Nationale Ballet toont visitekaartje
31^'""
Bachcyclus opent met Fiori Musicali
HLMS
i
PINTER EN FEYDEAU: ACTEURSTONEET,
Riverboat^cruise finale van HJC*jubileumfeest
Haarlems Barok Orkest
bijzonder
voor
concert naar Oosterland
wijzen
TIPS
CINEMA PALACE
FRANS HALS
TIPS
I
I
HANS VAN MANEN IN HAARLE MSE SCHOUWBURG
Grafin Mariza
5l
Femke Boersmas
,,lk krijg er een kick van”
BK. 5
19
VRIJDAG 20 SEPTEMBER
1974
£25
c
w,
[JtDACT/£
JU
een ballet van Rudi van Dant zig.
Een beeld uit „Ramifications”,
J. H.
Peter Ustinov speelt keizer Nero in „Quo Vadis”.
iSfflffiüt’ihiiHHuaHWi
9
a
CHARLES BOOST
uur
aan
gebouwde
Mi-
niet-leden
en
-M
Femke Boersma door een wesp
in de bil gestoken. Hugo Kool
schijn onderzoekt dat. Scène uit
„Maar loop toch niet zo naakt
rond”.
Stadsorgel,
Spaarn-
rondleiding
museum,
van
van
pre-
met
slot
„Gratis en voor niets” kan er
gekeken en geluisterd worden
naar vier oude stijl orkesten
die zaterdagmiddag tijdens de
Streetparade door de Haarlem
se binnenstad gaan. Het zijn de
Freetime Old Dixie Jazzband,
Midgetown Jazzband. Limehou
se Jazzband en Roaring Seven-
uur, wordt verzorgd door Johan
Lemckert.
Jacco van Renesse in duet met
Anita Heins op de knie.
De Michaelskerk in Oosterland
'op Wieringen waar zaterdag
avond het Haarlems Barok Or
kest speelt.
Nero werd dwarsgezeten en die keizer
werd door de leukste acteur van Enge
land gespeeld, namelijk Peter Ustinov.
Voor die rol alleen is het misschien toch
wel leuk om naar het meer dan 20 jaar
oude beestje te gaan kijken.
u
Ir’’"" Hh
zonder elkaar leven”. Dit ballet
ging in het Holland Festival
1973 in première. Alle genoem
de dansers en danseressen doen
mee aan de traditionele les aan
de barre, waarmee het pro
gramma begint-
OOK CINEMA PALACE is niet hele
maal bij de tijd en heeft een James
Bond uit ’71 verkozen boven de talrijke
belangwekkende lilms van het ogenblik.
Guy Hamilton die ook „Goldfinger”
maakte, plaatst Sean Connery ditmaal
opnieuw tegenover zijn aartsvijand Blo-
feld die weer iets boosaardigs met de
wereld voorheeft.
Daar het ditmaal om diamanten gaat
(„Diamonds are forever”), begint de film
in Amsterdam. Jill St. John en Lana
Wood behoren tot de verleidelijke vrou
wen die Bond op zijn kruistocht om de
wereld te redden enige verpozing geven
en voor de rest ontbreken geen der
Bond-ingrediënten die ditmaal gelukkig
niet in bloedige ernst, maar met wat
ontspannende humor gepresenteerd wor
den.
SINDS EEN paar jaar is in
de Haarlemse stadsschouwburg
geen ballet meer te zien ge
weest- Het toneel zou te klein
zijn en in ieder geval is de
ruimte opzij van achter het
toneel te klein voor de uitvoe
ring van groot opgezette balet-
ten. In de laatste jaren trokken
balletvoorstellingen in Haarlem
zo weinig publiek meer, dat de
directie besloot ze niet meer op
het programma te zetten.
RUIM TWEEHONDERD jaar
geleden gaf de in Velsen wo
nende jonkheer J. van der Pol
de in zijn tijd beroemde orgel
bouwer Jacob Engelbert Tes-
schemacher uit het Duitse El
berfeld de opdracht voor het
bouwen van een orgel met een
dispositie van 13 registers. Het
instrument dat in 1762 gereed
kwam, werd eerst gebruikt als
huisorgel. Later werd het ge
schonken aan de Nederduits
Hervormde gemeente van Vel
sen om het daar in de Engel-
munduskerk te plaatsen.
