Première van Wit op zwart in Haarloheim Eindhoven niet Scapino met geestige in beroep tegen Proloog weg naar Roomkleur voor de „crème de la Boerentragedie als draak gespeeld bij Borzo onWwwf Tekstpierement met show op volmaakt cabaret Expositie échte Van Meegerens geopend Beyers weg bij Nieuwe Komedie creme" Oude grafiek „Halve Symfonie” WIJ KUNNEN n Psnscentriim frhriWer” aè 1 Uiterst informatief ballet BEGEERTE ONDER DE OLMEN OPLEIDING TOT ZWEM- ONDERWUZER(ES) KNZB TE HEEMSTEDE Acteur Otto Kruger overleden |F‘W j MAANDAG SEPTEMBER 1974 Vakmanschap Stagiaire Het toonaangevende danscentrum ;r 5 e. ALS VLIEGEN OP DE STROOP, zo kwam een uiterst nieuwsgierig vrouwvolkje onder wie zo’n dertig gades van de alhier geaccrediteerde ambassa deurs naar het halfjaarlijkse modespektakel van schouwspel met couturemodellen naar Pierre Bal- Maison Kuiper uit Zeist. Een uitermate plezierig main, Guy Laroche, Yves St. Laurent, Ungaro en Christian Dior. Coutureconfectie was vertegenwoor digd door Avolio-Milaan, Nina Ricci-boutique en Ted Lapidus. HL M 9 de Een scène uit „Halve Symfonie”. i. 10 ‘n Raamsingel 16 Telefoon 31 50 15 Haarlem CEES STRAUS J. HEIJER I onder redactie van Bé ter Maat Bel ons even op (tel. 315015), dan kunnen we het zó voor je regelen, dat je geen één les hoeft te missen. se d. RECTIFICATIE In het H.D. van zaterdag j.l. is abusievelijk een foutje geslopen de nadere Dit seizoen heeft Maison Kuiper voor het eerst in haar collectie modellen van het Franse huis Chloé naar ont werpen van Karl Lagerfeld. Links op de foto een flannel overgooier waar onder een crêpe de chine blouse en rechts een flannel cape en tailleur met crêpe de chine blouse. zei oor. ker er ioe- l.’ (ADVERTENTIE) Inl.: telefoon 28 40 68 of 28 40 34 ik :k s. t- p- zr at it I. et le i- (Van onze kunstredactie) e. !0 »r O ia s. 15 alleen nog jongens plaatsen op de 1e-jaars-klups van zondag avond 17.30-19.15 uur en dinsdagavond 19.15-21.00 uur. Ook cabaret Tekstpierement weet het landelijk leven te waarderen. Twee „echte" en twee stadse boeren op een rijtje: van links naar rechts Jos Brink, Sytha Bolt, Guuske Kotte en Frank Sanders. en ze even makkelijk oplossen zonder dat Sanders in zijn rol daarvan de risee wordt. De inbreng van Jos Brink lijkt trouwens wat groter te zijn geworden, de lange conference aan het begin en vlak na de pauze in overweging geno men. Hoogtepunt op de expositie „Vier eeu wen Nederlandse grafische kunst” is een verzameling van 21 etsen van Rem brandt BIJ DEZE HERFST- EN wintercol lectie van Maison Kuiper kwam aller eerst een verrassende primeur voor het voetlicht. Het was de presentatie van de ontwerpen van Karl Lagerfeld van het Parijse huis Chloé. Ik be wonderde hierbij voor u beeldige flannel overgooiers met smalle schouders, waaronder crêpe de chine blouses werden gedragen. De wijde overgooiers deden het zowel met als zonder ceintuur voortreffelijk. Ver rukkelijk luxueus waren de mantels en pakjes van soepel, roomkleurig gemetaliseerd leer met garneringen van nerts in dezelfde kleur. Een roomkleur, die we eveneens tegen kwamen bij een tailleur naar Bal main, voorzien van een lynx-kraag en gecompleteerd door een crêpe blouse en turban. Ja, en dan konden de dames die niets anders behoeven te doen dan mooi te zijn, hun garde robe ook nog aanvullen met een zeker niet minder fraai, maar o zo voorzich tig te behandelen, witwollen mantel met poolvos, waaronder een witwol len geplisseerd jurkje. TII DEN HAAG. Leo Beyers is als artistiek leider van het vormingsgezel- schap de Nieuwe Komedie in Den Haag teruggetreden en zal volgend jaar sep tember zijn contract met de tonele groep beëindigen. In de leiding is zijn plaats inigenomen door Eric Oosthoek, die al bij het gezelschap werkt als