For Pete’s Sake met Streisand onder regie van Yates
Nostalgische herinneringen aan geliefd acteur en cabaretier
Orgeldagen tot
1976 uitgesteld
TELEFUNKEN
Ex-Iibris expositie
Maak s een
vogelnestje op de
vroege morgen.
En doe dat dan 's op de
kristalheldere tonen van
een Telefunken radio.
radio's.
V R IJ D A G
20
SEPTEMBER
1974
KUNST
27
26
Clint Eastwood
Bogdanovich
Felix the Cat
Nachtvoorstellingen
Weinig populair
Seizoen 1974-1975 - Concertgebouw - Haarlem
Door Simon Koster
NOORDHGLLANDS philharmonisch orkest
Stap 's binnen bij uw
winkelier. En ontdek dat
Telefunken portables
maakt, maar ook alles
weet van kwadrafonie.
VOOR SERIE A EN B SPOEDIGE PLAATS
BESPREKING DRINGEND AANBEVOLEN
en
i?
ouderen nog eens heeft willen ver
levendigen en bij de jongeren be
langstelling wil wekken voor het
geen de kunstenaar en amuseur Cor
Ruys in de eerste helft van deze
eeuw heeft betekend. En zo is op
de Wim-Sonneveldtentoonstelling,
die een ongeëvenaarde toeloop heeft
gehad, nu een tentoonstelling ge
volgd, gewijd aan een even unieke
en veelzijdige theaterpersoonlijk
heid als Sonneveld, maar een gene-
jatie eerder geboren en als toneel
speler ontegenzeggelijk van groter
formaat.
AMSTERDAM In 1952, dus
meer dan twintig jaar geleden,
overleed de acteur, regisseur en
toneelleider Cor Ruys, maar er
leven nog vele duizenden Neder
landers die hem hebben zien spelen
en voor de meesten van hen vormt
dat een dierbare herinnering aan
avonden van uitbundig vermaak of
fijne, diep-menselijke humor. Geen
'wonder dat het Toneelmuseum in
Amsterdam die herinnering van de
ALS DOLLY LEVI werd ze in 1942 geboren in Brooklyn, en toen
niet wetend dat haar grootste Broadwaysucces ooit „Hello Dolly”
zou heten, veranderde ze al gauw haar naam in Barbra Streisand.
Dat was toen ze na de „high school” te hebben afgelopen, alle theater-
agenten van Broadway afging voor een eerste engagement en ze be
halve haar niet zo opvallend knappe uiterlijk en haar Brooklyn-
accent ook nog niet haar naam tegen wilde hebben.
rr.’
41
4
"«vomwi
(ADVERTENTIE)
dirigent: André Vandernoot
Toneelmuseum eert Cor Ruys
Gastorkest:
SERIE A
SERIE B
SERIE C
Een portret van Cor Ruys in 1950.
(ADVERTENTIE)
je-
Het lelijke jonge eendje terug
in weinig originele klucht
6 vrijdagavondconcerten - Populaire Landense-
rie op 11 okt., 15 nov., 13 dec., 17 jan., 14
Het rijksmuseum is dagelijks geopend
van 13.00 tot 17.00 uur. Op zondag is het
gesloten.
Abonriementsvetkoop aan het Concertgebouw, Lange Begijne-
straat 13, van 10-15 uur. Telefonisch 320994 van 12-15 uur.
il 10849,
wij ko-
larrems.
tuiden.
„For Pete’s Sake” komt dan als een
liefdesklucht het dichtst in de buurt
van „John and Mary”, maar mist de
tederheid en de lichte humor van die
De tentoonstelling, in de zalen van het
toneelmuseum, Herengracht 168, blijft
geopend tot 19 november.
vol maatschappij-critiek die een radi
cale breuk betekent met de voorge
schiedenis van de Amerikaanse te
kenfilm.
