Fratsen van Grote Bek en Grote Buik Kunstraad voor subsidie aan Onweerstaanbaar spel in nieuwe draak Frans Molenaar manifesteert zich luisterrijk TELEFUNKEN kleurentelevisie. SINEMUS r Leo Cuypers met adembenemende muziek in dolle grap verpakt bewegingstheater O uniscó??? s suits ■BH ...wij heten u-n-i-s-k-a/parket J Jules Croiset en Coen Flink aanstekelijk LANDELIJK AANGEKLEDE JAZZ IN SHAFFY-THEATER Reizende expositie over literatuur w- Hf' „Bloody Bess”, piratenwraak, in Mickery Het testbeeld is bééldig in kleur. 13 KUNST 1974 SEPTEMBER WOENSDAG 25 1 T I 2.10 2.80 :.fei u* tóp RESTAURANT 1 En dan hebben we 't nog niet eens over de programma's gehad. Laat u óók meeslepen door de werkelijk magnifieke kleuren van Telefunken t.v. met het unieke en nimmer falende Telefunken PAL-systeem. Wij weten wel zeker dat uw winkelier u graag de Telefunken kleuren- t.v. 's zal demonstreren. Zelfs als er alleen maar een testbeeld is. A A FRANS MOLENAAR heeft zich gisteren als laatste en jong ste in de rij van de hoofdstede lijke couturiers met zijn herfst- en wintercollectie op waarlijk luisterrijke wijze gemanifesteerd. Zijn broer Bob had hij daarbij ingeschakeld om diens eigen herencollectie te tonen. CONRAD VAN DE WEETERING. Jan Wolf (links) en Willem Breuker in „De belevenis van de heilige Stefanus”. (ADVERTENTIE) (Van onze correspondent) (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) Welcome in ourDAKS-comer 1 7 k BROER BOB TOONDE ZICH een onder redactie van Bé ter Maat Op deze manier wordt de muziek ont dekt en even later draaft Stefanus (Jan Wolf) op met een oude kous vol geld, waarvoor ze allemaal met de tram in de stad instrumenten gaan kopen. Een scène uit „Bloody Bess” van de „Or ganic Theatre Company”. we autobezitter die zijn auto schoon wil houden. Hij begint te spelen, de anderen komen terug en vallen in dan klinkt er uit de luidspreker: De expositie is tot stand gekomen met financiële medewerking van de ministe ries van cultuur van België en Neder land en richt zich vooral op culturele centra en schoolgemeenschappen. De ko mende twee jaar zal de tentoonstelling een rondreis maken langs Nederlandse en Belgische steden. Na Eindhoven zijn in eerste instantie Den Haag en Antwer pen aan de beurt. De organisatrice van de expositie de stichiing Literaire Dagen wil rond de ex positie nog een aantal nevenactiviteiten gaan ontplooien in de vorm van het sti muleren van jonge schrijvers. De opening te Eindhoven zal in dit verband worden omlijst met een literaire dag. Wit wollen jas met nerts shawl en zwart zijden kostuum met krijtstreep. 70 cent i EINDHOVEN. De tentoonstelling ..Reizende Bladen”, die zaterdagmiddag om half drie in het kunsthuis De Krab bendans te Emdhoven geopend wordt, zal een globaal overzicht bieden van wat er sedert 1945 aan literaire tijdschriften in het Nederlandse taalgebied versche nen is. LU- L L Leidsestraat 20-22-Amsterdam Tel. 020-24 5812 Het geheel is kennelijk zonder enige pretentie, af en toe wat knullig, maar met een enorme lol in mekaar gezet en gepresenteerd, waarbij de muziek als vakwerk niets te wensen overliet. Met iedere avond een ander voorprogramma, zal de belevenis van de Heilige Stefanus tot en met zaterdag 28 september dage lijks in het Shaffytheater herhaald wor den. lang en uitgevoerd in cashmere en laken. Kortom, de gebroeders Mole naar hebben gezorgd voor een collec tie, die alleszins waard is gezien te worden. Tijdens hun afwezigheid arriveert Leo Cuypers als de musicus Stein Bechway ook op de hoeve. Hij is op zoek naar een rustig plekje om zijn lieve piano te verzorgen wat hij doet met behulp van hamer, vijl, schroevendraaier en schaaf maar ook met een zakdoek waarmee hij een klein vlekje wegpoetst als een nieu- jqöe Maar er