Sonnevelds discografie
S
Alex Veelo wint
Frans concours
TOP DE POP POP DERTIEN
voor dirigenten
Eerste druk van
Beekman i>«
0
Mariska Veres
naar Tokio
Alligator
regenjassen
NIEUW-ENGELAND 1
„Boeken worden
Frank Kraaijeveld kan
het rocken niet laten
weinig duurder”
„Een brug te ver”
al uitverkocht
I
DRIE GROEPEN
IN DE PEN
in
Popfestival
Alkmaar
1
Soosagenda
Wiener Philharmoniker
in Amsterdam
Drs. Van den Brink
In de actuele trenchcoat
o.a. f215.-
„ATIKA, ATIKA” GOED DEBUUT VAN PETER HOEKSEMA
Vragen over advies
van Omroepraad
Tentoonstelling „De
koe in de kunst”
1
17
KUNST
1974
SEPTEMBER
DONDERDAG
Voor goede en
duurzame vloeren
EDELHOUT
5.50
Amsterdam
245721
vloeren
RESTAURANT
Kleding en service gesigneerd i
Rotterdam Eindhoven
137370 443208
I
J
in£
1 2
k
(ADVERTENTIE)
Frank Kraaijeveld in actie.
Schier-
op
av.:
av.
(Van onze correspondent in Parijs)
31 05 80
Haagse Comedie zet stap vooruit
(ADVERTENTIE)
van
Ik
HAARLÉM
u.
I
seren.
reden
AMSTERDAM (ANP). „Er is geen
enkele reden om in paniek te raken over
berichten als zou de prijs van het boek
met 100 pet. stijgen. Persoonlijk neem ik
aan dat een op zichzelf noodzakelijke
prijsstijging niet hoger zal zijn dan de
gemiddelde geldontwaarding dit jaar.”
Dit heeft de voorzitter van de Raad van
Bestuur van NV Uitgeversmaatschappij
Elsevier, drs. R. E. M. van den Brink,
woensdag gezegd bij de opening van
Elsevier’s nieuwe boekenmagazijn in Cu-
lemborg.
alleen vrijdag:
Jagerschnitzel
appelmoes en aard.
ZIJLSTRAAT 96
TELEF.
Grote Houtstraat 21
Alquin. Naam en faam snellen deze
Delftse zesmansformatie vooruit. Ras
musici die intelligente luistermuziek
maken met swingende ritme’s, gevoe
lige passages en druipende solo’s. Mu
ziek voor twee oren en een aandach
tige geest. Aan vang 20 uur. Entree:
fl. 4,-.
saisn
Haarlem - Haarlem Schalkwijk -
Bloemendaa’ - IJmuiden
Telefoon 31 46 50
NIEUW ENGELAND,
Alquin op vrijdagavond, Hellhound
op zaterdagavond en Rembrand op
zondagmiddag. Een interessant en ui
terst muzikaal weekend in de PEN in
IJmuiden.
Aan het concours namen dit jaar 80
jonge orkestleiders deel van wie ook nog
twee andere Franse deelnemers werden
onderscheiden. De muziekcriticus van Le
Monde, Jacques Longchamp, schreef in
zijn verslag dat Alex Veelo met kop en
schouders boven zijn concurrenten uit
stak doordat hij met een doelmatige
directietechniek zijn orkest wist te inspi
reren en zowel Ravel als Sibelius en
Berlioz in hun diepste gevoelens en ver
voeringen doorgrondde.
Haagse Comedie niet eerder heb gezien.
Ik moest wel een beetje giechelen, toen
ik topactrice Annemarie Heyligers, in
het werklicht tussen de scènes door,
zomaar met schemerlampen zag sjou
wen. Aandoénlijk! Wat bij groepen als
het Werktheater en de meeste groepen,
die je al jaren in Mickery bezig ziet, als
heel gewoon wordt beschouwd, is hier
een instelling die nog veroverd moet
worden. Niet versagen, Hagenaars.