’s Mor-
d. Ook
jks- en
e. Mar
lenen of te verdienen om aandelen
varkensvlees te kunnen kopen die
stijgende zijn. Ze valt eerst in de
handen van een louche financier, kan
niet op tijd haar schuld af lossen,
neemt dan een baantje aan als och-
tend-prostituée voor oudere zaken
mannen en raakt tenslotte verzeild in
een gangster-complot, waarbij zij de
opdracht krijgt een geheimzinnig
pakje aan een onbekende te overhan
digen.
Cor Ruys als meneer Hapgood in „Vogel
vlieg de wereld in’’, een stuk van
A. P. Dearsley, dat door Het vrije toneel
in het seizoen 1948-1949 werd gespeeld.
febr., 14 maart
Solisten:
Géza Anda, George van Renesse, Dubravka
Tomsic - piano Jennie Veeninga, Hebe Dijk
stra, Henk Smit - zang Vera Beths - viool z
Ronald Applegate - hoorn Jean Decroos -
violoncello
Abonnement 6 concerten 30,(a.i.) c.j.p. gel
dig
TOCH IS BARBRA STREISAND
hier nooit uitzonderlijk populair ge
weest. „The Owl and the Pussycat”,
„On a clear Day you can see forever”
en onlangs „The Way we were” wa
ren hier althans geen grote successen
en de vraag is nu wat haar nieuwste
prestatie in „For Pete’s sake” zal
doen bij het lauwe Nederlandse Bio
scooppubliek. De film zet deze week
in met Cinerama in Amsterdam en
Asta, Den Haag als premièretheaters
en ik voorzie geen kassa-toeloop nu
„het lelijke jonge eendje” zoals men
Barbra destijds wel noemde, na al
haar grote successen in een weinig
originele klucht optreedt die vol be
dachte komische situaties zit.
comedie en zoekt het meer in kluch
tige en absurde situaties die meestal
nog net door de beugel kunnen dank
zij het vitale spel van Barbra.
Zij heet ditmaal Henry als een
afkorting van Henrietta en ze is ge
trouwd met een taxichauffeur-werk-
student, die zonder grote animo door
Michael Sarrizin gespeeld wordt.
Henry en Pete, de „cabdriver” vor
men een gelukkig maar niet erg wel
varend paar dat moet vechten om
rond te komen. Wat doet een scenari
oschrijver dan om voor komische te-
Het verhaal is van Stanley Shapiro
en de schrijver heeft in samenwer
king met Maurice Richlin het draai
boek gemaakt, terwijl hij ook nog
tekent voor de produktieleiding. Peter
Yates voerde de regie en deze van
geboorte Engelsman heeft een geva
rieerde collectie films op zijn naam
staan waarvan „Bullitt” uit ’68, „John
and Mary” met Mia Farrow en Dus
tin Hoffman uit ’69 en „Murphy’s
War” met Peter O’Toole uit ’71 tot de
bekendste behoren-
genstellingen te zorgen waaruit een
intrige kan opgebouwd worden? Hij
rust Pete uit met een rijke broer die
onuitstaanbaar pedant is en een
vrouw heeft die als een opgetuigde
kerstboom rondloopt. Als Pete van
een vrachtje in zijn taxi hoort dat je
met te speculeren op de vleesmarkt
je fortuin kan verdubbelen, probeert
hij geld te lenen van zijn rijke broer
maar zijn schoonzuster die eens bele
digd is door Henry (Barbra) zorgt dat
de lening niet doorgaat.
Henry is echter door het idee van
Dat Cor Ruys ook vele malen en
met evenveel plezier als succes het
schouwburgtoneel voor het cabaretpodi-
um heeft verwisseld, blijkt op de ten
toonstelling niet alleen uit de affiches
en foto’s van zijn eigen cabaretgezel
schap „De Malle Molen” en van het
Scheveningse Kurhauscabaret, maar bo
vendien uit een geluidsopname van enige
door hem gezongen „eigenwijze liedjes”
van zijn lijfdichter „Brammetje” (pseu
doniem van M. H. du Croo), die de
bezoekers te horen krijgen. Ook zijn
prestaties als filmacteur (o.m. in „De
Kribbebijter” en „Komedie om geld”)
zijn niet vergeten; in een fragment uit
eerstgenoemde film (van 1935) kan men
hem, naast Louis de Bree en Mary
Dresselhuys, op zijn eigen onnavolgbare
manier aan het werk zien. En ten slotte
worden herinneringen opgehaald aan de
zeven tournees die Ruys tussen 1912 en
1938 door het toenmalige Nederlands-
Indië heeft gemaakt en die na een
aaneenschakeling van grote successen
door de economische inzinking in Indië
met een catastrofe eindigden.
