EEN TOTAALPROGRAMMA IN DE ZIN DER WET BEN De Van Speyk-show, of dan liever de lucht in Aad van den Heuvel laat het harde nieuws voorlopig voor wat het is Koning Herodes bij Abel Herzberg bijna juiste man op juiste plaats L p I ■fc,. I door Kees Tops van Brandpunt Structureel Geen definitief afscheid Brandpunt Geen Koos of Dick 19 1974 SEPTEMBER 1 4 ZATERDAG 18 B.V. id ERS lUVOOI IE- EN [S- EN HERODES DE EERSTE of de Grote stamde uit een welvarend en invloedrijk geworden boeren geslacht uit Edom, maar zetelde als koning van Judea in Jeruza lem. Zoals Abel Herzberg hem beschrijft in zijn „De memoires van koning Herodes”, uitgegeven door Querido in Amsterdam, had hij al bij zijn leven een slechte naam. Hij was niet geliefd, zijn politiek werd door de bewoners van Judea niet begrepen en, wanneer wel begrepen, niet ge waardeerd. Hij was ziekelijk wantrouwig, hij was een man van radicale oplossingen, hij was wreed en cynisch, gevoelig, een man met een ijzeren wil en een overdreven zelfbewustzijn, een man die het betreurde dat men hem zijn oprechtheid niet ge loofde en die zich daarom voor zijn dood wilde rechtvaardigen. Toen heeft hij, oud en ziek, zijn memoires gedicteerd. 1119 Is er een vooropgezette stellingname? Aad van den Heuvel samen met Ad Langebent J. POLAK-SILIAVA. dat alleen volledige inpassing in het Romeinse Rijk Judea een eigen exis tentie kon waarborgen. Het ging er dus om alles wat Rome aanstoot gaf te vermijden en van alle voordelen gebruik te maken. Allebei kon Hero des voortreffelijk. Hij was niet zon der meer een opportunist, hij volgde zijn politieke conceptie en greep dus in dit kader iedere opportune kans. Hij heeft veel bereikt. De burgers van zijn land deelden zijn conceptie niet. collaborateur, al heeft hij tijdelijk haalbare sociale et door dagen, 7 eslag. ste Nederlander die vrij langdurig de lucht inging. Dat verhaal gaat erin als koek. Je weet wel, 1832, tiendaagse veld tocht, een man, 29 jaar oud, opgegroeid in het burgerweeshuis in Amsterdam, die zijn sigaar in het kruitvat gooit. Zo’n scheepsjongen die vraagt: wat doet u nou? Dat is een prachtig onderwerp voor die ontwerpers. Die gaan daar lek ker mee dollen.” direkt: Het moet wel een overgang zijn om na jaren van Brandpunt op een Van Speyk-show over te stappen. gezeten die werd gebombardeerd. Dat was zinvol. Het ging ons om de vraag: richten ze alleen op militaire doelen, of flikkeren ze alles plat? Er was ons verteld dat ze om de twee dagen bom bardeerden, telkens op een vaste tijd, zo tussen elf en twee uur. Wij zaten aan de rand van de stad in een vrij hoog gebouw. We dachten: ach, het gebeurt toch in het centrum. Maar ze kwamen bij óns over. En de cameraman, William Vogler, maar doorfilmen. Ze raakten de overkant van de straat. Na afloop zijn we naar beneden gegaan om te kijken welk militair doel nu was geraakt.” „Zoals ik al zei is er in de Van Speyk- show nog een gat om dit soort dingen te doen. Waar het erom gaat iets aan te tonen, kan dat. Er is beslist geen embar go. Maar doorgaans zal Brandpunt het blijven doen.” avond een actualiteitenrubriek op TV. De concurrentie blijft niet bestaan. Als dat zo uitkomt, wisselen de omroepen zendtijd om. Het heeft dus weinig zin om in de Van Speyk-show nog eens hard nieuws te behandelen. Dat gaat eerder naar Brandpunt. En met de on derwerpen die wij nu nemen, kunnen we ook wel het een en ander doen. In de kunst bijvoorbeeld spelen nog heel wat actuele zaken, die vaak te maken heb ben met maatschappijvernieuwing.” „Relativeren is al stelling nemen. Het hele idee is voortgekomen uit de erva ring dat televisieavonden zo ontzettend kunnen klappen. Aan het begin van de avond de BB-quiz (waar ik overigens niets tegen heb) waarin Berend Boude- wijn een prijs van 3000 gulden uitreikt en direct daarna Brandpunt dat aan toont dat het gemiddelde jaarinkomen in Columbia 900 gulden bedraagt. Of de Onedin Line, waar Onedin een schip vol slaven