Belangstellenden worden de
op gewezen dat zij kunnen
kennismaken met organist Cor
nells Klein en de orgelrestaura-
teur De Graaf. Ze zullen daar
toe morgenavond vanaf 20 uur
in de Michaelskerk aanwezig
zijn.
SUZANNE CHAISEMARTIN,
befaamd organiste van de Saint
Augustin in Parijs, is uitgeno
digd om zaterdag te concerte
ren in de Sint Agathakerk in
Lisse. Mevr. Chaisemartin be
gint haar optreden om 20.15
uur met de Toccata in F dur
en vier koraalvoorspelen van
Joh. Seb. Bach. Het tweede deel
van de avond bestaat uit wer
ken van Franse componisten, te
weten Vierne, Duruflé, Langlais
en Marcel Dupré.
Dupré heeft Suzanne Chaise-
Vele jaren heeft het fraaie
instrument in deze kerk dienst
gedaan totdat het in 1902 ver
kocht werd aan de Hervormde
gemeente in Oosterland. Het
orgel werd geplaatst in de om-
voor aanvang aan het kerkge
bouw beschikbaar. Het batig
saldo wordt bestemd voor het
restauratiefonds van de Waalse
Kerk.
van de stichting Jeugd en Mu
ziek Haarlem en waarvan An-
dré Kaart dirigent is. Cornelis
Klein studeerde orgel bij Klaas
Bolt en Simon C. Jansen. Aan
de Haarlemse Koorschool St.
Bavo volgde hij een opleiding
voor kerkmuziek.
Er is voor het concert een
fraai programma samengesteld.
Zo zijn er werken van Purcell
en Handel (Orgelconcert opus 7
no. 1 in Bes grote terts).
P. ZWAANSWIJK
Nederlandse jazzmusici, want
wat te zeggen van een Herman
Schoonderwalt op altsax; Cees
Smal, trompet, Bart van Lier,
trombone; Ferdinand Povel, te
norsax, Piet Noordijk, altsax-
Wim Overgauw gitaar en Rob
Langereis, bas. En dat is nog
niet eens de helft van deze in
totaal 18 man tellende forma
tie, die als geen ander weet hoe
bigband jazz moet worden ge
speeld. Kortom, een boeiend
avondje weer op de HJC.
Henk Rigters. Beide stukken
worden door in hoofdzaak de
zelfde acteurs gespeeld: Siem
Vroom en Femke Boersma zijn
in beide gevallen een echtpaar.
Aan Femke Boersma de
vraag, wat het voor vrouwen
zijn die ze in deze stukken
speelt. Ze antwoordt: „De vrou
wen bij Pinter zijn van die
sfynxen zonder geheimen. Hoe
ze zijn, daarover staat niets van
muziek van Ligety en Purcell.
Van Manen gebruikt in
„Kwintet” voor het eerst mu
ziek van Mozart, namelijk drie
adagio’s voor blaasinstrumen
ten. (voor de kenners: KV 410,
KV 375 en KV 361). In het eer-
Om het lustrum feestelijk af
te sluiten volgt zaterdag om 16
uur een tien uur durende Ri-
verboat-cruise. Aan de Spaar-
nekade (tegenover de Flores-
straat) ligt het motorschip Kas
teel Staverden gereed om maar
liefst 11 orkesten op drie ver
schillende dekken te laten op
treden. Kaarten 22,50 voor
niet-leden) zijn alleen in de
voorverkoop beschikbaar. In
lichtingen onder tel. no. 325974
of 336680, beide in Haarlem.
„Grafin Mariza” was pas op
de televisie te zien, maar dat
zal de echte operetteliefhebbers,
die Haarlem zo rijk is, niet
afschrikken. Bovendien was die
televisie-opvoering niet zo best,
volgens de kenners. Bovendien
mist men het directe contact
met de aloude Schwung, die
alleen het theater kan bieden.
Behalve de bekende solisten
van de Hoofdstad Operette,
Lizzy Schöffmann en Jan Han-
derson, doet ook Jacco van Re
nesse mee. Hij heeft al een
carrière achter de rug in het
cabaret en de showbizz (laatste
lijk als professor Higgins in
„My Fair Lady) en zit nu geheid
in de operette. Hij speelt de rol
van baron Zsupan. Regie, decor
en de talrijke costuums komen
zoals altijd uit degelijke, Oos
tenrijkse handen.