JAC HEIJER.
1. (1) Rock your Baby George McCrae; 2. (2) Gigi l’Amoroso Dalida;
3. (6) Wall Street Shuffle 10 CC; 4. (7) Tonight Rubettes; 5. (3) The Hostage
Donna Summer; 6. (10) Air Disaster Albert Hammond; 7. (4) Your Baby
ain’t your Baby anymore Paul da Vinei; 8. (9) I shot the Sheriff Eric
Clapton; 9. (8) Amateur Hour Sparks; 10. (18) Kissin’ in the Backrow of the
Movies Drifters; 11. (11) Veronica Sorry Peter Koelewjjn; 12. (21) In the
Summernight Teach In; 13. (20) Auf Wiedersehn Demis Roussos.
kennelijk de persoonlijke verantwoorde
lijkheid voor een algemeen soort mense
lijkheid. Hij legt nauwelijks of geen
maatschappelijke structuren bloot, die
ten grondslag liggen aan machtsmisbruik
en sadisme. Dat mis ik, maar kan ik
anders verwachten van iemand, wiens
meest bewonderde politicus Hans van
Mierlo is (zo blijkt uit de informatie bij
het tekstboek). „Atika, Atika” is dus
geen politiek toneel en het politiserend
effect lijkt me gering. Om Hoeksema’s
opvatting met zijn eigen woorden te
illustreren het volgende citaat:
„Met toneel los je geen pest op, maar
je kan iets tonen, een paar mensen met
gekozen worden,
beek.”
Vooral blij is Frank met de nieuwe
installatie, met het PA-systeem.
Frank: „In een vorig interview met
jou hadden we gezegd dat een PA-
systeem niks voor ons en onze mu
ziek was. Veel te mooi. We kregen
onmiddellijk een zootje fans op ons
dak die ons daaraan herinnerden.
Sterk he, dat mag ik wel .We zijn niet
echt van gedachten veranderd, het
enige is dat we nu in de gaten
hebben gekregen dat er met een PA-
systeem meer mogelijkheden zijn,
meer volume vooral, zonder dat je
het ruige van je muziek hoeft aan te
tasten.”
„De opnamen”, zegt Frank Kraaije-
veld, „zijn vorige week een geweldig
goeie puinhoop geworden. Helemaal
in stijl. Kijk, als je daar serieus gaat
staan spelen sta je hoe dan ook voor
paal. Dus hadden we een hele act
bedacht, maar die ging op het laatste
moment niet door. Toen zijn we
maar met een man of tien uit Bever
wijk in de bus gestapt, naar de studio
PARIJS. Het internationale con
cours voor jonge dirigenten, dat jaarlijks
in de Franse stad Besancon wordt ge
houden, is dit jaar gewonnen door de
30-jarige Nederlander Alex Veelo.
Hellhound komt uit Haarlem. Een
vijimans groep die net uit de op
bouwfase is en met een geheel eigen,
uitgebreid en gevarieerd rpertoire van
melodieuze rock aan het begin staat
van een veelbelovende periode. Twee
sologitaristen, muziek die soms
stampt, soms rockt en soms „alleen
maar lekker” is en een repertoire dat
onder meer de „Boarding School Ses
sion” bevat, een veertig minuten du
rend verhaal in tekst en muziek over
de ervaring van een jongen op een
r.k.-internaat. Aanvang: 20 uur. En
tree: fl. 2,-. Zaterdagavond aanstaan
de.
Onze landgenoot is door deze onder
scheiding vijfduizend Franse francs rij
ker geworden, terwijl hij bovendien ge
durende een jaar op een beurs van de
regering van tweeduizend francs per
maand zal mogen rekenen. Gedurende
die tijd zal hij als assistent-dirigent bij
een der regionale orkesten in Frankrijk
worden aangesteld.
