Weinig originaliteit bij Majesties Colafabrikant Optreden Shirley Bassey wil ingrijpen in speelfilm onverminderd vakmanschap VPRO-programma voor Vlaamse luisteraars JI' Wijziging Filmkeuringswet in Tweede Kamer gebracht Hellhound opent concerten TIOLI TOP DE POP POP DERTIEN Bet&mM b» TELEFUNKEN bandrecorders. SOOSACENDA het PEN SUNBLIND m nijman haarlem VOORSTEL GOUDSMIT EN VOOGD Pianist Emanuel Ax wint concours Trace-première in Neem uw favoriete zanger op. Uzelf b.v. MARGON ELECTRONICS WEEKREKLAME: GROTE PARTIJ COUPONS ROLGORDIJNSTOF „Radio Vrij België 6 ?.3NDERD AG 197 4 tel: 023-319 309 houtmarkt 21 Zuid-Afrika NOORD HOLLANDS PHILHARMONISCH ORKEST trum aan de Laan van Angers in Schalkwijk opent de Haarlemse sociëteit TIOLI zaterdagavond haar poorten voor live-optredens. Eerste in de naar het bestuur hoopt imposante rij van dit ko mende seizoen is de Haarlemse formatie Hellhound. DEN HAAG Met veel gevoel voor publiciteit en de actuele emo ties van mensen, kondigde Lou van Rees gisteravond in het bomvolle Congresgebouw van Den Haag aan dat ene captain Sierks helaas niet aanwezig kon zijn bij het tweede van de serie van drie galaconcerten die Shirley Bassey deze week in ons land geeft. Sierks was door Van Rees vorige week al toevallig per soonlijk uitgenodigd, maar moest uiteraard verstek laten gaan van wege zijn vrijwillige reis met de Japanse terroristen. Van Rees kon de zaal meedelen dat Sierks gezond en wel op de terugreis was. Don derend applaus. De handen van de duizenden zijn gisteravond blauw geslagen, want Sierks heeft heel wat gemist. En omdat u hoge eisen stelt aan onvervormde geluidsweergave, doet u dat 't beste met een Telefunken bandrecorder. Beluister onze collectie bij uw winkelier. Ontdek het sublieme geluid. En ontdek de vernuftige details. TELEFUNKEN f 2.50 f 9.50 f 14.50 Vele complete restant rolgordijnen Sunbünd voor al uw zonwering Na een paar weekeinden proefdraaien met disco in het nieuwe „thuis” in het wijkcen- c r n tc? v n O JL-i a x *-/ x* A 1 'i (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) av. Bon voor concert 20 september 1974 Naam Hoofddorp, zat: Mr. Engels stelde ook, dat de bedoelde scène niets met masturbatie te maken heeft en dat er geen erotische werking vanuit gaat. De principiële vraag in deze affaire is volgens mr. Engels in hoeverre een fabrikant kan ingrijpen in een artis tiek produkt. Zodra hieraan wordt toe gegeven is het eind zoek. 1. (2) Rock your Baby George McCrae; 2. (2) Gigi l’amoroso Dalida; 3. (3) Wallstreet Shuffle 10 cc; 4. (6) Air Disaster Albert Hammond; 5. (8) I shot the sheriff Eric Clapton; 6. (12) In the Summernight Teach In; 7. (4) Tonight Rubettes; 8. (7) Your Baby aint your Baby anymore Paul da Vinci; 9. (13) Auf Wiedersehen Demis Roussos; 10. (10) Kissin’ in the Backrow of the Movies Drifters; 11. (9) Amateur Hour Sparks; 12. (17) Can’t get enough of your love Barry White; 13. (25) Clap for the Wolfman The Guess Who. Adres (geldig voor max. 4 personen) Shirley Bassey was zoals vanouds en zoals verwacht weer fenomenaal. Deze Amerikaanse rasartieste heeft dat onde finieerbare „iets” dat muziek voor mil joenen betoverend maakt, dat fans ertoe verleidt alle platen te kopen en alle drie de concerten van hun idool tegen een alarmsystemen licht-en kracht installaties centrale antenne systemen meet-en regel techniek geluidsinstallaties Marktplein 56 IJmuiden Tel. 02550 13122 bubb Haarlem - Haarlem Schalkwijk - Bloemendaal - IJmuiden Telefoon 31 46 50 heeft ze, ALLE TYPEN Barrevoetestraat 8 Haarlem Rondom de .Boarding School” heen speelt Hellhound twee sessies korte nummers maar