De opbrengst van de tot nog
toe gehouden concerten maakte
het mogelijk om ook aan de
restauratie van het historische
orgel te beginnen. Daartoe
werd opdracht gegeven aan de
orgelbouwer en restaurateur
A. H. de Graaf uit Leusden.
In januari van dit jaar werd
met het herstel begonnen en nu
is het instrument klaar om za
terdagavond dienst te doen op
het concert dat de organist
Cornelis Klein geeft samen met
het Haarlems Barok Orkest, dat
zoals bekend onder beheer staat
in het stuk. Ik heb er een heel
verhaal onder verzonnen. Dat
het een vrouw is, die vanwege
de facade getrouwd is en op
haar uitstapjes, wanneer ze die
DE JAARLIJKSE Bachcyclus
in de Waalse Kerk op het Be
gijnhof in Haarlem gaat zater
dagavond van start met onder
meer een optreden van de te
nor Harry Geraerts en het en
semble Fiori Musicali. Geraerts
brengt de solo-cantate Meine
Seele rühmt und preisst, ter
wijl voorts op het programma
staan sonates, triosonates en
een kwartet van Johann Sebas
tian Bach. Aanvang 20.30 uur.
De cyclus wordt zondagavond
om 20 uur voortgezet door de
Amsterdamse Cantorij onder
leiding van Louis Mol, orgel.
Uitgevoerd wordt het motet Je-
su meine Freude alsmede een
aantal orgelcomposities.
Kaarten zijn een half
ste laat van Manen de vijf
dansers gelijktijdig dezelfde be
wegingen maken; in het tweede
maakt de danseres (Alexandra
Radius) zich van de vier man
nen los; in het derde adagio
wordt zij door de mannen als
groep begeleid. De vier dansers
zijn: Edward Greyling, David
Loring, Rob van Woerkom en
Boudewijn Pleines. Het toneel
beeld en de costuums zijn zoals
altijd bij Van Manens balletten
van Jean Paul Vroom.
„Ramifications” (op z’n Frans
uitspreken) is een ballet voor
zes solisten, in dit geval:
Alexandra Radius en Han Eb-
belaar, Sonja Marchiolli en
Henny Jurriëns, Monique Sand
en Francis Sinceretti. Wat Rudi
van Dantzig uitbeeldt in dit
ballet komt kort gezegd op het
volgende neer: „We kunnen
niet met elkaar, maar ook niet
HET CONCERTGEBOUW in
Haarlem hervat zondagmorgen
de langzamerhand befaamd ge
worden reeks koffieconcerten
met een optreden van het Am
sterdams Nonet. Het kopje kof
fie wordt vanaf 11.30 uur ge
serveerd, het concert begint om
12 uur. Het Nonet speelt twee
werken, het kwintet in Es opus
4 vooor piano en strijkers van
Schumann en het Septet in Es
opus 20 voor viool, altviool,
cello, contrabas, klarinet, fagot
en hoorn van Beethoven.
Het ensemble bestaat uit le
den van het Concertgebouwor
kest en het Amsterdams Phil-
harmonisch Orkest. Bij de sa
menstelling werd uitgegaan van
het idee dat een zo breed moge
lijk gebied in het kamermuziek-
repertoire moest worden be
streken.
Maandagavond zijn in de Haar
lemse schouwburg twee van
hun balletten te zien. Het Nati
onale Ballet komt dan met een
programma dat „instructief”
heet, maar dat méér is dan
onderrichtend alleen.
Directeur Peter Lohr pro
beert nu op een andere manier
de belangstelling in Haarlem
voor de Nederlandse danskunst
gaande te houden. Terecht,
want het moderne Nederlandse
ballet heeft een zeer goede
naam in de hele wereld. Hans
van Manen en Rudi van Dant
zig zijn choreografen die inter
nationale erkenning genieten.