DEN HAAG (ANP). Het WD-Ka-
merlid Van Dijk wil van CRM-minister
Van Doorn weten welke waarde hij
hecht aan de adviezen van de omroep
raad. nu de minister binnen enkele
weken tweemaal een aan zo’n advies
tegengestelde beslissing heeft genomen.
Aanleiding tot deze vraag is de afwijzing
van een aanvraag van het Humanistisch
Verbond om verruiming van de zendtijd,
ondanks een gunstig advies van de om
roepraad.
f
Het festival vindt plaats op 15, 16 en
17 november. Er zijn 46 deelnemende
landen, terwijl Mariska is gekozen uit
een zeventiental inzendingen uit Neder
land. De titel van het liedje dat zij
uitvoert is „Need you near me”, zo heeft
de heer Van Rees meegedeeld.
Nederlands poptalent is troef
het popfestival dat aanstaande zater
dag 14 september in de Alkmaarse
Veilinghal, Bestevaerstraat 75 wordt
gehouden. Focus, Earth and Fire,
Kayak, Alquin, Lucifer, Heart, Dizzy
Mans Band en Distance. Niet te kort.
I
Frank Kraaijeveld. Een paar
jaar geleden maakte de zanger-
bassist van de Bintangs een hit
met de ouwe rocker ,Mona Liza”,
nu heeft hij de jaren vijftig
stamper „Yes tonight Josephine”
van stal gehaald. Vanavond be
steden Frank, de Kennemerkliek
en den heer Van Oekel zelf er in
de VPRO discohoek ruime aan
dacht aan, reeds.
gereden en het toneel opgestapt. Mid
den in het nummer gaat m’n string-
bas aan stukken, er staan twee piep
kleine drumstelletjes opgesteld en
niemand van degenen die „meespeelt”
heeft ook maar het flauwste benul
hoe hij z’n instrument moet bespelen.
Uitstekend hoor.”
„Yes tonight Josephine” is uitge
bracht door Inelco, de nieuwe platen
maatschappij van Kraaijeveld en
Bintangs. Frank grapt: „De laatste.
Er was er nog eentje over.” Bij
Ariola was de liefde snel over vol
gens Frank nadat de eerste single
was mislukt. Demo’s werden afge
keurd en de elpee bleef op de plank.
Negram, vonden de Bintangs, had
voor het mooie al teveel Hollandse
groepen en daarom werd het Inelco,
dat nu juist op zoek was naar z’n
eerste Hollandse groep
Kraaijeveld en Bintangs hebben
een dubbel contract afgesloten. Zes
singles plus een verzamelelpee voor
Kraaijeveld, drie elpees voor de Bin
tangs. Frank legt uit: „In het verle
den hadden we met het doorelkaar
lopen van Kraaijeveld en de Bintangs
problemen in de zalen waar mensen
b.v. Mona Liza verwachtten en het
niet kregen. Nu is dat over. Kraaije
veld bestaat alleen nog op de plaat
met mij als zanger en verder steeds
wisselende musici. Met de Bintangs
treedt ik op in de zalen, maar dan
ook met een Bintang-repertoire.
Voor de Bintangs wordt voorlopig
niet aan een single en veel meer aan
een elpee gedacht. Een hoop num
mers staan al op papier en er zijn
contacten met de Engelse Kevin Coy-
ne-producer Steve Verroca, die de
reputatie heeft ongelooflijk ruige op
namen te maken in zijn drie sporen
kippenhok in Engeland. Als het alle
maal doorgaat, gaan de Bintangs ook
in Engeland opnemen, waarschijnlijk
zo rond januari. Frank: „Het wordt
een werkstuk als de eerste elpees van
de Stones, lekker primitief, geen con
cert voor de gerenommeerde luiste
raar. Met de Bintangs gaat het erg
goed. We vormen weer een eenheid
nu Aad Hooft eruit is. Niet vanwege
hem, maar het experiment met de
twee dfummers was een mislukking.