gaat halen en daarna Van Onde ren. Ik ben ervan overtuigd dat een avond niet uit omkerende waarden hoeft te bestaan. Je kan best één lijn zien.” Aad van den Heuvel haast zich te verklaren dat het geen personality-show wordt en dat hij niet de leiding heeft. Abel Herzbergs boek is voortreffe lijk geschreven, door de psychologie van mensen en gebeurtenissen zeer spannend en daarbij nog instructief omdat de historische achtergrond me uitstekend gedocumenteerd lijkt. Het is de overtuigende schildering van een tijdperk: waarachtig, boeiend, ge compliceerd en opvallend modem voor wie parallellen wil trekken met onze tijd. De opzet van Brandpunt is voor het komende seizoen ook enigszins gewijzigd. Aad van den Heuvel: „Op een gegeven moment hebben we het publiek in de studio gehaald. Dat kwam voort uit de behoefte aan regelmatige vormverande ring. En uit de gedachte: laat die men sen maar eens lullen, dat kan geen kwaad. Met uitzondering van een onder werp als de drie van Breda, heeft die opzet in de praktijk niet zo bevredigend gewerkt. Nu hebben we een groot deel van het publiek er weer uitgegooid. We gaan dit seizoen uitsluitend met een betrokken publiek werken. Dus als we Lardinois, Mertens en Van der Stee over het boerenprobleem laten praten, dan zit de zaal vol met boeren. Die heel erg kwaad zijn.” „Zo stappen we ook bij Brandpunt af van die belangrijke presentator, die alles zo goed weet. Wij hebben telkens aan afwisseling gedaan, zijn steeds iets nieuws begonnen. Dat meen ik oprecht. We houden de kijkcijfers wel in de gaten, maar we laten er ons niet door imponeren. Het aantrekkelijke is juist die voortdurende vormverandering. En je ziet, daar hebben we geen enkele moeite mee.” zo onpassende, gelegenheid aangreep om tegen hem te intrigeren of in opstand te komen. Hij onderging dat als onrechtvaardigheid en het heeft zijn karakter niet verzacht. Misschien wilde hij als ieder sterfelijke eenvou dig geliefd zijn. Het is hem niet gelukt. „Een totaalprogramma in de zin der wet”. Zo typeert Aad van den Heuvel de televisieshow waarmee hij, samen met een zevental col lega's, de maandelijkse KRO-vrijdagavond gaat vullen. „De Van Speyk-show, of dan liever de lucht in”, zoals het programma is ge doopt, bestaat uit verschillende onderdelen die aaneengeregen worden tot eén geheel. Basisthema’s zijn kunst en sport. Een zijsprong voor Van den Heuvel die naar oorspronkelijk in de bedoeling lag, zo rond deze tijd met Brandpunt zou zijn gestopt. Of schoon zijn aandeel in de actualiteitenrubriek ten gevolge van zijn nieuwe aktiviteiten geringer wordt, blijft hij tot januari van het volgend jaar zijn medewerking eraan verlenen, in verband met huisvestings- Lijkt het Aad van den Heuvel moge lijk dat De Van Speyk-show na verloop van tijd het gezicht van de KRO gaat bepalen? Aad van den Heuvel: „Ik ben er nu zo’n tijd mee bezig geweest dat dat harde nieuws voor mij even niet meer hoeft. Ik wil nu wel weer eens dingen doen waar ik zelf mee bezig was en ben. Met name de ontwikkelingsproblematiek. Op dat gebied gebeuren zo weinig struc turele dingen. Je besteedt er twee keer aandacht aan en dan is het weer ge beurd. En dan zie je dat iemand ineens naar Opper Volta reist en weer spoorslags terugkomt. Het is allemaal veel te inci denteel. Het is zo iets als het gooien van een steen in een vijver. Eén keer Bam! en dan niets meer. Het gaat er juist om, een poging te ondernemen om een paar dingen duidelijk te maken. Ontwikkelingsproblematiek is niet al leen een overstroming. Die was ten kos te van veel geld wel te voorkomen. Nee, het geldt van grote rampen tot aan de textielindustrie in Brabant en Twente. Het is één doorlopend project, als je het goed wil doen. Je zou op de Nederlandse televisie in samenwerking met andere rubrieken een kader moeten scheppen waarbinnen je de dingen zo goed en zo visueel mogelijk duidelijk probeert te maken. Ga eens mee met de militairen in Soedan. Maar