ook daarin loont het de moeite scherp naar de tekst te luisteren. Het optreden vai. de groep begint zaterdagavond om half negen. Mevr. Van Lorn-Van Marie stond er op de film of althans een gedeelte ervan te zien naar aanleiding van een door de Coca-Cola company aangespannen kort geding tegen „Scorpio films”,'waarin ge vraagd werd Pim en Wim te gelasten een „masturbatie-scène met een Coca- Cola fles” uit de film te knippen. wordt verhaald over de wekelijkse douche onder het wakend oog van de broeder, over de frustratie van niet zo groot, sterk en aantrekkelijk zijn als andere jongens („Skinny Body Curse”), over de prachtige manier waarop anderen hun haar met bryl- cream in een Johnny Halliday-kuif wisten te kammen (My hair) en over de keukenmeid., de enige vrouw in de school die ondanks haar verregaande onaantrekkelijkhedd regelmatig in de heupzwaai werd genomen. Hellhound gefotografeerd in de repe titieruimte. Van links naar rechts: Ron Knotter, Frido de Ligt, Frans ten Kleij, Fred en Tom Huissen. De PEN-centrale in IJmuiden. hard en redelijk succesvol vechtend om zich uit een poel van leegheid weer omhoog te vechten, heeft zaterdaga vond de primeur van het eerste op treden van TRACE, de nieuwe for matie van Rick van der Linden met Pierre van der Linden op drums en Jaap van Etik op gitaar. Namens Coca-Cola zei mr. C. A. J. Crul gistermorgen tijdens de behande ling van het kort geding, dat zijn cliënt niet van deze sluikreclame gediend is. Hij baseerde zijn eis mede op de in 1971 ingestelde merken wet. Om zijn betoog te onderstrepen liet mr. Crul een Coca- Cola fles zien. Hij wilde daarmee aanto nen, dat ook het woord „Coke” op de fles staat. Tot grote hilariteit van de vele aanwezigen in de rechtszaal bleek hij echter een verkeerde fles meegeno men te hebben, die aan beide kanten het opschrift „Coca-Cola” toonde. Concertgebouw Haarlem vrijdag 20 september 1974 20.15 uur „OPEN HUIS-CONCERT” dirigent: WILLEM FREDERIK BON soliste: HEIDI HENDRICKX - piano programma: Milhaud - Symfonie r.o 5 Mozart - Pianoconcert KV 467 Tschaikowsky - Symfonie no 5 ENTREE VRIJ tegen inlevering van onderstaar.de bon. Plaatsbespreken aan de kassa van het Concertgebouw, Lange Begijne- straat 13 van 10-15 uur. Telefoon 31 92 48 van 12-15 uur. Namens Pim en Wim, die beiden ook aanwezig waren, bestreed mr. E. Engels dat de bedoelde scène aanstootgevend zou zijn. Hij zei voorts: „Over aanstoot gevende scènes in films wordt bovendien niet geoordeeld door de burgerrechter maar door de Centrale filmkeuring, en die heeft „Alicia” al goedgekeurd. Toe wijzen van de eis zou dan ook een herkeuring betekenen door een instantie, die daartoe niet geroepen is”. gemiddelde prijs per plaats van dertig gulden te bezoeken. De staande ovatie die Shirley al bij haar entree ten deel viel, was tekenend voor de toegewijde sfeer. Shirley Bassey kan natuurlijk niets fouts meer doen. Het beruchte „je bent net zo goed als je laatste voorstel'ing” gaat voor haar niet meer op, al was het alleen maar omdat ze altijd goed is. Dat heeft niet alleen te maken met haar in alle toonaarden en volumes fascinerende stem, maar zeker ook met haar complete toneelpersoon lijkheid: swingend, uitdagend, los in de heupen, in Big Spender en uiterst be heerst en intiem in Yesterday when I was young. Haar grote vakmanschap was vooral typerend in het zo langzamerhand le gendarische Big Spender, dat ze al min stens 1000 keer gezongen moet hebben. Toch wist ze de zaal met onder meer grapjes als „nu kan ik tenminste weer even lekker ondeugend zijn”, maar na tuurlijk vooral met de kracht van haar stem en niet te vergeten haar