ZWAKKE ROL VAN SONJA POOT IN LA TRAVIATA
ADELLIJK BLOEDBAD
Vier Aziatische
muziekculturen
op Queekhoven
Die schone Müllerin in de Toneelschuur
Bariton Hans Levie toont
veel onvermoede talenten
NOS niet eens met
zendtijd Symbiose
Ongedisciplineerd spel van drummer op HJC
BARNEY KESSEL HAD „STOORZENDER
Bulgaars debuut
Laat ’ns wat van je
FLUtf
I
I
9^
4
I
KLOOS VREEST VERSNIPPERING
Poppen bij Christie’s
99
4
If1
Ki’
I
SEPTEMBER
1 9 74
ZATERDAG
i 4
ÜUHSI
Gedateerd
MH
RESTAURANT
Telefonisch nakaarten
over ’t gezellige kaartavondj e 4
van gisteren. Altijd doen. 1
Want napret is de mooiste A
pret. Of u nu bridged, klaverj ast,
toept, zwikt of jokert.
En bellen over kaarten of bellen
om het volgende kaartavondje
aftespreken kan voor de helft van de
prij sWant ’s avonds en in het
weekend belt u voor half geld door
heel Nederland.
HAARLEM Dat het welslagen
van een jazzconcert in belangrijke
mate afhankelijk kan zijn van de
begeleiders van de solist, werd
gisteravond weer eens overtuigend
bewezen in de Haarlemse Jazz
Club. Barney Kessel, met recht de
eerste en tevens een der allerbeste
gitaristen, had op het zilveren jubi
leumfeest te kampen met een bij
zonder onwillige drummer, die de
grote meester in ieder geval in
technische zin nauwelijks kon bij
benen. Het werd zodoende een op
treden dat Kessel-solo veel succes
opleverde, maar als geheel niet be
vredigde.
HAARLEM Talent kan soms
uit een heel verborgen hoekje ko
men. Hans Levie bijvoorbeeld volg
de een opleiding voor mimespeler,
en als zodanig weet hij van wan
ten, maar gisteravond bleek in de
Toneelschuur dat hij ook op zang
technisch terrein het een en ander
in zijn mars heeft.
F
AMSTERDAM Vanuit bijna
ieder standpunt bekeken is „La
Traviata” van Verdi een kunstzin
nige scnepping van de hoogste
orde, maar vooral als een voorbeeld
van karaktertekening. In muzikaal
en dramatisch opzicht is er sprake
van een zeer goed gelijkend por
tret, dat geïnspireerd is op het ka
rakter van Violetta. In geen ander
werk is de centrale figuur zo domi
nerend en zo verantwoordelijk voor
het gehele verloop van de opera.
De rol van Violetta is een van de
meest veeleisende van het gehele
operarepertoire. Gedurende de eer
ste en de vierde akte verlaat de so
praan het toneel niet en in de
tussenliggende bedrijven zijn er
korte perioden, waarin zij achter de
coulissen even bij kan komen. Ge
durende viervijfde gedeelte van de
opera is Violetta op het toneel te
vinden en zij zingt voortdurend.
-
Operastichting onder de maat
(ADVERTENTIE)
(Van onze RTV-redactie)
CEES STRAUS
CEES STRAUS
(ADVERTENTIE
Barney Kessel met zijn begeleiders Henry Franklin op bas en Alonzo Garibaldi op
slagwerk.
Als achtergrond dient een breed pro
jectiescherm dat in een halve cirkel om
het plankier is gespannen. Dit scherm
laat steeds verschillende kleuren zien die
corresponderen met de stemmingen die
uit de liederen spreken. Eenvoudiger had
het niet gekund, maar doeltreffend is het
wel.
De typische gedateerdheid van de ro
mantiek gaat dan, sterker dan bedoeld,
een geducht woordje meespreken. Er
ligt in elk geval een brede scala van mo
gelijkheden voor Levie open. Als de hui
dige voorstelling niet als de definitieve
vorm wordt gezien, kan Die schone Mül
lerin zeker tot een bijzondere voorstel
ling uitgroeien.
AMSTERDAM (ANP). Maandag 23
september zal by de kunstveiling Chris
tie’s in Londen een grote collectie poppen
en speelgoed worden geveild, die bijeen
gebracht is door een Nederlandse ver
zamelaarster.