gebeurt nog meer, Willem van Manen verschijnt als acteur en geniet ook al van het landleven. Rob Verdurmen komt op als travesiet en van Gogh geniet van haar (hem), waarna ze uitbarsten in een gezamenlijk gezang. Stefanus leefde rustig op zijn eenzame hoeve met Liza de koe als enige wijfje, temidden van kippen en hooi. Toch had hij het gevoel dat hij iets miste en op een dag zat hij op een bank te jamme ren: „Ach jé, ach jé. „Welnee, welnee” klinkt het uit de zaal en daar komt Willem Breuker ver kleed als van Gogh uit de zaal naar voren en begint zo uitbundig te genieten van het landleven. Hij wil het zo einde loos schilderen, dat ze er beiden dood moe van worden. cliënten worden gestoken in costuums van ribfluweel (van fijn tot grof) of van zijde en kamgaren in klassieke ruiten, streepdessins en uni. Zijn dou ble breasted pakken hebben brede revers- Vesten zijn niet in punten, doch recht gesneden en voorzien van een jersey rug. De jassen zijn vrij „We gingen zo op in het muziek maken, dat we alles vergaten, ook onze rollen en toen werden we helemaal onszelf”. En wat het publiek toen te horen kreeg, temidden van het gekakel van tien levende kippen, van wagenwie len en spinnewielen, van gras, bomen, emmers en een kartonnen koe, is een werkelijk schitterend stuk muziek van de hand van Leo Cuypers, die trouwens ook tekende voor de hele entourage. Grote Houtstraat 21 Hamburger Uitsmijter Verse koffie DEN HAAG (ANP). De Raad voor de Kunst heeft bij minister Van Doorn van Cultuur, Recreatie en Maatschappe lijk Werk geprotesteerd tegen het abrupt stopzetten van de subsidie aan het Be wegingstheater BEWTH. Niet alleen ne geerde de bewindsman de wet, door niet tevoren advies te vragen aan de Raad voor de Kunst, de raad is het ook niet eens met de argumenten, die mr. Van Doorn hanteerde. Bovendien komt de beslissing zeer ongelegen omdat BEWTH al plannen en afpsraken voor het sei zoen ’74-’75 had gemaakt voordat de minister BEWTH op 6 augustus zijn beslissing stuurde. De bewindsman wordt aangeraden zijn beslissing in te trekken en het stopzetten van de subsidie voorlopig op te schorten tot de Raad voor de Kunst de werkwijze en de voorstellingen van BEWTH nog eens heeft onderzocht en getoetst op zijn eigen taakstelling. De commissie Mimekunst van de Raad voor de Kunst schrijft de minister pijn lijk te zijn verrast door de ministeriële beslissing. Het passeren van de raad heeft zij als zeer grievend ervaren. De voorzitter van de commissie, prof. S. C. Dik. vond hierin aanleiding onverwijld zijn functie neer te leggen, wat de commissie wel begrijpelijk vindt. Mr. Van Doorn had de Raad voor de Kunst alleen kunnen passeren als er bijzondere omstandigheden zouden zijn geweest voor het treffen van de maatregel. De commissie mimekunst meent, dat de beslissing op „kale” argumenten is geno men: te weinig voorstellingen en te veel verloop in de groep. De commissie houdt de bewindsman voor, dat hij geen aan dacht schonk aan de artistieke en duide lijk maatschappelijke functie van het bewegingstheater. UTRECHT. Binnen tien minu ten hadden Jules Croiset en Coen Flink dinsdagavond het première- publiek in de Utrechtse Stads schouwburg zover, dat het spontaan in marstempo begon mee te klap pen. Dat zegt wel iets voor de aan stekelijkheid van het enthousiasme, waarmee zij „Grote Bek en Grote Buik”, in het programma „Een revue voor 2 heren” genoemd, op de plan ken brachten. AMSTERDAM.Alles komt terug. Het melodrama, volksvermaak bij uit stek in verschillende perioden van de vorige eeuw, leeft voornamelijk voort in de filmindustrie, maar verdween goed deels van het toneel. Vrijwel niemand in de gevestigde toneelwereld neemt het genre ernstig; al minstens 80 jaar niet. Wat zien we de laatste paar