ARNHEM. De internationale Orgel
dagen Rijnstreek zullen voorlopig niet in
Anrhem, maar in Nijmegen plaatsvin
den. Men heeft hiertoe besloten omdat
de toestand van de Eusebius-kerk in
Arnhem te veel risico’s (instortingsge
vaar) met zich meebrengt.
Volgens schema zouden de orgeldagen
dit jaar gehouden moeten worden. De
voorbereidingstijd is echter te kort, zo
dat de eerstvolgende orgeldagen in 1976
plaatsvinden in de Nijmeegse Stevens-
kerk. Dan is inmiddels ook het Koenig-
orgel in de Stevens-kerk gerestaureerd.
Arnhem en Nijmegen nemen geza
menlijk de organisatie van de Orgelda
gen op zich. Mochten de problemen met
de Arnhemse Eusevius ooit opgelost
worden het kan wel 1980 worden
voordat het zover is dan gaat het
concours weer naar Arnhem.
Door middel van een boeiende reeks
foto’s, filmbeelden, geluidsopnamen en
kostuums kan een bezoeker de hele
carrière van Cor Ruys volgen, met al
zijn ups en downs, van zijn begintijd als
ongesalarieerd meelopertje tot zijn tri
omfen in „Mercadet”, „Arsenicum en
Bij de officiële opening van de ten
toonstelling, ontving de oudste zoon van
Cor Ruys uit handen van de uitgever C.
F. J. Schriks, het eerste exemplaar van
een uitstekend verzorgd boekje, „Cor
Ruys - acteur, regisseur, toneelleider”
samengesteld door Gene Ruys, een
kleinzoon van de acteur, en verschenen
bij de Walburg Pers te Zutphen. Het
bevat bijdragen van dr. W. Ph. Pos, Wim
lbo, Simon Koster, Johan van der Wou-
de, Simon Carmiggelt, August Defrèsne
en M. H. de Croo, een 20-tal, foto’s en
een register van alle door Cor Ruys
gespeelde rollen.
NA „FRITZ THE CAT” en „Heavy
Traffic” komt nu in het Leidseplein
Theater „The nine Lives of Felix the
Cat" als vervolg in een serie van
antï-Disney tekenfilms in die zin dat
ze uitgesproken erotisch, pornogra
fisch en politiek en sociaal geënga
geerd zijn. In „The nine Lives” die
overigens met andere tekenaars en
scenarioschrijvers gemaakt is dan de
beide vorige, speelt de politiek zelfs
een zó bepalende rol dat er tijdens de
produktie van de film een korte sta
king van twee stafleden plaats had
die de tendens van deze „Fritz the
Cat" tè eenzijdig anti-Nixon vonden.
De aanwezigheid van Hitler in een
van de engen levens van Fritz en de
parodie op Kissinger die in 1984 pre
sident van de erenigde Staten
wordt, bewijst dat hier sprake blijft
van een uiterst originele tekenfilm
DEN HAAG. In het Rijksmuseum
Meermanno Westreenianum, Prinsesse-
gracht 30, zal van 23 september tot en
met 20 oktober 1974 een tentoonstelling
worden gehouden van ex-libris uit de
stijlperiode Arts and Crafts, Nieuwe
Kunst, Art Nouveau en Jugendstil.