Grote Houtstraat 21
Levie wil zich, zo kwam onlangs in
een interview naar voren, beslist niet
opwerpen als zanger van het klassieke
lied. Hij vertelde in Die schone Müllerin
Paloma Picasso, dochter van de beroem
de schilder, maakt op het ogenblik fu
rore als filmactrice: Ze speelt de rol van
gravin Erzsebet Bathory in de film Les
contes immoraux (De immorele ver
halen). Een van de bijzondere genoegens
van het gravinnetje was om te baden in
het bloed van zeer jonge maagden. De
film trekt veel belangstelling in Parijse
bioscopen. De foto toont een scène uit
Les contes immoraux met uiterst rechts
de toekijkende gravin.
HILVERSUM Het NOS-bestuur heeft vrijdag geprotesteerd tegen de beslissing
van de minister van CRM, mr. H. W. van Doorn, om Symbiose wel in de ether toe
te laten. De minister trok zich bij die beslissing niets aan van het advies van de Om-
roepraad, dat zendtijd afkeurde. André Kloos (VARA) vreesde een versnippering in
de ether plus een enorme toeloop van belangengroeperingen in de Nederlandse
samenleving, die ook graag zendtijd willen. De heer Kloos dacht in dit verband aan
de ANWB, de KNAC, de Consumentenbond en de voetbalverenigingen.
Sonja Poot en Vittorio Terranova vertolken de hoofdrollen in Verdi’s opera La
Traviata.
ken schetterend en vaak veel te schel,
maar deze fouten zouden hem niet kwa
lijk worden genomen als Garibaldi een
wat meer gedisciplineerde houding aan
nam. Aanwijzingen van Kessel werden
nu meestal volkomen genegeerd. Er zal
nog heel wat gespeeld moeten worden
voordat deze groep een eenheid vormt.
Barney Kessel is het waard met beter
spelende begeleiders op te treden.
alleen maandag:
Wiener Schnitzel—
sla - geb.aard. OiOU
De bariton Hans Levie bracht in de
Schuur een zeer aanvaardbare presenta
tie van de liederencyclus Die schone
Müllerin van Franz Schubert. Om dit
oorspronkelijk als recital opgezette mu
ziekwerk wat meer dimensie te geven,
had Levie in samenwerking met Jan
Witteman van de technische theater-
werkgroep Perspekt gekozen voor een
theatrale vormgeving die binnen het
kader van Levie’s kwaliteiten uitste
kend tot haar recht kwam.
Barney Kessel behoort samen met
Charly Christian tot de eerste gitaristen
die gebruik maakten van elektrische ver
sterking. Kessel moet trouwens veel ge
leerd hebben van Christian; diens invloed
was bij vlagen vrij duidelijk merkbaar.
Dat hoeft Kessel niet als negatief te wor
den aangeschreven. Hij is in staat het
beste van Christian als het ware te ver
voegen in .,Kesseliaanse” stijl.
Die stijl is fenomenaal. Kessel kan zich
leterlijk alles permitteren, voor ieder
figuur weet hij wel een oplossing. Het
waren vooral de up-tempo stukken
waarin Barney Kessel kon excelleren.
Hij toont een zeer bewonderenswaardige
vingervlugheid, terwijl ook zijn slide-
techniek in vergelijk met vele zwarte
bluesgitaristen van een uiterst geraffi
neerd gehalte is.
Capobianco een zeer goede staat van
dienst achter zich heeft en dat hij grote
successen oogst aan de Juilliard School of
Music in New York, maar van „La Tra
viata” heeft hij geen kaas gegeten. Het
hele gamma van diepe en diepere gevoe
lens, die in deze opera tot uiting moeten
komen, is in deze voorstelling onderdrukt
gebleven. De hoofdrollen stonden er als
houten klazen bij en de scène met het
zigeunerkoor was lachwekkend van in
fantiliteit.
Nogmaals, het is jammer dat ik zoveel
negatieve factoren moet vermelden in dit
verslag. Het kan best zijn dat er over
twee of drie voorstellingen een prachtige
Traviata te zien zal zijn, maar nu is de
Operastichting onder de maat gebleven.