AL KORT NA de première
komt de Hoofdstad Operette in
Haarlem „Grafin Mariza” van
de Hongaarse componist Em
merich Kalman spelen. Zater
dagavond is deze kostelijke
operette te zien, waarmee de
Hoofdstad Operette van Netty
Hamel zijn 30-jarig bestaan
viert.
aan wordt meegewerkt door
nieuw gevormde vrouwenkoren,
een museumkoor van 40 jonge
ren in de leeftijd van 16-26
jaar en vele werkgroepen van
jongelui.
COMPOSITIES van Reger,
Liszt, Gigout, Alain en Vierne
worden zaterdagmiddag door de
organist Bernard Bartelink ge
speeld op het Willibrord-orgel
in de rk Bavo aan de Leidse-
vaart in Haarlem.
Bartelink, de vaste organist
in deze kerk, zal na afloop van
het concert, dat om 15 uur
begint en rond 15.45 uur is
afgelopen, een korte uitleg over
de aard van dit Frans getinte
orgel geven. De uitleg wordt
afgerond met een gezellig sa
menzijn in de Bavo, waarin
wordt teruggeblikt op het afge
lopen seizoen. Overigens wordt
collectie showt, affaires met
andere mannen heeft. In dit
stuk had ze iets willen begin
nen met die ene man, maar
dacht halverwege: „Daar moet
ik niet mee verder gaan, want
hij is vast van de verkeerde
kant.” En verder gaat ze lekker
met hem kletsen. Maar ze ge
bruikt deze „affaire” om haar
eigen man wat op te jutten.”
„Dat vrouwtje uit de eenak
ter van Feydeau is een open
boek. Ik krijg er een ontzetten
de kick van. Als je dat met je
eigen drift doet is het ontzet
tend verkwikkend. Als je zo je
onlust kwijt raakt en vrolijk
door kan leven dan is dat pri
ma!”.
Vindt ze Pinter en Feydeau
geen
„Daar heb
over”,
„voor ons, acteurs is het erg
leuk om te doen. De Collectie
is erg interessant en die Fey
deau moet je maar beschouwen
als een uitsmijter. En als je
van acteurstoneel houdt, moet
het ook voor het publiek leuk
zijn om te zien hoe dezelfde
acteurs het in twee heel ver
schillende stukken doen.”
ALSOF ER NIETS nieuws onder de
zon is, grijpt Frans Hals naar een film
uit 1951 en speelt dus een beetje voor
filmmuseum. De film heeft „Quo Vadis”,
u weet wel, dat bijbelse verhaal van
Henryk Sienkiewicz dat al enige malen
eerder was verfilmd toen Mervyn Le
Roy er in ’51 nog weer eens een specta
culair schouwspel van maakte met veel
figuranten en een stelletje goed gedrilde
leeuwen.
TONEELGROEP Globe is
zondagavond in de Haarlemse
stadsschouwburg te zien met
twee vrolijke korte stukken:
„De collectie” van Harold Pin
ter en „Maar loop toch niet zo
naakt rond” van Georges Fey
deau, een modern Engels stuk,
gevolgd door een fin-de-siècle-
toetje. De eenakter van Pinter
is geregisseerd door Adrian
Brine en de Feydeau door
IN DE TONEELschuur,
Smedestraat 23 Haarlem, is
vanavond, vrijdag- en zater
dagavond weer „Die schone
Mühlerin” te zien, waarin
Hans Levie de bekende lie
deren van Schubert zingt op
een aparte manier. De thea
trale kanten van deze klas
sieke cyclus worden o.a. be
nadrukt door een toneel
beeld en de belichting van
Jan Witteman. Het is een
produktie van Perspekt.
Hoewel maandagavond geen
„echte” balletavond wordt ge
geven hecht het Nationale Bal
let zeer veel waarde aan dit
visitekaartje, getuige het feit
dat het z’n voornaamste solis
ten, zoals Ebbelaar, Radius,
Marchiolli en Sinceretti, heeft
afgevaardigd. Het gezelschap
brengt incidenteel dergelijke
voorlichtende programma’s. Dit
is de vierde keer. Aanvankelijk
zou men ook de film van Jan
Vrijman over Van Dantzig
draaien, maar dat gaat niet
door omdat dan de avond te
lang zou worden.
martin van 1939 tot 1947 les in
het orgelvak gegeven. Zij be
haalde daarna de eerste prijs
voor orgel en improvisatie op
het conservatorium in Parijs.