heupbe- wegingen, te overtuigen dat het echt was, dat ze Big Spender werkelijk nog graag zingt. Bassey zong uiteraard vele van haar successen. En vele ook niet, want ze heeft er zoveel. Een van de hoogtepun ten was, naast „Sad Young man” en Georg Harrisson’s „Something in the way”, „Never, never, never”. Voor de elpee kreeg ze al in vele landen goud, waaronder Zuid-Afrika („van dat exem plaar heb ik prachtige gouden oorringen laten maken”, zei Bassey veelbeteke nend) en dinsdagavond was in het Am sterdamse Concertgebouw de beurt aan Nederland. Even sloeg gisteravond in Den Haae de enthousiaste zaal de schrik om het hart toen Shirley al na drie kwartier rozen, handkussen en staande ovaties in ontvangst ging nemen, maar ze kwam terug om het door Van Rees beloofde uur vol te maken, en zo te horen en te zien van harte. Want Shirley Bassey houdt echt van zingen. Dat je dat zowel in de zaal als op de plaat zo goed kunt merken, is waarschijnlijk een van de voornaamste redenen voor haar grote successen. Bassey, en niet te vergeten naast haar het v rtreffelijke orkest onder leiding van haar eigen dirigent Arthur Greens- lade, moest overigens wel goed zijn, want de met veel tamtam aangekondig- de driemans-zanggroep The Majesties kreeg in het voorprogramma veel te veel applaus voor veel te weinig kwaliteit. Goede stemmen, dat wel, en af en toe zelfs uitstekende samenzang, maar erg weinig originaliteit en samenklank met het matte orkest. Maar goed, wie maal de er om. Bassey moest nog komen. Ze kwam en zong en overwon. JERUZALEM. (Reuter) Emanuel Ax, een 25-jarige in Warschau geboren pianist uit New York, heeft zaterdaga vond in Jeruzalem de eerste prijs van 5.000 dollar (ca 12.000 gulden) gewonnen in het eerste internationale Arthur Ru- binstein-pianoconcours. De tweede prijs ging naar de in Joe goslavië geboren 27-jarige Eugene Indjic die in New York woont maar op het ogenblik in Parijs verblijft. Derde werd de 23-jarige Janina Pielkowskaya uit Montreal. AMSTERDAM (ANP).— Als eerste burger heeft de president van de recht bank in Amsterdam, mevr. mr. C. J. G. H. van Lom-van Marie, woensdagmiddag de nieuwe film „Alicia” van Pim de la Parra en Wim Verstappen gezien. De film werd op haar speciale wens afge draaid in een kleine showroom van een van de grote bioscopen in de hoofdstad. De voorgeschiedenis is zo langzamer hand bekend. Rick stapte uit Eksepti- on, Pierre van der Linden had het bij Focus wel gezien en plotseling was uit drie musici die uitgekeken waren op hun muzikale verleden een nieuwe topgroep geboren. De eerste elpee, simpelweg „Tracé”, is er al en de eerste reacties op het authentieke werk dat uiteraard een stevig stempel van Rick heeft meegekregen zijn po sitief. Het concert in de PEN begint zaterdagavond om half negen. De en tree prijs is vier gulden. Zondagmiddag staat in de PEN de nieuwe Haagse vijfmansformatie „Sfinx”. Mensen die van Pink Floyd, Nice en Yes houden, zullen deze mu ziek kunnen waarderen. Aanvang 14 uur, entree een rijksdaalder. (Van onze parlementaire redactie) DEN HAAG. De Tweede Kamerle den Anneke Goudsmit (D’66) en Voogd (PvdA) hebben besloten toch maar hun eigen voorstel om de filmkeuringswet te wijzigen in de Tweede Kamer te bren gen. Zij hopen dat het parlement er nog dit jaar over zal beslissen. Aanvankelijk waren zij van plan hun voorstel dat een tegenhanger is van een ouder rege ringsvoorstel te laten varen. Zij had den de indruk dat de filmkeuring de laatste tijd zo soepel verliep dat een wijziging van de wet niet noodzakelijk was. Maar nu de filmkeuring niet zo lang geleden fors de schaar zette in enkele films (de