regisseur. Overigens wordt de leiding van Nieuwe Komedie gevormd door dramaturg Ben Bos en zakelijk leider Wim Odé. Leo Beyers, die één seizoen de groep leidde, zal dit seizoen als adviseur aan het gezelschap zijn verbonden en nog als regisseur, acteur en leader van trainin gen fungeren. De Nieuwe Komedie heeft inmiddels ook een nieuwe voorzitter, drs. Huub Penders, vroeger voorzitter van de VPRO. Hij volgt de heer H. Isaac op. ROB FALK, DE „ZOON DES hui zes”, had evenals vorig seizoen voor de nodige eigen ontwerpen gezorgd. Wat mij betreft mag hij wat minder met kant werken. Zeker moet hij daarmee oppassen als hij zwart flu welen japonnen en pakjes gaat com bineren met witte blouses waarvan de enorme kragen de hele voorkant zo eng beheersen. Dezelfde beklem- mir\g krijg je bij een zalmkleurige lange japon voorzien van een kanten pellerine. Je vraagt je daarbij af: „Moet ze nu zo het bed in of heeft ze soms haar kapmanteltje vergeten?” AANMERKELIJK MOOIER vond ik een tafzijden japon waarvan de rok gedeeltelijk werd geplisseerd en waarvan de mouwen met veel ruches Armando Navarro is artistiek leider van het Scapino ballet, komt oorspron kelijk uit Argentinië en beleefde als danser zijn hoogtepunt bij het ballet van de Markies de Quevas. Toen hij pas naar ons land kwam zat hij nog vol met gedachten aan Franse glittering, maar langzamerhand groeit hij steeds meer naar de Hollandse sfeer van „doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg”. In deze halve symfonie, op delen uit de zesde symfonie van P. I. Tsjaikofsky, COCKTAIL- EN AVONDJAPON NEN werden extra veel leven inge blazen door veel geschitter van lurex. Mocht zulks nog niet voldoende zijn, dan kunnen de cliëntele van Maison Kuiper er nog een schepje bovenop doen met schitterende juwelen. Voor de komende donkere tijd toch wel een plezierig idee. TILBURG. Het verschijnsel Han van Meegeren heeft bewezen dat een studie van de kunsthistorie, waarvan de psychologie geen belangrijk onderdeel uitmaakt, een onding is. Immers, kunst kenners en kunstcritici met een reputa tie over de hele wereld stonden voor schut, toen Van Meegeren in 1945 be kende dat „De Emmaüsgangers”, het doek dat door hen in de meest hoogdra vende bewoordingen aan Johannes Ver meer hadden toegeschreven, door hem gemaakt was. WOODLAND HILLS. De Ameri kaanse acteur Otto Kruger die in meer dan 100 films is opgetreden, is vrijdag op zijn 89-ste verjaardag aan de gevol gen van een hersenbloeding overleden in het ziekenhuis van Woodland Hills. Kruger speelde o.a. in „High Noon” met wijlen Gary Cooper in 1952, in „Treasure Island” en „magnificent Ob session”. Onlangs was hij nog te zien in „De wereld van de gebroeders Grimm”. Rob Falk ontwierp deze tafzijden avondjurk met een ge deeltelijk geplisseerde rok. De mouwen van de japon zijn voorzien ran ruches. AMSTERDAM. Zondagmiddag opende het Scapino ballet zijn nieuwe seizoen in de Stadsschouwburg met „Halve Symfonie” van Armando Navar ro. Het werd een uiterst informatief werkstuk, vaak tintelend leuk, vol bloedserieuze citaten uit andere balletten afgewisseld door dolle invallen en vond sten. beeld op. En in vrijwel ieder nummer wordt het zaakje goed op zijn kop gezet. Elementen van vervreemding kruipen binnen, maar voordat het goed absurd wordt, is de illusie alweer verstoord, als wordt aangegeven dat het in feite om spel gaat. Ook dat relativeert dus weer. Zo wordt iedere waarheid door Tekst pierement onderzocht. Dat levert een zeer intelligent en uiterst genietbaar avondje, waartoe de als steeds alert reagerende Haarloheim-zaal (een geluk kig directeur met zo’n publiek!) natuur lijk ook bij draagt. Nu de aansluiting bij het variété is gevonden door middel van het showef fect, wordt de basis gelegd voor een bijna