kom dan niet direct terug. Blijf er een maand of langer.” Naar het front van een grote oorlog gaan, ziet hij niet meer zo zitten. „Wat moet ik daar filmen? We hebben De Van Speyk-show is in grote lijnen gebaseerd op het idee van Brandpunt Buitenspel. Aad van den Heuvel: „De informatie be staat uit actualiteiten op het ge bied van kunst en sport. Maar dan met een andere invalshoek dan gebruikelijk is. Dat klinkt wat zweverig, maar ik zal een voor beeld geven. Het Werktheater is momenteel bezig met het stuk „Avondrood”. Over bejaarden tehuizen. Normaal worden er dan Volgens de historicus Flavius Jo sephus heeft Herodus memoires ach tergelaten, bestemd voor keizer Augus tus. Herodes wilde zich rechtvaardi gen want ondanks zijn cynisme, zijn hoogmoedig zelfvertrouwen en zijn nimmer aflatende overtuiging steeds in het belang van Rome en dus van Judea gehandeld te hebben, bleef het hem merkwaardig diep kwetsen dat men in Judea zijn oprechte goede wil nooit geloofde, dat men elke, ook nog gesprekken gevoerd met regis seur, auteur en dergelijken. Dat gaan wij niet doen. Wij halen dan vier norse bejaarden naar de studio. Zoiets. Brandpunt Buitenspel is des tijds geboren als reactie op de gangbare sportjournalistiek. Ik erger me rot aan het idee dat je je laat inpakken zonder te den ken: Godverdomme, waar ben ik mee bezig. Een programma als Studio Sport, dat journalistiek zou moeten zijn, publiceert klakke loos toto-uitslagen. Dat is ge woon een onderdeel geworden van een lotto-organisatie”. moeilijkheden van zijn opvolger, Willibrord Nieuwenhuis, thans ge vestigd in Rome. De overstap naar de Van Speyk-show beschouwt Aad van den Heu vel trouwens niet als definitief afscheid van Brandpunt. „Ik geloof daar niet zo in. Je blijft tenslotte met nieuws bezig. Maar stel je even voor dat je bij Brandpunt zit. Dat komt na drie jaar je strot uit. Ik heb het veertien jaar gedaan en nu wil ik wel eens iets anders. Ik liep al een hele tijd rond met het idee om een televisie-avond te maken die als een eenheid loopt en die informatie op een andere manier brengt. Ik ben niet bezig aan een solo-carrière, en het is helemaal niet uitge sloten dat ik ooit weer voor Brandpunt ga werken.” heeft met dezelfde problemen te kampen. Herodes, deze .dienaar van Rome’ die behalve Rome boven alles en allen wilde staan, was qua aanleg, ervaring en ambities bijna de juiste man op de juiste plaats. Als gejudaïseerde Edomiet was hij voor de Judeeërs een vreemdeling die het met de godsdienst overigens ook niet zo nauw nam. Hij was getrouwd met de Hasmonese prinses Mariam- me (de Hasmoneeën waren de erfge namen van de Makkabeeën) maar kreeg zijn koningschap van Rome. Het baatte hem niet bij de Judeeërs en de vrouw van wie hij hartstochtr’ijk hield verachtte hem. Zijn eenvoudige afkomst heeft hij met zijn evidente bekwaamheid gecompenseerd maar ergens bleef hem toch iets dwarszit ten. Hij was omgeven door vijanden maar het tijdstip dat ze echt gevaar- „Ik ben één van de presentatoren. Denk dus niet aan Koos Postema of nog beter Dick Cavett. Bij de Van Speyk-show is het niet een kwestie van één man die het draagt. Een solocarrière is tot mislukken gedoemd. Je kan niets alleen doen. Je bent zo afhankelijk van iedereen, de regisseur, de cineast, de medewerkers. Iemand als Postema be paalt het karakter van zijn programma omdat hij zelf het onderwerp kiest, de gasten uitzoekt en dergelijke. Bij ons doen we dat met het hele team.” Keiharde «schurk, massamoordenaar (oc i de kindermoord in Bethlehem niets uit te staan) en verachtelijke streber of gevoelig man die harts- tochtelijk de politiek volgt welke hij o" goede gronden voor de juiste houdt en die een leven lang door zijn r.