jaar? De draak lééft en nog wel in de avont- garde. Ga naar Mickery en zie het Organic Theatre uit Chicago, dat frank en vrij een splinternieuw historisch me lodrama speelt: „Bloody Bess”. Nog even en Mickery voert bij het tienjarig be staan als eretitel: Koninklijke Schouw burg. 1 -as FRANS HEEFT VOOR HETko mende donkere seizoen een kostelijke- soms juichende collectie samenge steld. Eenvoudige, goed gesneden pak ken overwegend in wit en zwart met nerts. Fraaie japonnen toonde hij met bijpassende mantels en capes, waarbij ren met deze nieuwe prestatie, die weer een heel andere kant van zijn talent laat zien dan „Een zekere Vincent” van verleden jaar. Hij gaat als schrijver-ac- teur in Nederland steeds meer een unie ke plaats innemen. Coen Flink en hij waren overigens zeldzaam goed op el kaar af gestemd: men kreeg de indruk dat het tweetal door een zeer sterke hand was geregisseerd. Maar het pro gramma vermeldt geen regisseur, ze hebben het dus helemaal zelf gedaan. HANS VAN STRATEN Ik vind nadrukkelijk teruggrijpen op oude tradities minder belangrijk dan experimenten, die werkelijke vernieu wing op het oog hebben. Maar ik kan me voorstellen, dat het Amerikaanse avant-garde theater, dat zo’n vijf jaar lang met werkelijk nieuwe dingen kwam, een beetje moe is geworden en zich gestort heeft in het verleden. Een niet ongebruikelijk verschijnsel- De ETC Company uit New York liet drie jaar geleden „Carmilla” zien, een zangspel naar een 19e eeuwse vampier roman. Dit jaar kon men de Fransman Pierre Spivakoff als Sarah Bernhardt bewonderen in zijn „Délirante Sarah” Onze eigen toneelgroep Globe had het genre moeten doorzetten, toen het enke le seizoenen terug „De twee wezen” van d’Ennery van stal haalde. Men had nu mooi voorop gelegen. „Bloody Bess” gaat over de dochter, Elizabeth, van een Engels gouverneur in het Caraïbisch gebied. Ze wordt gevan gen door piraten. Ze ontsnapt, maar ontdekt thuis dat haar vader intussen is omgebracht door een vuige commodore, die haar dwingt met hem te trouwen. Elizabeth ontsnapt andermaal, keert te rug naar de zeerovers en wordt Bloody Bess, de schrik der zeeën. De commodo re en zijn schepen zitten haar achterna. Bess doodt tenslotte de schurk, maar wordt gevangen genomen en gehangen- Het stuk is als een filmscenario ge schreven, vol kleurig aangekleed avon tuur en spanning. Elke scène eindigt met een sabelgevecht of een marteling. Lij ken en bloed alom. En af en toe een fraai geschreven regel, vol trots of ver ontwaardiging, die door het publiek met luide instemming wordt begroet. De fi nale bestaat uit een grandioos zeege vecht tussen liefst drie schepen, uitge voerd door slechts tien spelers begeleid met een geweld aan licht- en sterofoni- sche geluidseffecten. Dat is nog ’ns thea ter, mensen! Er wordt en dat is even wennen recht toe recht aan geacteerd, geen spoor van komische overdrijving of spotternij met het genre. In het eerste deel zat ik te hopen op een dubbele bodem en wenste dat Pierre Spivakoff het stuk had geregisseerd, maar na de pauze (wanneer de keurige Elizabeth verandert in een wraakgierige Bess), werkte de regelrechte aanpak onweer staanbaar. Stuart Gordon legisseerde met het ge heel groot vakmanschap en de spelers konden er over het algemeen wat van, met name Cordis Fejer in de titelrol, Carolyn Gordon als een vrouwelijke pi- de laatstgenoemden soms aan beide zijden te dragen waren. De ruime ruggen in mantels en japonnen wer den in bedwang gehouden door kruis lings ingezette, smalle ceintuurs, die naar voren werden geknoopt. Mooie, soepele stoffen verwerkte Molenaar zoals double face, dubbele crêpe, crêpe de chine, Thai-zijde, organza en tweeds. De modellen kregen van hem variabele kuitlengten. WEINIG PANTALONS WAREN er ook in deze