Thans is mevr. Chaisemartin
verbonden als lerares aan de
conservatoria van Parijs en
Dijon.
DE SERIE gemeentelijke or
gelbespelingen in de Grote
Kerk in Haarlem wordt dinsdag
avond om 20 uur voortgezet
door Albert de Klerk. Werken
van Ibert, Honegger, Ducasse,
Koechlin en Hendrik Andries-
sen, alsmede een Passacaglia
van de organist zelf staan op
het programma.
Het volgende concert, don
derdag 26 september om 15
nog één keer e en concert in
deze zaterdagmiddagserie gege
ven: Nico Waasdorp komt 28
september in de basiliek. De
toegang tot een en ander is
kosteloos.
VAN SPEELDOOS tot
pierement is de titel van een
lezing met dia’s en muziek,
die onder auspiciën van de
Volksuniversiteit Haarlem,
vrijdagavond in de hal van
de Stichting
Werfstraat-hoek
damseweg, wordt gehouden.
Aanvang 20 uur. Entreeprijs
voor leden
2,50.
Er wordt
gegeven van
ling van
spelende muziek instrumen
ten vanaf de late middel
eeuwen tot in deze tijd. Do
cent is drs. J. J. L. Haspels,
conservator-directeur van
het Nationaal Museum van
Men ziet eerst een training,
te geven door een van de bal-
letmeesters, die een korte inlei
ding zal houden. Vervolgens re
peteert Hans van Manen (dit
jaar de winnaar van de Prijs
van de Kritiek) met een danse
res en vier dansers zijn nieuw
ste ballet „Kwintet”, dat op 3
oktober in Amsterdam in i
miére gaat. Dan volgt een dis
cussie van het publiek
Hans van Manen- Tot
wordt een voorstelling gegeven
van een ballet dat al op het
repertoire staat: „Ramificati
ons” van Rudi van Dantzig op
Robert Taylor en Deborrah Kerr
vormden het liefdesduo dat door keizer
vreemde combinatie?
ik geen mening
zegt Femke Boersma,
HET ZILVEREN jubileum
feest van de Haarlemse Jazz
Club loopt dit weekeinde ten
einde, maar voor het zover is
worden nog enkele grote „kra
kers” op touw gezet.
Vrijdagavond allereerst een
optreden van het Nederlands
Jazz Orkest dat om 22 uur in
het Groot Heiligland 47 in
Haarlem begint. Een gezel
schap, met het puikje van de
Zij starten om 14 uur vanaf de
parkeerplaats nabij het Provin
ciehuis aan de Haarlemse
Dreef.
een overzicht
de ontwikke-
de automatisch
ZATERDAG in theater
Haarloheim; Smedestraat 23
in Haarlem de derde voor
stelling van „Wit op Zwart”,
het nieuwe programma van
cabaret Tekstpierement uit
Amsterdam. Met Frank
Sanders, Jos Brink, Guuske
Kotte en Sytha Bolt, die
voor een bijzonder vermake
lijk cabaretavond je zorgen.
Een groots programma in
een kleine zaal, telefonisch
reserveren (bij Haarloheim
of bij de VVV) wordt met
enige klem aangeraden.
Speeldoos tot Pierement in
Utrecht.
Deelnemers aan deze
avond kunnen zaterdag 16
november een
volgen in het
Achter de Dom 12 in Utrecht.
De rondleiding wordt door
de heer Haspels zelf ver
zorgd. Aan vang 11.45 uur.
streeks 1100
chaelskerk.
De oude kerk raakte in ver
val en ook aan het orgel kon
niet meer de nodige zorg wor
den gegeven. Er ontstond een
uitzichtloze situatie, waarin on
geveer zes jaar geleden veran
dering kwam door enkele jonge
mensen onder aanvoering van
de organist Cornelis Klein. Het
kerkbestuur had vertrouwen in
hun plannen en gaf hen de
vrije hand.
Ongelooflijk veel werk is
door hen verzet en nu staat de
herstelde Michaelskerk op het
voormalige eiland Wieringen
als een cultureel religieus cen
trum, waar concerten worden
gegeven en oecumenische dien
sten worden gehouden. Er heb
ben manifestaties plaats, waar-