kamerleden noemen met name „Frank en Eva” en „Daddy”) willen de indieners hun voorstel, toch doorzetten. Het houdt in dat er één leeftijdsgrens komt (14 jaar) en dat films voor boven die leeftijd niet meer gekeurd worden. De keuringscommissie mag films voor jeugdigen onder die grens wel keuren. Maar als de commissieleden tot een negatief oordeel komen, moeten zij hun motivatie openbaar maken. Het andere („officiële) wetsvoorstel, dat nog is Ingediend onder het kabinet- Biesheuvel, wil vasthouden aan twee leeftijdsgrenzen (14 en 18 jaar). Volgens dit plan zou de keuring „vrijwillig” moeten worden. Maar het voorstel Goudsmit-Voogd ziet daar weinig heil in. Men vreest dat dit toch zal leiden tot een soort verplichte keuring en dat som mige exploitanten zelfs hun films zullen laten beoordelen in de hoop net niet te worden afgekeurd. Dit zou dan als pi kante aanbeveling in de reclamecampag ne kunnen worden vermeld. Goudsmit en Voogd willen af van de bevoegdheid van burgemeesters om (film)vertoningen te verbieden die in strijd zijn met de openbare orde of zedelijkheid. Alleen als er relletjes drei gen naar aanleiding van een film zou een burgemeester mogen ingrijpen. Een vertoningsverbod van een bepaalde film zou volgens het wetsvoorstel alleen in handen mogen zijn van de rechter. In hun memorie van antwoord schrij ven beide Kamerleden dat zij verwach ten dat de belangstelling voor geweldda dige of sadistische films zal afnemen als de vertoning ervan helemaal wordt vrij gelaten. Zij halen daarbij het voorbeeld aan van de verkoop van pornografielec- tuur in Denemarken, die enorm daalde toen daar eenmaal het verbod op de verkoop werd opgeheven. Leider, zanger, bassist Tom Huis sen, drummer Fred Huissen en solo- gitarist Frans ten Kleij stammen uit John the Revelator en zijn nu met Frido de Ligt op elektrisch piano en Rop Knotter op sologitaar een jaar bezig om Hellhound hecht en van de grond te krijgen. Dat lijkt nu gelukt. In voorbeeldige eigentijdse samen werking is een repertoire opgebouwd van eigen werk, van stampende rock tot uiterst melodieuze klanken. Bijzonder aan de groep zijn ten eerste de veelvuldige sologitaar-duet- ten tussen Ten *Kleij en Knptter en is daarnaast de „Boarding School sessi on”, een 45-minuten durend werkstuk waarin een jongen vertelt over zijn ervaring op een rooms-katholieke kostschool. Tekstschrijver Tom Huis sen: „Het is geen mini-rockopera in de geest van Tommy en dat is ook niet geprobeerd. Wat wij wilden was een aansluiting vinden tussen tekst en muziek, niet alleen kwa uitdruk king, maar ook wat aandacht betreft. Tekst is in de pop een ongelooflijk stiefkind en niet terecht omdat je ervan moet uitgaan dat de aandacht voor een groep, de interesse in de muziek stijgt, naarmate er meer te horen, meer uit te halen valt. Het verhaal is opgebouwd uit fragmenten, maar het geeft de sfeer weer zoals die vroeger op kostscholen bestond.” In de „Boarding School Session” De omroep beschouwt dit als een soort service aan Vlaamse luisteraars, maar tracht tegelijkertijd het Nederlandse pu bliek juister te informeren over wat er precies in België leeft. En dat schijnt hard nodig te zijn want „het beeld dat de Hollanders van de Belgen hebben valt ongeveer samen met dat van Jan Theys”, aldus een VPRO-medewerker woensdag in Antwerpen tijdens de pre sentatie van het Vlaamse VPRO-kind aan de Nederlandse en Belgische pers. De feestelijke inwijding van Radio Vrij België en tevens eerste uitzending Vindt plaats op vrijdag 4 oktober in de Belgische enclave Baarle-Nassau, waar een op de Markt staande zuil die avond wordt gedoopt tot „Omroepzuil”. De