„^„^lpnsen verraden en getrapt wordt. In Abel Herzbergs „De memoi res van koning Herodes” is deze ge compliceerde figuur natuurliik dit al les, ook al ligt het accent op het minder aangename. Maar dit accent ligt op het hele tijdperk en wie van de groten der aarde in .Memoires’ voorkomt vertoont dezelfde trekken. Herodes memoires zijn verloren ge gaan. Als ze nog bestonden, zouden het deze moeten zijn. En dat is het grootste compliment ik de schrij ver kan maken. uit de staf. Die zijn van ons. Als de show naar buiten toe het gezicht van de omroep gaat bepalen, dan pleit dat voor die show. En als het programma mislukt dan houden we een aardige televisieavond over. Dan zijn we er niet in geslaagd die rode draad door het programma te trek ken. De show is 'niet speciaal ontworpen als programma voor de KRO als katho lieke omroep. Het is een optelling van de ideeën van alle programmamakers.” Ofschoon er in de opzet nog wel ruimte is voor hard actueel nieuws krij gen de onderwerpen in de Van Speyk- show een wat ander karakter. Aad van den Heuvel: „In principe wilden we wel hard nieuws nemen, maar met de nieuwe zendtijdindeling hebben de omroepen onderling een af- De van Speyk-show. „Een vast onderdeel wordt amusement. Maar dan goede artiesten. Voor oktober heb ben we Ike and Tina Turner, voor november Sarah Vaughn. Het is de be doeling dat we ook met die mensen gaan praten, niet op de gebruikelijke manier, van: hoe gaat je volgende plaat heten, maar echt een goed gesprek. Mits ze iets te zeggen hebben natuurlijk." „Verder komt er iedere maand de reconstructie van een bepaalde gebeurte nis. We gaan dan een meneer of me vrouw weer eens opzoeken die een tijd terug ergens bij betrokken was en sinds dien uit het nieuws is verdwenen. Een goed voorbeeld zou Carel Muller kunnen zijn. Of iemand die iets heeft gedaan op het terrein van de onderwijsvernieu wing. Of een figuur uit de provo-perio- de. Dan blijft er nog ruimte over voor actuele reportage. Het is moeilijk te zeggen wat daarin komt. Dat kan van alles zijn. En dan hebben we nog een speciaal idee voor aan het begin van de uitzending maar het lijkt me beter dat de mensen dat op het moment zelf zien. In grote lijnen kan je zeggen dat het gehele programma op een relativerende toon gebracht wordt.” lijk werden, bepaalde hij. Dan was hij niet inschikkelijk (wat in deze woelige tijden ook onverstandig ge weest zou zijn), maar liet zijn vijan den berechten of eenvoudig vermoor den. Hij was roekeloos maar als het er op aankwam een uitstekend stra teeg en een groot staatsman. In de drieëndertig jaar van zijn regering heeft Judea een ongekend lange peri ode van vrede gezien en hij heeft altijd weer oprecht geprobeerd dit land sterk, welvarend en onafhanke lijk te maken Sterk, welvarend en onafhankelijk als Romeinse provincie binnen het kader van het Romeinse Imperium. En dat is tenslotte de kern geweest van zijn conflicten met de joden. Ze waren ouderwets en benepen, hadden geen begrip voor een veranderde wereld (voor zover ze überhaupt beseften dat de wereld nderd was!) en wilden blijven wat ze altijd geweest waren. Herodes was een modern mens met schérpe kijk op 1 ?t .hedendap"-"’ en hij wist „We hebben de mensen van de KRO- leiding meegekregen voor dit program ma. Men is er direct mee akkoord ge gaan. Maar de ideeën ervoor komen niet Dat team bestaat naast Van den Heu vel uit Fons Peters van Brandpunt Bui tenspel, Kees Boomkens en Ria Groene- veld van „Verslag op(dinsdag, woensdag), Piet Franse van Brandpunt, regisseur Fred Rombouts, producer Nik ki Rossner en de free-lancers Willem Ruys en Trix Betlem, van wie de laatste met enig rumoer bij Achter het Nieuws is opgestapt. Voorts komt het gehele team van „Cursief” de gelederen ver sterken. Een belangrijke rol in de pro- duktieploeg spelen decorontwerper Frank Rosen en grafisch ontwerper Kal Beerends. Aad van den Heuvel: „Die zijn al druk bezig een lijn te trekken om het geheel een gezicht te geven. Het onder werp is natuurlijk erg dankbaar. De Van Speyk-show, ter herinnering aan de eer- een keer in de hoofdstad van Biafra Er komt nu iedere j 95.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 19