De twee stijlen liepen te ver uit
elkaar en toen moest voor de beste
Zondagmiddag om 2 uur Rem
brand. Amsterdamse hard rock door
spekt met melodieuze, romantische,
driestemmige passages en een bij
zondere samenwerking tussen zang,
gitaren en drums. Entree: fl. 2,-.
DEN HAAG (ANP). Mariska Veres
ex Schocking Blue zangeres is de
finitief uitgenodigd om als Nederlandse
vertegenwoordigster in gezelschap van
Lou van Rees deel te nemen aan het
World Popular Songfestival in Tokio.
ENSCHEDE. Ter gelegenheid van
de algemene vergadering van de Konink
lijke Nederlandse Zuivelbond is woens
dag in de Twentse schouwburg in En
schede de tentoonstelling „De koe in de
kunst” geopend door FNZ-voorzitter drs.
R. Zijlstra.
Er werd een koe de schouwburg bin
nengeleid, die een grote K op haar flank
had. Nadat de letter door de veehouder
Lubbert Konterman uit Rouveen was
gewaarmerkt werd de tentoonstelling
die tot 30 september te bezichtigen is,
als geopend beschouwd.
AMSTERDAM. (ANP)— Vrijdagmid
dag worden de Wiener Philharmoniker
om 12 uur per trein in Amsterdam
verwacht. Zij zullen onder leiding van
dirigent Claudio Abbado zaterdagavond
en zondagmiddag optreden in het Con
certgebouw te Amsterdam en wel in het
kader van het door het Concertgebouw
georganiseerde Brucknerfeest.
Uitgevoerd zullen worden de Parijse
symfonie van Mozart. Passacaglia van
Webern en de Eroica van Beethoven.
Het stuk bestaat uit enige taferelen
over een jonge vrouw die zich laat
pakken door een politiefunctionaris, om
haar man (een gematigd linkse student)
vrij te krijgen. Ze komt bedrogen uit,
want haar man is tevoren al doodge
schoten op de binnenplaats van de ge
vangenis, zogenaamd op de vlucht. Tus
sen de scènes over deze vrouw, de poli
tie en haar familie, krijgen we enige
schetsen te zien over situaties in gevan
genissen.
Dit alles is gebaseerd op recente ge
beurtenissen in gevangenissen in Ameri
ka en Griekenland of andere dictatoriaal
geregeerde landen. Toch suggereert
Hoeksema, met pro- en epiloog over
Nederlandse delinquenten bewust dat
het hier in ons land gebeurt. Misschien
om erop te wijzen, dat wij te maken
hebben met het lot van politieke en
andere gevangenen elders. Maar toch
lijkt me de suggestie wat onzuiver. De
Nederlandse toestand bij de rechtspraak
en het gevangeniswezen is lang zo ver
schrikkelijk niet. Alhoewel, er gebeuren
ook hier toch rare dingen met Surina
mers en buitenlanders.
Waar het Hoeksema vooral om gaat is
DEN HAAG. Peter Hoeksema is
een 34-jarige toneelspeler bij de Haagse
Comedie. Hij heeft enige moderne stuk
ken vertaald en zag gisteren in het
HOT-theater zijn eerste eigen stuk in
première gaan: „Atika, Atika", dat asso
ciaties moet oproepen met o.a. het Grie
kenland van de kolonels en de gevange
nis in de staat New York. Een beetje
gezochte titel, maar alia. Hoeksema’s
debuut is lang niet gek en zeker niet bij
de Haagse Comedie voor een publiek
van nette Haagse burgers.
Voor twintig gulden ben je van ’s
middags twee tot ’s avonds twaalf
uur lijfelijk en muzikaal onder de
pannen. Het festijn heet „Pop In
1974” en wordt gepresenteerd door
Toppop’s Ad Visser. Wie met de trein
komt vindt vóór het station een spe
ciale bus die voor een kwartje voor
vervoer zorgt.