J. H. MOOLENIJZER
Wel kan de vraag worden gesteld of
uit een dergelijke theaterpresentatie niet
meer kan worden gehaald. Juist omdat
Levie zich niet wil opwerpen als zanger
en de aandacht wil verleggen naar de
theater-aspecten, komt er misschien een
te grote druk te liggen op de vormge
ving. Witteman koos voor een onder
steunende vormgeving, niet een vorm
De heer Keyzer stelde voor om Studio
Sport in plaats van het voorgenomen tijd
stip van 19.00 uur toch op half acht te
handhaven. Dit met het oog op de rust
en het geluk in het gezin, aldus de
AVRO-voorzitter. Zijn voorstel kreeg
geen enkele steun. Vanuit het bestuur
kwam ook verwondering ten aanzien van
de dubbele hitparade. De NOS brengt
op vrijdag een top-30. terwijl de TROS
donderdag reeds een top-40 presenteert.
De coördinatie kwam hierbij in het ge
drang, meende het bestuur. Deze kwes
tie wordt nu nog in onderling overleg
behandeld. De discussie omtrent dit pro
bleem is nog lang niet afgerond.
die de vocale inbreng overheerste, maar
haar eerder aanvulde. Juist daarom
kwam al snel het accent op Levie’s zang-
kwaliteiten te liggen.
Begeleid door een zeer consciëntieus,
spelende Miep van Luin aan de piano,
bleek Hans Levie zangtechnisch gezien
zeer redelijk tegen zijn taak opgewas
sen. De theatraliteit en pathetiek van de
romantiek ligt hem kennelijk goed en
wat hij ervan overbrengt is zeker ac
ceptabel. Het blijft echter de vraag of
dat ook opgaat voor de inhoud, die, aldus
gedramatiseerd, een te sterk accent mee
krijgt.
De collectie bestaat uit 250 Franse en
Duitse poppen, Nederlandse poppenhui
zen, allemaal gemeubileerd, poppenwa
gens en poppenbedjes, serviesjes, minia
tuur winkels en keukens, opwindbaar
speelgoed waaronder een model van de
raderboot „Rotterdam”, een speelgoed
kast je met vier en een chiffonière met
zes laden, waarvan men aanneemt dat ze
aan koningin Wilhelmina hebben toe
behoord.
De hoogte die hij aldus bereikt, is ken
nelijk te veel voor zijn begeleidend trio.
Henry Franklin op bas toonde veel en
thousiasme en kon in grote trekken mee
komen. Anders was het gesteld met
Alonzo Garibaldi. Daar, waar Kessel
after-beat techniek van zijn drummer
vereiste, bleef Garibaldi verre in gebre
ke. In de eerste set moest hij gebruik
maken van geleend slagwerk, hetgeen
ook al niet bevorderlijk was voor een
goed samenspel. De schaarse soli klon-
AMSTERDAM (ANP). Het Amster
dams Philharmonisch Orkest heeft het
programma voor zijn populair kunst-10-
daagse concert op 27 september in het
Amsterdamse Concertgebouw gewijzigd.
In plaats van de aanvankelijk aangekon-
digde Eugen Fodor komt nu de jonge
Bulgaarse violist Mincho Minchev naar
Amsterdam. Met het vioolconcert in D gr.
terts van W. A. Mozart (Sibelius gaat niet
door, maar na de pauze wordt wel de 4e
symfonie van Tsjaikovsky uitgevoerd) zal
hij zijn Nederlands debuut maken.
De Raad van Beheer antwoordde dat
CRM vorig jaar al voor dit risico was
gewaarschuwd, naar aanleiding van een
aanvraag voor uitzendingen ten behoeve
van zieken en bejaarden door Max Tail
leur. Het NOS-bestuur vond deze beslis
sing van de CRM-minister te ver gaan.
De mogelijkheid werd geopperd om bij
de Kroon tegen de zendtijdtoewijzing
aan Symbiose in beroep te gaan. Na enig
beraad besloot men de kwestie te laten
rusten tot een volgende vergadering,
aangezien de beroepstermijn dat uit
stel rechtvaardigt.