om streden Belgische arts dr. Le Compte houdt een openingsspeech en Ivan Hey- len brengt enkele van zijn voor „Ollan- ders” onverstaanbare arbeidersliedjes ten gehore. Het hele gebeuren valt direct te beluisteren via Hilversum 2, ’s avonds van half acht tot tien voor acht. Het idee voor Radio Vrij België is ingegeven door de gebleken grote be langstelling van onze zuiderburen voor de Belgische onderwerpen die de VPRO- radio in de persoon van de Antwerpse Walter Slosse regelmatig aansneed. Ra dio Vrij België zal iedere week zijn licht laten schijnen op het voornaamste on derwerp van die week dat van de Belgi sche media onvoldoende aandacht kreeg. Dit laatste wekte op de persconferen tie de ergernis op van de Vlaamse jour nalisten die het als een regelrechte aan val op hun werk ervoeren. De VPRO zei echter in haar programma’s geen exploi- ciete kritiek op de Belgische media te willen uitbrengen. Radio Vrij België wil slechts bepaalde onderwerpen belichten op een opiniërende wijze zoals dat in België nu eenmaal niet mogelijk is, omdat men daar maar één omroep, de BRT, kent. „Het wordt een aantrek kelijk en verrassend programma”, zeg gen de makers, en de sociale bewogen heid van de VPRO zal er ongetwijfeld in terug te vinden zijn. Om de Belgische luisteraars zoveel mogelijk bij het programma te betrek ken, is in Antwerpen een speciaal tele foonnummer .beschikbaar (031-380461) waar men zijn reacties kwijt kan en waar ook alle mogelijke vormen van tips in dank zullen worden aanvaard. Radio Vrij België komt ook met een aantal vaste onderdelen. Zo zal een jury iedere week de meest krasse uitspraak belonen met een modelletje van het Brusselse Atomium. Speciaal ten behoe ve van de Nederlandse luisteraars zal voorts aandacht worden besteed aan de Belgische café’s er zijn er meer dan 60.000 waar veel kritiek te beluisteren valt. Vandaar ook dat veel rechtstreekse uitzendingen vanuit de kroeg worden verzorgd. ANTWERPEN.— Vrijdag 4 oktober start een nieuw VPRO-radioprogramma onder de titel „Radio Vrij België”. In het wekelijks terugkerende programma van Peter Flik en Walter Slosse wordt aan dacht besteed aan feiten en gebeurtenis sen in België die door de eigen media niet de aandacht krijgen die zij volgens de VPRO verdienen. Tioii, wijkcentrum Laan van An gers, vr.: danskursus; zat.: Hellhound; zond-midd.: „Blow Up” met Soul Top-10. Upstairs, Aenas Mackayschool, Zo- mervaart 170, zond.av.: open avond met thema „verhouding man-vrouw.” PEN, Kanaalstraat 257, IJmuiden, zatav.: Trace met Rick van der Lin den; zo.-mi.: discodansen. Disco Dubois, Berlagelaan 45, zond.- mi.: discodansen. Paradiso. Weteringschans, Amster dam, vr.: Raymond Frogatt; za.: Back Door. ScuffLingestr. 1, elke zond.mid.: discodansen. De Weijman, Santpoort, elke beh. ma.: disco. De Ark, Kerkplein 5, Velsen-Zuid, vr. en zat.: soos. Can-Can, Stoofsteeg 1, elk av.: bar- dancing-disco. HJC, Groot Heiligland 47, vr.: kon sert Nederlandse Jazz. Orkest; za..- middag Streetparade door Haarlemse binnenstad; daarna Riverboatcruise met elf orkesten. Club Bluesette, A. C. Kruseman- straat 34, Oost, vr., zat. en zo.: bar- dancing-disco. Noordzee, Jac. v. Looystr., speel- tuingebouw, zat.: disco. Weltevreden, Bandoengstr., zondav.; soos. Arnoldushoeve, Spirit of St. Louis. Mr. Crul zei ook: „Ik heb het vermoe den, dat Pim en Wim, handig als ze zijn, die scène allang uit de film hebben geknipt om niet een paar dagen voor de première de film komt 26 september in zeventien bioscopen in roulatie voor het feit gesteld worden dat ze moeten gaan couperen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 17