De cabaretiers Toon Hermans en Conny Stuart hebben gisteren in het nieuwe De la
Martheater in Amsterdam de eerste exemplaren in ontvangst genomen van de „com
plete discografie” van Wim Sonneveld. Conny Stuart omdat zij, aldus de producer
van het album, de vrouw is die het nauwst betrokken is geweest bij het leven van
Sonneveld, en Hermans „met wie Wim weliswaar veel gerommeld en gestaggeld heeft,
maar die hij naderhand als een goede vriend en een goed collega is gaan beschouwen”.
feitelijkheden confronteren, een enkeling
bewust maken. Er moet nu eenmaal
gewerkt worden voor de kost. Dat kan
aan het toneel. Dan weer zus, dan weer
zo. Deze keer zo.” En zaterdag staat
Hoeksema te spelen in Goldini’s „De
Venetiaanse tweeling”. Een realistisch
standpunt, daar niet van. Maar wie kan
in gemoede werkelijk opstandig worden
van dit soort algemeen aanvaarde huma
ne welwillendheid.
De scènes over het conflict van de
jonge vrouw zijn goed geschreven en
hebben vooral naar het eind toe werke
lijk dramatische kracht. De scènes over
gevangenen zijn minder geslaagd, veel te
lang uitgesponnen dialogen. Die situaties
worden veel eerder in woorden uitgelegd
dan in beelden getoond. Wie wil zien
hoe het beter kan, moet naar The Fami
ly met „Shorteyes” in Mickery gaan
kijken, dat toevallig ook over een toe
stand in de gevangenis gaat. Zo’n scène
over homosexuele agressie kan in een
halve minuut begrepen worden: daar
heb je niet zoveel uitleg bij nodig.
Kees Coolen heeft het stuk geregis
seerd op twee scènes na in een
traditionele realistische stijl, compleet
met allerlei meubilair en andere hulp-
ftukken, die net zo goed gemist hadden
kunnen worden. Een vertellende speel-
trant had meer voor de hand gelegen,
maar daar heeft de Haagse Comedie
geen ervaring in. Misschien is het zo nog
wel het beste omdat men voorkomt, dat
spelers totaal mislukken en het eigen
publiek er helemaal niets meer van zou
begrijpen. Op die manier zouden de
goede bedoelingen wel eens de mist in
gegaan zijn. Deze werden nu toegediend
in brokjes uitstekend spel van met name
Edda Barends, die een felle meid neer
zette. en in mindere mate van een iets te
heftige Wim van den Heuvel, van Gas
ton van Erven, Herman Frank en in de
epiloog zowaar ook Anne Oostveen.
De spelersgroep en dus het stuk zou
aan geloofwaardigheid winnen als ze
was opgetreden als een werkelijke col
lectief (zie alweer „Shorteyes”). Maar
daaraan is men (nog) niet toe. De Haag
se Comedie staat blijkens deze voorstel
ling voor de overgang naar een optreden
met een werkelijk gezamenlijk gedragen
verantwoordelijkheid. De ontwikkeling
daartoe is een langzame, zoals men bij
een groep als Centrum kan ervaren.
Maar als de Haagse Comedie deze pro-
duktie werkelijk ernstig neemt, dan is
„Atika, Atika” een hoopvolle stap in de
richting naar vernieuwing. Temeer om
dat hier met éigen mensen een eenheid
en eenvoud bereikt is die ik bij de
Disco Dubois, Berlagelaan 45, elke
zondagmiddag: disco.
Paradiso, Weteringschans, Amster
dam, vr.String Driven Thing, voor-
progr.: Electro Tear; zat: Ekseption
en Brave New World.
Crazy Inn, Kokstr. 13, zat: soos-
opening seizoen.
Youth for Christ, Turfsteeg 2a, zat-:
koffiebar en film „Lost Generation”.
Noordzee, clubgebouw speeltuin
Jac. v. Looystr., zat: disco.
Club Bluesette, A. C. Krusemanstr.