Gastdingenten: Géza Anda/Willem van Otterloo/Jerzy Katlewicz
Otakar Trhlik/Heinz Wallberg/Paul Hupperts
Radio Kamerorkest
Niet dat het veel hielp want ze
kreeg overal nul op het request en
belandde tenslotte via optreden in
een nachtclub in een tweederangs
„off-Broadway’’-revue die het tot één
opvoering bracht. Het succes kwam
met de musical „I can get it for you
wholesale” die haar een onderschei
ding van de theatercritici bezorgde,
waarna „Funny Girl”, eerst op het
toneel daarna als film de rest deed.
In ’68, zesentwintig jaar oud, lag
Broadway en Hollywood aan haar
voeten. Een prestatie voor een actrice
die zoveel dingen tegen heeft op het
gebied van de doorsnee„glamour”, al
kon ze daartegenover een vitale per
soonlijkheid, een stem met veel moge
lijkheden en een bijna improviseren
de humor stellen. „Hello Dolly” be-
6 dinsdagavondconcerten op
1 okt., 5 nov., 3 dec., 7 jan., 4 febr., 4 maart
Solisten:
Hans Richter-Haaser, Daniel Wayenberg, Maria
Tipo - piano Ruggiero Ricci, Gijsbert Beths -
viool Susanna Mildonian - harp
Abonnement 6 concerten 40,(a.i.) c.j.p. gel
dig.
WIMWW,
moet u
i tennes,
d mate-
ag go
isumen-
KRITERION, CITY 3 en The Mo
vies hebben hun dagelijkse program
ma’s, resp. „Lacombe Lucien”, „Les
valeuses” en Bertolucci’s „La Strate-
gia del Ragno” ook in de nachtvoor-
stellingen doorgetrokken. Rembrandt-
plein Theater geeft vrijdagnacht om
00.15 een voor-première van „Alicia”,
de film van Pim en Wint waarover
het Cola-proces ging en in Studio K
Visconti’s „The Leopard” met Lancas
ter, Delon en Claudia Cardinale.
oude kant”, „Meneer Topaze”, „Potasch
en Perlemoer”, en niet te vergeten in de
door hem zelf bedachte figuur van de
filmexplicateur Sally Wegloop, waarbij
hele volksmassa’s krom van het lachen
hebben gelegen. En vanzelfsprekend
wordt daarbij ook de nodige aandacht
besteed aan Tilly Lus, de fijnzinnige,
gevoelige actrice met wie Cor Ruys
meer dan 20 jaar getrouwd is geweest
en voor wie hij een speciaal soort stuk
ken, van destijds moderne Franse schrij
vers als Jean-Jacques Bernard en Clau
de Anet, in Nederland introduceerde.
Bridges die tenslotte sterft door de
jaloezie van de ouderen.
Een nieuwe karakterfilm, „The
Way of the Dragon” met de vroeg
gestorven Bruce Lee is te vinden in
Cineac Damrak en een Franse film
van Michèle Deville, „Le Mouton en-
ragé”, vrijelijk vertaald door „Op
Weg naar de Top” met Jean-Louis
Trintignant Romy Schneider, Jean-
Pierre Cassel en Jane Birking is te
zien in Calypso.
„The Sting” met Paul Newman en
Robert Redford is gebleven in zowel
Du Midi als in Nöggerath, „The Ex-
corcist” is met afnemende belangstel
ling nog blijven hangen in Tuschinski
en Alhambra en „Lacombe Lucien”
van Louis Malle handhaaft zich in
Kriterion en De Uitkijk.
Mary Dresselhuys, die in langvervlo-
gen jaren nog aan het cabaret van Ruys
heeft meegewerkt, kreeg het eerste
exemplaar aangeboden van een- gram
mofoonplaatje waarop twee door Ruys
gezongen liedjes, een scène uit „Potasch
en Perlemoer” en een interview waarin
Ruys over zijn jeugd en zijn ontwikke
ling als acteur vertelt, zijn vastgelegd
De openingsbijeenkomst, waarbij veel
leden van de familie Ruys aanwezig
waren, werd ingeleid door de acteur
Wim van den Brink, eveneens een vori
ge medewerker. Hij karakteriseerde
Cor Ruys als en kunstenaar die zijn
toneelfiguren vooral vanuit zijn mensen
kennis gestalte gaf en die over een
enorm improvisatietalent beschikte
waarmee hij dank zij die grote mensen
kennis hele rollen buiten de tek'st van
de schrijver om in zijn persoonlijke stijl
tot leven wist te brengen.