De radio- en televisieschema’s van de
NOS voor de komende maanden zijn ver
gezeld van enkele kritische kanttekenin
gen, door het bestuur goedgekeurd. De
heer Kloos had ernstig bezwaar tegen het
pakket van de NOS-TV op woensdag-
I avond. In het nieuwe seizoen is er elke
avond een actualiteitenrubriek op de te
levisie. Op het andere net is zo’n rubriek,
terwijl de NOS de kijkers vergast op
Van gewest tot gewest, een langer jour
naal, Panoramiek. Studio Sport en Den
Haag vandaag. Kloos vond dat te veel
van het goede en bovendien in strijd met
de afspraak om geen actualiteiten te
brengen als de andere omroepen daar al
in voorzien. Hij kreeg daarbij de steun
van Landré (TROS) en Keyzer (AVRO).
zoveel theatermogelijkheden te zien, dat
hij het experiment van een dergelijke
uitvoering graag aandurfde.
Witteman koos voor een doordacht en
sober décor. Wat bij een recital is terug
gebracht tot een eenvoudig podium,
wordt bij Witteman in wezen niets an
ders dan een extra aangebracht niveau,
dat via enkele hellende looppaden be
reikt kan worden.
Sonja Poot, die gisteravond in de Stads
schouwburg in Amsterdam het nieuwe
seizoen van de Nederlandse Operastich
ting opende in deze zware rol, bleek niet
tegen haar taak te zijn opgewassen. Het
is altijd jammer zoiets te moeten consta
teren en ik zou er liever over zwijgen,
temeer daar ik haar nog niet zolang ge
leden uitstekend heb horen zingen en
zien acteren.
Zij leek mij dodelijk vermoeid en de
oorzaak zou wel kunnen zijn dat zij op de
repetities teveel van zich zelf geëist heeft.
Van haar tegenspeler Vittorio Terra-
nova ging ook niet veel inspiratie uit.
Waar Violetta door indispositie te laag
zong, was haar Alfredo niet in staat om
haar over de moeilijkheden heen te hel
pen. Hij was blij als hij zijn eigen hoge
noten halen kon. De enige waar ik geen
zorgen over gehad heb was Jan Derksen,
die als Giorgio Germont een diepe indruk
maakte, maar zelfs hij had last van kleine
inzinkingen.
Daar kwam nog bij dat Edo de Waart
ook niet bepaald op dreef was. Zijn tempi
waren vaak te langzaam en vooral in het
begin waren er nogal wat hinderlijke on
gelijkheden met het koor. De tussenspelen
van de strijkers echter klonken prachtig,
dat was in ieder geval een duidelijk
winstpunt voor het Rotterdams Philhar
monisch Orkest. Het is evenwel niet dui
delijk gebleken waarom juist Edo de
Waart deze Traviata moest leiden. Hij
mist de routine, die juist bij een over
bekende opera als deze onontbeerlijk is.
Er lopen toch genoeg dirigenten rond die
met de Traviata niet de minste moeite
hebben. Het is een goed idee om een
nieuw seizoen te openen met een be
kende en zeer geliefde opera, maar kies
dan ook een dirigent die precies weet wat
er voor de Traviata nodig is.
Het kan zijn dat de regisseur Tito
Het gebeuren is voorbereid door Ton
de Leeuw, Willem Adriaansz, Frank Har
rison, allen uit Nederland, Rudolf Heine
mann uit West-Berlijn, en Tran van Khe
van de Sorbonne in Parijs. Het program
ma voorziet in recitals, demonstraties,
lezingen en discussies. Wezenlijk voor het
project zijn de uitwisselingen van ge
dachten en confrontatie van musici van
oost en west.
Van 20 tot 26 oktober is China het on
derwerp van Musicultura, van 27 oktober
tot 2 november krijgen Vietnam en Korea
de aandacht en van 3 tot 9 november
staat Japan in het middelpunt van de
belangstelling. Van 10 tot 16 november zal
een centrale groep deelnemers aan het
programma van voorgaande weken ver
der werken aan een rapport over Musi
cultura, dat voorbereid wordt door mede
werkers van het centrum voor ethno-
musicologie „Jaap Kunst” in Amsterdam.
BREUKELEN. De Eduard van Bei-
num stichting houdt op Queekhoven in
Breukelen vier weken lang een serie
bijeenkomsten, waarop deelnemers wor
den geconfronteerd met enkele grote mu
ziekculturen, die van China, Vietnam,
Korea en Japan. Coördinator van deze
Musicultura is Ton de Leeuw.
v..
'«ql