collectie te vinden. Mocht ik u vorig seizoen in de Molenaar- collectie opmerkzaam maken op de vierkante mouwinzetten die het zo bijzonder aardig deden, hoe uitermate plezierig was het derhalve nu de reprise te zien met wijde, soms in punten uitlopende mouwen. Voor het avondlijk gebeuren be denkt Frans ons rijkelijk met veren boa’s en romantische volle ruches langs hals en mouwen. Een oosters tintje verkregen de kimono’s van ge borduurde organza met satijn garne ring in fascinerende kleuren. Witte moiré zijde omhulde de bruid, maar ook de bruidegom. Een bruidegom overigens, die door Bob Molenaar in het feestpak was gestoken. Het stuk, geschreven door Jules Croi set, is een dolle fantasie over twee schooljongens, die zich op een zondag middag ontzaglijk vervelen en door nie mand minder dan Francois Rabelais, de zestiende-eeuwse arts en schrijver, aan een verzetje worden geholpen. Rabelais is aanwezig in een soort toverdoos, waar zijn stem uitkomt. Al schrijvende heeft Jules Croiset, kennelijk geïnspireerd door de geest van de auteur, de ene inval op de andere gestapeld en al zijn lang niet alle inval len briljant, ze geven het tweetal toch alle kansen zich uit te leven in een vuurwerk van malle fratsen. Ook naar de aard lopen de verschil lende scènes sterk uiteen. Coen Flink als Adolf Bonaparte, bijgestaan door Jules Croiset als ballet-dansende kok. kwam mij wat al te gemakkelijk voor, maar erg goed was weer het tafereel „Trouw dan niet, trouw dan wel”, dat iets weg had van een Russische klucht uit de vorige eeuw. Het duo zong trouwens ook liedjes, een keer zelfs bespeelde Coen Flink een klein formaat accordeon. Harry Bannink had er de vlotte muziekjes voor geschre ven en daarvoor werd hij even in de schijnwerper gezet net als Theo Koomen. die in een liedje op de hak werd genomen, en Tjade en Jaap Bin- nerts, die het decor van de kinderkamer hadden ontworpen. Na de pauze werd de voorstelling ineens naar een heel ander niveau ge tild. De geest van Rabelais kreeg plotse ling veel meer vat op het tweetal in hun zwerftocht per schip op zoek naar Uto pia. Hoe moet je daar nu een slot bij verzinnen? Het is ze gelukt, er kwam een mooie verstilde apotheose en nog eenmaal klonk de stem van Rabelais d.w.z. die van Guus Hermus. Jules Croiset mag men zeker felicite- raat en Bruce Taylor als een trotse Afrikaan. Wat het Organic Theatre (vijf jaar oud) wil staat het beste omschreven in het programmablad: „Het doel is te laten zien dat theater voor iedereen is, dat theater een geweldig plezier kan zijn, en dat het absoluut noodzakelijk is”. JAC HEIJER In Heemstede. Heemsteedse Dreef 264, tel. 023 23 94 08/09 i AMSTERDAM. Dat in het Shaffy theater alles kan, is inmiddels wel be kend, maar ook echte belevenissen heb ben we dinsdagavond ontdekt. Leo Cuypers is onze meestbelovende jonge jazzpianist en wie nog nooit gezien en gehoord heeft hoe hij met priemende vingers, met vuisten of met armen zijn vleugel te lijf gaat om er altijd onder alle omstandigheden hoe dan ook uitste kende muziek uit tevoorschijn te tove ren, terwijl hij ondertussen een biertje drinkt, zijn collega’s tekens geeft, en met opgetrokken schouders en knieën zelf zit toe te luisteren, wie dat allemaal nog nooit heeft meegemaakt, moet nodig zijn schade in gaan halen. Voor de kenners is dat niet nieuw. Wel nieuw is de wijze waarop hij deze keer zijn jongste compositie „Belevenis van de Heilige Stefanus” aan zijn publiek pre senteert. goede partner en kwam met een uitstekende heren couture-collectie voor het voetlicht. Zijn toekomstige Beige double face mantel met ruime rug en los collier van zwarte nerts uit de couture-collectie van Frans Molenaar. t)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1974 | | pagina 13