volmaakt cabaretprogramma. Tekstpierement komt nog drie achter eenvolgende zaterdagen in het Bavo- gebouw in de Smedestraat terug. DEN HAAG. De Haagse Comedie had het toneelseizoen willen beginnen met „Kleine luiden’’ van Maxim Gorki, te regisseren door een echte Rus, Georgi Tovstonogov- Alles was in kannen en kruiken en er was bij de Haagse Come die al privé-post voor hem gekomen, maar Tostonogov kwam niet. Langs di plomatieke kanalen kwam het ongeloof waardige excuus dat hij op vacantie was. En meteen stond het gezelschap voor zijn voornaamste probleem: gebrek aan échte regisseurs. Een probleem overigens, waar vrijwel alle gezelschap pen mee kampen. De Haagse Comedie beschikt over een groot aantal goede tot zeer goede spe lers. Sommigen van hen regisseren ook en af en toe met goede resultaten. Maar een regisseur, die behalve met enige smaak en vakkennis ook nog met een eigenzinnige artistieke visie een stuk in elkaar kan zetten ontbreekt. De bijdrage van de Haagse Comedie aan de ontwik keling, laat staan vernieuwing van het toneel in Nederland is daarom te ver waarlozen. Dat besef je pijnlijk bij het zien van „Begeerte onder de olmen”, waarmee de Hagenaars nu noodgedwongen het seizoen openen. Een vroeg stuk van de lers-Amerikaanse schrijver en Nobel prijswinnaar Eugene O’Neill (1888-1953), dat zijn eerste opvoering in 1924 beleef de. O’Neill probeert in dit stuk een gegeven uit een streekromannetje de al lure te geven van een klassieke tragedie. Hij doet dat met een dichterlijk gevoel en een door Freudiaanse psychologie be paald inzicht in het eeuwenoude conflict tussen vader en zoon. Het is duidelijk dat je voor zo’n, hier en daar toch al verouderd, stuk een regisseur nodig hebt, die het uittilt bo ven het voor de hand liggende melodra ma, zoals een citaat van wijlen Albert van Dalsum In het programmablad dui delijk maakt- Dat is Wim van Rooy, die naam maakte met een uitstekende „Schakels” van Heyermans, niet gelukt. Wat we te zien krijgen, is een huileri ge draak uit de USA over een 78-jarige boer, wiens jonge, derde vrouw een kind De nummers, die de beide meisjes, Guuske Kotte en Sytha Bolt, brengen, kunnen tot de sterkste van het program ma uitgroeien. Hun telefoon-act vormt de rode draad na de pauze en met wat meer accenten wordt dit werkelijk een doorslaand succes. Voor Sytha was het zaterdag de eerste keer dat zij met Tekstpierement in het openbaar optrad. Lia Karon, vlak voor het seizoen in verwachting geraakt, zou oorspronkelijk op haar plaats staan. Sytha, als stagiaire van de Academie voor Kleinkunst uit Amsterdam bij de groep terechtgekomen, bleek op deze eerste avond over het echte cabaretbloed te beschikken. Als een ervaren cabare tière wist ze de gebruikelijke première- foutjes te omspelen en hoefde nauwe lijks op de kwaliteiten van de anderen te steunen. Taal neemt bij Tekstpierement de be langrijkste plaats in. De teksten zijn ijzersterk. Taal dient bij deze groep vooral om te kunnen relativeren, te ironiseren. Bestaande begrippen worden omgekeerd: de titel wijst daar bijvoor- Dat stelde Marie-Louise Doudart-de la Gree vrijdag in Tilburg. Ze opende er, samen met de acteur Henk van Ulsen, een expositie van 83 werken van Van Meegeren. Deze hangen tot 13 oktober in het cultureel centrum aan de Konings- wei in Tilburg. Een soort eerherstel- expositie, die een klein deel van het omvangrijke werk van de kunstenaar toont. Mevrouw Doudart en Van Ulsen ci teerden uit beschouwingen en kritieken waarmee in de tweede helft van de dertiger jaren de aan Vermeer toege schreven „Emmaüsgangers”, een ontdek king van de beroemde kunsthistoricus dr. Bredius, werd begroet. Overigens moest de leiding van jet Tilburgs cultureel centrum 17 ingezon den en in bruikleen afgestane „Van Meegerens” op advies van de zuster van de kunstenaar verwijderen. Zij wees de ze werken aan als vervalsingen. HAARLEM. Show is ditmaal het belangrijkste nieuwe element in het kersverse programma „Wit op zwart” van het cabaret Tekstpierement. Een programma waarmee de stijgende lijn, die in het afgelopen seizoen duidelijk aan het licht trad, consequent wordt voortgezet. De allereerste try-out, zater dag in een uitverkocht Haarloheim, liet Tekstpierement weer op zijn best zien, daar waar het zijn kracht het meest in kan vinden: spelen met taal en dat spel verpakt in een makkelijk herkenbare vorm. Het showelement zit voornamelijk in de gelukkig niet al te vaak gebruikte pseudo-verblindende aankleding. Precies daar waar dit soort kostuums accent kan geven aan wat anders met te veel mimiek moet worden verklaard, komen de vier leden van Tekstpierement in hun letterlijk schitterende creaties ten tonele. Dat showelement komt helaas op de smalle bühne van Haarloheim niet hele maal goed tot zijn recht. Het is voor Tekstpierement een stap op weg naar het grote theater en het zijn niet alleen de showtrekjes die tot deze weg ver plichten. (Van onze correspondent) EINDHOVEN. B. en W. van Eind hoven willen geen beroep instellen tegen het vonnis van de arrondissementsrecht bank te Den Bosch, waarbij de gemeente werd veroordeeld tot betaling van subsi die tot 1 september 1975 aan toneelgroep Proloog. Op 12 juli won Proloog in hoger beroep een civiel proces van de gemeente Eindhoven. Proloog had procedure aangespannen omdat de ge meente een raadsbesluit van 28 augustus 1973, dat voorzag in de toekenning van de subsidie over het exploitatiete kort betreffende de periode 1 september 1974 tot 1 september 1975, niet wilde nakomen. De gemeenteraad besloot 22 februari 1974 de subsidieregeling in te trekken, omdat Proloog zijn doelstellingen niet overeenkomstig de wensen van de raad had gewijzigd. Eerst als hij meer inzicht heeft in de situatie, wil minister Van Doom van CRM gaan praten met Proloog over het beëindigen van de subsidiëring door de provincie Noord-Brabant. Aldus blijkt uit het antwoord op schriftelijke vragen van de Tweede-Kamerleden Voogd, Hartmeijer en Kosto (allen PvdA), Cop- pes (PPR) en Beekmans (D’66). Nadat bekend was geworden dat de provinciale subsidiëring op 1 september volgend jaar stopt, verzocht Proloog aan de minister om een onderhoud. De be windsman vroeg de groep hem met spoed een aantal nadere gegevens te doen toekomen. Mede aan de hand van die gegevens zal de Raad voor de Kunst in staat zijn versneld advies aan de minister uit te brengen. Spoedig na ontvangst van dat advies wil mr. Van Doorn met Proloog het gevraagde onderhoud hebben. waren versierd. Combinaties van zwarte velours rokken met gebreide wollen jumpers en jasjes waren een welverdiend applaus waard. Bont weet Rob evenzeer uitstekend tot zijn recht te doen komen. Zie daarvoor zijn korte en lange mantels, veelal slank gehouden door de zo populaire leren tussenzetsels. Want Tekstpierement wordt met sprongen professioneler. Er zit bij de groep, waarvan pianist Henk Bokkinga zeker niet mag worden vergeten, een verrassende dosis vakmanschap. De in druk wordt gewekt dat ieder talentje, hoe latent ook aanwezig, de kans krijgt te worden uitgebuit. Frank Sanders bij voorbeeld, vroeger danser, krijgt tot taak een heel nummer te steunen dat uitgroeit tot een prachtige parodie op het wereldje van de balletjongens. Trou wens, overal waar choreografie (van Barry Stevens) van nut is, wordt daar doeltreffend gebruik van gemaakt. Sanders en Jos Brink, de mannelijke helft van het kwartet, zijn goed aan elkaar gewaagd. Brink, die alle teksten schreef, is zich voortdurend bewust van de spanning die er tussen de twee kan zijn. Op