34, vr. zat. en zo.: bar-dancing-disco.
HJC, Groot Heiligland 47, vr: Bar
ney Kessel Trio; zat: Abbi Hübner’s
Low Down Wizzards.
PEN, Kanaalstraat 257, IJmuiden,
vr: Alquin; zat.: Hellhound; zo: Rem
brand.
De Ark, Kerkplein 5, Velsen-Zuid,
vr. en zat: soos.
Can-Can, Stoofsteeg 1, elke
bar-dancing-disco.
Moulin Rouge. Kleine Houtstr., elke
av: bar-dancing-disco.
De Weijman, Santpoort, elke
beh. ma: disco.
TIOLI, centrum Laan van Angers,
vr: kennismakingsav. danscursus; za:
disco Blow-Up; zomi: Hage’s Top-
Tien met singles gemaakt in eigen
studio.
Upstairs, Zomervaart, zondagavond:
discussie over zwakzinnigenzorg.
De heer Van den Brink zei hiermee
stelling te willen nemen tegen enkele
persberichten die „suggereerden dat de
prijzen van sommige boeken met 100
pet. moeten stijgen in verband met de
gestegen papierprijzen.”
„De papierprijsverhogingen van de
laatste tijd zijn zich nu aan het stabili-
De grote uitgevers zien weinig
om in een paniekstemming te
raken. Een eventuele prijsverhoging zal
zich slechts geleidelijk voltrekken,
kan u zeggen dat sinds de oliecrisis de
omzetten van de boekuitgevers niet on
aanzienlijk zijn toegenomen”, aldus de
heer Van den Brink tegenover het ANP.
Drs. L. J. Hermans, burgemeester van
Culemborg, verrichtte de officiële ope
ning van het boekenmagazijn voor de
groep Nederlandstalige boeken van Else
vier.
(Van onze kunstredactie)
AMSTERDAM. De eerste 50.000
exemplaren van Cornelius Ryan s boek
„Een brug te ver” zijn uitverkocht. In
oktober zal de tweede oplaag verschij
nen. Dit heeft uitgeverij Van Holkema
en Warendorf woensdag meegedeeld, bij
de presentatie van de Nederlandse uitga
ve van „Een brug te ver”, in aanwezig
heid van de schrijver. Van Ryan’s boek
„De Langste dag” zijn in Nederland
ruim 160.000 exemplaren verkocht.
Voor deze gelegenheid waren zeer veel
mensen naar het Amsterdamse Hilton-
hotel gehaald, die de schrijver belangrij
ke informatie hebben verschaft over de
operatie Market-Garden, de mislukte po
ging van Montgomery om door bezetting
van de bruggen te Son, Grave en Nijme
gen en Arnhem in één klap een weg te
banen naar het Roergebied. Ryan be
dankte nu publiekelijk een aantal van
deze mensen, onder wie Cora Baltussen
uit Driel, met wie „Een brug te ver” be
gint en besluit.
„Onbekende burgers, van jullie houd
ik het meest”, aldus Ryan, „want het is
juist de onbekende burger die van de
geschiedenis het meest te lijden heeft.
De moedige man of vrouw bestaat niet,
de moedige is hij die zijn vrees het
meest weet terug te dringen. De meesten
weten niet dat operatie Market-Garden
de enige slag sinds D-Day is geweest en
dat deze slag tweemaal zoveel slachtof.
fers als D-Day heeft geëist.
Ryan roemde voorts prins Bernhard,
over wiens dagboek Ryan heeft kunnen
beschikken, als „Nederlands beste am
bassadeur”, en Henri Knap, „wiens
waarschuwingen voor sterke Duitse con
centraties Eisenhower 24 uur voor de
slag begon, hebben bereikt. Ik heb nooit
begrepen waarom noch Eisenhower,
noch Montgomery van deze operatie
heeft atgezien, zodra zij dat wisten.”
Dat was
r t'' i