AL HAAR POGINGEN betekenen
een reeks van voorspelbare vergissin
gen en complicaties die in wezen niet
leuk zijn en bovendien zó bedacht
dat zelfs een warhoofd als Barbra
Steisand moet voorstellen, er onmo
gelijk in kan lopen. In zijn slapstick-
fragmenten doet „For Pete’s Sake”
aan Bogdanovich „What’s up Doc”
(eveneens met Streisand) denken,
maar er is zo’n verschil in de aanpak
van het klucht-element tussen beide
filmers dat een vergelijking alleen
maar in het nadeel van Yates’ pogin
gen om leuk te zijn, kunnen uitval
len.
En de nadruk waarmee Streisands
deugd in de prostitutiescènes be
schermd wordt, doet denken aan de
goede oude tijd van Doris Day. Wat
niet zo verwonderlijk is omdat de
scenarioschrijvers destijds een Acade
my Award kregen voor „Pillow
Talk”, het grote succes van de deugd
zame Day.
Ex-libris zijn etiketten, die een boe-
kenbezitter als eigendomsmerk in zijn
boeken plakt. Dat eigendomsmerk kan
gedrukt zijn naar een ontwerp van een
kunstenaai. Van de twintigduizend ex-
libris, die het museum bezit, is een
scherpe selectie gemaakt van ongeveer
tweehonderd stuks. Hierdoor wordt een
beeld gegeven van de ex-libris van een
driekwart eeuw geleden.
wees deze kwaliteiten op een niet mis
te verstane manier.
Barbra Streisand en Michael Sarrizin in een aanminnige scène in For Pete’s
Sake.
gemakkelijk fortuin maken op de
Beurs gegrepen en gaat nu op alle
mogelijke manieren proberen geld te
6 vrijdagavondconcerten op 18 okt., 22 nov., 20
dec., 24 jan., 21 febr., 21 maart
Jj»- Solisten:
Albert de Klerk, Dorthy de Rooy, Kamiel
d’Hooghe, Bernard Bartelink, Simon C. Jansen,
Piet Kiel - orgel Marilyn Tyler, Henk Smit -
zang Gerard Jarry, Bouw Lemkes en Jeanne
Vos - viool Theo Bruins - piano Henk van
Ulsen - voordracht
m.m.v. Haarlemse Koorunie
Abonnement 6 concerten 25,- (a.i.) c.j.p. geldig
3 Voorstellingen Toneelgroep Centrum 10,-
EEN BIJZONDER SYMPHATIEKE
Clint Eastwood-film is deze week te
zien in City I en in Cineac Reg
Breestraat- „Thunderbolt and Light
foot” is weliswaar in te delen bij de
vele politiefilms waarin Eastwood
min of meer geweldadig optreedt,
maar ditmaal gaat de belangstelling
van de toeschouwer vooral uit naar
Jeff Bridges die een voortreffelijke
rol speelt van een vrolijke, vrijge
vochten jongen die niet opziet tegen
een simpele autodiefstal, maar zich
niet helemaal „happy” voelt als hij
door toeval betrokken raakt bij een
bende oude rotten in het vak die een
eens mislukte super-inbraak met
meer succes willen herhalen.
De mij onbekende Michael Cimino
heeft de intrige die eindigt met een
perfect georganiseerde inbraak, luch
tig, traag, maar toch zo dat je je geen
ogenblik verveelt, in mooie beelden
omgezet, daarbij dankbaar gebruik
makend van kleine Amerikaanse
stadjes en imponerende natuur. En
met een glansrol van de probleemloze
en van zijn jeugd genietende Jeff