een toon van „jongens onder elkaar” kan hij alle moeilijke situaties die in een sketch voor twee heren wor den ontwikkeld, naar zich toe trekken ’s HERTOGENBOSCH- (ANP) Kunsthandel Borzo in ’s Hertogenbosch toont van 14 september tot en met 5 oktober een collectie van ongeveer 200 etsen en gravures van de zestiende tot de twintigste eeuw. komt dat allemaal mooi aan de orde- Het begint als een parade zoals de Parijse Opera ieder jaar aan het begin van het seizoen demonstreert, maar zon der overgang verschijnen er dan een aantal dansers op een autopet. Het enige wat hierbij jammer was, is dat die dansers het nodig vonden bij het langs rijden naar het publiek te lachen met een gezicht alsof ze zeggen willen „kijk eens hoe leuk we zijn”. De parade gaat door en opeens staat er een grote zwaan op het toneel, er verschijnt een prins, dé zwaan klapt zijn nek naar achteren, de prins neemt hem (haar?) in de armen en draagt hem (haar?) weg, waarna er vier kleine zwaantjes opkomen, die met hun rug naar ons toe en met een masker op hun achterhoofd het beroemde kwartet uit het zwanenmeer uitvoeren. Tussen dit en andere citaten door (o.a. uit Etudes) verschijnen er steeds weer dansers die doodernstig over het toneel paraderen en het publiek geniet hoorbaar van de inge bouwde spot. Het eerste deel eindigt in een slot- standje dat in mekaar zakt zodra het doek valt (wat we kunnen zien, want dat doek is van gaas), waarna de dansers weer gauw de rug strekken als er we gens enorm applaus gehaald moet wor den. Voor het tweede deel begint, staan alle dansers van alles achter het gazen doek te proberen en hier verschijnen de fraaiste fragmenten van het hele ballet met allerlei schitterende kleine combi naties. Tijdens het tweede deel, hoofdza kelijk bestaande uit een uiterst ernstige pas de deux, begint men langzamerhand het toneel af te breken, het vloerkleed wordt opgerold, de decors worden naar boven getrokken, het toneel wordt kaal, maar de dansers blijven dansen en laten zien waar het in het ballet uiteindelijk om gaat, niet om de aankleding, niet om het decor, maar om de beweging. Zelden werd dit in een ballet zo duidelijk. Nu Wim Bender als Scapinofiguur niet meer beschikbaar is en ook erg moeilijk te vervangen blijkt te zijn, is dit een uitstekende manier om aan kin deren duidelijk te maken wat er precies gebeurt. Volwassenen genoten er ook bijzonder van. krijgt van een zoon uit het vorige huwe lijk. De vrouw smoort dat kind in de wieg om de liefde terug te winnen van die zoon, wanneer deze haar ervan ver denkt dat ze er alleen maar op uit was de boerderij te erven. U begrijpt, veel leed en veel gekerm op de knieën. Nergens bereikt Van Rooy met zijn spelers de Grote Tragedie die O’Neill op het oog had. Ko van Dijk speelt de oude boer met veel vertoon van zijn bekende toneelspe- lerstechniek. Hij krijgt de zaal soms stil, maar dat is dan ook alles. Anne Wil Blankers als de jonge vrouw heeft blijk baar geen houvast van de regisseur ge kregen. Nergens blijkt bijvoorbeeld waar haar drang naar materiële vastigheid omslaat in hartstocht voor de stiefzoon. Eddy Brugman als die zoon staat wijd beens stoer en heftig te doen op een gênant ouderwetse manier. Bij Podium onder Paul Melton heeft hij beter werk laten zien. Het toneelbeeld van Harry Wich toont de boerderij als een doorzichtig buizen stelsel, gehuld in een diaprojectie van hoge bomen. Die olmen zijn er dus wel, maar de begeerte bestaat uit zwoele blikken en enige omhelzingen, die welis waar heftig maar te klunzig worden uitgevoerd, om opwindend te zijn- Een produktie beneden peil van de Haagse Comedie. Er was op de première zelfs een schuchter boe-geroep te verne men. 'S - W ‘if L

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 7