verzorgt maar ook
diens grote inspirator is. Vroom had een
cadeau voor Van Manen meegenomen:
een grote foto, waarop Van Manen te
zien is als een soort dirigent voor een
groep repeterende dansers. Er was veel
belangstelling uit de balletwereld bij de
prijsuitreiking.
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM. De choreograaf
Hans van Manen vindt het noodzakelijk
dat er een vakblad komt voor het ballet.
Hij acht dat een taak van de balietcriti-
ci, de dansgezelschappen en de overheid.
Dit idee opperde Van Manen, nadat hij
woensdagmiddag in de Amstelbrouwerij
de Prijs van de Kritiek kreeg. De prijs
is hem toegekend door een grote meer
derheid van de leden van de Kring van
Nederlandse Theatercritici (KNT).
Willem Roelofs is de grondlegger van de
Haagse School geweest, de geestelijke
vader dus van een groot aantal schil
ders, die tot ver buiten onze grenzen
gezocht waren om kleur, lichtwerking
en spontaniteit in hun vaak wijdse na-
tuurgezichten.
En dat type werken is hier natuurlijk
volop aanwezig, kort genoteerd een uit
stekende aquarel „Poldervaart” Van F. J.
van Rossum du Chattel (1865-1917); nog
een aquarel van Jacob Maris, molens in
een polder onder een hoge lucht; een
„Weg langs poldervaart” van J. H. Weis-
senbruch (1824-1903), eveneens een
aquarel. Van zijn hand hangen er ook
een paar boeiende olieverven.
Er zijn natuurlijk niet alleen land
schappen. De Romantische School is hier
vertegenwoordigd met een voor zijn stijl,
zo typerend paneel „Zeilschepen voor de
kust” van Petrus Johannes Schotel
(1808-1865). Bij een werk van W. B.
Tholen (1860-1931) noteerden we een
prachtige mistige sfeer in een „Stadsge
zicht bij winter” met veel figuren in een
besneeuwd straatje. Van Jan Weissen-
bruch (de oudere) een goed, maar wat
droog gezicht op de Sint Laurenskerk in
Rotterdam; een plezierig zonnig gezicht
op een Amsterdamse gracht van J. C. K.
Klinkenberg (1852-1924), een man, die
tot in onze jaren nog altijd wordt nage
volgd.
Het kan nog steeds niet op, met het
noemen van die enkele namen, maar de
overigen moeten de liefhebbers van het
genre maar zelf gaan ontdekken. Het is
geen vergeefse reis in een eeuw goede
schilderkunst.
lem gewoond en was daar lid van
Kunst zij ons doel. Evenals zijn vader
schilderde hij graag paarden en bij
Scheen hangt dan ook een goed paneelt
je „Werkpaarden bij een Limburgse
boerderij”. Van zijn vader zijn er twee
stallen met paarden van een uitstekende
kwaliteit.
Naar nog een Haarlemmer zoekende
kom je hier ook terecht bij Anthonie
Jacobus van Wijngaerdt (1808-1887) met
een heel mooi impressionistisch polder
landschap, kennelijk hier ook in de
buurt gemaakt. In het lijstje musea,
.waar werk van hem hangt, komt het
Frans Halsmuseum helaas niet voor.
Wel in Haarlem te vinden, in Teylers
Meuseum is werk van de typisch Haar
lemse bloemenschilder Hendrik Reekers
(1815-1854), van wie nu bij Scheen een
glorieus bloemstuk hangt. Hij was een
leerling van zijn vader en van de toen
malige Haarlemse Stadstekenschool en
in dit in 1850 geschilderde grote paneel
zette hij dan ook de stadstraditie op het
gebied van bloemen schilderen uitste
kend voort.
Nu verder los gezien van een mis
schien wel wat overduidelijk stedelijk
chauvinisme moet ik nog een paar ande
re werken noemen. Niet alle, want daar
voor hangt er hier te veel. Maar natuur
lijk mag een heel idyllisch werk van
wellicht onze grootste romanticus Wij
nand .Nuyen (1813-1839), leerling en
schoonzoon van Andreas Schelfhout niet
worden vergeten. Het in 1833 geschilder
de paneel stelt een klein meisje in een
bos voor. Het paneel is door kleur en
sfeer echter ontstegen aan alleen maar
hét idyllische. Het is heel goed geschil
derd en je blijft je afvragen wat een
man als Nuyen, die helaas op zijn ze-
entwintigste jaar’ stierf, niet voor ons
land had kunnen betekenen, vooral om
dat hij in uitsluitend jeugdwerken zijn
tijd al vervooruit blijkt te zijn geweest.
Van een andere pionier is er eveneens
een uitstekend doek en wel een polder
landschap, door Willem Roelofs (1822-
1897), geschilderd. Het is een landschap
met een prachtige lucht, verwant na
tuurlijk aan de beide andere landschap
pen, die hier ook van hem hangen.
Zaterdagavond Chickenfeed, vier
ervaren musici, die zich uitleven in
countrymuziek en volgens de overle
vering een hele zaal de horlepien
kunnen laten dansen. Entree: 2.
Zondagmiddag de Heemsteedse vijf-
mans-formatie Hi-Chile. De groep be
gon een paar jaar geleden als High
way Chile, maar heeft het repertoire
drastisch veranderd in de richting
van heavy swingende muziek. Aan
vang: 14 uur. Entree: 1,50.
hl T
f
1 3*
-Si!